Sanojen käyttö uskonnollisissa puheissa.

Anonyymi-ap

Mielenkiinnolla olen kuunnellut uskonnollisia puheita ja erityisesti sanavalitoja niissä. En voi välttyä ajatukselta, että kielenkäyttö on korostetun tarkoitushakuista. Mikä se tarkoitus milloinkin on: tunteen nostatus, peloittelu, rohkaiseminen, jne.

Esimerkiksi aikaisemmissa keskusteluissa on otettu esiin termi " karitsan häät". Olkoonkin, että se on Raamatusta, mutta selvästi nykypäivään kovin kaukaa haettu termi. Kun tarkoitetaan Kristuksen häitä. Tai ei edes häitä tarkalleen ottaen, vaan jotain yhteyden kaltaista. Vaikeasti ymmärrettävää kielikuvaa, mutta tunteisiin vetoavaa mielikuvaa.

Seurapuheista voisin ottaa usein toistuvan lauseen" ...me kerran pääsemme perille taivaan kotiin". Ihana lupaus sinällään. Jokainen sama erikseen rohkaiseva ja/tai toivoa herättävä.
-me: eivät muut, vaan me, jossa minäkin olen mukana
-pääsemme: saavuttamista, synonyymi myös vapautumiselle
-kerran: tarkoitetaan, että tulee aika kun...
-taivaan koti: (tai käsitteenä yhdyssana) taivas mielletään positiivisena jo fyysisestikin, saati uskonnollisesi. Niin myös koti, lämpö ja turva.

Puheet vilisevät tämänkaltaisia sanavalintoja, eikä se ole sattumaa. Näin kun asioita ajattelee, kuuntelee ja lukee (kuin piru raamattua), huomaa miten seurakuntaa pyöritetään tuntoihin. Siihen hieman liikutusta ja äänenvärinää mukaan, homma toimii. Se on sitä aivopesua.

28

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Missä "taivaan kotiin" löytyy Raamatusta.

      • Anonyymi

        Kysyt useasti tätäkin, muttta minä en tiedä, enkä väitä, että löytyy. Mutta niin seurapuheissa sanotaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kysyt useasti tätäkin, muttta minä en tiedä, enkä väitä, että löytyy. Mutta niin seurapuheissa sanotaan.

        Se on osoitus harhaopista. Ei muuta.


      • Anonyymi

        Jeesus kertoi lähtevänsä valmistamaan sijaa sinne taivaan kotiin. Täytyy sanoa, että kauan se valmistaminen on kestänyt, kun ei kuulu eikä näy hakemaan sinne täältä porukkaa. Miksi Jeesus niitä siellä "rakentelee" kun voishan tuota pelkällä sanan voimalla hetkessä tehdä niin paljon asuinrakennuksia kaikille ns. pelastetuille.
        Ilmestyskirjaa lukiessa saa sen käsityksen, että tänne maanpäälle se uusi paratiisi tulee, eikä minnekkään taivaaseen eli ilmakehään. Sitten siellä kerrotaan myös, miten se taivaassa rakennettu uusi kaupunki Jerusalem laskeutuu alas maan päälle on muuten korkeutta sillä kaupungilla, muistaakseni 500 kilometriä. Lestadiolaiset eivät kykene selittämään Ilmestyskirjaa, eikä heidän tarvitsekaan, koska luettiinpa mikä raamatunpaikka hyvänsä, niin sen selityksen loppuosa huipentuu aina vaan siihe, miten pitää vaan uskoa ja luottaa pääsyyn taivaan kotiin kuoleman jälkeen. Syntien uskomiseen saarnan loppuosa huipentuu, eli seuroissa istuminen on vain sitä varten, jotta pysytään uskossa. Jos ei käy seuroissa, ei pysy uskossa, eikä saa päivitystä uskolleen. Samaa evanKELJUMIA siellä jankataan, samat kliseet, JUMALAN LAPSET; JUMALAN LAPSET, evanKELJUMI; JUMI.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus kertoi lähtevänsä valmistamaan sijaa sinne taivaan kotiin. Täytyy sanoa, että kauan se valmistaminen on kestänyt, kun ei kuulu eikä näy hakemaan sinne täältä porukkaa. Miksi Jeesus niitä siellä "rakentelee" kun voishan tuota pelkällä sanan voimalla hetkessä tehdä niin paljon asuinrakennuksia kaikille ns. pelastetuille.
        Ilmestyskirjaa lukiessa saa sen käsityksen, että tänne maanpäälle se uusi paratiisi tulee, eikä minnekkään taivaaseen eli ilmakehään. Sitten siellä kerrotaan myös, miten se taivaassa rakennettu uusi kaupunki Jerusalem laskeutuu alas maan päälle on muuten korkeutta sillä kaupungilla, muistaakseni 500 kilometriä. Lestadiolaiset eivät kykene selittämään Ilmestyskirjaa, eikä heidän tarvitsekaan, koska luettiinpa mikä raamatunpaikka hyvänsä, niin sen selityksen loppuosa huipentuu aina vaan siihe, miten pitää vaan uskoa ja luottaa pääsyyn taivaan kotiin kuoleman jälkeen. Syntien uskomiseen saarnan loppuosa huipentuu, eli seuroissa istuminen on vain sitä varten, jotta pysytään uskossa. Jos ei käy seuroissa, ei pysy uskossa, eikä saa päivitystä uskolleen. Samaa evanKELJUMIA siellä jankataan, samat kliseet, JUMALAN LAPSET; JUMALAN LAPSET, evanKELJUMI; JUMI.

        Juuri näin, vain Jeesus on UT;N aikana noussut Taivaaseen (ei Taivaan kotiin). Olisi hyvä laittaa jae näkyviin.
        Jeesus ei rakentele mitään siellä, mutta Jumala tekee siellä Uuden Jerusalemin, eli valtakuntansa, jonka kanssa Hän tulee Israeliin. 1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
        2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
        3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
        4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
        5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
        6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.

        Siinä se käsityksesi on.
        Kaupungin mitat on Hes 48 mukaan, n 2304x 2304 ja pyramidin korkeus sama,

        Jeesus kyllä itseasiassa sanoo; Johanneksen evankeliumi:
        14:1 "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.

        Usko Jumalaan ei pelasta, mutta uskoJeesukseen ja sen tunnuttaminen suullaan, pelastaa.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Juuri näin, vain Jeesus on UT;N aikana noussut Taivaaseen (ei Taivaan kotiin). Olisi hyvä laittaa jae näkyviin.
        Jeesus ei rakentele mitään siellä, mutta Jumala tekee siellä Uuden Jerusalemin, eli valtakuntansa, jonka kanssa Hän tulee Israeliin. 1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
        2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
        3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
        4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
        5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
        6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.

        Siinä se käsityksesi on.
        Kaupungin mitat on Hes 48 mukaan, n 2304x 2304 ja pyramidin korkeus sama,

        Jeesus kyllä itseasiassa sanoo; Johanneksen evankeliumi:
        14:1 "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.

        Usko Jumalaan ei pelasta, mutta uskoJeesukseen ja sen tunnuttaminen suullaan, pelastaa.

        Kyllä muutama tatti on noihin näkyihin nautittu.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Juuri näin, vain Jeesus on UT;N aikana noussut Taivaaseen (ei Taivaan kotiin). Olisi hyvä laittaa jae näkyviin.
        Jeesus ei rakentele mitään siellä, mutta Jumala tekee siellä Uuden Jerusalemin, eli valtakuntansa, jonka kanssa Hän tulee Israeliin. 1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
        2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
        3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
        4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
        5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
        6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.

        Siinä se käsityksesi on.
        Kaupungin mitat on Hes 48 mukaan, n 2304x 2304 ja pyramidin korkeus sama,

        Jeesus kyllä itseasiassa sanoo; Johanneksen evankeliumi:
        14:1 "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.

        Usko Jumalaan ei pelasta, mutta uskoJeesukseen ja sen tunnuttaminen suullaan, pelastaa.

        Älä sinä jaksa höpöttää omiasi. Jumala on Taivaassa ja Hänellä on iso koti, jonne Jeesus meni valmistamaan sijaa omilleen, ei tosin saalemeille.
        Joh. 14:2
        Minun Isäni kodissa on monta huonetta -- enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan. [Luuk. 16:9; Hepr. 11:16]


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä sinä jaksa höpöttää omiasi. Jumala on Taivaassa ja Hänellä on iso koti, jonne Jeesus meni valmistamaan sijaa omilleen, ei tosin saalemeille.
        Joh. 14:2
        Minun Isäni kodissa on monta huonetta -- enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan. [Luuk. 16:9; Hepr. 11:16]

        Milloin olen väittänyt, että Jumalan on maan päällä, jos siis puhutaan Adonaista.
        Taas Jumala Jeesuksessa oli maan päällä pari tuhatta vuotta sitten n 33 vuotta.
        Eilenkin laitoin Ilm 21;1-6 luvut tänne, jossa se ilmenee.

        Tiedätkö mihin se sija tulee? Se ei tule Taivaaseen, vaan kuten kirjoitin, Uuteen Jerusalemiin, joka on ainut Jumalan valmistama tila, joka laskeutuu Israeliin.

        Lueppa nyt se tarkoin; 1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
        2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin LASKEUTUVAN ALAS TAVAASTA (sinne ei jää mitään) Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
        3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
        4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
        5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
        6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä muutama tatti on noihin näkyihin nautittu.

        Valaiseva kommentti, todella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valaiseva kommentti, todella.

        Juuri näin se Raamattu tulee tutuksi.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Milloin olen väittänyt, että Jumalan on maan päällä, jos siis puhutaan Adonaista.
        Taas Jumala Jeesuksessa oli maan päällä pari tuhatta vuotta sitten n 33 vuotta.
        Eilenkin laitoin Ilm 21;1-6 luvut tänne, jossa se ilmenee.

        Tiedätkö mihin se sija tulee? Se ei tule Taivaaseen, vaan kuten kirjoitin, Uuteen Jerusalemiin, joka on ainut Jumalan valmistama tila, joka laskeutuu Israeliin.

        Lueppa nyt se tarkoin; 1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
        2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin LASKEUTUVAN ALAS TAVAASTA (sinne ei jää mitään) Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
        3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
        4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
        5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
        6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.

        Erehdyt. Uusi Jerusalem, toinen taivas on jo nyt. Ensimmänen taivas oli se aika jolloin pakanat (meri) oli pelastuksen ulkopuolella. Nyt on toinen taivas ja pakanamerta siinä merkityksessä ei enää ole.

        Paavali sanoo näet näin:

        2 Kor 12:2 Tunnen erään Kristuksen oman, joka neljätoista vuotta sitten temmattiin kolmanteen taivaaseen.

        Kolmannesta taivaasta (eli meidän lopullisesta kodista) sanotaan myös näin:

        1 Kor 2:9

        mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut,
        mitä ihminen ei ole voinut sydämessään aavistaa,
        minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat.

        Ei siis edes se mitä Johanneksen silmät näkivt Patmoksella ole kuvia taivaan kodista.

        Kuten siitä on jo todettu. Näyt ovat hengen silmillä katsottava. Ei merestä tule koskaan nousemaan 7 päistä hirviötä luonnollisessa mielessä.

        Tähän joskus (,ielestäni erittäin ontuvasti) vastasit että Ilm kirjain tärkein osio on luvut 19-22 ja siksi ne on tulkittava konkreettisina, eikä hengellisinä kuvina. Höpö.


        Ainoa (minun näkökulmasta) kiusallinen seikka on apostoli Pietari sana

        2 Piet 3:13 Mutta meillä on hänen lupauksensa, ja siihen luottaen me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus vallitsee.

        Taitaa olla "käännösvirhe" :-)


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Milloin olen väittänyt, että Jumalan on maan päällä, jos siis puhutaan Adonaista.
        Taas Jumala Jeesuksessa oli maan päällä pari tuhatta vuotta sitten n 33 vuotta.
        Eilenkin laitoin Ilm 21;1-6 luvut tänne, jossa se ilmenee.

        Tiedätkö mihin se sija tulee? Se ei tule Taivaaseen, vaan kuten kirjoitin, Uuteen Jerusalemiin, joka on ainut Jumalan valmistama tila, joka laskeutuu Israeliin.

        Lueppa nyt se tarkoin; 1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
        2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin LASKEUTUVAN ALAS TAVAASTA (sinne ei jää mitään) Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
        3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
        4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
        5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
        6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.

        Luetun ymmärryksesi on ohut. Mistä keksit tuon # Milloin olen väittänyt, että Jumalan on maan päällä,#. Ei se ainakaan siinä vastauksessa esiinny , jota kommentoit. Oletko sekaisin katkeruudesta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luetun ymmärryksesi on ohut. Mistä keksit tuon # Milloin olen väittänyt, että Jumalan on maan päällä,#. Ei se ainakaan siinä vastauksessa esiinny , jota kommentoit. Oletko sekaisin katkeruudesta?

        Naurettava olet. En edes viitsi vastata tuohon nälvintään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Erehdyt. Uusi Jerusalem, toinen taivas on jo nyt. Ensimmänen taivas oli se aika jolloin pakanat (meri) oli pelastuksen ulkopuolella. Nyt on toinen taivas ja pakanamerta siinä merkityksessä ei enää ole.

        Paavali sanoo näet näin:

        2 Kor 12:2 Tunnen erään Kristuksen oman, joka neljätoista vuotta sitten temmattiin kolmanteen taivaaseen.

        Kolmannesta taivaasta (eli meidän lopullisesta kodista) sanotaan myös näin:

        1 Kor 2:9

        mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut,
        mitä ihminen ei ole voinut sydämessään aavistaa,
        minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat.

        Ei siis edes se mitä Johanneksen silmät näkivt Patmoksella ole kuvia taivaan kodista.

        Kuten siitä on jo todettu. Näyt ovat hengen silmillä katsottava. Ei merestä tule koskaan nousemaan 7 päistä hirviötä luonnollisessa mielessä.

        Tähän joskus (,ielestäni erittäin ontuvasti) vastasit että Ilm kirjain tärkein osio on luvut 19-22 ja siksi ne on tulkittava konkreettisina, eikä hengellisinä kuvina. Höpö.


        Ainoa (minun näkökulmasta) kiusallinen seikka on apostoli Pietari sana

        2 Piet 3:13 Mutta meillä on hänen lupauksensa, ja siihen luottaen me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus vallitsee.

        Taitaa olla "käännösvirhe" :-)

        Tänäänhän tulee niin pakanallista soopaa, ettei viikkokausiin.

        Oletko nähnyt Pyramidin 2304 ka kanttiinsa ja saman kokoisen, ja muutta elävää ei ole, Hes 48; 6 Nämä ovat kaupungin mitat: pohjoissivu neljätuhattaviisisataa kyynärää, eteläsivu neljätuhattaviisisataa kyynärää, itäsivu neljätuhattaviisisataa kyynärää ja länsisivu neljätuhattaviisisataa kyynärää.
        17 Kaupungin ympärillä tulee olla avoin kaista, jonka leveys on pohjoissivulla kaksisataaviisikymmentä kyynärää ja eteläsivulla samoin kaksisataaviisikymmentä, itäsivulla kaksisataaviisikymmentä ja länsisivulla kaksisataaviisikymmentä kyynärää.

        Ja ilm 21; lue se itse, jos Kirja on Sinulla.

        Etkö ole tietoinen, että meriä on vielä olemassa, ei silloin?
        Älä hengellistä pakanoita mereen? Millä nimellä kutsut VL;ä? Onko se Saimaa vai Inarinjärvi, molemmat on käytössä, ilman venettäkin.

        Sitten mainitsemasi muut UT;n paikat? Miten ne liittyy Jumalan Valtakuntaan, eli Uuteen Jerusalemiin.

        Jumalan rakkaus elää VAIN Jeesuksessa, ei muulla poisluettuna omaisuuskansaansa Israelia.

        Vai näki VL raamatussa Johannes kuvia "taivaan kodista", joka on normaaliin Raamattuun kerrottu aivan eri lailla.

        Ilm 21; 1 Minä näin UUDEN TAIVAAN JA UUDEN MAAN ensimmäinen maa olivat kadonneet, eikä merta ollut enää.
        Vahvistus Jes;65;17 Katso, minä luon uuden taivaan ja uuden maan. Menneitä ei enää muistella, ne eivät nouse mieleen.

        2 Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota juhla-asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten.

        Miten voit raiskata Raamattua Wellujen tarpeeseen noin pahasti.

        Totta kakai profetiat on Hengellisiä, mutta selvää Jumalan sanaa, joita sekulaarit, etupäässä edellä mainitut pakanalliset tahot raiskaavat.
        Sanoma on yhtä selvä, mitä nenätysten puhutaan? Mieti samalla, mikä merkittävä profetia on vielä toteutumatta, edes kolme sellaista.

        On myös sellaisia, jotka ymmärtää vain kastetut, jolloin saavat itselleen Pyhän Hengen, muille se ei ole edes osoitettu.

        Ilmestys on kronologinen, siihen kuuluu koko Kirja ja luvut jotka mainitsit tukevat Uuden Jerusalemin tulemista Jumalan Valatakuntana Taivaasta maahan ja Ilmestystä ei voi jakaa heikompiin ja kovempiin, se on kokonaisuus, Raamatun Raamit.

        Mainitset "hengellisen kuvan"? Mikä on osaltasi suurin pakanallinen hengellismätinen, on väittää, että Uusi Jerusalem on jo nyt. Siellä on vain Jeesuksen omat, nyt siellä mesoo islamistit ja sotia, mutta todellisessa Uudessa Jerusalemissa ei tipu yhtään kyyneltä, eikä tehtaan savupiippua, jos käsityksesi riittää sen tutkimiseen.

        Se on tultuaan todellinen Paratiisi, jonka Jumala loi, Jeesuksen avulla; Joh 1;1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
        3 Kaikki on saanut SYNTYNSÄ HÄNEN KAUTTAAN, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on

        Jeesus on todellisuudessa luoja luojassa, Jumala Jumalasta.

        Olet kuitenkin fiksu ja anteeksi perinteinen tapani, -asia on sanottava niin kun se on ja kirjoitettu. Kuulun ns. heprealaisiin, ja kannan heidän ajatusmaailmaa, Messiaanisena.

        Siinä on asiat hieman eri järjestyksessä, mutta olennaiset, lupaus, odottaminen, kohde, sekä Paavalin lupaama vanhurskauttaminen.

        Raamatussa vanhurskauttamisopin perusta on erityisesti Paavalin ajattelussa, joka korostaa kristityn ja Kristuksen läheistä yhteyttä. Paavalin mukaan kristittynä eläminen perustuu siihen, että hän on yhtä Kristuksen kanssa ja ”elää Kristuksessa” Gal. 2:20, 20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
        21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

        Tuosta Pietun jakeesta. Hienoa, että Henki puhuttelee Sinua.

        2 Piet 3:13 Mutta meillä on hänen lupauksensa, ja siihen luottaen me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus vallitsee.

        Siunausta.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Tänäänhän tulee niin pakanallista soopaa, ettei viikkokausiin.

        Oletko nähnyt Pyramidin 2304 ka kanttiinsa ja saman kokoisen, ja muutta elävää ei ole, Hes 48; 6 Nämä ovat kaupungin mitat: pohjoissivu neljätuhattaviisisataa kyynärää, eteläsivu neljätuhattaviisisataa kyynärää, itäsivu neljätuhattaviisisataa kyynärää ja länsisivu neljätuhattaviisisataa kyynärää.
        17 Kaupungin ympärillä tulee olla avoin kaista, jonka leveys on pohjoissivulla kaksisataaviisikymmentä kyynärää ja eteläsivulla samoin kaksisataaviisikymmentä, itäsivulla kaksisataaviisikymmentä ja länsisivulla kaksisataaviisikymmentä kyynärää.

        Ja ilm 21; lue se itse, jos Kirja on Sinulla.

        Etkö ole tietoinen, että meriä on vielä olemassa, ei silloin?
        Älä hengellistä pakanoita mereen? Millä nimellä kutsut VL;ä? Onko se Saimaa vai Inarinjärvi, molemmat on käytössä, ilman venettäkin.

        Sitten mainitsemasi muut UT;n paikat? Miten ne liittyy Jumalan Valtakuntaan, eli Uuteen Jerusalemiin.

        Jumalan rakkaus elää VAIN Jeesuksessa, ei muulla poisluettuna omaisuuskansaansa Israelia.

        Vai näki VL raamatussa Johannes kuvia "taivaan kodista", joka on normaaliin Raamattuun kerrottu aivan eri lailla.

        Ilm 21; 1 Minä näin UUDEN TAIVAAN JA UUDEN MAAN ensimmäinen maa olivat kadonneet, eikä merta ollut enää.
        Vahvistus Jes;65;17 Katso, minä luon uuden taivaan ja uuden maan. Menneitä ei enää muistella, ne eivät nouse mieleen.

        2 Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota juhla-asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten.

        Miten voit raiskata Raamattua Wellujen tarpeeseen noin pahasti.

        Totta kakai profetiat on Hengellisiä, mutta selvää Jumalan sanaa, joita sekulaarit, etupäässä edellä mainitut pakanalliset tahot raiskaavat.
        Sanoma on yhtä selvä, mitä nenätysten puhutaan? Mieti samalla, mikä merkittävä profetia on vielä toteutumatta, edes kolme sellaista.

        On myös sellaisia, jotka ymmärtää vain kastetut, jolloin saavat itselleen Pyhän Hengen, muille se ei ole edes osoitettu.

        Ilmestys on kronologinen, siihen kuuluu koko Kirja ja luvut jotka mainitsit tukevat Uuden Jerusalemin tulemista Jumalan Valatakuntana Taivaasta maahan ja Ilmestystä ei voi jakaa heikompiin ja kovempiin, se on kokonaisuus, Raamatun Raamit.

        Mainitset "hengellisen kuvan"? Mikä on osaltasi suurin pakanallinen hengellismätinen, on väittää, että Uusi Jerusalem on jo nyt. Siellä on vain Jeesuksen omat, nyt siellä mesoo islamistit ja sotia, mutta todellisessa Uudessa Jerusalemissa ei tipu yhtään kyyneltä, eikä tehtaan savupiippua, jos käsityksesi riittää sen tutkimiseen.

        Se on tultuaan todellinen Paratiisi, jonka Jumala loi, Jeesuksen avulla; Joh 1;1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
        3 Kaikki on saanut SYNTYNSÄ HÄNEN KAUTTAAN, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on

        Jeesus on todellisuudessa luoja luojassa, Jumala Jumalasta.

        Olet kuitenkin fiksu ja anteeksi perinteinen tapani, -asia on sanottava niin kun se on ja kirjoitettu. Kuulun ns. heprealaisiin, ja kannan heidän ajatusmaailmaa, Messiaanisena.

        Siinä on asiat hieman eri järjestyksessä, mutta olennaiset, lupaus, odottaminen, kohde, sekä Paavalin lupaama vanhurskauttaminen.

        Raamatussa vanhurskauttamisopin perusta on erityisesti Paavalin ajattelussa, joka korostaa kristityn ja Kristuksen läheistä yhteyttä. Paavalin mukaan kristittynä eläminen perustuu siihen, että hän on yhtä Kristuksen kanssa ja ”elää Kristuksessa” Gal. 2:20, 20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
        21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

        Tuosta Pietun jakeesta. Hienoa, että Henki puhuttelee Sinua.

        2 Piet 3:13 Mutta meillä on hänen lupauksensa, ja siihen luottaen me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus vallitsee.

        Siunausta.

        Tuot niin usein Uutta Jerusalemia alas, että paikat loppuu. Vaihda jo säveltä.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Tänäänhän tulee niin pakanallista soopaa, ettei viikkokausiin.

        Oletko nähnyt Pyramidin 2304 ka kanttiinsa ja saman kokoisen, ja muutta elävää ei ole, Hes 48; 6 Nämä ovat kaupungin mitat: pohjoissivu neljätuhattaviisisataa kyynärää, eteläsivu neljätuhattaviisisataa kyynärää, itäsivu neljätuhattaviisisataa kyynärää ja länsisivu neljätuhattaviisisataa kyynärää.
        17 Kaupungin ympärillä tulee olla avoin kaista, jonka leveys on pohjoissivulla kaksisataaviisikymmentä kyynärää ja eteläsivulla samoin kaksisataaviisikymmentä, itäsivulla kaksisataaviisikymmentä ja länsisivulla kaksisataaviisikymmentä kyynärää.

        Ja ilm 21; lue se itse, jos Kirja on Sinulla.

        Etkö ole tietoinen, että meriä on vielä olemassa, ei silloin?
        Älä hengellistä pakanoita mereen? Millä nimellä kutsut VL;ä? Onko se Saimaa vai Inarinjärvi, molemmat on käytössä, ilman venettäkin.

        Sitten mainitsemasi muut UT;n paikat? Miten ne liittyy Jumalan Valtakuntaan, eli Uuteen Jerusalemiin.

        Jumalan rakkaus elää VAIN Jeesuksessa, ei muulla poisluettuna omaisuuskansaansa Israelia.

        Vai näki VL raamatussa Johannes kuvia "taivaan kodista", joka on normaaliin Raamattuun kerrottu aivan eri lailla.

        Ilm 21; 1 Minä näin UUDEN TAIVAAN JA UUDEN MAAN ensimmäinen maa olivat kadonneet, eikä merta ollut enää.
        Vahvistus Jes;65;17 Katso, minä luon uuden taivaan ja uuden maan. Menneitä ei enää muistella, ne eivät nouse mieleen.

        2 Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota juhla-asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten.

        Miten voit raiskata Raamattua Wellujen tarpeeseen noin pahasti.

        Totta kakai profetiat on Hengellisiä, mutta selvää Jumalan sanaa, joita sekulaarit, etupäässä edellä mainitut pakanalliset tahot raiskaavat.
        Sanoma on yhtä selvä, mitä nenätysten puhutaan? Mieti samalla, mikä merkittävä profetia on vielä toteutumatta, edes kolme sellaista.

        On myös sellaisia, jotka ymmärtää vain kastetut, jolloin saavat itselleen Pyhän Hengen, muille se ei ole edes osoitettu.

        Ilmestys on kronologinen, siihen kuuluu koko Kirja ja luvut jotka mainitsit tukevat Uuden Jerusalemin tulemista Jumalan Valatakuntana Taivaasta maahan ja Ilmestystä ei voi jakaa heikompiin ja kovempiin, se on kokonaisuus, Raamatun Raamit.

        Mainitset "hengellisen kuvan"? Mikä on osaltasi suurin pakanallinen hengellismätinen, on väittää, että Uusi Jerusalem on jo nyt. Siellä on vain Jeesuksen omat, nyt siellä mesoo islamistit ja sotia, mutta todellisessa Uudessa Jerusalemissa ei tipu yhtään kyyneltä, eikä tehtaan savupiippua, jos käsityksesi riittää sen tutkimiseen.

        Se on tultuaan todellinen Paratiisi, jonka Jumala loi, Jeesuksen avulla; Joh 1;1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
        3 Kaikki on saanut SYNTYNSÄ HÄNEN KAUTTAAN, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on

        Jeesus on todellisuudessa luoja luojassa, Jumala Jumalasta.

        Olet kuitenkin fiksu ja anteeksi perinteinen tapani, -asia on sanottava niin kun se on ja kirjoitettu. Kuulun ns. heprealaisiin, ja kannan heidän ajatusmaailmaa, Messiaanisena.

        Siinä on asiat hieman eri järjestyksessä, mutta olennaiset, lupaus, odottaminen, kohde, sekä Paavalin lupaama vanhurskauttaminen.

        Raamatussa vanhurskauttamisopin perusta on erityisesti Paavalin ajattelussa, joka korostaa kristityn ja Kristuksen läheistä yhteyttä. Paavalin mukaan kristittynä eläminen perustuu siihen, että hän on yhtä Kristuksen kanssa ja ”elää Kristuksessa” Gal. 2:20, 20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
        21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

        Tuosta Pietun jakeesta. Hienoa, että Henki puhuttelee Sinua.

        2 Piet 3:13 Mutta meillä on hänen lupauksensa, ja siihen luottaen me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus vallitsee.

        Siunausta.

        "Etkö ole tietoinen, että meriä on vielä olemassa, ei silloin?
        Älä hengellistä pakanoita mereen? "


        Kaikki näyt ovat hengellisiä kuvia. Esim näin ilmestys itse selittää asiaa.

        Ilm 17:15. Ja hän sanoi minulle: Vedet, jotka sinä näit, tuolla, missä portto istuu, ovat kansoja ja väkijoukkoja ja kansanheimoja ja kieliä.


        "Vai näki VL raamatussa Johannes kuvia "taivaan kodista", joka on normaaliin Raamattuun kerrottu aivan eri lailla."

        Lue mitä kirjoitin ennen kuin alat räksyttään. Raamattu sanoo ettei kukaan ole nähnyt tai kuullut mitä kunnian taivaassa odottaa uskovaisia. Ei Johanneskaan patmoksella nähnyt kunnian taivasta jonne siis Jeesus on lähtenyt raivaan tilaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuot niin usein Uutta Jerusalemia alas, että paikat loppuu. Vaihda jo säveltä.

        Niin loppuu ja ehkä Sinä olet jo tippunut kyydistä.
        Mutta, nehän ovat vastuksia, tajuatko?


    • Anonyymi

      Miten alkukielessä on nämä (Bibliasta lainatut) kohdat?

      Gal 4:26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäältä on, on vapaa, joka on kaikkein meidän äitimme

      Hebr 12:22. Vaan te olette käyneet Zionin vuoren tykö, ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin, ja monen tuhannen enkelitten joukon tykö,

      • Anonyymi

        Kyllä (omaa juttua kommentoin). Taivaallinen Jerusalem on jo täällä. Mutta juutalaiset eivät ole vielä sinne päässyt. Se aika tulee että morsian (Juutalaiset) otetaan uudestaan armoon. Silloin tulee uusi Jerusalem olemaan Israelsissa, Jerusalemissa.

        5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
        6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.

        Pinna, olisitko kiltti ja selittäisit nyt mikä oli jo tapahtunet tuon 6 jakeen mukaan?


    • Anonyymi

      Niin että aloitus osui oikeaan, kun lukee nuitakin väittelyitä.

    • Anonyymi

      Mooseksen pyhäkkö oli kuten kaikki muistamme jaettu kolmeen osaan. Aidattu esipiha jossa uhrattiin eläimiä. Sinne oli pääsy kaikilla israelin kansaan kuuluvilla.

      Telttamajan Pyhään pääsi Aaron poikineen. He olivat voideltu papin virkaan. Sinne he veivät uhrieläinten verta jota priiskotettiin puhdistusmenoissa.

      Kaikkein pyhimpään meni vain Ylimmäinen pappi suurena sovintopäivänä kerran vuodessa.


      Meille selitetään UT että Kristus on ylimmäinen pappi joka on mennyt kaikkein pyhimpään taivaaseen. Esirippu on pois ja kaikki me kristityt olemme olemme Pyhän Hengen pappeja ja meillä on pääsy sen armonistuimen tykö joka ennen oli väliverhon takana. Nyt on esipiha jossa eläinuhrit tapahtui poistettu. Sitä ei ole enää.

      Kristus on mennyt kolmanteen taivaaseen. Sinne Paavali temmattiin kun hän sanoo näin:

      2 Kor 12:2. Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen

      Kun ilmestyskirja sanoo että ensimmäinen taivas ja maa on pois ja toinen on tullut tilalle niin se tarkoittaa espihan (VT) uhrimenojen poistamista ja sitä että kaikki maailman ihmiset pääse vapaasti Pyhään armonistuimen luo.

      Kun Kristus itse selittää kirjoitukset Emmauksen tien kulkijoille niin hän selittää "alkaen Mooseksesta".

      On helppo tunnistaa näitten kiliastien ja hellarien ja muitten mielikuvituksellinen Ilmestyskirjan tulkinta.

      • Anonyymi

        Niin, Kristus tosiaan oli uhrikaritsa siellä ensimmäisessä taivaassa, ja Hän saarnasi evankeliumia toisessa taivaassa ja on mennyt Isän kotiin kolmanteen taivaaseen. Läpi taivasten kulkenut niin kuin siitä Raamattu sanoo

        Hebr 4:14 Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta.


    • Anonyymi

      "Hää vaitteisiin pukeutuminen" tarkoittaa valmistautumista ja "häät" yljän ja morsiamen yhtymistä ihmisessä. Kalevalassa on Pohjan neidot ym.

      • Anonyymi

        Häävaatteisiin pukeuminen siis. Tuntuu, että vl haluaa mennä seuroihin paremmissa vaatteissa tulkiten asian kirjaimellisesti.


    • Anonyymi

      Ilmeisesti he eivät ymmärrä kristillisyyden olevan tarkoitetun eläville ja elämälle tässä ajassa. Eivät osaa lukea Raamattua vaan pitävät sen lauseita pyhinä uskomisensa kanssa. Ehkä heillä on Taivasten Valtakunta jonne ei muilla ole asiaa, muut menevät joko kadotukseen tai Helvettiin. Jos ei usko eli usko heidän saarnaajiaan, ei ole oikeutettu mihinkään. Tämä kuva tulee aina.

      Ja siinähän ei ole sinänsä mitään pahaa jos asianomaiset ovat omasta tahdostaan mukana tai lestadiolaisuus ei ole mukana julkisen hallinnon päätöksenteossa. Pääasia kai on, että me voimme henkisesti hyvin emmekä vaikeuta toisten eli kenenkään elämää. Jos siihen pyrkii, toteuttaa minkä tahansa uskonsuunnan idealisimin. Mun mielestä, tietenkin.

      Kukaan ei tietenkään omista elämää ajassaan tai ikuisuudessa. Sen verran pitäisi saada sanoa. "Herran haltuun" eli kannattaisi elää päivä kerrallaan. Kauniita sanoja on kirjallisuudessa, runoiudessa ja lauluissa paljonkin. Kauneus on syvimmillään pyhyyttä, mutta kylläkin sanojen sijaan kokemuksen tuottamina tunteina. Kauneus on ristiriidattomuutta ja totuuden tunnistamista.

      Turhia sanoja toki nämäkin. Toisten henkilön elämää ei kuitenkaan pitäisi ryhtyä ehdollistamaan. Sitä tarkoitan.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Viimeksi tänään kuuntelin eräältä paikkakunnalta tulevaa seuralähetystä ja kun siinä vaan jatkuvasti toisteltiin näitä samoja kliseitä; Jumalan valtakunta, Jumalan valtakunta, Jumalan lapset, Jumalan valtakunta on täällä maan päällä, niin kyllästyin perin juurin kuunteluun ja lopetin sen.

    • Anonyymi

      Karitsan häät ei kylläkään ole kovin tuttu kielikuva ja sillä on melko vaikea aivopestä oikein ketään mihinkään suuntaan. 'Tietenkin voi valmistautua häihin, mutta Raamatun vertauksessa häihin ei lopulta päässeet ne, jotka oli alunperin kutsuttu, vaan väkeä haettiin aivan muualta kuin alunperin kutsuttujen joukosta.

      Saarnaajan tosin pitäisi kertoa siitä miten Jumalan sana on tullut eläväksi, miten Pyhä Henki on vaikuttanut aivan oikeassa elämässä sekä olla elävä esimerkki siitä että uskovan kauhukuva siitä miten mitään vaikutusta ei ole vaan pelkkiä hienoja sanoja ilman todellisuuden häivääkään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe