Olen koko syksyn lukenut Heikki Turusen tuotantoa, osan kirjoista ensi kertaa. On siinä iso työ tehty. Kirjat ovat paksuja ja asiaa on paljon. Olen mielessäni nostanut Turusen suosikkikirjailijoitteni joukkoon Päätalon ja Sariolan vanaveteen.
Heikki on viimeisenä kirjailijana pitänyt maalaisten puolta ja kuvannut maaseudun muutoksen.
En itse ole Pohjois-Karjalasta, mutta murre ei tuota ongelmaa. Kävin 30 vuotta sitten opiskelemassa uuden ammatin siellä Karjalan mailla ja jo kuollut puolisoni oli Ohtaansalmen sillan länsipuolelta.
Toivottavasti Heikki Turunen näkee tämän kirjoituksen.
Heikki Turunen
23
613
Vastaukset
- Anonyymi
En oo kyllä lukenu. Luen vaan Raamattua ja Jallua.
- Anonyymi
Sain juuri luettua viimeisen osan Kuokka ja kannel-trilogiasta. Murre tuotti vähän vaikeuksia mutta kyllä siitä selvän sai. Olen lukenut suunnilleen kaikki Heikki Turusen kirjat ja aina kun ikävä tulee Suomeen luen joko hänen tai Kalle Päätalon kirjoja. Sitä Suomea ei enää ole mutta saahan sitä mielikuvituksessaan matkustaa lapsuuden maisemiin.
- Anonyymi
Päätalon kirjat on turhan isoja minulle. Jäi kassit semmoisen väliin niin niistä tuli ihan entiset. Kirjakin meni ihan mutkalle.
- Anonyymi
Heikki Turusen teoksien jälkeen vehkeeni meni autuaan impotenssiin...Näin jopa painajaisia kuohinnasta. Grilleillä käyntikin teki tuskaa kun parilat ja rasvakeittimet houkutteli vehkeitäni luokseen.
- Anonyymi
Luin Turusen Fifty shades of gay teoksen ja oli niin rajua kamaa että piti loppu ilta lukea isä meidän rukousta ja ave mariaa.
- Anonyymi
kyllä kommunisteilla on aikaa, kun ei niillä mitään muuta ole
- Anonyymi
Mä taas luin Turusen tekstejä ja järkytyin niin kovasti että ennen nukkumaan menoa valelin suolaa sängyn ympärille ja puristin ristiä kaksin käsin rystyset valkoisena. Ostin myös pielisherkusta kaikki valkosipulit vampyyrien varalle.
- Anonyymi
Keljeshän se itse täällä vastailee!
- Anonyymi
Kuinka voi kutoa kiveksille samallaisen myssyn kuin Juuan kuuluisuuden Turusen Heikillä on.
- Anonyymi
Älä Keljes haaveile. Saat sen sitten kun opit siistimään suusi. Sitäpaitsi nehän jäävät kesällä sinne lipputankoon. "Keljes -tarina erilaisuudesta"kirja jäänee viimeiseksi muistoksi meille palstan lukijoille.
- Anonyymi
Turunen ehkä tuo kangas hattunsa sulle runkku rätiks.
- Anonyymi
Turusen kirjasta on minulle tullut vain märkiviä viiltohaavoja kasseihin vaikka en päässyt ensimmäistä sivua pidemmälle.
- Anonyymi
Heikki Turusen kirjat on hyviä ehkäisy välineitä. Kassit läsäyttää kirjan väliin ja pano hommiin.
- Anonyymi
Täytyy todeta, että melko outoja kommentteja. Ei voi sanoa, että on pysytty asiassa. Aloitin keskustelun ihan tosissani. Olen tosiaan lukenut Turusen kirjoja pitkin syyspuolta. Vähän samoin käy kuin Päätalon kanssa. Kirjasta toiseen pysyvät henkilöhahmot rupeavat kiinnostamaan. Se on kyllä sanottava, että Heikki Turusen kirjat ovat melko hidaslukuisia. Mutta eihän lukuhommissa kiirettä olekaan!
- Anonyymi
Ei ole lukuhommissa kiirettä .Marinikin luki kymmenen vuotta maisterin tutkintoon.Olisi lukenut yhden Turusen kirjankin ,niin ymmärtäisi ehkä vähän suomalaisiakin.
- Anonyymi
Tein gradun Heikki Turusen simpauttajasta. Meni paskat housuun ennen kirjan puoltaväliä ja jäi opinnot kesken.
- Anonyymi
En oo lukenut vuosiin mitään kun tuli porttikielto kirjastoon kun sovittelin kiveksiä eri kirjojen väliin siellä.
- Anonyymi
Kasvoin Heikki Turusen kirjallisuuden keskellä. Kirjan merkkinä käytin kiveksiäni. Kyllä ne kirjan kannet kiristi aina öisin.
- Anonyymi
En Turusessa mitään nää, ehkä viimeisn kirja oli henkilöiltään hakuista. Oikeastaan täyttä SONTOO! ennemmät oli jotahi! Että Heikki elä köttehi, sanon vaan, tee miehen kirja! JA NYT! tuon ilmaset pottopuut!
- Anonyymi
Monessa lainaamassani Heikki Turusen teoksessa oli kiveksien muotoinen lommo tai painauma. Haisikin vähä homeelle ja hielle.
- Anonyymi
No ilmankos Heikki Turusen kirja illoissa kirjan kannen läpsähdyksen jälkeen kuuluu jäätävän pelottava karjahdus.
- Anonyymi
Turusen Heikki on ollut kustantajana jallulle. Uransa alkuaikoina graffiti taiteillut ja paskantanut housuun aina silloin tällöin saadessaan taiteellisen vision.
- Anonyymi
Heikkihän on Suomen kuuluisa käsikuppi abloodeistaan, joista saamme nauttia paikallisissa kulttuuritilaisuuksissa!
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346