ravurin hallitseminen ;)

myssy

Olisko kellää mitää vinkkejä miten saada ravuri hiljentämään nätisti, kun mennään todella kovaa? Oon vasta aloitteleva ohjastaja, mutta hevoskokemusta on jo paljon muuten :)

Kiitos järkevistä vinkeistä ja neuvoista! :)

5

396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokkomusta on

      taito ja kokemus on kaksi eri asiaa... Sanoissa voi taito olla mutta kokeilemalla sen parhaisten oppii... yksi voi olla herkkä suinen, eli vetämällä vain pahenee... Toinen, kuolaimet... Kolmas, onko sitten kuumenevaa sukua! Sellaiset eivät ole mukavia tilanteita mutta ajamalla parhaiten oppii!!

      • myssy

        En mä väittänytkään mikään kokenut ohjastaja olevani, sanoinhan olevani vasta aloitteleva sellainen :)

        Kiitos mielipiteestäs! :) :) :)


    • treenari

      no ensinnäkin kysäisen että miksi sillä hevosella mennään kovaa?siis valmennuksessa mennään normaalisti rauhallista hölkkää ja sitten käydään ajamassa radalla(tai jollain metsätien pehmoisella suoralla)hiitti jolla sitten irrotellaan.muuten maastossa ei ole suotavaa päästellä ajaessa lujaa,ja jos ei kerran mennä lujaa niin ei ole ongelmia hidastaa lujasta vauhdista.täytyy vain tehdä hevoselle selväksi ettei sen ole soveliasta rynniä täyttä höyryä jos ei käsketä!ja radalla yleensä on että kun nopeampi spurtti ajetaan niin hevonen hidastaa kyllä enimmät höyryt päästeltyään.todella kovasta vauhdista ei tulekkaan hiljentää nopeasti vauhtia alas,kärryt työntää kuitenkin eteenpäin joten vauhdin hidastus on hitaampaa kun ratsastaessa.mutta kiskomalla ravuria ei niin vaan saa hidastamaan,silti tasainen tuntuma on säilytettävä juostessa...

      • myssy

        Ei sillä niin kovaa mennäkkään, etteikö sitä hiljentämään sais, en oo niin väittänytkään vaikka siltä saattoikin ehkä kuulostaa ;)Ja kun mennään maastossa lujaa, niin silloin mennään suoralla pehmeällä. Kyseinen hevonen on pehmeäsuinen ja kiva ajaa :) Ajattelin vain kysäistä onko jotain hyvää konstia saada hevonen hiljentämään, vaikka mentäisiinkin ihan hallitusti. Ajaminen kun on hieman erilaista kun ratsastaminen ;) Tiiän et nyt sä saatat aatella, et eikö se sitten pitäisi saada ihan hyvin hallintaan. ;) Kyllä sen saakin, mä vain olen niin kokematon ohjastaja viel etten viel hallitse kaikkia ajamisen ihmeellisyyksiä :D ja ajattelin kysäistä neuvoja kokeneemmilta :) Menipä monimutkaseks... *virnistys*

        Kiitos anyways sulle!!! :)


      • hev.hoitaja
        myssy kirjoitti:

        Ei sillä niin kovaa mennäkkään, etteikö sitä hiljentämään sais, en oo niin väittänytkään vaikka siltä saattoikin ehkä kuulostaa ;)Ja kun mennään maastossa lujaa, niin silloin mennään suoralla pehmeällä. Kyseinen hevonen on pehmeäsuinen ja kiva ajaa :) Ajattelin vain kysäistä onko jotain hyvää konstia saada hevonen hiljentämään, vaikka mentäisiinkin ihan hallitusti. Ajaminen kun on hieman erilaista kun ratsastaminen ;) Tiiän et nyt sä saatat aatella, et eikö se sitten pitäisi saada ihan hyvin hallintaan. ;) Kyllä sen saakin, mä vain olen niin kokematon ohjastaja viel etten viel hallitse kaikkia ajamisen ihmeellisyyksiä :D ja ajattelin kysäistä neuvoja kokeneemmilta :) Menipä monimutkaseks... *virnistys*

        Kiitos anyways sulle!!! :)

        Ajamisessa kannattaa käyttää ääniapuja kun siinä ei muita apuja ohjastuntuman lisäksi voi käyttää kun ratsastaessa istunta- ja pohjeapuja. Eli siihen hidastamiseen kannattaa jo ensialkuun enne ohjasvetoa vaikka rauhallisesti sitä totuttua -prruuu- komentoa, että heppa tietää että tulee hiljentää, omaa heppaani ei aina tarvitse ohjaksilla ottaa kiinni ollenkaan hiljentäessä, ellei hepolla ole intoa rinnassa mennä lujaa. Niin sitten kun on jo vähän ääniapua sanonut niin ottaa ohjaksilla kiinni ja voi silloinkin tehdä ääniapua. Ääniavun ei tarvitse olla huutavan kovaa sanottua, yllättävän hyvin se heppa kuuntelee sitä apua. Samoin liikkeelle lähtiessä herkkää heppaa ei tarvitse kuin vähän maiskauttaa niin lähtee liikkeelle ja lujempaa, sitten taas huomauttaa ohjaksella, jos ei ääniapu mene perille. Tärkeää siis on ettei tee niillä ohjilla yllättäviä vetoja tai perssauksille läiskäytyksiä koska se heppa ei ole niin varautunut kuin ratsastaessa kun tietää jo painoavuilla.

        Ja siitä hiljentämisestä niin ensiksi tietenkin rauhallinen pidäte ja sitten ottaa napakammin jos ei hiljene ja sitten vielä lujempi jos tarve vaatii. Välillä sitten hieman höllätä ja ottaa uusiksi. Siis ei suoraan kovaa otetta. Kuten olen ymmärtänyt että kyseessä oleva heppa on varsin mukava ajettava. Se riippuu hepasta kuinka sitä on ajettu ja kuolainvalinnasta. Mutta käsituntumalla ja tilanteen mukaan. Kannattaa ajaessa olla tarkkana kaikinpuolin, kuten siitä ettei se kärrin rengas pompsahda tien reunassa olevaan kantoon tai kiveen kun keskittyy hevoseen ;o)


        Mutta kaikkea kivaa uuteen ajoharrastukseen ja kysele ihmeessä lisää jos jokin asia vaivaa, kannattaa aina kysyä. Mutta tämänkin kesän jälkeen olet jo paljon kokeneempi ajamaan kunhan vain pääsen "kärryille", ajelemaan ja kokeilemaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      121
      9509
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      49
      2794
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      159
      2557
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1613
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      10
      1407
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe