Alumiiniveneen hyvät ja huonot puolet?

Anonyymi-ap

Mä vähän ihmettelen ettei tää ole mennyt kaupaksi vielä. Onko alumiini sittenkään niin mainio ja huoleton materiaali, mitä pitää ottaa huomioon jos tuota tai vastaavia menee katsomaan?

https://m.nettivene.com/purjevene/one-off/853533

On kuitenkin Matti Pullin suunnittelema iso alumiinibotski.

Nyt ei tartte edes osata tig hitsata korjauksia ajatellen, kun tollasen alumiinin hitsaukseen soveltuvan helpon pulssimigin saa alle tonnilla.
https://youtu.be/_tu3BA5M-UU

50

2206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tohon kokoluokkaan kapea kun vaan 2,7 m. Taitaa olla takana pistopunkat. Hyväkulkuinen kyllä kenties. Ja hinta ei paha, kun vielä toi hinnan jälkeen että "/tarjoa."

      Olikohan uniikki kappale toi, vai onko tehty useampia. Se olis ilmoitukseen hyvä tieto. Kuten myös, että onko toi liki samanlainen kuin joku tunnetun merkkinen.

    • Anonyymi

      Onkohan oikeasti Pullin suunnittelema vaiko jostain 35sen silhuetista tehty oma piirros. Näyttää oudolta. Pullin veneet pääsääntöisesti olleet kauniita. Tämä ei. Varsinaiseen kysymykseen vastaus. Alumiini on ongelmallinen ja vaatii todella hyvän toteutuksen kaikkine heljen eristyksineen ja juuri oikeat materiaalivalinnat. Teeseitse kamat on aina ihan oma juttunsa. Kyllähän Alubatin ja muiden vast tekeleet menevät käytettynäkin hyvin kaupaksi.

      • Anonyymi

        Pullin suunnittelemat veneet ovat 70- ja 80-luvulta ja keskeltä pulleita IOR-veneitä. Paitsi 35, joka on myös 2,7 m leveä ja -85 suunniteltu.

        Saman kokoluokan Tokka-Lotta on peräti 3,9 m leveä ja ilmeisesti viimeinen Pullin suunnittelma (-86).
        https://mpveneet.wordpress.com/


      • Anonyymi

        Mitä tarkoittaa "heljen" 2022-11-30 15:40:02 kirjoitetussa postauksessa?


      • Anonyymi

        Mitä tarkoittaa "heljen" 2022-11-30 15:40:02 kirjoitetussa postauksessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa "heljen" 2022-11-30 15:40:02 kirjoitetussa postauksessa?

        Varmaankin helojen. Pitää varoa galvaanisten parien aiheuttamaa korroosiota. Eipä tämä ongelma ole alumiinimastojen kanssa. Masto on anodisoitu, mikä voi tuossa auttaa.

        Mitkä helat aiheuttavat rungon kanssa ongelmia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa "heljen" 2022-11-30 15:40:02 kirjoitetussa postauksessa?

        Varmaankin helojen. Pitää varoa galvaanisten parien aiheuttamaa korroosiota. Eipä tämä ongelma ole alumiinimastojen kanssa. Masto on anodisoitu, mikä voi tuossa auttaa.

        Mitkä helat aiheuttavat rungon kanssa ongelmia?


    • Anonyymi

      Alumiini vene sulaa sähkökorroosiossa reille,

    • Anonyymi

      Olisko virhe tiedoissa, kuka tekisi 2,7 m kapean vuonna 1992? Jos oikee leveys on 3,7?

      Alumiinirunko on hyvä. Sähköt pitää kytkeä oikein, muutoin käy kalpaten kuulemma.

      • Anonyymi

        Kapealta näyttää. On kyllä 2.7 vain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kapealta näyttää. On kyllä 2.7 vain.

        Kapeudella haetaan kulkua?


      • Anonyymi

        MP35 on 2.7 kapea. On varmaan apinoitu silhuetti siitä varmaan. Epäonnistuneesti. Susiruma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MP35 on 2.7 kapea. On varmaan apinoitu silhuetti siitä varmaan. Epäonnistuneesti. Susiruma.

        Oletko nähnyt luonnossa vai millä perusteella sanot susirumaksi? Mielestäni ilmoituksen kuvista ei voi noin sanoa. Keulassa on kyllä jotain outoa. Ankannokka? Takaa otetussa kuvassa näyttää ehkä rumalta, mutta etuviistosta ruffi näyttää tyylikkäältä ja talvisäilytysluvasta ei ole pahaa sanottavaa kuin bulbista.

        One-offeja ei yleensä ole helppo myydä elleivät ole poikkeuksellisen hyviä. Harvinaisempi materiaali ja poikkeuksellisen kapea runko eivät varmasti auta asiaa.

        Alumiinissa sinänsä ei ole mitään vikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MP35 on 2.7 kapea. On varmaan apinoitu silhuetti siitä varmaan. Epäonnistuneesti. Susiruma.

        Oletko nähnyt luonnossa vai millä perusteella sanot susirumaksi? Mielestäni ilmoituksen kuvista ei voi noin sanoa. Keulassa on kyllä jotain outoa. Ankannokka? Takaa otetussa kuvassa näyttää ehkä rumalta, mutta etuviistosta ruffi näyttää tyylikkäältä ja talvisäilytysluvasta ei ole pahaa sanottavaa kuin bulbista.

        One-offeja ei yleensä ole helppo myydä elleivät ole poikkeuksellisen hyviä. Harvinaisempi materiaali ja poikkeuksellisen kapea runko eivät varmasti auta asiaa.

        Alumiinissa sinänsä ei ole mitään vikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kapeudella haetaan kulkua?

        Kapeus ei ole mikään etu nopeutta haettaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko nähnyt luonnossa vai millä perusteella sanot susirumaksi? Mielestäni ilmoituksen kuvista ei voi noin sanoa. Keulassa on kyllä jotain outoa. Ankannokka? Takaa otetussa kuvassa näyttää ehkä rumalta, mutta etuviistosta ruffi näyttää tyylikkäältä ja talvisäilytysluvasta ei ole pahaa sanottavaa kuin bulbista.

        One-offeja ei yleensä ole helppo myydä elleivät ole poikkeuksellisen hyviä. Harvinaisempi materiaali ja poikkeuksellisen kapea runko eivät varmasti auta asiaa.

        Alumiinissa sinänsä ei ole mitään vikaa.

        Ihan kun kuvia katselee, niin jonkin itserakentajan unelma. Sivusilhuetti tod näk ok, mutta sitten kun alettu peltiä vääntämään, muodot ovat ihan ihmeellisiä. Näitä on niin paljon nähty. Tuota kun katsoo, niin seuraavat asiat pistävät silmään. Tai oikeastaan iskee levy päähän. Perän linjat ovat todella ihmeelliset. Kylkilevyt tikkusuorat. Köliprofiili todennäköisesti joku hatusta vedetty, ellei jopa suora levy. Bulbi on aivan vitsi. Katsokaa tuota bulbin takapäätä. Keulaan hitsailtu joku ihme kolmio. Sisäpuolihan on ulkokuoreen verrattuna parempi. TSI kamaksi yllättävän ok, mitä nyt tuollaiseen kapeaan runkoon saa. Vähän yritetty liikaa leveämmän veneen sisustusta kapeaan runkoon. Susiruma -samaa mieltä. Mutta vieläkin rumempia löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kapeus ei ole mikään etu nopeutta haettaessa.

        Mistä noin päättelet. Kyllä pituuden suhde leveyteen on merkittävä nopeudessa.

        Esim yhtä levä, kuin pitkä vene vs 1/3 leveä, kuin pitkä.

        Ovat siis teoriasi mukaan saman nopeita, kun samalla voiman määrällä likkuvat eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä noin päättelet. Kyllä pituuden suhde leveyteen on merkittävä nopeudessa.

        Esim yhtä levä, kuin pitkä vene vs 1/3 leveä, kuin pitkä.

        Ovat siis teoriasi mukaan saman nopeita, kun samalla voiman määrällä likkuvat eteenpäin.

        En kai niin ole sanonut? 2,7 m leveä ja 12,5 m pitkä vene on todella kapea. Erittäin paljon nopeampia veneitä on paljon leveämpiä. Leveys mahdollistaa paljon suuremman oikaisevaan momentin ja avotuulilla reilun runkonopeuden ylityksen.

        Hyvin purjehtivat n. 12,5 m veneet ovat yleensä n. 4 m leveitä. Vaikkapa X-41 3,64, Club Swan 42 3,93 m, JPK 1180 3,95 ja Class 40 4,5 m.

        Leveydestä on etua sisätiloissa, mutta ei nuo veneet sen takia ole tuon levyisiä.


    • Anonyymi

      Voi voi sentään, ovatko Buster, Silver etc. valinneet ihan väärin runkomateriaalin, kun ovat alumiiniin päätyneet.

      Al Core...

      • Anonyymi

        No buster ainakin leviää, vanhemmat niiteistä uudemmaty hitsauksen vierestä. Mutta Alubat on sitten toinen juttu tai Bestevaer. Sieltä löytyy oikeita alumiiniveneitä.


    • Anonyymi

      Myynti-ilmoituksessa jää todella paljon kertomatta.
      1) Onko alumiinirungossa sisäpuolinen lämpöeristys, vai loriseeko kondenssivesi alumiinin erinomaisen lämmönjohtavuuden seurauksena koko ajan?
      Mikäli lämpöeristys on, niin mitään ei voi hitsata purkamatta eristystä, ellei se ole palovillaa (tuskin on, koska se homehtuisi kondenssista).
      2) mitä materiaalia kölievä on?
      jos terästä, niin miten se on sähköisesti eristetty alumiinirungosta, ja vaikkei olisikaan, niin eikö kölipultit kuitenkin ole terästä, joten sama kysymys koskee silloin niitä.
      Vai onko evä samaa merialumiinia kuin runkokin, ja hitsattu siihen kiinni? Silloin evä on aika kevyt, ja paksu, eli oikaisevamomentti voi bulbista huolimatta olla aika pieni, sillä alumiini painaa veden alla reilun kolmanneksen vähemmän kuin ilmassa. Lisäksi paksulla evällä on hieman normaalia enemmän kulkuvastusta.
      3) onko sisustan puuviilut kiinni alla olevassa, vai onko takana ilmarako? Jos ilmarako, niin onko ne tarpeeksi paksuja viiluja (vaneria) vai hajoaako tönäisyistä?
      Jos ei ole rakoa, niin silloin se eriste on aika välttämätön alla, ettei tule kosteusongelmaa.
      4) vene on kuvistakin päätellen vain 2,7 m kapea, sivukannet ovat varsin kapeat, ja ruffi samoin. Tämä näkyy sisälläkin, salongissa ei ole sohvissa selkänojaa, ja kaapisto tulee kuvista päätellen todella lähelle istujan selkää, sen alasärmä voi painaa, tai mahdollisesti aallokossa jopa satuttaa. Voi tosin olla että kuva vääristää todellisuutta.
      5) ajan tyylin mukaisesti veneessä on rullagenua, ja sen pitkät kiskot maston takana sivukansilla. Fokalla ei ilmeisesti pärjää normikelissä, ja onpa veneessä näköjään peräkkäiset staagit genuoille, vai onko toisessa code0 tms?
      6) entä kone, paljonko tehoa, onko akselilla vai S-vedolla, ja mitä materiaalia potkuri on? Akselivedolla tai pronssi- tai teräspotkurilla täytynee kysyä miten niiden galvaaninen eristäminen rungosta on tehty?
      7) kuvista ja/tai tekstistä en saa selvää missä WC on? Päälaipion edessä ja keulakajuutan takana vai, onko siten että sitä käytettäessä käytävä on tukossa, vai onko noin kapeaan veneeseen todella mahtunut erillinen WC?

