Katsoin juuri elokuvan Hotelli Ruanda ja olen järkyttynyt. mutta mistä olen järkyttynyt, sitä en oikein itsekkään tiedä.
Elokuva kertoo Ruandan sisällissodasta vuodelta 1992, jossa yhteenottavat Tutsit ja Hutut. Tai itseasiassa vain Tutsit ottavat ja Hutut lyövät. Kyse on siis puhtaasta kansanmurhasta.
Väkisinkin tulee mieleen verrata elokuvaa (elokuva on siis tositapahtumiin perustuva ja näin voi käydä nykypäivänkin Afrikassa) Schindlerin listaan, eikä vertaus ole perätön. Surullisemman tästä tekee se, että kukaan (länsimaissa, joilla olisi resursseja puuttua) ei oikein todellisuudessa välitä(Tämä käydään elokuvassakin hyvin läpi.)
Palataan järkytykseeni. Elokuvaa katsoessa tuli mieleen, että miksi en tiedä tästä mitään? Olenko liian nuori muistaakseni yhdeksänkymmentäluvun alun tapahtumia? En, muistan kyllä Barcelonan olympialaisista vuodelta 1992 Mikko Kolehmaisen melonta kullan. Miksi en siis muista Ruandan tapahtumia? Koska länsimaalaista mediaa se ei kiinnostanut parin minuutin uutisspottia enempää. Tuntuuko minusta nyt, että tapahtuman uusiutuminen kiinnostaisi minua paljookaan? Valitettavasti ei. Ehkä sen hyväksyminen järkyttää minua eniten, ei se, että näin on käynyt.
Tästä tuli hieman elokuva-arvostelusta poiketen, henkilökohtainen avautuminen. Elokuva itsessään on hyvin toteutettu ja loistavasti näytelty. Don Cheadle suoriutuu roolistaan erinomaisesti, eikä Nick Nolten kyyninen karisma häiritse yhtään, vaan sopii hyvin tähän avuttomaan tilanteeseen.
Elokuva ansaitsee täydet viisi tähteä, sekä muutaman kyyneleen.
Hotelli Ruanda
9
1099
Vastaukset
- Penny Lane
Olen tuota itsekin pohtinut. Kun kuulin elokuvasta ja sen tarinasta ensimmäisen kerran, en voinut olla ihmettelemättä, että mitä, onko tämä tapahtunut 90-luvulla. Olin vielä melko lapsi noihin aikoihin, mutta kyllä tuollainen hirveys olisi päähän jäänyt jopa minullekin, jos siitä olisi vain puhuttu. Luulenkin, että niin kuin jo totesit: asiasta ei täällä pahemmin kiinnostuttu.
Hävettää. On se upeata, että aiheesta on nyt tehty elokuva. Me länsimaiset tollotkin vähän alamme ajatella. Hoh hoijaa; muistan jostakin joskus lukeneeni, että natsien hirmutöiden paljastuttua koko todellisuudessaan päätöksentekijät sitä oikein vannottivat, että sellaista ei saa enää koskaan tapahtua. Joopa joo.
Olen kyllä halunnut nähdä elokuvan jo monen kuukauden ajan. Hienoa kuulla, että se kosketti. Niin sen pitääkin.- psychoman99
En ole nähny viel :( Mutta kuulemma siinä ei edes olla otettu sitä totuutta oikein kunnolla..Ne hän ampuin niitä ja hakkas viidakko veittellä ja raiskas muijia:D Ei siinä leffas niin näytetä totuutta...Siinä on taas sitä herkistelyä...
- psychoman99
Se on raju :D
- Wenegar
psychoman99 kirjoitti:
En ole nähny viel :( Mutta kuulemma siinä ei edes olla otettu sitä totuutta oikein kunnolla..Ne hän ampuin niitä ja hakkas viidakko veittellä ja raiskas muijia:D Ei siinä leffas niin näytetä totuutta...Siinä on taas sitä herkistelyä...
Eka sanot, että et ole leffaa nähnyt. Ja sitten toteat, että leffa on herkistelyä. WTF?
Voin sanoa spoilaten, että viidakkoveitset on selkeästi mukana leffassa ja että ei hyvän elokuvan tarvi splatterimaista teurastusta näyttää, jotta ahdistava tunnelma välittyisi.
Voit verrata tämän ja jonkun zombiesplatterin tunnelmaa ja tehdä omat johtopäätöksesi, että tarvitseeko tämä leffa veriroiskeita tehokeinona. - psychoman99
Wenegar kirjoitti:
Eka sanot, että et ole leffaa nähnyt. Ja sitten toteat, että leffa on herkistelyä. WTF?
Voin sanoa spoilaten, että viidakkoveitset on selkeästi mukana leffassa ja että ei hyvän elokuvan tarvi splatterimaista teurastusta näyttää, jotta ahdistava tunnelma välittyisi.
Voit verrata tämän ja jonkun zombiesplatterin tunnelmaa ja tehdä omat johtopäätöksesi, että tarvitseeko tämä leffa veriroiskeita tehokeinona.Uskon että pidän siitä :) Mut miksi ei näytetä sitä oikeaa totuutta kunnolla... Pelätäänkö kenties jotakin vihaa?
- paska
psychoman99 kirjoitti:
Se on raju :D
todella tylsä leffa. ei tapahdu mitään
- ruanda toimi
paska kirjoitti:
todella tylsä leffa. ei tapahdu mitään
Tulihan tällekkin leffalle se vakio amiskommentti, jess :)
- sisälläni
psychoman99 kirjoitti:
Uskon että pidän siitä :) Mut miksi ei näytetä sitä oikeaa totuutta kunnolla... Pelätäänkö kenties jotakin vihaa?
en tiedä totuudesta tässä tapauksessa, mutta aina ei tarvitse kertoa kaikkea totuuden välittämiseen ;)
- sari
Ruandan kansanmurha (se oli muuten vuonna 1994), olin silloin 8-9-vuotias. Suomenkin televisiossa näytettiin lähes päivittäin ruandalaispakolaisia jne. joten kyllä ihmttelen jos joku ei muka muista tapahtumia. Ainakin pitäisi muistaa jos yhtään uutisia seuraa.
Peik Johanssonkin kirjoitti jo 1994 kirjansa Kuolema Ruandassa. Lisäksi kansanmurhan jälkeen on tullut monta Ruandasta kertovaa dokumenttia vuoden 1994 jälkeen Ylen kanavilta ja yksi MTV3:ltakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802