minkä ihmeen takia moottoriteillä pitää olla 120 nopeus. eikö vois yhtää suurentaa tota nopeutta vaikka 180 nopeuteen. onneks sentää saksan autobaanalla saa painaa vaikka 400km tuntivauhtia, siellä sentää ollaa järkeviä mut suomes pitää olla jotai vitun rajotuksia jos kiire on. prkl kerranki sakon sain ku menin vähä yli 180. luulis ainaki nuorten hallittevan autoja sen verra et voi ajaa vaikka ton 400 helsinki tampere motarilla tai josai muualla motarilla. tuntuu vaa nii naurettavalta et täällä on rajotukset ja saksas ei.
moottoritiet
31
272
Vastaukset
- Anonyymi
Juu u, jos ajelet Hesasta Turkuun, niin koukkaa saksan autoBaanan kautta -
saat ajaa 400 km/h - HÄÄÄÄÄÄÄH HÄH HÄH HÄH HÄÄÄÄH ja LäääH- Anonyymi
Skodajorma.exe has stopped working.
TE-services will try to find solution. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Skodajorma.exe has stopped working.
TE-services will try to find solution.Tää oli hyvä.
- Anonyymi
Heikoin leinkki määrää.
Tosi hyvin sanottu ! Ja sitten on perkele vielä ne typerät talvi nopeudet joitten tarkotus on vaan perkele kyykyttää ihmisiä ja huonontaa liikenne turvallisuutta ! Joku perse naama päättäjä homolainen nekin laittaa !
- Anonyymi
Et sitten ollenkaan ole ymmärtänyt, että nämä säännöt tarvitaan juuri sinun kaltaistesi kulkijoiden seulomiseksi pois liikenteestä.
Harmi, että tuo aloituksessa mainitsemasi rangaistus jäi vain sakkoihin. Olisi pitänyt näiden tekstien mukaan ottaa ajokortti pois ja lopullisesti. Jos et ikinä aiokaan noudattaa suomalaisia liikennesääntöjä täällä ajaessasi...
Saksassa autoilijat ovat tottuneet liikenteen seassa liikkuviin maantieohjuksiin. Sellaisena Suomessa esiintyminen on todella vaarallista sekä ohjukselle itselleen että viattomille kanssakulkijoille. Täällä kukaan ei katso esim. rekan ohitukseen lähtiessään tuleeko joku hullu takaa 300 lasissa.
Mutta kun ei ymmärrä, ei vain ymmärrä. Surullista. - Anonyymi
Meitä heikkoja, huonoja ja onnettomia kuskeja on nykyään niin paljon, että meitä varten tarvittaisiin vieläkin hitaammat rajoitukset.
- Anonyymi
Harvoin voi Saksassa kovaa ajaa. Liikennemäärä estää,missä muuten vielä vapaa nopeus!
- Anonyymi
Miten ajetaan 400km tuntivauhtia ??
- Anonyymi
Kirpisfilaripoju päiväunissa..
- Anonyymi
Mä ajan 700 kilsaa tunnissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä ajan 700 kilsaa tunnissa.
Käy ensin se amis loppuun.
- Anonyymi
Saksa on Saksa ja keliolosuhteet sekä tieverkko ovat täysin eri luokkaa kuin Suomessa.
Minkä ihmeen takia pitäisi ajaa kovempaa kuin 100km/h tai 120km/h? (Ainakaan ajotaito ei ole Suomalaisilla hallussa kun milloin ollaan missäkin pusikossa tai puun ympärillä eikä vauhtia ole edes 40km/h) Polttoainetta palaa ihan turhaan siihen ilmanvastuksen voittamiseen.
Jos kaikki ajaisivat sujuvasti sen 100 tai max 120km/h jos keli sallii moottoritiellä niin ei olisi ongelmia. Valitettavasti 90% Suomalaisista on ihan vtullinen asenneongelma (minä, minä, minä, minä ja minä lässynlää unngghhh vajakkiulinaa kiireestä etc kaikki paskat selitykset tähän mikä oikeuttaa mihinkin typeryyteen maantiellä)
Ilman yllämainittuja asioita liikenne olisi paljon sujuvampaa IHAN KAIKILLA! - Anonyymi
Kyllä kesällä vois olla ns ohituskaistalla miniminopeus 140 ja maximi 160.
Mutta siitä seuraa se ongelma et jos jono on pysähtynyt edessä perääänajoriski moninkertaistuu.
Olen itse meinannu ajaa ohituskaistalla edelläajavan perään koska hän ajoi 20-30kmh nopeudella. Syy oli kuvaustarve koska poliisi oli pysäyttänyt ajoneuvon pohjoiseen menevällä puolella, itse olin menossa etelään.- Anonyymi
Usein unohtuu myös se tilannenopeus. Tilanteeseen sopivaa nopeutta pitää myös ajaa. Jos oikea kaista matelee 60 km/h, niin vasemman kaistan liikenne tulee sovittaa se oma nopeus tilanteeseen. Tämä seikka ja velvoite unohtuu monelta.
Laki ei suoraan kerro mitään raja-arvoja tai nopeuksia, vaan se on jokaisen itse pääteltävä ja ymmärrettävä miten tulee toimia. Kaikille ei valitettavasti ymmärrystä ole tarpeeksi annettu.
- Anonyymi
Motarilla on tällä kertaa talvirajoitus 100 km/h ja se riittää.
- Anonyymi
EU-tasolla tulisi säätää autoille ja moottoripyörille aluksi 140 km/h nopeusrajoitus mitä enempää niitä ei saa kulkemaan. Suuremmat nopeudet ei ole tarpeen edes Saksan motareilla.
Tuollainen määräys säästäisi energiaa ja ihmishenkiä. Tällöin niin kalusto kuin ihmisten asenteet olisi jatkossa selvästi tarkoituksenmukaisempia.- Anonyymi
Eiks se 140 km/h ole jo moottoripyörille pakollinen jokapaikassa ??
- Anonyymi
Voi iihan hyvin ajaa 90km/h jos 120km/h tuntuu liian kovalta vauhdilta. Kulutuskin pysyy paremmin aisoissa mikä on tärkeä pointti näin nykyaikana.
- Anonyymi
Joo, moottoritiellä pääsee kyllä ohi hitaammasta liikenteestä, jos on tarve.
- Anonyymi
Muuta Saksaan .
- Anonyymi
Saksaan voisi muuten muuttaakin, mutta Saksan laissa on yksi aivan järjetön kohta:
ampiaisen tappaminen Saksassa on rikos.
Näin silti, vaikka ampiaisen pisto on kenelle tahansa kivulias, ja allergiselle hengenvaarallinen.
Samoin useiden ampiaisten pisto kerralla on kenelle tahansa hengenvaarallinen.
Yllättäen laki ei kuitenkaan rankaise autoilijaa, joka ajaa autobahnia 200 km/h, ja pysäköidessään seuraavan kerran autonsa, tuulilasilla on useita kuolleita ampiaisia.
Jo Suomen moottoritiellä kesällä 120 km/h ajaessaan huomaa aina sillon tällöin napsahduksen, kun ampiainen törmää tuulilasiin, ja liiskautuu kuoliaaksi siihen lasiin.
Toisaalta, eipä niitä ampiaisia edes näe 120 km/h ajaessaan, mikä on hyväkin, muuten poliittisesti vihreät saattaisivat alkaa väistellä niitä, ja aiheuttaisivat liikenneonnettomuuksia niin tehdessään.
Yksikerrosrakenteinen sähkömaila on paras keino ampiaisten taltuttamiseen.
Tosin:
1. Noita on viimeksi ollut myynnissä 2001-2003 Hong Kongin (nyk. Rusta) myymälöissä.
Nykyisin niitä saa vain ulkomaisista nettikaupoista tilaamalla.
2. Ampiainen ei kuole sähkömailan antamaan sähköiskuun, mutta siltä lähtee taju n. 1-2 minuutin ajaksi. Jos et sinä aikana leikkaa ampiaista saksilla kahtia, se lähtee uudelleen lentoon tuon 1-2 min jälkeen.
sähkömailasta lähtee mallista riippuen jopa 600-1500 V sähköisku, mutta varsinkin noissa yksikerrosmalleissa on 4 mA virtarajoitus, ilmeisesti siksi, ettei se tappaisi ihmistä, jos joku erehtyy huitaisemaan sillä itseään tai kaveriaan.
3-kerrosmallilla en sensijaan huitaisisi ampiaista (enkä sellaisella 1-kerrosmallillakaan, jonka paristopitimen malli on heikkolaatuinen aiheuttaen sen, että pariston kontakti pettää/irtoaa, kun mailalla lyö). Kas kun tuossa on se riski, ettei ampiainen tällöin saa sähköiskua, jolloin se lähinnä hermostuu ja pistää.
Mutta Saksan laki on käsittämätön: jos tapat ampiaisen sähkömailalla, siitä voi saada sakot.
