35 kWh/100 km -kulutus tarkoittaa sähkön hinnalla 50 snt/kWh varsin yksinkertaisella matematiikalla sadan kilometrin ajon energiakustannukseksi 17,5 euroa. Tietyissä tilanteissa on hyvin mahdollista päästä leudossa talvikelissäkin alle 20 kWh / 100 km kulutukseen sähköautolla.
Toisaalta monella saattaa olla kiinteä sopimus selvästi halvemmalla hinnalla. Pörssisähköllä lataavat pyrkivät varmaan sijoittamaan lataamisensa halvimpaan aikaan. Tuo korkea hinta kohtaa vain tiettyjä sähköautoilijoita.
Dieselit vie n 4 litraa / 100 km, aika monet, ei kuitenkaan isot maasturit. Ollut dieselin hinta 2 euron kahtapuolta, nyt n 2.20 € litra.
Sähköautoilu jo nyt tuli tiensä päähän hinnoissa
30
188
Vastaukset
- Anonyymi
Suurin osa ajoittaa lataamisen yöaikaan, jolloin sähkän hinta on aivan toista luokkaa kuin laskelmassasi. Sähkön hinta saattaa tuulisina öinä olla pyöreä nolla.
- Anonyymi
Ei se nollaa ole koskaan, kallis siirtomaksukin olemassa. Autot ajamista varten, tienpäällä joutuu lataamaan kalliilla aina. Tiedän kun olen täysähköauton omistanut jo jonkin aikaa.
Kokemuksia on. Sähköauto jää talveksi seisontaan, ja käyttöön dieselauto. "se oli silloin" kuten laulussakin sanotaan, "muttei enää" kun alkoi sähköauto buumi halvan sähkön aikaan. Mikseipä sellaiselle käy joka kotikulmilla pyörii, ja tosiaan yölatauksin. Mutta... jos tarvii pidempää matkaa tehdä niin turha kallista sähköautoa pitää rinnalla. Meillä on näin, nyt sähkökaara tyhjän panttina. Aurinko kennot katolle ollut mielessä, niillä auton lataisi kotikulmilla pyöriessä huhtikuulta alkaen, mutta nekin maksaa, arvioilta 7-19 vuotta kun tulisi maksu nollille. Anonyymi kirjoitti:
Ei se nollaa ole koskaan, kallis siirtomaksukin olemassa. Autot ajamista varten, tienpäällä joutuu lataamaan kalliilla aina. Tiedän kun olen täysähköauton omistanut jo jonkin aikaa.
Kokemuksia on. Sähköauto jää talveksi seisontaan, ja käyttöön dieselauto. "se oli silloin" kuten laulussakin sanotaan, "muttei enää" kun alkoi sähköauto buumi halvan sähkön aikaan. Mikseipä sellaiselle käy joka kotikulmilla pyörii, ja tosiaan yölatauksin. Mutta... jos tarvii pidempää matkaa tehdä niin turha kallista sähköautoa pitää rinnalla. Meillä on näin, nyt sähkökaara tyhjän panttina. Aurinko kennot katolle ollut mielessä, niillä auton lataisi kotikulmilla pyöriessä huhtikuulta alkaen, mutta nekin maksaa, arvioilta 7-19 vuotta kun tulisi maksu nollille.Pörssisähkön hinta on mennyt nollaan ja jopa miinukselle yöaikaan. Ei tästä nyt ole kovin montaa viikkoa, kun oltiin miinuksella. Yöaikaan pörssisähkön hinta on yleensä alle 5 snt. KWh. Monet autot ovat hybridejä, joilla liikkuu sähköllä muutamasta kymmenestä kilometristä sataan kilometriin yhdellä latauksella. Siirtomaksukin on yöaikaan paljon halvempi kuin päivällä, muutaman sentin ainakin täällä etelässä. Jos omakotitalon katolla on aurinkopaneelit, sen tuottamalla sähköllä latailee autoa kesäaikaan ihan mukavasti.
Sähköauto sopii huomattavasti paremmin lyhytajoon kuin pitkiin matkoihin. Jos autoa tarvitsee lähinnä kotinsa läheisyydessä, ongelmia ei synny. Pitkiin matkoihin tarkoitettuja kohtuuhintaisia täyssähköautoja ei ole vielä oikein tarjolla, minkä vuoksi omakin valinta on pysyttäytyä edelleen dieselissä.
Aurinkosähkön laittaminen on investointi, joka korkeilla sähkön hinnoilla on jo varsin edullista. Ja niistähän hyötyy ne kaikki KWh:t, mitä ne tuottavat olipa sähkön tarve mikä tahansa. Ja ylijäämäsähkön voi myydä sähköyhtiölle.- Anonyymi
mielipidepankki kirjoitti:
Pörssisähkön hinta on mennyt nollaan ja jopa miinukselle yöaikaan. Ei tästä nyt ole kovin montaa viikkoa, kun oltiin miinuksella. Yöaikaan pörssisähkön hinta on yleensä alle 5 snt. KWh. Monet autot ovat hybridejä, joilla liikkuu sähköllä muutamasta kymmenestä kilometristä sataan kilometriin yhdellä latauksella. Siirtomaksukin on yöaikaan paljon halvempi kuin päivällä, muutaman sentin ainakin täällä etelässä. Jos omakotitalon katolla on aurinkopaneelit, sen tuottamalla sähköllä latailee autoa kesäaikaan ihan mukavasti.
Sähköauto sopii huomattavasti paremmin lyhytajoon kuin pitkiin matkoihin. Jos autoa tarvitsee lähinnä kotinsa läheisyydessä, ongelmia ei synny. Pitkiin matkoihin tarkoitettuja kohtuuhintaisia täyssähköautoja ei ole vielä oikein tarjolla, minkä vuoksi omakin valinta on pysyttäytyä edelleen dieselissä.
Aurinkosähkön laittaminen on investointi, joka korkeilla sähkön hinnoilla on jo varsin edullista. Ja niistähän hyötyy ne kaikki KWh:t, mitä ne tuottavat olipa sähkön tarve mikä tahansa. Ja ylijäämäsähkön voi myydä sähköyhtiölle."Siirtomaksukin on yöaikaan paljon halvempi kuin päivällä, muutaman sentin ainakin täällä etelässä. " Siirtohinnat on vakioita aina, ei yöllä halvempaa.
Huomattavat verot vielä ALV ja sähkövero, ja ei siinä kaikki vielä verostakin menee vero.
Sähkövero peritään kaikesta jakeluverkon kautta asiakkaille
jaetusta sähköenergiasta. Sähkön valmistevero ja
huoltovarmuusmaksu sisältyvät sähköveromaksuun.
Sähkönsiirron keskihinnoissa esiintyy isoja alueellisia eroja.
Kalleimmat keskihinnat, yli 20 senttiä kilowattitunnilta, ovat tällä hetkellä mikkeliläisellä Järvi-Suomen Energialla ja Kainuussa sekä Pohjois-Pohjanmaalla toimivalla Kajavella.
Edullisimmat hinnat puolestaan ovat Jyväskylässä toimivalla Alva Sähköverkolla, joka laskuttaa kerrostaloasujalta keskimäärin noin 6,7 senttiä ja pientaloasujalta noin 7,2 senttiä kilowattitunnilta.
Helsingissä siirrosta vastaavalla Helen Sähköverkolla vastaavat hinnat ovat 10,2 senttiä kerrostaloasujalta ja 8,2 senttiä pientaloasujalta.
Hintaerot voivat olla suuret jopa naapurialueiden välillä.
Kyllä täyssähköautot nyt tulee kalliiksi. Kun vain sähkön hintaa toitotettu, ei näitä siirtohintoja lainkaan, ei mainittuja veroja. Muistetaan että 20 kW vie 100 km ajo.
Taas pieni kuluttaja kerros tai rivitalossa joissa ei sähkölämmitystä vie kuukaudessa 120 kW, se vastaa sähköautolla 600 km ajoa.
- Anonyymi
Se on hyvä se, uunoja rokotetaan.
- Anonyymi
Uunoja on paljon, enemmistö. HO HOO, HO HOO!
SOTILAS
- Anonyymi
Harakka ehtisi vielä korottaa polttoaineen hintaa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000008335816.html- Anonyymi
Ministeri Timo Harakan vanha lausunto bensan hinnasta vedettiin esiin eduskunnassa: ”Huhhuh, mitä muunneltua totuutta”
Perussuomalaisten Veikko Vallin muistutti Timo Harakan sanoneen, ettei bensan hinta nouse kymmeneen vuoteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ministeri Timo Harakan vanha lausunto bensan hinnasta vedettiin esiin eduskunnassa: ”Huhhuh, mitä muunneltua totuutta”
Perussuomalaisten Veikko Vallin muistutti Timo Harakan sanoneen, ettei bensan hinta nouse kymmeneen vuoteen.Harakka osaa valehtelun sosialistein malliin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harakka osaa valehtelun sosialistein malliin.
Valehtelu geeneissä, pomo putinin tapaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valehtelu geeneissä, pomo putinin tapaan.
Pankkopoju horisee taas Putin-höpinöitään itselleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pankkopoju horisee taas Putin-höpinöitään itselleen.
Suomen Demokraattiset Putinistit
- Anonyymi
Jos kaikki autot siirtyy sähkölle loppuu sähkö ja sehän ei kovin hyvä asia ole. Pelkästään Intian autokanta, moottoripyörät ym vaatii jo sata ydinvoimalaa.
Sähköä on mahdollista tuottaa lisää aurinko- ja tuulivoimalla. Varmaan Intiassakin on näille suotuisat olosuhteet. Tuossahan vain luovutaan yhdestä energialähteestä ja siirrytään toiseen. Ihan samalla tavalla nuotiotaloudesta siirryttiin aikanaan tehokkaampiin lämmitysjärjestelmiin.
Siirtymäajat ovat joka tapauksessa vuosikymmeniä kestäviä eli kaikkea uutta ei tarvitse järjestää hetkessä. Ja sinä aikana tekniset mahdollisuudet koko ajan kehittyvät. Pienydinvoimakin tulee ehkä noin 10 vuoden päästä hyötykäyttöön. Tuuli- ja aurinkovoimaa on mahdollista lisätä vielä lähes rajattomasti, kun keinot sähkön varastointiin lisääntyvät. Esim. Suomessa on arvioitu, että tuulivoimalla voitaisiin tuottaa jopa puolet sähkön tarpeesta, jos ylijäämä energia varastoidaan ja käytetään pääosin lämmöntuotantoon. Tuulivoimalla on mahdollista kasvattaa vesikiertoisia kaukolämpöjärjestelmiä. Tällaisia varastointiprojekteja on jo toteutettu ja lisää on vireillä mm. Helsinkiin.- Anonyymi
mielipidepankki kirjoitti:
Sähköä on mahdollista tuottaa lisää aurinko- ja tuulivoimalla. Varmaan Intiassakin on näille suotuisat olosuhteet. Tuossahan vain luovutaan yhdestä energialähteestä ja siirrytään toiseen. Ihan samalla tavalla nuotiotaloudesta siirryttiin aikanaan tehokkaampiin lämmitysjärjestelmiin.
Siirtymäajat ovat joka tapauksessa vuosikymmeniä kestäviä eli kaikkea uutta ei tarvitse järjestää hetkessä. Ja sinä aikana tekniset mahdollisuudet koko ajan kehittyvät. Pienydinvoimakin tulee ehkä noin 10 vuoden päästä hyötykäyttöön. Tuuli- ja aurinkovoimaa on mahdollista lisätä vielä lähes rajattomasti, kun keinot sähkön varastointiin lisääntyvät. Esim. Suomessa on arvioitu, että tuulivoimalla voitaisiin tuottaa jopa puolet sähkön tarpeesta, jos ylijäämä energia varastoidaan ja käytetään pääosin lämmöntuotantoon. Tuulivoimalla on mahdollista kasvattaa vesikiertoisia kaukolämpöjärjestelmiä. Tällaisia varastointiprojekteja on jo toteutettu ja lisää on vireillä mm. Helsinkiin.Helgissä tuulisi, mutte ole tuulivoimaloista, vihreät ei anna rakentaa.
Meri olisi hyvinkin tuulinen enimmäkseen. Hieno Helsinki ei nyt kelpuuta rumia tuulimyllyjä.
Turve on pelastuksemme ei tarvetta odottaa 30 vuotta ydinvoimaa.
- Anonyymi
Paitsi että sähköautot kuluttavat yleensä noin 20 kwh/100 km
- Anonyymi
Sähköautolla ajaminen uhkaa kallistua, mutta laitetaan sähkön hinnalle rajaa
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/11121 - Anonyymi
Tässä hieman historian tietoa, jonka öljymiehet ovat pitäneet piilossa meiltä.
https://www.bitchute.com/video/qZ41OO4vYKaV/
Nuo olivat ajoneuvoja ennen polttomoottorien keksimistä. Miksi polttomoortit eivät ole oikeastaan kehittyneet paljoakaan niistä ajoista, jolloin ne valtasivat markkinat? - Anonyymi
Sähkö-auto, vihervasemmiston suuri höynäytys, sähkön hinta nousee, masseuduillakin on ihmisiä jossa sähkö-autolla ei tee mitään, tarpeeksi kun näitä sähkölinttoja alkaa olla, niin jytkäistään näille paskoille sähkövero.
- Anonyymi
Sitten kun kaikki on pakotettu pörssisähköön, sen hinta nousee 100 senttiin!
Ja tämä on vain osa suunnitelmaa, toki kaikkia muitakin kuluja nostetaan kuukausittain kymmeniä prosentteja. ruokaa, bensaa, vuokraa..
Niin kauvan kunnes kaikki omaisuus on puristettu kansalta.
Näin he sen näkevät. - Anonyymi
Akkuun saatava energia tulee sähkön tuotannosta, kuten vedyn tuottoonkin tarvittava energia.
Akulla pääsee 400 km/h, ja satojakin kilometrejä yhdellä minuutin latauksella. Vety lienee lentokoneille. - Anonyymi
Hmm, vaikutat botilta. Onko sinulla VPN-yhteys päällä?
hih - Anonyymi
Vai on Suomessa sähköpula?
Uutisten mukaan pitäisi Suomeen saada 10 000 uutta teholatauspistettä, eli 3x32A liittymää. Normaalisti ok-taloissa on 3x25A tai 2x32A liittymä ja siis sama pääsulakekoko. Jo 3x16A lisäkäyttö aiheuttaa ongelmia sähkön kulutuksen suhteen kun talossa on 25A liittymä ja sähkölämmitys.
Sitten kehotetaan säästämään sähköä ja sammuttelemaan valoja...
Yksi ainoa pienen rivitalon, esim 10 huoneistoa, muuttaminen sähköautojen teholatauksen mahdollistavaksi (3×32A), vaatii oman uuden muuntamon rakentamisen ja ison kaapeloinnin jne. - Anonyymi
Lähteekö nää sähkökäämiviljot syömäänkin yöllä jos saa puoleen hintaan , prismasta -30 % ostokset aamuyöstä....
Mitä vielä yö näytös leffaan -70% mites päivät maksaako joku nukkumisen päivisin.....
Ei ihan normaaleja nää käämisäteilyn saaneet... - Anonyymi
Kesäautoja sähköllä, silloinkin liian kallista. Tuli susi heti alkuunsa kun sähkö tulee kortille.
- Anonyymi
Suurin osa ei onneksi ole tyhmiä. Fiksut ymmärtää ja ei fiksut ei ymmärrä mikä olisi nyt tilanne jos olisi vaan sähköautoja. Kukaan järkevä ja fiksu ei edes ole vakavasti pohtinut sähköauton hankintaa. Toki jos joku haluaa niin voi kertoa että onko hänen mielestä joku fiksu ja järkevä sähköauton omistaja. Eipä taida löytyä?
- Anonyymi
Näin on näreet.
- Anonyymi
näreet
"Näreet" voi tarkoittaa kahta eri asiaa: nuorta mäntyä tai kuusta, tai se voi olla vesikasvien ryhmään kuuluva kasvi. Lisäksi sanonta "olla näreissään" tarkoittaa kiukkuisuutta tai närkästystä.
Puutavara: Vanhassa kielessä ja murteissa näre voi tarkoittaa nuorta tai pientä mäntyä tai kuusta. Itämurteissa "näre" voi yleisesti viitata kuuseen.
Kasvit: Sana voi viitata myös tietynlaisiin matalassa vedessä kasvaviin vesikasveihin, jotka ovat tärkeitä ekosysteemin osia.
- Anonyymi
Minä lataan kotona teslaani pörssisähköllä, älykäs laturi tunnistaa asettamani hintarajat ja ajaminen on todella halpaa ja laadukasta, ihan peräti nautinnollista vuoden ikäisellä S-mallin tessulla ja jota latailen UMC-kaapelilla maksimi latausnopeus on maksimissaan 11 kW (3 x 16A)
- Anonyymi
Kotona ei voi ladata kaikki.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2654640Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1333019Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit442827Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?761771Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061634Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281511- 591380
- 951272
- 471149
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2121148