Minkälainen mahtaa olla laatuero verrattaessa tarvikeosaa alkuperäiseen? Tässä tapauksessa kyse on 406:n vakaajan pystytangosta.
Eli, kestääkö alkuperäinen osa yhtään sen kauempaa kuin tarvikeosakaan?
"Koiranluut"
6
2614
Vastaukset
- Veijo Esso
On tietysti eroja tarvikeosissakin mutta pitkällisen kantapää-metodiin perustuneen tutkimuksen mukaan itse suosin aina alkuperäisosia alustarakenteissa. Hintahan niissä on yleensä kaksinkertainen mutta kyllä ne sitten kestää kaksinkertaisen ajan.
Täytyy myös huomioioda vaihdosta kertyvät oheiskustannukset, tietysti työn osuus, mutta usein joudutaan tekemään myös aurauskulmien säätö joka maksaa kanssa.
Alkuperäisosia kannattaa aina kysyä myös Citroen-varaosamyynnistä sillä hinnat ovat jostain kumman syystä siellä 20-50% halvempia. Ja osa on taatusti sama jos sillä on sama PSA-numero.
Pystytankojen kestävyys on pitkälti kiini sitä miten ja missä autolla ajetaan. Jos ajetaan paljon huonokuntoisilla teillä ja vielä tehostetaan kuoppien vaikutusta jarruttelemalla kuopissa niin kyllähän ne nivelet kuluu. Ns. sorateiden nimismiehen kiharat ovat myrkkyä tuon kailtaisille rakenteille. Ennen kun vakaajatangot olivat niinsantusti yhtä puuta niin tämmöisiä ongelmia ei ollut. Mutta ne on ne huippuunsa viedyt ajo-ominaisuudet ja äänettömysvaatimukset jotka tuovat mukanaan tällaisia pikku ongelmia.- ihmeellisiä hommia ole
Eiköhän liene samalta linjalta kummillekkin ketjuille tullut, eli samat osat, ei ainakaan mitään eroa itse huomannut alkuperäisiin ja tarvikeosiin
Vakaajan pystytangoilla ei muutu aurauskulmat, takana sitten ne poikittain olevat tangot, niiden sisäpäässä säätö, eli takapää 1,5mm aurausta. Etupää 0(nollassa)
Aurauskin ihan helppo takapäästä katsoa, mitata vain renkaitten etuosasta, tasaisella alustalla, saman korkuiselta, sitten kun saanut suunalle, pitkällä laudalla(vast.)katsotaan auton koriin nähden suoruus, säätö ihan kätevä, pultilla pyöritetään epäkeskossa, mutteri pikkasen kireällä, niin ei mene olkapään yli prikka, ja pysyy mihin heittänyt säädön, mittausta varten, pikkasen kuoppaa auton alla niin onnistuu renkaat paikoillaan
Pystynivelet lähtee parhaiten kun vääntää nivelen pallostaan pois, siitä sitten hyvä pitää lukkopihteillä(vast.), hylsy käy hyvin alapulttiin, kun vähän sitä peltiä kääntää
- laita tarvike
Ongelmahan on juuri noissa alkuperäisissä 406:n koiranluissa, jotka ovat väljät jo n. 50 000 km:n ajon jälkeen, eli tässä tapauksessa tarvike "koiranluut" eivät voi enää heikompilaatuiset olla!
- Aapeli
Eräs tarvikeluu maksoi 35Eur ja kesti 10 tkm. Kaiknuutilalla maksoi saman verran ja olen kuullut, että ne kestää hyvin.
Kolinaa odotellessa... - Laguna II
Kun lagusta meni nuo luut 50 000 kieppeillä, selvittelin asiaa - tulos oli se, että lähes kaikille eurooppalaisille autotehtaille ko. osat tulevat samasta paikasta. Myös tarvikeosat. Ko. valmistajan toimitukset olivat huonolaatuisia materiaalivirheen vuoksi pari-kolme vuotta sitten. Siksi koiranluita on vaihdettu autoon kuin autoon normaalia nopeammin viime vuosina.
- parempi
Edellinen autoni oli 306xr 1.6 -95. Siinä oli alkuperäiset koiranluut muovirunkoiset. Vaihdoin motonetin metallivartiset. Ehdin ajaa n.20tkm ennen auton vaihtoa ja hyvin pelitti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445842
- 475338
- 483718
- 133663
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise953327- 313126
- 592884
- 572740
- 532400
- 381854