Mutta kun tapat ampiaisen liiskaamalla sen tuulilasiin ajamalla 200 km/h autobahnilla, siinä ei ole mitään ongelmaa.
Poliittisesti vihreät ihmiset ovat vaaraksi ja haitaksi muille.
- Anonyymi
Ei se 316 bimmerisi kulje kuin 150.
- Anonyymi
Heti kun se 80% kuljettajista antaa merkkejä siitä että ajotaidot riittää niin kyllä.
Jos ei edes suuntavilkulla tiedetä mitä sillä tehdään niin 180km/h.. olisi liian vaikea asia sallia yleisesti.- Anonyymi
Iso osa kuljettajista ei vain osaa. Nyt esim. lumi jälleen paljastaa sen, että edes oikeassa kohdassa kaistaa ei kyetä/osata ajaa.
- Anonyymi
Nopeusrajoitukset ovat aina kompromissi ja myös vahvasti turvallisuuteen liittyvä asia. Omasta mielestäni ei tarvita nopeampaa nopeutta, kuin 120 km/h. Se on täysin riittävä.
- Anonyymi
Jos kaikki autoilijat noudattaisivat liikennesääntöjä, niin moottoritierajoituksen voisi hyvin nostaa 120 -> 160 km/h.
Mutta:
Ikävä kyllä teillämme liikkuu autoilijoita, jotka eivät noudata liikennesääntöjä.
Kerronpa esimerkkitapauksen:
Ajoin moottoritietä 120 km/h vasenta kaistaa (oikealla kaistalla useita hitaammin liikkuvia ajoneuvoja).
Yhtäkkiä eteeni tuli oikealta kuorma-auto, ilman suuntavilkkua.
Tällöin minulle jäi vaihtoehdoiksi:
1) hätäjarrutus, jotta välttäisin tuon kuorma-auton perään ajamisen
tai
2) vaihto oikealle kaistalle.
Joten, vaihdoin oikealle kaistalle.
Heti kaistanvaihdon jälkeen selvisi syy sille, miksi kuorma-autokuski tuli eteeni vilkkua käyttämättä:
Pientareelle oli pysäytetty auto, jonka kuskin ovi oli ammollaan auki peittäen puolet oikeanpuoleisesta ajokaistasta.
Tällöin suoritin hätäväistön vasemmalle (vilkkua käyttämättä), ja ehdin täpärästi välttää törmäyksen pientareelle pysäytetyn auton kuskin oveen.
Suuntavilkun kytkemiseen olisi mennyt ½ sekuntia, mutta tuon ½ sekunnin aikana autoni olisi edennyt 16,7 metriä, mikä olisi aiheuttanut törmäyksen tuohon oveen.
Ovi olisi varmaan repeytynyt irti saranoiltaan, kun siihen törmätään henkilöautolla 120 km/h nopeudella. Mutta omasta autostani olisi oikea etukulma mennyt rumannäköiseen kuntoon ja oikeanpuoleiset ajovalot olisivat rikkoutuneet.
120 km/h nopeudella ehdin siis tehdä onnistuneen hätäväistön vasemmalle.
Pelkäänpä, että jos olisin ajanut 160 km/h, niin en välttämättä olisi enää ehtinyt tehdä onnistunutta hätäväistön vasemmalle!
Samoin, jos joku takanatuleva esim. ajoi väsyneenä, niin väsyneen henkilön reaktionopeus on pirteässä mielentilassa ajavaa hitaampi - on siis täysin mahdollista, että joku takaa tulija törmäsi tuohon samaan oveen.
Jotta nopeusrajoituksia voitaisiin suurentaa, niin tuollainen vaarallinen liikennekäyttäytyminen pitäisi saada kitkettyä pois.
En toki voi tietää, eikö tuo pientareelle pysäyttänyt ymmärrä, minkä vaaran ammollaan oleva kuskin ovi aiheuttaa takaa tulijoille, vai onko kyse siitä, että ehkä ymmärretään, muttei välitetä siitä.
Lisäkysymys:
JOS joku takaatulija vaikkapa ajoi väsyneenä, ja väsymyksen heikentämän reaktiokykynsä takia ei kyennyt väistämään estettä, niin kenen vakuutusyhtiö korvasi ja mitä, syntyneistä vahingoista ?
Ja katsotaanko tuollainen niin törkeäksi toiminnaksi, että vakuutusyhtiö päätyy käyttämään ns. takautumisoikeutta, eli korvattuaan sivulliselle aiheutuneet vahingot, vakuutusyhtiö alkaa periä korvaussummaa tuolta kuskilta, joka joko ei ymmärrä tai ei välitä siitä, että ammollaan oleva ovi aiheuttaa vaaraa takaatuleville ?
Lisäksi: 80 km/h -alueella maantiellä joku ajoi perässäni vain 1 m välillä!
Turvaväli siis ajonopeuteen nähden täysin riittämätön.
Milläs ajattelelitte saada nuo törkykäytöksellään liikennettä vaarantavat kuljettajat pois liikenteestä?
Heidän liikenteestä poistaminen kun on edellytys sille, että nopeusrajoituksia voitaisiin nostaa!
Rajoitusten nostaminen ilman liikennehäirikköjen poistamista lisäisi huomattavasti tieliikenneonnettomuuksien määrää.
Ja vielä 1 esimerkki törkykäytöksestä:
Kuski ajaa moottoritiellä, ja somettaa samalla kännykällä.
Tällainen on omiaan vaarantamaan liikenneturvallisuutta, ja jos jotain yllättävää tapahtuu edessä, kännykällä somettava kuski törmää väistämättä esteeseen, kun ei seuraa liikennettä asianmukaisesti ajaessaan!
Maanteillämme siis vastuuttomasti käyttäytyviä häirikkökuskeja siis riittää.
Jos joku keksii keinon, millä nuo häiriköt saadaan pois auton ratista, sen jälkeen moottoritienopeuden voisi hyvin nostaa tasolle 160 km/h.
Mutta niin kauan, kun nuo häiriköt ovat mukana liikenteessä sitä vaarantamassa, niin nopeuksien nosto mitä ilmeisemmin ei olisi turvallista.
Suosittelen kaikille:
Kun ajat autoa, keskity siihen ajamiseeen, ei kännykällä somettamiseen, meikkaamiseen tai mihinkään muuhunkaan!
Asianmukainen tarkkaavaisuus liikenteessä saattaa vaaratilanteessa pelastaa henkesi. - Anonyymi
Voitaisiin säätää laki moottoritiellä ajamisesta, jossa tietyillä moottoriteillä olisi sallittua ajaa vain kuljettajat, joilla olisi erityinen ajokoulutus. Tällaisen ajokortin saanut saisi ajaa heille sallituilla moottoriteillä 180 km/h maksiminopeutta, jos tielle asetettu nopeusrajoitus sen sallisi.
Muu liikenne ohjaittaisiin muille teille.- Anonyymi
Nykyinen järjestelmä toimii suhteellisen hyvin. Yksi haaste on se, että moottoritielle tulee myös arkoja kuljettajia, jotka eivät uskalla ajaa riittävällä nopeudella. Varsinkin liittymissä tämä korostuu. Toki myös toiseen suuntaan on haasteita, eli he, jotka ajavat suurella ylinopeudella. Hekin aiheuttavat vaaratilanteita, vaikka itse kuvittelevat aivan muuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyinen järjestelmä toimii suhteellisen hyvin. Yksi haaste on se, että moottoritielle tulee myös arkoja kuljettajia, jotka eivät uskalla ajaa riittävällä nopeudella. Varsinkin liittymissä tämä korostuu. Toki myös toiseen suuntaan on haasteita, eli he, jotka ajavat suurella ylinopeudella. Hekin aiheuttavat vaaratilanteita, vaikka itse kuvittelevat aivan muuta.
Ehdotukseeni pitäisi liittää toki myös katsastus moottoritietä varten, sillä kaikilla autoilla ei voi turvallisesti ajaa 180 km/h, jos ylipäänäsä edes kiihtyvät siihen nopeuteen.
Eli tietyillä moottotiteillä saisi ajaa vain siihen ajokortin saaneet ja sitä varten katsastetut ajoneuvot. Eli käytännössä premium-autojen moottoritiet käyttöön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehdotukseeni pitäisi liittää toki myös katsastus moottoritietä varten, sillä kaikilla autoilla ei voi turvallisesti ajaa 180 km/h, jos ylipäänäsä edes kiihtyvät siihen nopeuteen.
Eli tietyillä moottotiteillä saisi ajaa vain siihen ajokortin saaneet ja sitä varten katsastetut ajoneuvot. Eli käytännössä premium-autojen moottoritiet käyttöön.Saattaisi joku lortta yhdenvertaisuusvaltuutettu ehdotetun kaltaisen sallimisen jo ennalta torpata.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1176011Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631503894Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503295Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4702740Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2701755Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321423- 871406
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1591288- 771268