      Tässä mietteitä noin ensi alkuun. Tuohon hintaan voi olla kuitenkin jollekulle ihan hyvä ostos, samanpituinen ja merkittävästi tilavampi ja leveämpi lujitemuovivene olisi selvästi kalliimpi, mutta arvatenkin myös nopeampi. Ostajaehdokkaan kannattaa perehtyä kunnolla tuotteeseen, ettei tule turhia yllätyksiä. Esim hankkimalla vastaukset noihin kysymyksiin (ja lukuisiin muihin) ja miettimällä onko tilanne niiden suhteen kuten haluaisi asioiden olevan?

      • Anonyymi

        Nämä varmasti selviää olemalla yhteydessä myyjään.

        Ruffin ikkunoista näkee selkeästi, että sisäverhoilu on reilusti irti rungosta. Kai siellä eristettä on.

        Vaikka alumiini johtaa lämpöä erinomaisesti, ei umpilaminaattikaan mikään eriste ole ja kutakuinkin samat kosteusongelmat siinäkin tulee. Kerrosrakenne sitten jo eristää riittävästi.

        Kapeat puikulat ovat halpoja 40-jalkaisinakin. Cayenne, Lancing 42 ja Omega 42. Noistakin Omega on sentään 3,1 m, mikä on jo valtava ero 2,7 m verrattuna.

        Sitten vielä one-off, ehkä itse tehty ja harvinainen materiaali, niin ostajat ovat vähissä.


    • Anonyymi

      Alumiini on harvalle tuttu materiaali. Siksi moni vierastaa sitä ja kun tarjontaa on, kallistuu hankinta lujitemuoviseen.

      Itse valitsisin lujitemuovisen koska osaan korjata sitä ja tunnistan sen viat.
      Alumiinista tiedän, että se väsyy ja hajoaa korjaamattomaan kuntoon jossain vaiheessa. En kuitenkaan osaa veneen päältä sanoa, mitä maakin alla on ja kuinka suuresta riskistä puhutaan.

      Yleensä ihmiset välttävät riskinottoa, enkä ole sen kummempi kuin muutkaan.

    • Anonyymi

      Olipa kevyt pituisekseen, kulkee varmasti kivasti ja nousee tuolla kölillä vastaiseen varmasti tiukasti.

      • Anonyymi

        Pituisekseen on kevyt, jos vertailukohtana on paljon isompi vene, jossa leveyttä ja varalaitaa on enemmän. Saman verran painaa muutkin puikulat kuten Cayenne ja Omega 42.

        Onko paino edes todellinen?


    • Anonyymi

      Paateissa on aina jotain ongelmia, kaikissa runkomateriaaleissa omat riskinsä vissiin. Alan entistä enempi kallistua siihen että tulevatkin veneeni on lasikuitua ainakin kotivesillä. Mutta jos isoille merille viedään? Hyvä betonivene voi silloin mennä valinnassa alumiinin edelle, ja teräsvene loogisesti käyttäytyvänä materiaalina kärkisijoille mutta vahva vanha lasikuitukonstruktio se silti olisi.

      Juho jolla youtube kanava "Alluring Arctic", tekee isoa remonttia hetken kuivilla olleeseen alumiinipaattiin. Iso on työmaa https://youtu.be/PqXUUrIZKmI

      • Anonyymi

        Hyvä betonivene? Missä niitä on. Huutonaurua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä betonivene? Missä niitä on. Huutonaurua

        Ole kuitenkin varovainen, ettet tukehdu pullaan kun oikein kovaa huudat.
        Tuolla suuressa maailmassa liikkuu paljon ferrobetoniveneitä ja siellä on joukossa varmasti hyviäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä betonivene? Missä niitä on. Huutonaurua

        Ei rungon materiaali tee veneestä hyvää tai huonoa. Kaikista materiaaleista on tehty hyviä ja huonoja veneitä. Myös betoniveneitä on tehty ammattilaisten toimesta ja tarkoin tunnettujen venemallien piirustuksia noudattaen siinä missä muistakin materiaaleista. Maailman merillä liikkuu verrattain paljon tasokkaita matkaveneitä joissa ferrosementtiä runko, ja moni niistä hyvinkin vanha ja hyvin palvellut ja päivitetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei rungon materiaali tee veneestä hyvää tai huonoa. Kaikista materiaaleista on tehty hyviä ja huonoja veneitä. Myös betoniveneitä on tehty ammattilaisten toimesta ja tarkoin tunnettujen venemallien piirustuksia noudattaen siinä missä muistakin materiaaleista. Maailman merillä liikkuu verrattain paljon tasokkaita matkaveneitä joissa ferrosementtiä runko, ja moni niistä hyvinkin vanha ja hyvin palvellut ja päivitetty.

        Tekee se, ainakin tietyissä koko- ja käyttöluokissa. Hyvin purjehtivaa kohtuukokoista venettä ei voi tehdä betonista eikä teräksestä kohtuuttoman painon takia. Suurissa veneissä runkomateriaalilla on vähemmän vaikutusta rungon painoon.

        Millainen olis H-vene tai TP52 betonirungolla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekee se, ainakin tietyissä koko- ja käyttöluokissa. Hyvin purjehtivaa kohtuukokoista venettä ei voi tehdä betonista eikä teräksestä kohtuuttoman painon takia. Suurissa veneissä runkomateriaalilla on vähemmän vaikutusta rungon painoon.

        Millainen olis H-vene tai TP52 betonirungolla?

        No tässä oli aiheena maailman isot meret ja veneen valinta sinne. Millainen olisi H-vene pallonkierrolla matkaveneenä millä vaan runkomateriaalilla? Edelleen, isojen vesien matkaveneistä ei tee hyvää tai huonoa niiden runkomateriaali.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tässä oli aiheena maailman isot meret ja veneen valinta sinne. Millainen olisi H-vene pallonkierrolla matkaveneenä millä vaan runkomateriaalilla? Edelleen, isojen vesien matkaveneistä ei tee hyvää tai huonoa niiden runkomateriaali.

        Oliko? Eipä tuo myynnissäoleva aluvenekään ole mikään pallonkiertovene eikä muutenkaan keskustelu ole ollut sellaisista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekee se, ainakin tietyissä koko- ja käyttöluokissa. Hyvin purjehtivaa kohtuukokoista venettä ei voi tehdä betonista eikä teräksestä kohtuuttoman painon takia. Suurissa veneissä runkomateriaalilla on vähemmän vaikutusta rungon painoon.

        Millainen olis H-vene tai TP52 betonirungolla?

        Harva menee Atlantille trimmaamaan venettä koko ajan. Kolmen-neljän vuoden pallonkierrolla melkein kaikki aika vietetään paikallaan. Jokuhan kiersi maapallon Arconalla ja kommentoi, että se oli valtavan paljon nopeampi kuin muiden veneet, joten erittäin harva oli nopeudesta niin kiinnostunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harva menee Atlantille trimmaamaan venettä koko ajan. Kolmen-neljän vuoden pallonkierrolla melkein kaikki aika vietetään paikallaan. Jokuhan kiersi maapallon Arconalla ja kommentoi, että se oli valtavan paljon nopeampi kuin muiden veneet, joten erittäin harva oli nopeudesta niin kiinnostunut.

        Mistä nämä pallonkierrot tulevat aina kaikkiin keskusteluihin? Suomessa on reilut kymnenen tuhatta purjevenettä. Niistä pallonkierrossa on ollut alle 100, siis reilusti alle prosentti. Reilusti yli 90% ei koskaan käy Itämeren ulkopuolellakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko? Eipä tuo myynnissäoleva aluvenekään ole mikään pallonkiertovene eikä muutenkaan keskustelu ole ollut sellaisista.

