AdHd / Add ?

Hei,
Olen alkanut vahvasti epäillä, että minulla on add aina ollut. Se selittäisi niin paljon asioita.

Olin surkea koulussa, koska keskityin mm. siihen, miten opettaja esiintyy, miten muut opiskelijat ilmaisevat turhautumistaan jos tunnin aihe on tylsä. Olin hidas kirjoittamaan.. superhidas tekemään läksyjä.. saatoin istua 2 tuntia matikan kirjan ääressä, enkä saanut mitään tehtyä. Jouduin yläasteen jälkkeen kymppiluokalle, koska en päässyt huonolla keskiarvolla mihinkään.

Rakastin ja samaan aikaan pelkäsin tyttöjä tosi paljon. Minulla oli muutamia lyhyitä suhteita, koska tytöt kyllä pitivät empaattisuudestani, joita osoitin heitä kohtaan pienillä eleillä. Mutta suhteet kariutuivat, tai niitä ei koskaan muodostunut, koska se kaikki oli aivan liikaa tunnetta. Jänistin.

En ole yliaktiivinen (paitsi kun pitäisi alkaa nukkumaan.. tai viestitellessäni kiinnostavan ihmisen kanssa.. tai musajuttujen parissa usein), vaan yleensä aika aliaktiivinen.. ja hyvin rauhallinen. Koen ihmiset kokonaisuutena rasitteena ja välttelen sosiaalisia tilanteita, joissa on paljon ihmisiä. Kaikki tuntuvat olevan niin nopeita. Hermostuttavia.

Koen tunteet öbaut satakertaisina. Kaupungilla kävellessä joskus ahdistaa ihmispaljous niin paljon, että on vedettävä syvään henkeä ja päässä on vain tunne (ahdistaa, ahdistaa, ahdistaa). Ja sitten vastaan tulee toodellla söpö koira!! <3 Ja olen miltei kyynelissä (Voi miten söpöö hän onkaan!). Ja sekuntia myöhemmin taas kävelen ihmisten seassa (ahdistaa, ahdistaa, ahdistaa)..

Ja tyttöni on hyvin samantyylinen kanssani. Ottaisin hänet mukaan interrailille, jossa ei tarvitsisi sanoa mitään tai jäädä lainkaan pois junan kyydistä. Katsottaisiin vaan ikkunasta ja oltaisiin kännyköillä.. ja ehkä välillä huomattaisiin jossain random asemalla tosi söpö koira.

Ja tyttöni kärsii pahoista oppimisvaikeuksista koulussa. Hän on jo käytännössä jäänyt luokalle, vaikkei ole lainkaan kovanaama tms. Hän käy psykoterapiassa, ja siellä asiaa tutkitaan, mutta he eivät ole vielä tutkineet adhd:ta.

Eikö tämä ole aika selvää? Ja en ole uskaltanut mennä lääkäriin, koska pelkään, että he vaan tuputtavat hirveän määrän lääkkeitä, joita en halua. Haluaisin kaikkein eniten löytää toisia kaltaisiani, etten olisi niin yksin asian kanssa. Ja ehkä sitten lääkärissä vaan tehdään asiasta vaikeampi, kuin se todellisuudessa on. Pelkään, että en selviä siitä ja romahdan.. ja menetän työkykyni jne.. :P aargh!

18

295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      kiss my ....

      • Kiitos todella älykkäästä kommentista. Ehkä tyhmin kommentti ikinä so far..


    • Anonyymi
      • Olipas tyhmä juttu. Harmillista huomata, että tämä ei ole foorumi, johon kannattaa kirjoittaa yhtään mitään. Täällä on vain typeriä idiootteja vihaamassa. Kiitos vaan sulle "anonyymi", että olet olemassa.


      • Anonyymi
        avaruusmatkustaja kirjoitti:

        Olipas tyhmä juttu. Harmillista huomata, että tämä ei ole foorumi, johon kannattaa kirjoittaa yhtään mitään. Täällä on vain typeriä idiootteja vihaamassa. Kiitos vaan sulle "anonyymi", että olet olemassa.

        Miten se on vihaamista jos jaan artikkelin jossa pohditaan kriittisesti ja asiallisesti aihetta ADHD kahdesta näkökulmasta? Josta toinen on kriittisempi ja toinen myönteisempi. Kannattaa sitä aina kyseenalaistaa diagnooseja joita on osaksi identiteettiään ottamassa ja niiden tieteellistä validiteettia. Etenkin ADD diagnoosina on saanut kritiikkiä kun aletaan vasta aikuisiällä diagnosoimaan tarkkaavaisuushäiriötä. Jos keskittyy pelkkään adhdsen ongelmiensa selittäjänä voi jäädä myös muuta näkemättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se on vihaamista jos jaan artikkelin jossa pohditaan kriittisesti ja asiallisesti aihetta ADHD kahdesta näkökulmasta? Josta toinen on kriittisempi ja toinen myönteisempi. Kannattaa sitä aina kyseenalaistaa diagnooseja joita on osaksi identiteettiään ottamassa ja niiden tieteellistä validiteettia. Etenkin ADD diagnoosina on saanut kritiikkiä kun aletaan vasta aikuisiällä diagnosoimaan tarkkaavaisuushäiriötä. Jos keskittyy pelkkään adhdsen ongelmiensa selittäjänä voi jäädä myös muuta näkemättä.

        Olen itsekin itselläni joskus aikanaan miettinyt olisinko ADHD. Ja niin moni muukin, sitä diagnosoidaan nykyään niin paljon aikuisille. Olisi niin helppoa kun olisi muka yksi selittävä tekijä kaikelle, kaiken syy. Nykyään olen skeptisempi.


      • Anonyymi

        Jos oireet alkoivat jo lapsuudessa niin sitten se voi olla ADHD tai ADD. Kannattaa puhua lääkärille (mieluiten psykiatrille). Jos lapsella on näitä oiretia, kannattaa siitä puhua koulussa opettajalle ja koittaa päästä sitä kautta tutkimuksiin.


    • Anonyymi

      Hoi!kyllä täällä on muitakin samankaltaisia.Minäkin olin koulussa surkea,mitkään pänttäämiset ei auttaneet.Aikuisena olen ymmärtänyt että olen erilainen oppija eikä kyse ole tyhmyydestä,mutta siihen aikaan ei ollut tukitoimia tarjolla.Oli helppo vaipua oppitunneilla haavemaailmaan kaikki opetus meni ohi korvien:D. Enpä usko että sulle lääkkeitä pakotetaan ellet sitten tunne että tarvisit,viehän ne vähän tunteita pois. Herkkyys on ominaisuus siinä missä muukin tunne.

      • Moi!
        Mulla oli myös juuri noin. Ei myöskään tukitoimia. Olin vain huono opiskelija. Ja niin siinä sitten kävikin, että ystävystyin takapulpettilaisten kanssa, koska hekään eivät olleet kärryillä tunnin asioista.

        On tosi vaikea löytää toisia samankaltaisia. Olen etsinyt myös aiheeseen liittyviä foorumeita ja vertaistukiryhmiä, mutta sellaisia ei tunnu lainkaan olevan.


      • Anonyymi
        avaruusmatkustaja kirjoitti:

        Moi!
        Mulla oli myös juuri noin. Ei myöskään tukitoimia. Olin vain huono opiskelija. Ja niin siinä sitten kävikin, että ystävystyin takapulpettilaisten kanssa, koska hekään eivät olleet kärryillä tunnin asioista.

        On tosi vaikea löytää toisia samankaltaisia. Olen etsinyt myös aiheeseen liittyviä foorumeita ja vertaistukiryhmiä, mutta sellaisia ei tunnu lainkaan olevan.

        Hyvä että tyttäresi käy psykoterapiassa mut vaadi myös et koulu antaa tukea oppimisasioissa,esim.ertyisopetus,pienluokka ja jos oppimisvaikeudet on todettu niin kyllä apua pitäis saada.Meidän nuorilla todettiin ne vasta yläkoulun jälkeen ja nyt on haastava tilanne.Mikään opiskelu ei suju.Nämä oppimisvaikeudet on usein myös perityviä juttuja jotta sukuaan tässä saa syyttää:D. Mut kyl meistä koulun surkimuksista jotain on kuitenkin tullut,onneksi sen ei tarvi määrittää meitä ihmisinä.


      • Anonyymi
        avaruusmatkustaja kirjoitti:

        Moi!
        Mulla oli myös juuri noin. Ei myöskään tukitoimia. Olin vain huono opiskelija. Ja niin siinä sitten kävikin, että ystävystyin takapulpettilaisten kanssa, koska hekään eivät olleet kärryillä tunnin asioista.

        On tosi vaikea löytää toisia samankaltaisia. Olen etsinyt myös aiheeseen liittyviä foorumeita ja vertaistukiryhmiä, mutta sellaisia ei tunnu lainkaan olevan.

        Tässä yksi foorumi: https://adhdaikuiset-foorumi.org
        Paljon asiaa aiheesta ja aiheen vierestä jo yli kymmenen vuoden ajalta.
        Voi olla hiljaista, mutta tietoa löytyy yllinkyllin. En tiedä kuinka aktiivista keskustelua viime aikoina on ollut, iItse en ole puoleen vuoteen käynyt, koska unohdin salasanan. :)


      • Anonyymi
        avaruusmatkustaja kirjoitti:

        Moi!
        Mulla oli myös juuri noin. Ei myöskään tukitoimia. Olin vain huono opiskelija. Ja niin siinä sitten kävikin, että ystävystyin takapulpettilaisten kanssa, koska hekään eivät olleet kärryillä tunnin asioista.

        On tosi vaikea löytää toisia samankaltaisia. Olen etsinyt myös aiheeseen liittyviä foorumeita ja vertaistukiryhmiä, mutta sellaisia ei tunnu lainkaan olevan.

        Aloitustekstisi perusteella sanoisin , että kuulostaa enemmän sosiaaliselta ahdistuneisuudelta, eikä adhd:lta. En ole lääkäri, enkä osaa näin lyhyen tekstin perusteella sanoa, mutta ahdistus kaupungilla, liikaa tunnetta tyttöjä kohtaan, välttelee sosiaalisia kontakteja, ihmiset rasittaa, keskittyminen toisten turhautumiseen, eli kiinnittää liikaa huomiota toisten touhuihin. Mulla on joskus diagnosoitu sos. fobia ja oli just tällaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitustekstisi perusteella sanoisin , että kuulostaa enemmän sosiaaliselta ahdistuneisuudelta, eikä adhd:lta. En ole lääkäri, enkä osaa näin lyhyen tekstin perusteella sanoa, mutta ahdistus kaupungilla, liikaa tunnetta tyttöjä kohtaan, välttelee sosiaalisia kontakteja, ihmiset rasittaa, keskittyminen toisten turhautumiseen, eli kiinnittää liikaa huomiota toisten touhuihin. Mulla on joskus diagnosoitu sos. fobia ja oli just tällaista.

        Kyllä aloittajan kolme ekaa (ei eka lause ;) ) ovat adhd:lle tyypillisiä oireita, tai add:lle, jolloin henkilö on tarkkaamaton, ei yliaktiivinen tai impulsiivinen. Mutta en lähde spekuloimaan, onko aloittajalla adhd vai ei. Kannattaisi mennä lääkäriin, jos asia kovin mietityttää. Aikuisille etenkin lääkkeet ovat ensisijainen ja tehokkain hoitomuoto adhd:een. Lapsille/nuorille voidaan tarjota psykososiaalisia/terapeuttisia hoitomuotoja, mutta yleensä vain kaikkein ongelmallisimmille tapauksille. Lääkehoito on lapsilla ja nuorillakin keskeinen hoitomuoto.


    • Anonyymi

      Tuo kuvaus vaikuttaa siltä, että olet hyvin herkkä sosiaalisille singaaleille. Persoonasi on merkitysrakenteeltaan ulkomaailmalle herkkä, minkä vuoksi sosiaaliset tilanteet ovat voimakkaan kuormittavia ja vaikeuttavat oppimista ja keskittymistä. Kaltaisillesi annetaan useammin esimerkiksi sosiaalisten tilanteiden pelkodiagnooseja ja teille kehittyy helposti erinäisiä neurooseja, jotka liittyvät minäkuvaan ja itsetuntoon, kuten anoreksia tai bulimia etenkin, jos sattuisit olemaan naispuolinen.

    • Anonyymi

      Voi hyvin olla, että jonkin psykiatrisen diagnoosin kriteerit täyttyy, en osaa sanoa minkä ja eipä tässä tietysti riittävästi informaatiotakaan, jotta kovin luotettavasti vois sanoa.

      Mutta adhd:lta tai add:lta kuvailusi ei vaikuttanut lainkaan. Mun mielestä alotuksessasi ei ollut mitään mikä erityisemmin herättäisi epäilystä noista.

    • Anonyymi

      ADHD tapaus ei istu läksykirjan edessä pari tuntia tekemättä mitään. Muutenkaan kuvaus ei sovi ADHD: hän. Siskon pojalla on ADHD ja hän on aivan pitrlemätön. Aivot raksuttaa koko ajan ja täytyy olla tekemässä jotain mutta mihinkään ei voi oikein keskittyä ellei asia ole todella mielenkiintoinen.
      Vaikuttaa että aloittavalla on enemmän ahdistusta tms.

      • Anonyymi

        Mutta kun kaikilla jotka ei ole pärjänneet koulussa tai koulu ei kiinnosta on ADHD!111!!!


    • Anonyymi

      ADHD ei ole persoonallisuushäiriö, mutta siihen voi kyllä liittyä traumoja. ADHD ei ole sillätavoin tahallista pahuutta tai epäsosiaalisuutta. Ne mokat liittyy yleensä impulsivisuuteen ja tunteiden säätelyn pulmiin. Jos on kiusattu tai syrjitty sen ADHD:n vuoksi niin voi sitten tulla niitä traumojakin. Se impulsiivisuus voi näyttäytyä siten, että lähtee just jollekkin reissulle huonossa seurassa eikä ehdi miettiä onko se järkevää ja siinä voi saada taas tuliaisena jonkun uuden trauman. ADHD ihmisen kannattaa varoa narsisteja ym, koska he ovat hyvin manipuloivia ja voivat helposti aseistaa nepsy piirteet ja käyttää niitä monin eri tavoin. Nepsyillä voi olla myöhempää aivojen kypsymistä mikä sekin lisää tiettyjä riskejä. Oikein taitavalle Psykopaatille juurikin ADHD ihminen voisi olla oiva pompotettava kun toinen ei tajua sitä sosiaalista peliä, ei ehdi miettiä eikä harkita seurauksia. Ja nepsy voikin sitten päätyä porukoihin joissa häntä pidetään maskottina. Nauretaan, narutetaan ym. Kannattaa olla tarkkana omista rajoistaan jos on nepsy piirteinen ettei anna muiden loukata niitä eikä toisaalta sitten, itsekkään loukkaa muiden rajoja. Jos impulsiivinen päähänpisto on tulossa niin kannattaa pysähtyä miettimään, että mitä on tekemässä. Katsoa vaikka omiin käsiinsä ja hakea siitä sen keskittymisen kiintopisteen tähän hetkeen tyyliin "mitä käteni ovat nyt tekemässä".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9164
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2688
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      145
      2467
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1310
    Aihe