Suojatien eteen pysähtyminen ja ajosuunta?

Anonyymi-ap

Tieliikennelaki kertoo:
"Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."

Tuossa ei mielestäni oteta kantaa siihen, että mihin suuntaan se suojatien eteen pysähtynyt on matkalla?
Eli jos se onkin vastaantulevien kastalla, ja ruuhkan tms takia joutunut pysähtymään juuri sen suojatien eteen (omasta näkölmastaan välittämästi suojatien jälkeen) niin PITÄÄKÖ sellaista ohitettaessa pysähtyä? Jokainen täysipäinen varmasti pysähtyy tai ainakin hiljentaa huomattavasti ettei aja kenekään yli, mutta onko se sakon paikka jos ei pysähdy?
Vai onko tuo termi "ohittaa" nyt jotenkin oleellinen, tarkoittaako se vain samaan suuntaan kulkevia, pysähtynyttä vastaantulija et ohita vaan "sivuutat" tai jotain?

Kun muistan kuulleeni joskus vanhan lain aikaan, että pysähtymispakko koski vain samaan suuntaan meneviä?
Ja se tuntuisi ihan tyhmältä, kun se riski jota pysähtymisellä halutaan välttää, on ihan yhtä suuri.

14

817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Et voi ohittaa vastaantulijaa, vaan voit sen kohdata, tai sivuuttaa.
      Uusi laki määrää noudattamaan varovaisuutta ja tarvittaessa pysähtymään myös silloin, jos vastaantulija peittää näkyvyyden suojatielle

      • Anonyymi

        Juuri näin. Jos suojatielle on näköeste, tulee toimia noin. Este on tyypillisesti jokin ajoneuvo, mutta se voi olla myös vaikka lumikasa, siirtolava tai rakennusteline.


      • Anonyymi

        OK, mutta edelleenkään se ei ole sakotettava asia kuten samaan suuntaan ajettaessa.
        Jos olisin lainsäätäjä, niin määräisin tuossakin tapauksessa pysähtymisen pakolliseksi, ihan varmuuden vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK, mutta edelleenkään se ei ole sakotettava asia kuten samaan suuntaan ajettaessa.
        Jos olisin lainsäätäjä, niin määräisin tuossakin tapauksessa pysähtymisen pakolliseksi, ihan varmuuden vuoksi.

        Yhtä sakotettava asia se on. Tieliikennelaki sanoo 27 § selvästi, että: "Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."

        Jos ei varo, eli hidasta tai tarvittaessa pysähdy, niin se on yhtä lailla sakon paikka kuin se, ettei pysähdy suojatien eteen pysähtyneen rinnalle, ennen kuin jatkaa ohi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtä sakotettava asia se on. Tieliikennelaki sanoo 27 § selvästi, että: "Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."

        Jos ei varo, eli hidasta tai tarvittaessa pysähdy, niin se on yhtä lailla sakon paikka kuin se, ettei pysähdy suojatien eteen pysähtyneen rinnalle, ennen kuin jatkaa ohi.

        Juu, mutta tuo "tarvittaessa" on vähän subjektiivinen käsite.
        Jos siinä pitäisi automaattisesti pysähtyä niin useampi sen varmaan tekisi, eikä vetoaisi siihen, että ei ollut tarvetta kun mielestäni näin kaikkialle hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, mutta tuo "tarvittaessa" on vähän subjektiivinen käsite.
        Jos siinä pitäisi automaattisesti pysähtyä niin useampi sen varmaan tekisi, eikä vetoaisi siihen, että ei ollut tarvetta kun mielestäni näin kaikkialle hyvin.

        Noin se toki on. Jokaisella on kuitenkin velvollisuus toimia sääntöjen mukaan. Poliisit sakottavat, jos huomaavat sääntöjen vastaista toimintaa. Toki myös se, että jos sattuu jotakin, niin joku on mokannut jollain tapaa. Silloin aletaan tutkimaan, että kuka mokasi ja miten ja miksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, mutta tuo "tarvittaessa" on vähän subjektiivinen käsite.
        Jos siinä pitäisi automaattisesti pysähtyä niin useampi sen varmaan tekisi, eikä vetoaisi siihen, että ei ollut tarvetta kun mielestäni näin kaikkialle hyvin.

        "Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."

        Hidastamiseen näkyvyyden rajoittuminen velvoittaa aina, mutta pysähtymisen tarve pitää erikseen arvioida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."

        Hidastamiseen näkyvyyden rajoittuminen velvoittaa aina, mutta pysähtymisen tarve pitää erikseen arvioida.

        Video aiheeseen liittyen.

        https://youtu.be/mbDJGK3QOOE

        Videon alussa pakettiauto estää näkyvyyden suojatielle, joka synnyttää velvollisuuden hidastaa. Videon lopussa pakettiauto pysähtyy suojatien eteen, jolloin on velvollinen pysähtyä tämän rinnalle. Asiaan ei vaikuta se ollenkaan, että yhtäkään jalankulkijaa ei vielä ollut näkyvissä.


    • Anonyymi

      Ohitus termi on todellakin oleellinen seikka. Ohitus tapahtuu samaan suuntaan menevien osalta, kun taas vastaantuleva ajoneuvo sivuutetaan. Ohitus ja sivuutus ovat eri asioita.

      • Anonyymi

        Suojatielle näkyvyyden rajoittumisen osalta laki ei ota kantaa kulkusuuntaan tai mikä näkyvyyden ylipäänsä rajoittaa. Jos ei syystä tai toisesta näe koko suojatietä (oli syy mikä tahansa) on aina vähintään hidastettava ja tarvittaessa pysähdyttävä.

        "Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."


        Suojatien eteen pysähtyneen rinnalle pitää edelleenkin pysähtyä, vaikka tämä ajoneuvo ei estä suojatien näkymistä ollenkaan tai yhtäkään jalankulkijaa ei näy missään. Jos polkupyöräilijä on pysähtynyt suojatien eteen, on hänenkin rinnalle pysähdyttävä.

        "Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatielle näkyvyyden rajoittumisen osalta laki ei ota kantaa kulkusuuntaan tai mikä näkyvyyden ylipäänsä rajoittaa. Jos ei syystä tai toisesta näe koko suojatietä (oli syy mikä tahansa) on aina vähintään hidastettava ja tarvittaessa pysähdyttävä.

        "Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."


        Suojatien eteen pysähtyneen rinnalle pitää edelleenkin pysähtyä, vaikka tämä ajoneuvo ei estä suojatien näkymistä ollenkaan tai yhtäkään jalankulkijaa ei näy missään. Jos polkupyöräilijä on pysähtynyt suojatien eteen, on hänenkin rinnalle pysähdyttävä.

        "Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."

        Homo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homo.

        Ei sinun tarvitse mainostaa asiaa. Voit pitää seksuaalisen suuntautumisesi ihan omana tietonasi.


    • Anonyymi

      Jos käytät järkeä niin:
      Ensinnäkin ajoneuvo on voitava kyetä pysäyttää tien näkyvällä osuudella.
      Suojatielle tulijalle on annettava esteetön kulku tien yli, turvallinen..

      Toisella puolen tietä olevan ajoneuvon kohdalle ei tarvitse pysähtyä vaikka se olisi heti suojatien jälkeen parkkeerattu mutta muista tuo ylempi kirjoitus, ei se sitä poista kuitenkaan.

      https://maps.app.goo.gl/R3r4e91vGcaaRMFx8
      Esimerkki tilanne, laittanut tämän ennenkin johonkin aiheeseen.
      Ihan järjetön tapa sijoittaa suojatie heti bussipysäkin taakse, oli laki mitä hyvänsä niin se auta siihen kun joku ei hiljennä ja ajaa jonkun yli. Liikennesuunnittelussa ei pitäisi suunnitella tälläisiä, jokin on mennyt pieleen. Mutta eipä asia ole kiinnostanut kun olen siitä palautteen tehnyt, tässäkin tarvitaan se esimerkki tapaus niin sitten se ehkä alkaa, kiinnostaa.

      • Anonyymi

        Tuo esiin tuomasi tilanne ei edellisen lain myötä velvoittanut paljon mihinkään. Nykyisen, voimassa olevan tieliikennelain myötä tilanne velvoittaa kuitenkin vähintään hidastamaan ja tarvittaessa jopa pysähtymään.

        TLL 27 § kolmas momentti: Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.

        Kuvasuunnasta tuleva on velvollinen hidastamaan, koska näkyvyys suojatielle on rajoittunut.
        https://i.postimg.cc/KzVkhzQk/velvollisuus-hidastaa.jpg


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4642
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1947
    3. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1630
    4. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      132
      1186
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1121
    6. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1056
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

      Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      953
    8. Miks et tahtonut

      Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      916
    9. Hyvää huomenta!

      Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      882
    10. Mulla on tarkat korvat

      Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4
      848
    Aihe