        No oli oli, lue ketju läpi, niin näet että viittaus betoniveneeseen tuli mukaan nimenomaan isoja meriä ja mahdollista sinne siirtymistä miettien. Tuossa lainaus siitä.

        "Alan entistä enempi kallistua siihen että tulevatkin veneeni on lasikuitua ainakin kotivesillä. Mutta jos isoille merille viedään? Hyvä betonivene voi silloin mennä valinnassa alumiinin edelle"

        Tuota sitten sinä tai joku muu kommentoi ettei hyvää betonivenettä muka ole. Ja siihen kommentoitiin että runkomateriaali ei ratkaise onko joku vene hyvä vai huono. Ja siihen sitten iskit omalta päätelaitteeltasi, että materiaali ratkaisee. No nyt kun luet niin eikös vaan ollut kyse blue water paateista? Ei silti kinata ystäväin, näin joulun alla. Teidän pointti oli ihan oikea, siinä kehyksessä jossa sen toitte. Kevyttä ja lujaa runkoa ei betonista saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No oli oli, lue ketju läpi, niin näet että viittaus betoniveneeseen tuli mukaan nimenomaan isoja meriä ja mahdollista sinne siirtymistä miettien. Tuossa lainaus siitä.

        "Alan entistä enempi kallistua siihen että tulevatkin veneeni on lasikuitua ainakin kotivesillä. Mutta jos isoille merille viedään? Hyvä betonivene voi silloin mennä valinnassa alumiinin edelle"

        Tuota sitten sinä tai joku muu kommentoi ettei hyvää betonivenettä muka ole. Ja siihen kommentoitiin että runkomateriaali ei ratkaise onko joku vene hyvä vai huono. Ja siihen sitten iskit omalta päätelaitteeltasi, että materiaali ratkaisee. No nyt kun luet niin eikös vaan ollut kyse blue water paateista? Ei silti kinata ystäväin, näin joulun alla. Teidän pointti oli ihan oikea, siinä kehyksessä jossa sen toitte. Kevyttä ja lujaa runkoa ei betonista saa.

        Vaikka pallonkiertoveneistäkin puhuttaessa pienehköön veneeseen se on surkea materiaali. Monet kiertävät palloa n. 30-jalkaisella, jollaista ei saa kunnollista betonista eikä teräksestä. Lasikuitu, alumiini ja puu ovat vaan niin ylivoimaisia lujuus/paino suhteeltaan. Pienessä ylipainon vaikutus on kohtuuton.

        Painavassa 50-jalkaisessa ei sitten ehkä enää niin haittaa rungon tolkuton paino, mutta kovin harvassa on noiden valmistajat ja ostajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka pallonkiertoveneistäkin puhuttaessa pienehköön veneeseen se on surkea materiaali. Monet kiertävät palloa n. 30-jalkaisella, jollaista ei saa kunnollista betonista eikä teräksestä. Lasikuitu, alumiini ja puu ovat vaan niin ylivoimaisia lujuus/paino suhteeltaan. Pienessä ylipainon vaikutus on kohtuuton.

        Painavassa 50-jalkaisessa ei sitten ehkä enää niin haittaa rungon tolkuton paino, mutta kovin harvassa on noiden valmistajat ja ostajat.

        Juu, ja en minä betonia ylistä kuin talon perustuksissa. Mutta tiedän että on myös hyviä betonipaatteja, eikä vain tekeleitä. Ja näyttäisi että harvoin edes yritetään teräksestä tai betonista alle 36 ft rakennella, varmaan juuri syistä jotka kirjoitit.


    • Anonyymi

      Mieleen tulee esikuvana myös Guyline 125. Se oli samankaltainen 12,5 metriä pitkä kapea vene, suunniteltu saaristo-olosuhteisiin. Guyline oli kyllä 3,2 metrin levyinen. 2,7 metriä on älyttömän kapea.

      https://www.nettivene.com/purjevene/guyline/839788

      • Anonyymi

        No ei kyllä ole yhtään 125sen näköinen ja oloinen. Löngrenin veneistä en ole koskaan pitänyt monestakin syystä, mutta on ne sentään suunnittelijan tekemän näköisiä.
        Joku tuolla kommentoi että luovisi hyvin tuolla kölillä. No jos se profiili on tuollainen miltä näyttää kuviaa, on oneton luovilla. Luovilla kölin profiilin merkitys korostuu, kun veneessä on sortoa. Suora levy toimii erittäin huonosti luovilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kyllä ole yhtään 125sen näköinen ja oloinen. Löngrenin veneistä en ole koskaan pitänyt monestakin syystä, mutta on ne sentään suunnittelijan tekemän näköisiä.
        Joku tuolla kommentoi että luovisi hyvin tuolla kölillä. No jos se profiili on tuollainen miltä näyttää kuviaa, on oneton luovilla. Luovilla kölin profiilin merkitys korostuu, kun veneessä on sortoa. Suora levy toimii erittäin huonosti luovilla.

        Mä ajattelin enemmän yleiskonseptia. Pitkä ja kapea saaristoluovija. Mutta lähemmin katsoen tuo köli näyttää kyllä huonolta. Sen amatöörimäisyys huonontaa koko venettä.


    • Anonyymi

      Tässä on tullut kyllä paljon hyvää asiaa, huomioitavaa jos meinaa alumiiniveneisiin ryhtyä. Tuo ilmoituksen vene voi olla hyvin rakennettu ja asiallisesti pidetty, myös purjehdusominaisuudet lienee hyvät kun kerran niin ilmoituksessa sanotaan. Veneen mittasuhteet ja rakenteiden ratkaisut sen ratkaisee toisiinsa suhteutettuna, osiensa summa on lopulta se veneen purjehduskyky eri olosuhteissa. Ei voida ihan niinkään sanoa nopeaa vilkaisten että esim tuolla kölillä ei homma pelaa. Toki joillain kirjoittajilla voi olla syvällistä kokemusta ja tietoa tuohon kölien muotoiluun liittyen enkä sitä aliarvioi tässä.

      Vesilinjaa näyttäisi ainakin riittävän, tuohon hintaluokkaan voi olla paljon venettä tuossa. Kaupat 20 k käteltävissä kenties. Näkyy olevan ankkuripelikin keulassa, myös sen voisi mainita ilmoituksessa tai tuoda kuvissa paremmin esiin.

      • Anonyymi

        Samaan hintaan on ollut myös saatavilla Guyline 125-veneitä. Ne on yhtä pitkiä, 0,5m leveämpiä ja ainakin runko on veistämöllä tehty. Ottaisin sellaisen paljon mieluummin, vaikkei alumiinissa sinänsä vikaa olekaan.


    • Anonyymi

      Mitä tuosta täällä vääntämään. Kättä taskuun ja ostamaan, jos tuntuu hyvältä.

      Tämä keskustelu on samaa osastoa kuin Mersuja autoliikkeissä koeajavat Toyotakuskit.

    • Anonyymi

      Kenen lienee sitten tekemä? Ekaa kertaa jos lähtee botskia tekemään niin lopputulos voi olla omituinen.

      • Anonyymi

        Ja mitä väliä sillä on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitä väliä sillä on?

        Nimenomaan!! :D


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Siinä on kova reissu. Rossin merellä hirmumyrskyssä. Ei päätä palele. Se on veneilyn kannalta maailman pahin paikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on kova reissu. Rossin merellä hirmumyrskyssä. Ei päätä palele. Se on veneilyn kannalta maailman pahin paikka.

        Puheista päätellen iso osa Saaristomeren purjehtijoista on ollut vastaavissa ellei pahemmissa keleissä. "Kryssillä tultiin 35 m/s vastaiseen ja aallot kävi paikoin 9 metrissä"


    • Anonyymi

      Anodeita tarpeeksi aluveneeseen ettei sähkökorroosio iske,voihan sen veneen lasikuiduttaa päälle jos alkaa vuotamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

      Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

      Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

      Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

      Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

      Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

      Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

      Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe