Tarvitsen neuvoja koska en osaa Linuxia. Enkä pysty sulkemaan konetta.

Anonyymi-ap

no niin. en osaa näistä asioista mitään joten kaikki on tässä tämän päivän aikana opittua. minulla on pc johon on asennettu linux mint ja olen käyttänyt sitä aika löyhästi. kuitenkin lopulta se meni login luuppiin. eli en päässyt kirjautumaan sisään. olen melko varma siitä että se johtui tilan puutteesta. niin pienin mutkin pääsin poistamaan tavaraa sieltä rootin kautta, mutta kuten odottaa saattaa niin poistin kaikki kernelit samalla ja nyt ei onnistu enää rebootti. Yritin asentaa viimeisintä kerneliä mutta se siltikin valittaa että tilaa ei ole tarpeeksi ( not enough space in /var/cache/apt/archives/. Käytin koko päivän asian ratkomiseen mutta varmaan pahensin asiaa (kun yritän eri komentoja niin se sanoo Name or service not known). En pysty edes sulkemaan konetta. muita huomioita on se että näppis antelee eri merkkejä kuin mitä näkyy (varmaan US settings) ja ~ ei toimi joten joudun tekemään komentoja ilman sitä ja arvailemaan. En siis kerta kaikkiaan ymmärrä tietokoneista juuri mitään joten koko tilanne on painajainen. Yksi asia johtaa uuteen ongelmaan. Onko mitään neuvoja? Jos edes saisin tietokoneen turvallisesti suljettua.

30

62

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa opetella kirjoittamaan ensin ja sitten vasta kyselee.

      • Anonyymi

        Ei Mintissä joudu mitään komentoja kirjoitaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Mintissä joudu mitään komentoja kirjoitaan!

        Tuo tarkoitti varmaan viestin kirjoittamista koska koko aloitusviesti on yhtä pötköä vaan ilman kappalejakoja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo tarkoitti varmaan viestin kirjoittamista koska koko aloitusviesti on yhtä pötköä vaan ilman kappalejakoja!

        Ihme, jos sen tietokone vielä edes toimii linuksin jäljiltä. Lopettaisi koko linuksin kokeilun. Linuksin jäljiltä mikään ei pysy ehjänä.


    • Anonyymi

      " En siis kerta kaikkiaan ymmärrä tietokoneista juuri mitään "

      Tuo taitaa olla aloituksen ainoa rehellinen lauseenpätkä.

    • Anonyymi

      Voi voi!

      Miten ihminen voi olla että käyttää ihan väärin Linux Minttiä.
      Se päivittää ihan itse itsensä eikä uusin kerneli päivitys ole mikään autuus.

      Linux Mint sammuu oikeesta yläkulmasta putovasta palkista, "Sammuta"

      Asioita ei tarvi tehdä vaikeesti. Linux Mint on loistava järjestelmä. Tee asiat graafisesti kuin "Ubuntussakin"

      • Anonyymi

        Mintin voi myös sammuttaa painamalla virtapainiketta 6 sekunttia.
        Toisin kuin windows, Mint ei sekoo pakkosammutuksesta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mintin voi myös sammuttaa painamalla virtapainiketta 6 sekunttia.
        Toisin kuin windows, Mint ei sekoo pakkosammutuksesta!

        Älä puhu vastoin parempaa tietoa. Windows kestää ihan ehjänä virtakytkimestä tehtävän pakkosammutuksen. Aika, mitä virtakytkintä pitää painaa on 4 sekuntia, ei 6.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä puhu vastoin parempaa tietoa. Windows kestää ihan ehjänä virtakytkimestä tehtävän pakkosammutuksen. Aika, mitä virtakytkintä pitää painaa on 4 sekuntia, ei 6.

        Aha, entä jos painaa 5 tai 7 sekuntia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aha, entä jos painaa 5 tai 7 sekuntia?

        Mitä pitempään painaa, sen varmemmin kone sammuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aha, entä jos painaa 5 tai 7 sekuntia?

        Mitä kovemmin painaa sitä varmemmin ja nopeammin kone sammuu.


      • Anonyymi

        Pakko olla jos tämmöisiä hölmöjä keskusteluja lukee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko olla jos tämmöisiä hölmöjä keskusteluja lukee.

        Koneen sammuttaminen ei ole mikään ongelma: Samalla tavalla se sammuu kuin windowsissakin. Esim. paina virtakytkimestä n. 1 sekunti => koneen sammutus-dialogi sammuttaa koneen 30s kuluttua automaattisesti.
        Jos kone ei sammu, olet luultavasti poistanut sammutus-ohjelman koneeltasi.. sitten se on tuon virtalähteen kautta sammutettava.


    • Anonyymi

      Asenna Ubuntu ja käytä sitä täysin graafisesti mac tyyliseti!.

      Älä kuvittele että sitä pitää säättää kuin windowsia!

    • Anonyymi

      Saimaan vajakilla on vaikeuksia omaksua uusia asioita!

      • Anonyymi

        sullakin vaikeuksia maailman hahmottamisen kanssa. Elä vain harhoissasi.


    • Anonyymi

      Hyvä että neuvot oli kirjoitettu kuin idiootille. Ainakin tämä sammutuspuoli tuli selväksi. Terkuin Ap

    • Anonyymi

      Kylläpä nämä linuksit tuottavat vieläkin päänvaivaa. Saavatkohan ne sitä koskaan toimimaan kunnolla, niin kuin Windows?

    • Anonyymi

      Asennuskseen Ubuntu desktop on Ubuntun saitilla ohjeet, että seuraat niitä tarkkaan. Kannattaa pistää D:n /home, eli omat tiedostot, ja käyttis ja ohjelmat menee sitten /:ään. Itse pistin 100g Win:n puoliskoon, joka on joku 600g osa, josta siis 100g pistin Linukseen, ja D on joku 400g, josta pistin 150g /home:lle.

      Muuten meni kaikki hyvin, mutta Linux ei tue mun näytön 75Hx maxia nvidialla eikä integroidulla kortilla, vaan max on 60Hz, joka on rasittava, häiritsevä että kirveleväkin silmille (sama tv:ssä jos 60Hz), ja kuvanlaatu häiritsevyyden lisäksi heikompoi, kun ei ole liikkumattomampi (joo sen tuntee) ja tasainen, ja siten seesteinen.

      AMD jos koneessaan, on parempi mahis, mutta en menisi pisätä 500-1000e linux-koneeseen sitä varten, mutta jos saa ostettua Win12 Pro:n (salaa tiedostot ja saa mobiilin ja takas ilman kolmannen osapuolen softaa), jossa se pro kai ostetaan jälkikäteen, josta on joitain ongelmia toki, kun olisi kiva salata asennuksen yhteydessä, mutta ehkä se käy noinkin.

      Jos saa omaan koneesee kakkoseen linuksen ja rititävät Hz:t, niin sitten voi olla Linux-miehiä lopun ikänsä, jos Wine-riittää, tai käyttää Win10:ä vanhentuneena esim. pelaamiseen, ja jossa ei menetettävää, ja lukee uutisiakin, esim. itse käytän Linuksia vain pankkiasioihin jos jään Win10:iin, ja ostan jonkun 50-100e mobiilin riskisurffaukseen.

      tarvii pienen kännyn ulkona, ja ison kotipuhelimena (iso akku), ja riittävän akun pikalatauksella matkustamisessa. Ja Win:n pelaamiseen ja lukemiseen (yli 60Hz), ja yhden riskisurffaukseen (toinen linux?) ja toinen linux pankkiasioihin, ja harkittava toista linusta samalle ytimelle, joka siten katta kaksi linusta, mutta vakausongelma riskinä, ja mun yhden teran kiintolevylle ei mahdu kuin Win ja Ubuntu. Että riskisurffausta varten pitänee hankkia joku halpatabletti, jossa tosin tietoturva onneton, kun Googlen android. Ja jos ei-googlattu, se on saamaten jonkun firman ja 5v päivitys, että ei kivin kiehdo, ja ne on 150e (huippukänny) sijaan 450e eikä tuettuja täysin kunnes ovat vanhempia ja halvempia, jolloin pitää olla nopea, jos linux-puhelin, jota siten voi päivittää edelleen; nopea, koska ne lopettaa niiden hyvin tuettujen edullisten kännyjen myynnin kun uusi tulee tilalle hinnalla 500e, joka ei ole tuettu hyvin vuosiin.

    • Anonyymi

      Suomenkielen opettajani aikanaan neuvoi. Jos et lyhyesti osaa esittää asiaasi, älä esitä ollenkaan. Siis huom. palstan maratonkirjoittajat.

    • Anonyymi

      Ainahan on sanottu, että windowsia ei saa pakkosammuttaa. No kaverini on vuosikausia sammuttanut koneensa jatkojohdon kytkimestä.Itse olen lähtenyt samaan. Ei ongelmia tähän päivään mennessä.

      • Anonyymi

        Tuopa riippuu ihan siitä mitä kone "harrastaa" silloin kun tempaiset sähkät pois.
        Jos on juku tärkeä prosessi meneillään niin joudut helpsti uudelleenasennukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuopa riippuu ihan siitä mitä kone "harrastaa" silloin kun tempaiset sähkät pois.
        Jos on juku tärkeä prosessi meneillään niin joudut helpsti uudelleenasennukseen.

        "sähkät", hönö mitä se tarkoittaa


    • Anonyymi

      Mikään käyttöjärjestelmä ei käynnisty ilman kerneliä. Kuulostaa siltä, että tuota asennusta on enää ihan turha varoa. Katkaise virta, asenna käyttöjärjestelmä uudestaan, äläkä enää tee omituisia asioita.

    • Anonyymi

      Halvatun palikat eivät näytä ymmärtävän ytimen ja kernelin eroa, pitää vaan päteä vaikka äly ei mihinkään riitä.

      • Anonyymi

        Käypä katsomassa sanakirjasta ja muotoile kommenttisi uudelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käypä katsomassa sanakirjasta ja muotoile kommenttisi uudelleen.

        Älä rakkula uneksi, minä en vajakkien vuoksi tee mitään, hulluko olet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käypä katsomassa sanakirjasta ja muotoile kommenttisi uudelleen.

        Rollimaattori katselee vain omia kommentejaan tai pitää turpansa kiinni, onko selvä.


    • Anonyymi

      Avaaja on sen verran hölmö että tarvitsee neuvoja kysymyksen laadintaan ja etenkin kirjoittamiseen.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      906
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe