Prisman kinkku

Anonyymi-ap

Sain tänään pyynnön tuoda kaupunki reissulta viiden kilon potkattoman kinkun.
No niitähän on Prismassa, ajattelin ja kurvasin Prisman pihaan.
Olihan niitä kinkkuja pitkä kylmäaltaallinen.
Muttapa mutta, vain kolme potkatonta viiden kilon kinkkua osui silmiini.
Ihmettelin kyllä, miksi sillä altaan pätkällä ei ollut tungosta ostajista.
Nostin viiden kilon kinkun ostoskärryyni ja menin kassalle.
Toki ihmettelin miksi kinkussa oli minulle tuntematon etiketti,
eli ei ollut Atrian, eikä Snelmannin.
Nostin kinkun hihnalle ja kysyin kassatoimihenkilöltä, mikä tuo kinkku on?
Oli kuulema luomukinkku. Kysyin onko se kuinka paljon kalliimpi kuin tavallinen kinkku.
Kympin verran se on kalliimpi, haluatko vaihtaa?
Ajattelin, että eihän tuo ole paljonkaan luonnossa kasvaneesta porsaanreidestä.
Maksoin kortilla ja toivoteltiin kassatoimihenkilön kanssa hyvät päivän jatkot toisillemme.

Ajoin sitten halpahalliin ja ohi kulkiessani vilkaisin kinkkualtaaseen, jossa oli potkattomia viiden kilon kinkkuja.
Kännykän laskurilla laskin Halpahallin potkattoman viiden kilon kinkun hinnaksi reilut 27 euroa?
Jotenkin jysähti mieleeni, että Prisman potkaton viiden kilon kinkku maksoi 84 euroa!
Kotiin ajaessani yritin perustella kallista kinkkua ja minulle tuli hyvä mieli.
Ajattelin viime kesää ja pientä sianporsasta, joka sai elää hyvän elämän luonnon keskellä huolehtivan maataloustuottaja perheen kotiporsaana.
Kodinomaisessa elinympäristössä varttuneen sianporsaan elämä oli varmasti onnellista.
Sai nukkua tuvanlattialla, olla viljelijäperheen mukana heinäpellolla ja lämpimänä kesäiltana uimarannalla.
Mielelläni maksoin onnellisen porsaan takareidestä 84 euroa ja toivon, että myös onnellisen porsaan kasvattajat saivat tuosta summasta rahaa sähkölaskuihin, lannoitteisiin ja polttoaineisiin.

Itselläni on nyt hyvä mieli ja toivon kaikille meille hyvää joulumieltä.

Ajatelkaapa jos kylmäaltaan reunassa olisi ollut isosti kirjoitettuna ja numeroituna:
"NÄMÄ KINKUT MAKSAVAT 85- 90 €/kpl."
Pieni onnellinen luomukotiporsas ei olisi koskaan päässyt joulupöytään.

24

4276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ostakee luomukinkku. Ee maksa kun 35euroo kilo. Kolomen kilon kinkku maksaa sataviis euroo.

    • Anonyymi

      Miksi et laskenut Prismassa kännykällä, kinkussa näkyy kilohinta ja paino.
      Taisit myös katsoa Halpahallin kinkun hinnan väärin, mainos kertoo kilohinnaksi 8,95€ viisi kiloa maksaa sen mukaan 44,75€.

      • Anonyymi

        Prismassa kilohinnasta kertova kyltti oli oudosti vinossa ja jotenkin niin, ettei se edes olisi kuulunut kyseisiin kinkkuihin.
        Myös kyltissä ollut lähes 17 euron kilohinta joulukinkusta tuntui utopistiselta.
        Viimeksi olin ostanut viiden kilon joulukinkun viime jouluksi ja silloin kinkku vaikutti todella edulliselta, jopa halvalta.
        Eli en alkanut laskeskelemaan päässä, enkä kännykällä.
        Toki siinä altaalla kinkkua käännellessäni yritin lukea kinkun muovipussiin liimattua tarinaa porsaan elämästä, joka tosin oli jo melkoisen nuhraantunut ja moneen kertaan luettu.
        Eli oli niitä kolmea kinkkua muutkin asiakkaat viikon mittaan pyöritelleet ja varmasti myös huomanneet kinkun suolaisen hinnan.

        Tietenkin heti asian laidan itselleni selvittyä tuli huijattu, petetty ja vaikka mikä olo.
        Mutta kuten jo aikaisemmin kerroin, olen hyvin tyytyväinen hyvän elämän eläneeseen joulukinkkuuni.
        Hyvänmielen kinkku on nyt kellarissa sulamassa, täytyykin käydä tarkemmin lukemassa onnellisen possun tarina kinkkupussin kyljestä.

        Mutta sytytetään kynttilä joulupöydässä myös teollisuusporsaille, jotka ovat joutuneet viettämään lyhyen elämänsä sikaloiden kätköissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Prismassa kilohinnasta kertova kyltti oli oudosti vinossa ja jotenkin niin, ettei se edes olisi kuulunut kyseisiin kinkkuihin.
        Myös kyltissä ollut lähes 17 euron kilohinta joulukinkusta tuntui utopistiselta.
        Viimeksi olin ostanut viiden kilon joulukinkun viime jouluksi ja silloin kinkku vaikutti todella edulliselta, jopa halvalta.
        Eli en alkanut laskeskelemaan päässä, enkä kännykällä.
        Toki siinä altaalla kinkkua käännellessäni yritin lukea kinkun muovipussiin liimattua tarinaa porsaan elämästä, joka tosin oli jo melkoisen nuhraantunut ja moneen kertaan luettu.
        Eli oli niitä kolmea kinkkua muutkin asiakkaat viikon mittaan pyöritelleet ja varmasti myös huomanneet kinkun suolaisen hinnan.

        Tietenkin heti asian laidan itselleni selvittyä tuli huijattu, petetty ja vaikka mikä olo.
        Mutta kuten jo aikaisemmin kerroin, olen hyvin tyytyväinen hyvän elämän eläneeseen joulukinkkuuni.
        Hyvänmielen kinkku on nyt kellarissa sulamassa, täytyykin käydä tarkemmin lukemassa onnellisen possun tarina kinkkupussin kyljestä.

        Mutta sytytetään kynttilä joulupöydässä myös teollisuusporsaille, jotka ovat joutuneet viettämään lyhyen elämänsä sikaloiden kätköissä.

        Ihan tulee tippa linssiin, kun noin hempeästi kirjoittelet. Kyllä minkä tuotteen
        kohdalla tahansa, vastuu on ostajalla. Ei joku nuori "kassahenkillö" voi
        tietää kaikkea lihan tai esim. kananmunien ominaisuuksista.
        On luomua, on vapaan possun tai kanan , lattiakanalan jne. tuotoksia.
        Pihtiputaan mummokin ymmärtää, että luomutuotteet ovat reilusti
        kalliinpia, koska kasvatusolosuhteet ovat aikaavieviä ja hankalia.
        Hyvää Joulua ja antoisia nautintohetkiä kaikille kansalaisille!


    • Anonyymi

      Miten naisen pitää elää ja syödä että sillä on luomulihaa????

      • Anonyymi

        Höhlän kysymys.


      • Anonyymi

        Luomunaisen on syötävä luomukorvauksilla kasvatetuista eläimistä ja kasveista valmistettua ruokaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luomunaisen on syötävä luomukorvauksilla kasvatetuista eläimistä ja kasveista valmistettua ruokaa.

        Niin, ja vain luomupatukkaa.
        Ei mitään suristimia..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luomunaisen on syötävä luomukorvauksilla kasvatetuista eläimistä ja kasveista valmistettua ruokaa.

        Luomunaisen on syötävä luomukorvauksilla kasvatetuista eläimistä ja kasveista valmistettua ruokaa luomusosiaalituen luomu euroilla, paistaa luomusähköllä, maalata luomu sinapilla ja syödä kinkkua paljon joaa luomumuhkurat rinnalla turpoaa paljon.


    • Anonyymi

      Pitää olla aika hölmö, jos ei tiedä luomukinkun olevan halvatun paljon kalliimpaa, kuin suolavettä täyteen ahdetun normikinkun.

      • Anonyymi

        Ei ollut kyse ostajan hölmöydestä, kassahenkilö puhui luomukinkusta.
        Itse sekosin luomukinkku puheista, koska siellä altaalla ryppysestä paperilapusta yritin joulukinkun historiaa kaivaa, niin siitä etiketin tekstistä jäi mieleeni vain sanat "vapaa possu".
        Kävin eilen illalla kellarissa tutkimassa uudelleen kinkkupussin etiketin.
        Itse asiassa niitä
        kinkkupussiin liimattuja lappusia oli kaksi.
        Toisessa teksti:
        "Suomalaisen Vapaan Possun" ja lisäksi kinkun paino ja säilytysohjeita.

        Toisen lapun teksti jossa ensimmäisenä oli iloisen porsaan piirroskuva, piirroksessa porsas tähyää taivaalle ja piirroksen alla teksti:
        "Suomalainen Vapaa Possu."
        HYVINVOINTI POSSUN HARMAASUOLATTU JOULUKINKKU" ja pienellä selostusta tuotteen sisällöstä.
        Harmi, ettei tähän voi piirtää sitä iloista possua.

        Todella upeaa jos joulukinkkuni on saanut syödä koko kesän vapaana possuna ollessaan myös luomuruokaa.

        Täydellinen kinkku,
        samanlainen kuin lapsuuteni joulujen kinkku.
        Niin täydellinen, että sitä kesäkaveria syödessä tuli kyynel silmäkulmaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut kyse ostajan hölmöydestä, kassahenkilö puhui luomukinkusta.
        Itse sekosin luomukinkku puheista, koska siellä altaalla ryppysestä paperilapusta yritin joulukinkun historiaa kaivaa, niin siitä etiketin tekstistä jäi mieleeni vain sanat "vapaa possu".
        Kävin eilen illalla kellarissa tutkimassa uudelleen kinkkupussin etiketin.
        Itse asiassa niitä
        kinkkupussiin liimattuja lappusia oli kaksi.
        Toisessa teksti:
        "Suomalaisen Vapaan Possun" ja lisäksi kinkun paino ja säilytysohjeita.

        Toisen lapun teksti jossa ensimmäisenä oli iloisen porsaan piirroskuva, piirroksessa porsas tähyää taivaalle ja piirroksen alla teksti:
        "Suomalainen Vapaa Possu."
        HYVINVOINTI POSSUN HARMAASUOLATTU JOULUKINKKU" ja pienellä selostusta tuotteen sisällöstä.
        Harmi, ettei tähän voi piirtää sitä iloista possua.

        Todella upeaa jos joulukinkkuni on saanut syödä koko kesän vapaana possuna ollessaan myös luomuruokaa.

        Täydellinen kinkku,
        samanlainen kuin lapsuuteni joulujen kinkku.
        Niin täydellinen, että sitä kesäkaveria syödessä tuli kyynel silmäkulmaan

        Uikuti uikuti! Ostajan typeryyttä, ei muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut kyse ostajan hölmöydestä, kassahenkilö puhui luomukinkusta.
        Itse sekosin luomukinkku puheista, koska siellä altaalla ryppysestä paperilapusta yritin joulukinkun historiaa kaivaa, niin siitä etiketin tekstistä jäi mieleeni vain sanat "vapaa possu".
        Kävin eilen illalla kellarissa tutkimassa uudelleen kinkkupussin etiketin.
        Itse asiassa niitä
        kinkkupussiin liimattuja lappusia oli kaksi.
        Toisessa teksti:
        "Suomalaisen Vapaan Possun" ja lisäksi kinkun paino ja säilytysohjeita.

        Toisen lapun teksti jossa ensimmäisenä oli iloisen porsaan piirroskuva, piirroksessa porsas tähyää taivaalle ja piirroksen alla teksti:
        "Suomalainen Vapaa Possu."
        HYVINVOINTI POSSUN HARMAASUOLATTU JOULUKINKKU" ja pienellä selostusta tuotteen sisällöstä.
        Harmi, ettei tähän voi piirtää sitä iloista possua.

        Todella upeaa jos joulukinkkuni on saanut syödä koko kesän vapaana possuna ollessaan myös luomuruokaa.

        Täydellinen kinkku,
        samanlainen kuin lapsuuteni joulujen kinkku.
        Niin täydellinen, että sitä kesäkaveria syödessä tuli kyynel silmäkulmaan

        🐷🐽🐖


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut kyse ostajan hölmöydestä, kassahenkilö puhui luomukinkusta.
        Itse sekosin luomukinkku puheista, koska siellä altaalla ryppysestä paperilapusta yritin joulukinkun historiaa kaivaa, niin siitä etiketin tekstistä jäi mieleeni vain sanat "vapaa possu".
        Kävin eilen illalla kellarissa tutkimassa uudelleen kinkkupussin etiketin.
        Itse asiassa niitä
        kinkkupussiin liimattuja lappusia oli kaksi.
        Toisessa teksti:
        "Suomalaisen Vapaan Possun" ja lisäksi kinkun paino ja säilytysohjeita.

        Toisen lapun teksti jossa ensimmäisenä oli iloisen porsaan piirroskuva, piirroksessa porsas tähyää taivaalle ja piirroksen alla teksti:
        "Suomalainen Vapaa Possu."
        HYVINVOINTI POSSUN HARMAASUOLATTU JOULUKINKKU" ja pienellä selostusta tuotteen sisällöstä.
        Harmi, ettei tähän voi piirtää sitä iloista possua.

        Todella upeaa jos joulukinkkuni on saanut syödä koko kesän vapaana possuna ollessaan myös luomuruokaa.

        Täydellinen kinkku,
        samanlainen kuin lapsuuteni joulujen kinkku.
        Niin täydellinen, että sitä kesäkaveria syödessä tuli kyynel silmäkulmaan

        Ai te asuitte samassa haassa kesän, pitäähän sitä kaveria jelpata.


    • Anonyymi

      Hienosti osaat ainakin kirjoittaa. Ostaisin itsekkin vapaan ja onnellisen possun kinkun jos olisi varaa. Tänä jouluna ei ole mutta jospa joku joulu olisi.

      • Anonyymi

        Voi voi! Minä sitä ostan kaikkein kalleimman kinkun kun olen akateeminen ja kaiken lisäksi kuulun kaupungin "kermaan".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi voi! Minä sitä ostan kaikkein kalleimman kinkun kun olen akateeminen ja kaiken lisäksi kuulun kaupungin "kermaan".

        Maistuiko hyvältä tuo "kaikkein kallein kinkku"?

        Itse kirjoitin vain ostavani vapaan ja onnellisen possun kinkun jos siihen olisi ollut varaa enkä suinkaan kaikkein kalleinta kinkkua. Makunsa ja lukutaitonsa kullakin.


    • Anonyymi

      Prismalla on parhaat kinkut kassalla.

    • Anonyymi

      Melekein kannattais ennen uuniin pistämistä päivää ottaa edelliseksi yöksi viereen kinkku, Olisi sellainen viimeinen voitelu

      • Anonyymi

        Ei tänne saa härskejä nirjoitella, jaa, muutuiko se laki, saako sitä nykyisin harrastaa oman eläimen kanssa.


    • Anonyymi

      Miksi sinä prismasta silltavalla kirjoitit ?.

    • Anonyymi

      Pitää lähteä kinkkua metsästämään. Tähtäimessä olisi sellainen 7kg potkallinen. Kerron illalla mihin hintaan löysin, jos löysin. Mutta ehkä käyn jossain muualla ensin jos prismassa ei kerran snellmannin kinkkua löydy.

      • Anonyymi

        Todella hyvänmakuinen, aito savupalvikinkku maksoi Iisalmessa ennen
        joulua 19-37 euroa/kilo. Jos sitä syöt muutamaan sata grammaa, se riittää
        yksinäisen ihmisen taloudessa, eikä ruokabudjettia kaada.


    • Anonyymi

      Olipa hyvä viestiketjun aloitus, ihan hieraisin silmiäni kuka noin hienoja aloituksia keskustelu ketjuihin on tehnyt.
      Sehän olin minä, kirjoittaja joka on 11 kertaa Ylilaudan moderaattoreilta bannit saanut.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1148
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe