Punastelun diagnoosi

Anonyymi-ap

Onko tosi ettei vielä tänä päivänä sairaalloiselle punastelulle ole olemassa mitään lääketieteellistä selitystä ja nimeä?? Sehän on selvästi sairaus josta olen kärsinyt koko elämäni ja voisi sanoa että puolet siitä se on pilannut. Tämä alaluokilla alkanut vaiva joka on toki koulussa herkässä kasvuvaiheessa isketty lujaan ja lähtemättömästi syvälle sisimpään. Kusipää äpärien jokapäiväinen toitotus naaman väristä teki kouluajoista täyttä paskaa. Luuleeko ne tosiaankin ettei punastuja itse tiedä miltä se naama näyttää? Sitä opetteli olemaan mahdollisimman näkymätön ettei joutuisi jatkuvan pilkan kohteeksi. Hiljaiseksi ja ujoksi. Edelleenkin aikuisena monet asiat jää sanomatta ja keskustelut keskustelematta, ettei vaan paljastaisi olevansa maailman sekasikiöin ihminen. Joskus fantasioin sillä miten vetäisin jonkun kaulavaltimon poikki ja katsoisi kauanko se puna säilyy poskissa.

Luulen että en maailman ainoa ihminen kuitenkaan ole tästä kärsimässä, vaikka se silloin siltä tuntuikin. Mutta niin pieni vaiva ilmeisesti isossa kuvassa, että tähän ei ole olemassa mitään lääkitystä?? Joo on kokeiltu näitä jotain lääkkeitä millä pulssi laskee tms mutta ei ne vaivaa poista. Eikä myöskään hypnotisointi, vaikka periaatteessa tällainen "uudelleenohjelmointi" voisi auttaa, koska tämä vaivahan kumpuaa selvästi pään sisältä. Tapa on vaan niin hyvin opeteltu että heti kun alat ajatella, että elä vaan nyt punastu, niin kohta se on menoa ja pakokauhu valtaa mielen ja tekisi mieli hypätä vaikka ikkunasta päästäkseen tilanteesta. Oma mieli tekee juuri sen mitä ei pitäisi tehdä. Miksi se mieli on oman itsensä pahin vihollinen vaikka luulisi että se yrittää auttaa eri tilanteissa eikä pilata niitä.

3

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kasvojen punastuminen johtuu kai suurimmaksi osaksi pintaverenkierrosta.
      Veri alkaa kiertää vauhdilla, kun tulee esim. lievää jännitystä, tai joku nolo tilanne eteen.
      Kuten jännittäessä verenpainekin nousee, kenties samaan viittaavaa juttua punastelunkin taustalla.
      Punastumiselle ei taida diagnoosia olla olemassakaan. Punasteluun johtavat syyt voi sitten ehkä jo ollakin diagnosoitavissa ( siis jos taustalta syytä löytyy, yleensä psyykkistä ).

      Itse olen myös punastellut koko ikäni, jo kouluajoilta muistan, kuinka punastuin jos piti esim. luokan edessä sanoa jotain, tai jossain muissa porukoissa joutui toisten edessä puhumaan.
      Sinänsä se ei minua haitannut paljoa, vaikka ei se mitään mukavaakaan ollut.

      Ja sama on jatkunut vielä aikuisenakin, aikuiset eivät vaan yleensä siitä huomauttele samalla tavalla kuin lapset saattavat tehdä.
      Edelleenkään se ei ole minua pahemmin häirinnyt, nolommissa tilanteissa kyllä tuntuu, että puna nousee poskille, mutta kyllä se siitä äkkiä lähtee poiskin.
      Ja siihenkin auttaa "siedätyshoito ", eli altistaa itseään tilanteisiin, jotka saattavat saada punastumisen aikaiseksi. Se ei poista punastelua, mutta auttaa itseä olemaan asian kanssa sinut.

      Ja vaikuttaa olevan kohtalaisen yleinen vaiva monilla, pelkästään televisiota katsoessakin joissain keskusteluohjelmissa huomaa usein jonkun punastelevan. Siellä tosin jotakin puuteria laitetaan naamaan, ennenkuin kuvataan.

      Enitenhän se punastelu haittaa silloin, jos siitä tekee itselleen ongelman.
      Jos ei itse kauheasti välitä koko asiasta, niin sen kanssa on helpompi elää.

      Kauan sitten oli kouluissa julisteita, piirettyjä, jonkin punaposkisen kasvokuvan kanssa, ja niissä luki, punastus on pukevaa. Jo pelkästään se taisi ainakin itselleni antaa jonkinlaista tsemppiä.

    • Anonyymi

      Minäkin luulin olevani ainoa meidän koulussa aikoinaan jolla päivän väri oli punainen.Myöhemmin on itsevarmuutta tullut lisää ja punastelut jäänyt vähemmälle.Pelastus on ollut peittävä meikkivoide,ilman sitä en lähde minnekään ja olo on varma.Ei kannata ajatella sitä sen kummemmin vaikka punastuis puhuessa niin jatkaa vaan ei se pitäis muille olla ongelma.Ja jos joku huomauttaisikin nii voi todeta et mitä sitten.

    • Anonyymi

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

      😍 Tyttö, jolla on hellä kieli ja huulet -> https://www.de4.fun/girl17632833or

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe