TM: Kitkoilla jopa 40% pidemmät jarrutusamatkat jäisellä tiellä kuin nastoilla

Anonyymi-ap

Testi 50 - 0 km/h jarrutus jäisellä tienpinnalla:
Nastarenkaat 3 parasta: 33,3 - 36,7 m
Kitkarenkaat 3 parasta : 47,2 - 48,8 m

37

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eli ainakin paras kitka jää parhaasta nastasta yli 40%, jos nasta pysähtyy 50 metrissä, kitkoilla liukuu 70m.

      • Anonyymi

        Yksipuolisella faktojen esittämisellä saa yksipuolisia näkökulmia. Talvirenkailla ei ajeta vain jäällä. Käyttötarkoitus ohjaa valintoja, ei yksittäinen testitulos.

        Itsellä ollut nastat alla viimeksi 1989, enkä ole kaivannut. Mukavuutta ja ympäristöä arvostavana henkilönä pystyn ajamaan rauhallisemmin kelin ollessa pahimmillaan. Ainoa vaikeus tuntuu olevan tavallista parempien Audi- tai BMW-kuskien edestä pois pääseminen. Siihen kun ei mikään vauhti tai suunta tunnu riittävältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksipuolisella faktojen esittämisellä saa yksipuolisia näkökulmia. Talvirenkailla ei ajeta vain jäällä. Käyttötarkoitus ohjaa valintoja, ei yksittäinen testitulos.

        Itsellä ollut nastat alla viimeksi 1989, enkä ole kaivannut. Mukavuutta ja ympäristöä arvostavana henkilönä pystyn ajamaan rauhallisemmin kelin ollessa pahimmillaan. Ainoa vaikeus tuntuu olevan tavallista parempien Audi- tai BMW-kuskien edestä pois pääseminen. Siihen kun ei mikään vauhti tai suunta tunnu riittävältä.

        Pystyyhän nastoillakin ajamaan ympäristöä arvostaen ja rauhallisesti. Kitkoilla ei taas voi ajaa talvella eikä kesällä. Jos on liukasta pitää olla nastat ja jos ei ole liukasta voi ajaa kesärenkailla.


    • Anonyymi

      32 vuotta ajeltu kitkoilla, ilman ongelmia.
      Pellet vaan ei pysy tiellä millään renkailla.

      • Anonyymi

        Riippuu missä ajelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu missä ajelee.

        No jäisillä, ja lumisilla maanteillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jäisillä, ja lumisilla maanteillä.

        Yksin vai muiden seassa ja millä nopeudella? Työmatkaa aamuin illoin kelillä kuin kelillä vai keskellä päivää markettiin auringonpaisteella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksin vai muiden seassa ja millä nopeudella? Työmatkaa aamuin illoin kelillä kuin kelillä vai keskellä päivää markettiin auringonpaisteella?

        Yksin autolla työmatkalla muiden seassa, ja nopeusrajoituksen sallimissa nopeuksissa. Työmatka edes takas 60km. Kesät talvet, ja auringonpaisteessa, sekä pimeässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jäisillä, ja lumisilla maanteillä.

        Niin
        Nuorempana-60-70 luvuilla- ajettiin suvikumeilla,jopa rätti sellaisilla.
        Ympäri vuoden.
        Valtateitä,Hesaa,kehäteitä..
        Oliko absia airbägia,turvavöitä?
        Ei.
        Nyt Nää ajaa maisemat lumipöllyssä sataa,ja lähellä,pamauttelevat toistensa perään.
        Satoja autoja ollut parhaimmillaan.
        Ei se auto osannutkaan nousta lentoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin
        Nuorempana-60-70 luvuilla- ajettiin suvikumeilla,jopa rätti sellaisilla.
        Ympäri vuoden.
        Valtateitä,Hesaa,kehäteitä..
        Oliko absia airbägia,turvavöitä?
        Ei.
        Nyt Nää ajaa maisemat lumipöllyssä sataa,ja lähellä,pamauttelevat toistensa perään.
        Satoja autoja ollut parhaimmillaan.
        Ei se auto osannutkaan nousta lentoon.

        80 luvulla yksi kaveri kehui eteläruotsissa ettei vaihda koskaan talvirenkaita ja pysyy aina tiellä.
        No yksi aamu ei sitten tullutkaan töihin, oli ollut yllättävän liukasta.

        Joo joo tiedän, ajoin velipojan traktorilla muutama viikko sitten. perä heitti kun automaatti vaihtoi vaihdetta.
        Ei auttanut kuin ajaa erittäin varovasti, se vain ettei varovasti voi ajaa aina, vaatii nimittäin aika lailla voimia kun pitää olla koko ajan valmiina korjausliikkeisiin.


      • Anonyymi

        Ei edes pelle aja 32 vuotta kitkoilla.


    • Anonyymi

      Ei noilla arvoilla ole liikenteessä mitään merkitystä, jos osaa ennakoivan ajotyylin. Missään tilanteessa ei joudu tekemään "yllättävää" lukkojarrutusta. Ajamalla oppii, ainakin useimmat meistä.

      • Anonyymi

        Noin kommentoi vain kokematon kuski. Kokeneet kuskit tietää että yllättäviä tilanteita voi tulla kelle tahansa.


      • Anonyymi

        Kun kerran osaat ennustaa, niin varmaan osaat kertoa koska hirvi, peura, tms. tulee autoni eteen, niin osaan valmiiksi hiljentää vauhtia.
        Itse en parin miljoonan kilometrin kokemuksella vielä osaa ennakoida hirven tuloa tielle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kerran osaat ennustaa, niin varmaan osaat kertoa koska hirvi, peura, tms. tulee autoni eteen, niin osaan valmiiksi hiljentää vauhtia.
        Itse en parin miljoonan kilometrin kokemuksella vielä osaa ennakoida hirven tuloa tielle

        Tottakai sen voi ennustaa, se tulee sinunkin eteen juuri silloin kun sitä vähiten odotat.
        Sun pitää ajaa enemmän, että saat edes jonkinlaista kokemusta. Tuollaiset lukemat on sellaisia joita ei edes viitsi mainita, niin no ehkä sellainen joka ajaa vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kerran osaat ennustaa, niin varmaan osaat kertoa koska hirvi, peura, tms. tulee autoni eteen, niin osaan valmiiksi hiljentää vauhtia.
        Itse en parin miljoonan kilometrin kokemuksella vielä osaa ennakoida hirven tuloa tielle

        Nastarenkaat ei kumoa fysiikan lakeja. Hirven hypätessä eteen harva edes kerkiää koskemaan jarruihin. Itse en aja nastarenkailla, vaikka mukanani on kuormaa tonneittain. Lumessa nastoilla ei tee mitään. Ketjut ne pitää olla, Sillä metsäautoteillä on monenlaisia olosuhteita ja pakko on päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastarenkaat ei kumoa fysiikan lakeja. Hirven hypätessä eteen harva edes kerkiää koskemaan jarruihin. Itse en aja nastarenkailla, vaikka mukanani on kuormaa tonneittain. Lumessa nastoilla ei tee mitään. Ketjut ne pitää olla, Sillä metsäautoteillä on monenlaisia olosuhteita ja pakko on päästä.

        Ei ole kyse fysiikan lakien kumoamisesta, vaan nastarenkaan tarjoamasta paremmasta pidosta.

        Tähän mennessä olen onnistunut ihan jokaisen eteeni tulleen hirven joko väistämään, tai hiljentämään niin paljon, etten ole siihen osunut.
        Kaksi kertaa on ollut tilanne, jossa todennäköisesti olisin osunut, ellei autossani olisi ollut nastarenkaat.

        Mitä tarkoitat, ettei nastoilla tee lumessa mitään?
        Tiedätkö, että ne nastarenkaat on talvirenkaat, joihin on lisätty nastat

        Sinä toki saat ajella ketjujesi kanssa ihan niin paljon kuin tahdot. Omasta mielestäni ne on todella epäkäytännölliset.
        Itse olen ketjuja käyttänyt joskus pikkupoikana, kun ajelin armeijassa yhdistelmällä.


    • Anonyymi

      Osaamattomat tarvitsee nastarenkaat, me kokeneemmat ja ennakoivat kuskit ajamme mukavasti, äänettömästi ja teitä säästäen turvallisilla kitkoilla.

    • Anonyymi

      Tuossa toki verrataan laatunastarenkaisiin. Pitää muistaa ettei sama koske kaiken maailman kiinan halpisnastoja kuten ping pong, pang nang, triankeli ja mitä näitä nyt onkaan.

      Muuta laatunasta tietenkin päihittää kitkat mennen tullen jääpidossa.

      • Anonyymi

        Jolleivät ole jo pyöreäksi kuluneet, ja osa niistä jäänyt jo matkan varrelle.


      • Anonyymi

        On niitä pilipali kitkojakin....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On niitä pilipali kitkojakin....

        On vain pilipalikitkoja, ei muita olekaan.


    • Anonyymi

      Missä moisia jäitä!? Olen kokeilut jarruttaa,kun liukkaan näköstä. Pitääkiin tauti. Teltassa varoitettu liukkaasta kelistä. Kävin kitkoilla etsimässä,mutta en löytänyt.
      Nää on vaipoissa tutisevien nastapellejen juttuja vain.!

    • Anonyymi

      Pitää huomioida millä autolla ajaa. Toiset autot ovat sellaisia kusipulkkia, että on ihan sama mitkä renkaat alla kun lipsuu. Taas N2 ei isompaa vaikutusta, toki peilijää, mutta silloin onkin hyvä jäädä himaan.

      • Anonyymi

        Osaava kuski kyenee ajamaan huonommallakin autolla talvisäässä. Kädetön tarvitsee kaiken tekniikan avukseen, joka vain on saatavilla.


    • Anonyymi

      Päällysteen kuluminen ja katupölyn määrä johtuvat myös monesta muusta asiasta, kuten sään, tien pinnan ainesosien, hiekan ja tiesuolan, sekä ajoneuvotyyppien ja kaikkien renkaiden yhteisvaikutuksesta. Missään ei taida olla sellaista tutkimusdataa, joka pystyy osoittamaan, että mikä on minkäkin osuus katupölystä tai kulumisesta.

      • Anonyymi

        Olkoon mitä tai miten tahansa,nastat syövät teitä tehokkaasti.
        Pehmeä kumi ei mitään vs.nasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olkoon mitä tai miten tahansa,nastat syövät teitä tehokkaasti.
        Pehmeä kumi ei mitään vs.nasta.

        Asiaa tuntematon kommentti.


    • Anonyymi

      Niin? Ei varmaan tule kenellekään yllätyksenä, että nastarenkaat pitävät paremmin jäällä. Ovat ajo-ominaisuuksiltaan paremmat myös puhtaalla asvaltilla, erityisesti märällä. Nämä ovat yleisesti tiedettyjä faktoja.

      Moni kuitenkin pärjää hyvin myös kitkarenkailla, kun ottaa niiden rajoitteet huomioon. Vastapainona saa hiljaisuutta, pienempää tienkulutusta ja vapauden laittaa talvikumit alle hyvissä ajoin syksyllä ja pitää keväällä kunnes ei varmasti ole enää tarvetta.

      Jokainen voi tehdä valintansa omien painotusten mukaan. Itse olen viime vuodet ajellut tyytyväisenä kitkoilla. Turvaväliä joutuu pidentämään jäisellä tiellä, kun ei tiedä mitä edellä ajavalla on alla, mutta eipä tuo haittaa. Lumiketjut kulkevat talvella mukana pahan paikan varalle. Kulkivat tosin nastarenkaiden aikaankin - ne nastat kun eivät paksussa lumessa auta yhtään.

    • Anonyymi

      Tämä on kyllä niin totta - Siinä on paskat housussa ellei osaa ennakoida riittävästi ja turvavälejä kun seuraa niin 90% kitkarenkailla ajavista ei siihen kykene.

      • Anonyymi

        Kitkarenkailla ajetaan TUTKITUSTI suhteellisesti vähemmän kolareita kuin nastarenkailla. Toisin sanoen, ennakoiva ajotapa on kitkarenkailijoilla hyvin hallussa.


    • Anonyymi

      Olen runsaat 30 vuotta kitkoilla ajanut, enimmäkseen Etelä-Suomessa, ehkä 10 % ajosta Keski-Suomessa. Vain yhden kerran olisi nastarenkaista ollut iloa, ehkä. Auto näet oli parkissa muutaman lämpimän kevätpäivän. Palatessani autolle totesin auringon lämmittämien renkaiden sulattaneen itsensä n. 5 cm syvälle alla olevaan jääpintaan. Eipä auto niistä lähtökuopista noussut ennen kuin sai tarpeeksii havuja renkaiden alle. Saattaa olla ettei tuossa nastatkaan olisi auttaneet.

      • Anonyymi

        Höpöhöpö ja sitten heräsit


    • Anonyymi

      Ja kuitenkin kitkoilla ajetaan suhteessa vähemmän pahoja kolareita, eli kitkakuskit ovat parempia ja järkevämpiä kuljettajia.

      • Anonyymi

        Tottakai niillä ajetaan vähemmän kolareita kun niillä ajetaan muutenkin vähemmän kun niillä ei voi ajaa liukkaalla. On jäätävä etätöihin kun Pekka Pouta käskee.


    • Anonyymi

      Eipä ole moista iäätietä tullut vastaan. Hyvin pitänyt ajoteillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2326
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2124
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      175
      1974
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1702
    5. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      46
      1451
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1205
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1200
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1188
    Aihe