Jos täällä kirjoittaa joku, joka oli paikalla Oulun kristalliyössä 1990, niin kertoisitteko, millaista oli? Olitko itse osallisena vai sivustakatsojana? Saitko vammoja tilanteessa?
Oulun kristalliyö
16
852
Vastaukset
- Anonyymi
Mitäs tapahtui silloin.
- Anonyymi
Silloin nuoriso mellakoi niin, että poliisi joutui alakynteen. Wikipedian mukaan: Oulun "kristalliyö" oli perjantain ja lauantain välinen yö 10.–11. elokuuta 1990, jolloin nuoriso mellakoi Oulun keskustassa. Paikalla oli enimmillään arviolta tuhat 12–20-vuotiasta nuorta. Mellakoijat hakkasivat ja kivittivät poliiseja, kaatoivat poliisiautoja ja murtautuivat liikkeisiin särkien ikkunoita ja varastaen omaisuutta. Alussa alivoimainen poliisi pakeni, mutta vahvistuksia saatuaan kukisti mellakan muutaman tunnin päästä. Mellakan sanotaan alkaneen kahden nuoren välisestä nujakasta, jota pysähtyi seuraamaan suuri joukko muita nuoria. Poliisi saapui rauhoittamaan tilannetta ja nosti autoon kovakouraisesti nuorten mielestä syyttömän. Toisaalla samaan aikaan poliisi otti kiinni Anttilaan murtautuneen nuoren, mihin nuorisojoukko myös puuttui. Nuoret hyökkäsivät poliisin kimppuun, joka ampui varoituslaukauksia ja pakeni. Paikalle saapui melko nopeasti noin tuhat nuorta. Mellakka kesti useita tunteja, ja sen painopiste oli Isokadulla. Ikkunoita särjettiin, liiketiloissa käytiin, ja niistä varastettiin tavaraa. Useita ihmisiä loukkaantui lievästi erilaisissa yhteenotoissa. Paikalle saapunut poliisi joutui aluksi liian vähälukuisena vetäytymään nuorison tieltä. Poliisit pelkäsivät henkensä puolesta. Pahin vaihe kesti noin tunnin. Poliisiautoja runneltiin, ja joitakin poliiseja muun muassa uhkailtiin. Poliisi ampui yön aikana kaksi varoituslaukausta ja pyysi puolustusvoimilta virka-apua omaisuuden suojelemiseen sekä harkitsi virka-apupyynnön tekoa myös mellakan rauhoittamiseen. Poliisi kutsui apua naapurikunnista. Poliiseilla ei ollut mellakkavarusteita. Mellakoijien joukko oli jo harventunut, kun poliisi eteni etelästä keskustaan. Monia nuoria pakeni, kun sana lähestyvästä poliisiketjusta tuli. Jäljelle jääneet löivät poliiseja ja heittelivät kiviä heitä kohden. Eräs komisario sai kiven päähänsä. Pidätyksiä tehtiin lopulta yli 40
- Anonyymi
2015 partalasten puuromarssiin poliisi sai hyvin nopeasti koottua n. 100 täysiin mellakkavarusteisiin puettua poliisimiestä. jotain on siis opittu. mitä olisikaan voinut tapahtua ilman poliisin ansiokasta toimintaa.
- Anonyymi
Hyvinkin muistan olin nimittäin työvuorossa silloin ,kuten nytkin aika hurja juttu oli.on vissiin suurin mellakka mitä on Suomessa on ollutkaan .
- Anonyymi
Hyvinkin muistan ,sillä olin työvuorossa ,kuten nytkin olen.oli aika hurja juttu on vissiin suurin mellakka mitä on Suomessa ollutkaan toisen maailmansodan jälkeen.(ennakoiva sanasyöttö kirjoitteli omiansa edelliseen viestiini )
- Anonyymi
Millainen keskusta oli tuon jäljiltä ja kauanko siitä puhuttiin?
- Anonyymi
Isokkadun liikehuoneistojenlähes kaikki ikkunat särkyi ent Anttilan kohdalta kirkkoon päin ja lieneekö myös ikkunoita mennyt kauppurienkadultakin, jengiä painui liikkeiden sisätiloihinkin ,asiasta puhuttiin vuosikausia ja jos tuli pienintäkään järjestyshäiriötä niin se tiesi varmaa putkareissua.näin nopeasti kerrottuna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isokkadun liikehuoneistojenlähes kaikki ikkunat särkyi ent Anttilan kohdalta kirkkoon päin ja lieneekö myös ikkunoita mennyt kauppurienkadultakin, jengiä painui liikkeiden sisätiloihinkin ,asiasta puhuttiin vuosikausia ja jos tuli pienintäkään järjestyshäiriötä niin se tiesi varmaa putkareissua.näin nopeasti kerrottuna.
Paikallisradio oli paikalla ja kertoi livenä mitä tapahtuu.muistelen että kello oli 02,02 kun paikallisradiosta kuului että"Anttilasta meni kaikki ikkunat sisään"...paikalla satoja nuoria...
- Anonyymi
Onko tämä ainoa laatuaan koko Suomessa?
- Anonyymi
Rupusakki on suomeksi sanottuna rikkonut toisten omaisuutta niin se sitten väännetään joksikin ihailua herättäväksi kristalliyöksi
- Anonyymi
Siinä mellakassa ei mitään ihannointia ole .on joskus ollut jotain pienempää aiemmin .Kemissä oli 40-luvun loppupuolella kapina ,sanoivat Kemin kapinaksi siinä kuoli joku tai joitakin.
- Anonyymi
Kemissä ei kuitenkaan ollut nuorisomellakka silloin 40-luvun loppupuolella.
- Anonyymi
teinipoika tuli Anttilasta ulos säretyn ikkunan kautta
mallinuken alaosa olallaan ja
totesi, että nyt on perseet olalla, oli niin kännissä eli perseet olalla ja
sananmukaisestikin oli mallinuken perseet olalla ja
muutakin pöllittyä tavaraa housun ja takin taskut täynnä- Anonyymi
Eli huumorista alkoi? Oulun poliisi on kyllä laiskaa ja huumorintajutonta sakkia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli huumorista alkoi? Oulun poliisi on kyllä laiskaa ja huumorintajutonta sakkia.
lessukoi
- Anonyymi
Palestiinassa jokainen yö on kristalliyö. Israelilaiset osaavat kokemuksen perusteella.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908647
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482479Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382243