Kysymys aivoinfarktiin liittyen

Anonyymi-ap

Hei,

olisin halukas tietämään kenellä meistä on ollut aivoinfarkti ja jouduttu leikkaamaan myös kaulavaltimoahtauma. Olisin enemmän kuin kiitollinen vastauksista 😃

8

392

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mulla vuosi sitten aivoinfarkti ja samalla todettiin kaulavaltimossa ahtauma joka sitten puhdistusleikattiin kaksi viikkoa aivoninfarktin toteamisesta.

• Anonyymi

siinäkin säästetään, mulle määrättiin vain hierontaa samasta vaivasta puutumista edelleen keväästä lähtien,,

• Anonyymi

sairaalassa otettiin monenlaiset kaularanka kuvat niiden mukaan kaikki ok, silti ajottain puuduttaa,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

sairaalassa otettiin monenlaiset kaularanka kuvat niiden mukaan kaikki ok, silti ajottain puuduttaa,

Puutumiset ovat yleensä hermostosta johtuvaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Puutumiset ovat yleensä hermostosta johtuvaa.

Niin kaulavaltimossa oleva tukoshan on eri asia kuin hermostosta johtuva, nämä valtimoahtaumathan johtuu suoniin kertyvästä plakista joka aiheuttaa suonen tukkeutumisen.

• Anonyymi

Kaulavaltimoahtauma on yksi mahdollinen syy aivoinfarktille, käytännössä siis kaulavaltimon rasvoittuneesta seinämästä on lähtenyt hyytymä liikkeelle tukkimaan aivoverisuonen. Näitä seulotaan jokaiselta aivoinfarktipotilaalta, joiden leikkausriskit katsotaan riittävän mataliksi että mahdollisesta operaatiosta olisi hyötyä. Tehdään yleensä nukutuksessa, joskus paikallispuudutuksessa nukutusriskit huomioiden.

• Anonyymi

Kiitos sinulle. Itselläni todettiin kriittinen kaulavaltimoahtauman tukos ja lääkärit suosittelivat leikkausta. Kuulin, että aivoinfarktini johtui tuosta tukoksesta ja tämän ahtauman puhdistusleikkaus leikattiin sitten vajaat kolme viikkoa infarktista Lääkäri tuolloin totesi, että mikäli sitä ei olisi nyt leikattu, niin uusi infarkti olisi varmasti tullut ennen ensi kevättä . Leikkaus tehtiin nk.paikallispuudutuksella ja se kesti pari tuntia, nyt suoni on puhdistettu. Nyt elän kiitollisena jokaisesta päivästä toivoen, että tämä ei uusiutuisi.

• Anonyymi

Hei, mun kädet ja huulet alkoivat syksyllä 2022 puutumaan koronan jälkeen (4 rokotusta, astma). Kova väsymys, yöuni ei palauta. Oireita oli ennenkin vähän, mutta kovan kuumeellisen koronan jälkeen oireet paheni. Otettiin pään ja kaularangan magneettikuvat, joista löytyi mm. 2 kapeaa infarktiarpea pikkuaivoissa.
      Enpä tiennyt aivoinfarktia koskaan saaneeni, eikä mulla ole muita riskitekijöitä (verenpaine, korkea kolestroli, diabetes, lihavuus, vähäinen liikunta tms.,), kuin sukuvika. Syön terveellisesti, liikun paljon, en ole ylipainoinen, veriarvot kunnossa, mutta paljon stressiä. Ikää nyt 52, eli 20 vuotta alle yleensä aivoinfarktin saavien keski-iän.
      Tätä epäilen: tasapaino meni 1,5 sitten, heräsin yöllä vessaan enkä pysynyt pystyssä. Olin kuin humalassa. Ei muita oireita, joten aivoinfarkti ei tullut mieleenkään. Menin kuitenkin illalla lääkäriin, diagnoosi tasapainoelimen tulehdus. Ja nähtävästi sen verran harvinainen aivoinfarkti, ettei lääkärikään osannut epäillä? Hän teki kyllä paljon testejä varmistaakseen diagnoosin. Selvisin parin päivän sohvalevolla kotona.
      Mulla on tosi lievä aurallinen migreeni ja epäily ”PFO-tyyppisestä ohivirtauksesta sydämessä”. Google-diagnosointini arvion mukaan niissä syy tapahtuneelle?
      Syön nyt varmuuden vuoksi Primaspania, ja odotan pääsyä (kiireettömiin) neurologin tutkimuksiin.
      Hyvällä tuurilla taisin selvitä näinkin hyvin, eikä pahoja oireita ole. Tämä taisi olla mun lottovoitto?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      154
      5009
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      191
      4021
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      138
      3684
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      47
      2955
    5. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      36
      2287
    6. Mitä ajattelit kun näit

kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      144
      1956
    7. Nyt meni lopulliset lämmöt.

Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      44
      1727
    8. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      35
      1468
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      63
      1424
    10. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      26
      1309
    Aihe