Jag känner mig verkligen fri bara när jag pratar finska. Jag bor i ett land som heter Finland, där det talas finska. Det är det här folkets och landets sanna identitet.
Svenska språket är inte en del av min identitet
9
61
Vastaukset
- Anonyymi
Det här landets skogar, sjöar och stränder har gett upphov till finländarnas identitet. Det har skapat det finska folkets själ. Det finska språket har talats i detta land i tusentals år. Det är den sanna identiteten för oss finländare.
- Anonyymi
Svenska språket kom till Finland för att störa det lyckliga livet för oss finländare. Det är ett främmande språk som vi finländare inte känner igen som vårt eget.
- Anonyymi
Finska är finländarnas enda riktiga nationalspråk. Även namnet på vårt land säger det, vi bor i Finland och här talas finska.
- Anonyymi
Ei kuulu minunkaan identiteettiin.
- Anonyymi
Suomessa puhutaan suomea. Sanoohan sen jo järkikin.
- Anonyymi
Den finska identiteten bygger på det finska språket. Den utgör det gemensamma, kollektiva minnet av vår nation. Den definierar vårt medborgarskap, vår historia och gränserna för det område där vi finländare alltid har bott. Det kan inte finnas någon finskhet utan det finska språket.
- Anonyymi
Ingen här kan motbevisa mina påståenden. Svensktalande finländare har ingen egen identitet och barn från tvåspråkiga familjer har ofta identitetsproblem och personlighetsstörningar.
- Anonyymi
Det som förvånar mig mest är varför en del skriver här på finska för att försvara den obligatoriska svenskan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk812945Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna911706Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll771511Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.651418- 1331391
- 1461266
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1581241Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j981187- 821168
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur801155