Energian raju kallistuminen sataa suoraan norjalaisten laariin, sillä maan myyntitulot öljystä ja kaasusta voivat parin tulevan vuoden aikana nousta lähes 5 000 miljardiin Norjan kruunuun eli noin 500 miljardiin euroon.
Näin laskee pankkikonserni Nordea tiistaisessa katsauksessaan, norjalainen talousuutissivusto E24 kertoo.
Mikäli öljyn ja kaasun hinnat pysyvät ylhäällä, Norjan valtion kassa voi paisua 4 900 miljardilla kruunulla kolmen seuraavan vuoden aikana. Jo tänä vuonna öljytulot voivat yltää 1 200 miljardiin kruunuun (122 miljardia euroa), Nordea laskee.
Ensi vuonna tämä summa voi ylittyä ja tulos kasvaa 1 900 miljardiin kruunuun.
Vuodelle 2024 Nordea povaa 1 500 miljardin kruunun myyntituloja öljystä ja kaasusta.
Norjan valtion öljyrahaston omistusten arvo on noussut ällistyttävään yhteen biljoonaan eli 1000 miljardiin dollariin.
Norjan valtion öljyrahasto on, virallisesti Norjan hallituksen eläkerahasto on maailman suurin valtiollinen sijoitusrahasto. Norjan valtio sijoittaa valtion öljy-yhtiöiden tuottamia massiivisia voittoja sijoitusrahastoon, joka koostuu osakkeista, joukkovelkakirjalainoista ja kiinteistöistä ympäri maailmaa.
Norjan valtio perusti rahaston vuonna 1998, ja sen tarkoituksena oli säästää maan valtavia öljy- ja kaasutuloja seuraaville sukupolville. Norja varautuu öljy-tulojen investoinneilla tuleviin menoihin. Norjan päättäjillä on valtuudet käyttää eläkerahaston arvosta vain neljä prosenttia valtion budjetin tasapainottamiseen.
Rahastolla on omistuksia lähes 9000 yrityksessä eri puolilla maailmaan. Rahaston sijoituksista lähes 670 miljardia eli kaksi kolmannesta on kiinni osakkeissa. Rahaston omistukset löytyvät täältä.
Rahasto omistaa keskimäärin 1,3 prosenttia jokaisesta maailman listatusta yhtiöstä ja yli kaksi prosenttia Euroopassa listatuista.
Koska Norjassa on noin 5,2 miljoonaa asukasta, ovat asukasta kohden rahaston varat siis noin 191 000 dollaria, mikä on 1,5 miljoonaa Norjan kruunua. Öljyrahaston ansiosta jokainen norjalainen on siis kruunumiljonääri.
Kansallisista sijoitusrahastoista on tullut erittäin vaikutusvaltaisia toimijoita kansainvälisillä finanssimarkkinoilla. Sovereign Wealth Fund -istituutin mukaan kansallisten rahastojen pääomat ovat yhteensä 7,2 biljoonaa eli 7200 miljardia dollaria. Rahastojen pääomat ovat kaksinkertaistuneet sitten vuoden 2007
Kun Suomessa valmistaudutaan energiakriisissä säästötalkoisiin, odottavat Norjaa miljarditulot
Anonyymi-ap
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1432679Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3611984- 401717
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii331584Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua281360Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941203- 541163
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327937Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110928Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53772