GGR vko 46

Anonyymi-ap

Tapio on nyt pari päivää ollut selvästi nopein. Simoniin on tietysti vielä matkaa, mutta niin on matkaa paljon jäljelläkin. Suotuisia tuulia luvassa.

Damien jatkanee chistchester-luokassa.

89

1212

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Träkkeri ei ehkä ymmärrä vieläkään peliä. Simon ei nähdäkseni voi mitenkään olla 900 mpk Tapiota lähempänä maalia, kun heidän välisensä etäisyys kartalla on 450 mpk.

      • Anonyymi

        Varmaankin Tapiollekin tullee piakkoin 700 mpk 24h VMG trackeriin, kuten Simonilla oli viikonloppuna.

        Lieneekö Tapion viisasta suunnata noin pohjoiseen?

        Patin ja varsinkin Damienin keskeytys vei kyllä aikalailla mielenkiinnon "kilpailusta".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaankin Tapiollekin tullee piakkoin 700 mpk 24h VMG trackeriin, kuten Simonilla oli viikonloppuna.

        Lieneekö Tapion viisasta suunnata noin pohjoiseen?

        Patin ja varsinkin Damienin keskeytys vei kyllä aikalailla mielenkiinnon "kilpailusta".

        Tapiolla ja Kirstenillä on ihan mielenkiintoista keskinäistä kisailua. Olosuhteiden muutokset, tuulet ja virrat, tuovat melkoista päivittäistä vaihtelua. Pari päivää sitten Tapio oli edellä 40 mpk, nyt taas yli 100. Simon voi kyllä olla vaikea kiinniotettavaksi.

        Kaikkia kalusto-ongelmia ei ole vielä nähty alkuunkaan. Tästä se romuralli alkaa.

        Sitten nuo peräpään kulkijat. Heidän pitää olla Hobart gatella ennen Suhailia 31.1.2023, muuten leikki heidän osalta loppuu siihen.
        Itse kyllä luulen, että joku heistä keskeyttää Kapkaupunkiin, kun toteaa aikataulun olevan lähes mahdoton.

        Kielhalen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapiolla ja Kirstenillä on ihan mielenkiintoista keskinäistä kisailua. Olosuhteiden muutokset, tuulet ja virrat, tuovat melkoista päivittäistä vaihtelua. Pari päivää sitten Tapio oli edellä 40 mpk, nyt taas yli 100. Simon voi kyllä olla vaikea kiinniotettavaksi.

        Kaikkia kalusto-ongelmia ei ole vielä nähty alkuunkaan. Tästä se romuralli alkaa.

        Sitten nuo peräpään kulkijat. Heidän pitää olla Hobart gatella ennen Suhailia 31.1.2023, muuten leikki heidän osalta loppuu siihen.
        Itse kyllä luulen, että joku heistä keskeyttää Kapkaupunkiin, kun toteaa aikataulun olevan lähes mahdoton.

        Kielhalen

        Miksi se olisi lähes mahdoton? Trackerin mukaan kaksi viimeistä ovat nyt lähellä Suhalia ja kaikki muut selvästi edellä.

        Suhalin vauhti ei tainut kovin kummoista olla Hobartiin.

        Olikos Hobartin jälkeen vielä joku pakollinen haastattelu? Tuleekohan Simon nopeammin Hobartiin kuin viimeinen Kapkaupunkiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapiolla ja Kirstenillä on ihan mielenkiintoista keskinäistä kisailua. Olosuhteiden muutokset, tuulet ja virrat, tuovat melkoista päivittäistä vaihtelua. Pari päivää sitten Tapio oli edellä 40 mpk, nyt taas yli 100. Simon voi kyllä olla vaikea kiinniotettavaksi.

        Kaikkia kalusto-ongelmia ei ole vielä nähty alkuunkaan. Tästä se romuralli alkaa.

        Sitten nuo peräpään kulkijat. Heidän pitää olla Hobart gatella ennen Suhailia 31.1.2023, muuten leikki heidän osalta loppuu siihen.
        Itse kyllä luulen, että joku heistä keskeyttää Kapkaupunkiin, kun toteaa aikataulun olevan lähes mahdoton.

        Kielhalen

        Minusta kisassa ei ole sellaisia takarajoja, että katsottaisiin keskeyttäneeksi, jos ei jonnekin ajoissa ehdi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta kisassa ei ole sellaisia takarajoja, että katsottaisiin keskeyttäneeksi, jos ei jonnekin ajoissa ehdi.

        Ai juu, ei voi jatkaa matkaa ”voyager” osallistujana, muttei ennen kuin joulukuussa 2023. Mahtava sääntö…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai juu, ei voi jatkaa matkaa ”voyager” osallistujana, muttei ennen kuin joulukuussa 2023. Mahtava sääntö…

        Siis voi jatkaa voyager-osallistujana, mutta vasta joukukussa 2023.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis voi jatkaa voyager-osallistujana, mutta vasta joukukussa 2023.

        Joku voisi sanoa, että edeltävä sääntö ” 2.7.1 Time limit: there is no time limit for the Race.” on kevyesti ristiriidassa säännön 2.7.2 ja 2.7.3 kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta kisassa ei ole sellaisia takarajoja, että katsottaisiin keskeyttäneeksi, jos ei jonnekin ajoissa ehdi.

        Alla noin viikko sitten Donin julkaisema tekstin pätkä, googlen kääntämänä. Alkuperäistä englannin kielistä ei voi tänne laittaa, koska johtaisi sääntöjen mukaan viestin hylkäykseen.

        "Takana se on monimutkaista, koska epävakaa, enimmäkseen rauhallinen vyöhyke leviää Elliottin, Ianin, Arnaudin ja Guyn päälle viikon ajan. Robin Knox Johnsonin Suhaili nappaa heidät, joka toimii laivaston lakaisuautona. Heidän on korvattava viivästys eteläisillä valtamerillä päästäkseen Hobartin portille ajoissa. Hakuaika päättyy 31.1.2023."

        Kielhalen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis voi jatkaa voyager-osallistujana, mutta vasta joukukussa 2023.

        Ja jos joku silloin jatkaa, niin täysin omalla vastuulla ja ilman apua. Ilmeisesti tarkoitus on, että (kallista) kilpailuorganisaatiota ei tarvitsisi pitää pystyssä, jos jollakin matkan teko uhkaa kestää todella kauan.


    • Anonyymi

      Tapion purjeet: R#3 & stsl. Eli reivi 3 isossa ja stay sail. Eli pienillä mennään ja vauhti on sen mukainen, 4,6 solmua.
      Taisi kuitenkin välttää varsinaisen kovan puhurin.

      • Anonyymi

        Abhilash taitaa olla melkoisessa ristiaallokossa. Vanha maininki tulee lounaasta ja uuden myräkän aallokko koillisesta. Saattaa olla mielenkiintoinen meri.


    • Anonyymi

      Simonilla on nyt n. 500 mpk johto ja samassa kohtaa VDH:lla oli n. 600 mpk johto. Karkaako Simon täysn ylivoimaseen johtoon kuten VDH? VDH:n johto ennen haveriaan oli n. 2200 mpk tai kaksi viikkoa.

      • Anonyymi

        Träkkerin mukaan Simon on edennyt 620 mpk 24 tunnissa - tuota vauhtia kyllä karkaisi! Mutta juu, ei voi VDH:n etumatkasta päätellä mitään nykyisestä kisasta.

        Kaikenlaista tuuliolosuhdetta on tulossa, paljon riippuu taas siitä, kenelle pahimmat pläkät tai vastaiset sattuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Träkkerin mukaan Simon on edennyt 620 mpk 24 tunnissa - tuota vauhtia kyllä karkaisi! Mutta juu, ei voi VDH:n etumatkasta päätellä mitään nykyisestä kisasta.

        Kaikenlaista tuuliolosuhdetta on tulossa, paljon riippuu taas siitä, kenelle pahimmat pläkät tai vastaiset sattuvat.

        Aika samaan tyyliin ero on kuitenkin kasvanut. Tuo n. 500 mpk on mitattu viivottimella, ei siis trackerin lukemista, jotka näyttävät paljon suurempaa eroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika samaan tyyliin ero on kuitenkin kasvanut. Tuo n. 500 mpk on mitattu viivottimella, ei siis trackerin lukemista, jotka näyttävät paljon suurempaa eroa.

        Juu, en suinkaan mittaustasi epäillyt. Träkkerin jatkuva sekoilu on kuitenkin kummallista.

        Simon repäisi eron lähinnä silloin, kun pääsi Kapkaupunkiin pläkäalueiden edellä, joista muut kärsivät huomattavasti. Ja erityisesti siksi, että pääsi Kapkaupungista matkaan hyvissä tuulissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Träkkerin mukaan Simon on edennyt 620 mpk 24 tunnissa - tuota vauhtia kyllä karkaisi! Mutta juu, ei voi VDH:n etumatkasta päätellä mitään nykyisestä kisasta.

        Kaikenlaista tuuliolosuhdetta on tulossa, paljon riippuu taas siitä, kenelle pahimmat pläkät tai vastaiset sattuvat.

        Pitää myös muistaa että edellisessä kisassa alkumatka oli lyhyempi kun ei kierretty Trinidadea. Voisi olettaa (vaikka olettaminenhan on kaikkien perseelleenmenojen äiti) että siksi VDH:n virtuaalinen etumatka osittain on noin iso.


    • Anonyymi

      Lisää keskytyksiä: Ertan jää Kapkaupunkiin, koska ”on jo löytänyt tuntemattoman, jota oli lähtenyt etsimään”.

      Siis 10 pelaajaa enää jäljellä. Mukana voittokamppailussa lienee edelleen 5 ensimmäistä. Luulen, että valtaosa viimeisistä panee pillit pussiin Kapkaupungissa.

      Siimajalka

      • Anonyymi

        Mitä kuviokelluntaa Michael harrastaa? En laskisi häntä mukaan voittotaisteluun.

        Vaikea nähdä, että Simonia otettaisiin enää kiinni ellei hänelle tule havereita. Niin vakuuttavaa muihin nähden on hänen kisansa sujunut.

        Mitenköhän olisi pärjännyt VDH:lle? Tuskin hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä kuviokelluntaa Michael harrastaa? En laskisi häntä mukaan voittotaisteluun.

        Vaikea nähdä, että Simonia otettaisiin enää kiinni ellei hänelle tule havereita. Niin vakuuttavaa muihin nähden on hänen kisansa sujunut.

        Mitenköhän olisi pärjännyt VDH:lle? Tuskin hyvin.

        Tuollaistahan pläkässä tapahtuu. En ainakaan tuon perusteella laskisi Michaelia ulos kisasta.

        Simon on 1800 virtuaalista mailia VDH:n perässä. Jos arviosi siitä, että käynnissä olevassa kisassa Simonin johto on tavoittamaton, on oikea, niin sitten varmaan VDH:lle ei Simon olisi pärjännyt. Mutta noihan ei voi ajatella, koska peli on eri.

        Hyvinhän Simon vetää, mutta eihän tuollaisen edun menettämiseen tarvita kuin kolme päivää pläkää. Jossain 18.-19. päivän kieppeillä sitä saattaa olla tarjolla Simonillekin siellä, missä hän silloin on. Valitettavasti Abhilashilla ja Kirstenillä pläkä uhkaa jo nyt, Tapiota ehkä huomenna tai ylihuomenna. Ei kisaa vielä ole käsitelty.

        Siimajalka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaistahan pläkässä tapahtuu. En ainakaan tuon perusteella laskisi Michaelia ulos kisasta.

        Simon on 1800 virtuaalista mailia VDH:n perässä. Jos arviosi siitä, että käynnissä olevassa kisassa Simonin johto on tavoittamaton, on oikea, niin sitten varmaan VDH:lle ei Simon olisi pärjännyt. Mutta noihan ei voi ajatella, koska peli on eri.

        Hyvinhän Simon vetää, mutta eihän tuollaisen edun menettämiseen tarvita kuin kolme päivää pläkää. Jossain 18.-19. päivän kieppeillä sitä saattaa olla tarjolla Simonillekin siellä, missä hän silloin on. Valitettavasti Abhilashilla ja Kirstenillä pläkä uhkaa jo nyt, Tapiota ehkä huomenna tai ylihuomenna. Ei kisaa vielä ole käsitelty.

        Siimajalka

        Lähelle voivat muut päästä tuurilla ohikin pläkän takia, mutta tuskin sen jälkeenkään pysyvät Simonin vauhdissa.

        VDH:n ei tietysti voi verrata mitenkään suoraan. Kohtuullinen vertailu on ehkä saatavissa kokonaisasjassa, kun eka on maalissa. Silloinkin tietysti pitää muistaa, että VDH hidastui ehkä kuukauden verran haveristaan.

        Viime kisassa oli useampi nimekäs kisaaja mukana ja silti VDH oli kärjessä tai lähellä alusta saakka. Nyt ei ole ketään nimekästä. Itse en ainakaan koskaan ole kuullutkaan yhdestäkään osallistujista poislukien 2018 jo mukana olleet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähelle voivat muut päästä tuurilla ohikin pläkän takia, mutta tuskin sen jälkeenkään pysyvät Simonin vauhdissa.

        VDH:n ei tietysti voi verrata mitenkään suoraan. Kohtuullinen vertailu on ehkä saatavissa kokonaisasjassa, kun eka on maalissa. Silloinkin tietysti pitää muistaa, että VDH hidastui ehkä kuukauden verran haveristaan.

        Viime kisassa oli useampi nimekäs kisaaja mukana ja silti VDH oli kärjessä tai lähellä alusta saakka. Nyt ei ole ketään nimekästä. Itse en ainakaan koskaan ole kuullutkaan yhdestäkään osallistujista poislukien 2018 jo mukana olleet.

        Onko se sitten ollut tuuria, että Simon on selvinnyt ilman niitä pahempia pläkiä, joihin muut joutuivat? Ero Tapioon repesi silloin, kun Simon tuli Kpakaupunkiin ja heti sen jälkeen.

        Ero oli 1.11 jotain 130 mpk, 6.11 se oli jo 240 mpk. 10.11 ero oli venähtänyt jo 350 mpk:aan kun Simon pääsi etenemään suoraan kohti seuraavaa reittipistettä Tapion ja Kirstenin joutuessa ajamaan etelään kevyiden vastatuulien vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se sitten ollut tuuria, että Simon on selvinnyt ilman niitä pahempia pläkiä, joihin muut joutuivat? Ero Tapioon repesi silloin, kun Simon tuli Kpakaupunkiin ja heti sen jälkeen.

        Ero oli 1.11 jotain 130 mpk, 6.11 se oli jo 240 mpk. 10.11 ero oli venähtänyt jo 350 mpk:aan kun Simon pääsi etenemään suoraan kohti seuraavaa reittipistettä Tapion ja Kirstenin joutuessa ajamaan etelään kevyiden vastatuulien vuoksi.

        Niin on se hämärää kun sama jäbä on aina tuurikas. Vai olisiko kuitenkin jostain muusta kyse.
        Itsellä kyllä Damien oli ennakkoon tunnettu nimi, Simonista en ollut kuullut. Simon taitaa olla kyllä aika kova luu. Paatti kevyessä kunnossa ja pystyy ottamaan paatista kaiken irti myös kevyessä kelissä. Kevyemmissä keleissä tulee äkkiä isoja eroja, jos kippari laiska. Kovemmissa taas muut ongelmat. Saapa siis nähdä miten Simonin releet kestää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on se hämärää kun sama jäbä on aina tuurikas. Vai olisiko kuitenkin jostain muusta kyse.
        Itsellä kyllä Damien oli ennakkoon tunnettu nimi, Simonista en ollut kuullut. Simon taitaa olla kyllä aika kova luu. Paatti kevyessä kunnossa ja pystyy ottamaan paatista kaiken irti myös kevyessä kelissä. Kevyemmissä keleissä tulee äkkiä isoja eroja, jos kippari laiska. Kovemmissa taas muut ongelmat. Saapa siis nähdä miten Simonin releet kestää.

        Ihmeen läheltä äijä uskaltaa vetää kiellettyä aluetta ilman gpsiä. Mikä on muuten rangaistus jos lipsahtaa väärälle puolelle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on se hämärää kun sama jäbä on aina tuurikas. Vai olisiko kuitenkin jostain muusta kyse.
        Itsellä kyllä Damien oli ennakkoon tunnettu nimi, Simonista en ollut kuullut. Simon taitaa olla kyllä aika kova luu. Paatti kevyessä kunnossa ja pystyy ottamaan paatista kaiken irti myös kevyessä kelissä. Kevyemmissä keleissä tulee äkkiä isoja eroja, jos kippari laiska. Kovemmissa taas muut ongelmat. Saapa siis nähdä miten Simonin releet kestää.

        Simon on kyllä ihan oikea kilpapurjehtija. Purjehtinut jollilla ja sitten siirtyi Mini-luokan veneisiin, joka on aika sporttinen köliveneluokka. Sellaisella osallistui myös Mini Transat - kilpailuun. Eikös Huuselakin semmoisella jossain myrskyssä ollut? GGR:ssähän on mukana myös seikkailijoiksi lukeutuvia henkilöitä. Voisi kuvitella että kilpapurjehdustaustaisella henkilöllä olisi enemmän kunnianhimoa hyville sijoituksille. Ja valmis tekemään myös töitä sen eteen. GGR:hän tuulet vaihtelevat melkoisesti, joten purjeen vaihtoja tulee usein, jos haluaa että vene koko ajan kulkee hyvin.

        Kielhalen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se sitten ollut tuuria, että Simon on selvinnyt ilman niitä pahempia pläkiä, joihin muut joutuivat? Ero Tapioon repesi silloin, kun Simon tuli Kpakaupunkiin ja heti sen jälkeen.

        Ero oli 1.11 jotain 130 mpk, 6.11 se oli jo 240 mpk. 10.11 ero oli venähtänyt jo 350 mpk:aan kun Simon pääsi etenemään suoraan kohti seuraavaa reittipistettä Tapion ja Kirstenin joutuessa ajamaan etelään kevyiden vastatuulien vuoksi.

        Riippuen säätietojen saatavuudesta on tuuria tai ei ole. Simonhan johti enemmän aiemmin, mutta tuli Trinidadeen tuulessa, joka ei mahdollistanut Tapion reittivalintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Simon on kyllä ihan oikea kilpapurjehtija. Purjehtinut jollilla ja sitten siirtyi Mini-luokan veneisiin, joka on aika sporttinen köliveneluokka. Sellaisella osallistui myös Mini Transat - kilpailuun. Eikös Huuselakin semmoisella jossain myrskyssä ollut? GGR:ssähän on mukana myös seikkailijoiksi lukeutuvia henkilöitä. Voisi kuvitella että kilpapurjehdustaustaisella henkilöllä olisi enemmän kunnianhimoa hyville sijoituksille. Ja valmis tekemään myös töitä sen eteen. GGR:hän tuulet vaihtelevat melkoisesti, joten purjeen vaihtoja tulee usein, jos haluaa että vene koko ajan kulkee hyvin.

        Kielhalen

        Ei Simon CVn mukaan kauhean aktiivinen kisaaja ole ollut jos Damieniin vertaa. Nuo konstruktiiviset ongelmat Damieniin tuuliperäsin modauksissa oli kyllä yllätys. Siinä ollaan oltu hänen vahvuus alueellaan. Ehkä sittenkin ollut yllätys hänelle nämä perinteiset vehkeet. Hän enemmän rassannut imocaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmeen läheltä äijä uskaltaa vetää kiellettyä aluetta ilman gpsiä. Mikä on muuten rangaistus jos lipsahtaa väärälle puolelle?

        En tiedä rangaistuksista mutta kyllä ne aiemminkin menneet nuollen reunaa pitkin. 20-40mpk reunasta siis. Joku viime kisassa lupsahtikin väärälle puolelle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Simon on kyllä ihan oikea kilpapurjehtija. Purjehtinut jollilla ja sitten siirtyi Mini-luokan veneisiin, joka on aika sporttinen köliveneluokka. Sellaisella osallistui myös Mini Transat - kilpailuun. Eikös Huuselakin semmoisella jossain myrskyssä ollut? GGR:ssähän on mukana myös seikkailijoiksi lukeutuvia henkilöitä. Voisi kuvitella että kilpapurjehdustaustaisella henkilöllä olisi enemmän kunnianhimoa hyville sijoituksille. Ja valmis tekemään myös töitä sen eteen. GGR:hän tuulet vaihtelevat melkoisesti, joten purjeen vaihtoja tulee usein, jos haluaa että vene koko ajan kulkee hyvin.

        Kielhalen

        Simon oli toinen Minillä. Ei taida olla kellään muulla esittää läheskään noin hyvää sijoitusta mistään valtamerikisasta? Damienillä on menestystä Ranskan avomerikisoista, mutta ei kai valtamerikisoista.

        Huusela kisasi kahdesti Minillä. Ensimmäisellä kerralla keskinkertainen sijoitus ja toisella turistiluokkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Simon CVn mukaan kauhean aktiivinen kisaaja ole ollut jos Damieniin vertaa. Nuo konstruktiiviset ongelmat Damieniin tuuliperäsin modauksissa oli kyllä yllätys. Siinä ollaan oltu hänen vahvuus alueellaan. Ehkä sittenkin ollut yllätys hänelle nämä perinteiset vehkeet. Hän enemmän rassannut imocaa.

        Simon on kisannut paljon ja menestyksekkäästi DH- ja SH-kisoja UK:ssa. Voitti mm. kovatuulisen 2007 Fastnetin DH:n, jossa lähes kaikki keskeyttivät.

        Damien lienee ammattipurjehtija, kuten niin monet Ranskassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä rangaistuksista mutta kyllä ne aiemminkin menneet nuollen reunaa pitkin. 20-40mpk reunasta siis. Joku viime kisassa lupsahtikin väärälle puolelle

        Alkavasta tunnista tulee 3h penaltyä


    • Anonyymi

      Kirstenillä loppui kulku, kun siirryttiin etelämerelle. Tapiosta jäänyt jo yli 200 mpk, ja Abhilash menee kohta ohi. Onko hanhenkauloja pohjassa vai ajaako liian pienillä purjeilla? Kirsten ei paljoa sano päivittäisissä viesteissä, joten mitään ei tiedä.
      Tapiolla on nyt selvä kakkossija.

      Kielhalen

      • Anonyymi

        Kirsten ei ole noin paljoa perässä. Veneiden välinen etäisyys on 160 mpk ja silloin mitataan reittiin nähden outoon suuntaan. Oisko n. 100 mpk oikeasti jäljessä? Tuo kai tuli pääosin Kapkaupungin pysähdyksestä ja sen jälkeisestä oudon läntisestä kierrosta


      • Anonyymi

        Kyllä selityksenä on Kirstenin kohdallakin heikkotuulinen alue, jossa äskettäin oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä selityksenä on Kirstenin kohdallakin heikkotuulinen alue, jossa äskettäin oli.

        Selitys mille? Kirsten oli noin 100 mpk Tapion perässä 5 vrk sitten, kun kääntyi merkkiä kohti. Ja on edelleen samat n. 100 mpk perässä. Träckerin matka maaliin on ollut ihan puuta heinää Kapkaupungista alkaen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selitys mille? Kirsten oli noin 100 mpk Tapion perässä 5 vrk sitten, kun kääntyi merkkiä kohti. Ja on edelleen samat n. 100 mpk perässä. Träckerin matka maaliin on ollut ihan puuta heinää Kapkaupungista alkaen.

        Selitys sille, että Kirsten oli äskettäin (noin eilen) hetken aikaa varsin hidas. Ero kasvoi alle sadasta 150 mailiin.

        Nyt Tapiolla hyytyi vauhti niin, ettei suunnallakaan ole väliä.

        17NOV 1200 UTC


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selitys sille, että Kirsten oli äskettäin (noin eilen) hetken aikaa varsin hidas. Ero kasvoi alle sadasta 150 mailiin.

        Nyt Tapiolla hyytyi vauhti niin, ettei suunnallakaan ole väliä.

        17NOV 1200 UTC

        Ei se ero ole kuin noin 100 mpk.koska Tapio on edennyt aivan liian pohjoiseen reittiin nähden. Ero merkkiä kohti on pysynyt viikon verran n. 100 mpk:ssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ero ole kuin noin 100 mpk.koska Tapio on edennyt aivan liian pohjoiseen reittiin nähden. Ero merkkiä kohti on pysynyt viikon verran n. 100 mpk:ssa.

        Minä nyt mittaan vain veneiden välisiä etäisyyyksiä, niissä Tapio otti kaulaa silloin kun Kirsten lusi tyvenessä, mikä siinä nyt on vaikea käsittää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä nyt mittaan vain veneiden välisiä etäisyyyksiä, niissä Tapio otti kaulaa silloin kun Kirsten lusi tyvenessä, mikä siinä nyt on vaikea käsittää?

        Ei mikään, mutta ei Tapio saanut kaulaa kohti merkkiä. Miksiköhän Tapio suuntasi noin pohjoiseen?


    • Anonyymi

      DaytoDay osiossa kertoo Tapion menneen "tuulettomaan" NW, merivirtojen painaessa..
      Joten Kysynpä, Miten nopeaan tuolla merivirta kuljettaa alusta? Mikä merivirran nopeus lienee?

      • Anonyymi

        Kun varmaan träkkeriä seuraat, niin Windy kertoo myös merivirtojen nopeudet. Suuruusluokka on nollasta kolmeen solmua. Siis pläkässä ajelehtiminen pohjoiseen jopa kolmea solmua olisi mahdollinen, joka tapauksessa noilla nurkilla virtaukset ovat pohjoiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun varmaan träkkeriä seuraat, niin Windy kertoo myös merivirtojen nopeudet. Suuruusluokka on nollasta kolmeen solmua. Siis pläkässä ajelehtiminen pohjoiseen jopa kolmea solmua olisi mahdollinen, joka tapauksessa noilla nurkilla virtaukset ovat pohjoiseen.

        Virtojen ennusteita kun katsoo, niin näyttää siltä että ne pysyvät samanlaisina päivästä toiseen. Virtoihinhan vaikuttaa vuorovesi ja tuulet. Itse kyllä luulen, että virtojen sijainti ja voimakkuus ainakin jossakin määrin vaihtelee, mutta sitä ei vaan Windy osaa ennustaa kovin tarkkaan.


      • Anonyymi

        Eilisessä puhelussa Kirsten totesi, että hän haluaisi päästä 42 - 43 leveysasteille. Toistaiseksi ei ole sinne päässyt tuulten ja virtojen takia. Parhaillaan Abhilash on menossa siihen suuntaan hyvää kyytiä. Siellä olisi kyllä parempaa tuulta.

        Kielhalen


    • Anonyymi

      Viivoittimella etäisyydet Simoniin:
      Tapio 590
      Kirsten 620
      Abhilas 690
      Michael 1050

      Trackeri väittää jotain aivan muuta. Eiköhän tuossa ole nyt kolme ryhmää, joista joku voi tippua ongelman tai todella pahan pläkään juuttumisen takia, mutta purjehtimalla ei ryhmästä toiseen enää pääse.

      600 mpk on kuitenkin jo neljä vrk noiden veneiden parhaita VMG:tä ja erot vain venyvät.

      • Anonyymi

        Barnakkeliongelma viivästytti Tapiota viimeksi ehkä kuukauden-kaksi. Kapkaupungin kohdalla hän oli vielä jollain lailla porukassa mukana. Mutta sen voi tietysti laskea ongelmaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Barnakkeliongelma viivästytti Tapiota viimeksi ehkä kuukauden-kaksi. Kapkaupungin kohdalla hän oli vielä jollain lailla porukassa mukana. Mutta sen voi tietysti laskea ongelmaksi.

        Ongelmaksi se ainakin tulee, jos ei uskalla putsata pohjaa. Moni muu putsasi 2018 ja tietysti myös 2022. Damienin pohja oli huomiota herättävän puhtaan valkoinen tullessaan Kapkaupunkiin.

        Tapio oli jo yli 2 viikkoa kärjen perässä tässä vaiheessa 2018.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelmaksi se ainakin tulee, jos ei uskalla putsata pohjaa. Moni muu putsasi 2018 ja tietysti myös 2022. Damienin pohja oli huomiota herättävän puhtaan valkoinen tullessaan Kapkaupunkiin.

        Tapio oli jo yli 2 viikkoa kärjen perässä tässä vaiheessa 2018.

        Nyt Tapio sai siivottua helposta paikasta peräsimen vierestä barnaakkelitvauhdilla noin 1 min(kpl. 3000 otusta olisi samaan tahtiin vienyt siis 50 h. Ja kun mikään ei olisi estänyt uusien kiinnittymistä, olisi työ pitänyt uusia parin viikon päästä. Tapion kilpailumenestys oli tosin tuhoon tuomittu jo lähtiessä, koska vene oli täysin keskeneräinen ja täynnä asennusvirheitä. Tilanne näytti toivottomalta siinä vaiheessa, kun lopulta talouden ratkaiseva sponsori teki sopimuksen, eikä sitten ihmeitä tapahtunut.


    • Anonyymi

      Instagramissa GGR:n postaus. Tapion veneen träkkeri sammunut, pelastuslautan signaali laukaistu manuaalisesti. Lähin laiva 270NM päässä.

      Mikämikä?

      • Anonyymi

        Ja siis Distress aktivoitu paikassa 39.06.06S ja 3.20.44.1E 6.54 UTC.


      • Anonyymi

        Todella paha juttu! Ilmeisesti vene uponnut, kun trackeri ei enää lähetä. 2018 hylätyt mastonsa menettäneet veneet lähettivät vielä pitkään eikä kukaan joutunut pelastuslautassa odottelemaan pelastajia.


      • Anonyymi

        Karmeaa. Tuskin virhehälytys kuitenkaan. Mikä keli siellä on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja siis Distress aktivoitu paikassa 39.06.06S ja 3.20.44.1E 6.54 UTC.

        Taitaa mennä yli vuorokausi ennen kuin joku on paikalla? Tuleeko lautalta paikannussignaalia edelleen? Onneksi sentään tuuli on aika maltillinen nyt ja lähipäivinä sekä lämpötila on OK eli sen puolesta lautalla on mahdollista selvitä pitkäänkin.


      • Anonyymi

        Tapioon ei ole saatu yhteyttä. Etälä-Afrikan MRCC on jo koordinoimassa toimia. Onneksi olosuhteet alueella ovat hyvät, tuuli alle 10 m/s.


    • Anonyymi

      Mitähän on tapahtunut tosiaankin? Törmääminen tosi pahasti johonkin romuun? Pomminvahva ja käsittääkseni kevlar tms vahvisteinen toi Tapion vene. Nopea uppoaminen kai ainut vaihtoehto? Täytynyt rikkoutua jostain osumasta.

      No mies on pinnalla kun henk kohtainen paikannin lähettää signaalia , ja pelastuslautan sisältä laukaistu hätäkutsu, niin ilmeisesti lautan sisällä turvassa eikä meressä.

      "Kisajärjestäjän tiedotteessa kerrotaan, että hätäsignaali on paikannettu Intian valtamereltä, noin 720 kilometriä kaakkoon Etelä-Afrikasta. Kisaorganisaation mukaan pelastusoperaatio on parhaillaan käytössä.

      Lehtinen lähetti hätäsignaalin kello 8.54 Suomen aikaa. Sen jälkeen suomalaispurjehtijaan ei ole saatu yhteyttä.

      Lähin laiva on noin 400 kilometrin päässä Lehtisestä.

      Lehtisen Twitter-tilillään, jota hän ei hallinnoi kilpailun aikana, kerrottiin perjantaina, että hätäsignaali on pakattu pelastuslautan sisään ja se on aktivoitu manuaalisesti."

      • Anonyymi

        "- Tapion turvavarusteisiin kuuluva toinen henkilökohtainen paikanninlaite on myös toiminnassa ja antaa Lehtisen sijainnin, twiitissä todetaan."


      • Anonyymi

        Perä edellä, todennäköisesti siis peräsinvika. Törmäys osuisi ensin keulaan. Vetolaite tietty periaatteessa toinen, mutta se tuskin oli käytössä. Jonkun letkuvuodon ehtisi varmaan tukkimaan. Luulisi kyllä toisaalta, että peräsinkin on tässä veneessä jotenkin osastoitu. Mutta saadaan varmaan pian kuulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perä edellä, todennäköisesti siis peräsinvika. Törmäys osuisi ensin keulaan. Vetolaite tietty periaatteessa toinen, mutta se tuskin oli käytössä. Jonkun letkuvuodon ehtisi varmaan tukkimaan. Luulisi kyllä toisaalta, että peräsinkin on tässä veneessä jotenkin osastoitu. Mutta saadaan varmaan pian kuulla.

        Vuotokohdalla ja uppoamistavalla on aika vähän yhteyttä. Lähinnä voi sanoa, että vuoto ei ollut keulan vesitiiviissä osastossa.

        Vuodon alusta voi mennä tunteja havaitsemiseen. Erityisesti nukkuessa. Tuolloin on jo paljon vettä ja todella vaikea paikallistaa vuotoa puhumattakaan korjaamisesta.


    • Anonyymi

      Eikö pelastuslauttaan kuulu satellittipuhelinta, jolla lautalta voisi soittaa tilanteen? Nuohan ei paljoa paina.

      • Anonyymi

        Hänellä on YB3 Tracker-Texting laite, jolla voi lähettää viestejä. Mutta ei silmälaseja, joka hankaloittaa. Vene upposi 5 minuutissa perä edellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hänellä on YB3 Tracker-Texting laite, jolla voi lähettää viestejä. Mutta ei silmälaseja, joka hankaloittaa. Vene upposi 5 minuutissa perä edellä.

        Eli on nyt siis viestinyt. Ja lautassa tai grab bagissä pitäisi olla myös toinen satelliittipuhelin, samoin varalasit. Ym.

        Notice of race s. 37.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli on nyt siis viestinyt. Ja lautassa tai grab bagissä pitäisi olla myös toinen satelliittipuhelin, samoin varalasit. Ym.

        Notice of race s. 37.

        Ja grab bag on mukana lautassa, eli pitäisi olla varustusta riittämiin. Mm. purkinavaaja, 20000 kJ edestä safkaa, 3 litraa vettä ja vesikone.


    • Anonyymi

      Mahtaako syy koskaan selvitä?
      Ihmetyttää, koska paatti osastoitu. Tosin kölipainoa on sen verran että kun vesi nousee kriittisen pisteen yli, sitten mennään. Ennen Kapkaupunkia oli kuulemma jotain häikkää voimansiirrossa.
      Ollaan varmaan vuorokauden-parin sisällä viisaampia täällä maalla.

      • Anonyymi

        Eikö se uppoamine ollut lähellä viime reissullakin jonkin voimansiirto vuodon vuoksi? Jonka poika lehtinen sai korjattua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se uppoamine ollut lähellä viime reissullakin jonkin voimansiirto vuodon vuoksi? Jonka poika lehtinen sai korjattua?

        Vasta kotimatkalla Hangon kohdalla alkoi potkuriakseli vuotamaan, eikä uppoaminen ollut lähelläkään. Syynä oli moottorin asennus niin, että rihtaus nosti moottorin aivan säätöjen yläpäähän, mitä pultit eivät kestäneet. Kolme pulttia neljästä katkesi. Vuoto loppui, kun moottorin sammutti. Jos ei pakoptken laponestoa olisi asennettu väärin ja moottori sen takia hajonnut, olisivat pultit katkenneet jo kisan aikana. Maaliintulon jälkeen asennettiin Ranskassa uusi moottori.


    • Anonyymi

      Vielä ei ole saatu näköhavaintoa etsintälennolta.

    • Anonyymi

      Selittäkääpä, mitä nuo Tapion twiittien kellonajat meinaavat. Ymmärrän, että 6:12 pm tarkoittaa klo 18:12, mutta mitä ihmettä on 12:46 pm tai 13:47 pm?

      Eipä tällä muuta väliä ole, mutta olisi mukava tietää, missä järjestyksessä nuo viestit on kirjoitettu. Lintuhavainnoissa positiivinen vire.

    • Anonyymi

      Tapio on vieläkin kolmantena, nopeus 0,2 kn. Pelastuslautan sijainti ja tiedot näkyy.

    • Anonyymi

      No niin, sitten jatketaan kisaa. Rommihuikan jälkeen Tapio jatkaa rahtilaivalla arvatenkin Singaporeen, ja Kirsten jatkaa Simonin perässä.

      Kiinnostavaa, kuinka paljon Kirsteniä hyvitellään. Ei tuossa kai kovin paljoa ylimääräistä aikaa tuhraantunut, koska vauhti oli hyvä eikä suuntakaan ollut kohtuuttoman huono.

      • Anonyymi

        Abhilash livahti kuitenkin ohi. Ja Kirstenin sijainti on nyt aika paljon pohjoisempana kuin muuten olisi. Jatko näyttää onko hyvä vai huono.
        Tapion vene sitten kai upposi ilman mitään ulkoista syytä. Sellaisesta olisi jo varmaan tähän mennessä kuultu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Abhilash livahti kuitenkin ohi. Ja Kirstenin sijainti on nyt aika paljon pohjoisempana kuin muuten olisi. Jatko näyttää onko hyvä vai huono.
        Tapion vene sitten kai upposi ilman mitään ulkoista syytä. Sellaisesta olisi jo varmaan tähän mennessä kuultu.

        Molemmat varmasti ajoivat koneella jonkin aikaa.


    • Anonyymi

      Kai tuo moottorillakin ajeli?

    • Anonyymi

      Tapiolla näkyy jääneen paikannin taskuun. Kiitää 10,7 solmun nopeutta kymmenisen mailia Kirstenin edellä. Suurinpiirtein samaan suuntaan.

      19 NOV 1600 UTC

    • Anonyymi

      Kirstenillä ja Abhilashilla ei paljoa surffaile. Tiukasti ovat pläkässä taas. Jatkossakin tuulet ja pläkät näyttävät vuorottelevan lähes päivittäin. Simonilla on sen verran paljon tuulta, että pitää jo ajaa myötäiseen tilanteen helpottamiseksi.

    • Anonyymi

      Tapio kertoi heränneensä pamaukseen, jolloin vettä oli jo polveen asti. Mietin että eikö noissa veneissä ole vuotohälytintä?

      • Anonyymi

        Mihin vuotohälytintä olisi tarvittu? Ei veneessä vettä ennen pamausta ollut. Vuotohälytin on niitä maissa päähän tulevia ajatuksia, joilla ei ole tekemistä elävän elämän kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin vuotohälytintä olisi tarvittu? Ei veneessä vettä ennen pamausta ollut. Vuotohälytin on niitä maissa päähän tulevia ajatuksia, joilla ei ole tekemistä elävän elämän kanssa.

        Sitäkään ei tiedetä, oliko veneessä vettä ennen pauketta. Tapiohan heräsi pamahdukseen ja veneessä oli tuolloin jo polviin asti vettä. Vaikea sanoa, mihin kolahdukseen oli havahtunut. Epävarmaa on sekä havainto, kertomus havainnosta että tulkinta kertomuksesta.


      • Anonyymi

        Ennemmin superiso automaattipilssipumppu hiukan tavallista pilssipumppua ylempänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitäkään ei tiedetä, oliko veneessä vettä ennen pauketta. Tapiohan heräsi pamahdukseen ja veneessä oli tuolloin jo polviin asti vettä. Vaikea sanoa, mihin kolahdukseen oli havahtunut. Epävarmaa on sekä havainto, kertomus havainnosta että tulkinta kertomuksesta.

        Ainakin sisarrunkoisessa Swan 36:ssa sohvat ovat suunnilleen vesilinjassa normaalisti. Salongissa seisten polvet ovat suunnilleen sohvien korkeudella. Vettä on ollut siis suunnilleen normaalin uppouman verran eli 7 m3 jo silloin veneessä.

        7 m3 alle minuutissa vaatisi aivan järkyttävää vuotoa. Siis aivan vähintään 100 l/s, mutta Tapion 20 s kertomuksella 350 l/s, joka vaatii yl 0,1 m2 reiän eli n. 0,5 m halkaisijan ympyräreiäelle ja sieltä vielä vapaan pääsyyn koko veneeseen.

        7 m3 veneessä eli 14 tonnin uppoumalla Swan 36:n varalaita kutakuinkin puolittuu, jolloin luultavasti vettä tulee jo sisään kulkuaukosta, moottorin ilmanotosta jne. sekä melko vähäisetkin aallot lyövät yli.

        Vesi kannella uppoma on n. 22 tonnia eli vettä on silloin 15 m3 veneessä.

        Jotenkin vaikea uskoa, että 7 m3 olisi ehtinyt vuotaa sinä lyhyenä aikana, mikä kului pamauksesta Tapion kömpimiseen pois meripunkasta paniikissa.

        Siis vaikuttaa todennäköisemmältä, että vuoto on alkanut Tapion nukkuessa ja hän on herännyt vasta pamaukseen, kun vettä on jo todella reilusti veneessä. Mikä sitten oli se pamaus? Voi olla monta eri syytä uppoavassa veneessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin sisarrunkoisessa Swan 36:ssa sohvat ovat suunnilleen vesilinjassa normaalisti. Salongissa seisten polvet ovat suunnilleen sohvien korkeudella. Vettä on ollut siis suunnilleen normaalin uppouman verran eli 7 m3 jo silloin veneessä.

        7 m3 alle minuutissa vaatisi aivan järkyttävää vuotoa. Siis aivan vähintään 100 l/s, mutta Tapion 20 s kertomuksella 350 l/s, joka vaatii yl 0,1 m2 reiän eli n. 0,5 m halkaisijan ympyräreiäelle ja sieltä vielä vapaan pääsyyn koko veneeseen.

        7 m3 veneessä eli 14 tonnin uppoumalla Swan 36:n varalaita kutakuinkin puolittuu, jolloin luultavasti vettä tulee jo sisään kulkuaukosta, moottorin ilmanotosta jne. sekä melko vähäisetkin aallot lyövät yli.

        Vesi kannella uppoma on n. 22 tonnia eli vettä on silloin 15 m3 veneessä.

        Jotenkin vaikea uskoa, että 7 m3 olisi ehtinyt vuotaa sinä lyhyenä aikana, mikä kului pamauksesta Tapion kömpimiseen pois meripunkasta paniikissa.

        Siis vaikuttaa todennäköisemmältä, että vuoto on alkanut Tapion nukkuessa ja hän on herännyt vasta pamaukseen, kun vettä on jo todella reilusti veneessä. Mikä sitten oli se pamaus? Voi olla monta eri syytä uppoavassa veneessä.

        On kai myös niin, että jos ”herää pamaukseen”, niin kyse ei välttämättä ole suuren suuresta äänestä. Unessa tehty havainto on unessa tehty havainto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin vuotohälytintä olisi tarvittu? Ei veneessä vettä ennen pamausta ollut. Vuotohälytin on niitä maissa päähän tulevia ajatuksia, joilla ei ole tekemistä elävän elämän kanssa.

        Sitä ei tiedä Tapio (koska nukkui) eikä kukaan muukaan oliko veneessä vettä jo ennen pamausta. Itse veikkaisin jonkin läpiviennin pettäneen, minkä seurauksena vettä on tullut pitkään veneeseen. Kun vesimäärä saavuttaa tietyn pisteen, jostain alkaa tulla vettä kovempaa ja hetken päästä vielä kovempaa. Itse ainakin heräisin mieluummin vuotohälyttimeen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, kuin siihen että perse kastuu. Tapiolla taisi olla enää minuuteista kiinni, ettei olisi päässyt veneestä enää pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennemmin superiso automaattipilssipumppu hiukan tavallista pilssipumppua ylempänä.

        Automaattinen pilssipummpu on hyvä, mutta jos yöllä nukkuessa tulee vettä ja pumppu käy koko ajan, akku tyhjenee ennen aamua. Mieluummin heräisin heti kun vuoto alkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin sisarrunkoisessa Swan 36:ssa sohvat ovat suunnilleen vesilinjassa normaalisti. Salongissa seisten polvet ovat suunnilleen sohvien korkeudella. Vettä on ollut siis suunnilleen normaalin uppouman verran eli 7 m3 jo silloin veneessä.

        7 m3 alle minuutissa vaatisi aivan järkyttävää vuotoa. Siis aivan vähintään 100 l/s, mutta Tapion 20 s kertomuksella 350 l/s, joka vaatii yl 0,1 m2 reiän eli n. 0,5 m halkaisijan ympyräreiäelle ja sieltä vielä vapaan pääsyyn koko veneeseen.

        7 m3 veneessä eli 14 tonnin uppoumalla Swan 36:n varalaita kutakuinkin puolittuu, jolloin luultavasti vettä tulee jo sisään kulkuaukosta, moottorin ilmanotosta jne. sekä melko vähäisetkin aallot lyövät yli.

        Vesi kannella uppoma on n. 22 tonnia eli vettä on silloin 15 m3 veneessä.

        Jotenkin vaikea uskoa, että 7 m3 olisi ehtinyt vuotaa sinä lyhyenä aikana, mikä kului pamauksesta Tapion kömpimiseen pois meripunkasta paniikissa.

        Siis vaikuttaa todennäköisemmältä, että vuoto on alkanut Tapion nukkuessa ja hän on herännyt vasta pamaukseen, kun vettä on jo todella reilusti veneessä. Mikä sitten oli se pamaus? Voi olla monta eri syytä uppoavassa veneessä.

        Jos 7000 litraa oli tullut pitkän ajan kuluessa, miten 8000 litraa ollisi tullut minuuteissa sen jälkeen? Uusia vuotopaikkoja ei auennut ennen kuin vesi oli jo kannen tasolla ja vettä pääsi kulkuluukusta sisään. Yhtä hyvin alkutilanne on voinut olla 5000 eikä 7000 litraa, vesimittaus oli siinä kohtaa hyvin epämääräinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos 7000 litraa oli tullut pitkän ajan kuluessa, miten 8000 litraa ollisi tullut minuuteissa sen jälkeen? Uusia vuotopaikkoja ei auennut ennen kuin vesi oli jo kannen tasolla ja vettä pääsi kulkuluukusta sisään. Yhtä hyvin alkutilanne on voinut olla 5000 eikä 7000 litraa, vesimittaus oli siinä kohtaa hyvin epämääräinen.

        No miten sitten on tullut useita kuutioita 20 sekunnissa ja sitten toinen mokoma kestänyt useita minuutteja?

        Tapiohan jo itsekin spekuloi, että se pamaus olisi ollut vesitiiviin laipion hajoaminen, jota esitin jo lauantaiaamupäivällä. Siis vettä kertynyt reilusti perään ja lopulta vesitiivis laipio pettänyt. Tapion mukaan perästä tuli vettä kuin vesiputouksesta.

        Kun perä on täynnä vettä, on myös istuinlaatikko täynnä. Jossain vaiheessa vesi alkaa tulla kulkuaukosta, koneen ilmanotosta jne. kiihtyvällä tahdilla.

        Ei mielestäni olisi mitenkään yllättävää, että vaikkapa istuinkaukalon tyhjennysputken irtoaminen on päästänyt tunnissa tai muutamassa perän täyteen vettä ja lopulta vesitiivis laipio on hajonnut veden paineesta ja aallokon aiheuttamista loiskeista.

        Kun vettä on tarpeeksi, alkaa uppoaminen kiihtyä vedelle tulevien uusien reittien takia. Veneessä oleva suuri vapaa vesimassa pilaa myös veneen vakavuuden eli se kallistuu huomattavasti normaalia enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miten sitten on tullut useita kuutioita 20 sekunnissa ja sitten toinen mokoma kestänyt useita minuutteja?

        Tapiohan jo itsekin spekuloi, että se pamaus olisi ollut vesitiiviin laipion hajoaminen, jota esitin jo lauantaiaamupäivällä. Siis vettä kertynyt reilusti perään ja lopulta vesitiivis laipio pettänyt. Tapion mukaan perästä tuli vettä kuin vesiputouksesta.

        Kun perä on täynnä vettä, on myös istuinlaatikko täynnä. Jossain vaiheessa vesi alkaa tulla kulkuaukosta, koneen ilmanotosta jne. kiihtyvällä tahdilla.

        Ei mielestäni olisi mitenkään yllättävää, että vaikkapa istuinkaukalon tyhjennysputken irtoaminen on päästänyt tunnissa tai muutamassa perän täyteen vettä ja lopulta vesitiivis laipio on hajonnut veden paineesta ja aallokon aiheuttamista loiskeista.

        Kun vettä on tarpeeksi, alkaa uppoaminen kiihtyä vedelle tulevien uusien reittien takia. Veneessä oleva suuri vapaa vesimassa pilaa myös veneen vakavuuden eli se kallistuu huomattavasti normaalia enemmän.

        Se nyt alkaa olla melko varmaa, että vesitiiviiksi tarkoitettu laipio on pettänyt, kun sieltä Tapion mukaan tuli vettä kuin koskesta. Ilmeisesti kyse on nimenomaan uudelleenrakentamisen yhteydessä tehdystä laipiosta, mikä jättää vähän ikävän tahran työn tai suunnittelun laadun suhteen. Ja tämän lisäksi jotain muutakin on ensin hajonnut, josta vesi on päässyt sisään. Esineeseen törmääminen ei vaikuta kovin todennäköiseltä, koska silloin vuoto olisi todennäköisesti ollut keulassa tai kyljessä. Vaikka ei se törmäys edelleenkään täysin mahdotonta ole. Kai tämä on piirustusten avulla matemaattisesti mallinnettavissa, mitkä skenaariot on mahdollisia ja mitkä ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miten sitten on tullut useita kuutioita 20 sekunnissa ja sitten toinen mokoma kestänyt useita minuutteja?

        Tapiohan jo itsekin spekuloi, että se pamaus olisi ollut vesitiiviin laipion hajoaminen, jota esitin jo lauantaiaamupäivällä. Siis vettä kertynyt reilusti perään ja lopulta vesitiivis laipio pettänyt. Tapion mukaan perästä tuli vettä kuin vesiputouksesta.

        Kun perä on täynnä vettä, on myös istuinlaatikko täynnä. Jossain vaiheessa vesi alkaa tulla kulkuaukosta, koneen ilmanotosta jne. kiihtyvällä tahdilla.

        Ei mielestäni olisi mitenkään yllättävää, että vaikkapa istuinkaukalon tyhjennysputken irtoaminen on päästänyt tunnissa tai muutamassa perän täyteen vettä ja lopulta vesitiivis laipio on hajonnut veden paineesta ja aallokon aiheuttamista loiskeista.

        Kun vettä on tarpeeksi, alkaa uppoaminen kiihtyä vedelle tulevien uusien reittien takia. Veneessä oleva suuri vapaa vesimassa pilaa myös veneen vakavuuden eli se kallistuu huomattavasti normaalia enemmän.

        Gaian perä on hyvin kapea aikansa tyyliin. Ei sinne moottorin takana olevien lapioiden taakse mahdu montaa kuutiota vettä. Ei myöskään niin paljoa, että vettä tulisi kannelle. Ainoa avoin aukko ulos taas olisi kulkuluukku, joka sekin suurella varmuudella on ollut suljettuna kipparin nukkuessa. En näe muuta mahdollista skenaariota kuin todella iso reikä vesilinjan alapuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Gaian perä on hyvin kapea aikansa tyyliin. Ei sinne moottorin takana olevien lapioiden taakse mahdu montaa kuutiota vettä. Ei myöskään niin paljoa, että vettä tulisi kannelle. Ainoa avoin aukko ulos taas olisi kulkuluukku, joka sekin suurella varmuudella on ollut suljettuna kipparin nukkuessa. En näe muuta mahdollista skenaariota kuin todella iso reikä vesilinjan alapuolella.

        Perä on kapea ja siten kantavuudeltaankin vähäinen. Mutta moottori tuossa on varsin edessä veneen leveimmässä ja syvimmässä kohdassa. Joitain kuvia on lapioista, mutta vaikea hahmottaa tarkemmin miten moottoritila oli eristetty salongista.

        Jos keulan vesitiivis laipio piti, ei vettä tarvittu laskemaani n. 7 m3 saamaan salonkiin vesi polviin saakka. Kellunta-asento on ollut hyvin peräpainoinen ennen laipion hajoamista ja uppoamiseen saakka tuolloin.

        En tiedä mitä reittejä vedelle oli, mutta yleensä veneissä on koneelle reilunkokoiset ilmakanavat, jotka tulevat tyypillisesti istuinkaukaloon. Kone kuitenkin tarvitsee melko paljon palamis- ja jäähdytysilmaa.

        Luultavasti salongissakin oli jo vettä ennen pamausta, jolloin vettä tuli runsaammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Automaattinen pilssipummpu on hyvä, mutta jos yöllä nukkuessa tulee vettä ja pumppu käy koko ajan, akku tyhjenee ennen aamua. Mieluummin heräisin heti kun vuoto alkaa.

        Kunnollisiin pumppuihin saa valot ja äänet. Onhan se joka tapauksessa kipparille tärkeä tieto, että pumppu on päällä. Oikein iso pumppu jaksaa suunnilleen pitää läpiviennin vuodon aisoissa. Realistisesti 100l minuutissa pumppaava pumppu kuluttaa esim. 13 ampeeria, eli tunnissa 13 Ah. 580Ah akusto jaksaa sitä pyörittää varmaan 15-20h ennen kuin tuotto heikkenee, jos laittaa moottorin käymään, loputtomasti, jolloin on aikaa korjata se vika. Jos laittaa kaksi sellaista, ajat puolittuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnollisiin pumppuihin saa valot ja äänet. Onhan se joka tapauksessa kipparille tärkeä tieto, että pumppu on päällä. Oikein iso pumppu jaksaa suunnilleen pitää läpiviennin vuodon aisoissa. Realistisesti 100l minuutissa pumppaava pumppu kuluttaa esim. 13 ampeeria, eli tunnissa 13 Ah. 580Ah akusto jaksaa sitä pyörittää varmaan 15-20h ennen kuin tuotto heikkenee, jos laittaa moottorin käymään, loputtomasti, jolloin on aikaa korjata se vika. Jos laittaa kaksi sellaista, ajat puolittuu.

        Taisi Astraiassa akutkin olla siellä vesitiiviin laipion takapuolella ja varsin alhaalla eli aika nopeasti veden alla.

        Vesitiivis osastointi vaatisi monta tehokasta pumppua, joiden putkisto taas on oma vuotoriskinsä. 100 l/min oikeasti pumppaava pumppu vaatii minimissään 38 mm letkun, mielummin 51 mm.


    • Anonyymi

      Träkkeri jatkaa sekoiluaan: sekä Kirstenille että Abhilashille tullut yli 450 mpk 24 tunnissa edistystä. Etäisyys maaliin ei edelleenkään oikein vastaa veneiden keskinäisiä etäisyyksiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martina naimisiin.

      Etsimässä täydellistä hääpukua Roomassa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      343
      3108
    2. Etsin sinua vakavissani

      Täältä tai ihan mistä tahansa. Meillä jäi asioita selvittämättä, ja minun sydän on sanonut painavan sanansa, että meillä jäi juttu pahasti kesken. Syd
      Ikävä
      55
      1292
    3. En voi edes kirjoittaa siitä.

      Se olis liian lapsellista. Kun on yhteys tosielämän puolella ja selvät sävelet. Älykäs se on, todennäköisesti älykkäämpi kuin kukaan, ketä olen tavann
      Ikävä
      62
      1143
    4. En minä seksin perässä ollut

      vaikka niin luulit, vaan sinun, koska halusin sinut kokonaan. Vihjailit nimittäin siihen suuntaan. Miksi muuten epäilit minusta kaikkea pahaa, nainen?
      Ikävä
      70
      1062
    5. Vanhempi mies

      Rakkain, kuinka me enää koskaan voitais sopia näkemisestä? Soittasin, soittasin -mutta, kun?
      Ikävä
      60
      919
    6. Olen pahoillani nainen

      Olen pahoillani siitä, että vielä säännöllisesti nähdessämme asiat välillämme ajautuivat suuntaan, joka ei ollut kummallekaan hyvästä. Harmittaa puole
      Ikävä
      70
      885
    7. Hääpukuja ei turhaan ostella

      Olisiko todella niin, että Hanuri-Hannu on taas kehissä ja vanha suola janottaa todella pahasti - Martti on liikkeellä ja nyt lienee tosi kyseessä! O
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      762
    8. Martina kiusoittelee kateellisia vihaajiaan

      Palstan Martina vihaajat menivät sekaisin kun Martina lähti Roomaan. Tätä on hauska seurata 🤭
      Kotimaiset julkkisjuorut
      131
      757
    9. En löydä sinua

      jotta voisin viestiä lähettää.
      Ikävä
      40
      738
    10. Älä ees vihjaile mitään

      jos sitten lopulta kuitenkin teet aina noin.. 💔😞
      Ikävä
      52
      611
    Aihe