GGR vko 51

Anonyymi-ap

Korkeapaine on piinannut Simonia ja nyt hän on sen väärällä puolella vastatuulessa. Kirsten on kuronut välimatkan jo 272 mpk:hon. Mikähän on tilanne Hobartissa?

Kielhalen

31

957

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mahtaako ensimmäinen vene ennättää Hobartiin jo jouluksi?

      • Anonyymi

        Tuossa välillä 21. -23.12 on melko sekavaa ja mietoa tuulta Tasmanian eteläpuolella, ett voi olla että matkan teko kärjessä hyytyy ikävästi. On se mahdollista ainakin jos joululla tarkoitetaan joulupäivää.


    • Anonyymi

      Simon on 212 mpk Kirstenin edellä ja ero kapenee edelleen. Vuorokaudessä ero väheni 60 mpk. Simon on luovilla ja Kirsten ajaa lähes kohteeseen.

      • Anonyymi

        Simonilla oli todella huonoa tuuria. Ensin pläkässä ja sitten kryssiä. Ei taida olla sellaista tietoa, jolla tuo olisi ollut reitinvalinnalla vältettävissä?

        Nyt alkaa helpottaa ja Kirsten taitaa kohta joutua pläkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Simonilla oli todella huonoa tuuria. Ensin pläkässä ja sitten kryssiä. Ei taida olla sellaista tietoa, jolla tuo olisi ollut reitinvalinnalla vältettävissä?

        Nyt alkaa helpottaa ja Kirsten taitaa kohta joutua pläkään.

        Simonilla korkeapaine oli kyllä todella vaikea väistettäväksi, sen verran ikävästi tuli reitille.
        Kirsten näyttää tietävän korkeapaineet (ja virrat) aika hyvin. Jossain kehuttiin, että hän saa sääfaxin ja radion avulla tuoreita ennusteita. En sitten tiedä, miksi muut eivät saisi? Nuohan on sallittu säännöissä. Abhilashkin valitti Kapkaupungissa, että säästä ei tiedä mitään.

        Kielhalen


    • Anonyymi

      Ero 205 mpk. Kirsten ajaa edelleen lähes kohteeseen, Simon luovilla. Vuorokaudessa ero väheni 7 mpk! Hobartin lounaispuolella on laaja epämääräisten kevyiden tuulien ja pläkien alue. Tulee mielenkiintoista.

      • Anonyymi

        Ei kai Simon joudu tyveneen ja Kirsten saa seilata vielä vetävissä tuulissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai Simon joudu tyveneen ja Kirsten saa seilata vielä vetävissä tuulissa.

        Molemmat joutuvat toki ensin tyveneen, Simon hiukan aikaisemmin kuin Kirsten, mutta tuuli viriää Kirstenille jonkin verran ennen Simonia (22.12 klo 19 UTC) Siinä etumatkaa taas hupenee, kun Simon saa kärvistekkä tyynesssä aamuneljään. Ehkä 40 mailia saavutetaan tuossa.

        Tosiasiassa Kirstenhän on jo Simonin edellä, kun otetaan aikahyvitys huomioon.


    • Anonyymi

      Simon-Kirsten ero on 159 mpk. Ero kaventunut vuorokaudessa 46 mpk.
      Ovatko kaikki jo katsoneen Kirstenin videon Lanzarote -> Kapkaupunki väliltä, alkaa kaivata kesää ja purjehduksia, kun tuon katsoo? Omasta mielestä tuo veneen perässä roikkuminen ilman turvaköyttä saattaa kyllä olla vaarallista yksinpurjehtijalle.

      https://www.youtube.com/watch?v=bRvvqGjUQPI

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Tuo perässä roikkuminen vielä noin kovassa vauhdissa tuntui turhalta riskinotolta. Pätkä oli kyllä niin lysyt, etten voi varmasti sanoa, vaikka joku turvaköysi jossain olisikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vastaava uunituore video Simonilta:
        https://m.youtube.com/watch?v=oFOvHARPMsM&feature=youtu.be

        Kirstenin video oli kyllä viihdyttävämpi.

        Erityisesti jäi harmittamaan Simonin kokkausosuuden jääminen pahasti puolitiehen: lupailtiin arviota lentokalojen maistuvuudesta, mutta sitä ei saatu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo perässä roikkuminen vielä noin kovassa vauhdissa tuntui turhalta riskinotolta. Pätkä oli kyllä niin lysyt, etten voi varmasti sanoa, vaikka joku turvaköysi jossain olisikin.

        Mitäs se turvaköysi tuossa auttaa? Saa olla aika kovat käsivoimat, että jaksaa hilata itsensä veneeseen turvaköyttä pitkin yli 6 solmun vauhdissa.

        Kamala riski on lähteä yksin palloa kiertämään. Lisääntyykö riski tuosta uimisesta merkittävästi. Ei mielestäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs se turvaköysi tuossa auttaa? Saa olla aika kovat käsivoimat, että jaksaa hilata itsensä veneeseen turvaköyttä pitkin yli 6 solmun vauhdissa.

        Kamala riski on lähteä yksin palloa kiertämään. Lisääntyykö riski tuosta uimisesta merkittävästi. Ei mielestäni.

        Tietenkin riski lisääntyy merkittävästi. Ote lipeää ja se on siinä. Veneessähän on varsin turvallista, sen sijaan avomerellä veneestä
        eroon joutuminen on hengelle hupaa.

        Jos veneen perässä roikkuu vaikka 30 metrinen köysi, niin siitä on useampi mahdollisuus tarrata kiinni. Sen jälkeen voi hilata itsensä takaisin veneeseen.

        Jos samassa vauhdissa jaksaa - kuten videon perusteella selvästikin jaksaa - roikkua videossa kuvatulla tavalla veneen perässä käsivoimin, niin ei ole olennaisesti raskaaampaa kiskoa itseään 0,1 solmua nopeammin suhteessa köyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin riski lisääntyy merkittävästi. Ote lipeää ja se on siinä. Veneessähän on varsin turvallista, sen sijaan avomerellä veneestä
        eroon joutuminen on hengelle hupaa.

        Jos veneen perässä roikkuu vaikka 30 metrinen köysi, niin siitä on useampi mahdollisuus tarrata kiinni. Sen jälkeen voi hilata itsensä takaisin veneeseen.

        Jos samassa vauhdissa jaksaa - kuten videon perusteella selvästikin jaksaa - roikkua videossa kuvatulla tavalla veneen perässä käsivoimin, niin ei ole olennaisesti raskaaampaa kiskoa itseään 0,1 solmua nopeammin suhteessa köyteen.

        Miksi ote lipeäisi? Yhtä hyvin voi horjahtaa ankannokasta veteen tai kompastua laidalla. Kelissä tietysti pitää valjaita, mutta ei aina.

        Entä mastoon kiipeäminen askelia pitkin paljain jaloin ilman turvaköyttä? Eikös sekin ollut riski?

        Tuossa portaissa roikkuessa ylävartalo oli irti vedestä tai heti sinne saatavissa. Narun perässä on kokonaan vedessä ja vastus suurempi. Köydestä ei myöskään saa otetta yhtä hyvin kuin portaasta. Kyllä se on tekemätön paikka 6 solmussa tai viimeistään vähän yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo perässä roikkuminen vielä noin kovassa vauhdissa tuntui turhalta riskinotolta. Pätkä oli kyllä niin lysyt, etten voi varmasti sanoa, vaikka joku turvaköysi jossain olisikin.

        Täytyyhän välillä peseytyä ja virkistäytyä, kun on kauheassa helteessä päivästä toiseen.


    • Anonyymi

      Simon-Kirsten ero on 173 mpk. Ero kasvanut vuorokaudessa 14 mpk.

      • Anonyymi

        Jaa, minusta ero on 150 mpk, 23 DEC 0800 UTC. Simon edelleen pläkässä, vauhtia alle 2 solmua, Kirsten ajelee löhes seitsemää.

        Toki olosuhde paranee Simonilla aivan pian, joten etäisyys ei enää kovin paljoa lyhene.

        Siimajalka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, minusta ero on 150 mpk, 23 DEC 0800 UTC. Simon edelleen pläkässä, vauhtia alle 2 solmua, Kirsten ajelee löhes seitsemää.

        Toki olosuhde paranee Simonilla aivan pian, joten etäisyys ei enää kovin paljoa lyhene.

        Siimajalka

        Itsekin huomasin tuon, että ero muuttui melkoisesti 4 tunnissa. Ilmeiseti Simon madellut ja Kirsten kiitänyt 0400 UTC jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsekin huomasin tuon, että ero muuttui melkoisesti 4 tunnissa. Ilmeiseti Simon madellut ja Kirsten kiitänyt 0400 UTC jälkeen.

        Ja edelleen sama meno jatkunut: ero enää 110 mailia, Kirsten ajelee yli seitsemää, Simon alle neljää. Nyt Simonin pahaksi onneksi viimeiset 30 mailia saa ajaa vastapläkään, sama tietysti on edessä Kirstenilläkin, mutta taas myöhemmin.

        Joulupäivä ja tapaninpäivä kärvistellään taas täysin pläkässä. Se on siinä ja siinä, viitsiikö Hobartista edes heti lähteä lillilmään, ellei sitten käytä konetta tähän väliin.

        Tilanne pannee hiljaiseksi edellisviikkojen pahanilmanlinnut, jotka pitivät kisaa taputeltuna ja Simonia muutenkin ylivertaisena.

        Vielä Simonin videoon palatakseni: tykkäsin puhallettavan karttapallon käyttämisestä merkinnänpitoon. Voi olla hyväkin etäisyyksien ja suuntien hahmottamiskeino.

        Siimajalka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja edelleen sama meno jatkunut: ero enää 110 mailia, Kirsten ajelee yli seitsemää, Simon alle neljää. Nyt Simonin pahaksi onneksi viimeiset 30 mailia saa ajaa vastapläkään, sama tietysti on edessä Kirstenilläkin, mutta taas myöhemmin.

        Joulupäivä ja tapaninpäivä kärvistellään taas täysin pläkässä. Se on siinä ja siinä, viitsiikö Hobartista edes heti lähteä lillilmään, ellei sitten käytä konetta tähän väliin.

        Tilanne pannee hiljaiseksi edellisviikkojen pahanilmanlinnut, jotka pitivät kisaa taputeltuna ja Simonia muutenkin ylivertaisena.

        Vielä Simonin videoon palatakseni: tykkäsin puhallettavan karttapallon käyttämisestä merkinnänpitoon. Voi olla hyväkin etäisyyksien ja suuntien hahmottamiskeino.

        Siimajalka

        Nyt on ollut Kirstenillä valtavasti tuuria Simoniin verrattuna. Taidosta tuskin on tuo kiinni ollut, kun ei tietoa ole.

        Uskon Simonin karkaavan uudestaan. Miksi siihen uskomista pidät pahanilmanlintuna?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on ollut Kirstenillä valtavasti tuuria Simoniin verrattuna. Taidosta tuskin on tuo kiinni ollut, kun ei tietoa ole.

        Uskon Simonin karkaavan uudestaan. Miksi siihen uskomista pidät pahanilmanlintuna?

        Niin, nyt Kirstenillä oli valtavasti tuuria, ja sitä ennen Simonilla oli valtavasti tuuria.

        Se, että veikkaat Simonin karkaavan on aivan yhtä hyvä arvaus kuin sekin, ettei karkaa. Minusta edeltävät viikot ovat osoittaneet sen, että eri sääsysteemeihin joutuvat voivat sekä menettää että saavuttaa todella paljon - mikä tarkoittaa sitä, että on aivan turhaa julistaa ketään voittajaksi puolessa välissä kisaa.

        Kirsten on viitisentoista tuntia Simonia perässä. Aikahyvityksen kanssa Kirsten on 20 tuntia edellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, nyt Kirstenillä oli valtavasti tuuria, ja sitä ennen Simonilla oli valtavasti tuuria.

        Se, että veikkaat Simonin karkaavan on aivan yhtä hyvä arvaus kuin sekin, ettei karkaa. Minusta edeltävät viikot ovat osoittaneet sen, että eri sääsysteemeihin joutuvat voivat sekä menettää että saavuttaa todella paljon - mikä tarkoittaa sitä, että on aivan turhaa julistaa ketään voittajaksi puolessa välissä kisaa.

        Kirsten on viitisentoista tuntia Simonia perässä. Aikahyvityksen kanssa Kirsten on 20 tuntia edellä.

        Kieltämättä Simonilla oli viimeisen viikon aikana valtavasti huonoa tuuria, joka mahdollisti sen, että Kirsten sai hänet kiinni näin nopeasti. Itselle kyllä tullut se vaikutelma, että silloin kun tuulee, Kirstenin vene kulkee koviten. Toinen Kirstenin etu on, että ainakin tähän saakka hän on ollut parhaiten selvillä tulevista säistä. Simonin etu on tietysti hänen kilpapurjehtijataustansa. Tosin sillä ei saata kovin paljon olla merkitystä tällaisessa kisassa, jossa venettä lähes koko ajan ohjaa tuuliperäsin.

        Itse sanoisin, että todennäkölisyydet kisan voittoon näillä kahdella on fifty-sixty. En sano kumpi on kumpi.

        Kielhalen


    • Anonyymi

      Toistaiseksi kisassa ei ole ollut yhtään kunnon myrskyä. Simonkin sanoi haastattelussa, että kovimmat tuulet ovat olleet 35 solmun luokkaa, puuskissa 40. Harvinaisen iisi keikka tähän saakka. Saa sitten nähdä, miten tästä eteenpäin Kap Hornille.

      Kielhalen

    • Anonyymi

      Nyt taisi kulku loppua hetkeksi Kirstenillä. Joutunee sitä paitsi kryssihommiin. Tuulta on kuitenkin Venstuskyn mukaan 5-10 m/s seuraavat 12 tuntia, joten kyllä loppumatkankin pitäisi sujua.

      Huomiselle on kyllä onnettomat tuuliolosuhteet luvassa. Itse ajelisin koneella ulos Hobartista.

      Siimajalka

    • Anonyymi

      Vesselfinderissa näkyy nyt oikein mukavasti sekä Kirstenin että Simonin tarkempi reittijälki. Kävi toisin kuin ennustin - mikä yllätys - eli Simonin viimeiset pari kymmentä mailia ennen Hobarttia menivät oikeinkin mukavassa tuulessa hyvää vauhtia. Kirsten näyttä taas olevan nyt aika jumissa.

      Siimajalka

      • Anonyymi

        En usko että Kirsten tulee ajamaan koneella. Ei ajanut Kapkaupungissakaan, vaikka Tapio ajoi. Silloin meni Kirstenillä yksi päivä ihan harakoille.

        Kielhalen


    • Anonyymi

      Kirsten on parhaillaan Hobartissa. Mikä mahtoi olla aikaero Simoniin, lähemmäs 30h ilmeisesti?

      • Anonyymi

        Kelaamalla historiaa näyttäisi olevan melko tarkasti 29h eroa saapumisessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kelaamalla historiaa näyttäisi olevan melko tarkasti 29h eroa saapumisessa.

        Eli Kirsten johtaa varsin anteliaan hyvityksen turvin. Molemmat pläkässä nyt ja lähiajat. Simon ehti päästä n. 120 mpk.


    • Anonyymi

      Kirstenin nopeus Vesselfinderissä näyttää nyt tyystin nollaa. Aiemmat nopeudet heikkoja ja suunnat hataria. Simonilla sama vaiva.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      90
      3807
    2. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      1979
    3. Tiesitkö mies

      Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      87
      1793
    4. Nuorempi mies

      Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      144
      1672
    5. Miksi teillä meni...

      ...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      162
      1493
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1478
    7. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

      Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      98
      1473
    8. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

      Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      167
      1412
    9. Jos siis saamme

      Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      100
      1344
    10. Onko sinulla

      Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      86
      1297
    Aihe