Bensa- ja dieselautojen valmistus lopetetaan v. 2025

Anonyymi-ap

Tarkoittaako se, että kannattaa säilyttää bensa- ja dieselautot?

80

469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei lopeteta, mahdotonta.

      • Anonyymi

        Ei vielä 100 vuoteen.


      • Anonyymi

        Onneksi yksi lastenlapsi osti juuri maaliskuussa uuden Land Cruiserin. Sanoi että saatte kaikki lainata, siin minäkin.
        Hänellä oli jo pari sähköautoa ja kakila lapsilla on jo sähköautot , Teslaa ja Skodaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi yksi lastenlapsi osti juuri maaliskuussa uuden Land Cruiserin. Sanoi että saatte kaikki lainata, siin minäkin.
        Hänellä oli jo pari sähköautoa ja kakila lapsilla on jo sähköautot , Teslaa ja Skodaa.

        Enpä huoli mitään noista, huonoja ovat. Oma vm -89 pikkuauto on paljon parempi. Just tein 900 km:n lenkin, kulutus alle 5 litraa satasella. 98 -oktaanista. Ei tarvinnut tankata välillä.
        Ostin rengasarjankin 4 kpl vanteille vaihdettuna yht 219 €.


    • Anonyymi

      Éi lopeteta.

      Hiljakseen toki polttomoottoriautot vähenevät, eikä tarjontakaan tule olemaan kovin iso. Mutta kyllä niitä valmistetaan vielä pitkään. Ja nyt uusina ostetut autot tulevat säilymään liikenteessä pitkään.

      Sitäpaitsi, itse polttomoottori ei ole kovin epäekologinen, käytetyt fossiiliset polttoaineet se suurin ongelma. Autoihin nytkin saatavilla muutososia etanolille ja kaasulle. Biokaasu ei hassumpi idea, sitä helposti valmistettavissa, saapi suomesta, eikä auton vaatimat muutostyöt maksa kuin muutamia tonneja. Ongelma on sen pienessä suosiossa, sitä ei valmisteta paljoa, eikä jakeluverkko ole häävi.

      Ei kaikki tulevaisuuden autot tule olemaan sähköautoja, perinteisellä polttomoottorilla toimivia voi tarvita erikoisolosuhteisiin. Ja vetykäyttöisiäkin autoja varmasti tulee, niitä iteasiassa on myynnissäkin, suomessa ei vaan taida olla tätänykyä minkääänlaista vetytankkausmahdollisuutta...

      Mun käsitys on, tulevaisuudessa siis käytetään monenlaisia energioita kulkupelien liikuttamiseen. Perinteisten polttomoottorien määrä tulee romahtamaan, mutta oletettavimmin niitä tehdään ja käytetään vielä todella kauan.

      =DW=

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Eri maiden puolustusvoimien kalusto kulkee vielä pitkään erilaisilla polttoaineilla ja jo pelkästään siitä syystä valmistusta ei takuulla lopeteta.

      • Anonyymi

        Suomeen puolustusvoimille hankittaviin uusimpiin ns. hävittäjäkoneisiin tulee sähkömoottorit, siksi toimitukset ovat vähän myöhässä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomeen puolustusvoimille hankittaviin uusimpiin ns. hävittäjäkoneisiin tulee sähkömoottorit, siksi toimitukset ovat vähän myöhässä.

        Ei akkukoneilla pärjää suihkuhävittäjille.


    • Anonyymi

      Fossiiliset polttoaineet toi teollisen vallankumousen kukoistuksen, toi ilmastonmuutoksen.
      Ilmastonmuutos toteutuessaan samanlaisen elintason maapallolle kuin olisi jatkuva maailman sota eräässä arviossa, jotain on vielä tehtävissä.
      Sähkö tulee lentokoneisiin ainakin valtioitten sisäiseen liikenteeseen aika pian.

      pe

      • Anonyymi

        Pienlentokoneisiin on tulossa akkukäyttö, eli 20-30 matkustajan koneisiin.


    • Anonyymi

      Ei pitäisi lopettaa. Aina useampi vaihtoehto on hyväksi.
      Beng

      • Anonyymi

        Joo, kaikille ei sovi sähköauto. Muita käyttövoimia tarvitaan rinnalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, kaikille ei sovi sähköauto. Muita käyttövoimia tarvitaan rinnalle.

        Pohjoisen harvaan asutulle seudulle ei ainakaan sähköauto ole järkiratkaisu.


    • Anonyymi

      Kyllä ne maaöljypohjaiset polttoaineet riittävät meidänikäisten autoilijoiden käyttöön.
      Luin viimepäivien lehdestä, että varakkkaassa Ruotsissa on
      entisestään havahduttu kunnostamaan käytettyjä autoja.

    • Anonyymi

      Pelkällä polttomoottorilla varustetut autot eivät vielä ole tulleet tiensä päähän, vaikka jotkut sellaista kovasti ilmoittavat. Tuollaista taidettiin väittää jo 2015 aikoihin.

      • Anonyymi

        Tosi on, mut ehkä etanoli tai biokaasut lisääntyy.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ei yllätys tämä päätös.


    • Anonyymi

      Pahinta taisi olla nafta aikoinaan. Aika tömäkät savut nousi busseista ja kuorkeista.
      Beng

      • Anonyymi

        Myös diesel-veturit oli kaameita, kun asema on täällä keskellä kaupunkia.


    • Ajelen kolpyöräisellä sähköpyörällä, tytär ajaa Tesla sähköautolla.

      • Anonyymi

        Kumpikin on tukevia, eivät kaadu?


      • Anonyymi

        Muista etä et aja liian lähellä tien reuna. Yksi tuttava ajoi, kaatui ja Lonkka murtui. On olut sairaalassa ja nyt hoitolaitoksessa vanhusten kanssa, on vasta jotain alta 70v.

        Toisella kävi samoin, tuli rollaattori pappa .
        Molemmat siis kaatuivat kun väistivät tien reunan jotain , eikä ollut enää asfaltia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpikin on tukevia, eivät kaadu?

        Tesla ei kaadu. Mutta itse pidän kyllä Skodasta, Tesloja, Uutena ostettuja on ajeltu jo 5 vuotta.


    • Anonyymi

      Tuskin lopetetaan,,autonvalmistajat useat jo pyörtäneetpääyöksensä.

    • Anonyymi

      Tietysti polttomoottorit ei häviä, edullisen sähkön takia sähköautot on monin verroin halvempaa ajella, toiseksi niitä tulee käytettynä myyntiin yhä enemmän.

    • Anonyymi

      Nythän on jo vähin erin alkamassa akkukapasiteetistaan eli latauskyvystään ison osan menettäneiden sähköautojen poisto vaikka vasta noin max 10- vuotiaita sähköautoja onkin niin vähän. neljällä- kuudella tonnilla myydään jostain syystä yllättävän paljon sähköautoja joilla ajokilsoja ei monella ole täynnä edes ensimmäistä sataatuhatta...

      • Anonyymi

        Niin, ensimmäinen ja vieläkin monessa ykkönen on Tesla.
        Muut on olleet leluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ensimmäinen ja vieläkin monessa ykkönen on Tesla.
        Muut on olleet leluja.

        Ainakin karsastustilastoissa eniten vikaantuneissa ykkönen on Tesla. Ei ole öMerikkäläisten laatu parantunut reilussa 60 vuodessa...


    • Anonyymi

      Ei suunnitella lopetettavaksi vuonna 2025 bensa- ja dieselautoja. En nyt ota vaalikonetta esille mutta mielestäni siellä oli kysymys: oletko sitä mieltä että on päästävä suunniteltuun tavoitteiseen, että nämä autot lopetetaan vuoteen 2035 mennessä.
      2025 ei voi pitää paikkaansa, syksyllä aletaan jo myydä vuoden 2025 malleja. Kyllä siitä olisi lehdistössä ollut jo useita artikkeleita.

      • Anonyymi

        Niin ja kun valmistus lopetetaan, vanhoille b- ja d-autoille pannaan niin kovat maksut, että ainakin tulevat kovin kalliiksi pitäa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja kun valmistus lopetetaan, vanhoille b- ja d-autoille pannaan niin kovat maksut, että ainakin tulevat kovin kalliiksi pitäa.

        Voi kun tulisikin. Oikein odotan sitä. Saisi sitten sähkärilänkyttäjienkin turvat tukkoon, kun ei ajellakkaan enää ilmaiseksi, kuten kovasti kehuvatten. No, uskokoon ken tahtoo tuonkin "ilmaisen" ajelun.


    • Anonyymi

      Sähköautojen tilalle voi tulla jotain kaasuautoja tms. ja voi kaasutella tiehensä.
      Pitäisi todella miettiä tarkkaan, mihin sähköä tulee käyttää.
      Mikä on välttämättömyyttä ja huvia ja hinnan pitäisi toimia sen mukaan.
      Onko sähköauto miljoonissa kappaleissa ekologinen? Ryövääkö sähköautoilu raaka-aineensa jostain muusta tarpeellisemmasta käytöstä?
      Beng

      • Anonyymi

        Olet oikeilla jäljillä, eli olisi tärkeää kehittää joukkoliikennettä, et saataisiin henkilöautoja reippaasti vähennettyä, ne ovat se ongelma joka aiheuttaa mm. ruuhkia, tiestön kulumista, saastetta, liikenneonnettomuuksia, jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeilla jäljillä, eli olisi tärkeää kehittää joukkoliikennettä, et saataisiin henkilöautoja reippaasti vähennettyä, ne ovat se ongelma joka aiheuttaa mm. ruuhkia, tiestön kulumista, saastetta, liikenneonnettomuuksia, jne.

        Pahimmat ja eniten tapauskohtaisia uhreja vaatineet liikenneonnettomuudet ovat tapahtuneet joukkoliikenteessä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahimmat ja eniten tapauskohtaisia uhreja vaatineet liikenneonnettomuudet ovat tapahtuneet joukkoliikenteessä...

        Kenties.
        Jos joku dorka kävelee tai ajaa bussin eteen niin, että tulee paniikkijarrutus.
        Kyllä silloin luut joutuvat koville.
        Oikeastaan.
        Ei voi sanoa, että pääkaupunkiseutulaiset olisivat tehneet kaikkensa joukkoliikenteen hyväksi.
        Ei ollenkaan.
        Metroliikennetta maksamaan päässeiden reunuskuntien yhteydet päättyvät johonkin kummallisiin syöttökohtiin.
        Ennen pääsi kaikkialta Hesan keskustaan.
        No. Nyt city autioituu, kaupat katoavat ja kaupunki näyttää tylsältä.
        Ja.
        Pitääkö kaikkialla kaivella katuja samaan aikaan?
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahimmat ja eniten tapauskohtaisia uhreja vaatineet liikenneonnettomuudet ovat tapahtuneet joukkoliikenteessä...

        Kyllä henkilöautoilua on radikaalisti vähennettävä, sen ymmärtää jos yhtään viitsii päätään käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä henkilöautoilua on radikaalisti vähennettävä, sen ymmärtää jos yhtään viitsii päätään käyttää.

        Kaikkialla ei pärjää ilman autoa. Tämäkin jokainen fiksu ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä henkilöautoilua on radikaalisti vähennettävä, sen ymmärtää jos yhtään viitsii päätään käyttää.

        Jos yhteiskuntamalli muutetaan sellaiseksi, että ympäri maata on monia pikkukaupunkeja ja työssäkäyntialue on sellainen, että töihin pystyy pyöräilemään, niin silloin homma onnistuisi. Ei onnistu nykyisellä mallilla, että on isoja kaupunkeja ja nukkumalähiöt kaukana työpaikasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä henkilöautoilua on radikaalisti vähennettävä, sen ymmärtää jos yhtään viitsii päätään käyttää.

