Tunnuspiirteet?

Muuan tiedustava

Tällä palstalla moni aloittaa keskustelun tiedustelemalla, mitä tämä uuslestadiolaisuus on? Mikä on oppi? Miten se eroaa muista? Kukaan ei vastaa. Miksi?

Kiinnostasi, miten ilmaisette asian. Entä mikä teistä tekee lestadiolaisia? Mitkä ovat tärkeimmät "liikkeen" tunnusmerkit, ulkoiset ja sisäiset? Onko teillä omia kokoontumisia? Millaisia?

7

1813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole

      Vastaus puuttuu koska uuslestadiolaisia ei ole olemassakaan. Kyseessä on vitsi.

      • itekki uuslestadiolainen

        muttei yksiselitteinen. Uudempia lestadiolais ryhmiä on useita. On rekisteröityjä yhteisöjä ja rekisteröimättömiä.
        kaikki uuslestadiolaiset eivät ole samaa lestadiolaisuutta. Yhteistä heissä on se, että ovat vähän vapaampi mielisempiä, kuin esikoiset ja vanhoilliset. Ja heillä saa olla erilaisia mielipiteitä, toisin kuin vanhoillisilla.

        Niin, ja uuslestadiolaisia löytyy myös vanhoillisten sisältä. He käyvät vanhoillisten tapaan rauhanyhdistyksillä, mutta sallivat omissa piireissään sellaisia asioita, joita vanhoilliset eivät hyväksy (elokuvien katselu, musiikin kuuntelu, juominen jne).

        Niin ja minä olen jälkimmäisenä mainittu.
        Olen syntynyt vanhoilliseen kotiin, ja haluan käydä edelleen seuroissa.
        Kavereiden kans on kiva kuitenkin tehdä sellaisiakin asioita, jotka eivät ole yleisesti meikäläisille sopivia.

        Mun mielestä jokaiselle lestadiolaissuunnalle pitäis saada omat palstat, ja tämän palstan nimeksi voisi muuttaa, "muut uuslestadiolaiset".


      • Sekaisin
        itekki uuslestadiolainen kirjoitti:

        muttei yksiselitteinen. Uudempia lestadiolais ryhmiä on useita. On rekisteröityjä yhteisöjä ja rekisteröimättömiä.
        kaikki uuslestadiolaiset eivät ole samaa lestadiolaisuutta. Yhteistä heissä on se, että ovat vähän vapaampi mielisempiä, kuin esikoiset ja vanhoilliset. Ja heillä saa olla erilaisia mielipiteitä, toisin kuin vanhoillisilla.

        Niin, ja uuslestadiolaisia löytyy myös vanhoillisten sisältä. He käyvät vanhoillisten tapaan rauhanyhdistyksillä, mutta sallivat omissa piireissään sellaisia asioita, joita vanhoilliset eivät hyväksy (elokuvien katselu, musiikin kuuntelu, juominen jne).

        Niin ja minä olen jälkimmäisenä mainittu.
        Olen syntynyt vanhoilliseen kotiin, ja haluan käydä edelleen seuroissa.
        Kavereiden kans on kiva kuitenkin tehdä sellaisiakin asioita, jotka eivät ole yleisesti meikäläisille sopivia.

        Mun mielestä jokaiselle lestadiolaissuunnalle pitäis saada omat palstat, ja tämän palstan nimeksi voisi muuttaa, "muut uuslestadiolaiset".

        Mun mielestä jokaiselle lestadiolaissuunnalle pitäis saada omat palstat, ja tämän palstan nimeksi voisi muuttaa, "muut uuslestadiolaiset".
        -----

        Vielä enemmän hämmentää, kun Lestadiolaisuus-otsikon alla on alaotsikkona Vanhoillislestadiolaisuuden ja Uuslestadiolaisuuden rinnalla Lestadiolaisuus.

        Mitä tuo alaotsikon mainitsema lestadiolaisuus on? Jonkinlaista yleistä lestadiolaisuutta vai onko se jokin oma suuntansa, jolla pitäisi olla oma nimi?

        Voisin kai kysyä sielläkin, mutta piristetäänpä yhdellä viestillä tätä hiljaisempaakin porukkaa. ;-)


    • uffe

      tutustuin erääseen erittäin viehättävään ja mukavaan lestadiolaisnaiseen ja itse en kuulu edes kirkkoon.onkohan mitään toivoa suhteesta vaikka alkukipinä on lupaavaa?

    • rajoja ja sääntöjä on löyse...

      uuslesta´diolaisuudessa. maailma menee koko ajan eteenpäin ja jotta he edes pysyisivät viimeisessä vaunussa on sääntöjä ollut pakko muuttaa. he siis ovat kelvottomampia Jumalalle kuin vanhoillislestadiolaiset.

    • lellu

      Uuslestadiolaiset ovat ns. lestadiolaisia. Mutta heidän uskonsa ei lähde sydämmestä. Tämän maailman houkutuksista ei ole pystytty luopumaan, on langettu syntiin eikä ole sitä jaksettu uskoa anteeksi. Näin on syntynyt eriseuroja meidän vanhollislestadiolaisten keskuudessa. He haluasivat ehkä uskoa, mutta eivät pysty luopumaan tästä maailmasta. Me emme pidä näitä uuslestadiolaisia uskovaisina. Tai kyllähän he saavat syntinsä seuroissa anteeksi, mutta maailmalla he elävät maailman tavalla. Se ei ole oikeaa sydämmestä lähtenyttä uskoa.

      • joh 3:16

        lellu:
        "Uuslestadiolaiset ovat ns. lestadiolaisia. Mutta heidän uskonsa ei lähde sydämmestä."

        Niinkö? Sinäkö olet Jumala, joka näkee ihmisten sydämiin?

        lellu:
        "Tämän maailman houkutuksista ei ole pystytty luopumaan, on langettu syntiin eikä ole sitä jaksettu uskoa anteeksi."

        Niin, kukaan uskovakaan ei tässä ajassa tule täysin synnittömäksi. Olemme kaikki samassa veneessä. Sinäkään et ole voinut vastustaa synnin houkutusta, vaan olet antanut väärän todistuksen lähimmäisistäsi ja kuvitellut näkeväsi toisen ihmisen sydämeen. Mihin jäi rakkaus ja nöyryys?

        lellu:
        "Me emme pidä näitä uuslestadiolaisia uskovaisina."

        Sillähän ei ole mitään merkitystä pidätkö sinä tai minä toista ihmistä uskovana vai ei. Pelastuksemme on Jumalan kädessä ja pelastumme yksin uskosta Kristuksen sovitustyöhön emmekä uskosta uskovaisuuteen. Onneksi kenelläkään ihmisellä ei ole mitään valtaa toisen ihmisen pelastukseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe