Proteiinia per ateria maksimissaan?

Anonyymi-ap

Onko olemassa jokin maksimiproteiinimäärä, joka saisi olla yhdellä aterialla niin, että elimistömme myös pystyisi käyttämään sen?

Esim. 100 grammaa proteiinia jaettuna kolmeen annokseen, onko se liikaa per annos?

16

207

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Meillä on monenlaista elimistöä.

      Joku pieni nainen voi painaa 50kg ja lihaksikas iso äijä voi painaa likemmä 120 kg.
      Proteiinin tarve lienee aika erilainen noissa tapauksissa.

      Joku lehtiartikkeli oli aikanaan jossa sanottiin että maksimimäärä proteiinia kerta-annoksena olisi 30 grammaa. Mutta kun se oli "joku lehtiartikkeli", ehkä iltalehdessä niin kuka noihin nyt sitten uskoo.

      • Anonyymi

        Protskun prosessointikykkyyn vaikuutanee ruuansulatus kokonaisuudessaan. Pelkkä kehon paino ei välttämättä ole yksiselitteinen mittari.
        Protskun olomuotokin vaikuttanee sen hyödyntämisen tehokkuuteen.
        Olen jossakin nähnyt lukeman 20g nettoprotskua / 2 tuntia. ????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Protskun prosessointikykkyyn vaikuutanee ruuansulatus kokonaisuudessaan. Pelkkä kehon paino ei välttämättä ole yksiselitteinen mittari.
        Protskun olomuotokin vaikuttanee sen hyödyntämisen tehokkuuteen.
        Olen jossakin nähnyt lukeman 20g nettoprotskua / 2 tuntia. ????

        "Olen jossakin nähnyt lukeman 20g nettoprotskua / 2 tuntia. ????"

        En aivan ymmärrä noita kysymysmerkkejä tuossa lopussa, eihän me voida tietää oletko nähnyt vaiko et.

        Mutta asiaan: Minä tarvitsen proteiinia noin 80 grammaa / vrk

        Kun lasken mitä tuo tekee 16 tuntiin, eli hereilläoloajan määräälle niin siitä tulee 5 grammaa / tuntia eli 10 grammaan / 2 tuntia.

        Eli ei se 20g / 2 tuntia suuruusluokka-arviona ihan huono ole.


      • Anonyymi

        Olen joskus jostain artikkelista sattunut lukemaan että proteiinia voi käyttää jokin määrätty määrä henkilön painokiloa kohden, ettei ylitetä terveellisyyden rajaa (mm. munuaisten rasittuminen). En muista enää tuota arvoa, mutta kovin suuri se ei ollut ja itse olen rajoittanut proteiinimääriä koska munuaiset ovat jo nyt siinä rajoilla mitä kestävät.


      • Anonyymi

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        ❤️ ­N­­­y­­m­f­o­­m­­a­a­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17658221T

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Voimaurheilijat syövät lihasten kasvattamisen takia paljon proteiinia. Onko heillä sitten proteiinin käsittelykyky per ateria paljon suurempi kuin tavallisilla kuolevaisilla? Luulisin että ei.

      • Anonyymi

        Kahden tunnin välein! Myös muutakin safkaa bulkkikaudella.
        Eräs fanaattinen puolituttavani herää öisinkin tankkaamaan määrävälein.


    • Anonyymi

      Joidenkin tutkimusten mukaan elimistön on vaikea hyödyntää enempää kuin 30–40 g proteiinia kerralla. Se tarkoittaa kuitenkin vain, että aterian "ylijäämäproteiinit" jäävät ”jonottamaan” ja imeytyvät aikanaan.

      • Anonyymi

        Liiallinen proteiinin saaminen on myös välillisesti haitallista munuaisille, sillä liiallinen proteiini lisää virtsaneritystä ja siten rasittaa munuaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liiallinen proteiinin saaminen on myös välillisesti haitallista munuaisille, sillä liiallinen proteiini lisää virtsaneritystä ja siten rasittaa munuaisia.

        Hauras vanhus on huomannut tuon jo minimittakaavassakin.
        Viimeiset rahkat ja raejuustot naamaan ennen klo18,00.
        Muuten normaalit, keskeytymättömät 7,5h - 9h yöunet häiriintyvät joskus myöhään aamuyöstä hiekkalaatikkokäyntiin.


    • Anonyymi

      Ikärit ovat luku sinänsä. Painon hallinta on ravinnon sisällön tasapainoitusta.
      Kun elintoiminnot hidastuvat niin sapuskan tarve vähenee mutta suojaravinteiden, kuten vitamiinien, hivenaineiden ja myös proteiinin tarve ei vähene vaan vitskujen kohdalla saattaa kasvaa.

      Omalla kohdallani kyse on lihaskadon hidastamisesta. Siksi olen kaloreja laskematta hakenut tuntuman tarvitsemaani proteiinimäärään ja keittiön sivupöydällä on kokoelma suojaravinne purkkeja.
      79 vuotisena vanhuksena olen viime vuosina siirtänyt lihaskuntoilun painopistettä perus- ja maksimivoimasta nuorison harrastamien pitempien, 8 - 10 toistojen sarjapituuksiin vastaavasti pienemmillä painoilla.
      Käytän myös nuorten ja naisten harrastamia putki- ja taljavempeleitä unohtamatta kuitenkaan oikeita harkkoja.
      Liikkuvuus, kimmoisuus ja räjähtävyys ovat menneiden talvien lumia.
      Rasvat ovat laskeneet siinä sivussa kun lihaksia on kadonnut.
      Yritän HALLITA PAINOANI mutta en pysty kehumaan tuloksia.
      Yli 10 vuotta ja vaakanäyttö on laskenut tuon vuosilukeman verran.

      Ukon kevemisestä on joitakin hyviäkin puolia. Vaikka voimat vähenevät niin leuanvedot sujuvat entiseen malliin. Omalla painolla toistot ja lisäpainolla sama lisäys suhteessa omaan (b pienetyneeseen ) painoon.
      Sama juttu maastavedossa. Kun ukko on keventynyt niin maksimin kilomäärä 2 x oma paino on myös laskenut.

      Kaikesta löytyy positiivista kun osaa katsoa.

      • Anonyymi

        Olen elänyt arvio- ja takapuolituntuman pohjalla mutta nyt innostuin laskemaan miten olen toiminut protskun varmistelussani.
        Raejuusto 500g kaksi keitettyä munaa sötkötys tuoresalaatin kanssa 2 - 3 päivänä.
        = 45g - 30g protskua /pv.
        Rahkaa 250g/pv = 25g protskua.
        Salieväänä itse sötkötetty protskujuoma 3dl = 30g protskua.
        Koko höskä 100g - 85g.
        Rasvatonta maitoa kuluu noin 1 litra/pv = 30g protskua.
        Hauraan vanhuksen varmistelu 130g - 115g vuorokaudessa.
        Yksi kohtuullinen lämmin ateria koostuen useimmiten perunasta ja lihasta jossakin muodossa.
        Iltapalana muutama reissari päällä valkosipulivoita ja emmentalia jota myös käsipalana.

        Jonkin verran vaihtelua riippuen treenin laadusta. Suurten lihasryhmien pitkät ( 8 - 10 ) sarjat loppuun saakka ja toisessa laidassa pienten lihasryhmien palauttavat harkat vaikuttavat varmisteluuni.
        Lauantai on ainoa huilipäivä.
        Nyt on painoni 80kg mutta olen arvioinut tarpeen rasvattoman painon 69,6kg mukaan.

        Ps. Sisäeritysrauhaset, ml. munaiset ovat moitteettomassa kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen elänyt arvio- ja takapuolituntuman pohjalla mutta nyt innostuin laskemaan miten olen toiminut protskun varmistelussani.
        Raejuusto 500g kaksi keitettyä munaa sötkötys tuoresalaatin kanssa 2 - 3 päivänä.
        = 45g - 30g protskua /pv.
        Rahkaa 250g/pv = 25g protskua.
        Salieväänä itse sötkötetty protskujuoma 3dl = 30g protskua.
        Koko höskä 100g - 85g.
        Rasvatonta maitoa kuluu noin 1 litra/pv = 30g protskua.
        Hauraan vanhuksen varmistelu 130g - 115g vuorokaudessa.
        Yksi kohtuullinen lämmin ateria koostuen useimmiten perunasta ja lihasta jossakin muodossa.
        Iltapalana muutama reissari päällä valkosipulivoita ja emmentalia jota myös käsipalana.

        Jonkin verran vaihtelua riippuen treenin laadusta. Suurten lihasryhmien pitkät ( 8 - 10 ) sarjat loppuun saakka ja toisessa laidassa pienten lihasryhmien palauttavat harkat vaikuttavat varmisteluuni.
        Lauantai on ainoa huilipäivä.
        Nyt on painoni 80kg mutta olen arvioinut tarpeen rasvattoman painon 69,6kg mukaan.

        Ps. Sisäeritysrauhaset, ml. munaiset ovat moitteettomassa kunnossa.

        Ikääntyneiden ravitsemuksesta ja proteiinintarpeesta on tässä yksi tuore viesti https://keskustelu.suomi24.fi/t/17659545/viralliset-ruokasuositukset-#comment-117860088


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikääntyneiden ravitsemuksesta ja proteiinintarpeesta on tässä yksi tuore viesti https://keskustelu.suomi24.fi/t/17659545/viralliset-ruokasuositukset-#comment-117860088

        Ymmärrän, että esitellään tuollaisia yleisiä viitearvoja jotka sellaisinaan suoraan eivät tarkalleen sovi kenellekään mutta, kuten sanoin, toimivat sovellettavina viitteinä.
        Kuitenkaan en usko perustetta, että nykyisen 80kg:n elopainon asemesta 10kg enemmän laardia kantavana olisi proteiinitarpeeni vastaavasti suurempi.
        Käsittääkseni läski on passiivista massaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän, että esitellään tuollaisia yleisiä viitearvoja jotka sellaisinaan suoraan eivät tarkalleen sovi kenellekään mutta, kuten sanoin, toimivat sovellettavina viitteinä.
        Kuitenkaan en usko perustetta, että nykyisen 80kg:n elopainon asemesta 10kg enemmän laardia kantavana olisi proteiinitarpeeni vastaavasti suurempi.
        Käsittääkseni läski on passiivista massaa!

        Joslin. org on esittänyt proteiinikaavan, joka käyttää mukautettua painoa.

        Ensin ihannepaino lasketaan painoindeksin 23 mukaan. Siihen lisätään 25 prosenttia ihannepainon ylittävästä määrästä. Proteiinin tarve on 1—1,5 grammaa per mukautetun painon kilo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joslin. org on esittänyt proteiinikaavan, joka käyttää mukautettua painoa.

        Ensin ihannepaino lasketaan painoindeksin 23 mukaan. Siihen lisätään 25 prosenttia ihannepainon ylittävästä määrästä. Proteiinin tarve on 1—1,5 grammaa per mukautetun painon kilo.

        Laskematta sen kummemmin niin tuossa vaikuttaisi olevan jotain säännönmukaista.
        Sallii laardiakin vähintään riittävästi.
        Itse seuraan rasva %:a ja viskeraalia. En piittaa indekseistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe