Ohjelmistoalan ongelmat

Anonyymi-ap

Suomessa on kaksi ongelmaa ohjelmistokehitysalalla: ikärasismi ja palkka.

Jostain syystä on ikärasismia ohjelmistokehitysalalla.

Mistä tämä kulttuuuri on syntynyt, en ymmärrä.

Ehkä nuoret rekrytoijat eivät halua palkata vanhempaa.

Vanhempaa koodaria pidetään tyhmänä. Ei ymmärretä arvoa.

Hyvälle ohjelmoijalle pitää maksaa, jopa enemmän kuin johtajalle. Tämä on ymmärretty esim. Piilaaksossa, mutta Suomessa ei ikinä.

Lehdistä saa lukea päivittäin, että on kaikenlaisia vastaamoita ja kaikki paikat hajoavat.

Tämä johtuu arvostuksen puutteesta ja ikärasismista.

Ihmisistä ei kasva kovan luokan ammattilaisia Suomessa kun on nämä ongelmat ja tämä puolestaan synnyttää lisää ongelmia. Negatiivinen kierre.

Miten se nyt sitten menisikään jos Suomessa olisikin kovan luokan ammattilaisia, jotka osaisivat varmoin ottein tehdä erittäin hyvää softaa? Eipä olisi vastaamoita.

Syntyisi paljon nopeammin laadukasta, oikein toimivaa, tietoturvallista ja ylläpidettävää softaa, jossa arkkitehtuuri vaan on kohdillaan. Tämä on sitä todellista säästöä, mutta eihän se eilen valmistunut märkäkorvainen ekonoomi tätä ymmärrä. Se miettii vaan, että onko hyvä tyyppi ja saako halvalla.

Halutaan ylläpitää paskaa laatua. En tiedä onko se sitten se joku tivi-päällikkö roiha tai joku, tai mikä tämän taustalla todella on, mutta tämä olisi järkevä muuttaa.

Meillä on näitä tyyppejä, jotka sanoo kyllä että meillä on CI/CD -putket ja automaattiset testit ja kaikkee, ja sit ne sanoo päälle, et me tehään kato kaikki javascriptillä! Aika mageeta joo. Oonko ikinä tyhmempää kuullut.

Meillä on hirveä koodaripula ja nyt on sitte 3kk kursseilla valmistuu jotain entisiä missejä ja perheen äitejä koodareiksi. Tässäpä vasta nerokas ajatus. 3kk ei riitä mihinkää ja toisille ei riitä edes 3 vuotta. Yliopistolla luetaan 5 vuotta koodariksi ja sen jälkeen 5 vuotta duunia, kiinnostuneisuutta ja harrastaneisuutta niin voit ollakin jo aika hyvä. 3 kk - voi hyvää päivää!

Tarvitaanhan niitä paskoja koodareita lisää koko ajan kun kaikki hommat kusee ja paikat hajoilee. Juurisyy jää hoitamatta.

5

208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Almamedia varmaan monsterinsa ja tivi lehden ja iltalehden kanssa kova myytien synnyttäjä ja harhauttaja.

Valtion rekryjiltä varmaan pitäisi laatia laki että pitää älykkyys olla ylle tietyn pisteytyksen ennen kuin pääsee rekrytoimaan ohjelmoijia.

Lisäksi vähemmän monoliitejä, joissa kaikki käy samalta luukulta siis rekry moneen paikkaan, kuten kunnalle valtiolle, niitä vähentämällä kasvaa todennäköisyys onnistuneeseen vahingo rekryämiseen. Kuin että on vain yksi tunneli jossa sokeat sihteeri sössii.

Pitäisi selvittää mitkä on lähteet raunioittavalle propakandalle, että ei tule kunnon koodia miksi väärät tekiät töissä

• Anonyymi

Pienillä toimijoilla voi olla kiusaus jättää softan ylläpito/tuntemus yhden henkilön harteille. Uusi vastavalmistunut palkataan vasta sitten, kun entistä resurssia ei ole enää käytettävissä. Samaan tilanteeseen voivat vaivihkaa ajautua myös isommat.

• Anonyymi

Huom! Toimittajan etu on tuottaa huonoa koodia. Sitten kun pitää korjailla systeemiä niin voi laskuttaa lisää tunteja ja lisää ja lisää ja lisää... Ikuinen laskutuskone on valmis! Jee. Projektipäällikkö vaan kattoo, että "aha", pitää kai maksaa lasku.

• Anonyymi

TIVI -lehdestä lukasin, että ammattikoulusta valmistuneet datanomit eivät saa töitä. Datanomin koulutus kestänee noin 2-3 vuotta. En ihan tarkkaan tiedä, mutta kuitenkin vuosia.

Sitten TIVI-lehti makeillee, että perheen äiti on saanut kolmen kuukauden Azure kurssilla vaikuituisen IT-duunin.

Mitäköhän tästäkin pitäisi ajatella? :DD

• Anonyymi

Pilvipalvelujen, kuten Azuren osaajista on kova pula ja kurssin käynyt saatetaan palkata, vaikka muuten tietotekniikkataidot olisivat heikot. Yleisosaajille ei ole yhtä kovaa kysyntää ja lähtöpalkoissa nämä yhden tempun osaajat päihittävät vanhat konkarit. Näiden osaksi jää ylläpitää vanhoja, mutta tärkeitä järjestelmiä. Sovellusten jatkuvuudesta ei olla pahemmin kiinnostuneita, kun pilvi tuntuu ratkaisevan kaiken.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En kestä enää olla erossa...

Mitä jos mää vaan tuun ja alan suuteleen sua?
      Ikävä
      130
      1625
    2. Itsenäisyyspäivän korkein kunniamerkki Sanna Marinille

"Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on jälleen myöntänyt itsenäisyyspäivän kunniamerkit. Kaikki kunniamerkit luovutetaan itsenäisyyspäivänä. Itsen
      Suomen Keskusta
      236
      813
    3. Haluaisin kyllä

pyytää anteeksi. Sinä et varmaan enää juuri ajattele asiaa. Kuljet ylpeänä eteenpäin. Olit mulle se.
      Ikävä
      35
      752
    4. montako eri kirjainta

kaivattusi etunimessä on? Mun ihanan 4.
      Ikävä
      72
      744
    5. Sä oot nainen ihan hullu.

Anna mun rakastaa sua. Anna mun himoita sua! Anna mun tulla sun päällesi ja sano mulle että sä rakastat mua. Mun päivä on muuten ihan pilalla
      Ikävä
      61
      623
    6. Minkä biisin antaisit kaivatullesi?

Jos voisit antaa kaivatullesi yhden biisin niin mikä se olisi? 🎶
      Ikävä
      43
      582
    7. Mitähän mietit mies

Jäitkö minua kaipaamaan siitä ajasta kun vielä nähtiin? Nähdäänkö me enää koskaan?
      Ikävä
      60
      557
    8. Hyvää yötä tännekin

Miehelle tai miehille. Ehkä naisillekin. Erityisesti mukaville sellaisille.
      Ikävä
      95
      545
    9. Tykkäisitpä minusta

Edes ihmisenä. Kun minä tykkään niin paljon sinusta.
      Ikävä
      24
      538
    Aihe