Mitä kaikkia maksuttomia rajapintoja tiedätte? Voi olla laidasta laitaan.
Yksi voisi kertoa vaikka missä on lähin R-kioski, kun kysytään antamalla lähtöpaikan koordinaatit. Tuon saattaisi saada selville ehkä openstreetmapin kautta, jossa on melko hyvät kaupunkikartat.
Hyviä API-rajapintoja?
4
2228
Vastaukset 4
- Anonyymi
HSL avoin data - https://www.hsl.fi/hsl/avoin-data
Ilmatieteen laitos avoin data - https://www.ilmatieteenlaitos.fi/avoin-data- Anonyymi
Juu, HSL on riistolaitos !
Teoriassa kuka tahansa voi tehdä vaikkapa mobiiliapplikaation, joka myy HSL:n mobiililippuja.
MUTTA:
Ensinnäkin: apin tekijä maksaa HSL:lle HSL:n virallisen hinnaston mukaan (ei enää jälleenmyyjäalennuksia).
Eli jos HSL veloittaa lipusta vaikkapa 3,40 € ja haluat itsellesi myyntipalkkiota 0,50 €, niin teoriassa voisit myydä lippua loppuasiakkaalle 3,90€, mutta loppuasiakas voi silti ostaa lipun HSL:n lipunmyyntiautomaatista 3,40€, joten kilpailutilanteessa olet epäedullisesssa asemassa kun tarjoat 50 senttiä kalliimpaa lippua kuin HSL itse.
Toiseksi:
Sinun pitää maksaa HSL:lle etukäteen aivan oikeaa rahaa nimissäsi olevalle HSL -tilille.
Ja voit myydä niitä lippuja korkeintaan sen määrän, mitä olet etukäteen maksanut HSL:lle.
Jos haluat myydä enemmän, tulee sinun maksaa lisää HSL:lle, ennenkuin lipunmyyntisi voi jatkua.
Niin, ja jos käytät maksukanavana esim. tekstiviestiä, niin teleoperaattori haluaa osansa asiakkaan suorittamasta maksusta.
Jos siis esim. operaattori ottaisi 0,40€ / viesti omaa provisiotaan, niin jos myyt loppuasiakkaalle 3,90€, joudut maksamaan HSL:lle 3,40€ ja operaattorille 0,40€, yht. 3,80€, joten sinulle jää vain 0,10€, ja tällä pitäisi kattaa:
1. Palvelun kehityskustannukset
2. Tietoliikenne, palvelin ja muut vastaavat kulut
3. Korkotappio, kun joudut itse maksamaan liput etukäteen HSL:lle, mutta saat rahaa vain sitä mukaan , kun asiakaat ostavat (jos ostavat, kun saman lipun saa halvemmalla suoraan HSL:ltä) sinun välittämiä HSL:n lippuja.
4. Mainoskustannukset
5. Liikevoitto
Ei ihme, ettei kolmannen osapuolen lippusovelluksia ole näillä ehdoilla juurikaan syntynyt.
Teoriassa tuollaisen voisi tehdä, mutta miksi, kun oma hyöty jää parhaimmillaankin hyvin vähäiseksi ja tappioriskiäkin syntyy, jos/kun asiakkaat eivät halua ostaaa ylihintaisia lippuja kun HSL:ltä itseltään saa lippuja halvemmalla.
- Anonyymi
oho, tällainenkin on nykyään:
https://www.avoindata.fi/fi - "Suomen kaikki avoin data yhdestä paikasta" - Anonyymi
No, minä olen tykännyt libc:stä todella paljon.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa741670- 231172
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321073Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134906Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189826- 64694
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192619On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 49561
- 71547
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32518- 55507
- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 34424
- 33423
- 40417
- 16409
- 82398