Tosi kova ahdistus iski taas. Meitä on todella iso perhe, ja kun jokaisen puolisot ja lapset laskee mukaan jokainen voi vain kuvitella kuinka isosta ihmismäärästä on kyse.
Ollaan kaikki sisarukset jo aikuisia ja asutaan eri puolella Suomea, mutta kun kaikki juhlat on juhlittava ja hössötettävä ja tietysti suututaan, jos kaikkiin ei osallistu….tuntuu vaan ettei jaksa enää tätä menoa. Koko aika on jonkun juhlat tai meno sinne tai mitä milloinkin. Ei hetken rauhaa. Ja kun kaikki pitää jakaa ja kaikesta jauhaa.
Olen eronnut itse tästä ko. uskonlahkosta jo nuorena, ja valitettavasti en voi sille mitään, että koen itseni hyvinkin erilaiseksi ja ulkopuoliseksi lestadiolaisten seurassa, vaikka olisivat omia sisaruksiani. Lestadiolaiset ”lyöttäytyvät yhteen”, jonka vuoksi keskustelu muuttuu vaikeaksi jos olet ainoa ”epäuskoinen”. Perhe on arvoissani tärkeä ja olen halunut käydä kotona säännöllisesti, olla aina hienotunteinen mutta nyt vaan tuntuu että sanat tulevat ulos mitä ajattelen ja miten koen.., eikö järkikin sano että jos on toistakymmentä sisarusta on pakko rajata - jokaiselle muotoutuu ne tietyt ja läheisimmät kenen kanssa on enemmän tekemisissä. Mulla on tunne, että mua velvoitetaan, pakotetaan, ei välttämättä edes kysytä…mä en ole tottunut omassa elämässäni tämmöiseen jatkuvaan härdelliin ja haluan eroon tästä. Kokemuksia?
Ja tiedän jo nyt. Kun rajaan voi siitä suuttumusta ja mökötystä.
Lestadiolaisuus ahdistaa
1
742
Vastaukset
Erilainen on erilainen joka paikassa. Jos matkustaa ulkomaille ummikkona, varmasti tuntee erilaisuutensa. Uskonnollisesta yhteisöstä eroaminen vaikuttaa ihmiseen vahvasti ja samalla muuttaa erilaiseksi piireissä. Erilaisuuden kanssa voi elää niin monelle tavalla. Jososaa elää iloisena erilaisena, niin silloin ei joudu niin useasti kuulemaan paluumuutto kehotusta. Asiassa on myös perhedynamiikan kannalta ulottuvuus. Kun lapsuuden perhe on koossa, niin jokainen takautuu suurinpiirtein siihen rooliin missä on lapsena ollut, siksi voi tulla tilanteita, joita puolisot ihmettelevät, kun eivät ole sisällä siinä kuviossa. Kaikki kummallinen ei johdu uskosta tai uskomattomuudesta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait813437Hei! Halusin vain kertoa.
En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso41434Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?
Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani41211- 261136
Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän
Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 70832Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen
Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es47806Mistä tietää, onko hän se oikea?
Siitä, kun sitä ei tarvitse miettiä. Siitä, kun hänen olemassa oleminen ja ajatteleminen saa hymyilemään. Siitä, kun ha60754Oot kyl rakas
Et tiiäkkään miten suuri vaikutus sulla on mun jaksamiseen niin töissä, kun vapaallakin❤️. Oot täysin korvaamaton. En t32752Miten voitkin olla aina niin fiksu
...aina niin huomaavainen, kärryillä ja kartalla. Yritän etsimällä etsiä sinusta jotain vikaa, että saisin pidettyä sydä45749Sofia Zida puhuu rehellisesti suhteesta Andy McCoyhin: "Se on ollut mulle tavallaan..."
Sofia ja Andy, aika hellyttävä parivaljakko. Sofia Zida on mukana Petolliset-sarjassa. Hänet nähtiin Yökylässä Maria Ve4707