A) välttämätön englanti + turha pakkoruotsi vai
B) välttämätön englanti + itse valittu kieli?
Jos kohtuullinen panostus kieliin, on kaksi vierasta kieltä, kumpi antaa laveamman kielivarannon
58
211
Vastaukset
- Anonyymi
Vastaus on B
- Anonyymi
Vastaus on ei kumpikaan l. C: sivistyskieliä pakkoenglannin sijaan.
- Anonyymi
Laveimman kielivarannon antaa:
Itse valittu a1-kieli
Itse valittu a2-kieli
Itse valittu b1-kieli
Nämä on mahdollista valita, mikäli kielitarjonta on riittävää. Vaikka ruotsi on pakollinen, sekin voidaan valita tiettynä kouluvuonna.
Kun oppilas valitsee a1-kieleksi vaikkapa ranskan, ja a2-kieleksi englannin, hän oppii molemmat kielet hyvin. Lisäksi hän oppii ruotsia. Hän voi valita myös ruotsin aloittavaksi kieleksi, jolloin hän oppii ruotsin ja englannin hyvin. Kaksi tärkeintä kieltä, suomen ohella.
Jos ruotsista tulee vapaaehtoinen, ei se lisää kielitarjontaa eikä muuta tilannetta. Ruotsista tulee silloin yksi valittava kieli muiden joukossa. - Anonyymi
Loogisesti B! ;)
- Anonyymi
Ja vain B!
- Anonyymi
B tietysti
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
B tietysti
C!
Pakkoenglanti pois!
- Anonyymi
Vaikeaa, vaikeaa! RKP hokee A:ta
- Anonyymi
Ja sinä hoet pakkoenglantia.
- Anonyymi
B, tottakai B!
- Anonyymi
Cee, pakkoenglanti pois!
- Anonyymi
Beeeeee
- Anonyymi
2023, ei enää pakkoruotsia
- Anonyymi
Kumpikohan ..
- Anonyymi
Ei kumpikaan, englanti ei ole välttämätön, kaukana siitä.
- Anonyymi
Oisko B - itse valittu
- Anonyymi
Kysymys on älytön, koska englanti ei ole välttämätön. Se on turhake ja haittakieli.
- Anonyymi
Kumpikohan.
- Anonyymi
Ei kumpikaan, englanti ei ole välttämätön, joten kysymys on väärin asetettu.
- Anonyymi
Kuka arvaa?
- Anonyymi
Pitääkö sanoa
- Anonyymi
Pitää sanoa: englanti ei ole välttämätön!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää sanoa: englanti ei ole välttämätön!
Miksi valehdella?
- Anonyymi
Itsestäänselvää
- Anonyymi
Olen samaa mieltä, itsestään selvää että vaihtoehto on C l. pakkoenglanti pois!
- Anonyymi
Englanti on aikamme lingua franca, lastemme oikeus ja ilo
Pakkoruotsi taas pelkkä riesa- Anonyymi
Lässyn sun lässyn.
Eikö pakkoenglanillesi löydy muita perusteita kuin räikeä vale tai hömelö puolitotuus
- Anonyymi
Ei ainakaan tokmi pakkoruotsi
- Anonyymi
Ainoa mikä ei toimi on pakkoenglanti!
- Anonyymi
Arvataab
Se on beee- Anonyymi
C!!!
- Anonyymi
Beee ja taas kerran beee
- Anonyymi
C!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
C!!
C!!!
Pois pakkoenglanti suomenkieltä syömästä!
- Anonyymi
Vaihtoehto D: kaikki kielet vapaaehtoisiksi. Kielten tarjonta vapautuisi, kun oppilaita ei rasittaisi kaksi pakkokieltä. Suurin osa tietysti edelleen valitsisi englannin, mutta ruotsin ehkä noin kymmenen prosenttia, arvelisin. Siinähän se totuus paljastuisi.
Olemme antaneet maamme luisua tyranniaan. Kaiken on oltava pakollista, ellei se sitten ole kiellettyä. Vapaus on asia, jota meidän on jo korkea aika kokeilla. Silläkin uhalla, että valitsemme väärin.- Anonyymi
Aivan. Vapaus tuo esille totuuden. Veikkaan, että suurin osa edelleen opettelisi englantia, koska se on nykymaailmassa hyödyllisin kieli. Sen lisäksi olisi hyvä osata yhtä tai useampaa pienempää kieltä. Ruotsin osaamisesta ei maailmalla ole mitään hyötyä. Mutta mielestäni sekin pitäisi olla valittavissa, jos joku aikoo jäädä palvelemaan ruotsalaisia.
- Anonyymi
Vapaassa länsimaassa kenenkään ei pitäisi olla pakko opiskella viiden prosentin puhumaa paikallista vähemmistökieltä
- Anonyymi
Maailmalla englanti on 5% puhuma kieli.
- Anonyymi
Ei ikinä enää pakkoruotsia
- Anonyymi
Mutta PYHÄÄ PAKKOENGLANTIA sitäkin enemmän?
- Anonyymi
RKP ei anna edes ajatella asiaa
- Anonyymi
Niinpä, itse valittu b
- Anonyymi
Mitä itsevalintaa b:ssä muka on, ainoastaan "kolmas" vaihtoehto, jossa TARPEETON pakkoenglanti jätetään valitsematta on itsevalintaa.
- Anonyymi
Tietysti sastava valita itse
- Anonyymi
Mitä itsevalintaa on pakkoenglannissa?
- Anonyymi
Saako arvata?
- Anonyymi
Pakkoenglantia ei tietenkään saa valita pois, vaikka kyseessä on aika turha kieli.
- Anonyymi
Kumpikohan, pitää miettiä
- Anonyymi
No onpa vaikea kysymys
- Anonyymi
Kysytäänkö RKP:ltä?
- Anonyymi
Englantia opiskelee 99%,
vaikka Suomessa ei ole mitään lailla säädettyä pakkojärjestelmää, joka sitä vaatii.
Ruotsin sijaan itse valittu kieli ja maan kielivaranto kukoistaisi!
Pakkoruotsi on rasismia ja kolonialismia pahimmillaan. - Anonyymi
Pakkoruotsi ei ainakaan toimi
- Anonyymi
Pakkoruotsi syö laveamman kielivarannon
- Anonyymi
Ruotsin kieli on niin tyhjänpäiväinen
- Anonyymi
Siis ei ruotsi ainakaan tuo mitään hyvää
- Anonyymi
Pakkoruotsi kohtuutonta
- Anonyymi
Pakkoruotsi täysin kohtuutonta
- Anonyymi
Vapaasti valittu kieli englannin oheen
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192420- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292112Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522099Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti191655Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3841560Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2721371
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm121356- 1301346