Octavia VRS liikennevalokisojen kuningas?

Anonyymi-ap

Muistan lukeneeni tällä palstalla vuosia sitten kuinka "Skoda voittaa liikennevaloskabat" ja kuinka useat skodafanaatikot harrastivat muiden "kyykyttelyä arkiliikentessä tehokkaalla Skodalla"

Tehokkaaksi Skodaksi mainitaan ainakin näissä skodistien kyykytyspuheissa 2.0 TDI (ilmeisesti 140 hv versio), 1.8 TSI (160 hv ja uudempi 180 hv versio) sekä tietenkin pärinäpastilli ja jonne-malli Octavia RS (Uusimmissa diesel = 184 hv ja bensa = 220hv).

Nyt tulee sitten melkoinen fakta-shokki kyykkyfantasia skodistille: Etuvetoisella eikä edes haldex-nelvietoisella pysty kyykyttämään takavetoista "valolähdössä" ja kuten on todettu, takavetoisen ajo-ominaisuudet ovat lähes poikkeuksetta näitä etuvetoisia tai etuvetopainotteisia nelivetoja paremmat. Jopa Audin "aidot nelivedot" eli pitkittäismoottoriset quattrot jäävät usein takavetoisten varjoon ajo-ominaisuuksissa ja ajamisen ketteryydessä.

Katsotaanpas seuraavaksi argumentin ja väitten "Skoda voittaa liikennevaloskabat" validiutta ja paikkaansapitävyyttä:

Skoda on etuvetoinen auto rakenteeltaan. Moottori edessä poikittain ja koko voimansiirto pakattu tiiviisti etuosaan vaihteisto mukaan lukien, tämä tuo kustannussäästöjä, mutta ei ole ajettavuuden kannalta paras valinta. Poikittaismoottoriseen ei saa rakennettua edes kunnon nelivetoa, koska voimaa joudutaan sijoittelun takia aina välittämään enemmän etupyörille ja takapyörät lähinnä auttavat etupyöriä. Haldex-kytkin kuumenee myös herkästi ja autosta tule entistä etuvetomaisempi ja joskus takapyörät työntävät enää hyvin marginaalisesti kovassa ajossa. Takavetoinen on ajo-ominaisuuksien kannalta parempi valinta, vaikka konstruktio on kalliimpi valmistaa. Takaveto saa myös pidon tiehen reilusti etuvetoa paremmin kuivalla tienpinnalla ja ajaminen on nautittavampaa. Moderni takaveto on myös erittäin hyvä talvella ja pärjää kaikessa missä etuvetokin (talviominaisuudet ollut ainoa oikeasti aiheellinen argumentti etuvetofaneille takavetoa vastaan, mutta sekään ei enää pidä paikkaansa nykyaikana = TM talvitestit ja takavetojen voitot jne.)

Sitten mittaustuloksiin ja väitteen "Skoda voittaa liikennevaloskabat" analyysiin:

Autobild.de käyttää tarkkoja ammattilaisten mittausvälineitä ja suljettuja alueita autojen suorituskyvyn todelliseen selvittämiseen. Journalistisin periaattein pyritään selvittämään totuus eikä luoteta vain valmistajin antamiin arvioihin ja arvoihin.

0-50 km/h: Kiihtyvyys paikaltaan 50 km/h vauhtiin on oleellinen kaupungissa usein tapahtuva kiihdytys.

0-100 km/h: Kiihdytys, joka pystytään suorittamaan laillisesti vain harvassa paikassa. Tästä kiihtyvyydestä on tullut standardi ja autovalmistajat ilmoittavat sen lähes aina kuvatessaan auton suorituskykyä. 0-100 km/h lukemasta voikin tehdä jotakin päätelmiä auton voimavaroista, mutta siitä ei esim. selviä se, että etuvetoinen jää 0-50 km/h kiihtyvyydessä paljon tehottomammalle takavedolle, jolla ns. heikompi 0-100 km/h lukema.


SEURAAVAKSI SUORITUSKYKYMITTAUKSISSA TODISTETTU SUORITUSKYKY:

Luokka 100-150 hv:

2016 AUDI A3 1.0 TSI 115 hv etuveto:

0-50 km/h: 4,2s
0-100 km/h: 10,9s
80-120 km/h: 8,0s

2010 Skoda Octavia 1.4 TSI DSG 122 hv etuveto:

0-50 km/h: 3,9s
0-100 km/h: 10,7s
80-120 km/h: 7,7s

2014 BMW 316i A 136 hv takaveto:

0-50 km/h: 2,8s
0-100 km/h: 9,0s
80-120 km/h: 6,8s

Luokka 150-200 hv:

2016 Alfa Romeo Giulia 2.2d Automatik 180 hv takaveto:

0-50 km/h: 2,4s
0-100 km/h: 7,3s
80-120 km/h: 5,2s

2016 Skoda Superb sedan 1.8 TSI 180hv DSG etuveto:

0-50 km/h: 3,5s
0-100 km/h: 8,6s
80-120 m/h: 5,4s

2016 VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion DSG neliveto 190 hv:

0-50 km/h: 2,9s
0-100 km/h: 8,6s
80-120 km/h: 6,0s

Luokka 200-300hv:

2015 Mercedes C250d A takaveto 204hv:

0-50 km/h: 2,3s
0-100 km/h: 6,9s
80-120 km/h: 5,1s

2012 Audi Q3 (haldex-neliveto) 2.0 TFSI quattro DSG 211 hv:

0-50 km/h: 2,8s
0-100 km/h: 7,5s
80-120 km/h: 5,2s

2010 Mercedes E350 cdi diesel takaveto 231hv:

0-50 km/h: 2,2s
0-100 km/h: 6,7s
80-120 km/h: 4,5s

2014 Seat Leon Cupra 280hv etuveto:

0-50 km/h: 3,2s
0-100 km/h: 6,5s

http://www.autobild.de/artikel/audi-a3-sportback-mercedes-a-klasse-test-10616521.html

http://www.autobild.de/artikel/vw-golf-skoda-octavia-vergleich-1562260.html

http://www.autobild.de/artikel/alfa-romeo-giulia-bmw-3er-test-10825807.html

http://www.autobild.de/artikel/vw-tiguan-2.0-tdi-2016-test-8881523.html

http://www.autobild.de/artikel/bmw-320d-fl-mercedes-c-250-d-test-6013027.html

http://www.autobild.de/artikel/audi-q3-vw-tiguan-test-3400111.html

http://bmwfinancialservices.pt/de/de/newvehicles/5series/sedan/2010/showroom/allfacts/_pdf/AuBi10_11_022-029_5er_Vergleich.pdf

http://www.autobild.de/artikel/seat-leon-cupra-bmw-m135i-vw-golf-r-test-5149157.html

25

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No nyt on teini ahkeroinut koko iltapäivän tämän ah! Niin tärkeän kysymyksen äärellä! 😅

    • Anonyymi

      Skodat on paskoja.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kiitos linkeistä!
        Niitä katsellessa Volkswagenini tekniikkamurheet unohtuvat vähäksi aikaa.
        Voisitko laittaa lisää lohtulinkkejä, kiitos!


    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Älä hanki Fabiaa, siitä saa fobian.


    • Anonyymi

      Kans kummaa, heti saatin pari lippispäitä pärinäeeroa kommentoimaan aloitusta.

    • Anonyymi

      Hauska avaus, taitaa olla ihan elintapa amis asialla?

    • Onneksi sähköautot tulevat ja lopettavat lippisjonnein päristelyt.

      • Anonyymi

        Sähköautojen huippunopeus on aika vaatimaton verrattuna bendsa autoihin.
        Yksi syy miksi sähköautojen toivotaan yleistyvät on just se.
        Poliiseilla helpompi saada sähköautot kiinni jos joku innostuu kaahaamaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen huippunopeus on aika vaatimaton verrattuna bendsa autoihin.
        Yksi syy miksi sähköautojen toivotaan yleistyvät on just se.
        Poliiseilla helpompi saada sähköautot kiinni jos joku innostuu kaahaamaan.

        Niin, eihän Suomessa tarvita missään yli 130 km/h:n huippunopeutta.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Niin, eihän Suomessa tarvita missään yli 130 km/h:n huippunopeutta.

        Ääritilanteissa tarvitaan. Jos esim. ohitettava rupeekin polkemaan kaasua kuin tulpatonta mopoa.

        T. Kullimaattori


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ääritilanteissa tarvitaan. Jos esim. ohitettava rupeekin polkemaan kaasua kuin tulpatonta mopoa.

        T. Kullimaattori

        Silloinhan pitää jarruttaa, siirtyen mahdollisimman ripeästi, mutta turvallisesti ylinopeutta kulkevan taakse. Kuvaamasi kaltaisissa kilpa-ajoissa on kuollut moni juuri kortin saanut ei-vielä-autoilija mopojonne.

        Ei siinä, että idioottia kukaan jäisi kaipaamaan, mutta tyypillisesti ääliön auto on täynnä muita nuoria, joille pitää näyttää, kuinka faijan bemari kulkee.

        Syyttömien kohtalohan tässä surettaa, kuten tänäkin syksynä on jo useaan otteeseen nähty.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Silloinhan pitää jarruttaa, siirtyen mahdollisimman ripeästi, mutta turvallisesti ylinopeutta kulkevan taakse. Kuvaamasi kaltaisissa kilpa-ajoissa on kuollut moni juuri kortin saanut ei-vielä-autoilija mopojonne.

        Ei siinä, että idioottia kukaan jäisi kaipaamaan, mutta tyypillisesti ääliön auto on täynnä muita nuoria, joille pitää näyttää, kuinka faijan bemari kulkee.

        Syyttömien kohtalohan tässä surettaa, kuten tänäkin syksynä on jo useaan otteeseen nähty.

        Yleensä tämmönen ohitettava on seniili mielensäpahoittaja-vaari joka hidastelee 70:ä 100:n tiellä ja kesken ohituksen rupee vinguttamaan tojotaansa/datsuaniaan ylikierroksilla. Ei tommosen ämpyilijän perässä voi ajaa! Sehä voi olla vaikka kännissä!

        Onneksi alla on voimaa ilman rajottimia ja ohi pääsee aina. Ahdin määrää tahdin. Nyt ja tulevaisuudessa. Siitäkin huolimatta että koirat haukkuu ja pitkät vilkkuu.

        Btw. Ei ole faijan bemari vaan ikioma hieman piristelty Räsä. Ilman senttiäkään velkaa.


    • Anonyymi

      Sori että pilaan ajopuuteoriasi, mutta Olet unohtanut ottaa huomioon että suomalaisen lähtö liikennevaloista on niin onnettoman hidasta että on aivan yksi lysti onko alla Posche tai Mosse.
      T. KeljoMan

    • Anonyymi

      Kyllä se Skodakin voi olla "liikennevaloskabojen" kuningas, etenkin sellainen jossa on etusäleikön takana punaiset ja siniset vilkut. XD

    • Anonyymi

      Näin sähköautojen aikakaudella kannattaa olla polttiksilla nolaamatta itseään. Turha edes yrittää.

      • Anonyymi

        Varo ettet nolaa itseäsi sillä sähköautolla mitä sinulla ei edes ole.
        Mutta osta toki sellainen niin pääset kokemaan äänewttömän hitaan wetenemisen ja laturilla seisomisen.


    • Anonyymi

      Itsehän kyykyttelin kaikkia automerkkejä valoissa ihan tavallisella Seatilla.
      Sitten minulle kerrottiin, että ei ne muut edes tienneet mistään kilpailusta, ovat vaan yleensä työ- tai kauppareissulla ajelemassa asioillaan, eikä kisaamassa liikennevaloissa.
      Kaverit sanoivat että olen vähän tyhmä, en ymmärrä miksi.

      • Anonyymi

        Älä viitsi, ei sinulla oikeaa Seatia ole, vaan ihan vaan Skoda VRS.


    • Anonyymi

      Ihminen nöyryyttää itsensä jo silloin kun istuu Toyotaan.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martina naimisiin.

      Etsimässä täydellistä hääpukua Roomassa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      348
      3227
    2. Etsin sinua vakavissani

      Täältä tai ihan mistä tahansa. Meillä jäi asioita selvittämättä, ja minun sydän on sanonut painavan sanansa, että meillä jäi juttu pahasti kesken. Syd
      Ikävä
      56
      1365
    3. En voi edes kirjoittaa siitä.

      Se olis liian lapsellista. Kun on yhteys tosielämän puolella ja selvät sävelet. Älykäs se on, todennäköisesti älykkäämpi kuin kukaan, ketä olen tavann
      Ikävä
      62
      1161
    4. En minä seksin perässä ollut

      vaikka niin luulit, vaan sinun, koska halusin sinut kokonaan. Vihjailit nimittäin siihen suuntaan. Miksi muuten epäilit minusta kaikkea pahaa, nainen?
      Ikävä
      71
      1133
    5. Vanhempi mies

      Rakkain, kuinka me enää koskaan voitais sopia näkemisestä? Soittasin, soittasin -mutta, kun?
      Ikävä
      61
      961
    6. Olen pahoillani nainen

      Olen pahoillani siitä, että vielä säännöllisesti nähdessämme asiat välillämme ajautuivat suuntaan, joka ei ollut kummallekaan hyvästä. Harmittaa puole
      Ikävä
      70
      903
    7. Hääpukuja ei turhaan ostella

      Olisiko todella niin, että Hanuri-Hannu on taas kehissä ja vanha suola janottaa todella pahasti - Martti on liikkeellä ja nyt lienee tosi kyseessä! O
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      815
    8. Martina kiusoittelee kateellisia vihaajiaan

      Palstan Martina vihaajat menivät sekaisin kun Martina lähti Roomaan. Tätä on hauska seurata 🤭
      Kotimaiset julkkisjuorut
      143
      801
    9. En löydä sinua

      jotta voisin viestiä lähettää.
      Ikävä
      40
      761
    10. Viiskymppisenä

      Ja alan olla kyllä aina vaan enemmän sitä mieltä, mikä on kyllä ihan tieteellinen faktakin, että elämä viiskymppisenä alkaa olla turhista turhinta. Uu
      Sinkut
      269
      691
    Aihe