m20 ahtaminen?

ei liiku.

Näitä lienee tehty, joten kokemusta täältä kai löytyy? Onko 2,5l m20 koneen ahtamisessa mitään järkeä? Mitä se kestää ja millä osilla? Jos jaksasitte kirjottaa mahdollisimman tarkkoja kokoonpanoja, mitä osia käytetty?
Kannattaako ehkä kuitenkin hankkia jokin muu lähtökohta?
Ideaalista olisi saada suht vakio osilla rakennettua kone, josta nyt ei tartte ainakaan aluksi saada mitää mielettömiä tehoja. Kapasiteettiä tietty ois hyvä jäädä, et mitään pinintä ja halvinta ahdinta ei ole tarkoitus myöskään laittaa.
Mitenkäs tuo m20 ruisku ja moottorin ohjaus? Mitä muutoksia vaatii?
Entä kansi ja nokka? Puristusten lasku ilmeisesti hoituu mäntien vaihdolla?
Ehkäpä jotain kokemuksia kustannuksistakin ois hyvä kuulla!
Olen siis melko keltanokka, joten apua ja selkokielistä suomea kaivataan. Joskushan sitä on opeteltava.

8

1711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Masa

      Joo eli kannattais ehkä ennemmin alkaa ahtamaan 2.0 tai 2.3litrasta,koska siinä olisi pienempi sylinterin halkaisija, tämä siksi että voit käyttää liekkirenkaita ja 2.5 kannentiivistettä...2.5 jää niin vähän sylinterien väliin tilaa että liekkirenkaiden tekeminen ei onnistu...liekkirenkaa tovat välttämättömät jos käytät joskus yli 0.5 bar painetta...ei kuulemmapysy kannen tiiviste paikoillaan jos painetta on enempi...jase2.5 ruisku on motronik josta minulla ei ole kokemusta, vanhemman l-jetronikin virittely onnistuu kyllä itsekin kun lisäilee vastuksia...Mäntien vaihdossa ainakin 2.0 ja 2.3 litrasissa saa varautua yli 10000mk laskuun...koska vakio männät 2.0 on puristuskorkeudeltaan n.43 mm ja 2.3 n.37mm takomäntiä kun ei näin korkeina saa, joten joutuisi vaihtaan myös kiertokanget...PO-Metallilta kysyin sarjaa, alumiiniset kanget 7000mk sarja 2.0 litraseen...en tiedä 2.5 mäntien korkeutta mutta jos ne on matalammat niin voit selvitä halvemmalla...itse sorvaan vakiomännät matalemmiksi sopivan puristus-suhteen saamiseksi...ovat kestäneet ainakin 2.3:ssa 350hv asti...kustannuksia kertyy kyllä ainakin 10-15 mk vaikka koittaisi päästä kuin halvalla...jos tekee vähän paremman koneen niin 30000 riittää jo aika pitkälle...

      • ei liiku

        Voisit vähän selittää, ymmärsin et vakiotiiviste ei siis kestä ja siksi tehdään rengastiiviste suurempireikäisen tiivisteen sisään. Jos ymmärsin oikein, ni mitä materialia renkaiden tulee olla ja miten valmistetaan?
        Jos 2,5 ei voi saada kestämään, niin sehän unohdetaan, jos ei muilla ole eriäviä mielipiteitä. Tarkoitus on kuitenkin ahtaa yli 0,5 bar.
        Onko kaikkien 2,0-2,5 koneiden alakerta siis sama? Mitä se kestää?
        Mäntien sorvaaminen matalammaksi kuulostaa järkevimältä vaihtoehdolta, eikä tuottane ongelmia. 30tmk ei vielä kuulosta kovin järjettömältä.
        Entäpäs mikä ahdin?
        Pakosarjasta?
        Hukkaportista?
        Asennuksesta?


      • ///M3
        ei liiku kirjoitti:

        Voisit vähän selittää, ymmärsin et vakiotiiviste ei siis kestä ja siksi tehdään rengastiiviste suurempireikäisen tiivisteen sisään. Jos ymmärsin oikein, ni mitä materialia renkaiden tulee olla ja miten valmistetaan?
        Jos 2,5 ei voi saada kestämään, niin sehän unohdetaan, jos ei muilla ole eriäviä mielipiteitä. Tarkoitus on kuitenkin ahtaa yli 0,5 bar.
        Onko kaikkien 2,0-2,5 koneiden alakerta siis sama? Mitä se kestää?
        Mäntien sorvaaminen matalammaksi kuulostaa järkevimältä vaihtoehdolta, eikä tuottane ongelmia. 30tmk ei vielä kuulosta kovin järjettömältä.
        Entäpäs mikä ahdin?
        Pakosarjasta?
        Hukkaportista?
        Asennuksesta?

        ...on muuan tyyppi joka ajelee m20 2,5:lla ahdetulla jossa 650hv. Hänen mukaansa kaikkea tullut kokeiltua ja ehdottoman paras kone bemarilla turbottamiseen on 2,5 litranen. Toki kamaa menee vaihtoon ja varsinkin tollasilla tehoilla puhutaan jo useista kymmenistä tuhansista vanhaa valuuttaa... mutta, menepäs katsomaan www.firges.net


      • Masa
        ///M3 kirjoitti:

        ...on muuan tyyppi joka ajelee m20 2,5:lla ahdetulla jossa 650hv. Hänen mukaansa kaikkea tullut kokeiltua ja ehdottoman paras kone bemarilla turbottamiseen on 2,5 litranen. Toki kamaa menee vaihtoon ja varsinkin tollasilla tehoilla puhutaan jo useista kymmenistä tuhansista vanhaa valuuttaa... mutta, menepäs katsomaan www.firges.net

        Se firgesin kone on 2.7 eli 2.5e johon on vaihdettu joko 2.5 tai 2.0 ja 2.3 käytettävä kansi...en tiedä mikä sen koneen sylinterin halkaisija ja iskunpituus on, mutta ei ainakaan sama kuin 2.5:ssa...


      • 323i
        Masa kirjoitti:

        Se firgesin kone on 2.7 eli 2.5e johon on vaihdettu joko 2.5 tai 2.0 ja 2.3 käytettävä kansi...en tiedä mikä sen koneen sylinterin halkaisija ja iskunpituus on, mutta ei ainakaan sama kuin 2.5:ssa...

        Tuossa 325e koneessa eli 2,7litraisessa on ihan sama sylinterinhalkaisija kuin 2,5litraisessa eli 84mm. Iskunpituus on 2,7:ssa 81mm ja 2,5:ssa 75mm siitähän sitä tilavuuseroa jo tuleekin.


      • ei liiku
        323i kirjoitti:

        Tuossa 325e koneessa eli 2,7litraisessa on ihan sama sylinterinhalkaisija kuin 2,5litraisessa eli 84mm. Iskunpituus on 2,7:ssa 81mm ja 2,5:ssa 75mm siitähän sitä tilavuuseroa jo tuleekin.

        sama kansi, kuin 2,5... Miten tuo kannen tiivistys on sitten hoidettu???


      • Masa
        ei liiku kirjoitti:

        sama kansi, kuin 2,5... Miten tuo kannen tiivistys on sitten hoidettu???

        En tiedä miten firges on kannen tiivistänyt mutta itse lähtisin kuitenkin laittaan liekkirenkaat, kone on pitkä ja kansi antaa herkästi periksi keskimmäisten sylinterien kohdalta,olen kuullut niin tapahtuvan...84mm halkaisijalla oleva m20:ssä ei jää kuin n.5mm sylinterien väliin tilaa...tarkkaa mittaa en ole mitannut mutta paripäivää sitten näin 2.5 auki ja mieleen jäi ettei siihen paljon liekkirenkaita laitella, koska niidenkin paksuus täytyisi olla mielellään n.3mm ainakin isommissa tehoissa...Lehtimäen Timo valmistaa niitä mittojen mukaan kuparista...kuulemma teräksisetkin toimii mutta en usko että ovat niin hyvät...pakosarjoja ja turboja kannattaa kysellä pro turbolta...www.proturbo.fi


      • M20
        Masa kirjoitti:

        Se firgesin kone on 2.7 eli 2.5e johon on vaihdettu joko 2.5 tai 2.0 ja 2.3 käytettävä kansi...en tiedä mikä sen koneen sylinterin halkaisija ja iskunpituus on, mutta ei ainakaan sama kuin 2.5:ssa...

        Siihen koneeseen on laitettu melkein parisataa tuhatta...että tiedoksi. ja siinä on tänä päivänä melkein 900hv! Satunpa tietään kaverin! Ja se 2,7 sylinteri halkaisija on sama kun 2,5, mutta isku on pidempi. Mulla on itellä M20 kone omassa kärryssä ja luonnollisesti "kevyesti ahdettuna" Ahtaminen tuli maksamaan 6000mk noin kaiken kaikkiaan. Tehoja mitattiin pienen pienellä hönkäyksellä 254hv. Koneeseen en jaksanut ruveta vaihtaan mitään,mutta kestänyt on jo pari vuotta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe