Sähköautojen myynti hiipuu

Anonyymi-ap

Ne kenellä on rahaa ja kiinnostusta ovat jo sähköauton hankkineet. Suurimmalle osalle 50 t euron auto on liian kallis. Samalla hinnalla saa jo melkein kaksi uutta polttomoottoriautoa. Halvemman uuden polttomoottoriauton pystyy vielä hankkimaan useampi työssäkäyvä ihminen. Jos pystyy hankkimaan uuden auton niin käytetty sähköauto ilman kattavaa akkutakuuta ei tule olemaan vaihtoehto.
Ei sähköautot tule kaiken kansan autoiksi ennen kuin hinta on yhtä halpa kuin polttomoottoriautolla. Suomen autokanta on yli 12 v vanhaa, siitä on pitkä matka siihen että alkaa vaihtumaan.

115

1306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sopii sukupuolettomille oikein hyvin.

    • Anonyymi

      Norjassa 600'000 sähköautoa ja meillä 40'000 ja nyt jo muka sähköautojen myynti hiipuu. Pirskatti, kun suomalaiset ovat köyhiä.

      • Anonyymi

        Ei oo suomalaisilla rahaa tai halua ostella sähköautoja noilla hinnoilla. Eikä useimmilla ole halua käkkiä latureillakaan aikaa tuhlaamassa.


      • Anonyymi

        Etkö tiedä miksi Norjassa on sähköautoja niin paljon ? Sinunlaisia ei ole Suomessa paljon hoivakotien ulkopuolella .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö tiedä miksi Norjassa on sähköautoja niin paljon ? Sinunlaisia ei ole Suomessa paljon hoivakotien ulkopuolella .

        Tiedän kyllä miksi Norjassa on paljon sähköautoja. Norja on vauras maa joka jakelee tukia niin paljon, että polttomoottoriauton ostaminen ei kannata. Suomi on paljon köyhempi maa, tukia ei enää jaeta koska ne kohdistuivat vain niihin joilla on muutenkin varaa hankkia sähköauto. Suomalaisille 50 t euron auto on liian kallis. Ei niitä tulla ostamaan paljoa. Normaalille työssä käyvälle tuollaisen voisi hankia 7-8 vuoden osamaksulla, tuskin kiinnostaa montaa henkilöä.


      • Anonyymi

        Norjalaiset ovat paljon rikkaampia kuin suomalaiset ja varsinkin Norjan valtio on rikas. Siksi Norjassa on voitu tukea sähköautojen hankintaa todella suurilla summilla. Norjassa sähköautoista ei ole maksettu edes ALV:tä, joten sähköautot ovat hinnaltaan kilpailukykyisiä polttomoottoriautoihin verrattuna. Ja tietenkin sähköautoille on annettu muitakin etuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö tiedä miksi Norjassa on sähköautoja niin paljon ? Sinunlaisia ei ole Suomessa paljon hoivakotien ulkopuolella .

        Niin ettei lihota akkujen ja sähkönmyyjiä.
        Huono ihminen.


    • Anonyymi

      Itse katselin sähköautoa ja päädyin ekologiseen vaihtoehtoon. Ostin vanhemman auton ja tein siihen E85 muutoksen. Nyt on vihreä ja on sähköautoa vihreämpi.

      • Anonyymi

        Saa valtiokin lisää verotuloja, kun teit tuon E85 muutoksen. Pääset maksamaan käyttövoimaveroa, vuosittain


    • Anonyymi

      Myynti hiipuu kun toimitusajat on 1-2 vuotta. Kun autoja ei tule niin niitä ei men rekisteröidäkään.

    • Anonyymi

      Sähkötouhuun lähettiin kiireessä ja tietäähän sen ettei hätäilemällä mitään hyvää saa aikaiseksi. Fiksut odottelee vielä 5-10 vuotta, katotaan sitten uudestaan. Siihen asti ajelee edullisesti pienikulutuksisella polttomoottorilla.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kyn lasketaan koko sähköauton elinikä niin kustannukset ovat halvemmat. Tuossa ei huomioida yksittäiselle ihmiselle tulevia kuluja. Useimmat vaihtavat autoa 3-4 vuoden välein, jolloin sähköauton kustannus yksilölle on huomattavasti suurempi kuin sähköauton elinkaarikustannus. Tuo ostajalle aiheutuva kustannus on se mikä määrää sähköauton haluttavuuden. Ei suomalaisilla ole varaa laittaa 50 t euroa uuteen autoon. Myynti hytyy koska suurin osan on jo auton hankkinut kenellä siihen on varaa.
      Suurin osa suomalaisista ostaa 6-8 vuotta vanhan käytetyn auton. Tuon ikäinen sähköauto ei ole kiinnostava valinta jos uhkana on auton hintainen akun vaihto. Akkun teho on tuossa iässä jo hiipunut uudesta muutenkin.
      Sähköautoilusa on nytvoimakasta hypetystä ja on turha verrata Norjaan tai Ruotsiin, koska siellä on ennenkin ostettu enemmän uusia autoja kuin Suomessa. Suomalaiset ovat paljon köyhempää väkeä ja myös paljon nuukempia.

      • Anonyymi

        Ja nettiauto on pullollaan käytettyjä sähköautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja nettiauto on pullollaan käytettyjä sähköautoja.

        Jotka eivät tunnu menevän kaupaksi. Ei ihme, koska niiden pyyhtihinnat ovat aivan liian korkeita ikään ja käytettävyyteen nähden. Puolikuntoisesta vm. 2012 Leafista pyydetään lähemmäs 9000 €, enkä pääsisi sillä talvikelillä edes töihin ja takaisin.


    • Anonyymi

      Miksi ostaisin 40.000 latauskelvottoman jolla ajaminen maksaa 15 euroa sataselle kun samalla rahalla saa sähköauton jolla ajaminen maksaa vain kaksi euroa sataselle?

      Kun vaihdan autoni uuteen niin tuollaisesta latauskevottomasta ei saa vaihdossa kuin hiluja. Kalliit käyttökustannukset syövät arvon.

      • Anonyymi

        Kuulut siihen vähemmistöön jolla on varaa se ostaa uusi sähköauto. Ihan kelvollisia uusia sähköautoja saa puoleen hintaan. Näillä hinnoilla sähköautot eivät yleisty enää paljoakaan Suomessa. Käytetyistä ja uusista polttomoottori autoista on kova kysyntä edelleen ja vaihdossa hyvitetään hyvin.
        Sähköautossa on iso akkurisriski kun takuu loppunut. Ei kukaan halua maksaa saman verran akun vaihdosta kun on maksanut käytetystä autosta.
        Käytetyt sähköautot tulevat olemaan ongelma myyjille ja se alkaa vaikuttamaan vaihtohyvitykseen koko ketjussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulut siihen vähemmistöön jolla on varaa se ostaa uusi sähköauto. Ihan kelvollisia uusia sähköautoja saa puoleen hintaan. Näillä hinnoilla sähköautot eivät yleisty enää paljoakaan Suomessa. Käytetyistä ja uusista polttomoottori autoista on kova kysyntä edelleen ja vaihdossa hyvitetään hyvin.
        Sähköautossa on iso akkurisriski kun takuu loppunut. Ei kukaan halua maksaa saman verran akun vaihdosta kun on maksanut käytetystä autosta.
        Käytetyt sähköautot tulevat olemaan ongelma myyjille ja se alkaa vaikuttamaan vaihtohyvitykseen koko ketjussa.

        Eihän sähköautot ole mitenkään muuttaneet sitä tilannetta että aina on ollut ihmisiä joilla ei ole taloudellisia resursseja ostaa uutta autoa.

        Lisäksi jos katsoo uusien autojen rekisteröintejä, niin käyttövoimasta riippumatta aika paljon siellä kuitenkin on yli 40 k€ autoja, top 10 -rekisteröinneisssä esim. Toyota Rav4 ja Volvo XC60. Ainut "halpa" pikkuauto top 10:ssä on Toyota Yaris. Eli kyllä monelle uuden auton ostajalle sähköauto on hinnan puolesta ihan saavutettavissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän sähköautot ole mitenkään muuttaneet sitä tilannetta että aina on ollut ihmisiä joilla ei ole taloudellisia resursseja ostaa uutta autoa.

        Lisäksi jos katsoo uusien autojen rekisteröintejä, niin käyttövoimasta riippumatta aika paljon siellä kuitenkin on yli 40 k€ autoja, top 10 -rekisteröinneisssä esim. Toyota Rav4 ja Volvo XC60. Ainut "halpa" pikkuauto top 10:ssä on Toyota Yaris. Eli kyllä monelle uuden auton ostajalle sähköauto on hinnan puolesta ihan saavutettavissa.

        Hinnat nousseet palkat ei Entistä vähemmön mahdollisuuksia ostaa uusi auto puhumattakaan söhköautosta.
        Käytetty sähköauto tulee olemaan ongelma ilman akkutakuuta. Liian iso riski ostettavaksi.


      • Anonyymi

        Tuolla 40.000 eurolla saa sähköautoissa vain pikkuautoja lyhyellä toimintamatkalla. Tuollaista 40.000 euron polttomoottoriautoa vastaa 70.000 euron sähköauto. Oikeasti ero vastaavan sähköauton ja polttomoottoriauton välillä on useita kymppitonneja.

        Turha valehdella, että sähköauto maksaa yhtä paljon, koska se on puhdasta sontapuhetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla 40.000 eurolla saa sähköautoissa vain pikkuautoja lyhyellä toimintamatkalla. Tuollaista 40.000 euron polttomoottoriautoa vastaa 70.000 euron sähköauto. Oikeasti ero vastaavan sähköauton ja polttomoottoriauton välillä on useita kymppitonneja.

        Turha valehdella, että sähköauto maksaa yhtä paljon, koska se on puhdasta sontapuhetta.

        Jonkun Polestarin tai vastaavan saa selvästi alle 70000 euron. Mikäs on se vastaava polttomoottoriauto 40000 eurolla josta löytyy neliveto ja 400 hevosvoimaa?

        Oikeasti noihin hintaeroihin ei ole yhtä oikeaa vastausta, riippuu täysin siitä mitä malleja verrataan keskenään ja mitkä kenenkin mielestä ovat vertailukelpoiset parit. Selkeimmin hintaeroa minusta on jossain perusfarkussa. Vähän reilulla 20 000 eurolla saa perhekäyttöön sopivan bensafarkun riittävällä tavaratilalla (n. 500l), sähköautoissa tuohon segmenttiin ei alle neljän kympin löydy oikein mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jonkun Polestarin tai vastaavan saa selvästi alle 70000 euron. Mikäs on se vastaava polttomoottoriauto 40000 eurolla josta löytyy neliveto ja 400 hevosvoimaa?

        Oikeasti noihin hintaeroihin ei ole yhtä oikeaa vastausta, riippuu täysin siitä mitä malleja verrataan keskenään ja mitkä kenenkin mielestä ovat vertailukelpoiset parit. Selkeimmin hintaeroa minusta on jossain perusfarkussa. Vähän reilulla 20 000 eurolla saa perhekäyttöön sopivan bensafarkun riittävällä tavaratilalla (n. 500l), sähköautoissa tuohon segmenttiin ei alle neljän kympin löydy oikein mitään.

        Joka tapauksessa noita kalliita laitteita ostaa erittäin pieni vähemmistö joka on lelunsa jo hankkinut.
        Nyt myynti sakkaa pahasti koska tavallinen kansa ei innostu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka tapauksessa noita kalliita laitteita ostaa erittäin pieni vähemmistö joka on lelunsa jo hankkinut.
        Nyt myynti sakkaa pahasti koska tavallinen kansa ei innostu.

        Se tavallinen kansa joka ajaa nyt sillä kolmen tonnin Corollalla ei ole aiemminkaan ostanut uusia autoja, ei tuon ryhmän ostokäyttäytyminen vaikuta millään tavalla uusien autojen myyntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se tavallinen kansa joka ajaa nyt sillä kolmen tonnin Corollalla ei ole aiemminkaan ostanut uusia autoja, ei tuon ryhmän ostokäyttäytyminen vaikuta millään tavalla uusien autojen myyntiin.

        Ja valtaosa uusia autoja ostavista valitsee muun kuin täyssähköauton. Harvaa kiinnostaa sähköautot eli ylihintainen roska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jonkun Polestarin tai vastaavan saa selvästi alle 70000 euron. Mikäs on se vastaava polttomoottoriauto 40000 eurolla josta löytyy neliveto ja 400 hevosvoimaa?

        Oikeasti noihin hintaeroihin ei ole yhtä oikeaa vastausta, riippuu täysin siitä mitä malleja verrataan keskenään ja mitkä kenenkin mielestä ovat vertailukelpoiset parit. Selkeimmin hintaeroa minusta on jossain perusfarkussa. Vähän reilulla 20 000 eurolla saa perhekäyttöön sopivan bensafarkun riittävällä tavaratilalla (n. 500l), sähköautoissa tuohon segmenttiin ei alle neljän kympin löydy oikein mitään.

        Mihin oikeasti tarvitset nelivetoa ja 400 hevosvoimaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin oikeasti tarvitset nelivetoa ja 400 hevosvoimaa.

        "Mihin oikeasti tarvitset nelivetoa ja 400 hevosvoimaa."

        En mihinkään. Sen sijaan tarvitsen vähintään 1000hv, ja nelivedon, jotta pääsen mahdollisimman nopeasti tollolootisteista ohitse.

        Audi King
        -Teiden King- 💪


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jonkun Polestarin tai vastaavan saa selvästi alle 70000 euron. Mikäs on se vastaava polttomoottoriauto 40000 eurolla josta löytyy neliveto ja 400 hevosvoimaa?

        Oikeasti noihin hintaeroihin ei ole yhtä oikeaa vastausta, riippuu täysin siitä mitä malleja verrataan keskenään ja mitkä kenenkin mielestä ovat vertailukelpoiset parit. Selkeimmin hintaeroa minusta on jossain perusfarkussa. Vähän reilulla 20 000 eurolla saa perhekäyttöön sopivan bensafarkun riittävällä tavaratilalla (n. 500l), sähköautoissa tuohon segmenttiin ei alle neljän kympin löydy oikein mitään.

        Aika harva oikeasti haluaa polttomoottoriautoa , jossa on 400 hv . Käyttöautot ovat erisarjassa . Önko tuo Polestar niin painava , että noin paljon tehoa tarvitaan ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mihin oikeasti tarvitset nelivetoa ja 400 hevosvoimaa."

        En mihinkään. Sen sijaan tarvitsen vähintään 1000hv, ja nelivedon, jotta pääsen mahdollisimman nopeasti tollolootisteista ohitse.

        Audi King
        -Teiden King- 💪

        "1000hv, ja nelivedon"

        Taitaa mennä Tesla Model S Plaidiin valintasi tuossa tapauksessa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin oikeasti tarvitset nelivetoa ja 400 hevosvoimaa.

        Tehon suhteen rehellisesti sanottuna vähempikin riittäisi, mutta neliveto on sen verran iso mukavuusvaruste että kaksivetoista autoa en itse osta.

        Tosin minusta nämä mihin tarvitsee sitä tai tätä ominaisuutta on vähän turhia, samalla periaatteella voi kysyä mihin tarvitaan automaattivaihteistoa tai keskuslukitusta tai ohjaustehostinta... Jos hintavertailua tekee niin vertailuparit pitäisi silloin olla ominaisuuksiltaan mahdollisimman lähellä toisiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän sähköautot ole mitenkään muuttaneet sitä tilannetta että aina on ollut ihmisiä joilla ei ole taloudellisia resursseja ostaa uutta autoa.

        Lisäksi jos katsoo uusien autojen rekisteröintejä, niin käyttövoimasta riippumatta aika paljon siellä kuitenkin on yli 40 k€ autoja, top 10 -rekisteröinneisssä esim. Toyota Rav4 ja Volvo XC60. Ainut "halpa" pikkuauto top 10:ssä on Toyota Yaris. Eli kyllä monelle uuden auton ostajalle sähköauto on hinnan puolesta ihan saavutettavissa.

        ”Eihän sähköautot ole mitenkään muuttaneet sitä tilannetta että aina on ollut ihmisiä joilla ei ole taloudellisia resursseja ostaa uutta autoa.”

        Mutta tulevat muuttamaan tilanteen siten, että tulevaisuudessa tulee olemaan paljon enemmän ihmisiä, jolla ei ole varaa ostaa sitä käytettyäkään sutoa. Sitten kun halpoja polttomoottoriautoja ei enää ole tai niiden käyttö on tehty mahdottomaksi, loppuu monelta liikkuminen kokonaan. Sähköautoille ei koskaan muodostu samanlaista käytettyjen markkinaa kuin polttomoottoriautoilla on nyt. Kuka tahansa pienituloisempikin voi ostaa tonnin-parin hintaisen toimivan polttomoottoriauton, jolla ajaa tankillisella yhtä pitkän matkan kuin uutenakin.
        On sanomattakin selvää, että vastaavia sähköautoja ei tule koskaan olemaan johtuen akustojen lyhyestä käyttöiästä ja korkeasta hinnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se tavallinen kansa joka ajaa nyt sillä kolmen tonnin Corollalla ei ole aiemminkaan ostanut uusia autoja, ei tuon ryhmän ostokäyttäytyminen vaikuta millään tavalla uusien autojen myyntiin.

        Mutta millä se tavallinen kansa ajaa sitten, kun kolmen tonnin corolloja ei enää ole? Turha luulla, että milloinkaan käytettyjen markkinoilla olisi kolmen tonnin toimivia sähköautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin oikeasti tarvitset nelivetoa ja 400 hevosvoimaa.

        Minulle riittäisi oikein hyvin sähköauto, jossa olisi se sama 75 hevosvoimaa kuin nykyisessäkin autossani, ja toimintamatka normaalissa maantieajossa vaikka joku 400 km ettei koko ajan tartte olla tärreellään. Eikä mitään ylimääräisiä älykotkotuksia tai ylellisyysvarusteita tarvita. Ihan vaan edullinen perusauto liikkumiseen paikasta A paikkaan B ja takaisin.
        Mutta ei yhtäkään sellaista ole Suomen markkinoilla.


    • Anonyymi

      Korjaus edelliseen
      Ihan kelvollisia polttomoottoriautoja saa puoleen hintaan.

    • Anonyymi

      Kamux juuri ilmoitti, että käytettyjen sähköaotojen myynti sakkaa.

    • Anonyymi

      Aika tyypillinen uuden polttomoottoriauton hinta on 40ke ja niitä ostaa ihan tavalliset TYÖSSÄ KÄYVÄT työläisperheet.

      • Anonyymi

        Suurin osa uusien tilaajista ei osta autoa vaan sen omistaa toinen joille he maksavat autoa pois joka kuukausi, en usko että nämä uusien autojen tilaajat ei kykenee irroittamaan varallisuudestaan 30 000 eur tai 40 000eur. Tai ostamaan sijoitusasuntoa joka maksaa vaikkapa 30 000eur. Yllättävän paljon laittaa rahaa sellainen ihminen esim 20 vuoden aikana kun maksavat joka kuukaisi toisen taskuu vaikkapa 400-600eur


    • Anonyymi

      Viime vuoden tulot n. 22000, menot 20500.
      Laske siitä sähköauton takaisinmaksuaika, lisäksi ei ole latausliitäntää.
      Akku kestää sen max 10v.

      Mineraalien takia ev on viherpesua ja anekauppaa.
      https://www.youtube.com/watch?v=8fwdSyA6AB0

    • Anonyymi

      Harakka lopetti sähkökulkineilla olleen avustuksen . Sanoi sen toimineen hyvin . Joten olemme tyytyväisiä .

    • Anonyymi

      Polttomoottori biilejä myydään vielä 2080 luvulla, kun hakivat jatkoaikaa vihreiltä rölleiltä?

    • Anonyymi

      Takuuaika on umpeutunut ja on riski omistaa elutroniikka kakkia?!🤭🤭

    • Anonyymi

      Sähköautoista puuttuu kohtuuhintaiset uudet autot kokonaan. Niitä pitäisi olla nyt tarjolla jos haluttaisiin kaupan käyvän.

      • Anonyymi

        Sähköautoja ostetaan enemmän kuin ehditään tekemään. Niiden toimitusajat ovat kuukausia. Suosituimpien mallien yli vuoden.


      • Anonyymi

        Sellaisiakin maailmalla on, mutta eipä tuoda Suomeen. Se on luultavasti poliittinen linjaus: tänne tuodaan vain kalliimpia sähköautomalleja, koska ei haluta että köyhempi kansa pääsisi hyötymään sähköautoilusta.


    • Anonyymi

      Köyhätkin itkevät onnesta kun tarjolle tulee käytettyjä sähköautoja joihin heillä riittää rahat.
      Onhan se paljon mukavampaa ajaa halvalla sähköllä kahdella eurolla 100km kuin maksaa itsensä kipeäksi bensasta 12-14 euroa sataselle.
      Kymppitonnin käytetyistä sähköautoista tulee kova kisa, hitaammille jää vain se käyttökuluiltaan sikakallis polttis.

      • Anonyymi

        On pirun kallista ostaa vanha sähköauto. Akku ei enää ota vastaan täyttä latausta, jo ennestään lyhyt kantama on lyhentynyt vielä 20 % lisää. Jos käteen osuu Pekka pelikortti ja joutuu uusimaan koko akun, joka maksaa yhtä paljon kuin auton ja arvo, niin romikselle joutuu viemään ja sitten ei oo rahaa ostaa mitään autoa.
        Sähköfantasia käy nyt kuumana mutta kyykkää kohta talouden jo hiipuessa.
        Nettiautossa on jo paljon vanhoja sähköautoja joita ei saa kaupaksi. Tämän totesi jo suurin käytettyjen autojen myyjä Kamux.


      • Anonyymi

        Köyhät nauraa kun kalliiden sähkörytkyttimien arvo rohmahtaa, eikä kukaan halua niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On pirun kallista ostaa vanha sähköauto. Akku ei enää ota vastaan täyttä latausta, jo ennestään lyhyt kantama on lyhentynyt vielä 20 % lisää. Jos käteen osuu Pekka pelikortti ja joutuu uusimaan koko akun, joka maksaa yhtä paljon kuin auton ja arvo, niin romikselle joutuu viemään ja sitten ei oo rahaa ostaa mitään autoa.
        Sähköfantasia käy nyt kuumana mutta kyykkää kohta talouden jo hiipuessa.
        Nettiautossa on jo paljon vanhoja sähköautoja joita ei saa kaupaksi. Tämän totesi jo suurin käytettyjen autojen myyjä Kamux.

        Akkujen hiipuminen on hidas prosessi ja käytetyn auton akkujen kunto on maailman helpoin asia tarkastaa. Sen sijaan vanhan polttiksen moottori tai vaihdelaatikko voi sanoa sopimuksensa irti aivan milloin vaan.

        Vanhojen sähköautojen range putoaa ikävuosien myötä mutta mitä väliä sillä on jos sähköauton range putoaa 400kmstä 300kmiin? Kun puolet suomalaisista ajaa autolla alle 60 km päivässä?
        Tämä iso popula ei edes koskaan joudu kokeilemaan kuinka paljon sen käytetyn sähköauton range on. Suurin muutos on että auton joutuu lataamaa yön yli kotipihassa kolme kertaa viikossa eikä vain kahta kertaa.

        Kyllä näille kelpaa halvat kilometrit sähköautolla eikä myöskään tarvitse maksaa kalliita huoltoja joka vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkujen hiipuminen on hidas prosessi ja käytetyn auton akkujen kunto on maailman helpoin asia tarkastaa. Sen sijaan vanhan polttiksen moottori tai vaihdelaatikko voi sanoa sopimuksensa irti aivan milloin vaan.

        Vanhojen sähköautojen range putoaa ikävuosien myötä mutta mitä väliä sillä on jos sähköauton range putoaa 400kmstä 300kmiin? Kun puolet suomalaisista ajaa autolla alle 60 km päivässä?
        Tämä iso popula ei edes koskaan joudu kokeilemaan kuinka paljon sen käytetyn sähköauton range on. Suurin muutos on että auton joutuu lataamaa yön yli kotipihassa kolme kertaa viikossa eikä vain kahta kertaa.

        Kyllä näille kelpaa halvat kilometrit sähköautolla eikä myöskään tarvitse maksaa kalliita huoltoja joka vuosi.

        Vaikka suurimman osan ajasta kulkisikin alle 60 km päivässä niin satunnaisesti haluaa kulkea pidempiäkin matkoja. Ja jos auton toimintamatka on jo noin paljon niin en maksaisi autosta paria tonnia enempää. Esimerkiksi 10 vuotta vanhan Leafin todellinen arvo on alle tonnin.

        Ja todellisuudessa monissa pari vuotta vanhoissakin sähköautoissa on vaihdettu akku. Akku on vain hajonnut yhtäkkiä. Väite, että akut aina hiipuu hiljalleen on todistettavasti sontaa. Akkukin voi hajota ilman varoitusta. Akun poksahtaminen ei ole mitenkään harvinaista.

        Ja tällä hetkellä sähköautolla ei säästä euroakaan, koska ne ovat järkyttävän ylihintaisia kikkelinjatkeita. Lisäksi sähkön hinta tulee pysymään korkealla vielä vuosien ajan. Pitää varautua siihen, että sähkö maksaa yli 50 senttiä/kWh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka suurimman osan ajasta kulkisikin alle 60 km päivässä niin satunnaisesti haluaa kulkea pidempiäkin matkoja. Ja jos auton toimintamatka on jo noin paljon niin en maksaisi autosta paria tonnia enempää. Esimerkiksi 10 vuotta vanhan Leafin todellinen arvo on alle tonnin.

        Ja todellisuudessa monissa pari vuotta vanhoissakin sähköautoissa on vaihdettu akku. Akku on vain hajonnut yhtäkkiä. Väite, että akut aina hiipuu hiljalleen on todistettavasti sontaa. Akkukin voi hajota ilman varoitusta. Akun poksahtaminen ei ole mitenkään harvinaista.

        Ja tällä hetkellä sähköautolla ei säästä euroakaan, koska ne ovat järkyttävän ylihintaisia kikkelinjatkeita. Lisäksi sähkön hinta tulee pysymään korkealla vielä vuosien ajan. Pitää varautua siihen, että sähkö maksaa yli 50 senttiä/kWh.

        Ja muuten, käytettyjen sähköautojen kysyntä on romahtanut. Nyt sähköautot vain jäävät autoliikkeiden varastoihin makaamaan, kun pyyntihinnat ovat liian korkeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja muuten, käytettyjen sähköautojen kysyntä on romahtanut. Nyt sähköautot vain jäävät autoliikkeiden varastoihin makaamaan, kun pyyntihinnat ovat liian korkeita.

        "Nyt sähköautot vain jäävät autoliikkeiden varastoihin makaamaan, kun pyyntihinnat ovat liian korkeita."

        Ne ovat ylihintaisia ja niiden hinnat tulevat laskemaan järkevälle tasolle. Sehän on vaan hyvä juttu kun pääsee nauttimaan halvoista kilometreistä pienemmällä pääomakustannuksella.
        Sitä mukaa kun halvempia käytettyjä sähköautoja tulee liikkeisiin niin vanhoista latauskelvottomista ei saa enää yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkujen hiipuminen on hidas prosessi ja käytetyn auton akkujen kunto on maailman helpoin asia tarkastaa. Sen sijaan vanhan polttiksen moottori tai vaihdelaatikko voi sanoa sopimuksensa irti aivan milloin vaan.

        Vanhojen sähköautojen range putoaa ikävuosien myötä mutta mitä väliä sillä on jos sähköauton range putoaa 400kmstä 300kmiin? Kun puolet suomalaisista ajaa autolla alle 60 km päivässä?
        Tämä iso popula ei edes koskaan joudu kokeilemaan kuinka paljon sen käytetyn sähköauton range on. Suurin muutos on että auton joutuu lataamaa yön yli kotipihassa kolme kertaa viikossa eikä vain kahta kertaa.

        Kyllä näille kelpaa halvat kilometrit sähköautolla eikä myöskään tarvitse maksaa kalliita huoltoja joka vuosi.

        Pilttomoottoriautojen moottoreita tai vaihteistoja voi korjata pikkurahalla verrattuna sähköauton akun vaihtoon. Näitä polttomoottoreita on tehty niin pitkään, että osaamista löytyy paljon ja on hyvin luotettava moottori nykyään.
        Kyllä tuolla rangella on merkitystä niin kauan kunnes jokaisen parkkipaikalla on oma laturi. Mikä nyt on ihan utopiaa. Kaupungeissa on kadunvarret täynnä autoja ilman mitään latausmahdollisuuksia.
        Ei ketään huvita istua ostareiden parkkisilla lataamassa autoon 300 km rangea muutaman päivän välein.
        Näissä keskusteluissa intoilevat oman laturin omistavat, joille lataaminen ei ole ongelma.
        Omat kokemukset eri laitteiden akuista on sellaisia, että kaikki hajoaa vanhemmiten ja lopulta teho hiipuu nopeasti.
        Sähköauto ei oikeasti ole vielä pitkään aikaan suurten massojen vaihtoehto. Nyt on jo ensimmäisiä, jotka ovat myyneet uudehkon sähköauton ja palanneet polttomoottoriauton käyttäjiksi johtuen sähköauton rajoitteista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nyt sähköautot vain jäävät autoliikkeiden varastoihin makaamaan, kun pyyntihinnat ovat liian korkeita."

        Ne ovat ylihintaisia ja niiden hinnat tulevat laskemaan järkevälle tasolle. Sehän on vaan hyvä juttu kun pääsee nauttimaan halvoista kilometreistä pienemmällä pääomakustannuksella.
        Sitä mukaa kun halvempia käytettyjä sähköautoja tulee liikkeisiin niin vanhoista latauskelvottomista ei saa enää yhtään mitään.

        Ja tuohon menee ainakin 20 vuotta. Jopa 2030-luvulla käytetyt latauskelvottomat menee hyvin myyntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pilttomoottoriautojen moottoreita tai vaihteistoja voi korjata pikkurahalla verrattuna sähköauton akun vaihtoon. Näitä polttomoottoreita on tehty niin pitkään, että osaamista löytyy paljon ja on hyvin luotettava moottori nykyään.
        Kyllä tuolla rangella on merkitystä niin kauan kunnes jokaisen parkkipaikalla on oma laturi. Mikä nyt on ihan utopiaa. Kaupungeissa on kadunvarret täynnä autoja ilman mitään latausmahdollisuuksia.
        Ei ketään huvita istua ostareiden parkkisilla lataamassa autoon 300 km rangea muutaman päivän välein.
        Näissä keskusteluissa intoilevat oman laturin omistavat, joille lataaminen ei ole ongelma.
        Omat kokemukset eri laitteiden akuista on sellaisia, että kaikki hajoaa vanhemmiten ja lopulta teho hiipuu nopeasti.
        Sähköauto ei oikeasti ole vielä pitkään aikaan suurten massojen vaihtoehto. Nyt on jo ensimmäisiä, jotka ovat myyneet uudehkon sähköauton ja palanneet polttomoottoriauton käyttäjiksi johtuen sähköauton rajoitteista.

        "Sähköauto ei oikeasti ole vielä pitkään aikaan suurten massojen vaihtoehto. "

        Teknisesti tähän ri ole mitään syytä. Naapurimaassa lataukelvottomien uusmyynti on jo käytännössä nolla. Suomessakin ladattavia alkaa olemaan jo puolet myynnistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköauto ei oikeasti ole vielä pitkään aikaan suurten massojen vaihtoehto. "

        Teknisesti tähän ri ole mitään syytä. Naapurimaassa lataukelvottomien uusmyynti on jo käytännössä nolla. Suomessakin ladattavia alkaa olemaan jo puolet myynnistä.

        Naapurimaassa on vaurauttta jota suomessa ei ole. Käytetty romu loppuunajetulla akulla ei kiinnosta.
        Eniten myydään suomessa uusia bensa-autoja.
        Ei lähde sähköhöpötys lentoon suomessa. Ensimmäiset maksaa oppirahat


      • Anonyymi

        Onko sinulle kova pala maksaa 12 -14 € /100 km ? Kymppitonnin sähköautoja on kyllä myytävänä hyvinkin . Vaan ei taida kauppa käydä . Sitten kun diisel maksaa 3 € litra , niin minun 100 kilometriä maksaa 13,5 € .


      • Anonyymi

        Kymppitonnin käytettyjä sähköautoja on Nettiautossa useitakin, eipä vain näytä niistä erityisen kovaa kisaa olevan kun ovat siellä kuukaudesta toiseen🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkujen hiipuminen on hidas prosessi ja käytetyn auton akkujen kunto on maailman helpoin asia tarkastaa. Sen sijaan vanhan polttiksen moottori tai vaihdelaatikko voi sanoa sopimuksensa irti aivan milloin vaan.

        Vanhojen sähköautojen range putoaa ikävuosien myötä mutta mitä väliä sillä on jos sähköauton range putoaa 400kmstä 300kmiin? Kun puolet suomalaisista ajaa autolla alle 60 km päivässä?
        Tämä iso popula ei edes koskaan joudu kokeilemaan kuinka paljon sen käytetyn sähköauton range on. Suurin muutos on että auton joutuu lataamaa yön yli kotipihassa kolme kertaa viikossa eikä vain kahta kertaa.

        Kyllä näille kelpaa halvat kilometrit sähköautolla eikä myöskään tarvitse maksaa kalliita huoltoja joka vuosi.

        Sillä kyllä on väliä, jos sähköauton range putoaa kymmenessä vuodessa valmistajan uutena lupaamasta 190 km:sta käytännössä 70 km:iin, se ei tosi monelle enää riitä. Ja näitä on siellä Nettiautossa myynnissä. Se huolettomuus, kun ennen tankkasit kerran kuukaudessa ja sen koommin ei tarvinnut asiaa murehtia, versus siihen että joudut roikottamaan autoa roikan päässä joka hetki kun se ei liiku. Minun työmatkani on 50km per päivä. Ostaisinko sähköauton jolla pääsen töihin ja takaisin, mutta mitään satunnaista extempore reissua ei voisi enää ajatellakaan? Nope.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköauto ei oikeasti ole vielä pitkään aikaan suurten massojen vaihtoehto. "

        Teknisesti tähän ri ole mitään syytä. Naapurimaassa lataukelvottomien uusmyynti on jo käytännössä nolla. Suomessakin ladattavia alkaa olemaan jo puolet myynnistä.

        Uudien, niin. Mutta suuret massat ajavat käytetyillä, ja sähköauton elinkaari on lyhempi kuin polttomoottoriauton, juuri sen vääjäämättä heikkenevän akuston takia.


    • Anonyymi

      "Lisäksi sähkön hinta tulee pysymään korkealla vielä vuosien ajan. Pitää varautua siihen, että sähkö maksaa yli 50 senttiä/kWh."

      Omaa 14 sentin (veroineen ja siirtomaksuineen) sopimusta on jäljellä vielä puolitoista vuotta. Tuokin on vähän varman päälle otettu sopimus koska sähköauton saisi ladattua yöllä paljon halvemmalla pörssisähköllä. Sähkön hinta on aina ollut ja tulee olemaan jatkossakin vain noin yksi kuudesosa bensakuluista. Bensan hinta on aina ollut korkea ja jakeluvelvoite tulee nostamaan sitä reilusti lähivuosina.

      • Anonyymi

        Sinun sähkösopimuksellasi ei ole paskankaan väliä kokonaisuuden kannalta. Jokainen laskee sähkökustannukset sen perusteella mitä itse maksaa sähköstään.

        Monet maksavat jo nyt yli 50 senttiä/kWh sähköstään ja sillä lasketaan siis sähköauton kustannuksetkin. On jopa niitä, joiden sähkö maksaa siirtomaksuineen 70 senttiä/kWh.

        Ja nyt on jo monia ennusteita, että sähkön hinta ei tule laskemaan moneen vuoteen. Toki kesällä sähkö on hieman halvempaa, mutta ensi talvena ollaan taas täydessä energiakriisissä. Joten sinun sähkösopimuksesi hinta tulee puolentoista vuoden päästä moninkertaistumaan. Halpaa sähköä ei enää tule. 50 senttiä/kWh oli aika optimistinen arvio, on täysin mahdollista, että sähkö tulee maksamaan paljon enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun sähkösopimuksellasi ei ole paskankaan väliä kokonaisuuden kannalta. Jokainen laskee sähkökustannukset sen perusteella mitä itse maksaa sähköstään.

        Monet maksavat jo nyt yli 50 senttiä/kWh sähköstään ja sillä lasketaan siis sähköauton kustannuksetkin. On jopa niitä, joiden sähkö maksaa siirtomaksuineen 70 senttiä/kWh.

        Ja nyt on jo monia ennusteita, että sähkön hinta ei tule laskemaan moneen vuoteen. Toki kesällä sähkö on hieman halvempaa, mutta ensi talvena ollaan taas täydessä energiakriisissä. Joten sinun sähkösopimuksesi hinta tulee puolentoista vuoden päästä moninkertaistumaan. Halpaa sähköä ei enää tule. 50 senttiä/kWh oli aika optimistinen arvio, on täysin mahdollista, että sähkö tulee maksamaan paljon enemmän.

        "Monet maksavat jo nyt yli 50 senttiä/kWh sähköstään ja sillä lasketaan siis sähköauton kustannuksetkin. "

        Kukin laskee omilla hinnoillaan ja mulla se on 14 senttiä. Se mitä olen tästä tuttujen kanssa keskustellut niin vain tolloimmat eivät tehneet kiinteähintaisia sopimuksia alkuvuodesta. Lähinnä sellaiset kaukolämpö kerrostaloasujat joille ei sähkönhinnalla ole juurikaan merkitystä.

        Vielä halvemmalla saisi pörssisähköllä. Sähköautot kun ladataan yöllä jolloin sähkö on halvimmillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Monet maksavat jo nyt yli 50 senttiä/kWh sähköstään ja sillä lasketaan siis sähköauton kustannuksetkin. "

        Kukin laskee omilla hinnoillaan ja mulla se on 14 senttiä. Se mitä olen tästä tuttujen kanssa keskustellut niin vain tolloimmat eivät tehneet kiinteähintaisia sopimuksia alkuvuodesta. Lähinnä sellaiset kaukolämpö kerrostaloasujat joille ei sähkönhinnalla ole juurikaan merkitystä.

        Vielä halvemmalla saisi pörssisähköllä. Sähköautot kun ladataan yöllä jolloin sähkö on halvimmillaan.

        Valtaosa ei tehnyt kiinteähintaisia sopimuksia, koska ihmisille vakuuteltiin, että sähkön hinta ei tule nousemaan valtavasti ja että OL3 on syksyllä toiminnassa. Tosin sähkö ei olisi ollut nyt halpaa vaikka OL3 toimisikin.

        Ja kukaan ei enää ennusta, että sähkön hinta olisi edes 2 vuoden päästä halpaa. On todennäköistä, että noiden kiinteähintaisten sopimusten hinta moninkertaistuu kun sopimus uusitaan.

        Eikä sähkö ole aina halpaa yöllä. Esimerkiksi viime yönä sähkö maksoi alimmillaan yhden tunnin ajan 19 senttiä pörssissä, muun yön ajan hinta oli koko ajan yli 20 senttiä. Itse asiassa nyt on ainakin 5 päivää peräkkäin, että sähkö ei maksa alle 20 senttiä edes keskellä yötä.

        Edelleenkin minusta vain idiootit ostavat tällä hetkellä sähköautoja. Normaali ihminen voi aivan rauhassa odotella vaikka 10 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosa ei tehnyt kiinteähintaisia sopimuksia, koska ihmisille vakuuteltiin, että sähkön hinta ei tule nousemaan valtavasti ja että OL3 on syksyllä toiminnassa. Tosin sähkö ei olisi ollut nyt halpaa vaikka OL3 toimisikin.

        Ja kukaan ei enää ennusta, että sähkön hinta olisi edes 2 vuoden päästä halpaa. On todennäköistä, että noiden kiinteähintaisten sopimusten hinta moninkertaistuu kun sopimus uusitaan.

        Eikä sähkö ole aina halpaa yöllä. Esimerkiksi viime yönä sähkö maksoi alimmillaan yhden tunnin ajan 19 senttiä pörssissä, muun yön ajan hinta oli koko ajan yli 20 senttiä. Itse asiassa nyt on ainakin 5 päivää peräkkäin, että sähkö ei maksa alle 20 senttiä edes keskellä yötä.

        Edelleenkin minusta vain idiootit ostavat tällä hetkellä sähköautoja. Normaali ihminen voi aivan rauhassa odotella vaikka 10 vuotta.

        Tuntuu että tällä hetkellä sähköautoilu on kuin uskonnollinen liike. Sokeasti uskotaan teknologiaan ja ummistetaan silmät kaikilta huonoilta puolilta, lopuksi vielä haukutaan vääräuskoiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun sähkösopimuksellasi ei ole paskankaan väliä kokonaisuuden kannalta. Jokainen laskee sähkökustannukset sen perusteella mitä itse maksaa sähköstään.

        Monet maksavat jo nyt yli 50 senttiä/kWh sähköstään ja sillä lasketaan siis sähköauton kustannuksetkin. On jopa niitä, joiden sähkö maksaa siirtomaksuineen 70 senttiä/kWh.

        Ja nyt on jo monia ennusteita, että sähkön hinta ei tule laskemaan moneen vuoteen. Toki kesällä sähkö on hieman halvempaa, mutta ensi talvena ollaan taas täydessä energiakriisissä. Joten sinun sähkösopimuksesi hinta tulee puolentoista vuoden päästä moninkertaistumaan. Halpaa sähköä ei enää tule. 50 senttiä/kWh oli aika optimistinen arvio, on täysin mahdollista, että sähkö tulee maksamaan paljon enemmän.

        Olet väärässä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosa ei tehnyt kiinteähintaisia sopimuksia, koska ihmisille vakuuteltiin, että sähkön hinta ei tule nousemaan valtavasti ja että OL3 on syksyllä toiminnassa. Tosin sähkö ei olisi ollut nyt halpaa vaikka OL3 toimisikin.

        Ja kukaan ei enää ennusta, että sähkön hinta olisi edes 2 vuoden päästä halpaa. On todennäköistä, että noiden kiinteähintaisten sopimusten hinta moninkertaistuu kun sopimus uusitaan.

        Eikä sähkö ole aina halpaa yöllä. Esimerkiksi viime yönä sähkö maksoi alimmillaan yhden tunnin ajan 19 senttiä pörssissä, muun yön ajan hinta oli koko ajan yli 20 senttiä. Itse asiassa nyt on ainakin 5 päivää peräkkäin, että sähkö ei maksa alle 20 senttiä edes keskellä yötä.

        Edelleenkin minusta vain idiootit ostavat tällä hetkellä sähköautoja. Normaali ihminen voi aivan rauhassa odotella vaikka 10 vuotta.

        2 vuoden ennusteesta en tiedä , mutta ensikesäksi sähkön hinta putoaa alla 10 sentin ennusteiden mukaan .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2 vuoden ennusteesta en tiedä , mutta ensikesäksi sähkön hinta putoaa alla 10 sentin ennusteiden mukaan .

        Tuskin tippuu ja energiakriisi ei tule päättymään ensi vuonnakaan. Sähkön hinta ei tule laskemaan vuosiin, jos ylipäätään koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin tippuu ja energiakriisi ei tule päättymään ensi vuonnakaan. Sähkön hinta ei tule laskemaan vuosiin, jos ylipäätään koskaan.

        Futuurihintojen perusteella hintataso on keskimäärin jotain 15-20 snt/kWh, talvella kalliimpaa, kesällä halvempaa.

        Nuo maalailut yli 50 snt/kWh -hinnoista voi unohtaa. Yksittäisenä piikkituntina hinta voi olla tuo, mutta jos on pörssisähkö käytössä niin auto yleensä ladataan edullisempana yöaikana. Ja silloinkin harvan tarvitsee ladata joka yö, eli öistäkin voi valita ne edullisimmat. Jos olisi tilanne että yösähkökin maksaa 50 snt/kWh, niin silloin päiväajan hinta on jo niin korkea että on paljon isompiakin ongelmia edessä kuin auton latauksen hinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Futuurihintojen perusteella hintataso on keskimäärin jotain 15-20 snt/kWh, talvella kalliimpaa, kesällä halvempaa.

        Nuo maalailut yli 50 snt/kWh -hinnoista voi unohtaa. Yksittäisenä piikkituntina hinta voi olla tuo, mutta jos on pörssisähkö käytössä niin auto yleensä ladataan edullisempana yöaikana. Ja silloinkin harvan tarvitsee ladata joka yö, eli öistäkin voi valita ne edullisimmat. Jos olisi tilanne että yösähkökin maksaa 50 snt/kWh, niin silloin päiväajan hinta on jo niin korkea että on paljon isompiakin ongelmia edessä kuin auton latauksen hinta.

        Viimeisen viikon pörssisähkön keskihinta on ollut yli 30 senttiä (7 vrk keskihinta on 30,24 senttiä ja nousussa) ja talvi ei ole kunnolla edes alkanut. Tässä on ollut päiviä jolloin pörssisähkön hinta ei päivällä ole mennyt kertaakaan alle 40 senttiä. Tulemme näkemään vielä talvella useita päiviä ja ehkä jopa viikkoja, jolloin sähkön keskihinta on paljon yli 50 senttiä.

        Ja muuten, viimeiseen 6 päivään pörssisähkön hinta ei ole laskenut edes yöllä alle 20 sentin. Yösähkökin on maksanut viime päivinä normaalisti 20-30 senttiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Futuurihintojen perusteella hintataso on keskimäärin jotain 15-20 snt/kWh, talvella kalliimpaa, kesällä halvempaa.

        Nuo maalailut yli 50 snt/kWh -hinnoista voi unohtaa. Yksittäisenä piikkituntina hinta voi olla tuo, mutta jos on pörssisähkö käytössä niin auto yleensä ladataan edullisempana yöaikana. Ja silloinkin harvan tarvitsee ladata joka yö, eli öistäkin voi valita ne edullisimmat. Jos olisi tilanne että yösähkökin maksaa 50 snt/kWh, niin silloin päiväajan hinta on jo niin korkea että on paljon isompiakin ongelmia edessä kuin auton latauksen hinta.

        Ja muuten, miksi sähköyhtiöiden (siis niillä harvoilla, jotka vielä määräaikaisia myyvät) määräaikaiset sopimukset ovat jo nyt yli 50 senttiä/kWh? Ja toistaiseksi voimassaolevien sopimustenkin hinnat lähentelevät pian 50 senttiä, vaikka noiden sopimusten hintoja voi muuttaa nopeasti. Sähköyhtiöt eivät usko sähkön hintojen laskevan vielä pitkään aikaan.

        Voi olla, että sähkö hinta väliaikaisesti laskee kesäksi, mutta ensi talvena sähkö on tätäkin vuotta kalliimpaa. 50 senttiä tulee olemaan vakiohinta sähkölle talvella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimeisen viikon pörssisähkön keskihinta on ollut yli 30 senttiä (7 vrk keskihinta on 30,24 senttiä ja nousussa) ja talvi ei ole kunnolla edes alkanut. Tässä on ollut päiviä jolloin pörssisähkön hinta ei päivällä ole mennyt kertaakaan alle 40 senttiä. Tulemme näkemään vielä talvella useita päiviä ja ehkä jopa viikkoja, jolloin sähkön keskihinta on paljon yli 50 senttiä.

        Ja muuten, viimeiseen 6 päivään pörssisähkön hinta ei ole laskenut edes yöllä alle 20 sentin. Yösähkökin on maksanut viime päivinä normaalisti 20-30 senttiä.

        Viime viikkoa edeltävänä viikonloppuna taas sähkö oli ilmaista (tai itse asiassa hinta oli negatiivinen), eli vaihtelu on voimakasta ja sähköauton lataus on yksi helpoimmista keinoista ajoittaa edullisen hinnan aikaan.

        Syy miksi määräaikaisten sopimusten hinnat (yhtiöillä jotka niitä yleensäkään enää tarjoavat) on se että niiden hintoihin on leivottu sisään kaikki hintavaihteluiden riskit, eli missään skenaariossa sähköyhtiö ei jää tappiolle. Täällä päin paikallisen sähköyhtiön edustaja totesikin lehdessä etteivät myy määräaikaisia sopimuksia, koska markkinariskien sisällyttäminen hintaan nostaa sen niin korkeaksi ettei sitä kukaan silloin osta. Eli noissa sopimuksissa maksat takuuvarmasti korkeaa hintaa, pörssisähkössä voi kuitenkin ohjata itse kulutusta edullisen sähkön ajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime viikkoa edeltävänä viikonloppuna taas sähkö oli ilmaista (tai itse asiassa hinta oli negatiivinen), eli vaihtelu on voimakasta ja sähköauton lataus on yksi helpoimmista keinoista ajoittaa edullisen hinnan aikaan.

        Syy miksi määräaikaisten sopimusten hinnat (yhtiöillä jotka niitä yleensäkään enää tarjoavat) on se että niiden hintoihin on leivottu sisään kaikki hintavaihteluiden riskit, eli missään skenaariossa sähköyhtiö ei jää tappiolle. Täällä päin paikallisen sähköyhtiön edustaja totesikin lehdessä etteivät myy määräaikaisia sopimuksia, koska markkinariskien sisällyttäminen hintaan nostaa sen niin korkeaksi ettei sitä kukaan silloin osta. Eli noissa sopimuksissa maksat takuuvarmasti korkeaa hintaa, pörssisähkössä voi kuitenkin ohjata itse kulutusta edullisen sähkön ajalle.

        Valtaosa ihmisistä ei pysty ohjaamaan sähkön kulutusta edullisen sähkön aikaan. Jos etätöissä niin työt tehdään päivällä, pesukonetta käytetään päivällä, ruoka laitetaan päivällä jne. Jos minulla on paljon pyykkiä niin täytän pyykkikoneen heti ja laitan sen heti käyntiin, en todellakaan odottele edes tuntia.

        Eikä tuollaisessa elämässä mitään järkeä olisikaan. Sauna laitetaan päälle kun itseä huvittaa, ruokaa tehdään kun on nälkä jne. En tiedä mitä sähkön hinta ja muun Suomen kulutus on milläkin hetkellä enkä piittaa siitä.

        Tuollainen jatkuva sähkön hinnan tuijotus on aika sadistista touhua. Eläminen sähkön hinnan perusteella on itsensä kiduttamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosa ihmisistä ei pysty ohjaamaan sähkön kulutusta edullisen sähkön aikaan. Jos etätöissä niin työt tehdään päivällä, pesukonetta käytetään päivällä, ruoka laitetaan päivällä jne. Jos minulla on paljon pyykkiä niin täytän pyykkikoneen heti ja laitan sen heti käyntiin, en todellakaan odottele edes tuntia.

        Eikä tuollaisessa elämässä mitään järkeä olisikaan. Sauna laitetaan päälle kun itseä huvittaa, ruokaa tehdään kun on nälkä jne. En tiedä mitä sähkön hinta ja muun Suomen kulutus on milläkin hetkellä enkä piittaa siitä.

        Tuollainen jatkuva sähkön hinnan tuijotus on aika sadistista touhua. Eläminen sähkön hinnan perusteella on itsensä kiduttamista.

        Lisään... Kerrostaloissa ei saa esimerkiksi pesukonetta käyttää myöhään illalla tai yöllä eikä myöskään liian aikaisin aamulla. Käytännössä kaikki paljon sähköä kuluttavat toiminnot pitää tehdä päivällä ja vaihtoehtoa ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime viikkoa edeltävänä viikonloppuna taas sähkö oli ilmaista (tai itse asiassa hinta oli negatiivinen), eli vaihtelu on voimakasta ja sähköauton lataus on yksi helpoimmista keinoista ajoittaa edullisen hinnan aikaan.

        Syy miksi määräaikaisten sopimusten hinnat (yhtiöillä jotka niitä yleensäkään enää tarjoavat) on se että niiden hintoihin on leivottu sisään kaikki hintavaihteluiden riskit, eli missään skenaariossa sähköyhtiö ei jää tappiolle. Täällä päin paikallisen sähköyhtiön edustaja totesikin lehdessä etteivät myy määräaikaisia sopimuksia, koska markkinariskien sisällyttäminen hintaan nostaa sen niin korkeaksi ettei sitä kukaan silloin osta. Eli noissa sopimuksissa maksat takuuvarmasti korkeaa hintaa, pörssisähkössä voi kuitenkin ohjata itse kulutusta edullisen sähkön ajalle.

        Tuo "hintavaihteluiden riski" tarkoittaa, että he uskovat sähkön keskihinnan olevan todella korkea.

        "Eli noissa sopimuksissa maksat takuuvarmasti korkeaa hintaa, pörssisähkössä voi kuitenkin ohjata itse kulutusta edullisen sähkön ajalle."

        Tuo on aivottoman typerää. Jos määräaikainen sopimus maksaa enemmän niin sähköyhtiö tienaa sillä enemmän. Miksi sähköyhtiö tarjoaisi sellaista sopimusta, joka on heille heikompi? On teoreettisesti mahdotonta, että sähköyhtiö ja asiakas hyötyisi samaan aikaan.

        Syy miksi määräaikaiset sopimukset maksavat paljon on yksinkertaisesti se, että sähköyhtiöt eivät usko sähkön hinnan laskevan enää moneen vuoteen. Ensi vuonna ei ole yhtään halvempaa sähköä kuin nyt. Itse asiassa jotkut ennustavat ensi vuonna olevan jopa pahempi energiakriisi kuin nyt. Energiakriisi ei ratkea vielä moneen vuoteen. Sähköyhtiöt voivat toki valehdella muita syitä.

        Ja valtaosa ihmisistä ei aikatauluta elämäänsä, vaikka heillä olisi pörssisähkökin vaan elää täsmälleen niin kuin ennenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo "hintavaihteluiden riski" tarkoittaa, että he uskovat sähkön keskihinnan olevan todella korkea.

        "Eli noissa sopimuksissa maksat takuuvarmasti korkeaa hintaa, pörssisähkössä voi kuitenkin ohjata itse kulutusta edullisen sähkön ajalle."

        Tuo on aivottoman typerää. Jos määräaikainen sopimus maksaa enemmän niin sähköyhtiö tienaa sillä enemmän. Miksi sähköyhtiö tarjoaisi sellaista sopimusta, joka on heille heikompi? On teoreettisesti mahdotonta, että sähköyhtiö ja asiakas hyötyisi samaan aikaan.

        Syy miksi määräaikaiset sopimukset maksavat paljon on yksinkertaisesti se, että sähköyhtiöt eivät usko sähkön hinnan laskevan enää moneen vuoteen. Ensi vuonna ei ole yhtään halvempaa sähköä kuin nyt. Itse asiassa jotkut ennustavat ensi vuonna olevan jopa pahempi energiakriisi kuin nyt. Energiakriisi ei ratkea vielä moneen vuoteen. Sähköyhtiöt voivat toki valehdella muita syitä.

        Ja valtaosa ihmisistä ei aikatauluta elämäänsä, vaikka heillä olisi pörssisähkökin vaan elää täsmälleen niin kuin ennenkin.

        Kyse on riskienhallinnasta. Pörssihintainen sopimus on sähköyhtiölle helppo ja riskitön, koska he saavat siitä takuuvarmasti aina oman marginaalinsa. Määräaikaiseen sopimukseen taas liittyy nykyisessä markkinatilanteessa iso hintariski, joka pitää leipoa sisään asiakashintoihin.

        Jos määräaikaisen sopimuksen hinta on 50 snt/kWh ei ole kyse siitä että sähköyhtiö uskoisi hinnan todennäköisimmin olevan tuota luokkaa, vaan se on varautunut siihen että hinta voi huonoimmassakin tapauksessa olla noin korkea. Sähköfutuurien pitäisi kuitenkin kertoa paras hintataso/arvio perustuen käytettävissä oleviin tietoihin, ja jos niiden hinta on 15-20 snt/kWh niin ei millään yksittäisellä sähköyhtiöllä voi olla jotain kristallipalloa joka kertoo että hinta tuleekin olemaan 50 snt/kWh.

        Se kuinka hyvin pystyy tai haluaa sopeuttaa kulutusta pörssisähkön perusteella riippuu sitten ihan henkilöstä, omasta tuttavapiiristä kyllä kaikki pörssisähköön siirtyneet ovat jollain tavalla siirtäneet kulutusta edullisempiin ajankohtiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on riskienhallinnasta. Pörssihintainen sopimus on sähköyhtiölle helppo ja riskitön, koska he saavat siitä takuuvarmasti aina oman marginaalinsa. Määräaikaiseen sopimukseen taas liittyy nykyisessä markkinatilanteessa iso hintariski, joka pitää leipoa sisään asiakashintoihin.

        Jos määräaikaisen sopimuksen hinta on 50 snt/kWh ei ole kyse siitä että sähköyhtiö uskoisi hinnan todennäköisimmin olevan tuota luokkaa, vaan se on varautunut siihen että hinta voi huonoimmassakin tapauksessa olla noin korkea. Sähköfutuurien pitäisi kuitenkin kertoa paras hintataso/arvio perustuen käytettävissä oleviin tietoihin, ja jos niiden hinta on 15-20 snt/kWh niin ei millään yksittäisellä sähköyhtiöllä voi olla jotain kristallipalloa joka kertoo että hinta tuleekin olemaan 50 snt/kWh.

        Se kuinka hyvin pystyy tai haluaa sopeuttaa kulutusta pörssisähkön perusteella riippuu sitten ihan henkilöstä, omasta tuttavapiiristä kyllä kaikki pörssisähköön siirtyneet ovat jollain tavalla siirtäneet kulutusta edullisempiin ajankohtiin.

        Jos asuu kerrostalossa niin esimerkiksi pesukonetta ei saa käyttää milloin vain haluaa. On vaikeaa siirtää kulutusta aina edulliseen aikaan.

        Enkä itse ainakaan viitsi miettiä sähkön hintaa joka päivä. Tuo optimoinnin pitäisi onnistua ilman, että sähkön hintaa ikinä edes vilkaisee. Jos haluan tehdä tiettyyn aikaan ruokaa niin teen sen miettimättä sähkön hintaa. Sähkön hinnan mukaan eläminen on sadismia.

        Minusta sähkön pitäisi olla aina saman hintaista riippumatta kellosta ja päivästä.

        "Jos määräaikaisen sopimuksen hinta on 50 snt/kWh ei ole kyse siitä että sähköyhtiö uskoisi hinnan todennäköisimmin olevan tuota luokkaa, vaan se on varautunut siihen että hinta voi huonoimmassakin tapauksessa olla noin korkea."

        Tuo on typerä perustelu. Jos pörssisähkön keskihinta on 20 senttiä/kWh ja sopimuksen hinta 50 snt/kWh niin sähköyhtiö tekee 60% hinnasta voittoa. Ei ole mitään merkitystä mikä on huippu, koska lyhytaikaiset tappiot korvataan moninkertaisesti matalien hintojen voitoilla. Ei sähköyhtiöllä olisi mitään järkeä houkutella pörssisähköön, jos he tekevät jättimäisiä voittoja määräaikaisella sopimuksella.

        Määräaikaisen sopimuksen hinta ei ole ikinä tarkoittanut korkeinta pörssihintaa vaan arvioitua sähkön keskihintaa yrityksen voittoa. Totuus on, että sähköyhtiö arvioi, että sähkön keskihinta on seuraavan 2 vuoden aikana tuon verran.

        Ja muuten, nyt viimeisen 7 vrk keskihinta on 31,23 senttiä. 28 vrk keskihinta on 19,37 senttiä. Ja hinnat ovat nousussa.

        Ja todellisuudessa 50 senttiä ei ole lähelläkään korkeinta hintaa. Olemme nähneet jo monta kertaa korkeampia lukemia. Elokuussakin oli hetki, kun sähkön hinta oli 85 senttiä/kWh.

        Itse asiassa huonoin tapaus voi talvella olla yli 200 senttiä/kWh. Tällaisiakin lyhytkestoisia hintoja on ennustettu. Emme ole vielä lähelläkään korkeimpia sähkön hintoja. Tammi-helmikuussa tulee olemaan paljon korkeammat sähkön hinnat ainakin hetkittäin, koska kulutus tulee nousemaan vielä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on riskienhallinnasta. Pörssihintainen sopimus on sähköyhtiölle helppo ja riskitön, koska he saavat siitä takuuvarmasti aina oman marginaalinsa. Määräaikaiseen sopimukseen taas liittyy nykyisessä markkinatilanteessa iso hintariski, joka pitää leipoa sisään asiakashintoihin.

        Jos määräaikaisen sopimuksen hinta on 50 snt/kWh ei ole kyse siitä että sähköyhtiö uskoisi hinnan todennäköisimmin olevan tuota luokkaa, vaan se on varautunut siihen että hinta voi huonoimmassakin tapauksessa olla noin korkea. Sähköfutuurien pitäisi kuitenkin kertoa paras hintataso/arvio perustuen käytettävissä oleviin tietoihin, ja jos niiden hinta on 15-20 snt/kWh niin ei millään yksittäisellä sähköyhtiöllä voi olla jotain kristallipalloa joka kertoo että hinta tuleekin olemaan 50 snt/kWh.

        Se kuinka hyvin pystyy tai haluaa sopeuttaa kulutusta pörssisähkön perusteella riippuu sitten ihan henkilöstä, omasta tuttavapiiristä kyllä kaikki pörssisähköön siirtyneet ovat jollain tavalla siirtäneet kulutusta edullisempiin ajankohtiin.

        "Sähköfutuurien pitäisi kuitenkin kertoa paras hintataso/arvio perustuen käytettävissä oleviin tietoihin, ja jos niiden hinta on 15-20 snt/kWh niin ei millään yksittäisellä sähköyhtiöllä voi olla jotain kristallipalloa joka kertoo että hinta tuleekin olemaan 50 snt/kWh."

        Sähköfutuurit on vain ostettavia sijoituskohteita, ne ovat surkeita ennustamisessa. Sijoittajat eivät ole sen parempia ennustajia kuin kukaan muukaan. Futuurit ovat jatkuvasti väärässä. Sähköfutuurit ovat pelkkä spekulatiivinen sijoituskohde, ei mikään oikea ennuste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Monet maksavat jo nyt yli 50 senttiä/kWh sähköstään ja sillä lasketaan siis sähköauton kustannuksetkin. "

        Kukin laskee omilla hinnoillaan ja mulla se on 14 senttiä. Se mitä olen tästä tuttujen kanssa keskustellut niin vain tolloimmat eivät tehneet kiinteähintaisia sopimuksia alkuvuodesta. Lähinnä sellaiset kaukolämpö kerrostaloasujat joille ei sähkönhinnalla ole juurikaan merkitystä.

        Vielä halvemmalla saisi pörssisähköllä. Sähköautot kun ladataan yöllä jolloin sähkö on halvimmillaan.

        Pörssisähkön hinta esim. viime yönä (klo 00-06) oli 31-38 snt / kWh. Oli ehkä halvimmillaan, mutta kaikkea muuta kin halpaa. Entä sitten, kun sähköä aletaan säännöstellä? Ja entä sitten, kun talokin pitäisi pitää lämpimänä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos asuu kerrostalossa niin esimerkiksi pesukonetta ei saa käyttää milloin vain haluaa. On vaikeaa siirtää kulutusta aina edulliseen aikaan.

        Enkä itse ainakaan viitsi miettiä sähkön hintaa joka päivä. Tuo optimoinnin pitäisi onnistua ilman, että sähkön hintaa ikinä edes vilkaisee. Jos haluan tehdä tiettyyn aikaan ruokaa niin teen sen miettimättä sähkön hintaa. Sähkön hinnan mukaan eläminen on sadismia.

        Minusta sähkön pitäisi olla aina saman hintaista riippumatta kellosta ja päivästä.

        "Jos määräaikaisen sopimuksen hinta on 50 snt/kWh ei ole kyse siitä että sähköyhtiö uskoisi hinnan todennäköisimmin olevan tuota luokkaa, vaan se on varautunut siihen että hinta voi huonoimmassakin tapauksessa olla noin korkea."

        Tuo on typerä perustelu. Jos pörssisähkön keskihinta on 20 senttiä/kWh ja sopimuksen hinta 50 snt/kWh niin sähköyhtiö tekee 60% hinnasta voittoa. Ei ole mitään merkitystä mikä on huippu, koska lyhytaikaiset tappiot korvataan moninkertaisesti matalien hintojen voitoilla. Ei sähköyhtiöllä olisi mitään järkeä houkutella pörssisähköön, jos he tekevät jättimäisiä voittoja määräaikaisella sopimuksella.

        Määräaikaisen sopimuksen hinta ei ole ikinä tarkoittanut korkeinta pörssihintaa vaan arvioitua sähkön keskihintaa yrityksen voittoa. Totuus on, että sähköyhtiö arvioi, että sähkön keskihinta on seuraavan 2 vuoden aikana tuon verran.

        Ja muuten, nyt viimeisen 7 vrk keskihinta on 31,23 senttiä. 28 vrk keskihinta on 19,37 senttiä. Ja hinnat ovat nousussa.

        Ja todellisuudessa 50 senttiä ei ole lähelläkään korkeinta hintaa. Olemme nähneet jo monta kertaa korkeampia lukemia. Elokuussakin oli hetki, kun sähkön hinta oli 85 senttiä/kWh.

        Itse asiassa huonoin tapaus voi talvella olla yli 200 senttiä/kWh. Tällaisiakin lyhytkestoisia hintoja on ennustettu. Emme ole vielä lähelläkään korkeimpia sähkön hintoja. Tammi-helmikuussa tulee olemaan paljon korkeammat sähkön hinnat ainakin hetkittäin, koska kulutus tulee nousemaan vielä.

        "Jos pörssisähkön keskihinta on 20 senttiä/kWh"

        Vaikka talvi ei ole kunnolla edes alkanut, niin viimeisen kuukauden pörssisähkön keskihinta oli lähes 30 snt / kWh.
        Menee kuukausi-kaksi, niin 50 snt keskihintakaan ei riitä.


    • Anonyymi

      Luulen että valmistajien ja käytettyjen myyjien on pakko alkaa myöntämään kohtuuhintainen/halpa vakuutuus tai takuu myös akkutakuun loppumisen jälkeen Muuten vanhat sähköautot happanee myyjien käsiin. no

      • Anonyymi

        Autoliikkeillä on jo lain mukaan tietty vastuu käytetystä autosta 6 kuukauden ajan. Joten tuollainen vastuu kuuluu jo hintaan. Eli jos akku hajoaa heti ostamisen jälkeen niin autosta pitäisi saada rahat takaisin.

        Toki 6 kuukautta on vähän, mutta yksityisiltä myyjiltä ei saa sitäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoliikkeillä on jo lain mukaan tietty vastuu käytetystä autosta 6 kuukauden ajan. Joten tuollainen vastuu kuuluu jo hintaan. Eli jos akku hajoaa heti ostamisen jälkeen niin autosta pitäisi saada rahat takaisin.

        Toki 6 kuukautta on vähän, mutta yksityisiltä myyjiltä ei saa sitäkään.

        Tuo 6 kk on ihan liian vähän, että sillä olisi mitään nerkitystä. Jos itse ostaisin käytetyn sähköauton niin vaatimus on, että akkutakuu pitää olla 3-4 vuotta minkä pidän autoa. Muuten ei kiinnosta. Ihan liian iso riski, että akku tilttaa ja auto on arvoton sen jälkeen.


      • Anonyymi

        Olen ostanut pari käytettyä akkutyökalua. Tingin heti akun uusimisen hinnan pois koska akku on yleensä loppu kun myydään käytettyä. Eipä ollut erimielisyyttä myyjän kanssa tuosta.


    • Anonyymi

      Sormiparistot sopivat taskulamppuun, ei autoon.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Täyssähköautossa täytyy olla akusto, eikä mitään sormipattereita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä. Täyssähköautossa täytyy olla akusto, eikä mitään sormipattereita.

        Vaikka yli 5000 kpl sormiparistoja tyyppiä 18500 kuten esim Tesloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka yli 5000 kpl sormiparistoja tyyppiä 18500 kuten esim Tesloissa.

        18650 ei ole sormiparisto millään muotoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        18650 ei ole sormiparisto millään muotoa.

        Ja lisäksi Teslan vuoden 2022 kokonaismyynnistä n. 5% taitaa edes käyttää 18650:llia...


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        18650 ei ole sormiparisto millään muotoa.

        Kyllä se 18650 akku on sormipariston kokoluokkaa on. tarkemmin 2/3 osa minun etusormesta. Vielä tarkemmin 18650 akku on noin 65mm pitkä ja 18 mm paksu. Mittasin, kun yksi sellainen on tässä pöydälläni.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Osapula ja iso lamasodan takia, siinä pojalle selitys ja syyt kaikkien autojen myynnin hiipumiseen.

    • Anonyymi

      Sähköautoilu on todella ankeaa jos et omista omaa laturia. Pahimmillaan värjöttelet jossakin kylmässä usean tunnin. Ensin odotat vuoroa tunnin laturille ja sitten pari tuntia autossa kökkien. Varsin riemuskasta talviyön pimeydessä. Ei kiitos, ennen kuin järjestelmä on sellaisessa kunnossa, että omaa aikaa voi viettää paremmin kuin autossa istuen.

    • Anonyymi

      10 vuoden päästä suurin osa Suomessakin myytävistä sähköautoista on valmistettu Kiinassa. Syynä ykinkertaisesti hinta ja saatavuus.

      • Anonyymi

        Tuo pitää paikkansa mutta ei mitenkään vähennä sähköautojen huonoja puolia.


    • Anonyymi

      Autonmyyjänä vaihtoon tullut käytetty sähköauto on riski ja hyvityshinta on tarkoin mietittävä. Akunkuntoa ei välttämättä näe mittauksissa kun sään lämpötilat vaihtelevat suuresti eivätkä anna kokokuvaa akunvaraus kyvystä.
      Myös alustan sähköongelmat ovat sähköautossa yleisempiä kohtia.
      Takuuaja ja ehdot ovat vaikeampia verrattuna tavalliseen polttomoottori autoon.
      Käytetty sähköauto on yleensä vaikeampi markkinoida.

      • Anonyymi

        Muutama lööppi iltapäivälehdissä missä elekeläinen tai yksinhuoltaja menettää autonsa ja kaikki varansa kun akku lasahtaa eikä kukaan korvaa, niin se sitten sama kuin yrittäisi kaupata loppuunajettua Diesel autoa.
        Noissa vanhoissa sähköautoissa on niin isot riskit, ettei ne vaan tule menemään kaupaksi, jos niihin ei keksitä jotakin takuuta. Tämä alkaa kyllä näkyä myös pikkuhiljaa ketjussa ylöspäin kun tarjoaa käytettyä autoa vaihdossa.


      • Anonyymi

        Uutta autoa muutaman vuoden välein vaihtavalle on ihan yhdentekevää miten latailee akkua ja työsuhde autoilijoille. Tuossa mennään aina nopeus edellä ja laitetaan maksimit mitä saadaan aina helposti kerralla. Tämä tarkoittaa seuraaville omistajille sitä, että akku jo valmiiksi käytetty huonoksi. Tojota on kai yrittänyt tätä rajoittaa uudessa sähköautossa mutta tuloksena on sitten sysipaska latausnopeus ja talvella käyttökelvoton auto talvella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uutta autoa muutaman vuoden välein vaihtavalle on ihan yhdentekevää miten latailee akkua ja työsuhde autoilijoille. Tuossa mennään aina nopeus edellä ja laitetaan maksimit mitä saadaan aina helposti kerralla. Tämä tarkoittaa seuraaville omistajille sitä, että akku jo valmiiksi käytetty huonoksi. Tojota on kai yrittänyt tätä rajoittaa uudessa sähköautossa mutta tuloksena on sitten sysipaska latausnopeus ja talvella käyttökelvoton auto talvella.

        Kyllä mulla ainakin on työsuhdeauton maksimilataus asetettu 80%:iin muulloin kuin sen muutaman kerran vuodessa kun on tarvetta koko patterille.

        En todellakaan yritä muuten vaan huvikseni tuhota tavaroita, olivat ne sitten omia tai jonkun toisen. Mopojonnejen hommaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mulla ainakin on työsuhdeauton maksimilataus asetettu 80%:iin muulloin kuin sen muutaman kerran vuodessa kun on tarvetta koko patterille.

        En todellakaan yritä muuten vaan huvikseni tuhota tavaroita, olivat ne sitten omia tai jonkun toisen. Mopojonnejen hommaa.

        Voit olla poikkeus. Suurimmalle osalle auto on vain käyttöväline paikasta toiseen liikkumiseenja siihen ei haluta laittaa euroakaan ylimääräistä kun sen vaihtaa kuitenkin muutaman vuoden päästä. Itse kuulun tähän joukkoon, ei huvita edes ajaa usein autonpesuun. Ei ole mitään laatuaikaa jonottaa huoltoasemilla pesujonossa. Ei hyvittaisi nököttää missään lataustolpallakaan. Sillä ei ole mitään merkitystä vaihtoarvoon miten on autoaan pitänyt. Kolmen viimeisen vaihdossa viemäni auton arvo on katsottu tietokoneelta. Joku jälkitarkastus varmaan tehdään, että auton kunto vastaa arvioitua. Se miten latailee ei vaikuta mitään hyvityshintaan, niin kyllä suurin osa käyttäytyy siinäkin niin mikä itselle mieluisinta ja helppoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit olla poikkeus. Suurimmalle osalle auto on vain käyttöväline paikasta toiseen liikkumiseenja siihen ei haluta laittaa euroakaan ylimääräistä kun sen vaihtaa kuitenkin muutaman vuoden päästä. Itse kuulun tähän joukkoon, ei huvita edes ajaa usein autonpesuun. Ei ole mitään laatuaikaa jonottaa huoltoasemilla pesujonossa. Ei hyvittaisi nököttää missään lataustolpallakaan. Sillä ei ole mitään merkitystä vaihtoarvoon miten on autoaan pitänyt. Kolmen viimeisen vaihdossa viemäni auton arvo on katsottu tietokoneelta. Joku jälkitarkastus varmaan tehdään, että auton kunto vastaa arvioitua. Se miten latailee ei vaikuta mitään hyvityshintaan, niin kyllä suurin osa käyttäytyy siinäkin niin mikä itselle mieluisinta ja helppoa.

        Pelkkä käyttöesine tuo minullekin on. Mutta en minä niitäkään tarkoituksella tuhoa, niin kuin en työnantajan läppäriä tai kahviautomaattiakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkä käyttöesine tuo minullekin on. Mutta en minä niitäkään tarkoituksella tuhoa, niin kuin en työnantajan läppäriä tai kahviautomaattiakaan.

        Kyse ei ole tarkoituksella tuhoamisesta. Jos joutuisin itse lataustolpilla norkoilemaan ja latailemaan autoa, niin aivan varmasti tekisin sen niin, että aikasiellä olisi mahdollisimman lyhyt. Latailua joutuu kuitenkin tekemään usein ja ajatus siitä, että viettää vapaa-aikaa tolpalla on vastenmielinen, siksi monet käyttäytyy niin että maksimit mitä saa mahdollisimman nopeasti akkuun. Olen huomannut, että autoilijoissa on pienen pieni prosentti erityisen paljon autoista ja tekniikadta yms kiinnostuneita ihmisiä, jotka saattavat miettiä näitä asioita. Luulen kuitenkin että 97% haluaa sen akun äkkiä täyteen kuten bensatankin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse ei ole tarkoituksella tuhoamisesta. Jos joutuisin itse lataustolpilla norkoilemaan ja latailemaan autoa, niin aivan varmasti tekisin sen niin, että aikasiellä olisi mahdollisimman lyhyt. Latailua joutuu kuitenkin tekemään usein ja ajatus siitä, että viettää vapaa-aikaa tolpalla on vastenmielinen, siksi monet käyttäytyy niin että maksimit mitä saa mahdollisimman nopeasti akkuun. Olen huomannut, että autoilijoissa on pienen pieni prosentti erityisen paljon autoista ja tekniikadta yms kiinnostuneita ihmisiä, jotka saattavat miettiä näitä asioita. Luulen kuitenkin että 97% haluaa sen akun äkkiä täyteen kuten bensatankin.

        Suurin osa käyttäjistä lataa autoa lähinnä kotona tai työpaikalla, ja pikalaturilla käydään niin harvoin ettei sillä akun kestoon juuri merkitystä ole.

        Kyllä pikalaturilla ladataan sen mitä tolpasta lähtee, enpä tiedä onko sen tehoa edes mahdollista rajoittaa. Akun maksimivarausta on, mutta ne viimeiset kWh:t uppoavat patteriin sen verran hitaammin että harvempi niitä sinne pikalaturilla liruttelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa käyttäjistä lataa autoa lähinnä kotona tai työpaikalla, ja pikalaturilla käydään niin harvoin ettei sillä akun kestoon juuri merkitystä ole.

        Kyllä pikalaturilla ladataan sen mitä tolpasta lähtee, enpä tiedä onko sen tehoa edes mahdollista rajoittaa. Akun maksimivarausta on, mutta ne viimeiset kWh:t uppoavat patteriin sen verran hitaammin että harvempi niitä sinne pikalaturilla liruttelee.

        Kaupungeissa asuu suurin osa suomalaisista. Ei siellä katujen varsilla ole latureita, eikä juuri vanhoilla parkkipaikoillakaan. Nämä ihmiset vetää akun täyteen pikalatureilla.
        Vaatii aikamoista salapoliisityötä selvittää miten edellinen omistaja on lataillut. Itselläni ei olisi varaa ostaa käytettyä sähköautoa, uusi olisi. Tämä vanhan akun ongelma on mielestäni fataali ongelma sähköautoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa käyttäjistä lataa autoa lähinnä kotona tai työpaikalla, ja pikalaturilla käydään niin harvoin ettei sillä akun kestoon juuri merkitystä ole.

        Kyllä pikalaturilla ladataan sen mitä tolpasta lähtee, enpä tiedä onko sen tehoa edes mahdollista rajoittaa. Akun maksimivarausta on, mutta ne viimeiset kWh:t uppoavat patteriin sen verran hitaammin että harvempi niitä sinne pikalaturilla liruttelee.

        Sähköauto sopii okt ja rivitaloasujille, joilla on oma latausasema kotona. Ostaako kerrostaloasuja, joka on yleensä ostanut muutaman vuoden vanhan käytetyn auton jatkossa käytetyn sähköauton ilman lataus mahdollisuuta kotona. No ei osta. Nyt onkin sitten kysymys kuka ne ostaa kun nämä kotilataajat haluavat aina uuden auton.


    • Anonyymi

      Vielä on hypetys päällä.

    • Anonyymi

      Nykyisillä sähkönhinnoilla ei synny enää etua sähköautolle. Uusien polttomoottoriautojen kulutus on todella pientä ja bensa aika halpaa.
      Sillä hintaerolla minkä sähköauto maksaa enemmän ajaa helposti jopa kymmenen vuoden ajot pienikulutuksisella bensa-autolla.

    • Anonyymi

      Saattaa toi polttoaineen hinnan lasku vaikuttaa heti sähköautojen myyntiin.

    • Anonyymi

      Ostakaa sähköauto niin maailma pelastuu kun latailet sitä kokoajan. Suomessa ei ole edes kapasiteettia että kaikki pystyisi sähköautoa lataamaan. Sähkön hinta? Säästäkää sähköä? Eikö nämä ole ristiriitaisia asioita?

      • Anonyymi

        Laitetaan sähköautoon veivi josta ladata autoa.


      • Anonyymi

        "Eikö nämä ole ristiriitaisia asioita?"

        Ovat toki, jos ei nenäänsä pidemmälle näe. Vihreän (ml. ydinvoima) sähkön tuotanto kasvaa voimakkaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eikö nämä ole ristiriitaisia asioita?"

        Ovat toki, jos ei nenäänsä pidemmälle näe. Vihreän (ml. ydinvoima) sähkön tuotanto kasvaa voimakkaasti.

        Jos Suomessa heti nyt alettaisiin suunnittelemaan (ehkä suunnitellaankin) uutta ydinvoimalaa, niin se voisi olla valmis 15 v päästä. Jos olisi...
        Tuulivoimaloita syntyy liukuhihnalta ja mikäli niiden sähköllä saadaan tuotettua vetyä järjelliseen hintaan, niin se voi olla tulevaisuuden ratkaisu energiapulaan. Mutta vain tulevaisuuden, lähivuosina ei ole näkyvissä mitään vallankumouksellista.


    • Anonyymi

      Uusi ilmiö on taksimafia lataustolpilla. Tolppia liian vähän ja taksit päivystää niillä. Tämäkään ei kannusta sähköauton hankkimiseen.

      • Anonyymi

        Kohta on ekat lööpit tolppamafiasta


    • Anonyymi

      Ensi talvena voi olla sähkö vielä tuplasti kalliimpaa. Euroopassa paha sähköpula ja sähkön hinta vaan nousee.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      949
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      841
    Aihe