Ylen kolumni: "En keksi yhtään järkisyytä, miksi ruotsin kielellä pitäisi olla sellainen asema

Anonyymi-ap

Suomessa kuin sillä on."

21

168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pekka Seppäsen kolumni:

En keksi yhtään järkisyytä, miksi ruotsin kielellä pitäisi olla sellainen asema Suomessa kuin sillä on

Olisin valmis luopumaan kaikista ruotsin kielen taidoistani, jos saisin vaihtokaupassa samantasoisen espanjan, kiinan tai japanin kielen taidon, kirjoittaa Seppänen.

• Anonyymi

Miksi hän ei sitten opiskellut noita kieliä?

Minä osaan sujuvasti 4 kieltä. Ei ruotsi eikä mikään muukaan kieli ole ollut esteenä. Olen ollut ulkomailla myös pitkään.

Kielten oppiminen vaatii aikaa ja vaivaa. Ei se valittamalla muista kielistä kehity. Jos ruotsista tulee vapaaehtoinen, et opi yhtäkkiä saksaa sujuvasti, jos et ole valmis tekemään sen eteen lujasti töitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi hän ei sitten opiskellut noita kieliä?

Minä osaan sujuvasti 4 kieltä. Ei ruotsi eikä mikään muukaan kieli ole ollut esteenä. Olen ollut ulkomailla myös pitkään.

Kielten oppiminen vaatii aikaa ja vaivaa. Ei se valittamalla muista kielistä kehity. Jos ruotsista tulee vapaaehtoinen, et opi yhtäkkiä saksaa sujuvasti, jos et ole valmis tekemään sen eteen lujasti töitä.

"et opi yhtäkkiä saksaa sujuvasti, jos et ole valmis tekemään sen eteen lujasti töitä"

Ei niin, mutta jos olisi ollut mahdollisuus resurssien käyttöön järkevästi ..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"et opi yhtäkkiä saksaa sujuvasti, jos et ole valmis tekemään sen eteen lujasti töitä"

Ei niin, mutta jos olisi ollut mahdollisuus resurssien käyttöön järkevästi ..

Resursseja on käytetty järkevästi vuosikaudet ja kieliä on opittu. Oli esim. 80-luvulla tasokurssit, myös matikalle. Näitä halutaan nyt takaisin, koska on tiedetään, että silloin opittiin.

Ei siis voida jatkuvasti van vähentää resursseja, kun taso kaikissa aineissa laskee.

• Anonyymi

Pakkoruotsin tunneilla istuminen on hukkaan heitettyä aikaa!

Pakkoruotsista on päästävä eroon!

• Anonyymi

Seppäselle pitäisi myöntää jokin suomalaisuuden kunniamerkki!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Seppäselle pitäisi myöntää jokin suomalaisuuden kunniamerkki!

Ehdottomasti!

• Anonyymi

Pakkoruotsi ei ole millään perusteltu. Ruotsalaiset, kansainvälistä työtä tekevät eivät halua puhua "muumi"ruotsia; on paljon tärkeämpää kommuniokoida ja harjoittaa jotain oikeaa kansainvälistä kieltä.

Tuo pakkoruotsi saattaa vähän auttaa jossain kommunikointitilanteessa Ruotsissa ja kenties Norjassa, mutta kaikissa muissa pohjoismaissa on käytettävä jotain muuta kieltä.

Pakkoruotsitus on jäänne Ruotsin vallan ajoilta ja jo silloisen Ruotsin ipperialistisesta tarpeesta hävittää suomen kieli esimerkiksi Pohjois-Ruotsista. Katsokaapa karttoja - kuinka paljon onkaan siuomenkielisiä paikannimiä!!

• Anonyymi

Kyllä vain ruotsalaisten kanssa kommunikoidaan ruotsiksi. Ja muumi-ruotsia on helppo ymmärtää, helpompaa kuin monia ruotsin murteita.

• Anonyymi

Valittaminen ja passiivisuus ei auta. Jos haluaa, että asiat etenevät haluttuun suuntaan, pitää itse tehdä jotakin. Esim. vaikkapa allekirjoittaa kansalaisaloite. Siinä on nyt 3449 nimeä ja kovasti tarvittaisiin nyt lisää nimiä.

• Anonyymi

Kannattaisi järjestää mielenosoitus nyt. Pienelläkin mielenosoituksella saa näkyvyyttä.

Valittaminen on sinällään ok, mutta muiden syyttely ei ole, jos ei itse ole valmis tekemään mitään.

• Anonyymi

Ei siihen tarvita syytä! Suomi on kaksikielinen maa ja sillä siisti!

• Anonyymi

suomi&englanti?

• Anonyymi

Onpa hyvä teksti!

• Anonyymi

Pekka Seppänen on tajunnut, että pakkoruotsi on roskakieli.

• Anonyymi

Ruotsin virallisen kielen asema on lakkautettava.

• Anonyymi

Vain tämä rehellistä.

• Anonyymi

Kolumni yhä täysin ajankohtainen

• Anonyymi

Ruotsi on vielä Suomen toiseksi puhutuin kieli 5%:n määrällä. Isoissa kaupungeissa suomea äikkänä puhuu esim. 70-80% väestöstä, ja se lukema vähenee joka vuosi.

Venäjän ja viron osuus jää isoissa kaupungeissa vielä hieman alle ruotsin - jotain kaupunkeja lukuun ottamatta, joissa ruotsia ei enää juuri puhuta, kuten ei useimmassa pienemmässä kaupungissa, ruotsin ollen lähinnä rannikkokieli.

• Anonyymi

Ruotsia oli pakko opiskella, ja sitten otin ranskan, jonka lopetin, ja lukiossa saksan kun oli pakko. En osaa suomen lisäksi muuta kuin englantia ja auttavasti paria muuta kieltä, joita opin myöhemmin tarpeesta. Maailmassa on liikaa kieliä, että voisi valita jotain nuorena, kun ei vielä tiedä mitä tarvii.

• Anonyymi

Ei ole pakko tuputtaa kieliä nuorena. Voi panostaa muuhun osaamiseen. Tekoäly kuittaa turistikielet.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      8427
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3279
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      26
      2450
    4. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2000
    5. Kysely lieksan miehille

Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      80
      1950
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      350
      1648
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1392
    8. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1181
    9. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1075
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      66
      1010
    Aihe