MPP hippi ?

Anonyymi-ap

Vaikuttaa ailahtelevalta kuin OikeistoSosDem myös.
Kaksi hippiä keskustan palstalla. Miksi täällä ?
Kun vasemmistolaisia ei silti omiensa luona.
Kapia en hippinä pidä, mutta hänkin hassu vasemmistolainen,
Joka kertonut poikenneensa kokoomustakin äänestämässä,
Keskustan palstalla vakuuttaa ettei ole kepulainen, juuri äskenkin
normi avautumisensa siitä.

14

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En oikein usko, että OikeistoSosDem on mikään hippi. Minusta sellaista voi kyllä helpommin uskoa, kun olen elänyt tuon 1960-luvun, mikä olikin mieleenpainuva nuoruuskokemus. Silloin elettiin kohden tulevaisuutta ja usko parantuvaan tulevaisuuteen oli vallalla. Toisin kuin sen jälkeen. Se oli elämisen ja uudistumisen vuosikymmen. Kansainväliset virtaukset vaikuttivat voimakkaasti, erityisesti nuorisomusiikin kautta. Nykynuorison on varmaan vaikea ymmärtää, että silloin Suomen nuoriso viritteli radioitaan radio Luxemburgin taajuuksille.

      Uskon itsekin, että hippiliikkeellä on ollut vaikutusta omaan ajatteluuni. Siihen kuului vahva rauhanaate, suvaitsevaisuus, keskiluokkaisuuden arvostelu, jonkinlainen henkinen vapaus taloudellisten pakkopaitojen ja oravanpyörien sijaan. Myös vapaa seksuaalikäyttäytyminen ja huumeiden käyttö liittyi aatemaailmaan. Huumeisiinhan se sitten osittain kaatuikin sekä hippiaatteen jonkinlaiseen kaupallistumiseen.

      Hippiliikkeen keskus oli San Francisco. Hippiliikkeen tunnuslaulukin oli Mamas & Papas yhtyeen San Francisco. Hippiajan kuuluisia muusikoita olivat lisäksi Jimi Henrix, Janis Joplin, Neil Young, Joni Mitchell, Joan Baez, Grateful Dead jne. Mutta myös brittiläisen musiikin suuruudet eli Beatles, Rolling Stones ja superbandiksi kutsuttu Cream kiinnittyivät hippiliikkeeseen. Suomessa Beatlesin All You Need is Love oli hippiliikkeen keskeinen tunnusbiisi. Niihin aikoihin elettiin nuorisomusiikin ehdotonta kulta-aikaa. Olen edelleen innoissani, että pääsin itse kokemaan ja aistimaan noita aikoja. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että aika on jättänyt jälkensä tuon ajan nuorisoon.

      Ihan tietokilpailukysymyksenä voisin kysyä, että ketä suomalaista muusikkoa pidettiin meillä ensimmäisenä suomalaisena hippimuusikkona, joka jossain biisissään tai verrata huumeita kahviin. Vastaus on varsin yllättävä, kun miettii ko. muusikon myöhempiä vaiheita.

      • Anonyymi

        Omituiselta tuntuu, että hippiliikkeeseen ja sitä myötä myös sinun näkemyksiisi kuului keskiluokkaisuuden arvostelu. Yläluokkaisuutta ei arvosteltu lainkaan. Kertooko tämä, että suuri osa teistä hippiliikkeen veteraaneista oli itse lähtöisin yläluokkaisista perheistä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Omituiselta tuntuu, että hippiliikkeeseen ja sitä myötä myös sinun näkemyksiisi kuului keskiluokkaisuuden arvostelu. Yläluokkaisuutta ei arvosteltu lainkaan. Kertooko tämä, että suuri osa teistä hippiliikkeen veteraaneista oli itse lähtöisin yläluokkaisista perheistä?

        Kyllä yläluokkaisuuttakin varmaan arvosteltiin. Sehän antoi tavallaan esikuvan ja mallin keskiluokkaiselle elämäntavalle. Sitä nimitettiin pikkuporvarillisuudeksi. Tämä koettiin siis lähinnä materiaalisten arvojen tavoitteluna, kaupallistumisena. Kaupallistumiseen suhtauduttiin jo tuolloin kriittisesti. Keskiluokkaisuuden arvostelu tarkoitti tietysti samalla yläluokan arvojen arvostelua, koska keskiluokkaistumisen siis nähtiin johtavan yläluokan elämänarvoihin.

        Uskon, että hippiliikkeen veteraaneissa oli vähän yläluokkaan kuuluvia yksinkertaisesti siitä syystä, että esim. Suomessa yläluokkaan kuuluvaa nuorisoa oli suhteellisen vähän. Mutta hippiliike samoin kuin yleensä muutkin aatteelliset liikkeet olivat koulutetun väen suosiossa. Amiksia ja rasvalettejä kiinnosti enemmän muutaman sävelkulun poljentorock. Se oli enemmän 1950-luvun musiikkia. Eli hippiliike ei ollut mikään duunarien asia vaan minunlaisteni säätykierrossa ylöspäin nousevien nuorten juttu. En osaa sanoa tarkalleen, että erosiko se USAssa ja Englannissa tästä. Englantihan on ollut tunnettu luokkayhteiskunta ja varmaan koko pop-kulttuuri siellä kiinnittyi enemmän työväenluokkaisiin nuoriin. USAssa se saattoi olla lähtöisin korkeasti koulutettujen vanhempien lapsista. Toisaalta hippiliike alkoi myös folk-musiikista eli sillä oli tällainen kansanmusiikkiperimä. Eli eri maissa tämä varmaan vaihteli. Musiikin sävelkulut saattoivat olla mutkikkaita ja keskittymistä vaatia erityisesti silloin, kun mentiin psykedeelisin tai progressiivisen rockin puolelle. Se viittaa asiaan vihkiytymiseen. Meillä tämäntyyppistä musiikkia esittivät Tasavallan Presidentti -yhtye ja Wigwam. Muualla vaikkapa Frank Zappa, King Crimson ja Pink Floyd 70-luvulle siirryttäessä. Monilla näillä muusikoilla oli suuretkin taiteelliset tavoitteet eli ottivat homman tosissaan. Itse sitten hurahdin tämän jatkeeksi myös heviin kuten Led Zeppelin, Black Sabbath, Deep Purple ja Uriah Heep. Ne olivat enemmän hippiliikkeen jälkikaikuja, mutta ulkoinen olemus muistutti hippikulttuurista.


      • Anonyymi

        Juuri tätä ajoin takaa, kun kirjoituksistasi paistaa se hippi aikakin. Kapi ei niinkään kun kun armeija olisi siihen pranttu näistä suunnista. Ai ai se oli kultaista aikaa, oli suunta mikä tahansa, jos sen saisi takaisin maksaisin suuren summan nyt kerättyä omaisuudestani, varmaan monet tähän yhtyy. OikeistoieSosDem voi olla jokin yksinkertaisuuskin, heittelee niin kirjoituksensa ilman suuntaavaa logiikkaa, että korjaan senverran että hippinä oleminenkin olisi liian suuri vaade älylleen.

        Oma hippi aikani on kyllä ollut muistiinpainuva, se oli varmaan toisenlaista kuin kommunisti hipeillä, ja sitä suuntaahan demarihipitkin oli. Voi sanoa "SAMA PASKA, ERI PAKETTISSA VAIN"
        Mutta, hipitkin kasvaa kun MPP sen sanookin, se oli välivaihe vain, kuin murrosikä.
        Joka jaksoi siitä erkaantua myös opiskelemaan, se aika sitten jäi nopeastikin taakse, toisaalta myös yliopistoja oli hippi aatteella, kun oikein vasemmistolaisia vetäjiä oli opettajissa. mm joitain jälestäkin tavannut myös lääkäreitä joilla jäi vasemsmitolasisuus päälle. He oli hanakoita jotkut laittamaan eläkkeelle kun toveri potilaita oli. He koki näin että yhteiskunta maksaa ilman työntekoa. Omalla suunnalla taas elettiin päinvastoin, että tulla omillaan toimeen, itse itseä kustantaen, joka pätee tänäkin päivänä.


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Kyllä yläluokkaisuuttakin varmaan arvosteltiin. Sehän antoi tavallaan esikuvan ja mallin keskiluokkaiselle elämäntavalle. Sitä nimitettiin pikkuporvarillisuudeksi. Tämä koettiin siis lähinnä materiaalisten arvojen tavoitteluna, kaupallistumisena. Kaupallistumiseen suhtauduttiin jo tuolloin kriittisesti. Keskiluokkaisuuden arvostelu tarkoitti tietysti samalla yläluokan arvojen arvostelua, koska keskiluokkaistumisen siis nähtiin johtavan yläluokan elämänarvoihin.

        Uskon, että hippiliikkeen veteraaneissa oli vähän yläluokkaan kuuluvia yksinkertaisesti siitä syystä, että esim. Suomessa yläluokkaan kuuluvaa nuorisoa oli suhteellisen vähän. Mutta hippiliike samoin kuin yleensä muutkin aatteelliset liikkeet olivat koulutetun väen suosiossa. Amiksia ja rasvalettejä kiinnosti enemmän muutaman sävelkulun poljentorock. Se oli enemmän 1950-luvun musiikkia. Eli hippiliike ei ollut mikään duunarien asia vaan minunlaisteni säätykierrossa ylöspäin nousevien nuorten juttu. En osaa sanoa tarkalleen, että erosiko se USAssa ja Englannissa tästä. Englantihan on ollut tunnettu luokkayhteiskunta ja varmaan koko pop-kulttuuri siellä kiinnittyi enemmän työväenluokkaisiin nuoriin. USAssa se saattoi olla lähtöisin korkeasti koulutettujen vanhempien lapsista. Toisaalta hippiliike alkoi myös folk-musiikista eli sillä oli tällainen kansanmusiikkiperimä. Eli eri maissa tämä varmaan vaihteli. Musiikin sävelkulut saattoivat olla mutkikkaita ja keskittymistä vaatia erityisesti silloin, kun mentiin psykedeelisin tai progressiivisen rockin puolelle. Se viittaa asiaan vihkiytymiseen. Meillä tämäntyyppistä musiikkia esittivät Tasavallan Presidentti -yhtye ja Wigwam. Muualla vaikkapa Frank Zappa, King Crimson ja Pink Floyd 70-luvulle siirryttäessä. Monilla näillä muusikoilla oli suuretkin taiteelliset tavoitteet eli ottivat homman tosissaan. Itse sitten hurahdin tämän jatkeeksi myös heviin kuten Led Zeppelin, Black Sabbath, Deep Purple ja Uriah Heep. Ne olivat enemmän hippiliikkeen jälkikaikuja, mutta ulkoinen olemus muistutti hippikulttuurista.

        Eipä tuosta selostuksestasi juuri selvinnyt, miksi kritiikin kohteena oli nimenomaan valtava keskiluokka, eikä ikäluokka. Selvemmin olisi voinut kritisoida, että keskiluokka pyrki jäljittelemään yläluokkaa sen sijaan, että olisivat pysytelleet pelkästään keskiluokkaisina.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tuosta selostuksestasi juuri selvinnyt, miksi kritiikin kohteena oli nimenomaan valtava keskiluokka, eikä ikäluokka. Selvemmin olisi voinut kritisoida, että keskiluokka pyrki jäljittelemään yläluokkaa sen sijaan, että olisivat pysytelleet pelkästään keskiluokkaisina.

        Kritiikin kohteena ei ollut mikään valtava keskiluokka, koska valtavaa keskiluokkaa ei vielä ollut. Se oli vasta kasvamassa. Kritiikin kohteena olivat keskiluokkaiset materialistiset arvot. Se että juostiin vain taloudellisen hyvinvoinnin perässä eikä ymmärretty hyvinvointia laajemmin.

        Tästä samasta hippies-sanasta on peräisin myös nykyajan hipster-ilmiö. Hipsterit ovat ilmiönä jotenkin toisenlainen. Se ei ole samaan tapaan vallankumouksellinen kuin hippiliike vaan enemmän lokeroitunut elämäntapa-asenne. Hippiliikkeen suuri yhdistävä voima on nuorison populaarimusiikki. Sen merkitys oli 1960-luvulla valtava, mitä voi olla vaikea käsittää tästä ajasta katsoen.


    • Miksikö Kepun palstalla? Etkö ole kuullut sanontaa, tunne vihollisesi. Poliittisten vastustajien ajatusmaailman ymmärtäminen helpottaa suuresti heidän vastustamistaan. Kekkonenkin taisi sanoa, että pidät ystävät lähellä mutta viholliset vielä lähempänä.

      Ailahteleviahan me ihmiset olemme. Itse huomaan sen omalta kohdaltani pitkällä aikavälillä. Nuoruuden radikalismi on vaihtunut keskiluokkaistumiseen mutta onneksi vain pienin osin konservatismiin. Niin pienin osin, etten itse sitä edes huomaa. Olisin todella pettynyt itseeni, jos en olisi kyennyt nuorena olemaan radikaali ja idealistinen. Nuorisossa on kuitenkin aina se tulevaisuus ja sieltä pitää kasvaa ne uudet aatteet. Maailmahan on tulevaisuudessa heidän eikä meidän vanhusten.

      • Olet tuonut tässä ketjussa esiin hienoja asioita nuoruusvuosiltasi. Nyt ymmärrän entistä paremmin laajakatseisuuttasi. Et varmaankaan ole koskaan ollut mikään tiukkapipo ja jos olen oikein ymmärtänyt, osaat nauttia elämästäsi sellaisena, millaiseksi olet sen pitkälti omilla valinnoillasi rakentanut.


      • Aragoni kirjoitti:

        Olet tuonut tässä ketjussa esiin hienoja asioita nuoruusvuosiltasi. Nyt ymmärrän entistä paremmin laajakatseisuuttasi. Et varmaankaan ole koskaan ollut mikään tiukkapipo ja jos olen oikein ymmärtänyt, osaat nauttia elämästäsi sellaisena, millaiseksi olet sen pitkälti omilla valinnoillasi rakentanut.

        Joo, näin näen sen itsekin. Mutta olen niissä valinnoissa ollut myös superonnekas. Olen sattunut syntymään aikana, jona tällainen sosio-ekonomisen aseman nousu on ollut mahdollista. Osaan kyllä nauttia elämästäni, mutta luulen, että minunkin on pakko myöntää, että taloudellinen menestys on mahdollistanut sen.

        Demareitahan olen aina kiittänyt siitä, että heidän sotien jälkeinen politikka on tämän monelle mahdollistanut. Arvoliberaali ajattelu taas (tai myös) on osin kotini perintöä. Meillä on aina suhtauduttu eri elämäntyyleihin vapaamielisesti. Jos se ei vahingoita itseä, niin miksi paheksua toisten tapaa elää. Tämän takia suhtaudun itse vihamielisesti kaikenlaiseen fasismiin, jota edustavat uskonnolliset vouhottajat ja persujen tapaiset yhtenäiskulttuurin vaalijat. 1960-luvulla vallitsi vapautumisen henki menneestä, mikä innosti minuakin. Toki laineet löivät välillä yli, mitä aina murroksissa tapahtuu. Näistä muista vähättelevän suhtautumisen sotaveteraaneihin, mikä oli näin jälkikäteen katsottuna suuri virhe. Onneksi mielet ovat siinä suhteessa muuttuneet. Tosin tuollainenkin konflikti oli ymmärrettävää, kun toiset halusivat muistella sotien sankariaikoja ja toiset korostivat sitä, että maailmassa olisi rauha.

        Kun itse olen lähtöisin köyhistä oloista, minulle on jäänyt siitä muistona arvostus ja tietämys elämän siitäkin puolesta. Ei tule sellaisia lipsahduksia kuin välillä tulee näille Kokoomus-kansanedustajille, jotka ovat aina olleet hyväosaisia.

        Mutta kiitos huomiostasi. Olenkin aina pitänyt sinua avarakatseisena kansalaisena, joka arvostaa myös yksilöllistä vapautta toteuttaa itseään.


      • Anonyymi
        Aragoni kirjoitti:

        Olet tuonut tässä ketjussa esiin hienoja asioita nuoruusvuosiltasi. Nyt ymmärrän entistä paremmin laajakatseisuuttasi. Et varmaankaan ole koskaan ollut mikään tiukkapipo ja jos olen oikein ymmärtänyt, osaat nauttia elämästäsi sellaisena, millaiseksi olet sen pitkälti omilla valinnoillasi rakentanut.

        Martti on kommunisti,laiska sellainen,kuten anaristit on. Sama mitä puhuu.


    • Anonyymi

      Lysyjä " Ihan tietokilpailukysymyksenä voisin kysyä, että ketä suomalaista muusikkoa pidettiin meillä ensimmäisenä suomalaisena hippimuusikkona, joka jossain biisissään tai verrata huumeita kahviin. Vastaus on varsin yllättävä, kun miettii ko. muusikon myöhempiä vaiheita""

      Ihan hleppo
      Tietenlin Fredi koloomuksesta oli ensihippi

      Eli ilkka kortesniemi oikalta nimeltään vai oliko ilkka lipsamen

      Fredi oli Helsingin kaupunginjohta ja naimisissa ilkka ilaskiven tms kanssa

    • Anonyymi

      Kaksi vanhaa hippiä: Eerola, ja Jussi.

    • Anonyymi

      Antero Eerola om Ylestä potkut saanut taistolaishippi kansanuutisissa putinmos kovassa koulussa ollut

      Jussi johtaa nykyisin UPM ja Nalle
      Seuraa hipejä seuraa rahaa u p m uuden polven menestys

    • Vastaus tuo ensimmäiseen suomalaiseen hippimuusikkoon on Jukka Kuoppamäki, joka oli 1960-luvunpuolivälistä alkaen avoimesti hippimyönteinen idealisti, laulaja ja lauluntekijä. Jatkoaika-tv-ohjelmassa hän esitti kappaleen Kukkasten valta tms. (en muista tarkasti nimeä), missä käsiteltiin myös huumeita. Myöhemminhän Kuoppamäen laulujen sanoitukset muuttuivat jopa isänmaallisiksi (sininen ja valkoinen ovat värit vapauden) ja hän itse kiinnittyi uskonnollisuuteen. Hänestähän tuli uskonliikkeensä jonkinlainen pappikin Saksassa, missä hän kai edelleen asuu.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuuluuko ehkäisy parisuhteessa molemmille

      Mieheni pelkää kovasti sitä, että minun käyttämä ehkäisy (pillerit) pettävät ja että tulisin raskaaksi. Hänellä on jo en
      Parisuhde
      62
      1214
    2. Suhun ihastuminen oli liikaa mulle ...

      Se meni jo sairauden ja sekavuuden puolelle. Oisin tehnyt melkein mitä vain, että saisin sut ja se ei ole tervettä. Vars
      Ikävä
      34
      1020
    3. Mihin ihastuit ensimmäisenä

      kaivatussasi? 💯
      Ikävä
      63
      1010
    4. Tänään valtuustossa

      Striimi rikki. Mennään saliin ja otetaan pussillinen mätiä omenoita mukaan. Popcornit valmiiksi kun Savola alkaa puhumaa
      Ähtäri
      26
      1007
    5. Miten paljon odotat hänen

      Kohtaamisia tai näkemistä? Kuinka hyvä keskusteluyhteys teillä on?
      Ikävä
      69
      955
    6. Onko kaivattunne puhelias

      Vai hiljainen hissukka.
      Ikävä
      46
      941
    7. Jiille kysymys

      Oletko kuitenkin mennyt eteenpäin ja sinulla joku uusi nainen kuvioissa? 🥹
      Ikävä
      73
      892
    8. Suomussalmen mustalaiset

      Uutena suomussalmelaisena mietin, että millasta porukkaa ovat?
      Suomussalmi
      17
      870
    9. Oletko mielestäsi kaivattusi

      ihannetyyppi ulkoisesti?
      Ikävä
      56
      852
    10. Minkälaiset hiukset

      kaivatullasi on? Miehellä Kenties ananas, puolikalju jne jne Naisella kenties vaaleat kiharat jne jne
      Ikävä
      27
      836
    Aihe