Nyt sitten on syytä jatkaa uuden viikon käsittelyä.
Kisa jatkuu, vaikka Tapio joutuikin sen keskeyttämään.
Bootmann
GGR vko 47
41
748
Vastaukset
- Anonyymi
Asteria on 5 km syvyydessä. Spekulointi käy kiivaana, mikä veneen upotti. Mutta kisa jatkuu. Jännitystä on edelleen jäljellä, kun etenkin kärkipään veneet ovat jo käyneet tutuiksi. Simon menee kärjessä omassa yksinäisyydessään. Kirsten ja Abhilash kisaavat lähes tasoissa kakkospaikasta. Michael tulee hiukan taaempana 4. sijalla.
- Anonyymi
Näistä jäljellä olevista itse pidän peukkua erityisesti Kirstenille. Kukaan nainenhan ei ole GGR:ää toistaiseksi selvittänyt loppuun asti. Lisäksi hänellä tuntuu ainakin aika-ajoin olevan vauhti kohdillaan, ja hänellä on mahdollisuus podium-sijoitukseen. Jos vain vene kestää.
Kielhalen- Anonyymi
Kaikilla on mahdollisuus podiumille. Aikaraja ja osallistujat viittaavat siihen, että on epätodennäköistä kolmea useamman edes pääsevän maaliin.
Varsin todennäköisesti 1-2 kärkinelikosta joutuu vielä keskeyttämään. Vieläkään kukaan ei ole ollut myrskyssä ja yksikään ei ole kastanut mastoaan puhumattakaan kunnon kaatumisesta.
- Anonyymi
Joukon perällä Arnaud ja Guy ovat jo selvästi Suhailin takana. Ja heidän tulee vielä käydä Kapkaupungissa, kun taas Suhaili jatkaa matkaa suoraan. Heidänhän tulisi olla Hobartissa ennen Suhailia, jos aikovat jatkaa matkaa siitä. Alkaa näyttää hiukkasen haasteelliselta.
- Anonyymi
Arnaudin eteneminen on ollut tuskaista alusta saakka ja Guyllä on pohja pahassa kunnossa. Varmasti eivät maaliin tule. Jäävätkö jo Kapkaupunkiin?
Mihinköhän Ian on matkalla?
Simonilla jo yli 700 mpk johto ja Michael jäänyt yli 500 mpk kaksikosta.
Tylsä "kilpailu" tylsistyy entisestään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Arnaudin eteneminen on ollut tuskaista alusta saakka ja Guyllä on pohja pahassa kunnossa. Varmasti eivät maaliin tule. Jäävätkö jo Kapkaupunkiin?
Mihinköhän Ian on matkalla?
Simonilla jo yli 700 mpk johto ja Michael jäänyt yli 500 mpk kaksikosta.
Tylsä "kilpailu" tylsistyy entisestään.On tämä kiinnostavampaa kuin mäkihyppy tai jalkapallo.
Kirsten ottaa Simonia kiinni 30 mpk vuorokaudessa, ero on siis kiritty umpeen neljässä viikossa. Tasmaniaan tullaan rinta rinnan. Ja kaikenlaista voi sattua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On tämä kiinnostavampaa kuin mäkihyppy tai jalkapallo.
Kirsten ottaa Simonia kiinni 30 mpk vuorokaudessa, ero on siis kiritty umpeen neljässä viikossa. Tasmaniaan tullaan rinta rinnan. Ja kaikenlaista voi sattua.Missä välissä Kirsten on ottanut Simonia kiinni? Jäännyt jatkuvasti Kapkaupungista saakka. Träckeri voi näyttää mitä sattuu, mutta etäisyys Kirstenin ja Simonin välillä on ollut n. 730 mpk siitä lähtien, kun jätti Tapion kyydistä. Ennen pelastukseen lähtöä oli n. 640 mpk.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä välissä Kirsten on ottanut Simonia kiinni? Jäännyt jatkuvasti Kapkaupungista saakka. Träckeri voi näyttää mitä sattuu, mutta etäisyys Kirstenin ja Simonin välillä on ollut n. 730 mpk siitä lähtien, kun jätti Tapion kyydistä. Ennen pelastukseen lähtöä oli n. 640 mpk.
No esimerkiksi nyt viimeisen 24 tunnin aikana. Nopeuskin on Kirstenillä 8 kun se on Simonilla 7. Siitähän saadaan tasaisella vauhdilla aiemmin esitetty skenaario etumatkan kuromisesta kiinni.
Kirstenillä on Simonia nopeampi vene, molemmat purjehtivat mainiosti. Ei tätä vielä ole taputeltu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No esimerkiksi nyt viimeisen 24 tunnin aikana. Nopeuskin on Kirstenillä 8 kun se on Simonilla 7. Siitähän saadaan tasaisella vauhdilla aiemmin esitetty skenaario etumatkan kuromisesta kiinni.
Kirstenillä on Simonia nopeampi vene, molemmat purjehtivat mainiosti. Ei tätä vielä ole taputeltu.Viimeisen 24h aikana Kirsten on jäänyt Simonista n. 10 mpk. Vaikea mitata tarkasti. 8UTC Kirstenin nopeus 6,0 s ja selväst ohi merkistä, Simon 7,5 s merkkiä kohti.
Damien ei ollut koskaan noin kaukana Simonista. Ei saanut kiinni. Kirstenin sai kiinni. En millään usko, että Kirsten saa Simonia kiinni ilman Simonia hidastavaa haveria. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viimeisen 24h aikana Kirsten on jäänyt Simonista n. 10 mpk. Vaikea mitata tarkasti. 8UTC Kirstenin nopeus 6,0 s ja selväst ohi merkistä, Simon 7,5 s merkkiä kohti.
Damien ei ollut koskaan noin kaukana Simonista. Ei saanut kiinni. Kirstenin sai kiinni. En millään usko, että Kirsten saa Simonia kiinni ilman Simonia hidastavaa haveria.Edellisessä mittauspisteessä (0400 UTC) oli kuten kirjoitin, nyt näköjään tilanne on taas noin päin. Joka tapauksessa kisa on vielä pahasti kesken: jos ero venähti parissa päivässä Kirstenin ja Simonin välillä yli kahdella sadalla maililla, niin miksi vastaavaa ei voisi käydä toisinkin päin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edellisessä mittauspisteessä (0400 UTC) oli kuten kirjoitin, nyt näköjään tilanne on taas noin päin. Joka tapauksessa kisa on vielä pahasti kesken: jos ero venähti parissa päivässä Kirstenin ja Simonin välillä yli kahdella sadalla maililla, niin miksi vastaavaa ei voisi käydä toisinkin päin?
Voihan ero hetkellisesti supistua tuon 200 mpk, mutta Simon on hyvä kilpapurjehtija on osoittanut varsin ylivoimaista vauhtia koko kisan ajan. Hetkittäin joku on nopeampi, mutta keskimäärin kaikki jäävät. Viime viikkoina muut ovat jääneet entistä enemmän. Tai Damien ei jäänyt keskimäärin, mutta ei enää ole mukana. Ainoa, joka olisi voinut uhata Simonia ilman haveria.
Tuo 740 mpk kaula tarkoittavat sitä, että ei kukaan saa kiinni ilman haveria. Tuo on jo viikon kaula 12 viikossa. Vähän sama juttu kuin Suursaaressa tms. kisassa olisit 12 h kohdalla jäänyt tunnin toiselle vastaavalle veneelle. Uskoisitko todella, että olet ennen maalissa?
Ehkä voisit vielä uskoakin, jos syynä olisi paha taktinen moka tms. kertaluontoinen. Tai koko 12 h olisi ollut avotuulta/kevyttä tms. ja loppukisa olisi jotain aivan muuta. Mutta sellaisesta ei nytkään ole kyse, vaan Simon on vain parempi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan ero hetkellisesti supistua tuon 200 mpk, mutta Simon on hyvä kilpapurjehtija on osoittanut varsin ylivoimaista vauhtia koko kisan ajan. Hetkittäin joku on nopeampi, mutta keskimäärin kaikki jäävät. Viime viikkoina muut ovat jääneet entistä enemmän. Tai Damien ei jäänyt keskimäärin, mutta ei enää ole mukana. Ainoa, joka olisi voinut uhata Simonia ilman haveria.
Tuo 740 mpk kaula tarkoittavat sitä, että ei kukaan saa kiinni ilman haveria. Tuo on jo viikon kaula 12 viikossa. Vähän sama juttu kuin Suursaaressa tms. kisassa olisit 12 h kohdalla jäänyt tunnin toiselle vastaavalle veneelle. Uskoisitko todella, että olet ennen maalissa?
Ehkä voisit vielä uskoakin, jos syynä olisi paha taktinen moka tms. kertaluontoinen. Tai koko 12 h olisi ollut avotuulta/kevyttä tms. ja loppukisa olisi jotain aivan muuta. Mutta sellaisesta ei nytkään ole kyse, vaan Simon on vain parempi.En nyt ehkä vertaisi parin vuorokauden kisaa puolen vuoden kisaan: lyhyissä kisoissa ollaan kaikki jotakuinkin samoilla reitillä samoissa sääsysteemeissä. Nyt ehtii tapahtumaan vielä vaikka mitä… ja koska varmat länsituulet on suljettu pois reitiltä (43° latitudin raja), niin huonoja tuuliolosuhteita ja vääriiä reitinvalintoja voi sattua Simonillekin. Ei tietenkään välttämättä satu, mutta ei sitä voi sulkea poiskaan.
Jään mielenkinnolla seuraamaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Arnaudin eteneminen on ollut tuskaista alusta saakka ja Guyllä on pohja pahassa kunnossa. Varmasti eivät maaliin tule. Jäävätkö jo Kapkaupunkiin?
Mihinköhän Ian on matkalla?
Simonilla jo yli 700 mpk johto ja Michael jäänyt yli 500 mpk kaksikosta.
Tylsä "kilpailu" tylsistyy entisestään.Viimeksi kaikki katsoivat VDH:n etumatkan olevan täysin ylivoimainen. Mutta lopulta maaliintulosta tuli vielä jännitysnäytelmä. Ei Simonin tilanne minusta näytä lähimainkaan varmalta voitolta, Kap Hornin jälkeen voi tehdä parempia päätelmiä.
Simon keräsi etunsa enimmäkseen päiväntasaajan tyynien ylityksessä ja lisää Kapkaupungin jälkeen. Vielä Kap Hornin jälkeenkin on päiväntasaaja ylitettävä uudestaan ja sattumalla mahdollisuus korjata satoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viimeksi kaikki katsoivat VDH:n etumatkan olevan täysin ylivoimainen. Mutta lopulta maaliintulosta tuli vielä jännitysnäytelmä. Ei Simonin tilanne minusta näytä lähimainkaan varmalta voitolta, Kap Hornin jälkeen voi tehdä parempia päätelmiä.
Simon keräsi etunsa enimmäkseen päiväntasaajan tyynien ylityksessä ja lisää Kapkaupungin jälkeen. Vielä Kap Hornin jälkeenkin on päiväntasaaja ylitettävä uudestaan ja sattumalla mahdollisuus korjata satoa.Niin Mark pääsi muutaman vrk päähän, kun VDH:lle kävi paha haveri, oli jo keskeyttämässä purjehtien hitaasti väärään suuntaan, korjasi venettä muutaman päivän ja sitten kisasi pari kuukautta vene rampana paljon huonompaa vauhtia kuin ennen haveria.
Jotain vastaavaa vaaditaan, että joku saisi Simonin kiinni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin Mark pääsi muutaman vrk päähän, kun VDH:lle kävi paha haveri, oli jo keskeyttämässä purjehtien hitaasti väärään suuntaan, korjasi venettä muutaman päivän ja sitten kisasi pari kuukautta vene rampana paljon huonompaa vauhtia kuin ennen haveria.
Jotain vastaavaa vaaditaan, että joku saisi Simonin kiinni.Reitin kovimmat osuudet ovat edessä ja Simonin vene on fleetin heppoisimmin varustettu. Ei olisi pieninkään yllätys, että jotain sattuisi, kuten varmasti vielä useammallekin tulee sattumaan. Ja tosiaan, paljolti hyvällä onnella Simon kaulansa teki, välillä voi muillekin käydä säkä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viimeksi kaikki katsoivat VDH:n etumatkan olevan täysin ylivoimainen. Mutta lopulta maaliintulosta tuli vielä jännitysnäytelmä. Ei Simonin tilanne minusta näytä lähimainkaan varmalta voitolta, Kap Hornin jälkeen voi tehdä parempia päätelmiä.
Simon keräsi etunsa enimmäkseen päiväntasaajan tyynien ylityksessä ja lisää Kapkaupungin jälkeen. Vielä Kap Hornin jälkeenkin on päiväntasaaja ylitettävä uudestaan ja sattumalla mahdollisuus korjata satoa.Parit pläkät niin Tomy ja Kirsten ajaa kiinni. Ei tuota etumatkaa nyt niin paljoa ole. Vastan Atlantilla alkaa homma selviämään kärjen osalta.
- Anonyymi
Elliotilla on veneen ankannokassa vaurio. Ihme homma,kun tämäkin vaurio ainakin havaittiin kevyissä olosuhteissa. Menee Simon's Towniin poijuun tutkimaan vauriota.
- Anonyymi
Veneessä on iso ankannokka, ja keulaharus on siinä kiinni. Ei tuo ankannokka voi millään olla niin tukeva kiinnityspiste keulaharukselle kuin veneen keula. Kovemmissa keleissä pitänee etenkin tällaisessa veneessä käyttää staysailia, jottei ankannokka kuormitu liikaa. Saapa nähdä, uskaltaako lähteä tuolla etelämeren olosuhteisiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Veneessä on iso ankannokka, ja keulaharus on siinä kiinni. Ei tuo ankannokka voi millään olla niin tukeva kiinnityspiste keulaharukselle kuin veneen keula. Kovemmissa keleissä pitänee etenkin tällaisessa veneessä käyttää staysailia, jottei ankannokka kuormitu liikaa. Saapa nähdä, uskaltaako lähteä tuolla etelämeren olosuhteisiin.
Ihme on jos jatkaa, kun kuunteli korjaus selityksiä. Oli nimittäin aikamoinen häkkyrä tulossa kannelle. Mitäs veikkaatte puhaltaako Don pelin poikki? Itsevaötiaana se voi senkin tehdä. Donin päätöksistä voi valittaa kilpailun jurylle, se on Don
- Anonyymi
Veikkaan et Ragnaldi tulee vielä ja vetää melkoiset bäck-scoopit. Onhan HLD se keskipiste? Kun kaiken luottaa ja stagnoi niin eipä siinä enää mahiksia jää.
Vai mitä veikkaatte? Onko Jaure seuraava uhri? - Anonyymi
Tapio Iltalehdessä Kirstenistä :
"Lehtisen mukaan ”fiksu ja kielellisesti lahjakas” eteläafrikkalainen nainen on oppinut suomen kohtuullisen hyvin tehdessään muutamana talvena Lapissa töitä husky-kouluttajana.
Hän kuvailee Neuschäferia ”elämäntapainkkariksi”, joka on muun muassa pyöräillyt koko Afrikan halki 20-vuotiaana ja yksinpurjehtinut erittäin vaativissa Etelä-Amerikan mantereen kärjen vesistöissä."- Anonyymi
Aika hyvin Kirsten pitää veneen vauhdissa, vaikka onkin enempi seikkailija kuin kilpapurjehtija. Tietysti nämä veneet eivät muutenkaan ihan maksimivauhtia kulje. Jos kannella olisi 6-henkinen kilpamiehistö, ja veneitä ohjattaisiin käsin, niin vauhtia olisi 0,5 solmua enemmän.
Kielhalen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika hyvin Kirsten pitää veneen vauhdissa, vaikka onkin enempi seikkailija kuin kilpapurjehtija. Tietysti nämä veneet eivät muutenkaan ihan maksimivauhtia kulje. Jos kannella olisi 6-henkinen kilpamiehistö, ja veneitä ohjattaisiin käsin, niin vauhtia olisi 0,5 solmua enemmän.
KielhalenEikö Kirstenin varsinainen duuni ollut kuljettaa myytyjä pursia asiakkaille? Että ei ehkä kilpapurjehtija, mutta purjehtija kutenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö Kirstenin varsinainen duuni ollut kuljettaa myytyjä pursia asiakkaille? Että ei ehkä kilpapurjehtija, mutta purjehtija kutenkin.
Joo ja jotain charteria purjeveneellä ajelee/miehistössä Ushuain seutuvilla muistan lukeneeni
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo ja jotain charteria purjeveneellä ajelee/miehistössä Ushuain seutuvilla muistan lukeneeni
Skip Novakin miehistössä. Skip Novakhan on kouluttanut Suomen joukkueen valmentajia purjehduksessa ja on kokenut kilpapurjehtija. Kirsten on siis ollut hyvässä opissa. Kannattaa tsekata youtuubista Skipin opetusvideot. Ankkuroitaessa eteläisen jäämeren myrskyssä täytyy ottaa kaikenlaista huomioon, mitä ei saaristomeren kesäillassa ankkuroitaessa tarvita.
- Anonyymi
Kirstenin ja Abhilashin etäisyys on n. 7 mpk. Hehän näkevät toisensa! Tuo laittaa yrittämään parastaan, kun kilpakumppani on näköetäisyydellä. Hyvin on myös Abhilashin vene kulkenut, mutta sehän onkin Rustler 36.
- Anonyymi
Katselin välillä letkan häntäpäähän ja ihmettelin Arnaud Gaistin heikkoa luovikulmaa ja ajamista poispäin Kapkaupungista.
Selitys näkyy olevan jonkinlainen rikiongelma, masto ja mastonjalka jollakin tapaa muljuavat. Ei pidä kryssimistä turvallisena ja mietiskelee mitä tehdä. Arvaan, että seuraava keskeyttäjä, alkaa aikataulu painaa päälle.
Siimajalka - Anonyymi
Kerstin ei ole edelleenkään juttutuulella: päivittäinen viesti näkyy olevan ”k”.
- Anonyymi
Arnaudilla on ongelmia maston tuennassa. Parhaillaan ei pysty purjehtimaan vastatuuleen. Selvittelee tilannettaan.
- Anonyymi
Aika huonolta vaikuttaa. Noi isommat ankannokka rakenteet näyttävät olevan melko hajoamisherkkiä tässä hommassa.
- Anonyymi
Tuossa laskeskelin montakos paattia tulee maaliin. Veikkaus on 4. Noi atlantilla pyöriskelevät ei tule. Häntäpää keskeyttaa (siis jo CT käyneitä) ja kärjestä joku keskeyttää. Mitäs muut?
- Anonyymi
Varmaan aika lähellä. Kovimmat kelit on vasta edessä, joten saattaa olla vähemmänkin.
- Anonyymi
12:00 UTC Kirstenin vauhti 9,4 solmua (4 tunnin keskiarvo?). Taisi olla 4 tuntia aikaisemminkin sama. Ei tuommoinen perinteinen 36-jalkainen kovin helpolla paljoa kovempaa kulje, sillon kun puhutaan jostain keskiarvosta, tuollakin vauhdilla jo tehnee melkoisen peräaallon. Nyt on vähän yritystä. Hyvin on kyllä mennyt myös Abhilash, tällä hetkellä muutaman mailin Kirstenin edellä.
Kielhalen- Anonyymi
Myötävirran osuus tuolla voi olla ehkä 2-3 kn.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myötävirran osuus tuolla voi olla ehkä 2-3 kn.
Suurimmat virrat tuolla oli n 5kts
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurimmat virrat tuolla oli n 5kts
16:00 UTC vauhti on jo 9,7, varmaan kisan nopeusennätys. Windyn mukaan tuossa on tosiaan voimakas virta.
Kielhalen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
16:00 UTC vauhti on jo 9,7, varmaan kisan nopeusennätys. Windyn mukaan tuossa on tosiaan voimakas virta.
KielhalenJossain välissä näyti Kirstenillä 12.3kts. Ihan en kyllä tuon YB nopeuksiin aina luottaisi. Joskus sekoilee tuo laskenta. Vaikuttaa että siinä on myös epäjatkuvuuksia ja sen takia menee laskenta sekaisin. Liittyisiköhän mallin karttaprojektionn.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jossain välissä näyti Kirstenillä 12.3kts. Ihan en kyllä tuon YB nopeuksiin aina luottaisi. Joskus sekoilee tuo laskenta. Vaikuttaa että siinä on myös epäjatkuvuuksia ja sen takia menee laskenta sekaisin. Liittyisiköhän mallin karttaprojektionn.
On mahdollista tuollaiset 12kts SOG nopeudet myös. Windyn virtakartat näyttävät joissain paikoissa n 4kts virtoja. Ovat tietääkseni aika tarkkoja nuo virtakartat. Tuo perustuu nimittäin satelliitin lämpötilamittauksiin. Tuosta oli jotain juttua josssain...
- Anonyymi
Elliott on saanut ankannokkaan liittyvän korjauksen valmiiksi ja kisan järjestäjät ovat antaneet hänelle luvan jatkaa kisaa. Etelämeri voidaan purjehtia sisempään keulaharukseen tulevalla staysaililla ja reivatulla isopurjeella barduunoiden tukemana, jolloin masto on tuettu sekä edestä että takaa. Ilmeisesti ankannokka tukee edelleen maston yläosaa eteenpäin.
- Anonyymi
Oli aikamoinen viritys. Joku alumiiniputki ja lautaa laitettu puristusvoimaa ottamaan ja vanhat ankannokan sivuputket lastoitettu. Ei kyllä näyttänyt siltä että genoaa voi käyttää. Tuota ihmettelin että bobstay oli korvattu/kahdennettu ketjulla. Oliko siis ongelma bostayn pettäminen?
- Anonyymi
Nyt ei Abhilashin taktiikka oikein toiminut. Etelämmäksi pudottamisen myötä ajautui kevyisiin tuuliin ja pois myötävirran alueelta. Kirsten ajanut suuntaan 80-90 astetta, ja vetänyt yön ja aamun aikana melkoisen kaulan Abhilashiin.
Virroista ei muistaakseni edellisessä GGR:ssä ollut paljoa puhetta. Vaikutus näyttää olevan melkoinen. Kirstenillä mukana kuulemma joku virtojen atlas. Liekö muilla?
Kielhalen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400004937348- 2272588
- 262561
- 1581874
- 1141748
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?31469Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata
Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p01357Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu621148IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka41145- 741143