Tässä IS:n juttu pyöräilijöiden käytöksestä Helsingissä.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009284690.html
Hienoa, että joku uskaltaa sanoa asian suoraan ilman nöyristelyä. Tämä antaa monelle aihetta miettiä, miten kusipäinen yksi ryhmä liikenteessä voikaan olla.
Talvipyöräily Helsingissä
55
732
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvä että myös median edustaja uskaltaa puhua niin kuin asiat ovat. Mediahan on useasti aikaisemmin voimakkaasti hyväksynyt tämän tyylisen käytöksen Näitä lakia ja säännöksiä pilkkanaan pitäviä kuningas-pyöräilijöitä nöyristellään monilla tahoilla aivan liikaa. Muutos saadaan aikaan vain puhumalla asioista niiden oikeilla nimillä sekä muutoksella viranomaisten suhtatutumisessa tähän porukkaan. Kovista sanktioista täytyy uskaltaa puhua ja niitä pitää myös käyttää aina kun tarvetta ilmenee.
- Anonyymi
Avaas ny vähän tuota "kovista sanktioista" -kohtaa. Ainakaan minun lukemassani jutussa ei sellaisista puhuttu ollenkaan.
Helsinki tekee parhaansa kaikkien kulkijoiden olojen pitämiseksi hyvinä ympäri vuoden. Fillaristien osalta homma on jopa priorisoitu. Kuulostaa hyvältä, eikö?
Valitettavasti käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pääpyörätiet on aurattu klo 6.30 mennessä. Sen jälkeen tulee ajoradan aurauskalusto ja pyyhkäisee sen 20cm loskaa kadulta sinne puolta kapeammalle pyörätielle. Jännää, että lopputuloksena on klo 7 alkaen pyöräiltäväksi mahdoton laatukäytävä. Ja seuraava auraus tulee huomenna ennen klo 6.30, mutta vain jos yöllä satoi lunta...
Jos katujen ajoradat olisivat kuukausia jatkuvasti kulkukelvottomia, napina olisi vähän eri tasoa kuin hiljaa nyrkkiä taskussa puivien pyöräilijöiden aikaansaama.
Pyöräily Helsingin talvessa on arvovalinta. Olen päättänyt mennä pyörällä töihin. Sohjossa silloin-tällöin rämpiminen on hinta, joka omasta valinnastaan pitää maksaa. Seuraava valinta on maksaa veronsa muualle. Siihen en vielä ole valmis.
- Anonyymi
Tämä on vain yhden toimittajan oma mielipide. Hän on voinut joutua jonkun pyöräilijän vihan kohteeksi, mutta se ei tarkoita että kaikki pyöräilijät käyttäytyvät samalla tavalla.
- Anonyymi
Tässä on merkittävää se, että toimittaja sattuu olemaan Sanoma-konsernin toimittaja. Yleensä Sanoman toimittajat ovat katselleet pyöräilijöiden törkeyksiä läpi sormien ja jopa tavallaan hyväksyneet ne. Pyöräily on myös ollut erityisen suosittu aihe ko. kustantajan lehtien jutuissa, ja aina positiivisessa valossa. Ehkä tämä toimittaja tosiaankin on joutunut jonkun trikoo-asuisen pellen silmittömän raivon kohteeksi ja uskaltautui siksi kirjoittamaan tämän jutun. Tai sitten hän vain ajattelee omilla aivoillaan ja kirjoittaa niin kuin asiat ovat.
- Anonyymi
Noin on tosiaan voinut käydä. Itse en edes tiedä, miltä militanttipyöräilijä näyttää tai kuulostaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin on tosiaan voinut käydä. Itse en edes tiedä, miltä militanttipyöräilijä näyttää tai kuulostaa.
Katsoisit joskus peiliin ja kuuntelisit omaa ääntäsi, sieltähän se vastaus löytyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katsoisit joskus peiliin ja kuuntelisit omaa ääntäsi, sieltähän se vastaus löytyy.
Kuvittelet kaikkien olevan pyöräilijöitä. Luulotauti on paha tauti.
- Anonyymi
Yhden toimittajan mielipide. Kyllä.
Katsokaapa tämän hepun kirjoittelua yleisesti. Ei tarvitse kovin monta kolumnia lukea, niin osaa suhtautua sopivalla (epä)vakavuudella sisältöihin. Iltapäivälehdelle levikki on sisällön oikeellisuutta tärkeämpi.
- Anonyymi
Vähän tylsä kynä. Osui varmaan kohderyhmäänsä eli omaan naapaan tuijottelijoihin. Luin tosin hyppimällä.
- Anonyymi
Tosi hyppimällä olet lukenut, jos käsityksesi muodostui lukemasi perusteella. Jos puhutaan omaan napaan tuijottajista, mikään muu ryhmä kuin aktiivipyöräilijät eivät edusta kyseistä ryhmää paremmin. Aina kaikki mulle jne... Ovat aina vaatimassa kaikkea mahdollista, mutta eivät suostu noudattamaan yhteisiä pelisääntöjä eivätkä edes yleistä kohteliaisuutta. Todella naulan kantaan osunut juttu toimittajalta, kerrankin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosi hyppimällä olet lukenut, jos käsityksesi muodostui lukemasi perusteella. Jos puhutaan omaan napaan tuijottajista, mikään muu ryhmä kuin aktiivipyöräilijät eivät edusta kyseistä ryhmää paremmin. Aina kaikki mulle jne... Ovat aina vaatimassa kaikkea mahdollista, mutta eivät suostu noudattamaan yhteisiä pelisääntöjä eivätkä edes yleistä kohteliaisuutta. Todella naulan kantaan osunut juttu toimittajalta, kerrankin!
Luin toisenkin kerran ja tylsä juttu oli. Lopussahan selvisi tosin että hiihtäjät latuineen olisivat se ongelma pyöräilijöille.
Itse olen käsittänyt että hiihto-Niilot ja himopyöräilijät olisivat samaa porukkaa, kesällä pyöräillään ja talvella hiihdetään. Tuskin tuosta vastakkainasettelua aikaansaadaan.
Omaan napaan tuijottelijoilla tarkoitan jutun kirjoittanutta ja myötäilijöitänsä että vain oma tapa liikkua on se oikea ja muut vääriä.
- Anonyymi
Vuosikymmenen loppuun mennessä vihreässä Heksingissä pyöräily ja kävely ovat ne kantakaupungin yleisimmät liikuntamuodot, jos hörhöjen tavoitteisiin on uskominen. Kukahan muu uskoo?
- Anonyymi
Näin saattaa käydäkin, mutta silloin kaikki liike-elämän, kaupan ja muun toiminnan toiminnot työpaikkoineen siirtyvät kehäteiden varsille. Keskustaan jäävät vain narkkarit, viher-hipit, juopot ja muut vastaavat. Sekä tietysti pyöräilijät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin saattaa käydäkin, mutta silloin kaikki liike-elämän, kaupan ja muun toiminnan toiminnot työpaikkoineen siirtyvät kehäteiden varsille. Keskustaan jäävät vain narkkarit, viher-hipit, juopot ja muut vastaavat. Sekä tietysti pyöräilijät.
Hesarikin on liittynyt tähän kaupunki kuolee ilman autoilijoita -eetokseen. Heillä on pysyvästi käytössä aiheotsikko "Kantakaupungin näivettyminen", jonka alle kaikki heidän mielestään autoilijoita syrjivät jutut kerätään.
Muistaako kukaan, milloin kaupungille tulivat jalankulkijat? Pyöräilijät? Autot? Kuinka kaupungissa pystyi harjoittamaan liiketoimintaa ennen kuin autolla pääsi oven eteen? Jos Helsinki kuolee siihen, että vähennetään kadun varressa olevia parkkipaikkoja, se joutaakin hävitä. En kyllä odottaisi henkeä pidätellen... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hesarikin on liittynyt tähän kaupunki kuolee ilman autoilijoita -eetokseen. Heillä on pysyvästi käytössä aiheotsikko "Kantakaupungin näivettyminen", jonka alle kaikki heidän mielestään autoilijoita syrjivät jutut kerätään.
Muistaako kukaan, milloin kaupungille tulivat jalankulkijat? Pyöräilijät? Autot? Kuinka kaupungissa pystyi harjoittamaan liiketoimintaa ennen kuin autolla pääsi oven eteen? Jos Helsinki kuolee siihen, että vähennetään kadun varressa olevia parkkipaikkoja, se joutaakin hävitä. En kyllä odottaisi henkeä pidätellen...Hesarin linja on aina ollut autoilijoita kritisoiva ja kevyttä liikennettä ylistävä. Liike-elämän lainalaisuuksiin nyt vaan sattuu kuulumaan se, että keskustat monin paikoin näivettyvät nykyisen kaltaisen liikennepolitiikan seurauksena. HS on yksi nykyisen autoilu-vastaisen liikennepolitiikan kovimmista tukijoista, mutta sekin on nähnyt seuraukset eikä voi taistella tuulimyllyjä vastaan vaan on pakotettu kirjoittamaan seurauksista totuudenmukaisesti.
- Anonyymi
Maailman paras kaupunki.... Heheheheee....
- Anonyymi
Helpompi varoa villieläimiä ja poroja jänkhällä, kuin pyöräilijää suurkaupungeissa.
Helsinki, onneksi en asu.- Anonyymi
Ongelma onkin juuri että pienellä pläntillä liikaa ihmisiä.
- Anonyymi
Herkkua näille,jotka kehuu pyöräilevän ympäri vuoden!
- Anonyymi
Ympäri vuoden pyöräilijät ovat samaa Homo-sukua kuin sähköautoilijat, ilmastosäikähtäneet, rokotekiimaiset, vannoutuneet maskipetterit,
ekoapinat ja muu epäsuvaitsevaisto.- Anonyymi
Tämä kirjoitus kertoo kaiken oleellisen sen kirjoittajasta.
- Anonyymi
Talvella pyöräily vaatii hieman lisävarusteita ja valmistautumista. Tärkeintä on pitää pyörä hyvässä kunnossa ja varustaa se sopivilla renkailla ja jarruilla, jotta se toimii talvella tehokkaasti. Pyöräilijän on myös hyvä pukeutua lämpimästi ja pitää huolta, että näkyvyys on riittävä. Talvella pyörätiet voivat olla myös liukkaita, joten pyöräilijän on oltava varovainen ja varautua reagoimaan nopeasti tilanteisiin.
Kannattaa tutustua tarkemmin pyöräilyn talvikäyttöön tarkoitettuihin varusteisiin ja niihin liittyviin turvallisuusohjeisiin. Pyöräily on yksi mukavimmista ja terveellisimmistä tapoista liikkua kaupungissa, ja talvellakin siitä voi nauttia turvallisesti oikean varustautumisen ja varovaisuuden avulla.- Anonyymi
Pyöräily varmasti onnistuu talvellakin, jos on siihen tarkoitukseen oikeat varusteet. Minä kuitenkin ymmärsin, että tässä keskustelussa oli enemmänkin kyse pyöräilijöiden vinksahtaneesta asennemaailmasta. Se, että ajaa talvellakin pyörällä, ei oikeuta millään tavoin ylenkatsomaan liikennesääntöjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyöräily varmasti onnistuu talvellakin, jos on siihen tarkoitukseen oikeat varusteet. Minä kuitenkin ymmärsin, että tässä keskustelussa oli enemmänkin kyse pyöräilijöiden vinksahtaneesta asennemaailmasta. Se, että ajaa talvellakin pyörällä, ei oikeuta millään tavoin ylenkatsomaan liikennesääntöjä.
Tarkoitan myös, että haluan rakastella pyöräilijän kanssa aina kun mahdollista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitan myös, että haluan rakastella pyöräilijän kanssa aina kun mahdollista.
Minäkin tarkoitin, että suuri osa pyöräilijöistä on naisten vaatteisiin pukeutuvia pervoja, eivät suinkaan mitään himoittavia rakastelukumppaneita. Keskenään varmaankin harjoittavat omia perversioitaan. Siinä menossa ei ole mikään ihme, että sellaiset pikkujutut kuten liikennesäännöt tahtovat välillä unohtua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin tarkoitin, että suuri osa pyöräilijöistä on naisten vaatteisiin pukeutuvia pervoja, eivät suinkaan mitään himoittavia rakastelukumppaneita. Keskenään varmaankin harjoittavat omia perversioitaan. Siinä menossa ei ole mikään ihme, että sellaiset pikkujutut kuten liikennesäännöt tahtovat välillä unohtua.
Ilmankos viihdyt siinä porukassa niin hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmankos viihdyt siinä porukassa niin hyvin.
Mullakin on kireet trikoot ja hankkiudun aina jonkun kireän takapuolen imuun lenkillä. Niin mitä ne liikennesäännöt on? Eihän sellaiset ole pyöräilijöitä varten? Meitähän ei ikään koske, mehän olemme kuolemattomia. Autoilija on aina väärässä ihan vaan sen vuoksi kun ajaa autoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin tarkoitin, että suuri osa pyöräilijöistä on naisten vaatteisiin pukeutuvia pervoja, eivät suinkaan mitään himoittavia rakastelukumppaneita. Keskenään varmaankin harjoittavat omia perversioitaan. Siinä menossa ei ole mikään ihme, että sellaiset pikkujutut kuten liikennesäännöt tahtovat välillä unohtua.
Havaittavissa suuri määrä kiellettyjä tunteita, torjuttua intohimoa, ja itkuista itseinhoa ❤️
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyöräily varmasti onnistuu talvellakin, jos on siihen tarkoitukseen oikeat varusteet. Minä kuitenkin ymmärsin, että tässä keskustelussa oli enemmänkin kyse pyöräilijöiden vinksahtaneesta asennemaailmasta. Se, että ajaa talvellakin pyörällä, ei oikeuta millään tavoin ylenkatsomaan liikennesääntöjä.
Vuodenaika tai ajoneuvon tyyppi ei vaikuta mitenkään siihen että aina on velvollinen noudattamaan liikennesääntöjä.
- Anonyymi
Palstan taso on aina ollut huono.
- Anonyymi
Penis.
- Anonyymi
Tässä taas yhden hörhön avautuminen aiheesta.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009332706.html
Ei voi kuin ihmetellä. Ensin vaaditaan hiekoitusta. Kun on hiekkaa kylvetty, pitäisi se hoitaa pois kun tulee tilapäinen lämmin jakso keskellä talvea. Mistä näitä sikiää, kaikki-mulle-tänne-heti! Tyypillinen kaupunkipyöräilijä. Suvi Teräsniskan sanoin: "Kun mikään ei riitä...". Minun mielipiteeni on, että ensin ajoradat ja jalkakäytävät puhtaiksi ja sitten pyörätiet, jos resursseja ja rahaa riittää. Pyöräilijät voivat käyttää joukkoliikennettä tai kulkea jalan silloin kun keli ei ole pyöräilijöille suotuisa.- Anonyymi
Olis kyl ihan tyhmää pitää väylät kunnossa.
- Anonyymi
Metrossahan niitä fillareita kuljetetaan ja sitten ajetaan 500 m töihin.
- Anonyymi
Lihasvoimin tapahtuva liikenne ehdottomasti etusijalle. Moottorivoimin kyllä pääsee 10-20cm lumessa ajelemaan.
- Anonyymi
Ei voi kuin ihmetellä. Mistä näitä uuvatteja sikiää? Tämä äijä vaatii todennäköisesti kaupunkia lähettämään pyyhkijät siistimään hänen takapuolensakin vessareissun jälkeen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lihasvoimin tapahtuva liikenne ehdottomasti etusijalle. Moottorivoimin kyllä pääsee 10-20cm lumessa ajelemaan.
Itsekin innokkaana retkiluistelijana toivoisin kaupungilta lisää luistelutilaa katualueille. 2-3 metriä leveä kaistale Mannerheimintielle voitaisiin pitää jäädytettynä meitä lihasvoimin liikkuvia varten esim. syyskuusta toukokuuhun. Kyllä ilmasto kiittää!!!
- Anonyymi
Jos ei pyöräilyväylä like kunnossa, niin sitten pyöräilijät siirtyy ajoradalle. Siitähän autoilijat tykkää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei pyöräilyväylä like kunnossa, niin sitten pyöräilijät siirtyy ajoradalle. Siitähän autoilijat tykkää.
Ajoradat eivät ole sen paremmassa kunnossa, talvikunnossapito on mennyt huonompaan suuntaan vuosi vuodelta. Myös laki edellyttää, että pyörätietä käytetään silloin kun sellainen on olemassa. Talvikunnossapidon puutteellisuus ei anna pyöräilijöille mitään erivapauksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajoradat eivät ole sen paremmassa kunnossa, talvikunnossapito on mennyt huonompaan suuntaan vuosi vuodelta. Myös laki edellyttää, että pyörätietä käytetään silloin kun sellainen on olemassa. Talvikunnossapidon puutteellisuus ei anna pyöräilijöille mitään erivapauksia.
Kannattaa perehtyä siihen tieliikennelakiin paremmin. Jos pyörätie ei ole käyttökunnossa, niin pyöräilijän paikka nimenomaan on siellä ajoradalla lain mukaan. Sama koskee jalankulkijaa, jos jalkakäytävä ei ole kunnossa.
Mutta olet oikeassa, myös ajoratojen talvikunnossapito on mennyt huonoon suuntaan, ainakin Helsingissä. Hirvittää katsella, kun koulun vieressä lapset kahlaavat hangessa jalkakäytävää ja vieressä autot luistelevat kylkimyyryä paksussa sohjossa. Näin vielä toista vuorokautta lumisateen jälkeen.
Auraajien koordinoinnissakin voisi hieman petrata. Ihan hullua tuhlaamista, että ensin tulee aura putsaamaan kevyenliikenteen väylän ajoradan vierestä, ja kohta perässä tulee toinen, joka auraa ajoradalta lumet siihen juuri auratulle kevyenliikenteen väylälle... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajoradat eivät ole sen paremmassa kunnossa, talvikunnossapito on mennyt huonompaan suuntaan vuosi vuodelta. Myös laki edellyttää, että pyörätietä käytetään silloin kun sellainen on olemassa. Talvikunnossapidon puutteellisuus ei anna pyöräilijöille mitään erivapauksia.
Valitettavasti pyöräväylä on usein hoidettu paljon huonommin kuin ajorata. Usein ajoradan lumet on aurattu pyöräväylälle. Pyöräväylällä on myös kaikenlaisia esteitä, kuten pysäköityjä autoja. Näissä tilanteissa ajoradan käyttö on paitsi sallittua, myös suositeltavaa.
- Anonyymi
Maalla ajeltiin fillarilla kouluun talvellakin. Kukaan ei harjannut teitä, ei ollut kyllä pyöräteitäkään.
- Anonyymi
Sama juttu vielä 80-luvulla koulumatkoilla. Maalla lähimmälle bussipysäkille 4 km matkaa, ei pyöräteitä eikä katuvaloja. Tietä ei hiekoitettu, vaikka oli kaljamakeli. Joskus oli 30 cm uutta lunta aamulla, aura tuli vasta päivällä. Aina mentiin, eikä tullut mieleenkään valittaa. Tuo helsinkiläisen uusavuttoman viherhipin itkeminen vaikuttaa kyllä aika tekopyhältä touhulta. Taitaa liittyä tuleviin vaaleihin, vaikka tällainen turha valittaminen todennäköisemminkin karkottaa äänestäjiä kuin tuo lisää ääniä.
- Anonyymi
Helsingissä autoilijat eivät aina ymmärrä, että pyöräiljät eivät saa ajaa jalkakäytävällä. Joskus ajoradan reunassa voi kävellä jalankulkijoitakin, vaikka vieressä olisi jalkakäytävä. Tieliikennelaki sallii nimittäin ajoradan reunassa kävelyn, jos jalkakäytävällä ei voi haitatta kävellä. Ajoradan liikennettä sen ei pitäisi haitata, sillä autoilijat joutuvat joka tapauksessa varomaan reunassa ajavia pyöräilijöitä. Ja vaikka haittaisikin, ei se mitään, sillä liikenteen haittaamista ei ole laissa kielletty. Tosin jalankulkija ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä, mutta nyt hänellä on tarve ja legitiimi oikeus, koska jalkakäytävällä ei voi haitatta kävellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helsingissä autoilijat eivät aina ymmärrä, että pyöräiljät eivät saa ajaa jalkakäytävällä. Joskus ajoradan reunassa voi kävellä jalankulkijoitakin, vaikka vieressä olisi jalkakäytävä. Tieliikennelaki sallii nimittäin ajoradan reunassa kävelyn, jos jalkakäytävällä ei voi haitatta kävellä. Ajoradan liikennettä sen ei pitäisi haitata, sillä autoilijat joutuvat joka tapauksessa varomaan reunassa ajavia pyöräilijöitä. Ja vaikka haittaisikin, ei se mitään, sillä liikenteen haittaamista ei ole laissa kielletty. Tosin jalankulkija ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä, mutta nyt hänellä on tarve ja legitiimi oikeus, koska jalkakäytävällä ei voi haitatta kävellä.
Helsingissä ja muissa suuremmissa kaupungeissa on niin hyvät pyöräväylät, että erittäin harvoin tulee tilanne, että pyöräilijä "joutuisi" ajamaan joko jalkakäytävällä tai ajoradalla. Kysymys on enemmänkin pyöräilijöiden asenteesta heitä koskevia sääntöjä kohtaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helsingissä ja muissa suuremmissa kaupungeissa on niin hyvät pyöräväylät, että erittäin harvoin tulee tilanne, että pyöräilijä "joutuisi" ajamaan joko jalkakäytävällä tai ajoradalla. Kysymys on enemmänkin pyöräilijöiden asenteesta heitä koskevia sääntöjä kohtaan.
Sääntö on pyöräilijöille aika tiukka: »Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.» Eli pitää olla erityiset olosuhteet eikä huomattavaa haittaa saa syntyä eikä vaaraa ollenkaan.
Jalankulkijoilla vastaava sääntö on huomattavasti sallivampi: »Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä. Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.» Jos jalkakäytävällä ei voi haitatta kävellä esim. liukkauden vuoksi, niin sitten voi kävellä ajoradan reunassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helsingissä ja muissa suuremmissa kaupungeissa on niin hyvät pyöräväylät, että erittäin harvoin tulee tilanne, että pyöräilijä "joutuisi" ajamaan joko jalkakäytävällä tai ajoradalla. Kysymys on enemmänkin pyöräilijöiden asenteesta heitä koskevia sääntöjä kohtaan.
Ei sillä ole väliä, miten hyvä se väylä sinänsä on, jos sitä ei pidetä kunnossa. Se ei ole harvinaista, että väylä on kunnossapidon puutteen takia ajokelvoton, jolloin liikenne siirtyy ajoradalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helsingissä ja muissa suuremmissa kaupungeissa on niin hyvät pyöräväylät, että erittäin harvoin tulee tilanne, että pyöräilijä "joutuisi" ajamaan joko jalkakäytävällä tai ajoradalla. Kysymys on enemmänkin pyöräilijöiden asenteesta heitä koskevia sääntöjä kohtaan.
Käypä tutustumassa Helsingin kantakaupunkiin joskus. Pyöräväylät ovat kyllä hyvin harvassa. Varsin paljon joutuu ajelemaan ajoradalla, ellei satu olemaan matkalla juuri niiden pyöräväylien varrella olevaan kohteeseen. Lähiöissä pyöräteitä, tai useammin kevyenliikenteen väyliä, kyllä riittää. Siellä harvoin tarvitsee ajoradalle poiketa pienimpiä katuja lukuunottamatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käypä tutustumassa Helsingin kantakaupunkiin joskus. Pyöräväylät ovat kyllä hyvin harvassa. Varsin paljon joutuu ajelemaan ajoradalla, ellei satu olemaan matkalla juuri niiden pyöräväylien varrella olevaan kohteeseen. Lähiöissä pyöräteitä, tai useammin kevyenliikenteen väyliä, kyllä riittää. Siellä harvoin tarvitsee ajoradalle poiketa pienimpiä katuja lukuunottamatta.
Olen keskustellut puhelimessa Helsingin kaupungin liikenneinsinöörin kanssa. Hän sanoi, että Helsingissä on pitkän aikavälin tavoite poistaa kaikki pyörätiet sivukaduilta, eli vain pääväylillä olisi pyöräteitä. Nytkään useimmilla sivukaduilla ei ole pyörätietä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen keskustellut puhelimessa Helsingin kaupungin liikenneinsinöörin kanssa. Hän sanoi, että Helsingissä on pitkän aikavälin tavoite poistaa kaikki pyörätiet sivukaduilta, eli vain pääväylillä olisi pyöräteitä. Nytkään useimmilla sivukaduilla ei ole pyörätietä.
Voi olla, että kunnon lumikaaoksessa joutuu priorisoimaan autoteitä, suurimmista väylistä alkaen.
Muuten ei joukkoliikenne pelaa ja lumi-henkilöidenkin täytyy päästä töihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi olla, että kunnon lumikaaoksessa joutuu priorisoimaan autoteitä, suurimmista väylistä alkaen.
Muuten ei joukkoliikenne pelaa ja lumi-henkilöidenkin täytyy päästä töihin.Mitä tarkoittaa autotie?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tarkoittaa autotie?
Tuosta vähän apuja:
https://fi.m.wiktionary.org/wiki/autotie
https://en.m.wiktionary.org/wiki/autotie - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuosta vähän apuja:
https://fi.m.wiktionary.org/wiki/autotie
https://en.m.wiktionary.org/wiki/autotieKiitos. Ei siis enää nykyään tarkoita mitään.
- Anonyymi
Olisi itselläsikin pinna tiukalla, jos työmatkoilla hiertää jatkuvasti satula jalkojen välissä.
Talvi on täällä rankka vuodenaika, niin se vielä siihen päälle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä tiedän että ajattelet
Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä164141Hermanni taitaa hyötyä oikein isot rahat
https://letco.fi/finnish/ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010933843.html Tällainen suomalaismulkeroko edustaa noita1693979Syvästi levoton
Muistat varmaan sinäkin. Ei sitä olisi koskaan toivonut omalle kohdalle tämmöistä. Mutta kyllä minä selviän kuten ennenk153098Vuosi vaihtuu!
Hyvvää Uutta Vuotta! Toevottavasti tulleepi kaekille parempi tuleva vuosi 2025! Olokaahan kilttejä ihanat, rakkaat palst221437Oletko koskaan törmännyt ihmiseen.....
Jota haluat niin paljon että järki lähtee? Toinen näyttääkin niin stanan hyvältä että tekisi mieli syödä se kokonaan. Yk421130- 821070
- 1141063
- 641040
Uudenvuoden toivotukset
Listataan tähän kivoja uudenvuoden toivotuksia 🙂👇 Aloitan: "Toivon sinulle ensi vuodeksi 12 kuukautta iloa, 52 viikk11992- 162989