Joululiikenteestä: Petteri Punakuonon jarrutus

Anonyymi-ap

Tiiviissä jonossa ajettaessa jonkun hidastaessa syntyy helposti jonoon voimistuva haitariliike, joka johtaa peräänajoihin. Turvallisin tapa hidastaa on antaa vauhdin laskea vähitellen, jotta perässä tulevilla on aikaa reagoida rauhallisesti. Pukki ei valitattavasti muista aina tätä. Johtoporo Petteri Punakuono on saanut nimensä punaisesta nenästään. Itse asiassa muillakin poroilla oli alun perin punainen nenä. Toisinaan pukki huomaa että tähän pitikin pysähtyä ja komentaa valjaksilla Petteri punakuonon lyömään jarrut päälle. Tietäähän siinä miten käy perässätulijoille. Tämän vuoksi niillä on nykyään ruskeat nenät.

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näitä nauvonantajia riittää...... jono ei saa olla tiivis....

      • Anonyymi

        Saa olla tiivis, mutta ei liian tiivis. Turvavälien pitää olla kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa olla tiivis, mutta ei liian tiivis. Turvavälien pitää olla kunnossa.

        Tämä on just se malli että sopivilla turvaväleillä ei sivusta ei ole mitään asiaa liikenteen sekaan. Nyt en tarkoita moottoriteiden ramppeja vaan oikeiden maanteiden risteyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on just se malli että sopivilla turvaväleillä ei sivusta ei ole mitään asiaa liikenteen sekaan. Nyt en tarkoita moottoriteiden ramppeja vaan oikeiden maanteiden risteyksiä.

        Se on totta. Varsinkin vasemmalle voi olla todella hankala päästä kääntymään. Mutta ennemmin tai myöhemmin pääsee.


    • Anonyymi

      Suomi on sen kaltainen maa, jotta kilometri tyhjää ja 10 autoa peräkontissa kiinni. Taas kilometri tyhjää ja 10 autoa toistensa perässä.
      Pettereillä ei taivaalla ole esteitä tiellä. Ja ne jokka ei lennä mussuttaa tyytyväisenä aituuksessa heinää kylki kyljessä. Raivopäät on eristetty omaan aitaan ja elo on lokoisaa.
      Suomen teillä ongelma on se, kun varotetaan tulevasta poistumisrampista, ei kukaan saa kolmion takaa tulla eteen, eikä metrin turvaväliin mahtuisikaan.

      Tulee poistumisramppi, joku menee letkasta pois tai ei mene. Mut jos eteesi tai taa mahtus yksi auto, ei kaikkien tarvis hidastella.
      Kun tulee rekka puolet vaihtaa kaistaa kattomatta, osa painaa kaasua ja osa jarruttaa. Ei tarvi, ei mitään niistä.
      Lisää tai löysää kaasua vähän, niin aina mahtuu....


      Helvetin yksinkertanen niksi tienpäälle, joka ei ole motari. Jos et ole ohittamassa 10 autoa tai rekkaa. Jätä kunnon turvaväli.
      Pääsee kiireiset ohi, ja oma ajo on mukavempaa, ei tarvi välittää edessä olevasta jonosta, eikä takaa tulevista kaahareista.
      Miks ihmiset ajaa 100 km rekan persiissä ohittamatta, kysyn täh.
      Pöljiähän on aina tienpäällä. Ja aina pääsee kahville huoltsikalle, jos alkaa korpeamaan, jos ei osaa ohittaa.

      • Anonyymi

        "Miks ihmiset ajaa 100 km rekan persiissä ohittamatta, kysyn täh.
        Pöljiähän on aina tienpäällä. Ja aina pääsee kahville huoltsikalle, jos alkaa korpeamaan, jos ei osaa ohittaa."

        Minä taas kysyn, miksi rekka pitää aina ohittaa, vaikka teillämme on lähes kaikkialla nopeusrajoitus 80 km/h. Vai onko pöljällä niin kiire huoltsikalle kahville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miks ihmiset ajaa 100 km rekan persiissä ohittamatta, kysyn täh.
        Pöljiähän on aina tienpäällä. Ja aina pääsee kahville huoltsikalle, jos alkaa korpeamaan, jos ei osaa ohittaa."

        Minä taas kysyn, miksi rekka pitää aina ohittaa, vaikka teillämme on lähes kaikkialla nopeusrajoitus 80 km/h. Vai onko pöljällä niin kiire huoltsikalle kahville.

        Mites mielestäsi tilanne rekkojen suhteen tieosuudella missä on 100km/h rajoitus?
        Entä sitten kun rekan nopeus ylämäessä niillä 80km/h alueilla laskee varsin tuntuvasti?
        Eikä ole huolsikalla kahvittelun haluinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miks ihmiset ajaa 100 km rekan persiissä ohittamatta, kysyn täh.
        Pöljiähän on aina tienpäällä. Ja aina pääsee kahville huoltsikalle, jos alkaa korpeamaan, jos ei osaa ohittaa."

        Minä taas kysyn, miksi rekka pitää aina ohittaa, vaikka teillämme on lähes kaikkialla nopeusrajoitus 80 km/h. Vai onko pöljällä niin kiire huoltsikalle kahville.

        Kyl mää ny ennemin käyn kahveella kuin kynnän sata kilsaa metrin päässä rekasta.

        Roiku sää sen peräs. Itte en viitti, ku oon niin monta kertaa nuo tiet ajanu, ja muistan kyl ne 80 pätkät, jois rekka ajaa yli 90 kilsaa tunnissa, jotta en nii tyhmä oo, et hetken ennen sitä pätkää ohi kiitäsin.
        Roiku sä lukemas sitä rekkarii, jonka lumi peittää.
        Mä tykkään kattella maisemiiki, kahveekupin lisäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites mielestäsi tilanne rekkojen suhteen tieosuudella missä on 100km/h rajoitus?
        Entä sitten kun rekan nopeus ylämäessä niillä 80km/h alueilla laskee varsin tuntuvasti?
        Eikä ole huolsikalla kahvittelun haluinen.

        Jos on satasen alue vedä ohi äläkä jää sinne taakse. Ei tuota tarvi täältä kysellä ja nyt kun et tiennyt sait vastauksen. Jos et osaa tai uskalla ohittaa mene sinne kahville jos on varaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on satasen alue vedä ohi äläkä jää sinne taakse. Ei tuota tarvi täältä kysellä ja nyt kun et tiennyt sait vastauksen. Jos et osaa tai uskalla ohittaa mene sinne kahville jos on varaa.

        Miksi aivan asiallisesta kysymyksestä vedät hernettä nekkuun?
        Sinulta jäi kuitenkin antamatta vastaus kysymykseen jossa kyseltiin toimintatapaa rekkojen suhteen tilanteeseen jossa rajoitus on 80km/h mutta rekkojen nopeus maaston tai muun syyn takia hidastuu monin paikoin varsin huomattavasti?
        Miten ohjeistat toimimaan kun en ole huolsikalla kahvittelun haluinen vaikka siihen varaa olisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi aivan asiallisesta kysymyksestä vedät hernettä nekkuun?
        Sinulta jäi kuitenkin antamatta vastaus kysymykseen jossa kyseltiin toimintatapaa rekkojen suhteen tilanteeseen jossa rajoitus on 80km/h mutta rekkojen nopeus maaston tai muun syyn takia hidastuu monin paikoin varsin huomattavasti?
        Miten ohjeistat toimimaan kun en ole huolsikalla kahvittelun haluinen vaikka siihen varaa olisi?

        Silloin ohitetaan, jos se voidaan tehdä sääntöjen mukaan turvallisesti, tai sitten sopeudutaan siihen rekan vaihtelevaan nopeuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin ohitetaan, jos se voidaan tehdä sääntöjen mukaan turvallisesti, tai sitten sopeudutaan siihen rekan vaihtelevaan nopeuteen.

        No niin, eihän se asiallisen vastauksen antaminen niin vaikeaa ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miks ihmiset ajaa 100 km rekan persiissä ohittamatta, kysyn täh.
        Pöljiähän on aina tienpäällä. Ja aina pääsee kahville huoltsikalle, jos alkaa korpeamaan, jos ei osaa ohittaa."

        Minä taas kysyn, miksi rekka pitää aina ohittaa, vaikka teillämme on lähes kaikkialla nopeusrajoitus 80 km/h. Vai onko pöljällä niin kiire huoltsikalle kahville.

        Siks ihmiset ajaa rekan perässä ohittamatta, ettei tarvitse hötkyillä liikenteessä.

        Tällaisen suorituksen tunnistat siitä, että väliä rekkaan on 50...100 metriä ja ohitushaluiset saavat vapaasti mennä. Valitsemalla tasaista vauhtia kulkevan rekan meno on tosi leppoista ja polttoainetta säästyy. Lähtemällä ajoissa liikkeelle pääsee myös ajoissa perille, vaikka eteen sattuisi välillä letka hitaammin kulkevia.

        Varsinkin talvikeleillä hitaasti kiiruhtaminen on viisautta. Aina ei ole pakko ajaa sitä nopeutta, mikä tien varressa liikennemerkissä lukee. Hitaammin saa ihan vapaasti ajaa, kun ei kohtuuttomasti haittaa muuta liikennettä.


    • Anonyymi

      Turvavälit on suhteessa nopeuteen ja olosuhteisiin. Vähemmän stressaa jonossa kun pitää väliä edellä olevaan niin että nopeuden säätelyksi riittää kaasupoljin, tämä on takana jonossa oleville miellyttävempää ja turvallisempaa kun edessä ajele joku jarrupumppunen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2890
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1870
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1532
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1310
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      258
      1144
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      983
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      79
      930
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      794
    Aihe