Milloin totuit eläkkeellä oloon?

Anonyymi-ap

Kauanko sinulla meni aikaa, että totuit eläkkeellä oloon? Itselläni kohta kolme vuotta takana enkä vieläkään ole tottunut. Työ oli niin suuri osa elämää, ettei harrastamaankaan ehtinyt. Nyt olisi yllin kyllin aikaa, mutta raha rajoittaa. Tiedän kyllä, että lenkkeily ja kirjastossa käynti on ilmaista, mutta jotain muuta pitäisi keksiä. Kansalaisopistoon tai kuntosalille en halua. Lemmikkikin jo on.

29

908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ala harrastamaan jotain, joka saa vähän maksaakin. Itse en ole vielä eläkkeellä, mutta uskoisin sopeutuvani.

      Kai sinulla edes vähän on rahaa? 40v säästöt korkoineen ja työajalta kertynyt ok-tason eläke?

      Voitko tehdä järjestelyjä, että menot jakautuisivat eri tavalla, kuin ennen?

      Eläkkeellä on esimerkiksi aikaa käyttää julkista liikennettä, päivälippuja uimahalleissa ja liikuntakeskuksissa jne.

    • Anonyymi

      Sitä osoti kuin kuta taivalla kun päsee työstä eläkelle ja opuu hantihomat,raskastyö joka alkoi jo kansa ja kansakoulun jälken naisena,kun ei olut vanhempia elättämässä.Ajateli ei aamu herämistä,ruhkapussissa kulkemista ymm.Visiin meni vuosi tyhjyyttä?Rahahan ja sen vähys rajoitti kaiken.Kun ei aviolpuolisoa halunut ,ei yhteisasumista miehen kanssa. Vaikka suhde oli. Saman ikäiset sitten ja vanhemmat jolla se ukko kulta matkusteli,matkustelee ja ne joilla hyvät leskeneläket miehestä ymm. Jotkut eronet ja uuden puolison ottaneet. Kyllä se miehen tulot tuo sinä aviolitossa ne mahdolisudet eläkellä kaikkeen,kuin perityt rahat.Joten sitä lähti että elämässä pysy kiini senjori talojen aktivisen likuntan kun siellä paljon sitä ilmasta on ihan jokaiselle päivälle.On maksullistakin.ei varaa ne.Vaikka en tupakoi ei juo .Monihan päätyy naisetkin siihen kaljan ja viinin kun yksin eläkellä tai enenaikaisella eläkellä.Nitä selviä yksin asuvia naisia usiksi ystäviksi ei lööydy ja vini,kaljan itaaja en halua ystäväksi,sen enempää en tupakoitisijoita.Rajaa ihmisuhteita ja paljon arjessa.Harmilista antavat kunigas alkon viedä itsensä.Sylistäen hirveä lapsuus,Hirve EX mies. Oikeutta ne juomiseen.Ottamatta vastuuta oma elämä ja nyky hetki. Helsingin lähiöstä vain 1 mielipide.

      • Anonyymi

        Mitä sinun omalle 40-vuotiselle työuralle on käynyt? Miksi et voi elää sillä palkalla vaan kuvittelet muiden tulot isommaksi?
        Mihin rahasi tällä hetkellä kuluu?


    • Anonyymi

      Vuosien valmistautuminen. Ei yllätyksiä.
      Tein "pehmeän" laskun. Vakituisesta työstä pätkimiseen muuttaen työpätkien ja työttämyysjaksojen keskinäisiä suhteita työttömyyden suuntaan.
      Kun olin virallisesti "turvassa" niin pain kuukauden kuluttua ajatuskin työhön lähdöstä tuntui kammottavalle.

    • Anonyymi

      Minä olen 66 v. ja olen ollut nyt vajaat 2 vuotta eläkkeellä enkä tunne itseäni yhtään eläkeläiseksi enkä ainakaan halua osallistua mihinkään perinteisiin eläkeläisille suunnattuihin aktiviteetteihin (marttakerhoa, bingon peluuta, tuolijumppaa, senioritansseja, kaverikävelyä jne.). Eläkkeellä olo aikani olen tähän mennessä käyttänyt lähinnä itseni hoitamiseen, olen tehnyt elämäntaparemontin (ruokavalio muutokset, pitkät yöunet, painon pudotus ja kunnon kohennus) ja nyt olen ikäistäni paremmassa kunnossa niin ulkoisesti kuin sisäisestikin. Viihdyn tällä hetkellä paremmin itseäni hieman nuorempien kuin vanhempien ihmisten seurassa tai sitten vietän aikaani yksin. Rahavarat eivät ole kaksiset, joten esim. matkustelua ei voi kovin paljon harrastaa. Jotain huomattavasti perinteistä viriilimpää toimintaa saisi olla meille tämän ajan nuoremmille eläkeläisille.

      • Anonyymi

        Jotain samaa. Aloitin laskun 52 vuotisena ja saatoin sen täydellisyyteen 57v iässä.
        3 vuotta matkustelua sen minkä juopottelulta jäi aikaa, Koskaan en mennyt ulkomaille ryyppäämään.
        59v ikäisenä alkoi terveys huolestuttamaan. Verenpaineet ja kolestroli yli viitearvojen lääkityksestä huolimatta.
        Raitistuminen ja intensiivinen kuntoilu muuttivat olon puolessa vuodessa.
        Nyt, 20 vuotta myöhemmin, taantumiselle ei mahda mitään vastaan hangoittelusta huolimatta.
        Ennen korona-aikaa olimme vaimoni kanssa matkoilla noin 3kk/vuosi. Korona-ajan alkupuolella ärtyi vaimoni 20 vuotta muhinut geneettinen sairaus hankalaksi lopettaen tuon harrastuksen.
        Vaimoni käy kolmesti viikossa harmaahapsiklubin riennoissa. Minä käyn salilla 6krt/vko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotain samaa. Aloitin laskun 52 vuotisena ja saatoin sen täydellisyyteen 57v iässä.
        3 vuotta matkustelua sen minkä juopottelulta jäi aikaa, Koskaan en mennyt ulkomaille ryyppäämään.
        59v ikäisenä alkoi terveys huolestuttamaan. Verenpaineet ja kolestroli yli viitearvojen lääkityksestä huolimatta.
        Raitistuminen ja intensiivinen kuntoilu muuttivat olon puolessa vuodessa.
        Nyt, 20 vuotta myöhemmin, taantumiselle ei mahda mitään vastaan hangoittelusta huolimatta.
        Ennen korona-aikaa olimme vaimoni kanssa matkoilla noin 3kk/vuosi. Korona-ajan alkupuolella ärtyi vaimoni 20 vuotta muhinut geneettinen sairaus hankalaksi lopettaen tuon harrastuksen.
        Vaimoni käy kolmesti viikossa harmaahapsiklubin riennoissa. Minä käyn salilla 6krt/vko.

        Melkoiset rahavarat pitää olla, jos varttivuosi varaa olla hotelleissa! Vaiko sittenkin joku muu majoitus? Kurjaa joo, todella, kaikki elämä invalidisoivat sairaudet, mutta sentään paljon ehditty nähdä maailmaa.

        lajijasuris


      • Anonyymi

        Veit sanat suustani.

        Jotenkin on kankeutunut tuo tarjonta eläkeläisille mainitsemiisi aktiviteetteihin.
        Varsinkin, jos on ollut isossa työyhteisössä, ei niin kovasti enää edes kaipaa siitä hulinaa ympärilleen.

        En välttämättä tahdo nähdä "vanhoja" ihmisiä muistuttamassa siitä, mihin on suunta elämässä.

        Esim. työväenopistojen tarjonta elää jollain 1950-luvulla, tarjonta jää johonkin nypläykseen ja himmelin tekoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veit sanat suustani.

        Jotenkin on kankeutunut tuo tarjonta eläkeläisille mainitsemiisi aktiviteetteihin.
        Varsinkin, jos on ollut isossa työyhteisössä, ei niin kovasti enää edes kaipaa siitä hulinaa ympärilleen.

        En välttämättä tahdo nähdä "vanhoja" ihmisiä muistuttamassa siitä, mihin on suunta elämässä.

        Esim. työväenopistojen tarjonta elää jollain 1950-luvulla, tarjonta jää johonkin nypläykseen ja himmelin tekoon.

        Näinä aikoina eläköityneet tai eläköityvät ovat eläneet nuoruuttaan 1970-1980 luvuilla ja menevät nyt kenties mieluummin farkut jalassa johonkin raskasta joulua konserttiin kuin perinteisissä juhlatamineissa perinteiseen eläkeläisten puurojuhlaan jota on järjestetty perinteitä vaalien saman kaavan mukaan jo monta vuosikymmentä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinä aikoina eläköityneet tai eläköityvät ovat eläneet nuoruuttaan 1970-1980 luvuilla ja menevät nyt kenties mieluummin farkut jalassa johonkin raskasta joulua konserttiin kuin perinteisissä juhlatamineissa perinteiseen eläkeläisten puurojuhlaan jota on järjestetty perinteitä vaalien saman kaavan mukaan jo monta vuosikymmentä.

        Totta. Itse olen ollut vanhuuseläkkeellä jo kohta kuusi vuotta enkä vieläkään ole liittynyt mihinkään eläkeläiskerhoon enkä käy eläkeläisriennoissa. Sinänsä noissa varmastikaan ei ole mitään vikaa eikä minulla ole mitään negatiivisia asenteita noita kohtaan, päinvastoin. Minusta vaan ei vielä tunnu siltä, että ne olisivat minua varten. Ehkä myöhemmin, jos/kun oma aktiivisuus väistämättä iän myötä vähenee syystä tai toisesta. Retket ja tutustumiskäynnit eri paikoissa kiinnostavat, mutta nyt vielä teemme niitä omatoimisesti jatkuvasti.

        Ja kyllä, minulla muuten on liput juuri tuohon raskasta joulua konserttiin, mutta saas nähdä järjestetäänkö sitä, kun tapahtumajärjestäjä meni konkurssiin. Eipä silti käyn kyllä kuuntelemassa kauneimpia joululaulujakin jossain vaiheessa paikallisessa kirkossa, vaikka en kirkkoon kuulukaan.
        Pönötystilaisuuksia juhlavaatteeissa oli työelämäaikana riittävästi, samoin kaikenmaailman kehittämis/tyky/virkistypäiviä, niistä sain suorastaan allergian sen tyyppisiin hömppätilaisuuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkoiset rahavarat pitää olla, jos varttivuosi varaa olla hotelleissa! Vaiko sittenkin joku muu majoitus? Kurjaa joo, todella, kaikki elämä invalidisoivat sairaudet, mutta sentään paljon ehditty nähdä maailmaa.

        lajijasuris

        Vaihdellen. Omalla, tai halpislennon kentältä vuokratulla autolla Euroopassa käyttäen yksityismajoituksia joista muutamat olivat perhematkailun aikana muodostuneita perheystäviä. Unkarissa ja Itävallassa.
        Joskus motareiden varsilla Formula 1:ssä.
        Kieltämättä risteilyt, 2 x Karibia, 2 x Atlantti ja Välimeren molemmat päät ja keskusta olivat suhteellisen kalliita mutta niistä useampaan sai loppusataman kaupungissa hotellin hyvin halvalla. Esikerkiksi Funchalin keskustan Katedralissa kävelykadun varrella, suuri huone ja kylppäri sekä kookas parveke josta näkymä puiston yli merelle, 65€/ henkilöviikko.
        Sama juttu toisella Karibian risteilyllä Dominikaanisessa tasavallassa ja Välimerellä Korfussa.
        Myös kiertomatkat ovat hinnakkaita. Irlanti, Albania, Kiina kahdesti, Meksiko ja Kuuba.

        Väärinkäsityksen välttämiseksi tarkistin muistiinpanoista ja matkakohtaisista kuvista kokonaisuuden. Yhteensä hieman yli 18 kuukautta alkaen 1970 määrällisesti painottuen 80-luvulle.
        Yksi 3kk:n jakso kului työkaverin Espanjan rivarissa josta maksoin 1000mk.

        Kieltämättä arvostusjärjestyksemme saattaa tuntua oudolle. Matkustelu, päivittäinen kulutus ml. omassa asuminen ja usein yksityinen terveydenhuolto.
        Poikkeamia. Esimerkiksi auto. 80-luvun alusta alkaen olen ostanut 3 tehdasuutta josta nykyistä edellisellä, Citroen Xaralla ajoin 19 vuotta. Nykyisellä on menossa 7:s vuosi.
        Vaimoni kanssa olemme molemmat lähtöisin köyhistä työläiskodeista joka lienee muokannut asenteitamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihdellen. Omalla, tai halpislennon kentältä vuokratulla autolla Euroopassa käyttäen yksityismajoituksia joista muutamat olivat perhematkailun aikana muodostuneita perheystäviä. Unkarissa ja Itävallassa.
        Joskus motareiden varsilla Formula 1:ssä.
        Kieltämättä risteilyt, 2 x Karibia, 2 x Atlantti ja Välimeren molemmat päät ja keskusta olivat suhteellisen kalliita mutta niistä useampaan sai loppusataman kaupungissa hotellin hyvin halvalla. Esikerkiksi Funchalin keskustan Katedralissa kävelykadun varrella, suuri huone ja kylppäri sekä kookas parveke josta näkymä puiston yli merelle, 65€/ henkilöviikko.
        Sama juttu toisella Karibian risteilyllä Dominikaanisessa tasavallassa ja Välimerellä Korfussa.
        Myös kiertomatkat ovat hinnakkaita. Irlanti, Albania, Kiina kahdesti, Meksiko ja Kuuba.

        Väärinkäsityksen välttämiseksi tarkistin muistiinpanoista ja matkakohtaisista kuvista kokonaisuuden. Yhteensä hieman yli 18 kuukautta alkaen 1970 määrällisesti painottuen 80-luvulle.
        Yksi 3kk:n jakso kului työkaverin Espanjan rivarissa josta maksoin 1000mk.

        Kieltämättä arvostusjärjestyksemme saattaa tuntua oudolle. Matkustelu, päivittäinen kulutus ml. omassa asuminen ja usein yksityinen terveydenhuolto.
        Poikkeamia. Esimerkiksi auto. 80-luvun alusta alkaen olen ostanut 3 tehdasuutta josta nykyistä edellisellä, Citroen Xaralla ajoin 19 vuotta. Nykyisellä on menossa 7:s vuosi.
        Vaimoni kanssa olemme molemmat lähtöisin köyhistä työläiskodeista joka lienee muokannut asenteitamme.

        Moni olisi kateellinen noista reissuista, ja mieluummin mäki siihen pistäisin kuin tarpeetomasti materiaan ja sen jatkuvaan uusimiseen. Rahasta ei ole aina kyse vaikka niin usein väitetään. Se on se miten sitä käyttää. Just autot on monen heikko kohta, ja se pitää uusia aivan suotta. Loistavaa asennetta mutta myös tuuria, kun on ryysyistä noustu!

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkoiset rahavarat pitää olla, jos varttivuosi varaa olla hotelleissa! Vaiko sittenkin joku muu majoitus? Kurjaa joo, todella, kaikki elämä invalidisoivat sairaudet, mutta sentään paljon ehditty nähdä maailmaa.

        lajijasuris

        Ulkomailta voi myös vuokrata asuinhuoneiston , ei kukaan jaksa hotellissa asua kolmea kuukautta. Kotimaan asunnosta täytyy maksaa vastikkeet ja muut kulut tietty ja joku sukulainen pitää huolta asunnosta.
        Myös voi ostaa asunnon esim Espanjasta .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veit sanat suustani.

        Jotenkin on kankeutunut tuo tarjonta eläkeläisille mainitsemiisi aktiviteetteihin.
        Varsinkin, jos on ollut isossa työyhteisössä, ei niin kovasti enää edes kaipaa siitä hulinaa ympärilleen.

        En välttämättä tahdo nähdä "vanhoja" ihmisiä muistuttamassa siitä, mihin on suunta elämässä.

        Esim. työväenopistojen tarjonta elää jollain 1950-luvulla, tarjonta jää johonkin nypläykseen ja himmelin tekoon.

        Kansalaisopistoissa on laaja tarjonta opiskeluun ja harrastuksiin , kielistä käsitöihin ja tietotekniikasta liikuntaan.
        Ei tosiaanka ole missään 1950 luvulla .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansalaisopistoissa on laaja tarjonta opiskeluun ja harrastuksiin , kielistä käsitöihin ja tietotekniikasta liikuntaan.
        Ei tosiaanka ole missään 1950 luvulla .

        No kyllä se tahti kielissä ja tietotekniikassa on, että huhhuh. Hidasta, hidasta.
        Opettajiksi valikoituu ne, jotka ei muualle pääse tai joutorouvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni olisi kateellinen noista reissuista, ja mieluummin mäki siihen pistäisin kuin tarpeetomasti materiaan ja sen jatkuvaan uusimiseen. Rahasta ei ole aina kyse vaikka niin usein väitetään. Se on se miten sitä käyttää. Just autot on monen heikko kohta, ja se pitää uusia aivan suotta. Loistavaa asennetta mutta myös tuuria, kun on ryysyistä noustu!

        lajijasuris

        Alkuvuosina kokeilimme minun toiveideni mukaan kesämökkiä. Kaksi kesää riitti.
        Sitten retkiveneilyä Saimaalla 2 kesää. Toisena kesänä totesimme, että venesatamassa roikkuu narun jatkeena minun puolenvuoden pakkaani vastaava summa veneen muodossa ja me olemme penskojen kanssa omalla autolla telttamatkalla Euroopassa.
        Sen jälkeen valinta oli helppo.
        Ennen lasten hankkimista teimme 4,5 viikon auto-/teltta matkan kiertäen Välimeren pohjoisrantaa Ranskan Rivieralta Kroatiaan. Vuosi oli 1971.
        Vanhasta Scandinavia Mossen näköisestä Datsunista hajosi paluumatkalla tasauspyörästö ja tulimme Köpenhaminasta kotiin SOS vakuutuksella. Auto tuli 2 viikkoa myöhemmin työpaikkani portille kuormurin lavalla.
        Sen jälkeen tein aina ennen lähtöä perusteellisen keväthuollon.
        Yhden koneremontin jälkeen tein kannen pulteille jälkikiristyksen lähtöä edeltävänä iltana klo 23 tienoissa. Vaimoni kurkkasi oven välistä kysyen "vieläks sille pittää jottai tehä"? Ei tarvinnut. Noihin kilometreihin mahtui kaksi, sinänsä harmitonta letkuvauriota. Toinen varsinainen jäähdyttimen letku johon ehdin reagoimaan ja stoppi oli lyhyehkö.
        Toinen oli kaasuttimen kurkun esilämmitysletkiun vuoto jota ei kesäaikaan tarvinnut ja se hoitui puukolla ja puutapilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä se tahti kielissä ja tietotekniikassa on, että huhhuh. Hidasta, hidasta.
        Opettajiksi valikoituu ne, jotka ei muualle pääse tai joutorouvat.

        Tuo ei pidä paikkaansa.


    • Anonyymi

      Mistä voisi saada apua, että tottuisi tähän eläkkeellä oloon?

      • Anonyymi

        Mitä jäit kaipaamaan työelämästä?
        Jos sen pystyt yksilöimään, niin sehän on jo hyvä lähtökohta parantaa tilannettasi... voi vaikka miettiä onko se mahdotonta toteuttaa eläkkeelläkin.
        Jos se oli itse työelämä, niin eihän mikään periaatteessa estä sitä eläkkeelläkään. Ja koska toimeentulo tulee eläkkeestä, niin sehän helpottaa kovasti paluuta työelämään. Voi valita vaikkapa vapaaehtoistyötä ilman palkkaakin.


    • Anonyymi

      Totuin heti, olin niin kovasti odottanut eläkkeelle jäämistä. Pitkään näin painajaisunia töistä. Tää on elämän parasta aikaa.

    • Anonyymi

      Paksulti meikkaamaan voi harjoitella. Peilin edessä. Peili on tarpeellinen silloin.

    • Anonyymi

      Jatkan vielä tätä aihetta. Onko palstalla ketään, kenelle sopeutuminen eläkkeellä oloon on ollut vaikeaa? Mikä auttoi sopeutumaan? Kertokaa kokemuksistanne ja antakaa hyviä vinkkejä!

      • Anonyymi

        Anteeksi vain, mutta minä en ymmärrä kysymystäsi lainkaan.

        Kun on tehnyt 43 vuotta töitä, niin kyllä siinä viimeiset vuodet henkisesti jo odottelee vapautumista pitkistä työmatkoista, ikävistä (kin) työkavereista, esimiehistä jne.
        Ei ole mitään, mitä työelämästä kaipaisin. Kukaan ei myöskään ole korvaamaton.
        Nyt voi tehdä, mitä tahtoo, niissä puitteissa, mitä on annettu.
        Asennemuutosta kaipaat.


    • Anonyymi

      Totuin viidessätoista minuutissa.

    • Anonyymi

      Itse olen ollut 35v työkyvyttömyyseläkkeellä .. Ja kivaa ollut.. ei murhetta huomisesta... eikä mitä tekisi.. saan eläkettä käteen 1460 kk .. kierrellyt 36 maassa.. en hotelleissa vaan aina vuokrannut asunnon ennen lähtöä..noin 80 euroa kk ..ja paikallinen ruoka itse tehtyä menee kk noin 150e.. jää käteen mukavasti seuraavaa lentoa katsellessa..minne menisi.. näihin maihin em koskaan enää mene liikaa rikollisia Uganda.. Ruanda.. Kenia.. Tansania.. Ja selkään puukottaja maa Thaimaa.. edessä hymyillään takana näytetään keskisormea.. naiset valehtelee vie kaiken jos pystyy..

      • Anonyymi

        Työkyvyttömyyttä on monenlaista, mutta vähän pidän kommenttasi kummallisen myös tk-eläkeläisenä. Pikkasen pienemmät tulot on, mutta varmaan reissun parin vuoden välein pystyisi säästää. Se on vaan tuo terveys semmonen ettei se oikein käytännössä suju ja kun siitä olisi mukava nauttiakin.

        Mutta että siis kerrot kivaa olleen ja noin monta maata ja reissuja varmaan vielä enemmän? Minkälainen syy sulla on eläkkeelle? Väkisinkin herää ihmetys ettekö mitään työtä pystyisi tekeen.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työkyvyttömyyttä on monenlaista, mutta vähän pidän kommenttasi kummallisen myös tk-eläkeläisenä. Pikkasen pienemmät tulot on, mutta varmaan reissun parin vuoden välein pystyisi säästää. Se on vaan tuo terveys semmonen ettei se oikein käytännössä suju ja kun siitä olisi mukava nauttiakin.

        Mutta että siis kerrot kivaa olleen ja noin monta maata ja reissuja varmaan vielä enemmän? Minkälainen syy sulla on eläkkeelle? Väkisinkin herää ihmetys ettekö mitään työtä pystyisi tekeen.

        lajijasuris

        Semmonen pointti vielä, että mikäli depis syynä niin sen pitäisi olla vakava, joka taas vie nautinnon elämästä. Mitä iloa silloin matkailussa maan oikeastaan on? Nuppivialla on niin helppo keplotella eläke.Ei myöskään voi olla niin, että jos päässä vähän kiristää,alkaa kauhee valitus. Sekään ei ole sairaus mikäli kuormittuu työstä, joka ei sovi omaan osaamistasi on tai persoonaan

        Kyllä jotain on pahasti pielessä, kun samaan aikaan minua monivajakkia pompotellaan sinne tänne ja muka teen itsestäni väkisin työkyvytöntä. No, syy on se, että lääkäreillä on vahvasti osaa työkyvyn laskussa ja myös vielä korkeimmalla hoitotasolla (TYKS)niin eipä ihme. Näistä tapahtumista mulla on vahvat muistikuvat. Eräästä en muista mitään mutta senkin tiimoilta ollut vahvaa triggeröitymistä vähän joka taholla. Mutta ite asiassa mä olisin työkykyinen kognitiivisesti mutta se on sitten eri asia saako työtä tai rahoitusta

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Ilmasta on käydä asukastalot,kuin senjori keskukset.Ei tarivtse olla asukas senjorikeskukset aktiviteetit kaikille eläkeläisille. Asukas talot saat tietoa lähiösi,alueesi muista virike paikoista.Kuin katso kirjastojen aulan esitetä ,sietä löytyy vaikka mitä esitettä tammikuusta,uudistuvat taas viimesitään syyskussa.Katso mitä on tarjolla Punanen risti ,selaa sen sivuja netti Kuin Diakoni Laitoksen sivuja. Maksutonta toimintaa myös.

    • Minä jäin työelämästä pois kun sairastuin 58 vuotiaana.Tk-eläkkeelle pääsin 60v.No aika kului alkuun pitkälti tutkimuksissa ja vastaanotoilla hypätessä,eikä se ole vieläkään kokonaan loppunut.Kyllä tähän tottuu ajanmittaan,mutta pitäähän sitä poistua aina sillon tällön kotitontiltaki.Minä koin suurta nautintoa siitä,kun ajelin vanhalla mopolla metsäautoteitä ja tutustuin laajaan tieverkkoon joka kierteli milloin soiden ja erämaalampien kautta.Se oli mielenterveydelle tosi leppoisaa aikaa kun pysähdyin välillä syömään marjoja ja kuuntelin metsän ääniä.Harrastan radioamatööritoimintaa ja laitteiden rakentelua,se on taas enempi talvipuolen aktiviteettiä kun ei sivuteille pääse ajalemaan.Mutta tämä minun elämäntapa jättää kyllä tyhjiön sosiaaliseen elämään,sitä pitäisi kyllä kehittää vielä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1569
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      20
      1209
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1049
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1038
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1031
    6. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      Suomen sosialidemokraattinen puolue
      4
      932
    7. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      928
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      3
      921
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      914
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      902
    Aihe