Suomessa kuin sillä on."
Ylen kolumni: "En keksi yhtään järkisyytä, miksi ruotsin kielellä pitäisi olla sellainen asema
21
168
Vastaukset
- Anonyymi
Pekka Seppäsen kolumni:
En keksi yhtään järkisyytä, miksi ruotsin kielellä pitäisi olla sellainen asema Suomessa kuin sillä on
Olisin valmis luopumaan kaikista ruotsin kielen taidoistani, jos saisin vaihtokaupassa samantasoisen espanjan, kiinan tai japanin kielen taidon, kirjoittaa Seppänen.- Anonyymi
Miksi hän ei sitten opiskellut noita kieliä?
Minä osaan sujuvasti 4 kieltä. Ei ruotsi eikä mikään muukaan kieli ole ollut esteenä. Olen ollut ulkomailla myös pitkään.
Kielten oppiminen vaatii aikaa ja vaivaa. Ei se valittamalla muista kielistä kehity. Jos ruotsista tulee vapaaehtoinen, et opi yhtäkkiä saksaa sujuvasti, jos et ole valmis tekemään sen eteen lujasti töitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi hän ei sitten opiskellut noita kieliä?
Minä osaan sujuvasti 4 kieltä. Ei ruotsi eikä mikään muukaan kieli ole ollut esteenä. Olen ollut ulkomailla myös pitkään.
Kielten oppiminen vaatii aikaa ja vaivaa. Ei se valittamalla muista kielistä kehity. Jos ruotsista tulee vapaaehtoinen, et opi yhtäkkiä saksaa sujuvasti, jos et ole valmis tekemään sen eteen lujasti töitä."et opi yhtäkkiä saksaa sujuvasti, jos et ole valmis tekemään sen eteen lujasti töitä"
Ei niin, mutta jos olisi ollut mahdollisuus resurssien käyttöön järkevästi .. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"et opi yhtäkkiä saksaa sujuvasti, jos et ole valmis tekemään sen eteen lujasti töitä"
Ei niin, mutta jos olisi ollut mahdollisuus resurssien käyttöön järkevästi ..Resursseja on käytetty järkevästi vuosikaudet ja kieliä on opittu. Oli esim. 80-luvulla tasokurssit, myös matikalle. Näitä halutaan nyt takaisin, koska on tiedetään, että silloin opittiin.
Ei siis voida jatkuvasti van vähentää resursseja, kun taso kaikissa aineissa laskee. - Anonyymi
Pakkoruotsin tunneilla istuminen on hukkaan heitettyä aikaa!
Pakkoruotsista on päästävä eroon! - Anonyymi
Seppäselle pitäisi myöntää jokin suomalaisuuden kunniamerkki!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seppäselle pitäisi myöntää jokin suomalaisuuden kunniamerkki!
Ehdottomasti!
- Anonyymi
Pakkoruotsi ei ole millään perusteltu. Ruotsalaiset, kansainvälistä työtä tekevät eivät halua puhua "muumi"ruotsia; on paljon tärkeämpää kommuniokoida ja harjoittaa jotain oikeaa kansainvälistä kieltä.
Tuo pakkoruotsi saattaa vähän auttaa jossain kommunikointitilanteessa Ruotsissa ja kenties Norjassa, mutta kaikissa muissa pohjoismaissa on käytettävä jotain muuta kieltä.
Pakkoruotsitus on jäänne Ruotsin vallan ajoilta ja jo silloisen Ruotsin ipperialistisesta tarpeesta hävittää suomen kieli esimerkiksi Pohjois-Ruotsista. Katsokaapa karttoja - kuinka paljon onkaan siuomenkielisiä paikannimiä!!- Anonyymi
Kyllä vain ruotsalaisten kanssa kommunikoidaan ruotsiksi. Ja muumi-ruotsia on helppo ymmärtää, helpompaa kuin monia ruotsin murteita.
- Anonyymi
Valittaminen ja passiivisuus ei auta. Jos haluaa, että asiat etenevät haluttuun suuntaan, pitää itse tehdä jotakin. Esim. vaikkapa allekirjoittaa kansalaisaloite. Siinä on nyt 3449 nimeä ja kovasti tarvittaisiin nyt lisää nimiä.
- Anonyymi
Kannattaisi järjestää mielenosoitus nyt. Pienelläkin mielenosoituksella saa näkyvyyttä.
Valittaminen on sinällään ok, mutta muiden syyttely ei ole, jos ei itse ole valmis tekemään mitään.
- Anonyymi
Ei siihen tarvita syytä! Suomi on kaksikielinen maa ja sillä siisti!
- Anonyymi
suomi&englanti?
- Anonyymi
Onpa hyvä teksti!
- Anonyymi
Pekka Seppänen on tajunnut, että pakkoruotsi on roskakieli.
- Anonyymi
Ruotsin virallisen kielen asema on lakkautettava.
- Anonyymi
Vain tämä rehellistä.
- Anonyymi
Kolumni yhä täysin ajankohtainen
- Anonyymi
Ruotsi on vielä Suomen toiseksi puhutuin kieli 5%:n määrällä. Isoissa kaupungeissa suomea äikkänä puhuu esim. 70-80% väestöstä, ja se lukema vähenee joka vuosi.
Venäjän ja viron osuus jää isoissa kaupungeissa vielä hieman alle ruotsin - jotain kaupunkeja lukuun ottamatta, joissa ruotsia ei enää juuri puhuta, kuten ei useimmassa pienemmässä kaupungissa, ruotsin ollen lähinnä rannikkokieli. - Anonyymi
Ruotsia oli pakko opiskella, ja sitten otin ranskan, jonka lopetin, ja lukiossa saksan kun oli pakko. En osaa suomen lisäksi muuta kuin englantia ja auttavasti paria muuta kieltä, joita opin myöhemmin tarpeesta. Maailmassa on liikaa kieliä, että voisi valita jotain nuorena, kun ei vielä tiedä mitä tarvii.
- Anonyymi
Ei ole pakko tuputtaa kieliä nuorena. Voi panostaa muuhun osaamiseen. Tekoäly kuittaa turistikielet.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin578427Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123279Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r262450Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142000Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht801950Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3501648Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411392FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01181Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101075Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu661010