Lumella nastoista ei

Anonyymi-ap

ole oikeastaan mitään hyötyä.

59

96

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuin ei hallituksen ilmastoystävällisestä tie suolan korvikkesta
      maksaa 10x enem.män eli kymmenen kertaa

      • Anonyymi

        Mitä sitä pohjavesiä säästelemään, tärkeintä on taidottomienkuljettajien tiellä pysyminen.


    • Anonyymi

      Kyllä ne ainakin mieltä lämmittää

    • Anonyymi

      Oho?

    • Anonyymi

      Kommentoi aloitusta

      • Anonyymi

        Lyhyt


    • Anonyymi

      Lumella nastoista on erittäin suuri hyöty. Jos esim. kuorma-auton pysäyttää lumella lämpimillä renkailla, niin nastat auttaa huomattavasti liikeelle lähdössä. Sehän toimii samoin myös henkilöautoissakin.

      • Anonyymi

        -miten se noin voi olla, kun ne nastat ei pysty pureutumaan tien pintaan KOSKA on lunta välissä?!?!?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -miten se noin voi olla, kun ne nastat ei pysty pureutumaan tien pintaan KOSKA on lunta välissä?!?!?!

        jos sataa lunta nastat nypitään pois


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -miten se noin voi olla, kun ne nastat ei pysty pureutumaan tien pintaan KOSKA on lunta välissä?!?!?!

        Siis kun kuorma-auto kiillottaa ja jääpintaistaa lumen? Risteysalueella lumi tyypillisesti kiillottuu ja alue muuttuu jäiseksi, eikö? Ei nastan tehtävä ole päästä pureutumaan tien pintaan asti, vaan sille riittää otteen saaminen pureutumalla jäähän.
        Tämän sanon ihan kitkarenkailla ajavana, ilmiö on tuttu ja se on kitkarenkailla ajaessa syytä tunnistaa, muuten voi joutua kokeilemaan puskureiden kestoa.


      • Anonyymi

        🤣🤣 mitkäs henkilöauton renkaat niin lämpee.
        Sinä voisi siirtyä kesäautoiluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis kun kuorma-auto kiillottaa ja jääpintaistaa lumen? Risteysalueella lumi tyypillisesti kiillottuu ja alue muuttuu jäiseksi, eikö? Ei nastan tehtävä ole päästä pureutumaan tien pintaan asti, vaan sille riittää otteen saaminen pureutumalla jäähän.
        Tämän sanon ihan kitkarenkailla ajavana, ilmiö on tuttu ja se on kitkarenkailla ajaessa syytä tunnistaa, muuten voi joutua kokeilemaan puskureiden kestoa.

        Miten olisi ennakoiva ajotapa, eikä luottaa niihin onnettomiin nastoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten olisi ennakoiva ajotapa, eikä luottaa niihin onnettomiin nastoihin.

        No niinhän tuossa lukikin. Kitkoilla joutuu vain ennakoimaan vähän useammassa paikassa ja vähän enemmän kuin nastarenkailla, mutta kyllä kitkarenkailla pärjää kunhan muistaa, että useimmissa tilanteissa ne ovat pidoltaa onnettomammat kuin nastarenkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis kun kuorma-auto kiillottaa ja jääpintaistaa lumen? Risteysalueella lumi tyypillisesti kiillottuu ja alue muuttuu jäiseksi, eikö? Ei nastan tehtävä ole päästä pureutumaan tien pintaan asti, vaan sille riittää otteen saaminen pureutumalla jäähän.
        Tämän sanon ihan kitkarenkailla ajavana, ilmiö on tuttu ja se on kitkarenkailla ajaessa syytä tunnistaa, muuten voi joutua kokeilemaan puskureiden kestoa.

        Tarkoitin sillä tienpinnalla kyllä jäätä, korjaan epäselvän ilmaisuni - ei lumen läpi nasta pure jäähän.
        Missä niitä kuorkkeja joka risteyksessä muuten on...........?


    • Anonyymi

      Ne ovatkin tarkoitettu jääpitoon.

      • Anonyymi

        Juurikin niin.


    • Anonyymi

      kun on järvellä peilijää ilmanlunta päällä niin pääsee pilkille kitkasaappailla

    • Anonyymi

      Jotta säästymme turhalta inttämiseltä ja haukkumiselta, tässä faktatiedot KITKARENGAS / NASTARENGAS:

      "Lumisella ja/tai kuivalla tienpinnalla kitkarenkaan sanotaan olevan vähintään yhtä pitävä kuin nastarengas, mutta jäisellä tiellä ne häviävät pidossa nastarenkaille."
      "Sen minkä kitkarengas voittaa ajomukavuudessa, se häviää turvallisuudessa. Jarrutusmatkat ovat pidempiä jäisellä tienpinnalla ja tästä syystä niillä on ajettava varovaisemmin ja on osattava ennakoida yllättäviä tilanteita paremmin kuin nastarenkailla ajaessa."

      (Lähde: https://www.euromaster.fi/osta-renkaat/nain-valitset-oikeat-renkaat/nastat-vai-kitkat)

      • Anonyymi

        ajettava varovaisesti. mitähän se mahtaa tarkottaa käytännössä. 80 alueella kun ajaa 40kmh niin kitkoilla jäisillä tiellä nastoja vastaava jarrutusmatka. turvallista matkaa ja ajakaa varovasti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ajettava varovaisesti. mitähän se mahtaa tarkottaa käytännössä. 80 alueella kun ajaa 40kmh niin kitkoilla jäisillä tiellä nastoja vastaava jarrutusmatka. turvallista matkaa ja ajakaa varovasti

        No ei kitkarenkailla lähes koskaan tarvitse ajaa varovaisemmin kuin nastarenkailla. Varovaisuutta tarvitaan lähinnä risteysalueella, jossa kiillottunutta lunta tai jäätä on todennäköisemmin kuin varsinaisella maantiepätkällä, toinen paikka jossa olen itse huomannut kitkarenkaat hieman "pelottaviksi" on kaarreajo, esimerkiksi motarin rampissa, jossa kaarre saattaa olla aika tiukka. Aiemmin kun ajoin nastarenkailla, niin kaarteessa nastarenkaat varoittivat hyvissä ajoin äänellä, mikäli sivuttaispito oli pettämässä, mutta kitkarenkailla sivuttaispidon menetys tapahtuu äänettä, eikä edes ajonvakautus tunnu reagoivan siihen riittävän ajoissa. No tiellä on pysytty jo yli 30 vuotta nastoilla ja kitkoilla ja kummillakin ilman tientukon leimaa, joten ei tuo "ajettava varovasti" tarkoita muuta kuin sitä, että niissä tilanteissa joissa tietää kitkarenkaan toimivan huonoimmin, ei kannata ajelle kuin olisi nastarenkaat alla.


      • Anonyymi

        Kitkojen käyttö kasvanut, silti niilläajatut kuolonkolarit vähentyneet. Mutta nastakuskien tilasto pysyy surkeena. 🤔 Tarkoittaako tämä sitä että nastoihin luotetaan aivanliikaa yli oman ajotaitojen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ajettava varovaisesti. mitähän se mahtaa tarkottaa käytännössä. 80 alueella kun ajaa 40kmh niin kitkoilla jäisillä tiellä nastoja vastaava jarrutusmatka. turvallista matkaa ja ajakaa varovasti

        Jätä sinä talviautoilu muille, jos sinun ajotaitosi on nastojenvarassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkojen käyttö kasvanut, silti niilläajatut kuolonkolarit vähentyneet. Mutta nastakuskien tilasto pysyy surkeena. 🤔 Tarkoittaako tämä sitä että nastoihin luotetaan aivanliikaa yli oman ajotaitojen.

        Vale - Emävale - Tilasto
        Kitkarenkailla tapahtuu kuolonkolareita vähemmän, koska niillä ajetaan suurelta osin taajama-alueilla ja vahvasti suolatuilla moottoriteillä. Kitkarenkaat ovat yleisiä kaupungeissa, mutta eivät korpisuomessa, muuta kuin tietysti kaupunkilais-kaupparatsun autossa. Kuolonkolarit taasen ajetaan pääosin korpisuomessa jossa vastaantulevien kaistojen välissä ei ole keskikaidetta eikä ohittamaankaan pääse käymättä vastaantulijoiden kaistalla.
        Siellä missä kitkarenkaat ovat yleistyneet on sekä nuo keskikaiteet, että 40 km/h nopeusrajoitukset, paha siinä on mennä kuolemaan autossa muuta kuin sydänkohtaukseen, oli renkaina kitkat tai nastat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkojen käyttö kasvanut, silti niilläajatut kuolonkolarit vähentyneet. Mutta nastakuskien tilasto pysyy surkeena. 🤔 Tarkoittaako tämä sitä että nastoihin luotetaan aivanliikaa yli oman ajotaitojen.

        epäilenpä että enemmän on kyse siitä että kitkoja käytetään siellä missä ei ole liukasta (eteläsuomi) ja nastoja siellä missä on liukasta (keski-ja pohjoissuomi). Tulos sitten vääristyy, kun tilastona on koko maa.


    • Anonyymi

      Luminen tie polkeentuu pian jäätiköksi, missä ainoastaan nastarengas pitää.

      • Anonyymi

        🤣🤣🤣 Muijakin ajanut yli kymmenvuotta kitkoilla työmatkan rajoitukset 40, 60 ja 100 km/h.
        Vielä kiroo töistä tullessa noita kuppareita.
        Bonuksia 80 %.
        Taidat omata surkean talviajotaidon.


    • Anonyymi

      Eikä pääkallolla kitkoista.

      • Anonyymi

        Sensijaan nastat toimivat säässä kuin säässä kelillä kuin kelillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sensijaan nastat toimivat säässä kuin säässä kelillä kuin kelillä.

        Kummassakin on hyvät puolet. Nastat pitää märällä jäällä edes jotenkin, kitkat ei kuluta tietä ja eivät lisää katupölyä. Silti luotan enemmän nastoihin.


      • Anonyymi

        Ajaisit edes joskus kitkoilla. Pärjää tuossakin kelissä kun unohtaa kännykän ja nenenkaivamisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummassakin on hyvät puolet. Nastat pitää märällä jäällä edes jotenkin, kitkat ei kuluta tietä ja eivät lisää katupölyä. Silti luotan enemmän nastoihin.

        Hyvä kun tunnistat ajokykysi.
        Kitkojen käyttö lisääntynyt, silti niillä ajetut kuolonkolarit vähentyneet.


    • Anonyymi

      Ei ole haittaakaan. Mutta kun koittaa pääkallokeli, ovat nastat välttämättömät.

      • Anonyymi

        Yliviisitoistavuotta ajanut kitkoilla, enkä asu kaupungissa. Ei kolareita eikä ulosajaja.
        Työkseni ajan raskastakalustoa vuodessa 100 000- 115 000 km, siihen henkilöauto 10 000 moottoripyörä 6 000 - 8 000 km.


    • Anonyymi

      nokian renkaitte sivuilta. lukekaa

      Kun verrataan erilaisten renkaiden jarrutusmatkoja jäällä 50 kilometrin tuntinopeudella, nastarenkaiden jarrutusmatka on 43 metriä ja pohjoismaisten kitkarenkaiden 60 metriä. Nastarenkailla auto pysähtyy jopa 17 metriä eli lähes neljä autonmittaa aiemmin. Nastarenkaiden jarrutusmatkan ero on vielä merkittävämpi keskieurooppalaisiin kitkarenkaisiin verrattuna; nastarenkailla auto pysähtyy jopa lähes kahdeksan autonmittaa lyhemmässä matkassa

      https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/turvallisuus/renkaan-vaikutukset-turvallisuuteen/talvirenkaiden-jarrutusmatkat-jaalla/#a11ca4df

      • Anonyymi

        Oletko kuulut ennakoivasta ajotavasta. Vielä kun oppisit sen, että ajaisi päättömänä tuolla liikenteessä.
        Sullekin tutkimustulos kertoo kitkojen käyttö lisääntynyt samalla koullonkolarit vähentynyt.
        Miksei nastakuskien vaikka niin pysähtyy.
        Voin kerta ajatte nastoilla kuin ne pelastaisivat teidät kaikista teidän virhearvioineista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko kuulut ennakoivasta ajotavasta. Vielä kun oppisit sen, että ajaisi päättömänä tuolla liikenteessä.
        Sullekin tutkimustulos kertoo kitkojen käyttö lisääntynyt samalla koullonkolarit vähentynyt.
        Miksei nastakuskien vaikka niin pysähtyy.
        Voin kerta ajatte nastoilla kuin ne pelastaisivat teidät kaikista teidän virhearvioineista.

        herää. kinaat rengasvalmistajan kanssa 😁


    • Anonyymi

      Parempi ajaa pelkillä vanteilla lumella.

    • Anonyymi

      Tulisipa lunta niin että ropisisi kunnolla.

    • Anonyymi

      Oman kokemuksen mukaan:
      - Nastarenkaat pitävät kitkoja paremmin jäällä ja jääpintaiseksi kiillotuneella lumella
      - Nastarenkailla on loskakelissä parempi pito kuin kitkoilla, taitaa johtua suuremmasta tyhjän tilan määrästä
      - Märällä tienpinnalla nastarenkaat pitävät paremmin kuin kitkarenkaat
      - Lumisella tiellä, myös vähän kiillottuneella lumella pito on yhtä hyvä nastoilla ja kitkoilla
      - Kuuraisella tienpinnalla pito on yhtä hyvä nastoilla ja kitkoilla, tähän en ainakaan itse ole huomannut eroa, mutta tältä se tuntuu.

      • Anonyymi

        Nyt tuli lunta.
        - Laukesin pyödälleni kun tuon luin


    • Anonyymi

      Elä ihmeessä eikö ole ?

