Vuoden 20-mallinen Qashqai jää käyttämättömänä
muutamiksi kuukausiksi lämpimään talliin ulkomaan komennuksen vuoksi.
Ohjekirja neuvoo ottamaan akun negatiivisen navan irti.
Tuleeko akun takaisin kytkemisessä mitään muita säätöjä kuin mahdolliset kellon ja radion asetukset eli toimiiko auto muutoin täysin normaalisti kuten ennenkin? Onko jotain erityistä huomioon otettavaa?
Auto jää seisomaan muutamaksi kuukaudeksi
18
538
Vastaukset
- Anonyymi
Joissakin autoissa oli aikanaan radiolla joku turvakoodi jonka näpyttelyllä ensin sai radion toimimaan.
- Anonyymi
Kaikissa nykyaikaisissa autoissa radiot ovat koodilla suojattuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikissa nykyaikaisissa autoissa radiot ovat koodilla suojattuja.
Nykyaikaisissa autoissa radio on piilotettu johonkin kojelaudan uumeniin. Ainoat näkyvät osat ovat ehkä käynnistys- ja äänenvoimakkuusnappi ja näkymä kojelaudan näytöllä. Sitä ei sieltä helpolla varasteta käyttökelpoisena.
- Anonyymi
Miksi se auton aapinen neuvoo ottamaan akun pois virroista?
Eikös auton voisi laittaa tuoksi ajaksi älylaturiin, ellei sitten ole huolissaan teoreeytisesta turvallisuusongelmasta, vaikka ko. laturit on tehty juurikin myös virran pitkäaikaiseen ylläpitoon, ei ainoastaan lataukseen.
- https://smartercharger.com/
ps. Entä renkaat, riskeraako tulla lievä "litteä" kohta jos autoa ei laita pukeille (?)- Anonyymi
Lisäys edelliseen, eli akku pitkäaikaiseen ylläpitovirtaan. Tosin olisi hyvä jos ei olisi tarvetta jatkoroikille, eli mahdollisimman turvallisesti verkkovirtaan.
"Wise winter storage for smooth spring start ups"
"It has built-in temperature sensing capabilities and is fully automatic and super safe. You can leave the CT5 TIME TO GO connected to your vehicle’s battery all winter and it’ll never under or overcharge your battery. "
- https://smartercharger.com/blogs/news/wise-winter-storage-for-smooth-spring-start-ups - Anonyymi
riskeraako tulla lievä "litteä"
Hyvä huomio jos seisonta-aika tosiaan useita kuukausia. Mutta pitää olla yli 6 kuukautta. Itellä renkaat aina rengashotellissa ja en ole koskaan edes tarkistanut paineita koska ne yleensä pysyy aina sen 6kk vakiona jonka rengashotelli on sinne laittanut. Ja tietokonenäyttö kyllä ilmaisee jos vajetta alkaa tulla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäys edelliseen, eli akku pitkäaikaiseen ylläpitovirtaan. Tosin olisi hyvä jos ei olisi tarvetta jatkoroikille, eli mahdollisimman turvallisesti verkkovirtaan.
"Wise winter storage for smooth spring start ups"
"It has built-in temperature sensing capabilities and is fully automatic and super safe. You can leave the CT5 TIME TO GO connected to your vehicle’s battery all winter and it’ll never under or overcharge your battery. "
- https://smartercharger.com/blogs/news/wise-winter-storage-for-smooth-spring-start-upsTuo on CTEKin omaa laitteen myynninedistämisvouhkaamista. Ei se auton elektroniikka siitä huonone jos akun varaus menee alhaiseksi.
Ja olipa siinä miten pitkä jatkoroikka hyvänsä välissä niin mitäs sitten? Ei yhtään mitään, siinä on niin pienet virrat ja kulutukset kyseessä että mikään ei ainakaan kuumene. Eipä edes virrankulutusmittari paljoo värähdä kun kulutus on niin pientä että heikkotasoinen mittari ei sitä pysty edes havaitsemaan.
- Anonyymi
Kysy ammattilaisita neuvo. Itse ottasin akun pois paikalta kokonaan tuoksi aikaa.
- Anonyymi
Koetatko kertoilla, että autonvalmistaja ohjekirjoinen ei olisi alan ammattilainen?
- Anonyymi
Miksi akku pitäisi ottaa pois kokonaan? Kyllä kaapelien irrotus on helpompi homma ja tekee ihan saman asian.
Oletko koskaan edes nähnyt tai katsonut mitä konepellin alla on? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi akku pitäisi ottaa pois kokonaan? Kyllä kaapelien irrotus on helpompi homma ja tekee ihan saman asian.
Oletko koskaan edes nähnyt tai katsonut mitä konepellin alla on?Selvennykseksi vielä, että konepelti on yleensä noin runsaan neliömetrin kokoinen pelti tuulilasin etupuolella ja sen saa auki kun osaa avata. Ohjekirja neuvoo senkin kuinka se tapahtuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selvennykseksi vielä, että konepelti on yleensä noin runsaan neliömetrin kokoinen pelti tuulilasin etupuolella ja sen saa auki kun osaa avata. Ohjekirja neuvoo senkin kuinka se tapahtuu.
Joskus sieltä konepellin alta näkee akun, jos ei. Minulla se on piilotettu tuulilasin alle muovien taakse näkymättömiin. Akku voi olla myös penkkien alla tai peräkontissa, riippuen autosta.
- Anonyymi
Jos muutama on 3 kk tai enemmän, niin johto irti.
- Anonyymi
Noin pitkällä katkolla kannattaa pistää auto seisontaan Traficomista. Auton vuotuiset verot katkeavat. Muista vain ilmoittaa käyttöönotosta ennen tallista lähtöä. Vakuutuksen katkaisu on kaksipiippuisempi juttu. Seisonnassakin voi tapahtua ties mitä.
- Anonyymi
Parin kympin säästö ei ole vaivan arvoinen. Entäs kun joudutkin lähtemään liikenteeseen aikaisemmin kuin olit luullut. Sehän vasta kalliiksi tuleekin!
Seisokissa voi tapahtuakin kaikenlaista ja sitä vartenhan on vakuutus. Ei se vakuutus katkea muusta kuin ajon aikana tapahtuvista vahingoista. Että sikäli ihan huijausta koko homma. Lisäksi joudut maksamaan siitäkin että laitat auton seisokkiin.
- Anonyymi
Lataisin akun täyteen autolla, eli antaisin pyöriä ilman valoja, sähkölaitteita. Akusta kaapeli irti.
Tämä estää että akku ei vaju ja huonone.
Esimerkiksi jonkun laturin jättäminen akkuun nostaa riskiä, se lämpenee vaikka olisi älylaturi.
Koska ketään ei vieressä niin sähkölaitteita ei päälle. - Anonyymi
Itse vein akun kovilla pakkasilla joka yöksi sisälle kerrostalon viidenteen kerrokseen ennenvanhaan kun ei ollut latureita. Ilosesti hörähti aina käyntiin aamuisin ja oli hauska katella muita kun joutuivat odottelemaan hinausapua saadakseen autonsa käyntiin kun eivätr älynneet tehdä samaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään
Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"698907Ikuiset kaipaajat
Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo1545594Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla
”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset1275036Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta
Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään173890Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle
Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m853480Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi
Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta533379Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla
Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä402731En tiedä ymmärrätkö
Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk102691Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?
PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html502649- 241747