        Asut luultavasti pk-seudulla, jossa jokin julkinen väline liikkuu 5 minuutin välein 24/7 ja jos on niin kiire, ettei ehdi odottamaan, on takseja riittävästi, mistä valita.
        Luuletko, että muualla maassa on toimiva julkinen, mihin hypätä kellon ajoista välittämättä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asut luultavasti pk-seudulla, jossa jokin julkinen väline liikkuu 5 minuutin välein 24/7 ja jos on niin kiire, ettei ehdi odottamaan, on takseja riittävästi, mistä valita.
        Luuletko, että muualla maassa on toimiva julkinen, mihin hypätä kellon ajoista välittämättä?

        Ei tietenkään harvaan asutulla maaseudulla voi suurta muutosta saada aikaan, tosin kimppakyytejä voisi esim. verotuksen avulla tukea sielläkin. Kaupungit on se ongelma, hirveitä ruuhkia yms, ja verorahoja menetetään autoilun takia, autot vaatii öljyperäisiä tuotteita, eli tuontia ulkomailta, ja jokainen auto on tuontitavaraa, suomalaisia veroeuroja valuu miljardeja ulkomaille jatkuvasti. Esimerkiksi japanilaisia autoja on Suomi tulvillaan, mutta sinne ei myydä kuin Muumituotteita ja mustikoita, kauppatase on valtavasti miinuksella Japaniin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asut luultavasti pk-seudulla, jossa jokin julkinen väline liikkuu 5 minuutin välein 24/7 ja jos on niin kiire, ettei ehdi odottamaan, on takseja riittävästi, mistä valita.
        Luuletko, että muualla maassa on toimiva julkinen, mihin hypätä kellon ajoista välittämättä?

        Ei se ihan noin helppoa ole kuin kuvittelet. Ei todellakaan mitään 5 minuutin frekvenssiä.
        Mutta veroissa joka kk menee sen, HSL:n, tukemiseen.
        Ja arvaapa. Yhteydet toimivat paremmin yksityisliikenteellä.
        Ja jotkut luulevat, että pääkaupunkiseudulla kaikki mahdutetaan juniin lännessä ja pohjoisessa...
        Ja taksit ovat älyttömän kalliita suhteessa matkaan.
        Beng
        En tietenkään kuvittele ja Eikö ole tapana tarkastella sitä, mikä on?
        Mutta jo se voisi osaltaan tasapainottaa, jos edes Helsingin alueella toimisi julkinen.
        Se, että jokin liikkuu, ei tarkoita, että se toimii erittäin hyvin. Sanotaanko välttävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkialla ei pärjää ilman autoa. Tämäkin jokainen fiksu ymmärtää.

        Totta, läheskään kaikille mökeille ei pääse julkisilla!


    • Anonyymi

      EI KANNATA SÄILYTTÄÄ, ROMUKSI VAAN JA SULATTAMOON.
      BENSIININ JA DIESELIN MYYNTIKIN JA VALMISTUS LOPPUU.

    • Anonyymi

      Ovat vihreät vittumoisia.

      • Anonyymi

        Todellakin, ei niitä kannata kenenkään äänestää.


    • Anonyymi

      Tarkoittaa

    • Anonyymi

      alottajalle
      VÄÄRÄ TIETO

      EI LOPETETA

      esm.

      RANSKA KESKITTYY pensa ja diiselautojen tuotantoon, RANSKALLE ei kelpaa sähköautot,

      sähkö-autot ovat HENGENVAARALLISIA
      ne EI kelpaa edes Suomen armeijan käyttöön,

      NYT VIHRETTEN ON LOPETETTAVA SÄHKÖ AUTOJEN PAKKOSYÖTTÖ kansalaisillemme,


      pensa ja diisell autot OVAT turvallisempia liikenteessä kuin sähkö-autot

      TULIKO SELVÄKSI

      vihreät idologina ovat IDIOOTTEJA ,

      • Anonyymi

        MIELIPIDE ON HYVÄ ja OIKEA

        kaikki jotka asiasta ovat perillä ovat samaa mieltä
        sähöautojen manipulointi PITÄÄ LOPPUA

        pakko mainontaki pitää loppua,
        sähköautot ovat hengenvaarallisia liinkenteessä muutenki heikko-laatuisia.


    • Anonyymi

      Isoilla kirjaimilla huutava on siis palannut jostain?

      • Anonyymi

        Siis kotiutettu!


    • Anonyymi

      Entä kun esim. Suomen autokannasta sanokaamme 85 % olisi sähköautoja ja tulisi joko joku kriisitilanne tai vain iso tekninen sähköverkon vaurio ja häiriö joka johtaisi parin viikon sähköttömyyteen?

      • Anonyymi

        Kyllä se 'parin viikon sähköttömyys' olisi jo nytkin katastrofi, ei sähköautot sitä lisäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se 'parin viikon sähköttömyys' olisi jo nytkin katastrofi, ei sähköautot sitä lisäisi.

        Kyllä kyllä, mutta ajattelepas että aika monen tulisi etsiytyä jonnekin missä on edes vähän lämmitystäkin ja sellaista? Kaupunkilaiset joutuisivat hajaantumaan ja matkustamaan ja silleen, tarvittaisiinko juuri silloin se toimiva auto? Muistutan että esim. pääkaupunkiseudun eli HSL:n busseistakin iso osa on jo sähkösellaisia...


    • Anonyymi

      Kannattaa vaihtaa uuteen kun valmistus on lopuillaan . Noin saa toimivan kulkineen joka kestää käytössä 20 v .

    • Anonyymi

      Sähkö tulee riittämään vihreään siirtymään ja autoiluun että sähkön muuhun tarpeeseen.

      • Anonyymi

        Emme keskustelleet (esim. klo 09:16 ja 09:44) sähkön riittävyydestä normaaliaikana. Sähkö lakkaa riittämästä ainakin isoille alueille sillä sekunnilla kun jossain hajoaa iso voimala ja ehkä iso muuntaja ja kytkinkenttää jne.
        Ukrainassa jo monet tietävät millaista on kun ei ole viikkoihin sähköä ja sähkönjakeluhan voi pettää rauhanomaisissa oloissakin, tekniikka ei ole ikinä täyd täyd täyd ellisen luotettavaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Emme keskustelleet (esim. klo 09:16 ja 09:44) sähkön riittävyydestä normaaliaikana. Sähkö lakkaa riittämästä ainakin isoille alueille sillä sekunnilla kun jossain hajoaa iso voimala ja ehkä iso muuntaja ja kytkinkenttää jne.
        Ukrainassa jo monet tietävät millaista on kun ei ole viikkoihin sähköä ja sähkönjakeluhan voi pettää rauhanomaisissa oloissakin, tekniikka ei ole ikinä täyd täyd täyd ellisen luotettavaa...

        Monta hyvää aiheellista ja epäileväistä kommenttia.
        Pikkasen on uunotettu ihmisiä sähköhysteriassa ihmisiä.
        Oisko aika todella herätä.
        Beng


      • Anonyymi

        Suomessa talvipakkasilla sähkönkulutus on luokkaa 13000- 15000 MW. Jos ydinvoimaloiden eikä muutaman hassun öljy/kaasu/hiilivoimalankaan sähköä ei kyetä vaikkapa vaurioituneiden muuntajien takia jakamaan ja sattuvat, kuten talvipakkasilla usein sattuvat, lähes tuulettomat päivät ja tuulivoima tuottaa ehkä yhteensä 400 MW ja vesivoima 1800 MW niin tarvittavasta kapasiteetista puuttuu helposti sellaiset yli 10000 MW!
        Onko siinä vihreä siirtymä- sähkössä varmasti sopiva jännite, taajuus ja oikea vaihejärjestyskin jne. että sillä voidaan korvata puuttuva yli 10000 MW?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Emme keskustelleet (esim. klo 09:16 ja 09:44) sähkön riittävyydestä normaaliaikana. Sähkö lakkaa riittämästä ainakin isoille alueille sillä sekunnilla kun jossain hajoaa iso voimala ja ehkä iso muuntaja ja kytkinkenttää jne.
        Ukrainassa jo monet tietävät millaista on kun ei ole viikkoihin sähköä ja sähkönjakeluhan voi pettää rauhanomaisissa oloissakin, tekniikka ei ole ikinä täyd täyd täyd ellisen luotettavaa...

        Jos kriisitilanteessa hyökkääjävaltio iskee sähkönjakeluun ja infrastruktuuriin, niin onkin sen jälkeen ihmettelemistä. Noinhan tietenkin on.


    • Anonyymi

      Taitaa tarvittaessa sähkö siirtyä länsinaapurista suomeen.

      • Anonyymi

        Tottakai, rahaa se tosin vaatii.


      • Anonyymi

        Myös länsinaapurissa voi olla ongelmia, ei se naapurin tuontisähkö mikään automaatti ole!
        Myös siirtolinja voi olla sabotoitu pois pelistä. Muistattehan Itämeren kaasuputket...
        Tai voi olla ihan teknisiä ongelmia joita aina silloin tällöin esiintyy tekniikassa.
        Ja noin muuten, siirtokapasiteetti lännestä on maksimissaan noin 3500 MW!


      • Anonyymi

        Pohjoisesta on saatu erityisesti Ruotsissa tehtyä sähköä Suomeen siksi niin hyvin, että tähän asti pohjois- Ruotsin tuotanto on ylittänyt alueen kulutuksen ja Ruotsissa ongelmana on ollut liian vähäinen siirtokapasiteetti pohjois- etelä suuntaisesti ja sitä kun saadaan vahvistettua, pohjoisen tuotantoa viedään yhä enemmän suuren kulutuksen alueelle etelään ja Suomen kannalta tilanne vain vaikeutuu.
        Etelästä sähköä "valuu" keski- Eurooppaan asti ja korkeat hinnat siellä heijastuvat aina vain selvemmin myös Suomen suuntaan siirrettävään sähköön. Ts. kun Ruotsin sisäiset siirtoyhteydet paranevat, Suomeen tuotavan sähkön hinta nousee puolipilviin mistä on jo muutaman kerran saatu esimakua.
        Ruotsilla ei liioin ole mitään velvoitetta pelastaa Suomea sähköpulan sitä uhatessa, markkinavoimat päättävät...


    • Anonyymi

      Keskikoulussa luonnontieteen maisteri toitotti meille, että bensa ja diesel tulevat loppumaan maapallolta vuosituhannen vaihteeseen mennessä.
      Joutunut pyörtämään muutaman muunkin väitteensä.

      Onhan se noloa, jos sähköntuotanto syystä tai toisesta kutistuu kysyntää pienemmäksi ja joudumme käyttämään dieselkäyttöisiä varavoimaloita jotta milleniumit jaksaisivat polkea töihin.

      • Anonyymi

        Loppuuhan se öljy jossain kohtaa. Ei sitä ikuiseksi ajoiksi riitä. Eri asia on se, miten kauan siihen menee, että loppuu. Mitä vähemmän sitä käytetään, niin sen pitemmälle se toki riittää.


      • Anonyymi

        Ehkä maisteri ei ymmärtänyt että bensiini- ja dieselpolttoaineet jalostetaan raakaöljystä?
        Raakaöljy olisikin jo loppunut ellei olisi löydetty uusi ja yhä uusia öljykerrostumia ja onnistuttu taloudellisemmin hyödyntämään mm. USA:n maaperän liuskeisiin sitoutunutta öljyä. Kyse on aina myös kustannuksista, sama pätee vaikka erilaisten mineraalien kohdalla, pitää olla riittävän helpolla ja edullisesti saatavilla olevaa tavaraa jotta sitä joku alkaa kaivaa ja tuottaa, kysyntä ja tarjonta sanelevat paljon, paljon voivat sanella myös voimakkaat asevaltiot armeijoidensa tarpeita silmälläpitäen.

        Dieselkäyttöisiä varavoimaloita joilla voitaisiin ylläpitää sähköntuotantoa ja - jakelua ei meillä yksinkertaisesti ole. Polttomoottoreita käytetään varavoiman tuotannossa voimalaitoksilla ihan vaan varavalojen, tietokoneiden tarvitseman sähkön ym. tekemisessä, isommat varavoimalat ovat kaasuturbiinikoneikkoja joissa käyntiinlähtövoimana on ylensä polttomoottori joka on yleisimmin dieselmoottori mutta ei meillä ole sellaista dieselvoimakapasiteettia joka kykenisi syöttämään ja ylläpitämään Suomen sähköverkkoa...utopistisia väitteitä joita voi esittää vain joku joka ei ymmärrä alasta tuon taivaallista...


    • Anonyymi

      En alasta mitään ymmärrä. Totta.
      Toimitan vain polttoainetta varavoimakoneisiin.

      • Anonyymi

        Mitkä ovat teholtaan suurimmat varavoimakoneet joihin toimitat polttoainetta?
        Mistä varavoimasta ne koneet vastaavat?


    • Anonyymi

      Kysymyksesi sivuaa huoltovarmuutta.
      Vastaukset salaluokiteltu. ETS.

      • Anonyymi

        Hauska tapa kiertää kysymys!
        Olen kertonut sivulla klo 14:43 mikä merkitys on polttomoottoreilla, siis myös dieselmoottoreilla, maamme energiahuollossa. Luepa kommenttini!
        Oliko kovin kiellettyä tietoa? XÅS.


    • Anonyymi

      Jos Suomen sähköverkkoon haluttaisiin tuottaa edes 1000 MW verran sähkötehoa, sen tekemiseen tarvittaisiin minimissään 1000 MW tehoinen generaattori ja sen käyttämiseen tarvittaisiin minimissään 1000 MW tehoinen dieselmoottori.
      Onko Suomessa 1000 MW tehoista dieselmoottoria?
      Eipä ole.
      Jos kulutus kuitenkin olisi esim. rajoitetustikin 4000 MW, tarvittaisiin siis neljä kpl 1000 MW tehoista dieselmoottoria...tai 40 kpl 100 MW tehoista moottoria, niitäkään vaan ei löydy kun niitä ei ole...

    • Anonyymi

      Kuka täällä on ehdottanut varavoimakoneen tuoton syöttämistä valtakunnan verkkoon!
      Käsittääkseni ne laitteet ovat tarkoitetut pienien paikallisverkkojen sähköntuotantoon.
      Googlaamalla löytää arkipäivän esimerkkejä. Ja tietenkin katselemalla ympärilleen.

      • Anonyymi

        Luepa vaikka kommentti klo 13:28, mitä siinä kerrotaan...
        Kertoisitko millaisia ovat "pienet paikallisverkot"? Kysymyksesi paljastaa täydellisen tietämättömyytesi sähkönsiirtoverkoista.


    • Polttomoottorit ei enään ihastuta, kaikki mikä toimii sähköllä on kätevämpää jopa veneily, purjeillakin pääsee kun ei kiire, se meluttomuus.
      Tytär tekee mökkireissun 500 km sähköautolla, kakkosautona miehen polttomoottori auto, ei tarvii epäillä kummalla huokeampi ajaa.

      • Anonyymi

        Sitten kun pääsee latauksella saman matkan kuin tankillisella, niin tilanne on toinen. Tällä hetkellä ei niin ole. Dieselin tankillisella pääsen 1100 km matkan.


      • Anonyymi

        Mutta eikö tuollainen mökkireissu ole luonnonvarojen tuhlaamista ja ympäristön pilaamista?
        Tiedeätkö P ollenkaan miten sähköä tehdään ja mitä kaikkea saastuttamista ja luontoa ja luonnonvaroja kuluttavaa toimintaa se sisältää? Yhdellä perheellä kaksi autoa, leuhkaa elämää, ei huolta huomisesta...
        Vastaus on ettet osaa asiaa ajatella nokkaasi pitemmälle.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe