Jag känner mig verkligen fri bara när jag pratar finska. Jag bor i ett land som heter Finland, där det talas finska. Det är det här folkets och landets sanna identitet.
Svenska språket är inte en del av min identitet
9
51
Vastaukset
- Anonyymi
Det här landets skogar, sjöar och stränder har gett upphov till finländarnas identitet. Det har skapat det finska folkets själ. Det finska språket har talats i detta land i tusentals år. Det är den sanna identiteten för oss finländare.
- Anonyymi
Svenska språket kom till Finland för att störa det lyckliga livet för oss finländare. Det är ett främmande språk som vi finländare inte känner igen som vårt eget.
- Anonyymi
Finska är finländarnas enda riktiga nationalspråk. Även namnet på vårt land säger det, vi bor i Finland och här talas finska.
- Anonyymi
Ei kuulu minunkaan identiteettiin.
- Anonyymi
Suomessa puhutaan suomea. Sanoohan sen jo järkikin.
- Anonyymi
Den finska identiteten bygger på det finska språket. Den utgör det gemensamma, kollektiva minnet av vår nation. Den definierar vårt medborgarskap, vår historia och gränserna för det område där vi finländare alltid har bott. Det kan inte finnas någon finskhet utan det finska språket.
- Anonyymi
Ingen här kan motbevisa mina påståenden. Svensktalande finländare har ingen egen identitet och barn från tvåspråkiga familjer har ofta identitetsproblem och personlighetsstörningar.
- Anonyymi
Det som förvånar mig mest är varför en del skriver här på finska för att försvara den obligatoriska svenskan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346