Talvipyöräily Helsingissä

Anonyymi-ap

Tässä IS:n juttu pyöräilijöiden käytöksestä Helsingissä.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009284690.html

Hienoa, että joku uskaltaa sanoa asian suoraan ilman nöyristelyä. Tämä antaa monelle aihetta miettiä, miten kusipäinen yksi ryhmä liikenteessä voikaan olla.

54

663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvä että myös median edustaja uskaltaa puhua niin kuin asiat ovat. Mediahan on useasti aikaisemmin voimakkaasti hyväksynyt tämän tyylisen käytöksen Näitä lakia ja säännöksiä pilkkanaan pitäviä kuningas-pyöräilijöitä nöyristellään monilla tahoilla aivan liikaa. Muutos saadaan aikaan vain puhumalla asioista niiden oikeilla nimillä sekä muutoksella viranomaisten suhtatutumisessa tähän porukkaan. Kovista sanktioista täytyy uskaltaa puhua ja niitä pitää myös käyttää aina kun tarvetta ilmenee.

      • Anonyymi

        Avaas ny vähän tuota "kovista sanktioista" -kohtaa. Ainakaan minun lukemassani jutussa ei sellaisista puhuttu ollenkaan.

        Helsinki tekee parhaansa kaikkien kulkijoiden olojen pitämiseksi hyvinä ympäri vuoden. Fillaristien osalta homma on jopa priorisoitu. Kuulostaa hyvältä, eikö?

        Valitettavasti käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pääpyörätiet on aurattu klo 6.30 mennessä. Sen jälkeen tulee ajoradan aurauskalusto ja pyyhkäisee sen 20cm loskaa kadulta sinne puolta kapeammalle pyörätielle. Jännää, että lopputuloksena on klo 7 alkaen pyöräiltäväksi mahdoton laatukäytävä. Ja seuraava auraus tulee huomenna ennen klo 6.30, mutta vain jos yöllä satoi lunta...

        Jos katujen ajoradat olisivat kuukausia jatkuvasti kulkukelvottomia, napina olisi vähän eri tasoa kuin hiljaa nyrkkiä taskussa puivien pyöräilijöiden aikaansaama.

        Pyöräily Helsingin talvessa on arvovalinta. Olen päättänyt mennä pyörällä töihin. Sohjossa silloin-tällöin rämpiminen on hinta, joka omasta valinnastaan pitää maksaa. Seuraava valinta on maksaa veronsa muualle. Siihen en vielä ole valmis.


    • Anonyymi

      Tämä on vain yhden toimittajan oma mielipide. Hän on voinut joutua jonkun pyöräilijän vihan kohteeksi, mutta se ei tarkoita että kaikki pyöräilijät käyttäytyvät samalla tavalla.

      • Anonyymi

        Tässä on merkittävää se, että toimittaja sattuu olemaan Sanoma-konsernin toimittaja. Yleensä Sanoman toimittajat ovat katselleet pyöräilijöiden törkeyksiä läpi sormien ja jopa tavallaan hyväksyneet ne. Pyöräily on myös ollut erityisen suosittu aihe ko. kustantajan lehtien jutuissa, ja aina positiivisessa valossa. Ehkä tämä toimittaja tosiaankin on joutunut jonkun trikoo-asuisen pellen silmittömän raivon kohteeksi ja uskaltautui siksi kirjoittamaan tämän jutun. Tai sitten hän vain ajattelee omilla aivoillaan ja kirjoittaa niin kuin asiat ovat.


      • Anonyymi

        Noin on tosiaan voinut käydä. Itse en edes tiedä, miltä militantti­pyöräilijä näyttää tai kuulostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin on tosiaan voinut käydä. Itse en edes tiedä, miltä militantti­pyöräilijä näyttää tai kuulostaa.

        Katsoisit joskus peiliin ja kuuntelisit omaa ääntäsi, sieltähän se vastaus löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsoisit joskus peiliin ja kuuntelisit omaa ääntäsi, sieltähän se vastaus löytyy.

        Kuvittelet kaikkien olevan pyöräilijöitä. Luulotauti on paha tauti.


      • Anonyymi

        Yhden toimittajan mielipide. Kyllä.

        Katsokaapa tämän hepun kirjoittelua yleisesti. Ei tarvitse kovin monta kolumnia lukea, niin osaa suhtautua sopivalla (epä)vakavuudella sisältöihin. Iltapäivälehdelle levikki on sisällön oikeellisuutta tärkeämpi.


    • Anonyymi

      Vähän tylsä kynä. Osui varmaan kohderyhmäänsä eli omaan naapaan tuijottelijoihin. Luin tosin hyppimällä.

      • Anonyymi

        Tosi hyppimällä olet lukenut, jos käsityksesi muodostui lukemasi perusteella. Jos puhutaan omaan napaan tuijottajista, mikään muu ryhmä kuin aktiivipyöräilijät eivät edusta kyseistä ryhmää paremmin. Aina kaikki mulle jne... Ovat aina vaatimassa kaikkea mahdollista, mutta eivät suostu noudattamaan yhteisiä pelisääntöjä eivätkä edes yleistä kohteliaisuutta. Todella naulan kantaan osunut juttu toimittajalta, kerrankin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosi hyppimällä olet lukenut, jos käsityksesi muodostui lukemasi perusteella. Jos puhutaan omaan napaan tuijottajista, mikään muu ryhmä kuin aktiivipyöräilijät eivät edusta kyseistä ryhmää paremmin. Aina kaikki mulle jne... Ovat aina vaatimassa kaikkea mahdollista, mutta eivät suostu noudattamaan yhteisiä pelisääntöjä eivätkä edes yleistä kohteliaisuutta. Todella naulan kantaan osunut juttu toimittajalta, kerrankin!

        Luin toisenkin kerran ja tylsä juttu oli. Lopussahan selvisi tosin että hiihtäjät latuineen olisivat se ongelma pyöräilijöille.
        Itse olen käsittänyt että hiihto-Niilot ja himopyöräilijät olisivat samaa porukkaa, kesällä pyöräillään ja talvella hiihdetään. Tuskin tuosta vastakkainasettelua aikaansaadaan.

        Omaan napaan tuijottelijoilla tarkoitan jutun kirjoittanutta ja myötäilijöitänsä että vain oma tapa liikkua on se oikea ja muut vääriä.


    • Anonyymi

      Vuosikymmenen loppuun mennessä vihreässä Heksingissä pyöräily ja kävely ovat ne kantakaupungin yleisimmät liikuntamuodot, jos hörhöjen tavoitteisiin on uskominen. Kukahan muu uskoo?

      • Anonyymi

        Näin saattaa käydäkin, mutta silloin kaikki liike-elämän, kaupan ja muun toiminnan toiminnot työpaikkoineen siirtyvät kehäteiden varsille. Keskustaan jäävät vain narkkarit, viher-hipit, juopot ja muut vastaavat. Sekä tietysti pyöräilijät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin saattaa käydäkin, mutta silloin kaikki liike-elämän, kaupan ja muun toiminnan toiminnot työpaikkoineen siirtyvät kehäteiden varsille. Keskustaan jäävät vain narkkarit, viher-hipit, juopot ja muut vastaavat. Sekä tietysti pyöräilijät.

        Hesarikin on liittynyt tähän kaupunki kuolee ilman autoilijoita -eetokseen. Heillä on pysyvästi käytössä aiheotsikko "Kantakaupungin näivettyminen", jonka alle kaikki heidän mielestään autoilijoita syrjivät jutut kerätään.

        Muistaako kukaan, milloin kaupungille tulivat jalankulkijat? Pyöräilijät? Autot? Kuinka kaupungissa pystyi harjoittamaan liiketoimintaa ennen kuin autolla pääsi oven eteen? Jos Helsinki kuolee siihen, että vähennetään kadun varressa olevia parkkipaikkoja, se joutaakin hävitä. En kyllä odottaisi henkeä pidätellen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hesarikin on liittynyt tähän kaupunki kuolee ilman autoilijoita -eetokseen. Heillä on pysyvästi käytössä aiheotsikko "Kantakaupungin näivettyminen", jonka alle kaikki heidän mielestään autoilijoita syrjivät jutut kerätään.

        Muistaako kukaan, milloin kaupungille tulivat jalankulkijat? Pyöräilijät? Autot? Kuinka kaupungissa pystyi harjoittamaan liiketoimintaa ennen kuin autolla pääsi oven eteen? Jos Helsinki kuolee siihen, että vähennetään kadun varressa olevia parkkipaikkoja, se joutaakin hävitä. En kyllä odottaisi henkeä pidätellen...

        Hesarin linja on aina ollut autoilijoita kritisoiva ja kevyttä liikennettä ylistävä. Liike-elämän lainalaisuuksiin nyt vaan sattuu kuulumaan se, että keskustat monin paikoin näivettyvät nykyisen kaltaisen liikennepolitiikan seurauksena. HS on yksi nykyisen autoilu-vastaisen liikennepolitiikan kovimmista tukijoista, mutta sekin on nähnyt seuraukset eikä voi taistella tuulimyllyjä vastaan vaan on pakotettu kirjoittamaan seurauksista totuudenmukaisesti.


    • Anonyymi

      Maailman paras kaupunki.... Heheheheee....

    • Anonyymi

      Helpompi varoa villieläimiä ja poroja jänkhällä, kuin pyöräilijää suurkaupungeissa.
      Helsinki, onneksi en asu.

      • Anonyymi

        Ongelma onkin juuri että pienellä pläntillä liikaa ihmisiä.


    • Anonyymi

      Herkkua näille,jotka kehuu pyöräilevän ympäri vuoden!

    • Anonyymi

      Ympäri vuoden pyöräilijät ovat samaa Homo-sukua kuin sähköautoilijat, ilmastosäikähtäneet, rokotekiimaiset, vannoutuneet maskipetterit,
      ekoapinat ja muu epäsuvaitsevaisto.

      • Anonyymi

        Tämä kirjoitus kertoo kaiken oleellisen sen kirjoittajasta.


    • Anonyymi

      Talvella pyöräily vaatii hieman lisävarusteita ja valmistautumista. Tärkeintä on pitää pyörä hyvässä kunnossa ja varustaa se sopivilla renkailla ja jarruilla, jotta se toimii talvella tehokkaasti. Pyöräilijän on myös hyvä pukeutua lämpimästi ja pitää huolta, että näkyvyys on riittävä. Talvella pyörätiet voivat olla myös liukkaita, joten pyöräilijän on oltava varovainen ja varautua reagoimaan nopeasti tilanteisiin.

      Kannattaa tutustua tarkemmin pyöräilyn talvikäyttöön tarkoitettuihin varusteisiin ja niihin liittyviin turvallisuusohjeisiin. Pyöräily on yksi mukavimmista ja terveellisimmistä tapoista liikkua kaupungissa, ja talvellakin siitä voi nauttia turvallisesti oikean varustautumisen ja varovaisuuden avulla.

      • Anonyymi

        Pyöräily varmasti onnistuu talvellakin, jos on siihen tarkoitukseen oikeat varusteet. Minä kuitenkin ymmärsin, että tässä keskustelussa oli enemmänkin kyse pyöräilijöiden vinksahtaneesta asennemaailmasta. Se, että ajaa talvellakin pyörällä, ei oikeuta millään tavoin ylenkatsomaan liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräily varmasti onnistuu talvellakin, jos on siihen tarkoitukseen oikeat varusteet. Minä kuitenkin ymmärsin, että tässä keskustelussa oli enemmänkin kyse pyöräilijöiden vinksahtaneesta asennemaailmasta. Se, että ajaa talvellakin pyörällä, ei oikeuta millään tavoin ylenkatsomaan liikennesääntöjä.

        Tarkoitan myös, että haluan rakastella pyöräilijän kanssa aina kun mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitan myös, että haluan rakastella pyöräilijän kanssa aina kun mahdollista.

        Minäkin tarkoitin, että suuri osa pyöräilijöistä on naisten vaatteisiin pukeutuvia pervoja, eivät suinkaan mitään himoittavia rakastelukumppaneita. Keskenään varmaankin harjoittavat omia perversioitaan. Siinä menossa ei ole mikään ihme, että sellaiset pikkujutut kuten liikennesäännöt tahtovat välillä unohtua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin tarkoitin, että suuri osa pyöräilijöistä on naisten vaatteisiin pukeutuvia pervoja, eivät suinkaan mitään himoittavia rakastelukumppaneita. Keskenään varmaankin harjoittavat omia perversioitaan. Siinä menossa ei ole mikään ihme, että sellaiset pikkujutut kuten liikennesäännöt tahtovat välillä unohtua.

        Ilmankos viihdyt siinä porukassa niin hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmankos viihdyt siinä porukassa niin hyvin.

        Mullakin on kireet trikoot ja hankkiudun aina jonkun kireän takapuolen imuun lenkillä. Niin mitä ne liikennesäännöt on? Eihän sellaiset ole pyöräilijöitä varten? Meitähän ei ikään koske, mehän olemme kuolemattomia. Autoilija on aina väärässä ihan vaan sen vuoksi kun ajaa autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin tarkoitin, että suuri osa pyöräilijöistä on naisten vaatteisiin pukeutuvia pervoja, eivät suinkaan mitään himoittavia rakastelukumppaneita. Keskenään varmaankin harjoittavat omia perversioitaan. Siinä menossa ei ole mikään ihme, että sellaiset pikkujutut kuten liikennesäännöt tahtovat välillä unohtua.

        Havaittavissa suuri määrä kiellettyjä tunteita, torjuttua intohimoa, ja itkuista itseinhoa ❤️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräily varmasti onnistuu talvellakin, jos on siihen tarkoitukseen oikeat varusteet. Minä kuitenkin ymmärsin, että tässä keskustelussa oli enemmänkin kyse pyöräilijöiden vinksahtaneesta asennemaailmasta. Se, että ajaa talvellakin pyörällä, ei oikeuta millään tavoin ylenkatsomaan liikennesääntöjä.

        Vuodenaika tai ajoneuvon tyyppi ei vaikuta mitenkään siihen että aina on velvollinen noudattamaan liikennesääntöjä.


    • Anonyymi

      Palstan taso on aina ollut huono.

      • Anonyymi

        Penis.


    • Anonyymi

      Tässä taas yhden hörhön avautuminen aiheesta.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009332706.html

      Ei voi kuin ihmetellä. Ensin vaaditaan hiekoitusta. Kun on hiekkaa kylvetty, pitäisi se hoitaa pois kun tulee tilapäinen lämmin jakso keskellä talvea. Mistä näitä sikiää, kaikki-mulle-tänne-heti! Tyypillinen kaupunkipyöräilijä. Suvi Teräsniskan sanoin: "Kun mikään ei riitä...". Minun mielipiteeni on, että ensin ajoradat ja jalkakäytävät puhtaiksi ja sitten pyörätiet, jos resursseja ja rahaa riittää. Pyöräilijät voivat käyttää joukkoliikennettä tai kulkea jalan silloin kun keli ei ole pyöräilijöille suotuisa.

      • Anonyymi

        Olis kyl ihan tyhmää pitää väylät kunnossa.


      • Anonyymi

        Metrossahan niitä fillareita kuljetetaan ja sitten ajetaan 500 m töihin.


      • Anonyymi

        Lihasvoimin tapahtuva liikenne ehdottomasti etusijalle. Moottorivoimin kyllä pääsee 10-20cm lumessa ajelemaan.


      • Anonyymi

        Ei voi kuin ihmetellä. Mistä näitä uuvatteja sikiää? Tämä äijä vaatii todennäköisesti kaupunkia lähettämään pyyhkijät siistimään hänen takapuolensakin vessareissun jälkeen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lihasvoimin tapahtuva liikenne ehdottomasti etusijalle. Moottorivoimin kyllä pääsee 10-20cm lumessa ajelemaan.

        Itsekin innokkaana retkiluistelijana toivoisin kaupungilta lisää luistelutilaa katualueille. 2-3 metriä leveä kaistale Mannerheimintielle voitaisiin pitää jäädytettynä meitä lihasvoimin liikkuvia varten esim. syyskuusta toukokuuhun. Kyllä ilmasto kiittää!!!


      • Anonyymi

        Jos ei pyöräilyväylä like kunnossa, niin sitten pyöräilijät siirtyy ajoradalle. Siitähän autoilijat tykkää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei pyöräilyväylä like kunnossa, niin sitten pyöräilijät siirtyy ajoradalle. Siitähän autoilijat tykkää.

        Ajoradat eivät ole sen paremmassa kunnossa, talvikunnossapito on mennyt huonompaan suuntaan vuosi vuodelta. Myös laki edellyttää, että pyörätietä käytetään silloin kun sellainen on olemassa. Talvikunnossapidon puutteellisuus ei anna pyöräilijöille mitään erivapauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoradat eivät ole sen paremmassa kunnossa, talvikunnossapito on mennyt huonompaan suuntaan vuosi vuodelta. Myös laki edellyttää, että pyörätietä käytetään silloin kun sellainen on olemassa. Talvikunnossapidon puutteellisuus ei anna pyöräilijöille mitään erivapauksia.

