Lossiuutisia paikallispravdassa

Anonyymi-ap

"Lauttaliikenteen harjoittaja useassa paikassa Järvi-Suomessa vaihtuu vuosien 2025–2027 aikana. Ely-keskuksen järjestämän tarjouskilpailun on voittanut norjalainen Torghatten Nord As.

Kilpailuttaja Varsinais-Suomen ely-keskus on tiedottanut 12:ta lauttapaikkaa koskevasta hankintapäätöksestä.

Tiedotteessa viranomainen lupaa palvelutason paranevan. Muun muassa kantavuudet losseilla nousevat.

Järvi-Suomea koskeva hankinta on ensimmäinen neljästä 20 vuoden palvelukokonaisuudesta. Torghatten Nord As sai 12 lauttapaikan palvelujen hoitamisen vuosille 2025–2045 noin 282,4 miljoonan euron tarjouksella. Hankinnasta kilvoitteli myös toinen yritys, valtion omistama Suomen Lauttaliikenne, jonka tarjouksen vertailuhinta oli 351,3 miljoonaa euroa.

Hankintapäätös ei ole vielä lainvoimainen. Sopimusta ei ole allekirjoitettu.

Sopimuksissa on huomioitu mahdollisuus silloituskohteen toteutumiseen eli lossiliikenteen korvaamiseen sillalla sopimuskauden aikana.

Pitkät liikennesopimukset alkavat vuosina 2025–2027. Lauttaliikenteen kapasiteetti ja välityskyky muuttuvat useilla lauttapaikoilla. Osassa niistä edellytyksenä isompien lossien liikennöinnille on rantojen tai väylien parantaminen:

Savonlinnan Koivukannan ja Tappuvirran sekä Puumalan Hätinvirran, Juuan Hirvisalmen, Kuopion Kortesalmen ja Ruokolahden Kyläniemen lossien kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin. Enonkosen Hanhivirran lossin kantavuus nousee 70 tonnista 90 tonniin. Mikkelin Kuparonvirran ja Puumalan Kietävälän lossien kantavuus nousee 60 tonnista 80 tonniin.

Muun muassa Koivukannan ja Hätinvirran lauttapaikoilla väylällä pitää tehdä parannus- ja muutostöitä, jotta suuremmat lossit voivat liikennöidä.

Puumalan Rongonsalmen ja Lappeenrannan Lamposaaren lossien kantavuus nousee 44 tonnista 80 tonniin.

Kuopion Puutossalmessa lossin kantavuus nousee 130 tonnista 180 tonniin.

Valtion hankintastrategiaan sisältyy lauttakaluston uudistaminen, lauttaliikenteen ympäristöystävällisyyden parantaminen ja lauttapaikkojen painorajoitusten poistuminen. Sopimusten pitkän tähtäimen tavoitteena on liikenteen kehittäminen kohti hiilineutraalia liikennepalvelua.

Lähivuosina tienpitäjä kilpailuttaa vielä Saaristomeren lossien, Saaristomeren lautta-alusten ja maantieteellisesti hajanaisten lauttapaikkojen palvelut."

74

3024

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En oikein ymmärrä, miksi rahaa pitää tuhlata siihen, että saareen menijöille hommataan noin isot lossit.

      Eiköhän esim. Kesamonsaareen pääsisi jatkossakin 60 tonnin lossilla, miksi ihmeessä väylälle pitää hommata 90 tonnin lossi! ! !
      Tai joku Rongonsalmen lossi. Hiekkatien varressa oleva lossi, missä liikenne on aika vähäistä, koska lossi kulkee vain 06:00-22:00.

      Kai valtiolla on rahaa uusia noin monta lossia, lossirantaa ja ruopata väylät.

      • Anonyymi

        Liikennemäärät ovat nousseet ja rekkojen massojen nousun takia.
        Puukuletukset monessa paikkaa tökkii kun kantavuus jää vajaaksi.
        Mutta joo, varmasti on paikkoja, esimerkiksi Rongonsalmi jossa pärjäis entisen kokoisillakin vehkeillä.
        Mutta on toki myös muistettava se asia että nykyinen lossikalusto on monessa paikassa 70-80 luvuilta. Eikä suurempia modernisointeja ole tehty eli työolot ovat yhtä epäergonomiset kuin entiaikaan.
        Ja sitten vihreänäkökulma, päästöt alas ja hiilinielut ylös. Eli siinäpä se suurin syy miksi pitää kalustoa saada päivitettyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennemäärät ovat nousseet ja rekkojen massojen nousun takia.
        Puukuletukset monessa paikkaa tökkii kun kantavuus jää vajaaksi.
        Mutta joo, varmasti on paikkoja, esimerkiksi Rongonsalmi jossa pärjäis entisen kokoisillakin vehkeillä.
        Mutta on toki myös muistettava se asia että nykyinen lossikalusto on monessa paikassa 70-80 luvuilta. Eikä suurempia modernisointeja ole tehty eli työolot ovat yhtä epäergonomiset kuin entiaikaan.
        Ja sitten vihreänäkökulma, päästöt alas ja hiilinielut ylös. Eli siinäpä se suurin syy miksi pitää kalustoa saada päivitettyä.

        En oikein jaksa uskoa, että esim. Kesamoon ja Kokonsaareen olisi liikennemäärät kovin paljoa nousseet, varsinkaan rekkaliikenne.
        Jos siellä joku hakkuu on, niin eiköhän sen puumäärään siirtäminen onnistu mantereelle vajaalla kuormalla.
        Ajelee siitä sitten täydellä kuormalla hyväkuntoista tietä pitkin...

        Vähän sama kun paikallisliikenteen linjalle laitettaisiin liikennöimään 40 paikkaisen bussin sijaan 80 paikkainen nivelbussi, kun kerran kolmessa viikossa matkustajia on enemmän kuin 40...


        Koivukannan lossin ohjaamo uusittiin vajaa 10 vuotta sitten ja nykyään sillä ajetaan nenä menosuuntaan, joko istuen tai seisten, kuskin valinta.
        Joten ohjaamo ja ergonomia on kunnossa.
        Nenä menosuuntaan ajetaan myös Hanhi- ja Tappuvirran losseilla, kuten myös monella muulla vähintään 60 tonnin lossilla.

        Hommataan isompi lossi, joka kuluttaa enemmän polttoainetta, niin se on sitten ratkaisu päästöongelmiin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En oikein jaksa uskoa, että esim. Kesamoon ja Kokonsaareen olisi liikennemäärät kovin paljoa nousseet, varsinkaan rekkaliikenne.
        Jos siellä joku hakkuu on, niin eiköhän sen puumäärään siirtäminen onnistu mantereelle vajaalla kuormalla.
        Ajelee siitä sitten täydellä kuormalla hyväkuntoista tietä pitkin...

        Vähän sama kun paikallisliikenteen linjalle laitettaisiin liikennöimään 40 paikkaisen bussin sijaan 80 paikkainen nivelbussi, kun kerran kolmessa viikossa matkustajia on enemmän kuin 40...


        Koivukannan lossin ohjaamo uusittiin vajaa 10 vuotta sitten ja nykyään sillä ajetaan nenä menosuuntaan, joko istuen tai seisten, kuskin valinta.
        Joten ohjaamo ja ergonomia on kunnossa.
        Nenä menosuuntaan ajetaan myös Hanhi- ja Tappuvirran losseilla, kuten myös monella muulla vähintään 60 tonnin lossilla.

        Hommataan isompi lossi, joka kuluttaa enemmän polttoainetta, niin se on sitten ratkaisu päästöongelmiin...

        Minä kyllä tiedän useamman 60t paikan jossa naama menosuuntaan ajosta saa vain haaveilla.
        Sivuttain könötetään niskat ja hartiat kuoliossa.
        Eikä kyseessä ole edes mitään ns. hiljaisia paikkoja

        Ei ole Kesamon ja Kokonsaaren hakkuista tietoa miten runsasta se on. Oma kokemus näistä muista 60t paikoista joissa puun ja maan läpivuoden ja pelailu painojen kanssa melkoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kyllä tiedän useamman 60t paikan jossa naama menosuuntaan ajosta saa vain haaveilla.
        Sivuttain könötetään niskat ja hartiat kuoliossa.
        Eikä kyseessä ole edes mitään ns. hiljaisia paikkoja

        Ei ole Kesamon ja Kokonsaaren hakkuista tietoa miten runsasta se on. Oma kokemus näistä muista 60t paikoista joissa puun ja maan läpivuoden ja pelailu painojen kanssa melkoista.

        Kokonsaareen isompi lossi 90 Tonniin tai 44 Tonniin 2025-2027


      • Anonyymi

        En oikein ymmärrä, miksi rahaa pitää tuhlata siihen, että saareen menijöille hommataan noin isot lossit.

        Eiköhän esim. Kesamonsaareen pääsisi jatkossakin 60 tonnin lossilla, miksi ihmeessä väylälle pitää hommata 90 tonnin lossi! ! !
        Tai joku Rongonsalmen lossi. Hiekkatien varressa oleva lossi, missä liikenne on aika vähäistä, koska lossi kulkee vain 06:00-22:00.

        Kai valtiolla on rahaa uusia noin monta lossia, lossirantaa ja ruopata väylät. Sanna marin Valitaa Visa Redsvenia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennemäärät ovat nousseet ja rekkojen massojen nousun takia.
        Puukuletukset monessa paikkaa tökkii kun kantavuus jää vajaaksi.
        Mutta joo, varmasti on paikkoja, esimerkiksi Rongonsalmi jossa pärjäis entisen kokoisillakin vehkeillä.
        Mutta on toki myös muistettava se asia että nykyinen lossikalusto on monessa paikassa 70-80 luvuilta. Eikä suurempia modernisointeja ole tehty eli työolot ovat yhtä epäergonomiset kuin entiaikaan.
        Ja sitten vihreänäkökulma, päästöt alas ja hiilinielut ylös. Eli siinäpä se suurin syy miksi pitää kalustoa saada päivitettyä.

        Ei kai ne pilaa hakkuilla mustikkaa puolukkaa maapohjasta ja lähdevesiä se on itsetuhoista tai riistoa jos niin tapahtuu. Hirviä hirvittää jos puut viedään kaikki. Hirviä on myös mahdollista tarhata.Mutta eikö nykyään Euroopan unionista saa anomalia siltarahan että kunnon silta ja erikseen pyörille jalankulkijoille saa oman sillan koska rekoista lentää haketta ja lastua metallia pyöriä irtoaa ihmisten päälle niin siksi erikseen. Sen mukaan saisi leirintä alueen myös alueelle toimimaan parhaiten asunto autoille.Pyörille turistit pyöräilee ja urheilijat.Samalla voi anoa uimahalli liikuntahalli kiipeily halli rahankin sitten syrjäkylille.Kun on liikuntaa on vähemmän tekemässä pahaa.


      • Anonyymi

        Miten paino rajoitukset voi poistaa ?? Näkee varmaan sitten uponneina lauttoina ja pohjaan kiinni jääneinä eikö niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En oikein ymmärrä, miksi rahaa pitää tuhlata siihen, että saareen menijöille hommataan noin isot lossit.

        Eiköhän esim. Kesamonsaareen pääsisi jatkossakin 60 tonnin lossilla, miksi ihmeessä väylälle pitää hommata 90 tonnin lossi! ! !
        Tai joku Rongonsalmen lossi. Hiekkatien varressa oleva lossi, missä liikenne on aika vähäistä, koska lossi kulkee vain 06:00-22:00.

        Kai valtiolla on rahaa uusia noin monta lossia, lossirantaa ja ruopata väylät. Sanna marin Valitaa Visa Redsvenia

        Montako kilometriä siinä on lossimatkaa. Lyhyelle matkalle kannattaa jo anoa siltaa. Tosin meillä vanhat sillat on romahtamassa tärisee kun autot rekat jyristää yli.Jalankulkijat aina vaarassa mitä rekoista lentää päälle.


    • Anonyymi

      "En oikein ymmärrä, miksi rahaa pitää tuhlata siihen, että saareen menijöille hommataan noin isot lossit."

      Samaa ajattelen; turhaa maksaa yli suuresta kantavuudesta muutaman rekan vuoksi jotka ajaa erikoisluvilla (tien tukkona) puuta paikasta A paikkaan B.

      • Anonyymi

        Jaa, kannattaisko laihduttaa, jos ei sivu pääse. Taitaa puukuorma tuottaa päivässä vähän enemmän yhteiskuntaan kuin yksittäinen tallaaja, vaikka olisi kuinka porho. Voi toki kuskata pienellä lossilla sen puukuorman ja jättää ruikuttaja rannalle.


    • Anonyymi

      Pittääpä hakkee töihin Norjalaiseen lossifirmaan, jos niilä olis Norjan palakat.

    • Anonyymi

      170
      90 netto Pitäisi Saada Hanhivirtaan Isompi 90 Tonnin Lossi 2025 Enonkosen Hanhivirran lossin kantavuus nousee 70 tonnista 90 tonniin

      • Anonyymi

        Savonlinnan Koivukannan ja Tappuvirran sekä Puumalan Hätinvirran, Juuan Hirvisalmen, Kuopion Kortesalmen ja Ruokolahden Kyläniemen lossien kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin. alkavat vuosina 2025–2027


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Savonlinnan Koivukannan ja Tappuvirran sekä Puumalan Hätinvirran, Juuan Hirvisalmen, Kuopion Kortesalmen ja Ruokolahden Kyläniemen lossien kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin. alkavat vuosina 2025–2027

        Mihin Viedään Nykynen Tappuvirran Lossi 149 Viedään Muualle Missä Tarvitaan Lossia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin Viedään Nykynen Tappuvirran Lossi 149 Viedään Muualle Missä Tarvitaan Lossia

        Mitkä Käy Hanhivirran Pikku Varalossille 2025-2027 Vuodelle 44 Tonnista 42 Tonniin Tai 12-tonniin Tai 10-tonniin Tai 45 Tonniin Tai 64/20 Tonniin Tai 48
        33 Tonniin Pitäisi Tarvita Varalossi 90 Tonnin Lossin Kanssa Hanhivirrassa alkavat vuosina 2025–2027 Lossi 192 Varalossi Tai Lossi 95 Varalossi Tai Lossi 196 Varalossi Pitäisi Tuoda Arvinsalmesta Hanhivirtaan 90 Tonnin Lossin Kanssa Tai Lossi 155 Varalossi Pitäisi Tuoda Turun Saaristosta Savonlinnaan ja Hanhivirtaan 90 Tonnin Lossin Kanssa Tai Lossi 146 On Hanhivirran Vanha Varalossi Pitäisi Saada Ahvionsaaresta Hanhivirtaan 90 Tonnin Lossin Kanssa Tai Lossi 189 Varalossi Pitäisi Saada Laitaatsillan Telakalta Hanhivirtaan 90 Tonnin Lossin Kanssa Tai Hyväsalmen Lossi Varalossi Isompi Lossi Tai Hyväsalmen Pieni Lossi Hanhivirtaan 90 Tonnin Lossin Kanssa Tai Vaaluvirran Lossi Varalossi 40 TONNIN Pitäisi Saada Hanhivirtaan 90 Tonnin Lossin Kanssa 2025-2027 Vuodelle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin Viedään Nykynen Tappuvirran Lossi 149 Viedään Muualle Missä Tarvitaan Lossia

        Viedään Lohjalle huonot sillat huonot lossit


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Savonlinnan Koivukannan ja Tappuvirran sekä Puumalan Hätinvirran, Juuan Hirvisalmen, Kuopion Kortesalmen ja Ruokolahden Kyläniemen lossien kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin. alkavat vuosina 2025–2027

        Eikö noilla ole pituutta ollenkaan kun vain painot on. Miten pitkää väylää.


    • Anonyymi

      Mie haluun tuota samaa kamaa, millä tajunta aukeaa tuohon malliin.

    • Anonyymi

      ...ja KELAn maksamaan pillerit :-)

      • Anonyymi

        Ai hitsi, kun Kelan piikkiin saisikin tuollaisen pössiksen, niin ei olisi huolta huomisesta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai hitsi, kun Kelan piikkiin saisikin tuollaisen pössiksen, niin ei olisi huolta huomisesta...

        Mitkä Käy Hanhivirran Pikku Varalossille 2025-2027 Vuodelle 44 Tonnista 42 Tonniin Tai 12-tonniin Tai 10-tonniin Tai 45 Tonniin Tai 64/20 Tonniin Tai 48
        33 Tonniin Pitäisi Tarvita Varalossi 90 Tonnin Lossin Kanssa Hanhivirrassa alkavat vuosina 2025–2027 Lossi 192 Varalossi Tai Lossi 95 Varalossi Tai Lossi 196 Varalossi Pitäisi Tuoda Arvinsalmesta Hanhivirtaan 90 Tonnin Lossin Kanssa Tai Lossi 155 Varalossi Pitäisi Tuoda Turun Saaristosta Savonlinnaan ja Hanhivirtaan 90 Tonnin Lossin Kanssa Tai Lossi 146 On Hanhivirran Vanha Varalossi Pitäisi Saada Ahvionsaaresta Hanhivirtaan 90 Tonnin Lossin Kanssa Tai Lossi 189 Varalossi Pitäisi Saada Laitaatsillan Telakalta Hanhivirtaan 90 Tonnin Lossin Kanssa Tai Hyväsalmen Lossi Varalossi Isompi Lossi Tai Hyväsalmen Pieni Lossi Hanhivirtaan 90 Tonnin Lossin Kanssa Tai Vaaluvirran Lossi Varalossi 40 TONNIN Pitäisi Saada Hanhivirtaan 90 Tonnin Lossin Kanssa 2025-2027 Vuodelle


      • Anonyymi

        Menee luostariin ilmainen asunto ruoka vaate huone.


    • Anonyymi

      Kaveri on hoitanut hyvin hommat :-)

    • Anonyymi

      Ritosaaren ja Laukansaaren Hommat Pitäisi homata 44 Tonnista 20 Tonnista 90 Tonniin tai 80 Tonniin tai 76 Tonniin

    • Anonyymi

      Lähivuosina tienpitäjä kilpailuttaa vielä Saaristomeren lossien, Saaristomeren lautta-alusten ja maantieteellisesti hajanaisten lauttapaikkojen palvelut."

      • Anonyymi

        Ritosaaren ja Laukansaaren Hommat Pitäisi homata 44 Tonnista 20 Tonnista 90 Tonniin tai 80 Tonniin tai 76 Tonniin Ja Kiviapajan Ahvionsaaren ja Tuohisaaren ja Kokonsaaren ja Pietolansaaren ja Kongonsaaren Istepalvelulossi Vaihdetaan Isompaan Lossiin ja Tappuvirran 60 Tonnista 90 Tonniin Ja Savonlinnan Koivukannan 60 Tonnista 90 Tonniin ja Enonkosken Hanhivirran 70 Tonnista 90 Tonniin ja Lamposaaren ja Rongonsalmen 44 Tonnista 80 Tonniin ja Puumalan Hätinvirran 60 Tonnista 90 Tonniin ja Kietävälän 60 Tonnista 80 Tonniin ja Liperin Ja Rääkkylän Väliltä Arvinsalmen 150 Tonnista 90 Tonniin ja Juuan Hirvisalmen 60 Tonnista 90 Tonniin ja Kuopion Kortesalmen 60 Tonnista 90 Tonniin ja Kuopion Puutossalmen 130 Tonnista 180 Tonniin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ritosaaren ja Laukansaaren Hommat Pitäisi homata 44 Tonnista 20 Tonnista 90 Tonniin tai 80 Tonniin tai 76 Tonniin Ja Kiviapajan Ahvionsaaren ja Tuohisaaren ja Kokonsaaren ja Pietolansaaren ja Kongonsaaren Istepalvelulossi Vaihdetaan Isompaan Lossiin ja Tappuvirran 60 Tonnista 90 Tonniin Ja Savonlinnan Koivukannan 60 Tonnista 90 Tonniin ja Enonkosken Hanhivirran 70 Tonnista 90 Tonniin ja Lamposaaren ja Rongonsalmen 44 Tonnista 80 Tonniin ja Puumalan Hätinvirran 60 Tonnista 90 Tonniin ja Kietävälän 60 Tonnista 80 Tonniin ja Liperin Ja Rääkkylän Väliltä Arvinsalmen 150 Tonnista 90 Tonniin ja Juuan Hirvisalmen 60 Tonnista 90 Tonniin ja Kuopion Kortesalmen 60 Tonnista 90 Tonniin ja Kuopion Puutossalmen 130 Tonnista 180 Tonniin

        Ritosaaren ja Laukansaaren Hommat Pitäisi homata 44 Tonnista 20 Tonnista 90 Tonniin tai 80 Tonniin tai 76 Tonniin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ritosaaren ja Laukansaaren Hommat Pitäisi homata 44 Tonnista 20 Tonnista 90 Tonniin tai 80 Tonniin tai 76 Tonniin

        Sitten unionista voi anoa sellaisen avustusrahan kuin pyörätie jalkakäytävä sinne missä kulkee lapsia kouluun syrjäkylällä ja työmatkoille.Se suojelee hyvin liikenteessä samoin alikulku silta raiteen alta ja pitkä jalankulku silta puron ojan yli koska ne täytyy anoa kunnan puolesta niitä ei muuten saa. Taidekoulut myös tarvii sitä puuta materiaaliksi ja rikkimenneitä kivetyskiviä ja hautakiviä taiteeseen opetukseen kuten hionta kaiverrus joten älkää niitä tuhotko roskiin.Puutyössä opiskelijat tarvii puuta kaiverruksen huonekaluun ja koristeisiin kun ne opettelee.Ihan samoin käsityö opiskelijat tarvii lankoja kankaita ei saa hävittää mitään.


    • Anonyymi

      Eikö Kukaan Halua Kongonsaareen 150 Tonniin Lossia

      • Anonyymi

        EI eikä myöskään Tajutonta Kirjoittamista.


    • Anonyymi

      Jos nykyiset lossarit veinaa hakea uuteen lossifirmaan töihin, niin kyllä Norjan alkeet ehtii parissa vuodessa opetella.
      Tekosyyksi ei kelpaa, ettei ehdi. Kyllä sielä lossikopissa on aikaa.

      • Anonyymi

        Tuskin pomojen kanssa kommunikoivat kuitenkaan.
        Harvemmalta edes nekku taipuu, niin jos sen ensin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin pomojen kanssa kommunikoivat kuitenkaan.
        Harvemmalta edes nekku taipuu, niin jos sen ensin...

        Nekku ois kyllä pitänyt olla enkku


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nekku ois kyllä pitänyt olla enkku

        Niin! Joillakin ei taivu edes tämä soomenkieli!


    • Anonyymi

      Lossikuskeilta palaa lomat ja edut, kun joutuvat firmaa vaihtamaan.
      Se on yksi osa, millä uusi firma hakee säästöjä.
      Jatkossa ei taida enää paljoa puristella vanhat valtionfirman pidemmät lomat yms. edut.
      Samaan muottiin vaan kaikki kuskit.

      Lossikuskit ovat kuulemma aika tyytymättömiä palkkaan, mutta voipi käydä niin, että siellä uudessa firmassa haikeudella muistellaan edellisen firman palkkoja.

      Toki voi mennä myös muualle töihin... :)

      • Anonyymi

        Mitkä ihmeen pidemmät lomat? 30pvä on lomaoikeus vuotta kohti.
        Samojen sääntöjen ja tessin mukaan se tämä norjalainen firmakin joutuu toimimaan.

        Mitä tuohon palkkaukseen tulee niin perus lossikuskin palkka lisineen kuukaudessa on noin 2800e keskimäärin. Jossain kuukaudessa voi se 3000e mennä rikki jos pakjon pyhiä.
        Ja työtahti kuitenkin: 2 aamua 2 iltaa 2 yötä -2 päivää vapaata- 2 aamua 2 iltaa 2 yötä -2 päivää vapaata- 2 aamua 2 iltaa 2 yötä ja sitten vasta 3 päivää vapaata.
        Monessa muussa 3 vuoro työssähän on joka 6 työpäivän jälkeen se 3 päivää vapaata.
        Työvuoro kuitenkin kestää sen 8 tuntia ja ainoastaan kaksi 20 minuutin taukoa vuorossaan. Ja tauosta kuitenkin menee se 5 minuuttia lossin purkamiseen/lastaamiseen joten vain 15 minuuttia käytännössä jää aikaa syömiseen ja vessassa käymiseen. Ja huomioidaanpas se että monella lauttapaikalla taukotilat on vain toisella rannalla joten on mahdollista että tauon saa viettää vessattomalla rannalla.
        Tai käyttää aikaa siitä lyhyestä tauosta siihen että ajat sinne toiselle rannalle jossa ne taukotilat ja myös wc on.

        Ja sen lisäksi työ on yksitoikkoista itsensä toistamista päivästä toiseen ja kuukaudesta seuraavan. Ja vuodessa on vain muutama oikeasti kiitollinen matkustaja jotka lossityötä arvostaa ja muut 99% vaan v#ttuilee ja luulee että se kuski ei edes tee siellä mitään vaan iteksiäänhän se lossi sitä vaijeria pitkin kulkee. Höpö höpö. Se vaijeri on vain sen takia että silloin se on lossi eikä "vapaasti ohjailtava alus" ja näin ollen kuskille riittää pienempi koulutus ja sitä myöten huonompi palkka. Kuitenkaan itse ajamiseen sillä ei ole vaikutusta onko vaijeri paikoillaan vai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitkä ihmeen pidemmät lomat? 30pvä on lomaoikeus vuotta kohti.
        Samojen sääntöjen ja tessin mukaan se tämä norjalainen firmakin joutuu toimimaan.

        Mitä tuohon palkkaukseen tulee niin perus lossikuskin palkka lisineen kuukaudessa on noin 2800e keskimäärin. Jossain kuukaudessa voi se 3000e mennä rikki jos pakjon pyhiä.
        Ja työtahti kuitenkin: 2 aamua 2 iltaa 2 yötä -2 päivää vapaata- 2 aamua 2 iltaa 2 yötä -2 päivää vapaata- 2 aamua 2 iltaa 2 yötä ja sitten vasta 3 päivää vapaata.
        Monessa muussa 3 vuoro työssähän on joka 6 työpäivän jälkeen se 3 päivää vapaata.
        Työvuoro kuitenkin kestää sen 8 tuntia ja ainoastaan kaksi 20 minuutin taukoa vuorossaan. Ja tauosta kuitenkin menee se 5 minuuttia lossin purkamiseen/lastaamiseen joten vain 15 minuuttia käytännössä jää aikaa syömiseen ja vessassa käymiseen. Ja huomioidaanpas se että monella lauttapaikalla taukotilat on vain toisella rannalla joten on mahdollista että tauon saa viettää vessattomalla rannalla.
        Tai käyttää aikaa siitä lyhyestä tauosta siihen että ajat sinne toiselle rannalle jossa ne taukotilat ja myös wc on.

        Ja sen lisäksi työ on yksitoikkoista itsensä toistamista päivästä toiseen ja kuukaudesta seuraavan. Ja vuodessa on vain muutama oikeasti kiitollinen matkustaja jotka lossityötä arvostaa ja muut 99% vaan v#ttuilee ja luulee että se kuski ei edes tee siellä mitään vaan iteksiäänhän se lossi sitä vaijeria pitkin kulkee. Höpö höpö. Se vaijeri on vain sen takia että silloin se on lossi eikä "vapaasti ohjailtava alus" ja näin ollen kuskille riittää pienempi koulutus ja sitä myöten huonompi palkka. Kuitenkaan itse ajamiseen sillä ei ole vaikutusta onko vaijeri paikoillaan vai ei.

        Haluaisin tietää missä tällainen lossi sijaitsee, missä 99% asiakkaista ei ole tyytyväisiä?
        Kyllä jotain vikaa silloin on palvelussa oltava ja lossinkuljettajan työ on palveluammatti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluaisin tietää missä tällainen lossi sijaitsee, missä 99% asiakkaista ei ole tyytyväisiä?
        Kyllä jotain vikaa silloin on palvelussa oltava ja lossinkuljettajan työ on palveluammatti.

        Noooo ehkä 99% oli liioittelua. Mutta suurin osa ei kuitenkaan lossikuskin työtä arvosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noooo ehkä 99% oli liioittelua. Mutta suurin osa ei kuitenkaan lossikuskin työtä arvosta.

        Meidän lossilla taas tuntuu arvostavan todella suuresti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitkä ihmeen pidemmät lomat? 30pvä on lomaoikeus vuotta kohti.
        Samojen sääntöjen ja tessin mukaan se tämä norjalainen firmakin joutuu toimimaan.

        Mitä tuohon palkkaukseen tulee niin perus lossikuskin palkka lisineen kuukaudessa on noin 2800e keskimäärin. Jossain kuukaudessa voi se 3000e mennä rikki jos pakjon pyhiä.
        Ja työtahti kuitenkin: 2 aamua 2 iltaa 2 yötä -2 päivää vapaata- 2 aamua 2 iltaa 2 yötä -2 päivää vapaata- 2 aamua 2 iltaa 2 yötä ja sitten vasta 3 päivää vapaata.
        Monessa muussa 3 vuoro työssähän on joka 6 työpäivän jälkeen se 3 päivää vapaata.
        Työvuoro kuitenkin kestää sen 8 tuntia ja ainoastaan kaksi 20 minuutin taukoa vuorossaan. Ja tauosta kuitenkin menee se 5 minuuttia lossin purkamiseen/lastaamiseen joten vain 15 minuuttia käytännössä jää aikaa syömiseen ja vessassa käymiseen. Ja huomioidaanpas se että monella lauttapaikalla taukotilat on vain toisella rannalla joten on mahdollista että tauon saa viettää vessattomalla rannalla.
        Tai käyttää aikaa siitä lyhyestä tauosta siihen että ajat sinne toiselle rannalle jossa ne taukotilat ja myös wc on.

        Ja sen lisäksi työ on yksitoikkoista itsensä toistamista päivästä toiseen ja kuukaudesta seuraavan. Ja vuodessa on vain muutama oikeasti kiitollinen matkustaja jotka lossityötä arvostaa ja muut 99% vaan v#ttuilee ja luulee että se kuski ei edes tee siellä mitään vaan iteksiäänhän se lossi sitä vaijeria pitkin kulkee. Höpö höpö. Se vaijeri on vain sen takia että silloin se on lossi eikä "vapaasti ohjailtava alus" ja näin ollen kuskille riittää pienempi koulutus ja sitä myöten huonompi palkka. Kuitenkaan itse ajamiseen sillä ei ole vaikutusta onko vaijeri paikoillaan vai ei.

        Yövuorossa ei ole taukoja ollenkaan...

        En tiedä onko vielä losseilla vielä duunissa vanhoja TVH:n aikaisia lossareita, joilla oli oikeasti pidemmät lomat, koska valtion firmoilla oli pidemmät lomat.
        TVH:n loppuessa sieltä siirtyi aika monta autokuskia lossihommiin, kun ei ollut muuta tarjolla, lomaetujen kanssa.
        Tästä syystä väitän vakavalla naamalla, että lossikuskit ovat olleet eriarvoisessa asemassa tehdessään samaa duunia.


    • Anonyymi

      Norjalainen Rakentaa Tappuvirtaan Varalossille Rantatumispaikka 2025 Alkaen

    • Anonyymi

      Järvi-Suomea koskeva hankinta on ensimmäinen neljästä 20 vuoden palvelukokonaisuudesta. Torghatten Nord As sai 12 lauttapaikan palvelujen hoitamisen vuosille 2025–2045 noin 282,4 miljoonan euron tarjouksella. Hankinnasta kilvoitteli myös toinen yritys, valtion omistama Suomen Lauttaliikenne, jonka tarjouksen vertailuhinta oli 351,3 miljoonaa euroa.

    • Anonyymi

      Tiedotteessa Viranomainen Luupaa Palvelutason Paranevan. Muun Muassa Kantavuudet Losseilla Nousevat.

    • Anonyymi

      Norjalainen Tuo Isompi Norjan Lossin Hanhivirtaan Vuonna 2025

      • Anonyymi

        Arvinsalmesta 150 Tonnista 90 Tonniin Vuoteen 2025


    • Anonyymi

      Kovasti vastustetaan monopolijuttujen joutumista vieraisiin käsiin, mutta kun valtiolta siirtyy lossitoiminta ulkomaalaisten käsiin, niin ketään ei kiinnosta.

      • Anonyymi

        Johtuu osittain siitä, että paikallisilla on huonoa kokemusta finferriesin pomopuolelta ja jopa toivottavaa olisi hänestä päästävän eroon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johtuu osittain siitä, että paikallisilla on huonoa kokemusta finferriesin pomopuolelta ja jopa toivottavaa olisi hänestä päästävän eroon

        Entäs jos se pomo siirtyy Norjalaisten firmaan johtamaan lossareita... ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs jos se pomo siirtyy Norjalaisten firmaan johtamaan lossareita... ;)

        Ei siirry jos kerrotaan mielipiteemme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siirry jos kerrotaan mielipiteemme.

        Kenelle meinasitte kertoa ja missä vaiheessa?

        Luulen, että Suomen osaston pomoja palkataan ennen duunareita.


    • Anonyymi

      Paikallispravda tänään:
      Suomen Lauttaliikenne oy eli Finferries on valittanut markkinaoikeuteen Järvi-Suomen lautta- ja lossiliikennettä koskevasta hankintapäätöksestä. Tarjouskilpailun perusteella Varsinais-Suomen ely valitsi lauttaliikenteen tulevaksi harjoittajaksi norjalaisen Torghatten Nord As:n.

      Nykyisin Järvi-Suomen lautta- ja lossiliikennettä hoitaa Finferries.

      Tarjouskilpailu koski sopimuskautta 2025–2045. Kilpailutettuja losseja ja lauttoja oli 12, muun muassa Savonlinnan Koivukannan ja Tappuvirran lossit sekä Enonkosken Hanhivirran lossi.

      Norjalaisen yhtiön tarjous oli noin 282,5 miljoonaa euroa. Suomen Lauttaliikenne oy hävisi tarjouskilpailun 351,4 miljoonan euron tarjouksella. Suomen Lauttaliikenteen omistaa kokonaan Suomen valtio. Valtiolta tulevat myös lautta- ja lossiliikenteestä vastaavan ely-keskuksen rahat.

      Suomen Lauttaliikenteen mielestä ely-keskuksen olisi pitänyt sulkea norjalaisyhtiö pois tarjouskilpailusta. Yhtiö katsoo valituksessaan, että kilpailija ei täytä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusta, jonka mukaan tarjoajalla pitää olla vähintään kahden vuoden kokemus alusliikenteestä Suomen talvi- ja jääolosuhteita vastaavissa oloissa.

      Torghatten Nord As operoi merellä. Finferriesin selvitysten mukaan norjalaisyhtiön reiteillä meri ei jäädy ja veden lämpötila laskee harvoin alle neljään asteeseen.

      Finferries toteaa myös, että Norjan viranomaiset eivät ole vaatineet kilpailijan nykyisillä reiteillä aluksilta jääluokitusta eivätkä asettaneet viranomaismääräyksiä, jotka koskevat alusten rakenteisiin kertyvää jäätä.

      Saimaa on yleensä jäässä nelisen kuukautta vuodessa, ja jäätä on jopa 30–60 senttimetriä.

      – Suomen talvi- ja jääolosuhteet ovat hyvin poikkeavat verrattuna Norjassa vallitseviin olosuhteisiin. Tämä aiheuttaa merkittäviä lisäkustannuksia sekä alusten suunnittelussa, rakentamisessa että operoimisessa, Suomen Lauttaliikenne oy sanoo valituksessaan.

      Finferriesin näkemyksen mukaan norjalaisyhtiön alukset eivät mitoiltaan vastaa tarjouskilpailun vaatimuksia, vaan ne ovat korkeudeltaan tai leveydeltään sellaisia, että ne eivät kykene liikennöimään koko Saimaalla, kuten tarjouskilpailun vaatimus oli.

      Osa lautoista ei Finferriesin arvion mukaan pääsisi kulkemaan edes liikennepaikoilleen.

      Finferriesin näkemys perustuu osittain arvioihin, sillä norjalaisyhtiön tarjouksessa muun muassa alusten mitat on merkitty salaisiksi. FInferries ei ole saanut ely-keskukselta salaisia tietoja valitustaan varten.

      Kilpailijan esittämän uusien alusten toimitus- ja investointisuunnitelman julkisista osioista Finferries päättelee, että kilpailija on suunnitellut kuljettavansa tarjoamansa alukset Saimaalle Saimaan kanavan kautta, vaikka tarjouspyynnössä on nimenomaisesti todettu, ettei Saimaan kanavaa voi käyttää kulkureittinä.

      Finferries itse on suunnitellut rakentavansa tarjouksessaan ilmoittamansa uudet alukset Saimaan alueella. Tämä tarkoittaa, että Saimaan alueelle pitää perustaa ja varustella telakka, mikä on huomattavasti kalliimpaa kuin alusten rakentaminen tavanomaisella hyvin varustellulla, valmiilla telakalla Saimaan ulkopuolella. Finferriesin arvion mukaan kilpailijan tarjoushinta olisi ollut korkeampi, jos kilpailijakin olisi ottanut huomioon, ettei Saimaan kanava ole käytössä.

      Myös Suomen Lauttaliikenteen pitää teettää uutta kalustoa, koska useiden lauttojen ja lossien kantavuus kasvaa uudella sopimuskaudella.

      Suomen Lauttaliikenteen mielestä kilpailutus oli virheellinen siksikin, että ely-keskus muutti monia ehtoja kesken kilpailutuksen.

      Alkuperäisen tarjouspyynnön mukaan tarjoukset olisi pitänyt jättää tämän vuoden maaliskuun loppuun mennessä. Aikaa jatkettiin kahteen otteeseen niin, että lopullinen määräaika oli lokakuun lopussa.

      Palvelu oli ensimmäisen ilmoituksen mukaan pitänyt aloittaa ensimmäisellä lauttapaikalla vuoden 2025 alussa ja viimeisellä lauttapaikalla marraskuussa 2026. Korjausilmoituksessa kerrottiin, että ensimmäisellä lauttapaikalla pitää aloittaa vappuna 2025 ja että liikenteen pitää olla toiminnassa vuoden 2027 lopussa.

      Hiilidioksidipäästöjen raja kolminkertaistui kesken kilpailutuksen.

      Itä-Savo ei saanut yhteyttä Varsinais-Suomen elyssä kilpailutusta hoitaneeseen viranhaltijaan kysyäkseen häneltä kommentteja.

    • Anonyymi

      Pitäisi saada Turun Saariston rengastieltä' Parainen ja Nauvon Väliltä Falco Lossi Hanhivirtaan 2025 Vuoteen Tuo Norjalainen Lossiyhtiö

      • Anonyymi

        240/70 Tonnista 90 Tonniin 2025 Hanhivirta Norjalaisille Kilpailutuksen Finferriksen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        240/70 Tonnista 90 Tonniin 2025 Hanhivirta Norjalaisille Kilpailutuksen Finferriksen

        Myös Suomen Lauttaliikenteen pitää teettää uutta kalustoa, koska useiden lauttojen ja lossien kantavuus kasvaa uudella sopimuskaudella.


    • Anonyymi

      Paikallispravda tiedottaa:
      Järvi-Suomen lossiliikennettä koskeva kilpailutus menee uusiksi. Valtion kustantamasta lautta- ja lossiliikenteestä vastaava Varsinais-Suomen ely-keskus tiedotti keskiviikkona kumoavansa aiemmin tekemänsä hankintapäätöksen ja aloittavansa kilpailutuksen uudelleen.

      Edellisen kilpailutuksen perusteella ely valitsi tarjouskilpailun voittajaksi norjalaisen Torghatten Nord As:n. Kilpailutus koski Järvi-Suomen kahdentoista lauttapaikan maantielauttaliikennepalveluita vuosille 2025–2045.

      Saimaan lauttaliikennettä nykyisin harjoittava Suomen Lauttaliikenne oy eli Finferries valitti päätöksestä markkinaoikeuteen. Valitusperusteena oli muun muassa se, että ely-keskus muutti monia ehtoja kesken kilpailutuksen.

      Ely-keskus on nyt arvioinut, että erityisesti päästövaatimuksia koskeneet muutokset olivat oleellisia ja että olennaiset muutokset olisi tullut tehdä keskeyttämällä hankintamenettely ja julkaisemalla uusi tarjouskilpailu.

      Kilpailutettavaan pakettiin kuuluvat muun muassa Koivukannan ja Tappuvirran lossit Savonlinnassa ja Hanhivirran lossi Enonkoskella.

    • Anonyymi

      Mergus lossi Tuoda Korppoo Norraskatan Väliltä Takaisin Savonlinnaan ja Hanhivirtaan Sopisi Hyvin Turun Saariston Rengastien Mergus Lossi 2025-2027

    • Anonyymi

      890 TONNIN LOSSI PAREMPI SUUNNITELMA 90 TONNIN LOSSI ISOMPI JA 76 TONNIN LOSSI PIENI JA 80 TONNIN LOSSI ISOMPI JA 65 TONNIN LOSSI ISOMPI norjalaisen nord Voitti tarjouksen Finfierries valitti ASIASTA

    • Anonyymi

      ....hihna lipsuu pahemmin joka päivä.... olisko omaiset ja/tai KELA hylänneet?

      • Anonyymi

        Tuommoisessa kunnossa tähän aikaan päivästä.
        Mie haluun samat lääkkeet ja kelan piikkiin.


      • Anonyymi

        Tää on selvästi lossikuski jolla kopissa käy aika pitkäksi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuommoisessa kunnossa tähän aikaan päivästä.
        Mie haluun samat lääkkeet ja kelan piikkiin.

        🦼🦼🦼🦼🦼🦼🦼


    • Anonyymi

      Nuoriso menee Maalataan Lossin Autoluukun Takapuolta Helvetti Nuoriso Paskaksi tehty Lossielle Huonoa Käytöstä 2023

      • Anonyymi

        Pitäisi perustaa oma lossiyritys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi perustaa oma lossiyritys

        Oliisiko Siinä Kahvila


    • Anonyymi

      🛺🛺🛺🛺🛺🛺🛺

      • Anonyymi

        MIKSI HANHIVIRRAN LOSSIN KANTAVUUS MUUTTETAAN 70 TONNISTA 90 TONNIIN 2025 ALKAEN FINFIERRIES JA NORJALAIS LOSSIYHTIÖ UUDISTAA KALUSTOA


    • Anonyymi

      Kuopion Puutossalmessa lossin kantavuus nousee 130 tonnista 180 tonniin.

      Valtion hankintastrategiaan sisältyy lauttakaluston uudistaminen, lauttaliikenteen ympäristöystävällisyyden parantaminen ja lauttapaikkojen painorajoitusten poistuminen. Sopimusten pitkän tähtäimen tavoitteena on liikenteen kehittäminen kohti hiilineutraalia liikennepalvelua.

      Lähivuosina tienpitäjä kilpailuttaa vielä Saaristomeren lossien, Saaristomeren lautta-alusten ja maantieteellisesti hajanaisten lauttapaikkojen palvelut."

    • Anonyymi

      HANHIVIRTAAN TULEE KORPPOO NORRASKATAN VÄLITÄ MERGUS Lossi tuoda Savonlinnaan Ja Hanhivirtaan Varalossiksi 90 Tonnin Lossi Tulee Norjalainen

    • Anonyymi

      76 tonnista 780 tonniin Hanhivirtaan 2025

    • Anonyymi

      Savonlinnan Koivukannan ja Tappuvirran sekä Puumalan Hätinvirran, Juuan Hirvisalmen, Kuopion Kortesalmen ja Ruokolahden Kyläniemen lossien kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin. Enonkosen Hanhivirran lossin kantavuus nousee 70 tonnista 90 tonniin. Mikkelin Kuparonvirran ja Puumalan Kietävälän lossien kantavuus nousee 60 tonnista 80 tonniin.

    • Anonyymi

      Ja kaikki tuo vain yhden puu-juna-rekan vuoksi....

      Hullu homma!

      • Anonyymi

        TYTTÖJEN HOUSUSSA HAISEE LEHMÄN LANTA HANHIVIRRAN LOSSISSA HAISEE PASKAN HAIJU


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      132
      3737
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1875
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1701
    4. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1392
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      122
      1248
    6. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      92
      1228
    7. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      32
      1149
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      68
      1099
    9. Mitä toivot

      Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      68
      1004
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      102
      975
    Aihe