Jarruvalot vilkkuu vähän väliä kun edellä olevalla nopeus muuttuu 1-2km/h niin joutuu painaa jarrua kun ajellaan niin lähellä takana. Miten niin kuin jaksaa ajaa tuolla tavalla, painaa jarrua vähän väliä.
Ps käyttäkää vakionopeusäädintä, takana olevat kiittää jonon tasaisesta nopeudesta.
On rentouttavaa ajaa kun sormella välillä vähän vaan säätelyt nopeutta lisää tai vähemmän mitä EI vakkarin käyttäjien perässä joutuu tekemään vaikka olisi satametriä väliä edellä olevaan.
Kyllä moni stressaa jonossa aivan älyttömästi
59
138
Vastaukset
- Anonyymi
Tai mitä jos lopettettaisiin se jonoissa ajaminen ihan kokonaan? Jokainen pitäköön tilannetietoisuutta yllä peilejä vilkuilemalla. Jos takaa tulee nopeampi, niin päästä heti ohi. Ja jos itse saavutat hitaamman, niin mene heti ohi, äläkä jää muodostamaan jonoa siihen hitaamman perään.
Jos tykkäät jonottaa, niin mene vaikka Lidliin ja valitse pisin kassajono. Älä tee jonoja liikenteeseen, jossa muut ovat pyrkimässä johonkin määränpäähän, ehkäpä jopa tiettyyn määräaikaan mennessä.- Anonyymi
Liikenteessä ei pidä olla kiire. Ajanhallita on pettänyt jos liikenteessä tulee kiire.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liikenteessä ei pidä olla kiire. Ajanhallita on pettänyt jos liikenteessä tulee kiire.
Sanoo eläkeläinen?
Toki tavallaan totta, mutta aika tyypillistä on esimerkiksi että lapsi pitää viedä aamulla päiväkotiin ja hakea iltapäivällä pois, ja päiväkodin aukioloaikojen väliin pitäisi mahduttaa sekä työpäivä että matkat päiväkodin työpaikan välillä. Kyllä siinä saattaa kiirus tulla. Voi tietysti sanoa, että ajanhallinta meni pieleen kun päätyi lapsen tekemään tai ehkä alaa valitessa, mutta harva osaa ihan niin pitkälle suunnitella ja ennustaa tilanteita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanoo eläkeläinen?
Toki tavallaan totta, mutta aika tyypillistä on esimerkiksi että lapsi pitää viedä aamulla päiväkotiin ja hakea iltapäivällä pois, ja päiväkodin aukioloaikojen väliin pitäisi mahduttaa sekä työpäivä että matkat päiväkodin työpaikan välillä. Kyllä siinä saattaa kiirus tulla. Voi tietysti sanoa, että ajanhallinta meni pieleen kun päätyi lapsen tekemään tai ehkä alaa valitessa, mutta harva osaa ihan niin pitkälle suunnitella ja ennustaa tilanteita.Jos kiirus tulee niin sitten tulee. Tilanteen oikeanlainen ratkaisu ei ole se, että menet liikenteessä edellä ajavan puskuriin roikkumaan ja rattiraivoamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kiirus tulee niin sitten tulee. Tilanteen oikeanlainen ratkaisu ei ole se, että menet liikenteessä edellä ajavan puskuriin roikkumaan ja rattiraivoamaan.
Juu ei. Mielestäni en mitään sellaista sanonutkaan. Kehotin vaan olemaan muodostamatta jonoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu ei. Mielestäni en mitään sellaista sanonutkaan. Kehotin vaan olemaan muodostamatta jonoja.
Eli kun hiljalleen saavutan jonon, niin mitä minun siinä tilanteessa mielestäsi tulisi tehdä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli kun hiljalleen saavutan jonon, niin mitä minun siinä tilanteessa mielestäsi tulisi tehdä?
Et sinä siinä tilanteessa enää mitään voi muuta kuin körötellä perässä. Ohjeeni pyrki välttämään jonon muodostamista. Jos muut ovat jonon jo muodostaneet, niin ethän sinä sille minkään mahda. Homma meni pieleen muiden toimesta jo aiemmin.
Mutta jos kaikki välttäisivät jonojen muodostamista, niin sitä jonoa ei olisi ikinä tullut. Kun hiljalleen saavutat edellä ajavan, niin menet heti ohi. Silloin ei muodostu jonoa ja seuraavakin pääsee hitaammasta ohi. Jos jäät yksittäisen hitaamman perään köröttelemään, niin seuraavalle sinut saavuttavalle onkin jo isompi kynnys lähteä ohi, ja jos siihen jää kolmanneksi, niin seuraavalle kynnys on vielä isompi. Ja niin edelleen. - Anonyymi
Kun pääsiskin aina ohi.. sattuu noita vastaantulevia olemaan ja aika isojakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu ei. Mielestäni en mitään sellaista sanonutkaan. Kehotin vaan olemaan muodostamatta jonoja.
Jonon muodostaa myös se takaa tuleva, joka tulee perään roikkumaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sinä siinä tilanteessa enää mitään voi muuta kuin körötellä perässä. Ohjeeni pyrki välttämään jonon muodostamista. Jos muut ovat jonon jo muodostaneet, niin ethän sinä sille minkään mahda. Homma meni pieleen muiden toimesta jo aiemmin.
Mutta jos kaikki välttäisivät jonojen muodostamista, niin sitä jonoa ei olisi ikinä tullut. Kun hiljalleen saavutat edellä ajavan, niin menet heti ohi. Silloin ei muodostu jonoa ja seuraavakin pääsee hitaammasta ohi. Jos jäät yksittäisen hitaamman perään köröttelemään, niin seuraavalle sinut saavuttavalle onkin jo isompi kynnys lähteä ohi, ja jos siihen jää kolmanneksi, niin seuraavalle kynnys on vielä isompi. Ja niin edelleen.Voidaan myös sanoa, että jos kaikki ajaisivat tismalleen samaa nopeutta, niin jonoja ei myöskään syntyisi. On siis fiksua ja kohteliasta ajaa rajoitusnopeutta, jos se suinkin on mahdollista. Jos kaikki näin tekevät, niin jonot vähenevät takuulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jonon muodostaa myös se takaa tuleva, joka tulee perään roikkumaan.
Nimenomaan. Ei saa jäädä perään roikkumaan, vaan mennään reippaasti ohi heti kun pääsee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voidaan myös sanoa, että jos kaikki ajaisivat tismalleen samaa nopeutta, niin jonoja ei myöskään syntyisi. On siis fiksua ja kohteliasta ajaa rajoitusnopeutta, jos se suinkin on mahdollista. Jos kaikki näin tekevät, niin jonot vähenevät takuulla.
Kyllä. Valitettavasti joukossa on paljon niitä, jotka eivät välitä muista, vaan köröttelevät hissukseen alle rajoituksen, kun itsellä ei satu olemaan kiire minnekään. Toki sitten niitäkin, joilla on ihan oikea syy ajaa hitaammin, esim raskas peräkärry, iän takia heikentynyt reagointikyky, huono hämäränäkö tms.
- Anonyymi
Pisin kassajono on yleensä nopein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanoo eläkeläinen?
Toki tavallaan totta, mutta aika tyypillistä on esimerkiksi että lapsi pitää viedä aamulla päiväkotiin ja hakea iltapäivällä pois, ja päiväkodin aukioloaikojen väliin pitäisi mahduttaa sekä työpäivä että matkat päiväkodin työpaikan välillä. Kyllä siinä saattaa kiirus tulla. Voi tietysti sanoa, että ajanhallinta meni pieleen kun päätyi lapsen tekemään tai ehkä alaa valitessa, mutta harva osaa ihan niin pitkälle suunnitella ja ennustaa tilanteita.Jokainen tietää luultavasti muutkin kuin eläkeläiset, että kun lähtee ajoissa ei tule kiire..
Nykyisin on vaan tapana pää märkänä touhottaa ja kouhottaa varsinkin liikenteessä ja olla myöhässä joka paikasta. Opettele lähtemään esim 10 min aikaisemmin ja talvella 15 min aikaisemmin liikkeelle. Voit huomata jotain ihmeellistä jopa itsessäsi. Jos et, et ymmärrä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen tietää luultavasti muutkin kuin eläkeläiset, että kun lähtee ajoissa ei tule kiire..
Nykyisin on vaan tapana pää märkänä touhottaa ja kouhottaa varsinkin liikenteessä ja olla myöhässä joka paikasta. Opettele lähtemään esim 10 min aikaisemmin ja talvella 15 min aikaisemmin liikkeelle. Voit huomata jotain ihmeellistä jopa itsessäsi. Jos et, et ymmärrä.Et sitten jaksanut lukea viestiä loppuun asti?
Siinä oli hyvä esimerkki tilanteesta, jossa ei vain voi lähteä aikaisemmin. Jos lapsen päiväkoti aukeaa vaikkapa klo 7:30, niin et voi mitenkään lähteä päiväkodilta työpaikkaa kohti ennen sitä. Monilla on myös työt, joista pääsee lähtemään vasta tiettynä kellonaikana tai tietyn tuntimäärän kuluttua töihin tulosta. Ja tämä tietysti vain yksi esimerkki. Monilla ihmisillä on aikatauluja, joita ei voi itse vapaasti päättää. Eläkeläisillä vähemmän, samoin onneksi monella työikäiselläkin, mutta tilanteita on erilaisia. Se, että sinulla ei koskaan ole kiire, ei tarkoita muilla olisi sama tilanne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä. Valitettavasti joukossa on paljon niitä, jotka eivät välitä muista, vaan köröttelevät hissukseen alle rajoituksen, kun itsellä ei satu olemaan kiire minnekään. Toki sitten niitäkin, joilla on ihan oikea syy ajaa hitaammin, esim raskas peräkärry, iän takia heikentynyt reagointikyky, huono hämäränäkö tms.
" iän takia heikentynyt reagointikyky, huono hämäränäkö tms."
Eihän noista kärsivän pitäisi olla liikenteessä kuljettajana ollenkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sitten jaksanut lukea viestiä loppuun asti?
Siinä oli hyvä esimerkki tilanteesta, jossa ei vain voi lähteä aikaisemmin. Jos lapsen päiväkoti aukeaa vaikkapa klo 7:30, niin et voi mitenkään lähteä päiväkodilta työpaikkaa kohti ennen sitä. Monilla on myös työt, joista pääsee lähtemään vasta tiettynä kellonaikana tai tietyn tuntimäärän kuluttua töihin tulosta. Ja tämä tietysti vain yksi esimerkki. Monilla ihmisillä on aikatauluja, joita ei voi itse vapaasti päättää. Eläkeläisillä vähemmän, samoin onneksi monella työikäiselläkin, mutta tilanteita on erilaisia. Se, että sinulla ei koskaan ole kiire, ei tarkoita muilla olisi sama tilanne.Elämässä voi tehdä valintoja, ei kaikki voi olla kiinni siitä milloin päiväkoti aukeaa. Ja muutenkin ne aukeaa yleensä jo viimeistään klo 7.00.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sinä siinä tilanteessa enää mitään voi muuta kuin körötellä perässä. Ohjeeni pyrki välttämään jonon muodostamista. Jos muut ovat jonon jo muodostaneet, niin ethän sinä sille minkään mahda. Homma meni pieleen muiden toimesta jo aiemmin.
Mutta jos kaikki välttäisivät jonojen muodostamista, niin sitä jonoa ei olisi ikinä tullut. Kun hiljalleen saavutat edellä ajavan, niin menet heti ohi. Silloin ei muodostu jonoa ja seuraavakin pääsee hitaammasta ohi. Jos jäät yksittäisen hitaamman perään köröttelemään, niin seuraavalle sinut saavuttavalle onkin jo isompi kynnys lähteä ohi, ja jos siihen jää kolmanneksi, niin seuraavalle kynnys on vielä isompi. Ja niin edelleen.Niin. Se on kaikkea muuta kuin harvinaista, ei liikenteessä on jonoja. Etenkin työmatkaliikenteen aikaan. Eikä ne johdu siitä, että joku ei ole ohittanut, vaan siitä, että tien välityskyky on rajallinen. Mitä enemmän liikennettä, sitä todennäköisemmin on jonoja.
Ajan usein Tampereen kehätiellä työmatkaliikenteen aikaan. Sekä oikealla että vasemmalla kaistalla edetään jonossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" iän takia heikentynyt reagointikyky, huono hämäränäkö tms."
Eihän noista kärsivän pitäisi olla liikenteessä kuljettajana ollenkaan.Ei ole asetettu niin tiukkoja terveydellisiä rajoja, että nuo saataisiin poimittua pois. Hämäränäköä ei testata oikein koskaan eikä missään, vaikka tiedetään että nuorillakin ihmisillä on valtavia eroja siinä. Iän myötä reagointikyky heikkenee, mutta missä on se raja, että pitäisi lopettaa ajaminen? Tarve liikkua voi olla kuitenkin kova ja ajamalla hitaammin saa lisää reaktioaikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Elämässä voi tehdä valintoja, ei kaikki voi olla kiinni siitä milloin päiväkoti aukeaa. Ja muutenkin ne aukeaa yleensä jo viimeistään klo 7.00.
Jep. Päiväkodeissa ei ole kaikissa samat ajat. Lapseni päiväkoti oli auki klo 7:30 - 17:00. Siihen väliin oli kieltämättä vähän tiukkaa saada mahtumaan työmatkat ja työpäivä. Elämässä voi tehdä valintoja. Olisin voinut valita irtisanoutua työstäni tai vaikkapa palkata jonkun muun kuskaamaan lastani, mutta valitsin kuitenkin toisin. Ihan tyytyväinen olen valintaan, vaikka toisinaan kiire olikin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin. Se on kaikkea muuta kuin harvinaista, ei liikenteessä on jonoja. Etenkin työmatkaliikenteen aikaan. Eikä ne johdu siitä, että joku ei ole ohittanut, vaan siitä, että tien välityskyky on rajallinen. Mitä enemmän liikennettä, sitä todennäköisemmin on jonoja.
Ajan usein Tampereen kehätiellä työmatkaliikenteen aikaan. Sekä oikealla että vasemmalla kaistalla edetään jonossa.Esim siinä Tampereen kehätiellä ei ole niin paljon liikennettä, että siinä olisi alle nopeusrajoituksen liikkuvia jonoja mistään muusta syystä kuin ajattelemattomien tai osaamattomien kuljettajien takia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esim siinä Tampereen kehätiellä ei ole niin paljon liikennettä, että siinä olisi alle nopeusrajoituksen liikkuvia jonoja mistään muusta syystä kuin ajattelemattomien tai osaamattomien kuljettajien takia.
Kommenttisi kertoo, ettet ole siellä itse ollut työmatkaliikenteen aikaan ajamassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liikenteessä ei pidä olla kiire. Ajanhallita on pettänyt jos liikenteessä tulee kiire.
Kuka sitä autossa viitsii vapaa-aikaansa viettää, mieluummin perillä mökin saunassa, joten kaasu pohjaan ja ohi Tojo-papoista!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pisin kassajono on yleensä nopein.
Juoksukaljat on nopeimmat, olen nähnyt. Siitä vaan kassan ohi!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esim siinä Tampereen kehätiellä ei ole niin paljon liikennettä, että siinä olisi alle nopeusrajoituksen liikkuvia jonoja mistään muusta syystä kuin ajattelemattomien tai osaamattomien kuljettajien takia.
Alle rajoitusten saa ajaa. Yli rajoitusten ei saa. Siinä se ero onkin. Ei ole kenelläkään velvollisuutta edesauttaa toisten ylinopeuden ajamaista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esim siinä Tampereen kehätiellä ei ole niin paljon liikennettä, että siinä olisi alle nopeusrajoituksen liikkuvia jonoja mistään muusta syystä kuin ajattelemattomien tai osaamattomien kuljettajien takia.
95 % yli kolmen auton jonoista liikkuu suurinta sallittua hitaammin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esim siinä Tampereen kehätiellä ei ole niin paljon liikennettä, että siinä olisi alle nopeusrajoituksen liikkuvia jonoja mistään muusta syystä kuin ajattelemattomien tai osaamattomien kuljettajien takia.
Pitäisit sinäkin huolen vaan omasta ajamisestasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep. Päiväkodeissa ei ole kaikissa samat ajat. Lapseni päiväkoti oli auki klo 7:30 - 17:00. Siihen väliin oli kieltämättä vähän tiukkaa saada mahtumaan työmatkat ja työpäivä. Elämässä voi tehdä valintoja. Olisin voinut valita irtisanoutua työstäni tai vaikkapa palkata jonkun muun kuskaamaan lastani, mutta valitsin kuitenkin toisin. Ihan tyytyväinen olen valintaan, vaikka toisinaan kiire olikin.
Tai viedä lapsesi eri päiväkotiin, että ehtisit töihin ja sieltä pois ilman kiirettä. Voisit myös ottaa loparit ja silti palkata jonkun kuskaamaan lastasi joka on sinun tapauksessa ainoa joka kärsii sinun kiireisestä elämäntavasta, et sinä. Sinullahan menee hyvin, uskoisin niin koska joudat arkipäivänä heti kahdeksan aikaan vastailla tänne kaikkea joutavanpäiväistä kun sinun pitäisi tehdä töitä johon olet ihan hyvin ehtinyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä. Valitettavasti joukossa on paljon niitä, jotka eivät välitä muista, vaan köröttelevät hissukseen alle rajoituksen, kun itsellä ei satu olemaan kiire minnekään. Toki sitten niitäkin, joilla on ihan oikea syy ajaa hitaammin, esim raskas peräkärry, iän takia heikentynyt reagointikyky, huono hämäränäkö tms.
Yli rajoitusten ajavat aiheuttavat myös niitä nopeuseroja, ei pelkästään paljon alle rajoitusten ajavat.
- Anonyymi
Periaatteessahan ei jonoa taakse edes pitäisi syntyä, kun on vakkarilla säätänyt nopeutensa sallittuun nopeuteen. Siihen todelliseen,.
Se on tietysti selvää, että liikenteessä tapahtuu koko ajan, joka vaikuttaa nopeauksiin. Joku kääntyy sivutielle, rekka, traktori jne.... tai vaan joku, joka haluaa/joutuu syystä tai toisesta alle nopeusrajan, sehän on täysin sallittua. Näille ei voi mitään eikä niistä ketään voi syyttääkään. Jos nämä koettelee henkistä kestokykyä ylipääsemättömästi, niin kannattaa miettiä omaa kykeneväisyyttään kuljettajana. Jos mukana on osaavampi kuljettaja, niin kannattaa antaa hänen ajaa.
Noita ’häriöitä’ voi useampia lieventää pitämällä etäisyyksiä pidempänä. Takapuskurissa roikkuva joutuu koko ajan reagoimaan nopeasti ja voimakkaastikin, se rasittaa ilman muuta ja on vaarallistakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sinä siinä tilanteessa enää mitään voi muuta kuin körötellä perässä. Ohjeeni pyrki välttämään jonon muodostamista. Jos muut ovat jonon jo muodostaneet, niin ethän sinä sille minkään mahda. Homma meni pieleen muiden toimesta jo aiemmin.
Mutta jos kaikki välttäisivät jonojen muodostamista, niin sitä jonoa ei olisi ikinä tullut. Kun hiljalleen saavutat edellä ajavan, niin menet heti ohi. Silloin ei muodostu jonoa ja seuraavakin pääsee hitaammasta ohi. Jos jäät yksittäisen hitaamman perään köröttelemään, niin seuraavalle sinut saavuttavalle onkin jo isompi kynnys lähteä ohi, ja jos siihen jää kolmanneksi, niin seuraavalle kynnys on vielä isompi. Ja niin edelleen.Jos autoja on liikkeellä enemmän kuin tien kapasiteetti vetää, niin jonoutumista ei voi välttää. Ohittaminenkaan ei ole useinmiten edes järkevää, jos se edes on mahdollista. Ei siinä jonossa paria autoa edempänä ole sen auvoisempaa ajella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli kun hiljalleen saavutan jonon, niin mitä minun siinä tilanteessa mielestäsi tulisi tehdä?
Lopettaa pumppaus, eli pidät nopeuden tasaisena vaikka edessä ajava kiihdyttäisikin.
- Anonyymi
Aika rohkea päätelmä, että jarruvalo olisikin stressivalo. Vaikka itse stressaisit jarruttaessasi, niin joku muu saattaa jarrutella ihan stressittä, jopa huomaamattaan.
Mutta joo, motarilla syttyvä jarruvalo on poikkeuksetta merkki siitä, että joku on mokannut. Joko se, jonka valo syttyy tai sitten joku edempänä. Tai sekä että.
Joskus ihan tuossa Hämeenlinnanväylälläkin jopa pysähdytään. Jokuhan siellä ensimmäisenä päättää, että minäpä nyt pysähdyn tässä moottoritiellä, ja muut sitten joutuvat pakosti pysähtymään perään. - Anonyymi
Moottoritiellä ei ole oikealla ajotavalla tarve koskea jarruun laisinkaan. Homma hoituu turvavälin ja kaasun avulla ihan hyvin. Omassa ajotavassa on jotakin vikaa, jos jarruun pitää jatkuvalla syötöllä koskea.
- Anonyymi
Aloittaja, älä roiku toisen takapuskurissa. Turvaväli auttaa siihen, ettei heti tartse olla jalka jarrulla jos edessä ajavan vauhti vaihtelee.
- Anonyymi
Kirjoitin muista.. Joustoväli, puhutaan liikenteen sujumisessa joustovälistä mikä tarkoittaa sitä että nopeuttaa tarvitsee säädellä vaan kaasupolkimella tai vakionopeusäätimellä jota itse monesti käytän, sormellä vähän vähentelee nopeutta jos näyttää että edellä olevien joustovälit loppuu kesken.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoitin muista.. Joustoväli, puhutaan liikenteen sujumisessa joustovälistä mikä tarkoittaa sitä että nopeuttaa tarvitsee säädellä vaan kaasupolkimella tai vakionopeusäätimellä jota itse monesti käytän, sormellä vähän vähentelee nopeutta jos näyttää että edellä olevien joustovälit loppuu kesken.
Ja adaptiivinen vakkari hoitaa tuon "joustovälin" automaattisesti, ilman kaasupolkimeen koskemista tai vakkarin näpelöintiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja adaptiivinen vakkari hoitaa tuon "joustovälin" automaattisesti, ilman kaasupolkimeen koskemista tai vakkarin näpelöintiä.
Mutta jos kaikki ajaisivat tasaista nopeutta, niin vanhan liiton vakkari riittäisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jos kaikki ajaisivat tasaista nopeutta, niin vanhan liiton vakkari riittäisi.
Jossittelu on aina varsin valaisevaa, sillä jos tädillä olisi munat se olisi setä.
Kun koskaan ei päästä siihen , että kaikki ajaisi tai pystyisi tai haluaisi ajaa samaa nopeutta, niin adaptiivinen vakkari hoitaa automatic tuon aiemmin mainitun "joustovälin". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jossittelu on aina varsin valaisevaa, sillä jos tädillä olisi munat se olisi setä.
Kun koskaan ei päästä siihen , että kaikki ajaisi tai pystyisi tai haluaisi ajaa samaa nopeutta, niin adaptiivinen vakkari hoitaa automatic tuon aiemmin mainitun "joustovälin".Kenties, mutta adaptiivista vakkaria ei löydy joka autosta. Joissakin autoissa ei ole vakkaria laisinkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kenties, mutta adaptiivista vakkaria ei löydy joka autosta. Joissakin autoissa ei ole vakkaria laisinkaan.
Kun ei löydy adaptiivistä vakkaria kaikista autoista eikä edes sitä "vanhan liiton vakkaria" niin siinäpä osittain syy, miksi sitä jarrupoljinta joskus joutuu "kopeloimaan" jopa useinkin.
- Anonyymi
Autoni vakkari on kaasujalassani.
- Anonyymi
Nää kaasujalkavakkarilla ajavat ovat rasittavia. Tulevat takaa kovempaa, mutta kun on mennyt ohi, niin kohta tuleekin perä edellä vastaan. Menet itse vuorostasi ohi ja kohta se sama kaasujalkavakkari on taas perseessä kiinni, vaikka itsellä koko ajan vakionopeus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nää kaasujalkavakkarilla ajavat ovat rasittavia. Tulevat takaa kovempaa, mutta kun on mennyt ohi, niin kohta tuleekin perä edellä vastaan. Menet itse vuorostasi ohi ja kohta se sama kaasujalkavakkari on taas perseessä kiinni, vaikka itsellä koko ajan vakionopeus.
Saman ilmiön olen itse todistanut useaan otteeseen. Monellakaan noista ei ole kykyä pitää tasaista nopeutta omalla jalalla. Pienikin ylämäki, niin vauhti tippuu heti lähes 10 km/h.
- Anonyymi
Ei siinä mitään teknistä apuvälinettä tarvi. Jos ei jalat toimi, jos ei pää toimi ja jos ei uskalla ajaa nopeusrajoitusten mukaan, niin auto seisontaan/myyntiin ja pirssi alle. Näitä tolloja on tiet täynnä ja uutena vaarana on sähkiskuskit, joiden katse on näytössä, seurannevat rangen hupenemista vai mitä???
- Anonyymi
Nopeusrajoits on kattonopeus. Yli ei saa ajaa mutta alle saa ajaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nopeusrajoits on kattonopeus. Yli ei saa ajaa mutta alle saa ajaa.
Mutta ei reilusti allekaan saa ilman syytä ajella. Lue tieliikennelaki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta ei reilusti allekaan saa ilman syytä ajella. Lue tieliikennelaki.
Juuri näin. Ei saa ilman tarvetta ja perusteltua syytä. Jos taas on perusteltu syy ajaa hiljaa, niin saa ajaa hiljaa. Kuinka moni muuten tietää sen, että huvin vuoksi ajoneuvolla ajaminen on myös kiellettyä. Ajo pitää sekin perustua tarpeeseen. Lain 54 § lukee että "Tarpeeton ja häiritsevä ajoneuvolla ajaminen on kielletty."
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta ei reilusti allekaan saa ilman syytä ajella. Lue tieliikennelaki.
Mutta jotain kiihottavaa siinä on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta ei reilusti allekaan saa ilman syytä ajella. Lue tieliikennelaki.
Reilusti tarkoittaa mateluvauhtia. Ketään ei voi sakottaa, jos ajaa esim. satasen alueella kahdeksaakymppiä.
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. Ei saa ilman tarvetta ja perusteltua syytä. Jos taas on perusteltu syy ajaa hiljaa, niin saa ajaa hiljaa. Kuinka moni muuten tietää sen, että huvin vuoksi ajoneuvolla ajaminen on myös kiellettyä. Ajo pitää sekin perustua tarpeeseen. Lain 54 § lukee että "Tarpeeton ja häiritsevä ajoneuvolla ajaminen on kielletty."
Mikä voisi olla hyväksyttävä perustelu muita hitaammin ajamiselle, jotta poliisi jättäisi lapun kirjoittamatta? Heikentynyt ajokyky, huonokuntoinen ajoneuvo, väärin tehty kuorma, vai mikä? Kaikki nuo ovat kiellettyjä muutenkin. Huono keli? Ei kelpaa sekään, silloinhan kaikki ajaa hiljaa, eikö ajakin, ainakin pitäis (eikä sitä tule poliisi kyselemään).
- Anonyymi
Enevpk1 kirjoitti:
Mikä voisi olla hyväksyttävä perustelu muita hitaammin ajamiselle, jotta poliisi jättäisi lapun kirjoittamatta? Heikentynyt ajokyky, huonokuntoinen ajoneuvo, väärin tehty kuorma, vai mikä? Kaikki nuo ovat kiellettyjä muutenkin. Huono keli? Ei kelpaa sekään, silloinhan kaikki ajaa hiljaa, eikö ajakin, ainakin pitäis (eikä sitä tule poliisi kyselemään).
"Jos liikenneolot sitä vaativat, kuljettaja on epävarma tai hänellä on ajamista rajoittavia tekijöitä, hän saa ajaa muita hitaammin eikä häntä voida siitä rankaista, rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen selittää."
Lähde: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201808112201131178
Tarkennuksia kannattaa sitten kysyä Matti Tolvaselta. - Anonyymi
Enevpk1 kirjoitti:
Mikä voisi olla hyväksyttävä perustelu muita hitaammin ajamiselle, jotta poliisi jättäisi lapun kirjoittamatta? Heikentynyt ajokyky, huonokuntoinen ajoneuvo, väärin tehty kuorma, vai mikä? Kaikki nuo ovat kiellettyjä muutenkin. Huono keli? Ei kelpaa sekään, silloinhan kaikki ajaa hiljaa, eikö ajakin, ainakin pitäis (eikä sitä tule poliisi kyselemään).
Tiedän yhden lyhytkasvuisen henkilön, jolla on ajokortti. Hänellä on rajoittavia tekijöitä ja ajaa sen myötä erittäin varovasti ja ottaa tilanteet kenties joidenkin mielestä "ylivarovasti".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jos liikenneolot sitä vaativat, kuljettaja on epävarma tai hänellä on ajamista rajoittavia tekijöitä, hän saa ajaa muita hitaammin eikä häntä voida siitä rankaista, rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen selittää."
Lähde: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201808112201131178
Tarkennuksia kannattaa sitten kysyä Matti Tolvaselta.Yllättävän runsaasti näitä kyvyiltään rajoittuneita, ehkä n. 10 %, liikennevirran nopeusjakaumasta päätellen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yllättävän runsaasti näitä kyvyiltään rajoittuneita, ehkä n. 10 %, liikennevirran nopeusjakaumasta päätellen.
Turhan monella ne rajoitteet on henkisellä puolella, jolloin muiden turvallisuus ei merkitse mitään ja kaikki muut tuntuu vihollisilta.
- Anonyymi
666 § Liikenteen stressauskielto
1. Liikenteessä tulee ottaa iisisti.
2. Älä kiirehdi. Kiire on tyhmyyden ystävä.
3...
-Take it piano- - Anonyymi
Ensio Itkusen sääntöjä pitäisi totella eli noin 100 kilometrin turvaväli edessä olevaan kulkuneuvooon.
- Anonyymi
Katsastus eli Katselma kulkuneuvoon. Mikä hauska kulkuneuvo jollain katettu mönkijämopo-auto, hymyilyttää tuo aika komea peli ja näppärä kaupungin ahtaissa tiloissa. tytöillä on paljon mopoja täällä. niillä ajelee he.
- Anonyymi
Kyllä sitä ajotaitoiset osaa kaasuakin pitää siinä tasaisesti, jotkut ei vaan ikinä opi ajamaan vaan pumppaavat liikenteessä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279