Kysymys aivoinfarktiin liittyen

Anonyymi-ap

Hei,

olisin halukas tietämään kenellä meistä on ollut aivoinfarkti ja jouduttu leikkaamaan myös kaulavaltimoahtauma. Olisin enemmän kuin kiitollinen vastauksista 😃

8

482

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mulla vuosi sitten aivoinfarkti ja samalla todettiin kaulavaltimossa ahtauma joka sitten puhdistusleikattiin kaksi viikkoa aivoninfarktin toteamisesta.

• Anonyymi

siinäkin säästetään, mulle määrättiin vain hierontaa samasta vaivasta puutumista edelleen keväästä lähtien,,

• Anonyymi

sairaalassa otettiin monenlaiset kaularanka kuvat niiden mukaan kaikki ok, silti ajottain puuduttaa,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

sairaalassa otettiin monenlaiset kaularanka kuvat niiden mukaan kaikki ok, silti ajottain puuduttaa,

Puutumiset ovat yleensä hermostosta johtuvaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Puutumiset ovat yleensä hermostosta johtuvaa.

Niin kaulavaltimossa oleva tukoshan on eri asia kuin hermostosta johtuva, nämä valtimoahtaumathan johtuu suoniin kertyvästä plakista joka aiheuttaa suonen tukkeutumisen.

• Anonyymi

Kaulavaltimoahtauma on yksi mahdollinen syy aivoinfarktille, käytännössä siis kaulavaltimon rasvoittuneesta seinämästä on lähtenyt hyytymä liikkeelle tukkimaan aivoverisuonen. Näitä seulotaan jokaiselta aivoinfarktipotilaalta, joiden leikkausriskit katsotaan riittävän mataliksi että mahdollisesta operaatiosta olisi hyötyä. Tehdään yleensä nukutuksessa, joskus paikallispuudutuksessa nukutusriskit huomioiden.

• Anonyymi

Kiitos sinulle. Itselläni todettiin kriittinen kaulavaltimoahtauman tukos ja lääkärit suosittelivat leikkausta. Kuulin, että aivoinfarktini johtui tuosta tukoksesta ja tämän ahtauman puhdistusleikkaus leikattiin sitten vajaat kolme viikkoa infarktista Lääkäri tuolloin totesi, että mikäli sitä ei olisi nyt leikattu, niin uusi infarkti olisi varmasti tullut ennen ensi kevättä . Leikkaus tehtiin nk.paikallispuudutuksella ja se kesti pari tuntia, nyt suoni on puhdistettu. Nyt elän kiitollisena jokaisesta päivästä toivoen, että tämä ei uusiutuisi.

• Anonyymi

Hei, mun kädet ja huulet alkoivat syksyllä 2022 puutumaan koronan jälkeen (4 rokotusta, astma). Kova väsymys, yöuni ei palauta. Oireita oli ennenkin vähän, mutta kovan kuumeellisen koronan jälkeen oireet paheni. Otettiin pään ja kaularangan magneettikuvat, joista löytyi mm. 2 kapeaa infarktiarpea pikkuaivoissa.
      Enpä tiennyt aivoinfarktia koskaan saaneeni, eikä mulla ole muita riskitekijöitä (verenpaine, korkea kolestroli, diabetes, lihavuus, vähäinen liikunta tms.,), kuin sukuvika. Syön terveellisesti, liikun paljon, en ole ylipainoinen, veriarvot kunnossa, mutta paljon stressiä. Ikää nyt 52, eli 20 vuotta alle yleensä aivoinfarktin saavien keski-iän.
      Tätä epäilen: tasapaino meni 1,5 sitten, heräsin yöllä vessaan enkä pysynyt pystyssä. Olin kuin humalassa. Ei muita oireita, joten aivoinfarkti ei tullut mieleenkään. Menin kuitenkin illalla lääkäriin, diagnoosi tasapainoelimen tulehdus. Ja nähtävästi sen verran harvinainen aivoinfarkti, ettei lääkärikään osannut epäillä? Hän teki kyllä paljon testejä varmistaakseen diagnoosin. Selvisin parin päivän sohvalevolla kotona.
      Mulla on tosi lievä aurallinen migreeni ja epäily ”PFO-tyyppisestä ohivirtauksesta sydämessä”. Google-diagnosointini arvion mukaan niissä syy tapahtuneelle?
      Syön nyt varmuuden vuoksi Primaspania, ja odotan pääsyä (kiireettömiin) neurologin tutkimuksiin.
      Hyvällä tuurilla taisin selvitä näinkin hyvin, eikä pahoja oireita ole. Tämä taisi olla mun lottovoitto?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pyhäjärvi syvällä kusessa

Pyhäjärvi ei tule selviämään millään tästä alhosta. Ollaan aivan liian syvällä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha
      Pyhäjärvi
      141
      1604
    2. Oivallus

Mitä olet oivaltanut viimeksi?
      Ikävä
      148
      1081
    3. Miten voi sinun

tunteet yhtäkkiä kuolla kuin napista painamalla? Et enää vilkaisekaan minuun päin vaan jos vahingossa näet minut käännät
      Ikävä
      69
      956
    4. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      307
      856
    5. 68
      743
    6. PYHÄJÄRVEN KAUPUNKI VALTIOVARAINMINESTERIÖN ARVIOINTIMENETTELYYN..TE

...siinä se nyt on, mitä tässä enää vikistään. Uutiset Yle, 14.8. Klo 20.30, ei tunnu mukavalta.
      Pyhäjärvi
      56
      733
    7. Rakastan sinua mies

Siksi haluankin vain sinun kanssa sitä.
      Ikävä
      37
      629
    8. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      62
      612
    9. Ernest Lawson rehellisenä vaikeasta TTK-tilanteesta: "Vain harvan ja valitun henkilön tiedossa"

Tanssii Tähtien Kanssa tulee syksyn iloksi ja tiedossa on suosikkisarjan 19. kausi. Tulevalla kaudella nähdään iso uudi
      Tanssii tähtien kanssa
      7
      601
    10. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      33
      571
    Aihe