Tarkoittaako se, että kannattaa säilyttää bensa- ja dieselautot?
Bensa- ja dieselautojen valmistus lopetetaan v. 2025
84
986
Vastaukset
- Anonyymi
Ei lopeteta, mahdotonta.
- Anonyymi
Ei vielä 100 vuoteen.
- Anonyymi
Onneksi yksi lastenlapsi osti juuri maaliskuussa uuden Land Cruiserin. Sanoi että saatte kaikki lainata, siin minäkin.
Hänellä oli jo pari sähköautoa ja kakila lapsilla on jo sähköautot , Teslaa ja Skodaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi yksi lastenlapsi osti juuri maaliskuussa uuden Land Cruiserin. Sanoi että saatte kaikki lainata, siin minäkin.
Hänellä oli jo pari sähköautoa ja kakila lapsilla on jo sähköautot , Teslaa ja Skodaa.Enpä huoli mitään noista, huonoja ovat. Oma vm -89 pikkuauto on paljon parempi. Just tein 900 km:n lenkin, kulutus alle 5 litraa satasella. 98 -oktaanista. Ei tarvinnut tankata välillä.
Ostin rengasarjankin 4 kpl vanteille vaihdettuna yht 219 €.
- Anonyymi
Éi lopeteta.
Hiljakseen toki polttomoottoriautot vähenevät, eikä tarjontakaan tule olemaan kovin iso. Mutta kyllä niitä valmistetaan vielä pitkään. Ja nyt uusina ostetut autot tulevat säilymään liikenteessä pitkään.
Sitäpaitsi, itse polttomoottori ei ole kovin epäekologinen, käytetyt fossiiliset polttoaineet se suurin ongelma. Autoihin nytkin saatavilla muutososia etanolille ja kaasulle. Biokaasu ei hassumpi idea, sitä helposti valmistettavissa, saapi suomesta, eikä auton vaatimat muutostyöt maksa kuin muutamia tonneja. Ongelma on sen pienessä suosiossa, sitä ei valmisteta paljoa, eikä jakeluverkko ole häävi.
Ei kaikki tulevaisuuden autot tule olemaan sähköautoja, perinteisellä polttomoottorilla toimivia voi tarvita erikoisolosuhteisiin. Ja vetykäyttöisiäkin autoja varmasti tulee, niitä iteasiassa on myynnissäkin, suomessa ei vaan taida olla tätänykyä minkääänlaista vetytankkausmahdollisuutta...
Mun käsitys on, tulevaisuudessa siis käytetään monenlaisia energioita kulkupelien liikuttamiseen. Perinteisten polttomoottorien määrä tulee romahtamaan, mutta oletettavimmin niitä tehdään ja käytetään vielä todella kauan.
=DW=- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nokivasarat ovat pian muisto vain....
https://yle.fi/a/74-20018600Ei ehkä vielä kuitenkaan....
- Anonyymi
Eri maiden puolustusvoimien kalusto kulkee vielä pitkään erilaisilla polttoaineilla ja jo pelkästään siitä syystä valmistusta ei takuulla lopeteta.
- Anonyymi
Suomeen puolustusvoimille hankittaviin uusimpiin ns. hävittäjäkoneisiin tulee sähkömoottorit, siksi toimitukset ovat vähän myöhässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomeen puolustusvoimille hankittaviin uusimpiin ns. hävittäjäkoneisiin tulee sähkömoottorit, siksi toimitukset ovat vähän myöhässä.
Puolustusvoimien energia- ja ilmasto-ohjelma:
Tavoitteet ja toimenpiteet
https://puolustusvoimat.fi/documents/1948673/2267766/PEVIESTOS-PV-Energia-ja-ilmasto-ohjelma.pdf/c4a46588-48a2-4b3b-9c25-40e62efec7c4 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomeen puolustusvoimille hankittaviin uusimpiin ns. hävittäjäkoneisiin tulee sähkömoottorit, siksi toimitukset ovat vähän myöhässä.
Ei akkukoneilla pärjää suihkuhävittäjille.
- Anonyymi
Fossiiliset polttoaineet toi teollisen vallankumousen kukoistuksen, toi ilmastonmuutoksen.
Ilmastonmuutos toteutuessaan samanlaisen elintason maapallolle kuin olisi jatkuva maailman sota eräässä arviossa, jotain on vielä tehtävissä.
Sähkö tulee lentokoneisiin ainakin valtioitten sisäiseen liikenteeseen aika pian.
pe- Anonyymi
Pienlentokoneisiin on tulossa akkukäyttö, eli 20-30 matkustajan koneisiin.
- Anonyymi
Ei pitäisi lopettaa. Aina useampi vaihtoehto on hyväksi.
Beng- Anonyymi
Joo, kaikille ei sovi sähköauto. Muita käyttövoimia tarvitaan rinnalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, kaikille ei sovi sähköauto. Muita käyttövoimia tarvitaan rinnalle.
Pohjoisen harvaan asutulle seudulle ei ainakaan sähköauto ole järkiratkaisu.
- Anonyymi
Kyllä ne maaöljypohjaiset polttoaineet riittävät meidänikäisten autoilijoiden käyttöön.
Luin viimepäivien lehdestä, että varakkkaassa Ruotsissa on
entisestään havahduttu kunnostamaan käytettyjä autoja. - Anonyymi
Pelkällä polttomoottorilla varustetut autot eivät vielä ole tulleet tiensä päähän, vaikka jotkut sellaista kovasti ilmoittavat. Tuollaista taidettiin väittää jo 2015 aikoihin.
- Anonyymi
Tosi on, mut ehkä etanoli tai biokaasut lisääntyy.
- Anonyymi
Volkswagenin linjaukset uusiksi: Polttomoottorit saavat jatkoaikaa
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/660181d0-3f6c-49f9-b258-0e2ed436afeb
"Saksalainen autojätti Volkswagen panee sähköiset linjauksensa uusiksi. Konserni kertoo jatkavansa polttomoottorimallien, lähinnä lataushybridien valmistusta aiemmin kertomaansa kauemmin, Automotive News Europe ( https://europe.autonews.com/automakers/vw-retreats-ev-strategy-sales-retreat )
kertoo."- Anonyymi
Ei yllätys tämä päätös.
- Anonyymi
Pahinta taisi olla nafta aikoinaan. Aika tömäkät savut nousi busseista ja kuorkeista.
Beng- Anonyymi
Myös diesel-veturit oli kaameita, kun asema on täällä keskellä kaupunkia.
Ajelen kolpyöräisellä sähköpyörällä, tytär ajaa Tesla sähköautolla.
- Anonyymi
Kumpikin on tukevia, eivät kaadu?
- Anonyymi
Muista etä et aja liian lähellä tien reuna. Yksi tuttava ajoi, kaatui ja Lonkka murtui. On olut sairaalassa ja nyt hoitolaitoksessa vanhusten kanssa, on vasta jotain alta 70v.
Toisella kävi samoin, tuli rollaattori pappa .
Molemmat siis kaatuivat kun väistivät tien reunan jotain , eikä ollut enää asfaltia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kumpikin on tukevia, eivät kaadu?
Tesla ei kaadu. Mutta itse pidän kyllä Skodasta, Tesloja, Uutena ostettuja on ajeltu jo 5 vuotta.
- Anonyymi
Tuskin lopetetaan,,autonvalmistajat useat jo pyörtäneetpääyöksensä.
- Anonyymi
Tietysti polttomoottorit ei häviä, edullisen sähkön takia sähköautot on monin verroin halvempaa ajella, toiseksi niitä tulee käytettynä myyntiin yhä enemmän.
- Anonyymi
kyllä on työlästä vetää aina roikkaa autoon niin että poltis on paljon helpompi tankata eikä mene kuin muutama minuutti kun on tankki täysi niin olen mukavuuden haluinen että ajan polttiksella
- Anonyymi
Nythän on jo vähin erin alkamassa akkukapasiteetistaan eli latauskyvystään ison osan menettäneiden sähköautojen poisto vaikka vasta noin max 10- vuotiaita sähköautoja onkin niin vähän. neljällä- kuudella tonnilla myydään jostain syystä yllättävän paljon sähköautoja joilla ajokilsoja ei monella ole täynnä edes ensimmäistä sataatuhatta...
- Anonyymi
Niin, ensimmäinen ja vieläkin monessa ykkönen on Tesla.
Muut on olleet leluja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, ensimmäinen ja vieläkin monessa ykkönen on Tesla.
Muut on olleet leluja.Ainakin karsastustilastoissa eniten vikaantuneissa ykkönen on Tesla. Ei ole öMerikkäläisten laatu parantunut reilussa 60 vuodessa...
- Anonyymi
Ei suunnitella lopetettavaksi vuonna 2025 bensa- ja dieselautoja. En nyt ota vaalikonetta esille mutta mielestäni siellä oli kysymys: oletko sitä mieltä että on päästävä suunniteltuun tavoitteiseen, että nämä autot lopetetaan vuoteen 2035 mennessä.
2025 ei voi pitää paikkaansa, syksyllä aletaan jo myydä vuoden 2025 malleja. Kyllä siitä olisi lehdistössä ollut jo useita artikkeleita.- Anonyymi
Niin ja kun valmistus lopetetaan, vanhoille b- ja d-autoille pannaan niin kovat maksut, että ainakin tulevat kovin kalliiksi pitäa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja kun valmistus lopetetaan, vanhoille b- ja d-autoille pannaan niin kovat maksut, että ainakin tulevat kovin kalliiksi pitäa.
Voi kun tulisikin. Oikein odotan sitä. Saisi sitten sähkärilänkyttäjienkin turvat tukkoon, kun ei ajellakkaan enää ilmaiseksi, kuten kovasti kehuvatten. No, uskokoon ken tahtoo tuonkin "ilmaisen" ajelun.
- Anonyymi
Sähköautojen tilalle voi tulla jotain kaasuautoja tms. ja voi kaasutella tiehensä.
Pitäisi todella miettiä tarkkaan, mihin sähköä tulee käyttää.
Mikä on välttämättömyyttä ja huvia ja hinnan pitäisi toimia sen mukaan.
Onko sähköauto miljoonissa kappaleissa ekologinen? Ryövääkö sähköautoilu raaka-aineensa jostain muusta tarpeellisemmasta käytöstä?
Beng- Anonyymi
Olet oikeilla jäljillä, eli olisi tärkeää kehittää joukkoliikennettä, et saataisiin henkilöautoja reippaasti vähennettyä, ne ovat se ongelma joka aiheuttaa mm. ruuhkia, tiestön kulumista, saastetta, liikenneonnettomuuksia, jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet oikeilla jäljillä, eli olisi tärkeää kehittää joukkoliikennettä, et saataisiin henkilöautoja reippaasti vähennettyä, ne ovat se ongelma joka aiheuttaa mm. ruuhkia, tiestön kulumista, saastetta, liikenneonnettomuuksia, jne.
Pahimmat ja eniten tapauskohtaisia uhreja vaatineet liikenneonnettomuudet ovat tapahtuneet joukkoliikenteessä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pahimmat ja eniten tapauskohtaisia uhreja vaatineet liikenneonnettomuudet ovat tapahtuneet joukkoliikenteessä...
Kenties.
Jos joku dorka kävelee tai ajaa bussin eteen niin, että tulee paniikkijarrutus.
Kyllä silloin luut joutuvat koville.
Oikeastaan.
Ei voi sanoa, että pääkaupunkiseutulaiset olisivat tehneet kaikkensa joukkoliikenteen hyväksi.
Ei ollenkaan.
Metroliikennetta maksamaan päässeiden reunuskuntien yhteydet päättyvät johonkin kummallisiin syöttökohtiin.
Ennen pääsi kaikkialta Hesan keskustaan.
No. Nyt city autioituu, kaupat katoavat ja kaupunki näyttää tylsältä.
Ja.
Pitääkö kaikkialla kaivella katuja samaan aikaan?
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pahimmat ja eniten tapauskohtaisia uhreja vaatineet liikenneonnettomuudet ovat tapahtuneet joukkoliikenteessä...
Kyllä henkilöautoilua on radikaalisti vähennettävä, sen ymmärtää jos yhtään viitsii päätään käyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä henkilöautoilua on radikaalisti vähennettävä, sen ymmärtää jos yhtään viitsii päätään käyttää.
Kaikkialla ei pärjää ilman autoa. Tämäkin jokainen fiksu ymmärtää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä henkilöautoilua on radikaalisti vähennettävä, sen ymmärtää jos yhtään viitsii päätään käyttää.
Jos yhteiskuntamalli muutetaan sellaiseksi, että ympäri maata on monia pikkukaupunkeja ja työssäkäyntialue on sellainen, että töihin pystyy pyöräilemään, niin silloin homma onnistuisi. Ei onnistu nykyisellä mallilla, että on isoja kaupunkeja ja nukkumalähiöt kaukana työpaikasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä henkilöautoilua on radikaalisti vähennettävä, sen ymmärtää jos yhtään viitsii päätään käyttää.
Asut luultavasti pk-seudulla, jossa jokin julkinen väline liikkuu 5 minuutin välein 24/7 ja jos on niin kiire, ettei ehdi odottamaan, on takseja riittävästi, mistä valita.
Luuletko, että muualla maassa on toimiva julkinen, mihin hypätä kellon ajoista välittämättä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asut luultavasti pk-seudulla, jossa jokin julkinen väline liikkuu 5 minuutin välein 24/7 ja jos on niin kiire, ettei ehdi odottamaan, on takseja riittävästi, mistä valita.
Luuletko, että muualla maassa on toimiva julkinen, mihin hypätä kellon ajoista välittämättä?Ei tietenkään harvaan asutulla maaseudulla voi suurta muutosta saada aikaan, tosin kimppakyytejä voisi esim. verotuksen avulla tukea sielläkin. Kaupungit on se ongelma, hirveitä ruuhkia yms, ja verorahoja menetetään autoilun takia, autot vaatii öljyperäisiä tuotteita, eli tuontia ulkomailta, ja jokainen auto on tuontitavaraa, suomalaisia veroeuroja valuu miljardeja ulkomaille jatkuvasti. Esimerkiksi japanilaisia autoja on Suomi tulvillaan, mutta sinne ei myydä kuin Muumituotteita ja mustikoita, kauppatase on valtavasti miinuksella Japaniin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asut luultavasti pk-seudulla, jossa jokin julkinen väline liikkuu 5 minuutin välein 24/7 ja jos on niin kiire, ettei ehdi odottamaan, on takseja riittävästi, mistä valita.
Luuletko, että muualla maassa on toimiva julkinen, mihin hypätä kellon ajoista välittämättä?Ei se ihan noin helppoa ole kuin kuvittelet. Ei todellakaan mitään 5 minuutin frekvenssiä.
Mutta veroissa joka kk menee sen, HSL:n, tukemiseen.
Ja arvaapa. Yhteydet toimivat paremmin yksityisliikenteellä.
Ja jotkut luulevat, että pääkaupunkiseudulla kaikki mahdutetaan juniin lännessä ja pohjoisessa...
Ja taksit ovat älyttömän kalliita suhteessa matkaan.
Beng
En tietenkään kuvittele ja Eikö ole tapana tarkastella sitä, mikä on?
Mutta jo se voisi osaltaan tasapainottaa, jos edes Helsingin alueella toimisi julkinen.
Se, että jokin liikkuu, ei tarkoita, että se toimii erittäin hyvin. Sanotaanko välttävästi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkialla ei pärjää ilman autoa. Tämäkin jokainen fiksu ymmärtää.
Totta, läheskään kaikille mökeille ei pääse julkisilla!
- Anonyymi
EI KANNATA SÄILYTTÄÄ, ROMUKSI VAAN JA SULATTAMOON.
BENSIININ JA DIESELIN MYYNTIKIN JA VALMISTUS LOPPUU. - Anonyymi
Ovat vihreät vittumoisia.
- Anonyymi
Todellakin, ei niitä kannata kenenkään äänestää.
- Anonyymi
Tarkoittaa
- Anonyymi
alottajalle
VÄÄRÄ TIETO
EI LOPETETA
esm.
RANSKA KESKITTYY pensa ja diiselautojen tuotantoon, RANSKALLE ei kelpaa sähköautot,
sähkö-autot ovat HENGENVAARALLISIA
ne EI kelpaa edes Suomen armeijan käyttöön,
NYT VIHRETTEN ON LOPETETTAVA SÄHKÖ AUTOJEN PAKKOSYÖTTÖ kansalaisillemme,
pensa ja diisell autot OVAT turvallisempia liikenteessä kuin sähkö-autot
TULIKO SELVÄKSI
vihreät idologina ovat IDIOOTTEJA ,- Anonyymi
MIELIPIDE ON HYVÄ ja OIKEA
kaikki jotka asiasta ovat perillä ovat samaa mieltä
sähöautojen manipulointi PITÄÄ LOPPUA
pakko mainontaki pitää loppua,
sähköautot ovat hengenvaarallisia liinkenteessä muutenki heikko-laatuisia.
- Anonyymi
Isoilla kirjaimilla huutava on siis palannut jostain?
- Anonyymi
Siis kotiutettu!
- Anonyymi
Entä kun esim. Suomen autokannasta sanokaamme 85 % olisi sähköautoja ja tulisi joko joku kriisitilanne tai vain iso tekninen sähköverkon vaurio ja häiriö joka johtaisi parin viikon sähköttömyyteen?
- Anonyymi
Kyllä se 'parin viikon sähköttömyys' olisi jo nytkin katastrofi, ei sähköautot sitä lisäisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se 'parin viikon sähköttömyys' olisi jo nytkin katastrofi, ei sähköautot sitä lisäisi.
Kyllä kyllä, mutta ajattelepas että aika monen tulisi etsiytyä jonnekin missä on edes vähän lämmitystäkin ja sellaista? Kaupunkilaiset joutuisivat hajaantumaan ja matkustamaan ja silleen, tarvittaisiinko juuri silloin se toimiva auto? Muistutan että esim. pääkaupunkiseudun eli HSL:n busseistakin iso osa on jo sähkösellaisia...
- Anonyymi
Kannattaa vaihtaa uuteen kun valmistus on lopuillaan . Noin saa toimivan kulkineen joka kestää käytössä 20 v .
- Anonyymi
Sähkö tulee riittämään vihreään siirtymään ja autoiluun että sähkön muuhun tarpeeseen.
- Anonyymi
Emme keskustelleet (esim. klo 09:16 ja 09:44) sähkön riittävyydestä normaaliaikana. Sähkö lakkaa riittämästä ainakin isoille alueille sillä sekunnilla kun jossain hajoaa iso voimala ja ehkä iso muuntaja ja kytkinkenttää jne.
Ukrainassa jo monet tietävät millaista on kun ei ole viikkoihin sähköä ja sähkönjakeluhan voi pettää rauhanomaisissa oloissakin, tekniikka ei ole ikinä täyd täyd täyd ellisen luotettavaa... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Emme keskustelleet (esim. klo 09:16 ja 09:44) sähkön riittävyydestä normaaliaikana. Sähkö lakkaa riittämästä ainakin isoille alueille sillä sekunnilla kun jossain hajoaa iso voimala ja ehkä iso muuntaja ja kytkinkenttää jne.
Ukrainassa jo monet tietävät millaista on kun ei ole viikkoihin sähköä ja sähkönjakeluhan voi pettää rauhanomaisissa oloissakin, tekniikka ei ole ikinä täyd täyd täyd ellisen luotettavaa...Monta hyvää aiheellista ja epäileväistä kommenttia.
Pikkasen on uunotettu ihmisiä sähköhysteriassa ihmisiä.
Oisko aika todella herätä.
Beng - Anonyymi
Suomessa talvipakkasilla sähkönkulutus on luokkaa 13000- 15000 MW. Jos ydinvoimaloiden eikä muutaman hassun öljy/kaasu/hiilivoimalankaan sähköä ei kyetä vaikkapa vaurioituneiden muuntajien takia jakamaan ja sattuvat, kuten talvipakkasilla usein sattuvat, lähes tuulettomat päivät ja tuulivoima tuottaa ehkä yhteensä 400 MW ja vesivoima 1800 MW niin tarvittavasta kapasiteetista puuttuu helposti sellaiset yli 10000 MW!
Onko siinä vihreä siirtymä- sähkössä varmasti sopiva jännite, taajuus ja oikea vaihejärjestyskin jne. että sillä voidaan korvata puuttuva yli 10000 MW? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Emme keskustelleet (esim. klo 09:16 ja 09:44) sähkön riittävyydestä normaaliaikana. Sähkö lakkaa riittämästä ainakin isoille alueille sillä sekunnilla kun jossain hajoaa iso voimala ja ehkä iso muuntaja ja kytkinkenttää jne.
Ukrainassa jo monet tietävät millaista on kun ei ole viikkoihin sähköä ja sähkönjakeluhan voi pettää rauhanomaisissa oloissakin, tekniikka ei ole ikinä täyd täyd täyd ellisen luotettavaa...Jos kriisitilanteessa hyökkääjävaltio iskee sähkönjakeluun ja infrastruktuuriin, niin onkin sen jälkeen ihmettelemistä. Noinhan tietenkin on.
- Anonyymi
Taitaa tarvittaessa sähkö siirtyä länsinaapurista suomeen.
- Anonyymi
Tottakai, rahaa se tosin vaatii.
- Anonyymi
Myös länsinaapurissa voi olla ongelmia, ei se naapurin tuontisähkö mikään automaatti ole!
Myös siirtolinja voi olla sabotoitu pois pelistä. Muistattehan Itämeren kaasuputket...
Tai voi olla ihan teknisiä ongelmia joita aina silloin tällöin esiintyy tekniikassa.
Ja noin muuten, siirtokapasiteetti lännestä on maksimissaan noin 3500 MW! - Anonyymi
Pohjoisesta on saatu erityisesti Ruotsissa tehtyä sähköä Suomeen siksi niin hyvin, että tähän asti pohjois- Ruotsin tuotanto on ylittänyt alueen kulutuksen ja Ruotsissa ongelmana on ollut liian vähäinen siirtokapasiteetti pohjois- etelä suuntaisesti ja sitä kun saadaan vahvistettua, pohjoisen tuotantoa viedään yhä enemmän suuren kulutuksen alueelle etelään ja Suomen kannalta tilanne vain vaikeutuu.
Etelästä sähköä "valuu" keski- Eurooppaan asti ja korkeat hinnat siellä heijastuvat aina vain selvemmin myös Suomen suuntaan siirrettävään sähköön. Ts. kun Ruotsin sisäiset siirtoyhteydet paranevat, Suomeen tuotavan sähkön hinta nousee puolipilviin mistä on jo muutaman kerran saatu esimakua.
Ruotsilla ei liioin ole mitään velvoitetta pelastaa Suomea sähköpulan sitä uhatessa, markkinavoimat päättävät...
- Anonyymi
Keskikoulussa luonnontieteen maisteri toitotti meille, että bensa ja diesel tulevat loppumaan maapallolta vuosituhannen vaihteeseen mennessä.
Joutunut pyörtämään muutaman muunkin väitteensä.
Onhan se noloa, jos sähköntuotanto syystä tai toisesta kutistuu kysyntää pienemmäksi ja joudumme käyttämään dieselkäyttöisiä varavoimaloita jotta milleniumit jaksaisivat polkea töihin.- Anonyymi
Loppuuhan se öljy jossain kohtaa. Ei sitä ikuiseksi ajoiksi riitä. Eri asia on se, miten kauan siihen menee, että loppuu. Mitä vähemmän sitä käytetään, niin sen pitemmälle se toki riittää.
- Anonyymi
Ehkä maisteri ei ymmärtänyt että bensiini- ja dieselpolttoaineet jalostetaan raakaöljystä?
Raakaöljy olisikin jo loppunut ellei olisi löydetty uusi ja yhä uusia öljykerrostumia ja onnistuttu taloudellisemmin hyödyntämään mm. USA:n maaperän liuskeisiin sitoutunutta öljyä. Kyse on aina myös kustannuksista, sama pätee vaikka erilaisten mineraalien kohdalla, pitää olla riittävän helpolla ja edullisesti saatavilla olevaa tavaraa jotta sitä joku alkaa kaivaa ja tuottaa, kysyntä ja tarjonta sanelevat paljon, paljon voivat sanella myös voimakkaat asevaltiot armeijoidensa tarpeita silmälläpitäen.
Dieselkäyttöisiä varavoimaloita joilla voitaisiin ylläpitää sähköntuotantoa ja - jakelua ei meillä yksinkertaisesti ole. Polttomoottoreita käytetään varavoiman tuotannossa voimalaitoksilla ihan vaan varavalojen, tietokoneiden tarvitseman sähkön ym. tekemisessä, isommat varavoimalat ovat kaasuturbiinikoneikkoja joissa käyntiinlähtövoimana on ylensä polttomoottori joka on yleisimmin dieselmoottori mutta ei meillä ole sellaista dieselvoimakapasiteettia joka kykenisi syöttämään ja ylläpitämään Suomen sähköverkkoa...utopistisia väitteitä joita voi esittää vain joku joka ei ymmärrä alasta tuon taivaallista...
- Anonyymi
En alasta mitään ymmärrä. Totta.
Toimitan vain polttoainetta varavoimakoneisiin.- Anonyymi
Mitkä ovat teholtaan suurimmat varavoimakoneet joihin toimitat polttoainetta?
Mistä varavoimasta ne koneet vastaavat?
- Anonyymi
Kysymyksesi sivuaa huoltovarmuutta.
Vastaukset salaluokiteltu. ETS.- Anonyymi
Hauska tapa kiertää kysymys!
Olen kertonut sivulla klo 14:43 mikä merkitys on polttomoottoreilla, siis myös dieselmoottoreilla, maamme energiahuollossa. Luepa kommenttini!
Oliko kovin kiellettyä tietoa? XÅS.
- Anonyymi
Jos Suomen sähköverkkoon haluttaisiin tuottaa edes 1000 MW verran sähkötehoa, sen tekemiseen tarvittaisiin minimissään 1000 MW tehoinen generaattori ja sen käyttämiseen tarvittaisiin minimissään 1000 MW tehoinen dieselmoottori.
Onko Suomessa 1000 MW tehoista dieselmoottoria?
Eipä ole.
Jos kulutus kuitenkin olisi esim. rajoitetustikin 4000 MW, tarvittaisiin siis neljä kpl 1000 MW tehoista dieselmoottoria...tai 40 kpl 100 MW tehoista moottoria, niitäkään vaan ei löydy kun niitä ei ole... - Anonyymi
Kuka täällä on ehdottanut varavoimakoneen tuoton syöttämistä valtakunnan verkkoon!
Käsittääkseni ne laitteet ovat tarkoitetut pienien paikallisverkkojen sähköntuotantoon.
Googlaamalla löytää arkipäivän esimerkkejä. Ja tietenkin katselemalla ympärilleen.- Anonyymi
Luepa vaikka kommentti klo 13:28, mitä siinä kerrotaan...
Kertoisitko millaisia ovat "pienet paikallisverkot"? Kysymyksesi paljastaa täydellisen tietämättömyytesi sähkönsiirtoverkoista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luepa vaikka kommentti klo 13:28, mitä siinä kerrotaan...
Kertoisitko millaisia ovat "pienet paikallisverkot"? Kysymyksesi paljastaa täydellisen tietämättömyytesi sähkönsiirtoverkoista.Suomen sähköverkko on mahdollista katkaisijoilla erottaa hyvin moniin eri osiin jotka silloin ovat myös toisistaan riippumattomia. Jos koko Suomessa olisi, ja joskus on ollutkin, täysi sähköttömyys, verkkoa aletaan rakentaa (ammattilasten termi!) pieni alue kerrallaan, siinä silloin myös priorisoidaan mille alueille ensin sähköä syötetään mutta se aloittaminen ei ole niin simppeliä toimintaa kun verkon toiminta vaatii vakiojännitteen yms.
En tiedä onko joku tarkoittanut pienillä paikallisverkoilla juuri tätä verkon pätkimistä pieniin osiin, jos niin se ei ole pelkästään mahdollista vaan juuri niin laajoissa sähkökatkoissa toimitaan.
Siis herää kysymys kuka se ei tiedäkään juuri mitään sähköverkoista..?
Polttomoottorit ei enään ihastuta, kaikki mikä toimii sähköllä on kätevämpää jopa veneily, purjeillakin pääsee kun ei kiire, se meluttomuus.
Tytär tekee mökkireissun 500 km sähköautolla, kakkosautona miehen polttomoottori auto, ei tarvii epäillä kummalla huokeampi ajaa.- Anonyymi
Sitten kun pääsee latauksella saman matkan kuin tankillisella, niin tilanne on toinen. Tällä hetkellä ei niin ole. Dieselin tankillisella pääsen 1100 km matkan.
- Anonyymi
Mutta eikö tuollainen mökkireissu ole luonnonvarojen tuhlaamista ja ympäristön pilaamista?
Tiedeätkö P ollenkaan miten sähköä tehdään ja mitä kaikkea saastuttamista ja luontoa ja luonnonvaroja kuluttavaa toimintaa se sisältää? Yhdellä perheellä kaksi autoa, leuhkaa elämää, ei huolta huomisesta...
Vastaus on ettet osaa asiaa ajatella nokkaasi pitemmälle.
- Anonyymi
No ei lopeteta.
- Anonyymi
Kyllä. Käytettyjen arvo räjähtää!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1832304
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1722040Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I441993- 1281680
Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia661643Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1961529Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen771251Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P321144Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni801140- 711103