Joululiikenteestä: Petteri Punakuonon jarrutus

Anonyymi-ap

Tiiviissä jonossa ajettaessa jonkun hidastaessa syntyy helposti jonoon voimistuva haitariliike, joka johtaa peräänajoihin. Turvallisin tapa hidastaa on antaa vauhdin laskea vähitellen, jotta perässä tulevilla on aikaa reagoida rauhallisesti. Pukki ei valitattavasti muista aina tätä. Johtoporo Petteri Punakuono on saanut nimensä punaisesta nenästään. Itse asiassa muillakin poroilla oli alun perin punainen nenä. Toisinaan pukki huomaa että tähän pitikin pysähtyä ja komentaa valjaksilla Petteri punakuonon lyömään jarrut päälle. Tietäähän siinä miten käy perässätulijoille. Tämän vuoksi niillä on nykyään ruskeat nenät.

14

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näitä nauvonantajia riittää...... jono ei saa olla tiivis....

      • Anonyymi

        Saa olla tiivis, mutta ei liian tiivis. Turvavälien pitää olla kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa olla tiivis, mutta ei liian tiivis. Turvavälien pitää olla kunnossa.

        Tämä on just se malli että sopivilla turvaväleillä ei sivusta ei ole mitään asiaa liikenteen sekaan. Nyt en tarkoita moottoriteiden ramppeja vaan oikeiden maanteiden risteyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on just se malli että sopivilla turvaväleillä ei sivusta ei ole mitään asiaa liikenteen sekaan. Nyt en tarkoita moottoriteiden ramppeja vaan oikeiden maanteiden risteyksiä.

        Se on totta. Varsinkin vasemmalle voi olla todella hankala päästä kääntymään. Mutta ennemmin tai myöhemmin pääsee.


    • Anonyymi

      Suomi on sen kaltainen maa, jotta kilometri tyhjää ja 10 autoa peräkontissa kiinni. Taas kilometri tyhjää ja 10 autoa toistensa perässä.
      Pettereillä ei taivaalla ole esteitä tiellä. Ja ne jokka ei lennä mussuttaa tyytyväisenä aituuksessa heinää kylki kyljessä. Raivopäät on eristetty omaan aitaan ja elo on lokoisaa.
      Suomen teillä ongelma on se, kun varotetaan tulevasta poistumisrampista, ei kukaan saa kolmion takaa tulla eteen, eikä metrin turvaväliin mahtuisikaan.

      Tulee poistumisramppi, joku menee letkasta pois tai ei mene. Mut jos eteesi tai taa mahtus yksi auto, ei kaikkien tarvis hidastella.
      Kun tulee rekka puolet vaihtaa kaistaa kattomatta, osa painaa kaasua ja osa jarruttaa. Ei tarvi, ei mitään niistä.
      Lisää tai löysää kaasua vähän, niin aina mahtuu....


      Helvetin yksinkertanen niksi tienpäälle, joka ei ole motari. Jos et ole ohittamassa 10 autoa tai rekkaa. Jätä kunnon turvaväli.
      Pääsee kiireiset ohi, ja oma ajo on mukavempaa, ei tarvi välittää edessä olevasta jonosta, eikä takaa tulevista kaahareista.
      Miks ihmiset ajaa 100 km rekan persiissä ohittamatta, kysyn täh.
      Pöljiähän on aina tienpäällä. Ja aina pääsee kahville huoltsikalle, jos alkaa korpeamaan, jos ei osaa ohittaa.

      • Anonyymi

        "Miks ihmiset ajaa 100 km rekan persiissä ohittamatta, kysyn täh.
        Pöljiähän on aina tienpäällä. Ja aina pääsee kahville huoltsikalle, jos alkaa korpeamaan, jos ei osaa ohittaa."

        Minä taas kysyn, miksi rekka pitää aina ohittaa, vaikka teillämme on lähes kaikkialla nopeusrajoitus 80 km/h. Vai onko pöljällä niin kiire huoltsikalle kahville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miks ihmiset ajaa 100 km rekan persiissä ohittamatta, kysyn täh.
        Pöljiähän on aina tienpäällä. Ja aina pääsee kahville huoltsikalle, jos alkaa korpeamaan, jos ei osaa ohittaa."

        Minä taas kysyn, miksi rekka pitää aina ohittaa, vaikka teillämme on lähes kaikkialla nopeusrajoitus 80 km/h. Vai onko pöljällä niin kiire huoltsikalle kahville.

        Mites mielestäsi tilanne rekkojen suhteen tieosuudella missä on 100km/h rajoitus?
        Entä sitten kun rekan nopeus ylämäessä niillä 80km/h alueilla laskee varsin tuntuvasti?
        Eikä ole huolsikalla kahvittelun haluinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miks ihmiset ajaa 100 km rekan persiissä ohittamatta, kysyn täh.
        Pöljiähän on aina tienpäällä. Ja aina pääsee kahville huoltsikalle, jos alkaa korpeamaan, jos ei osaa ohittaa."

        Minä taas kysyn, miksi rekka pitää aina ohittaa, vaikka teillämme on lähes kaikkialla nopeusrajoitus 80 km/h. Vai onko pöljällä niin kiire huoltsikalle kahville.

        Kyl mää ny ennemin käyn kahveella kuin kynnän sata kilsaa metrin päässä rekasta.

        Roiku sää sen peräs. Itte en viitti, ku oon niin monta kertaa nuo tiet ajanu, ja muistan kyl ne 80 pätkät, jois rekka ajaa yli 90 kilsaa tunnissa, jotta en nii tyhmä oo, et hetken ennen sitä pätkää ohi kiitäsin.
        Roiku sä lukemas sitä rekkarii, jonka lumi peittää.
        Mä tykkään kattella maisemiiki, kahveekupin lisäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites mielestäsi tilanne rekkojen suhteen tieosuudella missä on 100km/h rajoitus?
        Entä sitten kun rekan nopeus ylämäessä niillä 80km/h alueilla laskee varsin tuntuvasti?
        Eikä ole huolsikalla kahvittelun haluinen.

        Jos on satasen alue vedä ohi äläkä jää sinne taakse. Ei tuota tarvi täältä kysellä ja nyt kun et tiennyt sait vastauksen. Jos et osaa tai uskalla ohittaa mene sinne kahville jos on varaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on satasen alue vedä ohi äläkä jää sinne taakse. Ei tuota tarvi täältä kysellä ja nyt kun et tiennyt sait vastauksen. Jos et osaa tai uskalla ohittaa mene sinne kahville jos on varaa.

        Miksi aivan asiallisesta kysymyksestä vedät hernettä nekkuun?
        Sinulta jäi kuitenkin antamatta vastaus kysymykseen jossa kyseltiin toimintatapaa rekkojen suhteen tilanteeseen jossa rajoitus on 80km/h mutta rekkojen nopeus maaston tai muun syyn takia hidastuu monin paikoin varsin huomattavasti?
        Miten ohjeistat toimimaan kun en ole huolsikalla kahvittelun haluinen vaikka siihen varaa olisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi aivan asiallisesta kysymyksestä vedät hernettä nekkuun?
        Sinulta jäi kuitenkin antamatta vastaus kysymykseen jossa kyseltiin toimintatapaa rekkojen suhteen tilanteeseen jossa rajoitus on 80km/h mutta rekkojen nopeus maaston tai muun syyn takia hidastuu monin paikoin varsin huomattavasti?
        Miten ohjeistat toimimaan kun en ole huolsikalla kahvittelun haluinen vaikka siihen varaa olisi?

        Silloin ohitetaan, jos se voidaan tehdä sääntöjen mukaan turvallisesti, tai sitten sopeudutaan siihen rekan vaihtelevaan nopeuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin ohitetaan, jos se voidaan tehdä sääntöjen mukaan turvallisesti, tai sitten sopeudutaan siihen rekan vaihtelevaan nopeuteen.

        No niin, eihän se asiallisen vastauksen antaminen niin vaikeaa ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miks ihmiset ajaa 100 km rekan persiissä ohittamatta, kysyn täh.
        Pöljiähän on aina tienpäällä. Ja aina pääsee kahville huoltsikalle, jos alkaa korpeamaan, jos ei osaa ohittaa."

        Minä taas kysyn, miksi rekka pitää aina ohittaa, vaikka teillämme on lähes kaikkialla nopeusrajoitus 80 km/h. Vai onko pöljällä niin kiire huoltsikalle kahville.

        Siks ihmiset ajaa rekan perässä ohittamatta, ettei tarvitse hötkyillä liikenteessä.

        Tällaisen suorituksen tunnistat siitä, että väliä rekkaan on 50...100 metriä ja ohitushaluiset saavat vapaasti mennä. Valitsemalla tasaista vauhtia kulkevan rekan meno on tosi leppoista ja polttoainetta säästyy. Lähtemällä ajoissa liikkeelle pääsee myös ajoissa perille, vaikka eteen sattuisi välillä letka hitaammin kulkevia.

        Varsinkin talvikeleillä hitaasti kiiruhtaminen on viisautta. Aina ei ole pakko ajaa sitä nopeutta, mikä tien varressa liikennemerkissä lukee. Hitaammin saa ihan vapaasti ajaa, kun ei kohtuuttomasti haittaa muuta liikennettä.


    • Anonyymi

      Turvavälit on suhteessa nopeuteen ja olosuhteisiin. Vähemmän stressaa jonossa kun pitää väliä edellä olevaan niin että nopeuden säätelyksi riittää kaasupoljin, tämä on takana jonossa oleville miellyttävempää ja turvallisempaa kun edessä ajele joku jarrupumppunen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

      Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      181
      2556
    2. Miksi teillä meni...

      ...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      189
      2098
    3. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

      Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      177
      1955
    4. Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!

      Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys
      Maailman menoa
      122
      1761
    5. Nainen näytät mummolta. :D

      Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      161
      1706
    6. Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."

      The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise
      Tv-sarjat
      31
      1655
    7. Varattais lähihotellista

      🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      179
      1265
    8. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

      En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      72
      1237
    9. Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle

      Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su
      Perussuomalaiset
      171
      1225
    10. Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän

      Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c
      Perussuomalaiset
      80
      1171
    Aihe