Octavia VRS liikennevalokisojen kuningas?

Anonyymi-ap

Muistan lukeneeni tällä palstalla vuosia sitten kuinka "Skoda voittaa liikennevaloskabat" ja kuinka useat skodafanaatikot harrastivat muiden "kyykyttelyä arkiliikentessä tehokkaalla Skodalla"

Tehokkaaksi Skodaksi mainitaan ainakin näissä skodistien kyykytyspuheissa 2.0 TDI (ilmeisesti 140 hv versio), 1.8 TSI (160 hv ja uudempi 180 hv versio) sekä tietenkin pärinäpastilli ja jonne-malli Octavia RS (Uusimmissa diesel = 184 hv ja bensa = 220hv).

Nyt tulee sitten melkoinen fakta-shokki kyykkyfantasia skodistille: Etuvetoisella eikä edes haldex-nelvietoisella pysty kyykyttämään takavetoista "valolähdössä" ja kuten on todettu, takavetoisen ajo-ominaisuudet ovat lähes poikkeuksetta näitä etuvetoisia tai etuvetopainotteisia nelivetoja paremmat. Jopa Audin "aidot nelivedot" eli pitkittäismoottoriset quattrot jäävät usein takavetoisten varjoon ajo-ominaisuuksissa ja ajamisen ketteryydessä.

Katsotaanpas seuraavaksi argumentin ja väitten "Skoda voittaa liikennevaloskabat" validiutta ja paikkaansapitävyyttä:

Skoda on etuvetoinen auto rakenteeltaan. Moottori edessä poikittain ja koko voimansiirto pakattu tiiviisti etuosaan vaihteisto mukaan lukien, tämä tuo kustannussäästöjä, mutta ei ole ajettavuuden kannalta paras valinta. Poikittaismoottoriseen ei saa rakennettua edes kunnon nelivetoa, koska voimaa joudutaan sijoittelun takia aina välittämään enemmän etupyörille ja takapyörät lähinnä auttavat etupyöriä. Haldex-kytkin kuumenee myös herkästi ja autosta tule entistä etuvetomaisempi ja joskus takapyörät työntävät enää hyvin marginaalisesti kovassa ajossa. Takavetoinen on ajo-ominaisuuksien kannalta parempi valinta, vaikka konstruktio on kalliimpi valmistaa. Takaveto saa myös pidon tiehen reilusti etuvetoa paremmin kuivalla tienpinnalla ja ajaminen on nautittavampaa. Moderni takaveto on myös erittäin hyvä talvella ja pärjää kaikessa missä etuvetokin (talviominaisuudet ollut ainoa oikeasti aiheellinen argumentti etuvetofaneille takavetoa vastaan, mutta sekään ei enää pidä paikkaansa nykyaikana = TM talvitestit ja takavetojen voitot jne.)

Sitten mittaustuloksiin ja väitteen "Skoda voittaa liikennevaloskabat" analyysiin:

Autobild.de käyttää tarkkoja ammattilaisten mittausvälineitä ja suljettuja alueita autojen suorituskyvyn todelliseen selvittämiseen. Journalistisin periaattein pyritään selvittämään totuus eikä luoteta vain valmistajin antamiin arvioihin ja arvoihin.

0-50 km/h: Kiihtyvyys paikaltaan 50 km/h vauhtiin on oleellinen kaupungissa usein tapahtuva kiihdytys.

0-100 km/h: Kiihdytys, joka pystytään suorittamaan laillisesti vain harvassa paikassa. Tästä kiihtyvyydestä on tullut standardi ja autovalmistajat ilmoittavat sen lähes aina kuvatessaan auton suorituskykyä. 0-100 km/h lukemasta voikin tehdä jotakin päätelmiä auton voimavaroista, mutta siitä ei esim. selviä se, että etuvetoinen jää 0-50 km/h kiihtyvyydessä paljon tehottomammalle takavedolle, jolla ns. heikompi 0-100 km/h lukema.


SEURAAVAKSI SUORITUSKYKYMITTAUKSISSA TODISTETTU SUORITUSKYKY:

Luokka 100-150 hv:

2016 AUDI A3 1.0 TSI 115 hv etuveto:

0-50 km/h: 4,2s
0-100 km/h: 10,9s
80-120 km/h: 8,0s

2010 Skoda Octavia 1.4 TSI DSG 122 hv etuveto:

0-50 km/h: 3,9s
0-100 km/h: 10,7s
80-120 km/h: 7,7s

2014 BMW 316i A 136 hv takaveto:

0-50 km/h: 2,8s
0-100 km/h: 9,0s
80-120 km/h: 6,8s

Luokka 150-200 hv:

2016 Alfa Romeo Giulia 2.2d Automatik 180 hv takaveto:

0-50 km/h: 2,4s
0-100 km/h: 7,3s
80-120 km/h: 5,2s

2016 Skoda Superb sedan 1.8 TSI 180hv DSG etuveto:

0-50 km/h: 3,5s
0-100 km/h: 8,6s
80-120 m/h: 5,4s

2016 VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion DSG neliveto 190 hv:

0-50 km/h: 2,9s
0-100 km/h: 8,6s
80-120 km/h: 6,0s

Luokka 200-300hv:

2015 Mercedes C250d A takaveto 204hv:

0-50 km/h: 2,3s
0-100 km/h: 6,9s
80-120 km/h: 5,1s

2012 Audi Q3 (haldex-neliveto) 2.0 TFSI quattro DSG 211 hv:

0-50 km/h: 2,8s
0-100 km/h: 7,5s
80-120 km/h: 5,2s

2010 Mercedes E350 cdi diesel takaveto 231hv:

0-50 km/h: 2,2s
0-100 km/h: 6,7s
80-120 km/h: 4,5s

2014 Seat Leon Cupra 280hv etuveto:

0-50 km/h: 3,2s
0-100 km/h: 6,5s

http://www.autobild.de/artikel/audi-a3-sportback-mercedes-a-klasse-test-10616521.html

http://www.autobild.de/artikel/vw-golf-skoda-octavia-vergleich-1562260.html

http://www.autobild.de/artikel/alfa-romeo-giulia-bmw-3er-test-10825807.html

http://www.autobild.de/artikel/vw-tiguan-2.0-tdi-2016-test-8881523.html

http://www.autobild.de/artikel/bmw-320d-fl-mercedes-c-250-d-test-6013027.html

http://www.autobild.de/artikel/audi-q3-vw-tiguan-test-3400111.html

http://bmwfinancialservices.pt/de/de/newvehicles/5series/sedan/2010/showroom/allfacts/_pdf/AuBi10_11_022-029_5er_Vergleich.pdf

http://www.autobild.de/artikel/seat-leon-cupra-bmw-m135i-vw-golf-r-test-5149157.html

26

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No nyt on teini ahkeroinut koko iltapäivän tämän ah! Niin tärkeän kysymyksen äärellä! 😅

    • Anonyymi

      Skodat on paskoja.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kiitos linkeistä!
        Niitä katsellessa Volkswagenini tekniikkamurheet unohtuvat vähäksi aikaa.
        Voisitko laittaa lisää lohtulinkkejä, kiitos!


    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Älä hanki Fabiaa, siitä saa fobian.


    • Anonyymi

      Kans kummaa, heti saatin pari lippispäitä pärinäeeroa kommentoimaan aloitusta.

    • Anonyymi

      Hauska avaus, taitaa olla ihan elintapa amis asialla?

    • Onneksi sähköautot tulevat ja lopettavat lippisjonnein päristelyt.

      • Anonyymi

        Sähköautojen huippunopeus on aika vaatimaton verrattuna bendsa autoihin.
        Yksi syy miksi sähköautojen toivotaan yleistyvät on just se.
        Poliiseilla helpompi saada sähköautot kiinni jos joku innostuu kaahaamaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen huippunopeus on aika vaatimaton verrattuna bendsa autoihin.
        Yksi syy miksi sähköautojen toivotaan yleistyvät on just se.
        Poliiseilla helpompi saada sähköautot kiinni jos joku innostuu kaahaamaan.

        Niin, eihän Suomessa tarvita missään yli 130 km/h:n huippunopeutta.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Niin, eihän Suomessa tarvita missään yli 130 km/h:n huippunopeutta.

        Ääritilanteissa tarvitaan. Jos esim. ohitettava rupeekin polkemaan kaasua kuin tulpatonta mopoa.

        T. Kullimaattori


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ääritilanteissa tarvitaan. Jos esim. ohitettava rupeekin polkemaan kaasua kuin tulpatonta mopoa.

        T. Kullimaattori

        Silloinhan pitää jarruttaa, siirtyen mahdollisimman ripeästi, mutta turvallisesti ylinopeutta kulkevan taakse. Kuvaamasi kaltaisissa kilpa-ajoissa on kuollut moni juuri kortin saanut ei-vielä-autoilija mopojonne.

        Ei siinä, että idioottia kukaan jäisi kaipaamaan, mutta tyypillisesti ääliön auto on täynnä muita nuoria, joille pitää näyttää, kuinka faijan bemari kulkee.

        Syyttömien kohtalohan tässä surettaa, kuten tänäkin syksynä on jo useaan otteeseen nähty.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Silloinhan pitää jarruttaa, siirtyen mahdollisimman ripeästi, mutta turvallisesti ylinopeutta kulkevan taakse. Kuvaamasi kaltaisissa kilpa-ajoissa on kuollut moni juuri kortin saanut ei-vielä-autoilija mopojonne.

        Ei siinä, että idioottia kukaan jäisi kaipaamaan, mutta tyypillisesti ääliön auto on täynnä muita nuoria, joille pitää näyttää, kuinka faijan bemari kulkee.

        Syyttömien kohtalohan tässä surettaa, kuten tänäkin syksynä on jo useaan otteeseen nähty.

        Yleensä tämmönen ohitettava on seniili mielensäpahoittaja-vaari joka hidastelee 70:ä 100:n tiellä ja kesken ohituksen rupee vinguttamaan tojotaansa/datsuaniaan ylikierroksilla. Ei tommosen ämpyilijän perässä voi ajaa! Sehä voi olla vaikka kännissä!

        Onneksi alla on voimaa ilman rajottimia ja ohi pääsee aina. Ahdin määrää tahdin. Nyt ja tulevaisuudessa. Siitäkin huolimatta että koirat haukkuu ja pitkät vilkkuu.

        Btw. Ei ole faijan bemari vaan ikioma hieman piristelty Räsä. Ilman senttiäkään velkaa.


    • Anonyymi

      Sori että pilaan ajopuuteoriasi, mutta Olet unohtanut ottaa huomioon että suomalaisen lähtö liikennevaloista on niin onnettoman hidasta että on aivan yksi lysti onko alla Posche tai Mosse.
      T. KeljoMan

    • Anonyymi

      Kyllä se Skodakin voi olla "liikennevaloskabojen" kuningas, etenkin sellainen jossa on etusäleikön takana punaiset ja siniset vilkut. XD

    • Anonyymi

      Näin sähköautojen aikakaudella kannattaa olla polttiksilla nolaamatta itseään. Turha edes yrittää.

      • Anonyymi

        Varo ettet nolaa itseäsi sillä sähköautolla mitä sinulla ei edes ole.
        Mutta osta toki sellainen niin pääset kokemaan äänewttömän hitaan wetenemisen ja laturilla seisomisen.


    • Anonyymi

      Itsehän kyykyttelin kaikkia automerkkejä valoissa ihan tavallisella Seatilla.
      Sitten minulle kerrottiin, että ei ne muut edes tienneet mistään kilpailusta, ovat vaan yleensä työ- tai kauppareissulla ajelemassa asioillaan, eikä kisaamassa liikennevaloissa.
      Kaverit sanoivat että olen vähän tyhmä, en ymmärrä miksi.

      • Anonyymi

        Älä viitsi, ei sinulla oikeaa Seatia ole, vaan ihan vaan Skoda VRS.


    • Anonyymi

      Ihminen nöyryyttää itsensä jo silloin kun istuu Toyotaan.

      • Anonyymi

        Taidat olla väärällä palstalla.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yariskuski ei nähnyt TM testiä ennen kuin osti :o
        TM: Yaris ei toimi talvella, Skoda saa kiitosta.

        https://tekniikanmaailma.fi/tm-talviauto-2022-autovalmistajilla-on-viela-tekemista-vakionopeudensaatimen-toimivuuden-kehittamiseksi-talviolosuhteissa/

        Fabian vakionopeudensäädin saa kiitosta tarkkuudestaan:
        Kun kuski lämää lätkän tiskiin, ja kone huutaa kuin viimeistä päivää, on parin kilometrin täyskiihdytyksen jälkeen saavutettu Skodan vakionopeus, 83 kilometriä tunnissa.
        Sen kovempaa ei kottero kulje.


    • Anonyymi

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍

      ❤️ Kuumat tytöt odottavat sinua -> https://www.ero4.fun/girl4love

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe