Kannattaa lukea tällainen artikkeli:
http://www.ylioppilaslehti.fi/2003/030328/juttu_viina.html
Miten voi oikein tietää, kuka on nuorena alkoholisti ja kuka ei? Tiedän erään henkilön, joka sanoo saavansa parhaat kicksit alkoholista ja alkoholin juomisesta tulee hänelle aina jonkinasteinen humala. Silti hän väittää olevansa kohtuukäyttäjä. Eikö tällainen ihminen kuitenkin ole alkoholisti tai kehittymässä alkoholistiksi?
Olen aina jotenkin ihmetellyt sitä, miten esimerkiksi teekkarijuhlissa jotenkin painostetaan kaikki ihmiset juomaan alkoholia ja jos ei juo, pidetään outona. Kuitenkin tällä tavallahan niitä alkoholisteja juuri tehdään. Artikkelin mukaan joka toinen tällainen mies on keski-iässä alkoholisti. Jotkut teekkarit eivät koskaan ole tavanneet henkilöitä, jotka juovat kohtuudella eli yksi pieni pullo (ei vodka- tai viinipullo) illassa silloin tällöin, ei joka ilta.
Mikä meitä suomalaisia vaivaa, että ei osata juoda vain yhtä lasillista ja jättää siihen? Itseäni aina hävettää ulkomailla ja Suomessakin suomalaisten juomistavat. Suomessa ollaan ihan kuin ylpeitä siitä, että ollaan kännissä ja tapeltu humalassa yms.
Onko jonkinlaista testiä, joka kuvaisi onko alkoholisti vai ei? Itse, kun en ole alkoholisti, pystyn sanomaan, että kaikki alkoholijuomat ovat enemmän tai vähemmmän kitkeriä. Tunnistaako alkoholistin siitä, että hän ei enää maista sitä kitkeryyttä, vaan alkoholi on hänen mielestään hyvää? Entä, jos pitää aina juoda humalahakuisesti, onko se alkoholismia vai ei?
Osaisiko joku selventää näitä asioita minulle?
Mistä alkoholistin tunnistaa?
6
2144
Vastaukset
- Joo
Ei kai se nyt alkoholistia kenestäkään tee vaikka alkoholi kicksit antaakin, eikä se että pienikin annos antaa kicksit. Tuo nyt lähinnä kertoo vain alkoholin vaikutuksista. Minäkin käytän erittäin vähän alkoholia kerralla, ja kyllä siitä aina kicksit saa. Saan mukavan aivan pienen nousuhumalan ja hyvältähän se tuntuu. Kännissä en ole koskaan varsinaisesti ollut, enkä tule olemaankaan. En käytä alkoholia humalatilan hankkimiseen vaan nautintoaineena mistä sivutuotteena seuraa pienen pieni nousuhumala.
Ja ettäkö on alkoholisti jos löytää alkoholista hyviä makuja tai ei löydä pahoja makuja? En minä muuten alkoholia käyttäisikään ellen löytäsi siitä hyviä makuja, aromeja ja tuoksuja. Eikö ennemminkin se ole alkoholismia että juo mitä vain alkoholia maistui se mille vain?
Sinänsä kyllä hyvä ja vaikea kysymys tuo että mikä on alkoholismia. En siihen osaa itsekään hyvin vastata. Käytön määrä ja humalahakuisuus kertovat paljon siitä onko henkilö alkoholisti, mutta toisaalta alkoholisti voi olla vaikka ei käyttäisi alkoholia nimeksikään. - sAAmari
on se, kuinka paljon alkoholi pyörii mielessä silloin kun EI juo. Yleensähän mitataan juodun alkoholin määrää ja tiheyttä, mutta minusta riippuvuudesta kertoo enemmän se, kuinka paljon asia hallitsee mieltä silloin kun ei juo. Vaikka juominen rajoittuisi lauantai-iltoihin niin jos se on viikon kohokohta jota odotetaan 6,5 vrk niin jonkinlainen riippuvuus tai ainakin elämää rajoittava tekijä varmaan on kysymyksessä.
Erilaisia testejä löytyy mm. täältä:
http://www.paihdelinkki.fi/testit/index.html
AA:lainen "testi" on mm. tämä:
"Mene lähimpään ravintolaan ja yritä juoda hillitysti. Juo ja lopeta yhtäkkiä. Tee se monta kertaa. Ei kestä kauan ennen kuin voit päätellä, kuinka asia on, jos olet rehellinen itsellesi."
Saman tyyppinen on jostain lukemani testi, jossa kehotetaan päättämään, että "seuraavien x kuukauden ajan juon aina samoissa tilaisuuksissa kuin ennenkin mutta vain kaksi annosta". Mitään poikkeuksia ei sallita, oli sitten kyseessä millaiset juhlat hyvänsä.
Alkoholistikin pystyy olemaan jonkin aikaa kokonaan juomatta pelkän itsehillinnän avulla (tiedän kokemuksesta), ja hän pystyy muutaman kerran jättämään juomisen vain pariin annokseen, jos on ihan pakko, mutta ennemmin tai myöhemmin hän ratkeaa. Ei-alkoholisti voi juoda vaikka päivittäin lasin viiniä tai pari olutta ilman että siitä jää päälle mieliteko juoda enempää. - Tuju*
En tiedä miten yleisesti alkoholistin tunnistaa, mutta ulkonäkö ja olemus kertoo käyttäjästä.
Me alkoholistit olemme erilaisia persoonia ja tavallaan samanlaisia taiteilijoita, eli märkiä veikkoja. Ehkä lahjakkaitakin määrätynlaisissa asioissa, mutta tunnollisia herkkiä persoonia, eli oma porukkamme.
En nyt halua kertoa koko kuvaa alkoholistista ja en tiedä yleisesti mitkä on ne perimmäiset syyt, jotka vievät alkoholismiin, mutta pitkäaikainen alkoholin käyttö on kohtalomme, eli tavallaan olemme oman polun kulkijoita, sekä sairastuneita henkisesti ja fyysisestikin.
Omasta puolestani voin kertoa, että lähtökohtana alkoholismiin menoon oli luonteenpiirre, eli herkkä, ahkera, tunnollinen ja eläväinen ihminen, jolla oli energiaa vaikka muille jakaa. Alkusysäyksen alkoholismiin sain, kun keskikalja vapautui Suomessa, eli sitä sai tavallisista ruokakaupoista ja litkin sitä vuosia siirtyen kovempiin aineisiin pikkuhiljaa.
Alkoholin käyttö muodostui elämän tavaksi ja vääristymiä tapahtui sosiaalisessa käyttäytymisessä ja raskas työ lisäsi alkoholin käyttöä, kun oli taipumuksia huuhdella työn ressit viinalla,eli seurauksena ongelmia ongelmien perään.
Täytyy myöntää, kun tässä on ollut kuiviakin jaksoja, että hengenlähtö on ollut lähellä tempauksineen ja ehkä sydäninfarkti on seurauksena kovasta alkoholin käytöstä näin 50v täytettyäni.
Tässä lyhykäisyydessään alkoholistin tunnistamis kirjoitus ja sanon vielä etenkin nuorille varoitukseksi,että kova alkoholin käyttö tuhoaa terveyden,josta maksan nyt kovan hinnan- kai-de-puu
On häppä maistunut itsellekkin ja on kapista puuhaa.Kaurapuurokin on myrkkyä kun sangollisen syö. Hyvän asunnon hinnan juotuani onnekseni itse tajusin ,ettei tämä kannata ja en tiedä mistä se ahaa-ilmiö tuli raitistua,mutta oli lopulta jopa helppo kun oli jo kyllin alhaalla .Ongelman kanssa painiville voin kertoa,että ei kannata heittää toivoa.Kohdallani oli kaikki kaverit jo kovin vähissä ,vain pari jäljellä ja omakin usko jo mennyt kaikenlaiseen tulevaan.
Nyt on ystäviä enemmän kuin koskaan ennen.Ei oo tarvinnu mihinkään hihhuloiman lähteä eikä mitään.
Töitä kun painaa niin perkeleesti kun vaan voi ekan pari kuukautta niin kummasti kirkastuu.Aina on toivoa kun on elämää.
En missään nimessä haluaisi vanhaa elämäntapaa tässä asiassa takaisin. Ahhhoolle >päivien ja tuntien laskeminen on turhaa puuhaa.Lakkolaiset laskevat lakkopäiviään.Lopettaneet eivät.Älä Sinäkään... - 3039X
kai-de-puu kirjoitti:
On häppä maistunut itsellekkin ja on kapista puuhaa.Kaurapuurokin on myrkkyä kun sangollisen syö. Hyvän asunnon hinnan juotuani onnekseni itse tajusin ,ettei tämä kannata ja en tiedä mistä se ahaa-ilmiö tuli raitistua,mutta oli lopulta jopa helppo kun oli jo kyllin alhaalla .Ongelman kanssa painiville voin kertoa,että ei kannata heittää toivoa.Kohdallani oli kaikki kaverit jo kovin vähissä ,vain pari jäljellä ja omakin usko jo mennyt kaikenlaiseen tulevaan.
Nyt on ystäviä enemmän kuin koskaan ennen.Ei oo tarvinnu mihinkään hihhuloiman lähteä eikä mitään.
Töitä kun painaa niin perkeleesti kun vaan voi ekan pari kuukautta niin kummasti kirkastuu.Aina on toivoa kun on elämää.
En missään nimessä haluaisi vanhaa elämäntapaa tässä asiassa takaisin. Ahhhoolle >päivien ja tuntien laskeminen on turhaa puuhaa.Lakkolaiset laskevat lakkopäiviään.Lopettaneet eivät.Älä Sinäkään...Todennäköisesti alkoholisti on silloin juovuksissa, kun kaiken järjen mukaan pitäisi olla selvinpäin.
Alkoholisti kiistää loppuun saakka olevansa alkoholisti. Syy juomiseen on aina muissa, ei koskaan itsessä. - kuiva veikko
Useimmiten alkoholistit ovat ihan kuivia tai kuivumaan päin olevia veikkoja. Juopot ovat niitä märkiä.
Sillä alkoholistiksi itsensä tunnustanut useinmiten raitistuu tai ainakin yrittää sitä.
Juopot "kostuttaa" itseään.
Olen kuiva Veikko. Ja raitis. Ja alkoholisti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821239Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2021037Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä60974Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103923Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ138879Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais11848Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68826Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍119741- 77675
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t121674