      • Anonyymi

        Joo elän ihmeessä!:)


    • Anonyymi

      Eihän se luminen tie yllätäkkään vaan se yks pliukas kohta siinä matkalla.
      Liukas keli yllätti autoilijan.

    • Anonyymi

      Pistä lumiketjut jos on vaikeaa eteneminen.

      • Anonyymi

        Itse käytän apupyöriä polkupyörässäni ja peistä siltä varalta että joku nauraa ajotaidoilleni.


    • Anonyymi

      KUSKIHAN SE ON JOKA KUOLEMAN HAKEE AJOTYYLILLÄÄN.

    • Anonyymi

      Onneksi talveen kuuluu useammanlaisia kelejä maanteillä . Liukkaat kelit ovat loistavia sillä kitkapoitsut pysyvät nisällä kotioloissaan .

    • Anonyymi

      Nasta puree lumeen, ilman nastoja rengas liikkuu , vaikka poljet jarrua. Jarrunhan keksi mr.göbbels won herzstein, puoliksi arjalais juutalainen siperiassa kulakkileiripäivillä, noin 1900-57 vuosina, tarkemman ajankohdan saat selville paikallisesta kirjastostasi, kysymällä teoksia avainsanoilla "ajoneuvot neuvostoliitossa" "rengkaan kehitys pyöreäksi"?
      Vaatii pitkäjänteisyyttä selvittää, sillä internet ei ole kuin peitetarinoita täynnä?
      https://m.youtube.com/watch?v=NKpGWYtxrGU

    • Anonyymi

      Nasta kumeissa on myös kitkalamellit. Vaihtoehdoksi jää vielä kitkattomilla autoilu.

    • Nastarenkaat pitäiskin kieltää, kitkarenkailla pärjää aivan hyvin ja hyvillä kesärenkaillakin vaikka läpi vuoden. Ei ole kauankaan kun ajoin Kainuun korpiteillä kuukauden päivät ja autossa hyvät kesärenkaat. En ollut teiden tukkeena, vaan ohittelin nastarengaskuskeja. Ropinastahan senkin kuuli.

      • Anonyymi

        Mäkin osaan ajaa ylinopeutta ja ohitan sut 😁


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mäkin osaan ajaa ylinopeutta ja ohitan sut 😁

        Kerroinko, että ajoin ylinopeutta? Ohita vaan minut, ei haittaa ollenkaan, kunhan et jää eteeni kuhnimaan.


    • Anonyymi

      kesä renkaat on parhaat lumella. hirvitutka ennakoi jarrutuspaikat jo edellisenä päivänä

      onko nää kitka ihmiset vähä...

    • Anonyymi

      "Kitka-nastarengas" on paras. Kitkainen pinta pitää lumella ja nasta jäisellä pinnalla.

    • Anonyymi

      Kitkat paremmat 200 päivänä nastat 2 päivänä.Loppuaika kesärenkailla!Ihan vaan puolentoista miljoonan kilometrin kokemuksella..

    • Anonyymi

      Riippuu missä ajaa ja kuinka sulat ja hoidetut tiet ovat, onko polannetta (syvät urat) jne. Kitka-nastoilla voi ajella huolettomammin jos yhtään jäisiä etappeja, ja nyöläytyneistä risteyksistä selviää jouhevammin ja turvallisemmin. Kitkoilla kyllä kokenut kuski selviää, mutta varovaisemmin joutuu ajelemaan. Pidot ja jarrutusmatkat jäisellä pinnalla heikommat nastoihin nähden. Liikkeellelähtö kitkoilla jääpinnalla takkuisempaaa. Myös ohitustilanteet jäisellä vaativat kitkoilla enempi tarkkuutta ja taitoa (kokemus ja tieto). Nahkealla lumella ja loskalla kitka pitää hyvin! Jos vain ohut puuteri jään päällä niin ei niin välttäisin. Naisille ja kokemattomille en niitä suosittele, tai edes kokeneillekaan joilla kiire tai ajaa vaihtelevilla tieosuuksilla ympäri Suomen. Siksi oma valinta kitka-nasta.

    • Anonyymi

      Kitkoilla jos kolarin ajaa niin kuljettajaa pitäisi rangaista tahallisuudesta. Jos on olemassa turvallisempi tapa niin eihän sitä saa tahallaan muita vaarantaa kitkarenkailla.

    • Anonyymi

      Moni kuski kuolee tyhmyyttään.

    • Anonyymi

      "...Lumella nastoista ei ole oikeastaan mitään hyötyä..."

      Mutta jäisillä tienpinnoilla nastoista on hyötyä. Talvellahan tiet yleensä aurataan lumesta ja alta paljastuu jäinen tie.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6153
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3916
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2299
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1910
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1353
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1030
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe