Kumpi on parempi ankkuriketju ankkuriköyden ja ankkurin väliin?
3 metriä 12mm lyhytlenkkistä ketjua, joka painaa 9,69 kiloa ja maksaa 74,90
Vai 6,82 metriä 8 mm lyhytlenkkistä ketjua, joka painaa 9,69 kiloa, ja maksaa 84,56?
Kumman kannalla olet, ja miksi?
Parempi ankkuriketju
36
396
Vastaukset
- Anonyymi
Mitä sitä pohtimaan kun lyijypainotettu köysi on paras.
- Anonyymi
Minulla on 6 metriä tuota 8 mm ketjua. Olen ymmärtänyt, että pidempi ketju on parempi jos pohja on kivinen.
Ketju antaa suojaa köydelle, joka on tietysti lyijypainotettua.
Bootmann- Anonyymi
Menee vähän lyijyköyden idea jos sitä ketjun kanssa käyttää. Ketjun kanssa riittää, että köysi on uppoava.
- Anonyymi
Jos ankkuroituu aina keula rantaan, niin silloin voi ehkä jotenkin kyseenalaistaa ketjun tarpeellisuuden. Redille ankkuroituessa pienessäkin tuulessa veneen nykiminen vetää ankkurin niin syvälle, että köyden kiinnityskohta uppoutuu sekin pohjaan. Tuulen suunnan muutokset pyörittävät venettä, jolloin köysi hankautuu pohjaa vasten. Silloin tarvitaan pätkä ketjua ankkurin ja köyden väliin.
Eli ketjun pääasiallisin tehtävä suojata ankkuriköyttä.
Toiseksi, se painottaa ankkuriköyden vetoa pohjan suuntaiseksi, jolloin ankkurin on helpompi kaivautua pohjaan. Mitä enemmän massaa ankkurin ja -köyden väliin on, niin sitä varmemmin ankkuri kaivautuu.
Oma valintani on lyhyempi painavampi ketju. Köysi on miellyttävämpi käsin nostaa, ja siksi lyhyempi ketju on mielekkäämpi. Ketju tuo lähes poikkeuksetta mukanaan mutaa tai savea kannelle, jolloin lyhyempi ketju on helpompi saada puhtaaksi. 3m ketjua voi jättää roikkumaan pystyyn, ja ajella veneellä hiljaa ketjun puhdistuksen ajan. Pitkä ketju on hankalampi saada puhtaaksi.
En ole löytänyt yhtään ankkuritestiä, jossa olisi tutkittu ketjun ja/tai köyden vaikutusta ankkurin toimintaan. Oma kokemus on, että 'alipainoinenkin' ankkuri pitää veneen paikallaan, kunhan ankkuri kaivautuu kunnolla. Ankkurivalmistajien suositukset 6t painavalle veneelle oikeaksi ankkurin painoksi pyörii 15-20 kilon kieppeillä. Siihen 10kg ketjua, köysi ja mutakakku, niin yhdistelmän käsin nostaminen jää hellasäröiltä tekemättä, eikä itseäkään napostele. Ankkuripeli akkuineen ei ole minulle vaihtoehto.
Lyijyköysiä ei taida löytyä 16mm paksumpina. Haluan yli 20mm paksun köyden sen käsittelyn vuoksi. Joskus ankkuriköydestä joutuu vetämään tosissaan, ja sillon 10,5 kokoisessa kädessä 16mm on naru.- Anonyymi
Kaivautuu se ankkuri syvälle saveen keula rantaan ankkuroinnissakin, ja pääsääntöisesti köysi sietää sitä vallan hyvin, mutta redillä tuulensuunnan muutokset kuluttaa niin köyttä kuin merenpohjaakin.
Ainakin 18mm lyijyköyttä löytyy. Itse kiinnitän käytännössä aina keulan rantaan ellei ole lyhyt tauko. 5m 18mm notkea lyijyköysi (Nautikulmasta) ja 50m liinakela toimii oikein hyvin, kunhan on tarkkana silloin harvoin kun liinan vetoon käyttää purkkarin vinssiä. Lyijyköyden ja liinan välissä on pikalukko ja sama liina menee vierasvenesatamissa poijuun.
Edellisessä veneessä oli edellisen omistajan jostain hankkima yli 20mm sinivihreä lyijyköysi jossa lyijy jo pilkotti tasaisesti kuluneesta punoksesta, karkeaa ja jäykkää mutta hyvin kesti. Muutama metri sitä oli pleissattu 14mm köyteen. Useimmiten käytettiin Arifinin liinaa suoraan ankkuriin, ongelmitta 10-12 kesää kunnes vene myytiin varusteineen. Kerran lyhennettiin reilun metrin pätkä kulunutta liinaa "varmuuden vuoksi". Niissä liinoissakin on eroja, osa purkautuu koko leveydeltään kun reunaan tulee langan katkaiseva nirhauma kun toisista purkautuu vain pieni pätkä.
Jotkut tykkää laittaa puutarhaletkua kettinginpätkän ympärille suojaksi, mutta jo pari metriä sitä on niin hankala käsitellä että ei kiitos.
- Anonyymi
Nykyaikaiset ankkurit (esim. Mantus ja Viking) kaivautuu aika jyrkilläkin kulmilla (lyhyt kettinki/köysi suhteessa vedensyvyyteen) ja siksi lyhytkin kettinki ennen köyttä riittää, sehän korvaa köyden lähinnä vain kulumisherkimmällä osuudella. Mitä lyhyempi kettinki, sitä helpompaa on ankkurin puhdistaminen veneen perässä vetämällä. Eli noista vaihoehdoista se 3 metriä 12mm ellei ankkuri ole joku CQR:n aikalainen.
- Anonyymi
Muistelen, että 70- luvulla jo neuvottiin laittamaan 5m ketjua ankkurin ja köyden väliin.
Olen itse sitä harrastanut jo vuosikymmeniä.
Ei siinä suurta eroa ole peseekö 3m tai 5m ketjua kun se ankkurikin on lähes aina pestävä ennen veneeseen nostamista.- Anonyymi
Ai täh? Ei suurta eroa peseekö 3m ta 5m? Harvemmin se koko pituudeltaan kurassa on, mutta ketjun sitominen knaapiin on hankalampaa kuin köyden sitominen. Ankkuri ja lyhyt ketju huuhtoutuu vetämällä veneen perässä, mutta pitkällä ketjulla ankkuri laahaa pohjassa tai tarttuu kiinni ellei ketjua nosta kannelle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai täh? Ei suurta eroa peseekö 3m ta 5m? Harvemmin se koko pituudeltaan kurassa on, mutta ketjun sitominen knaapiin on hankalampaa kuin köyden sitominen. Ankkuri ja lyhyt ketju huuhtoutuu vetämällä veneen perässä, mutta pitkällä ketjulla ankkuri laahaa pohjassa tai tarttuu kiinni ellei ketjua nosta kannelle.
En ole sitä pohjassa vetänyt.
Pesen ankkurin ja ketjun aina ennen liikkeelle lähtöä, jotta saan ne turvaan ankkuriboxiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole sitä pohjassa vetänyt.
Pesen ankkurin ja ketjun aina ennen liikkeelle lähtöä, jotta saan ne turvaan ankkuriboxiin.Pakko nostaa koko sotku kannelle pesua varten ellei ala virittelemään. Fiksu pääsee helpommalla vetämällä sotkupätkää veneen perässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pakko nostaa koko sotku kannelle pesua varten ellei ala virittelemään. Fiksu pääsee helpommalla vetämällä sotkupätkää veneen perässä.
Näin toimin minäkin - ankkuri ja se likainen loppupätkä ketjua veteen laahaamaan kunnes tulee puhtaaksi. Ei ole tarvetta nostaa liejuja kannelle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pakko nostaa koko sotku kannelle pesua varten ellei ala virittelemään. Fiksu pääsee helpommalla vetämällä sotkupätkää veneen perässä.
En minäkään sitä kannelle nosta.
Harjalla ja vesiletkulla suihkuttamalla nostan sitä capstanilla ylös - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minäkään sitä kannelle nosta.
Harjalla ja vesiletkulla suihkuttamalla nostan sitä capstanilla ylösMikä vinssi sulla on mikä hyväksyy köyttä ja kettinkiä ja niiden liitoskohdan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin toimin minäkin - ankkuri ja se likainen loppupätkä ketjua veteen laahaamaan kunnes tulee puhtaaksi. Ei ole tarvetta nostaa liejuja kannelle.
Millä virität sen kettingin knaapiin kiinni laahaamisen ajaksi? Saahan siihen kettinkiin koukattua köyden sitä varten, mutta miksi viritellä kun ankkurointiinkin voi käyttää köyttä jota on mukavampi käsin käsitellä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä vinssi sulla on mikä hyväksyy köyttä ja kettinkiä ja niiden liitoskohdan?
Katso guugelilla sana Capstain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katso guugelilla sana Capstain.
No mitä sitten?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mitä sitten?
Guugeli vastaa, että tyhmäkö olet kun et tiedä miten Capstan kirjoitetaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Guugeli vastaa, että tyhmäkö olet kun et tiedä miten Capstan kirjoitetaan.
Onneksi guugeli osaa korjata kirjoitusvirheitä ja vie oikealle sivulle - hieno keksintö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä virität sen kettingin knaapiin kiinni laahaamisen ajaksi? Saahan siihen kettinkiin koukattua köyden sitä varten, mutta miksi viritellä kun ankkurointiinkin voi käyttää köyttä jota on mukavampi käsin käsitellä?
Laitan ketjun suoraan siihen knaapiin. Ei siihen mitään köydenpätkiä tarvita, jos on kunnolliset knaapit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laitan ketjun suoraan siihen knaapiin. Ei siihen mitään köydenpätkiä tarvita, jos on kunnolliset knaapit.
Nojoo, silloin on veneenäkin joku aika rujo tekele.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi guugeli osaa korjata kirjoitusvirheitä ja vie oikealle sivulle - hieno keksintö.
Joo, se vie sivulle jossa käydään läpi kelanauhurin ja C-kasetin tekniikkaa. Ei kuitenkaan kerro kuinka samalla vinssirummulla kelataan köyttä ja kettinkiä. Toisen rinnakkaisen asentaminen muutaman metrin kettinkiä varten tuntuu aika turhalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nojoo, silloin on veneenäkin joku aika rujo tekele.
Höh? Ihan arvostettu suomalaisen veistämön puolitonnari.
Eikös niitä pelkälle pyykkinarulle sopivia knaapeja ole lähinnä jossain jenkkimoottoriveneissä, joiden on tarkoitus lillua sisäjärvillä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höh? Ihan arvostettu suomalaisen veistämön puolitonnari.
Eikös niitä pelkälle pyykkinarulle sopivia knaapeja ole lähinnä jossain jenkkimoottoriveneissä, joiden on tarkoitus lillua sisäjärvillä?Puu- tai lasikuituveneen rungon pinta on äkkiä aika rujossa kunnossa jos sitä pitkin kettinkiä hinkkaa, eikä alumiiniset tai rosterisetkaan knaapit käsittelyä pidemmän päälle kestä. Eli joko se vene on alunperin rujo tekele koska se on tehty kestämään tuollaista käsittelyä, tai siitä tulee käytössä normaalia nopeammin rujo tekele. Jos taas on kettingille rissat, vinssit ja systeemit, niin miksi tyytyisi muutaman metrin pätkään kun koko ankkuriköyden voisi korvata kettingillä? Eikä silloinkaan kettingin kuormaa vapauteta vinssiltä knaappiin ilman köydenpätkää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, se vie sivulle jossa käydään läpi kelanauhurin ja C-kasetin tekniikkaa. Ei kuitenkaan kerro kuinka samalla vinssirummulla kelataan köyttä ja kettinkiä. Toisen rinnakkaisen asentaminen muutaman metrin kettinkiä varten tuntuu aika turhalta.
Mitä lienet sinne kirjoittanut.
Tuo väärä sana ”capstain” vie kyllä suoraan oikealle hakusivulle.
Niitä vinssejä on monenlaisia ja erilaisilla yhdistelmillä tuolla suuressa maailmassa tarjolla.
Lontoon murteella pääsee niiden ihmeelliseen maailmaan sisään.
Sähköllä tai hydrauliikalla toimivat vinssit ovat todellisia ”yleiskoneita”. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä lienet sinne kirjoittanut.
Tuo väärä sana ”capstain” vie kyllä suoraan oikealle hakusivulle.
Niitä vinssejä on monenlaisia ja erilaisilla yhdistelmillä tuolla suuressa maailmassa tarjolla.
Lontoon murteella pääsee niiden ihmeelliseen maailmaan sisään.
Sähköllä tai hydrauliikalla toimivat vinssit ovat todellisia ”yleiskoneita”.Googleta uudestaan. Capstan niissä nauhureissakin pyörii.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puu- tai lasikuituveneen rungon pinta on äkkiä aika rujossa kunnossa jos sitä pitkin kettinkiä hinkkaa, eikä alumiiniset tai rosterisetkaan knaapit käsittelyä pidemmän päälle kestä. Eli joko se vene on alunperin rujo tekele koska se on tehty kestämään tuollaista käsittelyä, tai siitä tulee käytössä normaalia nopeammin rujo tekele. Jos taas on kettingille rissat, vinssit ja systeemit, niin miksi tyytyisi muutaman metrin pätkään kun koko ankkuriköyden voisi korvata kettingillä? Eikä silloinkaan kettingin kuormaa vapauteta vinssiltä knaappiin ilman köydenpätkää.
Mielipiteensä kullakin. Knaapit ovat käyttöä varten, eivät vitriinin säilöttäviä koriste-esineitä. Mattapintainen alumiiniknaapi ei ole ottanut yhtään itseensä käytöstä, eikä alumiiniseen varvaslistaankaan ketjusta kummempia jälkiä jää. Muuhun se ketju ei sitten koskekaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Googleta uudestaan. Capstan niissä nauhureissakin pyörii.
Kun minä kirjoitan googlen hakukenttään - capstan - niin siihen ilmestyy heti juttuja vinsseistä.
Yritä vielä kerran, jos vaikka pääsisit niitä katselemaan D. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun minä kirjoitan googlen hakukenttään - capstan - niin siihen ilmestyy heti juttuja vinsseistä.
Yritä vielä kerran, jos vaikka pääsisit niitä katselemaan D.Capstan ei itsessään ratkaise ylimenoa köydestä kettinkiin ja takaisin kun on jatkuva veto päällä, ei kelanauhurissa, ei purkkarin vinssissä tai muutenkaan.
- Anonyymi
Aka huono ketju tämä minusta.
- Anonyymi
Kumpi, 16mm vai 8mm? D
Onhan tämä sentään pysynyt siistinä kun ketään ei ole kutsuttu halventavilla nimillä.
Ainoastaan kerran on tyhmäksi moitittu, joka on näissä merkeissä melkein positiivinen ilmaisu.
Kyllä tästä vielä voi saada paljonkin irti, kunhan saamme pidettyä hermot kurissa D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kumpi, 16mm vai 8mm? D
Onhan tämä sentään pysynyt siistinä kun ketään ei ole kutsuttu halventavilla nimillä.
Ainoastaan kerran on tyhmäksi moitittu, joka on näissä merkeissä melkein positiivinen ilmaisu.
Kyllä tästä vielä voi saada paljonkin irti, kunhan saamme pidettyä hermot kurissa DOn tämä jo paljon pidempi kuin 16mm.
Eikä edes tyhmäksi moitittu... kyseenalaistettiin vain mikä voisi olla syy virheellisen hakusanan käyttöön. - Anonyymi
Pitää aloittaa uusi parempi ankkuriketju...
- Anonyymi
En ole kokeillut, mutta lofrance tiger vetäisi varmasti köyttäkin, itsellä pelkkää 10mm ketjua ja se "gypsy" tai mikä lie nimeltään näyttää siltä, että kivutta menisi 16-18mm köysikin rattaalle ja vetäisi ylös.
You tubessa useita vinttureita mitkä toimivat köysi ketju kombolla
Tossa mallia https://youtu.be/etBmr08igdk- Anonyymi
Hyvin näyttää failaavan.
- Anonyymi
Kyllä ankkuri on hyvä olla. Itse ajattelin hankkia sellaisen jossain vaiheessa ensi kesää, ehkä jo keväällä.
- Anonyymi
On muuten mantusmarinella black friday tarjous meneillään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k532464Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖312104Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt821703Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3071588Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle181376- 1411319
- 701137
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231018Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu111003Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.131000