Joululiikenteestä: Petteri Punakuonon jarrutus

Anonyymi-ap

Tiiviissä jonossa ajettaessa jonkun hidastaessa syntyy helposti jonoon voimistuva haitariliike, joka johtaa peräänajoihin. Turvallisin tapa hidastaa on antaa vauhdin laskea vähitellen, jotta perässä tulevilla on aikaa reagoida rauhallisesti. Pukki ei valitattavasti muista aina tätä. Johtoporo Petteri Punakuono on saanut nimensä punaisesta nenästään. Itse asiassa muillakin poroilla oli alun perin punainen nenä. Toisinaan pukki huomaa että tähän pitikin pysähtyä ja komentaa valjaksilla Petteri punakuonon lyömään jarrut päälle. Tietäähän siinä miten käy perässätulijoille. Tämän vuoksi niillä on nykyään ruskeat nenät.

14

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näitä nauvonantajia riittää...... jono ei saa olla tiivis....

      • Anonyymi

        Saa olla tiivis, mutta ei liian tiivis. Turvavälien pitää olla kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa olla tiivis, mutta ei liian tiivis. Turvavälien pitää olla kunnossa.

        Tämä on just se malli että sopivilla turvaväleillä ei sivusta ei ole mitään asiaa liikenteen sekaan. Nyt en tarkoita moottoriteiden ramppeja vaan oikeiden maanteiden risteyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on just se malli että sopivilla turvaväleillä ei sivusta ei ole mitään asiaa liikenteen sekaan. Nyt en tarkoita moottoriteiden ramppeja vaan oikeiden maanteiden risteyksiä.

        Se on totta. Varsinkin vasemmalle voi olla todella hankala päästä kääntymään. Mutta ennemmin tai myöhemmin pääsee.


    • Anonyymi

      Suomi on sen kaltainen maa, jotta kilometri tyhjää ja 10 autoa peräkontissa kiinni. Taas kilometri tyhjää ja 10 autoa toistensa perässä.
      Pettereillä ei taivaalla ole esteitä tiellä. Ja ne jokka ei lennä mussuttaa tyytyväisenä aituuksessa heinää kylki kyljessä. Raivopäät on eristetty omaan aitaan ja elo on lokoisaa.
      Suomen teillä ongelma on se, kun varotetaan tulevasta poistumisrampista, ei kukaan saa kolmion takaa tulla eteen, eikä metrin turvaväliin mahtuisikaan.

      Tulee poistumisramppi, joku menee letkasta pois tai ei mene. Mut jos eteesi tai taa mahtus yksi auto, ei kaikkien tarvis hidastella.
      Kun tulee rekka puolet vaihtaa kaistaa kattomatta, osa painaa kaasua ja osa jarruttaa. Ei tarvi, ei mitään niistä.
      Lisää tai löysää kaasua vähän, niin aina mahtuu....


      Helvetin yksinkertanen niksi tienpäälle, joka ei ole motari. Jos et ole ohittamassa 10 autoa tai rekkaa. Jätä kunnon turvaväli.
      Pääsee kiireiset ohi, ja oma ajo on mukavempaa, ei tarvi välittää edessä olevasta jonosta, eikä takaa tulevista kaahareista.
      Miks ihmiset ajaa 100 km rekan persiissä ohittamatta, kysyn täh.
      Pöljiähän on aina tienpäällä. Ja aina pääsee kahville huoltsikalle, jos alkaa korpeamaan, jos ei osaa ohittaa.

      • Anonyymi

        "Miks ihmiset ajaa 100 km rekan persiissä ohittamatta, kysyn täh.
        Pöljiähän on aina tienpäällä. Ja aina pääsee kahville huoltsikalle, jos alkaa korpeamaan, jos ei osaa ohittaa."

        Minä taas kysyn, miksi rekka pitää aina ohittaa, vaikka teillämme on lähes kaikkialla nopeusrajoitus 80 km/h. Vai onko pöljällä niin kiire huoltsikalle kahville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miks ihmiset ajaa 100 km rekan persiissä ohittamatta, kysyn täh.
        Pöljiähän on aina tienpäällä. Ja aina pääsee kahville huoltsikalle, jos alkaa korpeamaan, jos ei osaa ohittaa."

        Minä taas kysyn, miksi rekka pitää aina ohittaa, vaikka teillämme on lähes kaikkialla nopeusrajoitus 80 km/h. Vai onko pöljällä niin kiire huoltsikalle kahville.

        Mites mielestäsi tilanne rekkojen suhteen tieosuudella missä on 100km/h rajoitus?
        Entä sitten kun rekan nopeus ylämäessä niillä 80km/h alueilla laskee varsin tuntuvasti?
        Eikä ole huolsikalla kahvittelun haluinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miks ihmiset ajaa 100 km rekan persiissä ohittamatta, kysyn täh.
        Pöljiähän on aina tienpäällä. Ja aina pääsee kahville huoltsikalle, jos alkaa korpeamaan, jos ei osaa ohittaa."

        Minä taas kysyn, miksi rekka pitää aina ohittaa, vaikka teillämme on lähes kaikkialla nopeusrajoitus 80 km/h. Vai onko pöljällä niin kiire huoltsikalle kahville.

        Kyl mää ny ennemin käyn kahveella kuin kynnän sata kilsaa metrin päässä rekasta.

        Roiku sää sen peräs. Itte en viitti, ku oon niin monta kertaa nuo tiet ajanu, ja muistan kyl ne 80 pätkät, jois rekka ajaa yli 90 kilsaa tunnissa, jotta en nii tyhmä oo, et hetken ennen sitä pätkää ohi kiitäsin.
        Roiku sä lukemas sitä rekkarii, jonka lumi peittää.
        Mä tykkään kattella maisemiiki, kahveekupin lisäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites mielestäsi tilanne rekkojen suhteen tieosuudella missä on 100km/h rajoitus?
        Entä sitten kun rekan nopeus ylämäessä niillä 80km/h alueilla laskee varsin tuntuvasti?
        Eikä ole huolsikalla kahvittelun haluinen.

        Jos on satasen alue vedä ohi äläkä jää sinne taakse. Ei tuota tarvi täältä kysellä ja nyt kun et tiennyt sait vastauksen. Jos et osaa tai uskalla ohittaa mene sinne kahville jos on varaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on satasen alue vedä ohi äläkä jää sinne taakse. Ei tuota tarvi täältä kysellä ja nyt kun et tiennyt sait vastauksen. Jos et osaa tai uskalla ohittaa mene sinne kahville jos on varaa.

        Miksi aivan asiallisesta kysymyksestä vedät hernettä nekkuun?
        Sinulta jäi kuitenkin antamatta vastaus kysymykseen jossa kyseltiin toimintatapaa rekkojen suhteen tilanteeseen jossa rajoitus on 80km/h mutta rekkojen nopeus maaston tai muun syyn takia hidastuu monin paikoin varsin huomattavasti?
        Miten ohjeistat toimimaan kun en ole huolsikalla kahvittelun haluinen vaikka siihen varaa olisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi aivan asiallisesta kysymyksestä vedät hernettä nekkuun?
        Sinulta jäi kuitenkin antamatta vastaus kysymykseen jossa kyseltiin toimintatapaa rekkojen suhteen tilanteeseen jossa rajoitus on 80km/h mutta rekkojen nopeus maaston tai muun syyn takia hidastuu monin paikoin varsin huomattavasti?
        Miten ohjeistat toimimaan kun en ole huolsikalla kahvittelun haluinen vaikka siihen varaa olisi?

        Silloin ohitetaan, jos se voidaan tehdä sääntöjen mukaan turvallisesti, tai sitten sopeudutaan siihen rekan vaihtelevaan nopeuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin ohitetaan, jos se voidaan tehdä sääntöjen mukaan turvallisesti, tai sitten sopeudutaan siihen rekan vaihtelevaan nopeuteen.

        No niin, eihän se asiallisen vastauksen antaminen niin vaikeaa ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miks ihmiset ajaa 100 km rekan persiissä ohittamatta, kysyn täh.
        Pöljiähän on aina tienpäällä. Ja aina pääsee kahville huoltsikalle, jos alkaa korpeamaan, jos ei osaa ohittaa."

        Minä taas kysyn, miksi rekka pitää aina ohittaa, vaikka teillämme on lähes kaikkialla nopeusrajoitus 80 km/h. Vai onko pöljällä niin kiire huoltsikalle kahville.

        Siks ihmiset ajaa rekan perässä ohittamatta, ettei tarvitse hötkyillä liikenteessä.

        Tällaisen suorituksen tunnistat siitä, että väliä rekkaan on 50...100 metriä ja ohitushaluiset saavat vapaasti mennä. Valitsemalla tasaista vauhtia kulkevan rekan meno on tosi leppoista ja polttoainetta säästyy. Lähtemällä ajoissa liikkeelle pääsee myös ajoissa perille, vaikka eteen sattuisi välillä letka hitaammin kulkevia.

        Varsinkin talvikeleillä hitaasti kiiruhtaminen on viisautta. Aina ei ole pakko ajaa sitä nopeutta, mikä tien varressa liikennemerkissä lukee. Hitaammin saa ihan vapaasti ajaa, kun ei kohtuuttomasti haittaa muuta liikennettä.


    • Anonyymi

      Turvavälit on suhteessa nopeuteen ja olosuhteisiin. Vähemmän stressaa jonossa kun pitää väliä edellä olevaan niin että nopeuden säätelyksi riittää kaasupoljin, tämä on takana jonossa oleville miellyttävempää ja turvallisempaa kun edessä ajele joku jarrupumppunen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      230
      4136
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      112
      2614
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      38
      2345
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1416
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      112
      1382
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1159
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      77
      1065
    8. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      933
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      926
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      911
    Aihe