        Kannattaa perehtyä siihen tieliikennelakiin paremmin. Jos pyörätie ei ole käyttökunnossa, niin pyöräilijän paikka nimenomaan on siellä ajoradalla lain mukaan. Sama koskee jalankulkijaa, jos jalkakäytävä ei ole kunnossa.

        Mutta olet oikeassa, myös ajoratojen talvikunnossapito on mennyt huonoon suuntaan, ainakin Helsingissä. Hirvittää katsella, kun koulun vieressä lapset kahlaavat hangessa jalkakäytävää ja vieressä autot luistelevat kylkimyyryä paksussa sohjossa. Näin vielä toista vuorokautta lumisateen jälkeen.

        Auraajien koordinoinnissakin voisi hieman petrata. Ihan hullua tuhlaamista, että ensin tulee aura putsaamaan kevyenliikenteen väylän ajoradan vierestä, ja kohta perässä tulee toinen, joka auraa ajoradalta lumet siihen juuri auratulle kevyenliikenteen väylälle...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoradat eivät ole sen paremmassa kunnossa, talvikunnossapito on mennyt huonompaan suuntaan vuosi vuodelta. Myös laki edellyttää, että pyörätietä käytetään silloin kun sellainen on olemassa. Talvikunnossapidon puutteellisuus ei anna pyöräilijöille mitään erivapauksia.

        Valitettavasti pyöräväylä on usein hoidettu paljon huonommin kuin ajorata. Usein ajoradan lumet on aurattu pyöräväylälle. Pyöräväylällä on myös kaikenlaisia esteitä, kuten pysäköityjä autoja. Näissä tilanteissa ajoradan käyttö on paitsi sallittua, myös suositeltavaa.


    • Anonyymi

      Maalla ajeltiin fillarilla kouluun talvellakin. Kukaan ei harjannut teitä, ei ollut kyllä pyöräteitäkään.

      • Anonyymi

        Sama juttu vielä 80-luvulla koulumatkoilla. Maalla lähimmälle bussipysäkille 4 km matkaa, ei pyöräteitä eikä katuvaloja. Tietä ei hiekoitettu, vaikka oli kaljamakeli. Joskus oli 30 cm uutta lunta aamulla, aura tuli vasta päivällä. Aina mentiin, eikä tullut mieleenkään valittaa. Tuo helsinkiläisen uusavuttoman viherhipin itkeminen vaikuttaa kyllä aika tekopyhältä touhulta. Taitaa liittyä tuleviin vaaleihin, vaikka tällainen turha valittaminen todennäköisemminkin karkottaa äänestäjiä kuin tuo lisää ääniä.


      • Anonyymi

        Helsingissä autoilijat eivät aina ymmärrä, että pyöräiljät eivät saa ajaa jalkakäytävällä. Joskus ajoradan reunassa voi kävellä jalankulkijoitakin, vaikka vieressä olisi jalkakäytävä. Tieliikennelaki sallii nimittäin ajoradan reunassa kävelyn, jos jalkakäytävällä ei voi haitatta kävellä. Ajoradan liikennettä sen ei pitäisi haitata, sillä autoilijat joutuvat joka tapauksessa varomaan reunassa ajavia pyöräilijöitä. Ja vaikka haittaisikin, ei se mitään, sillä liikenteen haittaamista ei ole laissa kielletty. Tosin jalankulkija ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä, mutta nyt hänellä on tarve ja legitiimi oikeus, koska jalkakäytävällä ei voi haitatta kävellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingissä autoilijat eivät aina ymmärrä, että pyöräiljät eivät saa ajaa jalkakäytävällä. Joskus ajoradan reunassa voi kävellä jalankulkijoitakin, vaikka vieressä olisi jalkakäytävä. Tieliikennelaki sallii nimittäin ajoradan reunassa kävelyn, jos jalkakäytävällä ei voi haitatta kävellä. Ajoradan liikennettä sen ei pitäisi haitata, sillä autoilijat joutuvat joka tapauksessa varomaan reunassa ajavia pyöräilijöitä. Ja vaikka haittaisikin, ei se mitään, sillä liikenteen haittaamista ei ole laissa kielletty. Tosin jalankulkija ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä, mutta nyt hänellä on tarve ja legitiimi oikeus, koska jalkakäytävällä ei voi haitatta kävellä.

        Helsingissä ja muissa suuremmissa kaupungeissa on niin hyvät pyöräväylät, että erittäin harvoin tulee tilanne, että pyöräilijä "joutuisi" ajamaan joko jalkakäytävällä tai ajoradalla. Kysymys on enemmänkin pyöräilijöiden asenteesta heitä koskevia sääntöjä kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingissä ja muissa suuremmissa kaupungeissa on niin hyvät pyöräväylät, että erittäin harvoin tulee tilanne, että pyöräilijä "joutuisi" ajamaan joko jalkakäytävällä tai ajoradalla. Kysymys on enemmänkin pyöräilijöiden asenteesta heitä koskevia sääntöjä kohtaan.

        Sääntö on pyöräilijöille aika tiukka: »Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.» Eli pitää olla erityiset olosuhteet eikä huomattavaa haittaa saa syntyä eikä vaaraa ollenkaan.

        Jalankulkijoilla vastaava sääntö on huomattavasti sallivampi: »Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä. Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.» Jos jalkakäytävällä ei voi haitatta kävellä esim. liukkauden vuoksi, niin sitten voi kävellä ajoradan reunassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingissä ja muissa suuremmissa kaupungeissa on niin hyvät pyöräväylät, että erittäin harvoin tulee tilanne, että pyöräilijä "joutuisi" ajamaan joko jalkakäytävällä tai ajoradalla. Kysymys on enemmänkin pyöräilijöiden asenteesta heitä koskevia sääntöjä kohtaan.

        Ei sillä ole väliä, miten hyvä se väylä sinänsä on, jos sitä ei pidetä kunnossa. Se ei ole harvinaista, että väylä on kunnossapidon puutteen takia ajokelvoton, jolloin liikenne siirtyy ajoradalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingissä ja muissa suuremmissa kaupungeissa on niin hyvät pyöräväylät, että erittäin harvoin tulee tilanne, että pyöräilijä "joutuisi" ajamaan joko jalkakäytävällä tai ajoradalla. Kysymys on enemmänkin pyöräilijöiden asenteesta heitä koskevia sääntöjä kohtaan.

        Käypä tutustumassa Helsingin kantakaupunkiin joskus. Pyöräväylät ovat kyllä hyvin harvassa. Varsin paljon joutuu ajelemaan ajoradalla, ellei satu olemaan matkalla juuri niiden pyöräväylien varrella olevaan kohteeseen. Lähiöissä pyöräteitä, tai useammin kevyenliikenteen väyliä, kyllä riittää. Siellä harvoin tarvitsee ajoradalle poiketa pienimpiä katuja lukuunottamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käypä tutustumassa Helsingin kantakaupunkiin joskus. Pyöräväylät ovat kyllä hyvin harvassa. Varsin paljon joutuu ajelemaan ajoradalla, ellei satu olemaan matkalla juuri niiden pyöräväylien varrella olevaan kohteeseen. Lähiöissä pyöräteitä, tai useammin kevyenliikenteen väyliä, kyllä riittää. Siellä harvoin tarvitsee ajoradalle poiketa pienimpiä katuja lukuunottamatta.

        Olen keskustellut puhelimessa Helsingin kaupungin liikenneinsinöörin kanssa. Hän sanoi, että Helsingissä on pitkän aikavälin tavoite poistaa kaikki pyörätiet sivukaduilta, eli vain pääväylillä olisi pyöräteitä. Nytkään useimmilla sivukaduilla ei ole pyörätietä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen keskustellut puhelimessa Helsingin kaupungin liikenneinsinöörin kanssa. Hän sanoi, että Helsingissä on pitkän aikavälin tavoite poistaa kaikki pyörätiet sivukaduilta, eli vain pääväylillä olisi pyöräteitä. Nytkään useimmilla sivukaduilla ei ole pyörätietä.

        Voi olla, että kunnon lumikaaoksessa joutuu priorisoimaan autoteitä, suurimmista väylistä alkaen.
        Muuten ei joukkoliikenne pelaa ja lumi-henkilöidenkin täytyy päästä töihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla, että kunnon lumikaaoksessa joutuu priorisoimaan autoteitä, suurimmista väylistä alkaen.
        Muuten ei joukkoliikenne pelaa ja lumi-henkilöidenkin täytyy päästä töihin.

        Mitä tarkoittaa autotie?


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Olisi itselläsikin pinna tiukalla, jos työmatkoilla hiertää jatkuvasti satula jalkojen välissä.

      Talvi on täällä rankka vuodenaika, niin se vielä siihen päälle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe