moottoritiet

Anonyymi-ap

minkä ihmeen takia moottoriteillä pitää olla 120 nopeus. eikö vois yhtää suurentaa tota nopeutta vaikka 180 nopeuteen. onneks sentää saksan autobaanalla saa painaa vaikka 400km tuntivauhtia, siellä sentää ollaa järkeviä mut suomes pitää olla jotai vitun rajotuksia jos kiire on. prkl kerranki sakon sain ku menin vähä yli 180. luulis ainaki nuorten hallittevan autoja sen verra et voi ajaa vaikka ton 400 helsinki tampere motarilla tai josai muualla motarilla. tuntuu vaa nii naurettavalta et täällä on rajotukset ja saksas ei.

31

218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juu u, jos ajelet Hesasta Turkuun, niin koukkaa saksan autoBaanan kautta -
      saat ajaa 400 km/h - HÄÄÄÄÄÄÄH HÄH HÄH HÄH HÄÄÄÄH ja LäääH

      • Anonyymi

        Skodajorma.exe has stopped working.
        TE-services will try to find solution.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skodajorma.exe has stopped working.
        TE-services will try to find solution.

        Tää oli hyvä.


    • Anonyymi

      Heikoin leinkki määrää.

    • Tosi hyvin sanottu ! Ja sitten on perkele vielä ne typerät talvi nopeudet joitten tarkotus on vaan perkele kyykyttää ihmisiä ja huonontaa liikenne turvallisuutta ! Joku perse naama päättäjä homolainen nekin laittaa !

      • Anonyymi

        Et sitten ollenkaan ole ymmärtänyt, että nämä säännöt tarvitaan juuri sinun kaltaistesi kulkijoiden seulomiseksi pois liikenteestä.

        Harmi, että tuo aloituksessa mainitsemasi rangaistus jäi vain sakkoihin. Olisi pitänyt näiden tekstien mukaan ottaa ajokortti pois ja lopullisesti. Jos et ikinä aiokaan noudattaa suomalaisia liikennesääntöjä täällä ajaessasi...

        Saksassa autoilijat ovat tottuneet liikenteen seassa liikkuviin maantieohjuksiin. Sellaisena Suomessa esiintyminen on todella vaarallista sekä ohjukselle itselleen että viattomille kanssakulkijoille. Täällä kukaan ei katso esim. rekan ohitukseen lähtiessään tuleeko joku hullu takaa 300 lasissa.

        Mutta kun ei ymmärrä, ei vain ymmärrä. Surullista.


      • Anonyymi

        Meitä heikkoja, huonoja ja onnettomia kuskeja on nykyään niin paljon, että meitä varten tarvittaisiin vieläkin hitaammat rajoitukset.


    • Anonyymi

      Harvoin voi Saksassa kovaa ajaa. Liikennemäärä estää,missä muuten vielä vapaa nopeus!

    • Anonyymi

      Miten ajetaan 400km tuntivauhtia ??

      • Anonyymi

        Kirpisfilaripoju päiväunissa..


      • Anonyymi

        Mä ajan 700 kilsaa tunnissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä ajan 700 kilsaa tunnissa.

        Käy ensin se amis loppuun.


    • Anonyymi

      Saksa on Saksa ja keliolosuhteet sekä tieverkko ovat täysin eri luokkaa kuin Suomessa.

      Minkä ihmeen takia pitäisi ajaa kovempaa kuin 100km/h tai 120km/h? (Ainakaan ajotaito ei ole Suomalaisilla hallussa kun milloin ollaan missäkin pusikossa tai puun ympärillä eikä vauhtia ole edes 40km/h) Polttoainetta palaa ihan turhaan siihen ilmanvastuksen voittamiseen.

      Jos kaikki ajaisivat sujuvasti sen 100 tai max 120km/h jos keli sallii moottoritiellä niin ei olisi ongelmia. Valitettavasti 90% Suomalaisista on ihan vtullinen asenneongelma (minä, minä, minä, minä ja minä lässynlää unngghhh vajakkiulinaa kiireestä etc kaikki paskat selitykset tähän mikä oikeuttaa mihinkin typeryyteen maantiellä)

      Ilman yllämainittuja asioita liikenne olisi paljon sujuvampaa IHAN KAIKILLA!

    • Anonyymi

      Kyllä kesällä vois olla ns ohituskaistalla miniminopeus 140 ja maximi 160.
      Mutta siitä seuraa se ongelma et jos jono on pysähtynyt edessä perääänajoriski moninkertaistuu.

      Olen itse meinannu ajaa ohituskaistalla edelläajavan perään koska hän ajoi 20-30kmh nopeudella. Syy oli kuvaustarve koska poliisi oli pysäyttänyt ajoneuvon pohjoiseen menevällä puolella, itse olin menossa etelään.

      • Anonyymi

        Usein unohtuu myös se tilannenopeus. Tilanteeseen sopivaa nopeutta pitää myös ajaa. Jos oikea kaista matelee 60 km/h, niin vasemman kaistan liikenne tulee sovittaa se oma nopeus tilanteeseen. Tämä seikka ja velvoite unohtuu monelta.

        Laki ei suoraan kerro mitään raja-arvoja tai nopeuksia, vaan se on jokaisen itse pääteltävä ja ymmärrettävä miten tulee toimia. Kaikille ei valitettavasti ymmärrystä ole tarpeeksi annettu.


    • Anonyymi

      Motarilla on tällä kertaa talvirajoitus 100 km/h ja se riittää.

    • Anonyymi

      EU-tasolla tulisi säätää autoille ja moottoripyörille aluksi 140 km/h nopeusrajoitus mitä enempää niitä ei saa kulkemaan. Suuremmat nopeudet ei ole tarpeen edes Saksan motareilla.
      Tuollainen määräys säästäisi energiaa ja ihmishenkiä. Tällöin niin kalusto kuin ihmisten asenteet olisi jatkossa selvästi tarkoituksenmukaisempia.

      • Anonyymi

        Eiks se 140 km/h ole jo moottoripyörille pakollinen jokapaikassa ??


    • Anonyymi

      Voi iihan hyvin ajaa 90km/h jos 120km/h tuntuu liian kovalta vauhdilta. Kulutuskin pysyy paremmin aisoissa mikä on tärkeä pointti näin nykyaikana.

      • Anonyymi

        Joo, moottoritiellä pääsee kyllä ohi hitaammasta liikenteestä, jos on tarve.


    • Anonyymi

      Muuta Saksaan .

      • Anonyymi

        Saksaan voisi muuten muuttaakin, mutta Saksan laissa on yksi aivan järjetön kohta:

        ampiaisen tappaminen Saksassa on rikos.

        Näin silti, vaikka ampiaisen pisto on kenelle tahansa kivulias, ja allergiselle hengenvaarallinen.

        Samoin useiden ampiaisten pisto kerralla on kenelle tahansa hengenvaarallinen.

        Yllättäen laki ei kuitenkaan rankaise autoilijaa, joka ajaa autobahnia 200 km/h, ja pysäköidessään seuraavan kerran autonsa, tuulilasilla on useita kuolleita ampiaisia.

        Jo Suomen moottoritiellä kesällä 120 km/h ajaessaan huomaa aina sillon tällöin napsahduksen, kun ampiainen törmää tuulilasiin, ja liiskautuu kuoliaaksi siihen lasiin.

        Toisaalta, eipä niitä ampiaisia edes näe 120 km/h ajaessaan, mikä on hyväkin, muuten poliittisesti vihreät saattaisivat alkaa väistellä niitä, ja aiheuttaisivat liikenneonnettomuuksia niin tehdessään.

        Yksikerrosrakenteinen sähkömaila on paras keino ampiaisten taltuttamiseen.
        Tosin:

        1. Noita on viimeksi ollut myynnissä 2001-2003 Hong Kongin (nyk. Rusta) myymälöissä.
        Nykyisin niitä saa vain ulkomaisista nettikaupoista tilaamalla.

        2. Ampiainen ei kuole sähkömailan antamaan sähköiskuun, mutta siltä lähtee taju n. 1-2 minuutin ajaksi. Jos et sinä aikana leikkaa ampiaista saksilla kahtia, se lähtee uudelleen lentoon tuon 1-2 min jälkeen.

        sähkömailasta lähtee mallista riippuen jopa 600-1500 V sähköisku, mutta varsinkin noissa yksikerrosmalleissa on 4 mA virtarajoitus, ilmeisesti siksi, ettei se tappaisi ihmistä, jos joku erehtyy huitaisemaan sillä itseään tai kaveriaan.

        3-kerrosmallilla en sensijaan huitaisisi ampiaista (enkä sellaisella 1-kerrosmallillakaan, jonka paristopitimen malli on heikkolaatuinen aiheuttaen sen, että pariston kontakti pettää/irtoaa, kun mailalla lyö). Kas kun tuossa on se riski, ettei ampiainen tällöin saa sähköiskua, jolloin se lähinnä hermostuu ja pistää.

        Mutta Saksan laki on käsittämätön: jos tapat ampiaisen sähkömailalla, siitä voi saada sakot.
        Mutta kun tapat ampiaisen liiskaamalla sen tuulilasiin ajamalla 200 km/h autobahnilla, siinä ei ole mitään ongelmaa.

        Poliittisesti vihreät ihmiset ovat vaaraksi ja haitaksi muille.


    • Anonyymi

      Ei se 316 bimmerisi kulje kuin 150.

    • Anonyymi

      Heti kun se 80% kuljettajista antaa merkkejä siitä että ajotaidot riittää niin kyllä.
      Jos ei edes suuntavilkulla tiedetä mitä sillä tehdään niin 180km/h.. olisi liian vaikea asia sallia yleisesti.

      • Anonyymi

        Iso osa kuljettajista ei vain osaa. Nyt esim. lumi jälleen paljastaa sen, että edes oikeassa kohdassa kaistaa ei kyetä/osata ajaa.


    • Anonyymi

      Nopeusrajoitukset ovat aina kompromissi ja myös vahvasti turvallisuuteen liittyvä asia. Omasta mielestäni ei tarvita nopeampaa nopeutta, kuin 120 km/h. Se on täysin riittävä.

    • Anonyymi

      Jos kaikki autoilijat noudattaisivat liikennesääntöjä, niin moottoritierajoituksen voisi hyvin nostaa 120 -> 160 km/h.

      Mutta:
      Ikävä kyllä teillämme liikkuu autoilijoita, jotka eivät noudata liikennesääntöjä.

      Kerronpa esimerkkitapauksen:

      Ajoin moottoritietä 120 km/h vasenta kaistaa (oikealla kaistalla useita hitaammin liikkuvia ajoneuvoja).

      Yhtäkkiä eteeni tuli oikealta kuorma-auto, ilman suuntavilkkua.

      Tällöin minulle jäi vaihtoehdoiksi:

      1) hätäjarrutus, jotta välttäisin tuon kuorma-auton perään ajamisen

      tai

      2) vaihto oikealle kaistalle.

      Joten, vaihdoin oikealle kaistalle.

      Heti kaistanvaihdon jälkeen selvisi syy sille, miksi kuorma-autokuski tuli eteeni vilkkua käyttämättä:

      Pientareelle oli pysäytetty auto, jonka kuskin ovi oli ammollaan auki peittäen puolet oikeanpuoleisesta ajokaistasta.

      Tällöin suoritin hätäväistön vasemmalle (vilkkua käyttämättä), ja ehdin täpärästi välttää törmäyksen pientareelle pysäytetyn auton kuskin oveen.

      Suuntavilkun kytkemiseen olisi mennyt ½ sekuntia, mutta tuon ½ sekunnin aikana autoni olisi edennyt 16,7 metriä, mikä olisi aiheuttanut törmäyksen tuohon oveen.
      Ovi olisi varmaan repeytynyt irti saranoiltaan, kun siihen törmätään henkilöautolla 120 km/h nopeudella. Mutta omasta autostani olisi oikea etukulma mennyt rumannäköiseen kuntoon ja oikeanpuoleiset ajovalot olisivat rikkoutuneet.

      120 km/h nopeudella ehdin siis tehdä onnistuneen hätäväistön vasemmalle.

      Pelkäänpä, että jos olisin ajanut 160 km/h, niin en välttämättä olisi enää ehtinyt tehdä onnistunutta hätäväistön vasemmalle!

      Samoin, jos joku takanatuleva esim. ajoi väsyneenä, niin väsyneen henkilön reaktionopeus on pirteässä mielentilassa ajavaa hitaampi - on siis täysin mahdollista, että joku takaa tulija törmäsi tuohon samaan oveen.

      Jotta nopeusrajoituksia voitaisiin suurentaa, niin tuollainen vaarallinen liikennekäyttäytyminen pitäisi saada kitkettyä pois.

      En toki voi tietää, eikö tuo pientareelle pysäyttänyt ymmärrä, minkä vaaran ammollaan oleva kuskin ovi aiheuttaa takaa tulijoille, vai onko kyse siitä, että ehkä ymmärretään, muttei välitetä siitä.

      Lisäkysymys:

      JOS joku takaatulija vaikkapa ajoi väsyneenä, ja väsymyksen heikentämän reaktiokykynsä takia ei kyennyt väistämään estettä, niin kenen vakuutusyhtiö korvasi ja mitä, syntyneistä vahingoista ?

      Ja katsotaanko tuollainen niin törkeäksi toiminnaksi, että vakuutusyhtiö päätyy käyttämään ns. takautumisoikeutta, eli korvattuaan sivulliselle aiheutuneet vahingot, vakuutusyhtiö alkaa periä korvaussummaa tuolta kuskilta, joka joko ei ymmärrä tai ei välitä siitä, että ammollaan oleva ovi aiheuttaa vaaraa takaatuleville ?

      Lisäksi: 80 km/h -alueella maantiellä joku ajoi perässäni vain 1 m välillä!

      Turvaväli siis ajonopeuteen nähden täysin riittämätön.

      Milläs ajattelelitte saada nuo törkykäytöksellään liikennettä vaarantavat kuljettajat pois liikenteestä?

      Heidän liikenteestä poistaminen kun on edellytys sille, että nopeusrajoituksia voitaisiin nostaa!

      Rajoitusten nostaminen ilman liikennehäirikköjen poistamista lisäisi huomattavasti tieliikenneonnettomuuksien määrää.

      Ja vielä 1 esimerkki törkykäytöksestä:

      Kuski ajaa moottoritiellä, ja somettaa samalla kännykällä.

      Tällainen on omiaan vaarantamaan liikenneturvallisuutta, ja jos jotain yllättävää tapahtuu edessä, kännykällä somettava kuski törmää väistämättä esteeseen, kun ei seuraa liikennettä asianmukaisesti ajaessaan!

      Maanteillämme siis vastuuttomasti käyttäytyviä häirikkökuskeja siis riittää.

      Jos joku keksii keinon, millä nuo häiriköt saadaan pois auton ratista, sen jälkeen moottoritienopeuden voisi hyvin nostaa tasolle 160 km/h.

      Mutta niin kauan, kun nuo häiriköt ovat mukana liikenteessä sitä vaarantamassa, niin nopeuksien nosto mitä ilmeisemmin ei olisi turvallista.

      Suosittelen kaikille:
      Kun ajat autoa, keskity siihen ajamiseeen, ei kännykällä somettamiseen, meikkaamiseen tai mihinkään muuhunkaan!

      Asianmukainen tarkkaavaisuus liikenteessä saattaa vaaratilanteessa pelastaa henkesi.

    • Anonyymi

      Voitaisiin säätää laki moottoritiellä ajamisesta, jossa tietyillä moottoriteillä olisi sallittua ajaa vain kuljettajat, joilla olisi erityinen ajokoulutus. Tällaisen ajokortin saanut saisi ajaa heille sallituilla moottoriteillä 180 km/h maksiminopeutta, jos tielle asetettu nopeusrajoitus sen sallisi.

      Muu liikenne ohjaittaisiin muille teille.

      • Anonyymi

        Nykyinen järjestelmä toimii suhteellisen hyvin. Yksi haaste on se, että moottoritielle tulee myös arkoja kuljettajia, jotka eivät uskalla ajaa riittävällä nopeudella. Varsinkin liittymissä tämä korostuu. Toki myös toiseen suuntaan on haasteita, eli he, jotka ajavat suurella ylinopeudella. Hekin aiheuttavat vaaratilanteita, vaikka itse kuvittelevat aivan muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyinen järjestelmä toimii suhteellisen hyvin. Yksi haaste on se, että moottoritielle tulee myös arkoja kuljettajia, jotka eivät uskalla ajaa riittävällä nopeudella. Varsinkin liittymissä tämä korostuu. Toki myös toiseen suuntaan on haasteita, eli he, jotka ajavat suurella ylinopeudella. Hekin aiheuttavat vaaratilanteita, vaikka itse kuvittelevat aivan muuta.

        Ehdotukseeni pitäisi liittää toki myös katsastus moottoritietä varten, sillä kaikilla autoilla ei voi turvallisesti ajaa 180 km/h, jos ylipäänäsä edes kiihtyvät siihen nopeuteen.

        Eli tietyillä moottotiteillä saisi ajaa vain siihen ajokortin saaneet ja sitä varten katsastetut ajoneuvot. Eli käytännössä premium-autojen moottoritiet käyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehdotukseeni pitäisi liittää toki myös katsastus moottoritietä varten, sillä kaikilla autoilla ei voi turvallisesti ajaa 180 km/h, jos ylipäänäsä edes kiihtyvät siihen nopeuteen.

        Eli tietyillä moottotiteillä saisi ajaa vain siihen ajokortin saaneet ja sitä varten katsastetut ajoneuvot. Eli käytännössä premium-autojen moottoritiet käyttöön.

        Saattaisi joku lortta yhdenvertaisuusvaltuutettu ehdotetun kaltaisen sallimisen jo ennalta torpata.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe