Vuoden 2022 parhaat IS kovisten pääkuvaideat

Olen tuonut https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/vuoden-2022-parhaat-paakuvaideat/ esille kaikki vuoden 2022 IS kovisten pääkuvat vuoden viimeistä ristikkoa lukuun ottamatta. Tuon senkin vielä esille kunhan ristikko ilmestyy. Ratkaisulauseet, jotka ovat ristikoissa, joilla voi osallistua palkintokisaan, tuon esille foorumissani vasta palkintokisaan osallistumisajan päätyttyä.

Kun kaikki on tuotu esille, jokainen voisi luoda omia top ten -listojaan. Ne voi kertoa joko täällä tai muissa ristikoita käsittelevissä foorumeissa. Nyt voisi omia listoja alkaa luomaan.

Laitoin asiasta oman säikeen, vaikka mainitsin asiasta myös säikeessä "IS Viikonloppu 23.-26.12.2022". Omat mieltymykset on kuitenkin hyvä kertoa erillisessä säikeessä, sillä asia koskee koko vuotta, eikä vain yhtä ristikkoa.

70

795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poistin pääkuvien pienennykset ja korvasin sanallisilla selityksillä. IS ei hyväksy oman kuvapankkinsa kuvien esittämistä siinä. Niitä ei välttämättä ole pääkuvissa lainkaan, sillä Eki käyttää itse ottamiaan valokuvia. Pienten vihjekuvien näyttämiseen minulla on Ekiltä lupa, mutta pääkuvien pienennyksistä ei ole keskusteltu. Lisäksi pitäisi kysyä Teuvo Salmiselta ja eräiltä muilta lupa pääkuvien esittämiseen.

      • Anonyymi

        Joo, meni pannukakuksi. Miten voi laittaa äänestyksen pääkuvalauseista, jos ei voi laittaa pääkuvia esille?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, meni pannukakuksi. Miten voi laittaa äänestyksen pääkuvalauseista, jos ei voi laittaa pääkuvia esille?

        Kyse on pääkuvaideoista. Ei äänestetä itse pääkuvista vaan niistä johdetuista ratkaisusanoista.

        Vain joissakin tapauksessa pääkuvilla itsellään on merkitystä ideoiden suhteen. Kuvien kuvailu ja niissä olevien tekstien kertominen riittää vallan hyvin. Korvaavat tekstit katson riittäviksi. Kuvissa olevat tekstit on paremmin luettaviakin kuin pienennöksistä.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kyse on pääkuvaideoista. Ei äänestetä itse pääkuvista vaan niistä johdetuista ratkaisusanoista.

        Vain joissakin tapauksessa pääkuvilla itsellään on merkitystä ideoiden suhteen. Kuvien kuvailu ja niissä olevien tekstien kertominen riittää vallan hyvin. Korvaavat tekstit katson riittäviksi. Kuvissa olevat tekstit on paremmin luettaviakin kuin pienennöksistä.

        Jos joku nyt ostaa Iltiksen digilukuoikeuden ja alkaa etsiä koviksia, vuosi 2022 on hänelle täysin vesitetty, jos hän on lukenut tämän jutun.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kyse on pääkuvaideoista. Ei äänestetä itse pääkuvista vaan niistä johdetuista ratkaisusanoista.

        Vain joissakin tapauksessa pääkuvilla itsellään on merkitystä ideoiden suhteen. Kuvien kuvailu ja niissä olevien tekstien kertominen riittää vallan hyvin. Korvaavat tekstit katson riittäviksi. Kuvissa olevat tekstit on paremmin luettaviakin kuin pienennöksistä.

        Tuosta linkistä löytyy vielä pääkuvia, vaikuttaisivat IS:n kuvilta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta linkistä löytyy vielä pääkuvia, vaikuttaisivat IS:n kuvilta.

        22.9.2020 Kari Vaalamo ei ole pääkuvaa. Kuvat on tavallisia vihjekuvia, joihin Sanarisin puolesta on lupa. Tosin voivat olla IS:n arkistosta, miksi ehkä sjyytä poistaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos joku nyt ostaa Iltiksen digilukuoikeuden ja alkaa etsiä koviksia, vuosi 2022 on hänelle täysin vesitetty, jos hän on lukenut tämän jutun.

        Eihän säiettä ole pakko lukea - säikeen nimi jo kertoo, että pääkuvien ideat paljastetaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos joku nyt ostaa Iltiksen digilukuoikeuden ja alkaa etsiä koviksia, vuosi 2022 on hänelle täysin vesitetty, jos hän on lukenut tämän jutun.

        Kovikdua ei muualta kuin Iltiksen sivuilta pitäisi löytyä kokonaisina kuin Ristikon anatomia -osastolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos joku nyt ostaa Iltiksen digilukuoikeuden ja alkaa etsiä koviksia, vuosi 2022 on hänelle täysin vesitetty, jos hän on lukenut tämän jutun.

        Tapio tosiaan spoilaa huomiohakuisuudessaan nyt oikein urakalla. Ei näin Tapio ei näin!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tapio tosiaan spoilaa huomiohakuisuudessaan nyt oikein urakalla. Ei näin Tapio ei näin!

        Eihän säiettä ole pakko lukea. Tosin jos joku muu ratkoo vanhoja koviksia, hän voi apuja etsiessään vahingossa päätyä sivulle.

        Ratkaisulauseisiin ei kyllä yleensä Googlella apuja etsitä vaan etsitään yksittäisiin vihjeisiin. Todennäköisyys vahingossa spoilaamiseen on vähäinen. Itse en koskaan vanhoja ristikoita ratkoessani spoilannut vahingossa ratkaisujani ratkaisulauseiden/sanaketjujen löytymisillä.

        Kun täällä paljastetaan melkein heti palkintoristikoiden ratkaisulauseet ja yhteensä 20-30 ratkaisusanaa minun arvostelemisdni on kyllä aika kaksinaismoraalista. Vanhojen ristikouden ratkonnan spoilaaminen tämän sivuston kautta on todennäköisempää.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Eihän säiettä ole pakko lukea. Tosin jos joku muu ratkoo vanhoja koviksia, hän voi apuja etsiessään vahingossa päätyä sivulle.

        Ratkaisulauseisiin ei kyllä yleensä Googlella apuja etsitä vaan etsitään yksittäisiin vihjeisiin. Todennäköisyys vahingossa spoilaamiseen on vähäinen. Itse en koskaan vanhoja ristikoita ratkoessani spoilannut vahingossa ratkaisujani ratkaisulauseiden/sanaketjujen löytymisillä.

        Kun täällä paljastetaan melkein heti palkintoristikoiden ratkaisulauseet ja yhteensä 20-30 ratkaisusanaa minun arvostelemisdni on kyllä aika kaksinaismoraalista. Vanhojen ristikouden ratkonnan spoilaaminen tämän sivuston kautta on todennäköisempää.

        Kyllä historiasta pitää pystyä puhumaan ja kirjoittamaan jotta samalla ymmärtää paremmin tulevaisuutta. Ristisanatehtävät ei ole niin pyhiä tapauksia että pitäisi luoda poikkeuksia. On jokaisen ihmisen omasta toiminnasta kiinni mitä haluaa nähdä, kokea ja lukea.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä historiasta pitää pystyä puhumaan ja kirjoittamaan jotta samalla ymmärtää paremmin tulevaisuutta. Ristisanatehtävät ei ole niin pyhiä tapauksia että pitäisi luoda poikkeuksia. On jokaisen ihmisen omasta toiminnasta kiinni mitä haluaa nähdä, kokea ja lukea.

        Joku voisi mainostaa Sanarisin foorumissa, että netistä löytyy kaikki vuoden 2022 23.12.2022 edeltävät IS-kovisten pääkuvista johdetut sanat/ratkaisulauseet. Näin kukin voisi sanoa oman mielipiteensä siitä, onko Jaska oikeassa vai ei. Tuskin kukaan muistaa yli 40 ristin pääkuvista johdettuja sanoja ulkomuistista.

        Jaska ja mahdollisesti jotkut muut Sanarisin foorumin käyttäjät lienevät eniten asiasta kiinnostuneita, mutta eivät tiedä listan olemassa olosta.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Joku voisi mainostaa Sanarisin foorumissa, että netistä löytyy kaikki vuoden 2022 23.12.2022 edeltävät IS-kovisten pääkuvista johdetut sanat/ratkaisulauseet. Näin kukin voisi sanoa oman mielipiteensä siitä, onko Jaska oikeassa vai ei. Tuskin kukaan muistaa yli 40 ristin pääkuvista johdettuja sanoja ulkomuistista.

        Jaska ja mahdollisesti jotkut muut Sanarisin foorumin käyttäjät lienevät eniten asiasta kiinnostuneita, mutta eivät tiedä listan olemassa olosta.

        Tämä alkaa toistua aika usein. Olisit vain pitänyt kirjoitusoikeutesi. Ei tarttis kerjätä. Eihän tässä ole mitään järkeä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä alkaa toistua aika usein. Olisit vain pitänyt kirjoitusoikeutesi. Ei tarttis kerjätä. Eihän tässä ole mitään järkeä!

        Ei kannata äänestää kun vuosi on vielä kesken. Huomisen hurmaavia ristisanatehtäviä ei parane jättää huomiotta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata äänestää kun vuosi on vielä kesken. Huomisen hurmaavia ristisanatehtäviä ei parane jättää huomiotta.

        Vuoden viimeinen kovis: Brigitta Kalpa,3-.

        Odotettavissa melko hyvä pääkuvaidea, mutta tuskin vuoden paras.
        Koska luettelen hänen ristikkonsa viimeisenä, ei aiheuta juurikaan muutoksia nykyiseen listaukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä alkaa toistua aika usein. Olisit vain pitänyt kirjoitusoikeutesi. Ei tarttis kerjätä. Eihän tässä ole mitään järkeä!

        Tapio huijasi taas jonkun nolaamaan itsensä Sanariksen palstalla. Outo ihminen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tapio huijasi taas jonkun nolaamaan itsensä Sanariksen palstalla. Outo ihminen.

        Onko poistettu jokin kommentti?


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Vuoden viimeinen kovis: Brigitta Kalpa,3-.

        Odotettavissa melko hyvä pääkuvaidea, mutta tuskin vuoden paras.
        Koska luettelen hänen ristikkonsa viimeisenä, ei aiheuta juurikaan muutoksia nykyiseen listaukseen.

        Viimeinen ristikko ei ollut pääkuvan osalta minusta vuoden paras, mutta kylläkin parhaimpia. Kahden ristikon ratkaisusanojen esille laittaminen menee vuoden 2023 puolelle.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Joku voisi mainostaa Sanarisin foorumissa, että netistä löytyy kaikki vuoden 2022 23.12.2022 edeltävät IS-kovisten pääkuvista johdetut sanat/ratkaisulauseet. Näin kukin voisi sanoa oman mielipiteensä siitä, onko Jaska oikeassa vai ei. Tuskin kukaan muistaa yli 40 ristin pääkuvista johdettuja sanoja ulkomuistista.

        Jaska ja mahdollisesti jotkut muut Sanarisin foorumin käyttäjät lienevät eniten asiasta kiinnostuneita, mutta eivät tiedä listan olemassa olosta.

        Tämän näemmä joku kopioi sellaisenaan Sanarisin foorumiin uutena säikeenä nimimerkillä Noita nokinenä - tuskin säilyy, koska on kopio täältä.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Tämän näemmä joku kopioi sellaisenaan Sanarisin foorumiin uutena säikeenä nimimerkillä Noita nokinenä - tuskin säilyy, koska on kopio täältä.

        Tapio taas häiriköimässä pääpalstalla, ei mitään häpyä, ikävää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tapio taas häiriköimässä pääpalstalla, ei mitään häpyä, ikävää.

        "IS-ristikoiden pääkuvalsuseet" ei ole aloittamani - sen tänään kirjoitin, jotta joku ei luule säiettä aloittamakseni. Epäilen, että joskus nimimerkkiä Jokke käyttänyt henkilö on tänään kahdesti häiriköinyt Ekin foorumissa.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        "IS-ristikoiden pääkuvalsuseet" ei ole aloittamani - sen tänään kirjoitin, jotta joku ei luule säiettä aloittamakseni. Epäilen, että joskus nimimerkkiä Jokke käyttänyt henkilö on tänään kahdesti häiriköinyt Ekin foorumissa.

        Toki jonkun laittamat säikeet johtuvat Tapio-Huuhaa
        2022-12-30 17:34:54 kommentista. Mutta ei tekstieni kopiointi suoraan tai minina esiintyminen ole muuta kuin jonkun muun kuin minun trollausta.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Toki jonkun laittamat säikeet johtuvat Tapio-Huuhaa
        2022-12-30 17:34:54 kommentista. Mutta ei tekstieni kopiointi suoraan tai minina esiintyminen ole muuta kuin jonkun muun kuin minun trollausta.

        Saattaa peräti olla kolmas yritys.
        2022-12-31 12:17:51

        Tapio huijasi taas jonkun nolaamaan itsensä Sanariksen palstalla. Outo ihminen.


        Tuohon liittyvää kommenttia tai säiettä en löytänyt, mutta äkkiähän niitä poistetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapio taas häiriköimässä pääpalstalla, ei mitään häpyä, ikävää.

        Tapiolla on kiima päällä kuvalauseista. Ei pysty pidättelemään.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Saattaa peräti olla kolmas yritys.
        2022-12-31 12:17:51

        Tapio huijasi taas jonkun nolaamaan itsensä Sanariksen palstalla. Outo ihminen.


        Tuohon liittyvää kommenttia tai säiettä en löytänyt, mutta äkkiähän niitä poistetaan.

        Porttikielto on porttikielto, anna pääpalstan moderaattorien tehdä työnsä ja kunnioita saamaasi hyvin ansaittua porttikieltoa.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Toki jonkun laittamat säikeet johtuvat Tapio-Huuhaa
        2022-12-30 17:34:54 kommentista. Mutta ei tekstieni kopiointi suoraan tai minina esiintyminen ole muuta kuin jonkun muun kuin minun trollausta.

        No lopeta bulvaanien ja kätyreiden värvääminen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Porttikielto on porttikielto, anna pääpalstan moderaattorien tehdä työnsä ja kunnioita saamaasi hyvin ansaittua porttikieltoa.

        Kyse on siitä, että joku foorumia lukeva saattaa luulla jonkun trollin nimissäni aloittamaa säiettettä aloittamakseni. Moderaattori toki tietää, että en säiettä kirjoittanut enkä minä moderaattorin takia kommenttiani laittanut. Enää sitä trollisäiettä ei ole kuten ei aempiakaan trollisäikeitä.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kyse on siitä, että joku foorumia lukeva saattaa luulla jonkun trollin nimissäni aloittamaa säiettettä aloittamakseni. Moderaattori toki tietää, että en säiettä kirjoittanut enkä minä moderaattorin takia kommenttiani laittanut. Enää sitä trollisäiettä ei ole kuten ei aempiakaan trollisäikeitä.

        Mistä kukaan tietää mikä tapio on aito tapio ja mikä feikkitapio ja onko tapiota feikkitapioksi syyllistävä tapio sekään aito. Kuitenkin vahva halu on pääpalstalle päästä päsmäröimään, vaikka pysyvä porttikielto on asetettu, jolloin moraalia omaava ihminen ymmärtäisi pysyä kokonaan pois pääpalstalta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä kukaan tietää mikä tapio on aito tapio ja mikä feikkitapio ja onko tapiota feikkitapioksi syyllistävä tapio sekään aito. Kuitenkin vahva halu on pääpalstalle päästä päsmäröimään, vaikka pysyvä porttikielto on asetettu, jolloin moraalia omaava ihminen ymmärtäisi pysyä kokonaan pois pääpalstalta.

        Eihän se ole päsmäröintiä, että kertoo, että ei ole jotain kirjoittanut - se ei ole moderaattorille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No lopeta bulvaanien ja kätyreiden värvääminen.

        Se ei tosiaan toimi. Jos täällä pyydän jotakuta kirjoittamaan, joku kopioi tekstini
        tai feikkaa minua.

        Yhtä henkilöä pyysin kirjoittamaan tämän säikeen asiasta mainiten, että 2022 IS:n kovisten 23.12.2022 edeltävien ristikoiden pääkuvista johdetut ratkaisusanat löytyvät netistä.

        Eki poisti /poistatti kommentin tulkiten kommentin kirjoittamakseni tai siksi, että se epäsuorasti viittasi sivustooni, jossa pääkuvista johdetut ratkaisusanat on esillä. Mitään epäsuoraakaan viittausta Eki ei sivustolleni salli keneltäkään.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Se ei tosiaan toimi. Jos täällä pyydän jotakuta kirjoittamaan, joku kopioi tekstini
        tai feikkaa minua.

        Yhtä henkilöä pyysin kirjoittamaan tämän säikeen asiasta mainiten, että 2022 IS:n kovisten 23.12.2022 edeltävien ristikoiden pääkuvista johdetut ratkaisusanat löytyvät netistä.

        Eki poisti /poistatti kommentin tulkiten kommentin kirjoittamakseni tai siksi, että se epäsuorasti viittasi sivustooni, jossa pääkuvista johdetut ratkaisusanat on esillä. Mitään epäsuoraakaan viittausta Eki ei sivustolleni salli keneltäkään.

        Ekin foorumissa on asiaan suoraan liittyen poistettu 2-3 säikettä, 3 täysin tuntemattoman henkilön kommenttia kommenttia ja yksi nettitutun poistettu kommentti.

        Lisäksi on poistettu yksi kommenttini, jossa vain kerroin, etten itse nostanut asiaa esille.

        On kuitenkin kiva nähdä, että joku nosti asian uudestaan esille säikeessä "IS Viikonloppu 31.12.2022.-1.1.2023" viitaten Jaskan kommenttiin ja kirjoittamalla siihen liittyen:

        "Tapio on avannut äänestyksen takiasi. Kaikki on kerätty toisaalle arvioitavaksi."

        Pyntöön nostaa esille asia Sanarisin foorumissa on vastattu, mutta asian esille nostaminen on väliaikaista, jos viimeisinkin nosto poistetaan. Todennäköisdxti siitä tulee viides asiaan liittyvä poistettu kommentti.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ekin foorumissa on asiaan suoraan liittyen poistettu 2-3 säikettä, 3 täysin tuntemattoman henkilön kommenttia kommenttia ja yksi nettitutun poistettu kommentti.

        Lisäksi on poistettu yksi kommenttini, jossa vain kerroin, etten itse nostanut asiaa esille.

        On kuitenkin kiva nähdä, että joku nosti asian uudestaan esille säikeessä "IS Viikonloppu 31.12.2022.-1.1.2023" viitaten Jaskan kommenttiin ja kirjoittamalla siihen liittyen:

        "Tapio on avannut äänestyksen takiasi. Kaikki on kerätty toisaalle arvioitavaksi."

        Pyntöön nostaa esille asia Sanarisin foorumissa on vastattu, mutta asian esille nostaminen on väliaikaista, jos viimeisinkin nosto poistetaan. Todennäköisdxti siitä tulee viides asiaan liittyvä poistettu kommentti.

        Mitäpä luulet Sanariksen väen ajattelevan sinusta kun pyytelet täällä muita nostamaan asioitasi esille heidän palstallaan? Varmaan ajattelevat, että onpas kiva kaveri. Annetaanpa sille kirjoitusoikeudet takaisin. Vai pistävätkö kädet kyynärpäitä myöten ristiin kun saivat sinut pois sieltä. Joku kiteytti asian hyvin - palsta muuttuu esimerkilliseksi kun Tapio poistuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä luulet Sanariksen väen ajattelevan sinusta kun pyytelet täällä muita nostamaan asioitasi esille heidän palstallaan? Varmaan ajattelevat, että onpas kiva kaveri. Annetaanpa sille kirjoitusoikeudet takaisin. Vai pistävätkö kädet kyynärpäitä myöten ristiin kun saivat sinut pois sieltä. Joku kiteytti asian hyvin - palsta muuttuu esimerkilliseksi kun Tapio poistuu.

        Harmitti se, että Jaska niin itsevarmasti määrittelee sen, mikä on onnistunein.

        Eki kyllä kovin herkkähipiäisesti poisti nimjmerkin Noita Nokinenä kommentin, jonka mainitsin 2023-01-02 08:36:15.

        Ekille tuntu olevan kaksi asiaa tabu. Suurin tabu on minä - ei saisi mainita, että minä jotain jossakin kerron. Eki on yhden Jaskan (ivallisen) minuun liittyvän kommentin säästänyt.

        Tosin olisi Eki saattanut poistaa Noita Nokinenän kommentin, vaikka siinä ei nimeäni olisi mainittu eli olisi esitetty esim. seuraavassa muodossa:

        "Toisaalla on avattu äänestys vuoden 2022 parhaista pääkuvaideoista. Kaikki on kerätty arvioitavaksi."

        Noita Nokinenähän kirjoitti aiemmin provisoivasti ja nimimerkin kommentteja poistettiin. Eki on luokitellut nimimerkin kaikki kommentit trollikommenteiksi. Ehkä nimimerkin vaihtokaan ei toiminut, sillä ip-osoitteita tarkkaillaan.

        Toinen tabuhan on ristikkolehtien tuottaminen digitaalisesti. Kun Eki itse ei aio niitä tuottaa, itse asiasta ei hänen foorumissaan saa keskustella.


    • Huomattava on, että kysyn pääkuvaideaa, jossa olennaista on sekä pääkuva että mitä ratkaisusanoja siitä johdetaan.

      23,12.2022 ratkaisusanoja pidän erinomaisina, mutta pääkuva, joka on vain tämä liittyy tähän -tyylinen, pudottaa minulla rajusti arvosanaa. Itse pääkuva on mitään sanomatomman tylsä kuten myös puhekuplan teksti. Jos pääkuvassa olisi muulla tavoin johdettu ratkaisusanat, olisin pitänyt kokonaisuutta parempana. Vaikka hieno ratkaisusanaan liittyvä maisema + henkilö asiapaperin kanssa, jossa lukee YHDENSUUNTAINEN.

      Yhdessä ristikossa ei ole sanaketjuja ( sana & sana) tai ratkaisukauseita, mutta sillä on silti idea.

      • Anonyymi

        Se oli koviksen uusi idea. Jos se olisi selitetty, se ei olisi ollut kovis. Kyllä, saat olla omaa mieltä, ei siitä ole kyse vaan siitä, että väitteistäsi huolimatta laatija oli päättänyt oikein, jos katsotaan yleistä mielipidettä. Vika ei ole laatijassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se oli koviksen uusi idea. Jos se olisi selitetty, se ei olisi ollut kovis. Kyllä, saat olla omaa mieltä, ei siitä ole kyse vaan siitä, että väitteistäsi huolimatta laatija oli päättänyt oikein, jos katsotaan yleistä mielipidettä. Vika ei ole laatijassa.

        En nyt ymmärrä, miten pääkuvaan liitettynä tämä liittyy tähän -tyyppinen idea olisi välkky idea. Eihän se ole muuta kuin laajennus kahden ratkaisusanan tuovasta tämä liittyy tähän -tyyppisestä vihjeestä. Kaksoismerkitys ei minusta nosta suuremmin arvoa.

        Ekin 15.10.2022 kuminauhakuva sisälsi mielestäni hauskempia monimerkityksellisyyksiä - itse pääkuvakin voi nähdä eri tavoin, koska kuminauhojen sijasta kuvan saattoi ymmärtää spagettikasaksi.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        En nyt ymmärrä, miten pääkuvaan liitettynä tämä liittyy tähän -tyyppinen idea olisi välkky idea. Eihän se ole muuta kuin laajennus kahden ratkaisusanan tuovasta tämä liittyy tähän -tyyppisestä vihjeestä. Kaksoismerkitys ei minusta nosta suuremmin arvoa.

        Ekin 15.10.2022 kuminauhakuva sisälsi mielestäni hauskempia monimerkityksellisyyksiä - itse pääkuvakin voi nähdä eri tavoin, koska kuminauhojen sijasta kuvan saattoi ymmärtää spagettikasaksi.

        Monen mielestä vuoden tai kaikkien aikojen paras idea ja sinusta ei todellakaan hyvä idea, nämä asiat jo tiedetään. Olisiko ero siinä, että yleensä tuo idea on laatijalle tullut eteen vahingossa, mutta tässä se on ollut alkusysäyksenä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Monen mielestä vuoden tai kaikkien aikojen paras idea ja sinusta ei todellakaan hyvä idea, nämä asiat jo tiedetään. Olisiko ero siinä, että yleensä tuo idea on laatijalle tullut eteen vahingossa, mutta tässä se on ollut alkusysäyksenä?

        Kyllä vihjetyyppiä jotkut laatijat kahdelle ratkaisusanalle ihan tarkoituksellisesti voivat käyttää. Tuskin tyypin käyttö vahinko on koskaan. Aina voi laittaa eri vihjeet.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kyllä vihjetyyppiä jotkut laatijat kahdelle ratkaisusanalle ihan tarkoituksellisesti voivat käyttää. Tuskin tyypin käyttö vahinko on koskaan. Aina voi laittaa eri vihjeet.

        Viimeinen lause pitää paikkansa. Muut ovat täyttä spekulaatiota.


    • Yritin laittaa pääkuvista johdettujen sanojen listan myös tänne. Täällä on 5000 merkin rajoitus/kommentti. Olisin joutunut jakamaan listan kolmeen osaan, mutta en saanut lähetettyä eteenpäin lähes maksimaalisen pitkiä kommentteja. Jos täällä joku haluaa tehdä omia listoja, pitää käydä säikeen johdannossa mainitulla foorumini säikeellä.

    • Osa 1
      Antti Skytän ehdokkaat:

      1. 12.3.2022.

      Kuvassa on punaisia olioita, jotka vinkuvat "Iii..." (n. 40-50 kpl I-kirjaimia).

      EHKÄ ALKUKOTI LÖYTYI VINKUINTIASTA
      ÄÄNESTÄ PÄÄTELLEN OVAT HIPPULOITA

      2. 27.8.2022

      Kuvassa on lavalla härkä ja juontaja sanoo: "Sain huikean hyvän pyörähdysesityksen. Varsinkin, kun tuo elukka on show:ssa"

      MUKANA HÄRÄNPYLLYÄ HEITTÄVÄ HÄRKÄ
      ARTISTILLA SUPERKUPERKEIKKAKEIKKA

      3. 2.7.2022

      Kuvana on Teuvo Salminen piirtämä karikatyyrinen kasvokuva (kuva vaikuttaa kahden tunnetun henkilön piirteiden yhdistelmältä).

      RATKONNASSA PIKKU HILJAA AUKENEVA
      PÄÄKUVA IHAN SELVÄSTI PÄÄKUVA

      4. 8.10.2022

      Kuvassa vasemmalla on mopoilija, joka sanoo: "Kyllä tämä sopii myös kisällin juhliin." Kuvassa oikealla on kolme pappia, joista yksi sanoo: "Meitä tukiroolissamme kiinnostaa roskapuhe."

      APUPAPPIPOPPOO PUPUN PAULOISSA
      PAPPAMOPOPA OPPIPOJAN PIPPALOISSA

      5. 7.5.2022

      Kuvassa lukee XI.

      JOHTAJAHAHMOT ITÄISILTÄ MAILTA
      SARJOISSAAN JOOSEF SEKÄ MARRASKUU

      6. 15.1.2022

      Puhekuplassa on teksti: "Läiskin lopulta leppeästi lavolla."

      TOTEUTETAAN VIHDOINKIN
      VASTALAUSE

      7. 17.12.2022

      Kuvassa on pylväs, jos on kaksi tienviittaa. Toisessa lukee KUNTORATA ja toisessa "Asetie".

      REITTINÄ ARMEIJAN ORGANISAATIOSSA
      RISTIRIITAISUUS PAIKALLISHALLINNOSSA

    • Osa 2

      Erkki Vuokilan ehdokkaat:

      8. 15.10.2022

      Kuvassa on kasa vaaleanruskeita kuminauhoja (muistuttaa spagettikasaa).

      MAUSTERISKIT
      JYMYVAARAT

      9. 20.8.2022

      Kuvassa on kettu istumassa tuolissa sekä teksti "Kuvasta tulee viisi sanaa!"

      KETTUOLIOVELAJI

      10. 8.1.2022

      Tässä on neljän kuvan pääkuvasarja. Ylhäällä vasemmalla pariskunta istuu sohvalla ja nainen ajattelee "Pitäisikö kertoa, että koronatestini on positiivinen". Ylhäällä keskellä on kuva, jossa julkkis antaa jollekulle nimikirjoituksen. Ylhäällä oikealla on nainen ruokatarjottimen kanssa. Alhaalla mies lukee kyynelehtien IS:ää.

      ALTIS KÄMPPIS
      TAVIS & JULKKIS
      ERIKOISKASVIS
      RUOKIS l. SAFKIS
      LIIKKIS ILTIS

      11. 28.5.2022

      Iittalan tekemällä lautasella on juustoraasteellinen parsapestopasta.

      PARSAPESTOPASTA
      RAASTE RIPOTELTU
      VALKOINEN VOKAALI PUNAISELLA

      12. 10.12.2020

      Kuvassa on saki-apina, joka sanoo: "Myymäläetsivä siirsi minut vaivihkaa sivuun"

      SAKIN HIVUTUSTA
      PITKÄKYNTINEN

      13. 5.3.2022

      Ristikossa oikealla kuvassa on Linda Evangelista ja alhaalla kuvassa on evankelista Jippu (Meri-Tuuli Elorinne).

      EVANGELISTA
      EVANKELISTA

      14. 12.11.2022

      Kuvassa on mukulakivikatua, jossa lukee neljälle riville jaettuna MUKU LAKI VIKA TU.

      LEGITIIMI
      OSITUKSET

      15. 23.6.2022

      Kuvassa on (kylä)neidonkieli.

      KARKEAKARVAINEN
      KYLÄNEIDONKIELI

      Ilmo Juhani Liljeroos -tiimin ehdokkaat:

      16. 19.11.2022

      Kuvassa on kaksi poliisia passissa talon edustalla sekä henkilö, joka pitelee passia ja sanoo: "18.11 tästä tuli kelpaamaton."

      KAKSI POLIISIA PASSISSA
      EILINEN PÄIVÄ PASSISSA

      17. 26.2.2022

      Kuvassa on nainen kaupassa muistilapun kanssa, jossa lukee METSÄ. Hän sanoo: "Olen kirjoittanut tähän muistilapulle vain sanan METSÄ. Mitä se voisi tarkoittaa?"

      MANDARIINI
      EDAMJUUSTO
      TALOUSPAPERIRULLA
      SIKANAUTAJAUHELIJA
      ÄIDINMAIDONKORVIKE

      17. 24.9.2022

      Ylemmässä kuvassa sadetakkinen henkilö kulkee osittain näkyvän vajan ohitse ja sanoo: "Oho. Satoikin lisää." Alhaalla vasemmalla joku valokuvaa miestä, joka yrittää peittää kasvonsa paperilla. Mies sanoo: "Jo toisen kerran totean, etten kestä enää!" ja "En halunnut naamaani lehteen!"

      VAJAA KUVASSA/VAJAA MITTA TULI TÄYTEEN
      TAASKIN KUVASSA/TAASKIN MITTA TULI TÄYTEEN

      19. 9.4.2022

      Kuvassa on Teuvo Salminen piirtämä karikatyyri Paavo Lipposesta.

      TARJAN SEURAAJAKSI YRITTÄNYT PAAVO
      NOKALLINEN KENKÄ TAI PIENI HAAVI

      20. 18.6.2022

      Vasemmalla on meteorologi Anniina Valtonen ja oikealla Kerttu Kotakorpi. Säätilat ovat erilaisia.

      SÄÄTYYPPI VAIHTUI

    • Osa  3
      Teemu Pallosen ehdokkaat:

      21. 26.11.2022

      Pääkuvana on puhekupla, jossa lukee: "Kumpi nyt onkaan ensin... No joka tapauksessa molempia tästä löytyy."

      Pääkuvasta ei suoraan johdeta sanoja, mutta pääkuvan pohjalta sinne tänne ristikkoa pitää kirjoittaa yhteen ruutuun joko KANA tai MUNA. Vaihtoehtoisesti pitää piirtää sanoja vastaavat kuvat, . Alla pääkuvaan liittyvät ratkaisusanat. 

      TERVEELISEMPIÄ JALOSTEITA -> LUOKIT, KOULUSSA -> AAVAUS, MESSISSÄ -> MUOLO, TUNNELIN KOHTA -> ALI, MISKA -> HAA, KUOPALTA -> HIEJO, kuva porkkananenäisestä lumiukosta -> PORK, PEITTEELLISIÄ -> PUSSILAT, LINTU -> EARAS, HEVOSEN HIHNA -> RIIRU, LIHAA -> SIUTA, kuva kansiota pitävästä naisesta -> VIRINEN, LURJUS -> LJA, TIEHYT -> KYYNELVA

      Onnistuneempi tämän tyyppinen ristikko laatijalta oli mielestäni 18.4.2020.

      22. 19.2.2022

      Kuvassa on kirkuva nainen.

      KILJAHTAMINEN
      IIIIIIIIIIIIK
      KAUHISTUTTAVA

      23. 11.6.2922

      Kuvassa on katukyltti, jossa lukee "Voimakuja Kraftgränden".

      KOOKOS & MUNA & MAAPÄHKINÄ
      YRTTI & KAAKAO
      PERSILJA & RAPU & VALKISIPULI

      24. 23.12.2022

      Kuvassa mies osoittelee sormellaan ratkaisulauseiden alkukohtia ja sanoo: "Koska tein tuolla tavalla, niin..."

      OSTIN VAIN MENOLIPUN ISLANTIIN
      TULEN JA JÄÄN MAAHAN

      25. 19.3.2022

      Kuvassa on golfradan väylä no 11 aloituskyltti. Väylän ihannetulos on kolme ja väylän nimi on SARAS.

      IHANNETULOS KOLME
      PALINDROMIGOLFVÄYLÄ

      26. 16.4.2022

      Kuvassa on jyrkkäharjakattoinen rakennus, jonka katto on korjauksen alaisena.

      KORKEALLA OLEVAT
      KATTOREMONTTI
      OSAAMISALUEET
      KALTEVA PINTA

      27. 22.1.2022

      Kuvassa on viidakko, johon on lisätty §-merkkejä.

      PYKÄLÄVIIDAKKO
      LIAANIT

      28. 1.10.2022

      Kuvassa on lyhtypylvääseen virtsaava buldoggi.

      BULDOGGIYKSILÖ
      VIRTSANPYLVÄS

      29. 3.9.2022

      Kuvassa on suu ammollaan oleva virtahepo.

      OTUS SUURISUINEN
      KITA AMMOTTAVANA
      YKSI LAUMAELUKKA

      30. 9.7.2022

      Kuvassa on auringonkukkapelto.

      KORKEITA KASVEJA
      AURINGONKUKKAPELTO
      IHANA MAASEUTUALUE

      31. 14.5.2022

      Kuvassa on vaatetettu piru, joka sanoo: "Tämä kestää tultakin!"

      ASBESTIKANGAS.

      Kuva on  pääkuvakokoa, mutta sillä on vain kuvituksellinen merkitys. Vihjeen sisältämän asian olisi voinut esittää tavanomaisena vihjekuvana, vaikka esille ottamanani pienennöstä hieman leikaten. Kuvaan liittyy vitsi, minkä takia kuva lienee nostettu visuaaliseksi pääkuvaksi.

    • Osa  3
      Teemu Pallosen ehdokkaat:
      21. 26.11.2022

      Pääkuvana on puhekupla, jossa lukee: "Kumpi nyt onkaan ensin... No joka tapauksessa molempia tästä löytyy."

      Pääkuvasta ei suoraan johdeta sanoja, mutta pääkuvan pohjalta sinne tänne ristikkoa pitää kirjoittaa yhteen ruutuun joko KANA tai MUNA. Vaihtoehtoisesti pitää piirtää sanoja vastaavat kuvat, . Alla pääkuvaan liittyvät ratkaisusanat. 

      TERVEELISEMPIÄ JALOSTEITA -> LUOKIT, KOULUSSA -> AAVAUS, MESSISSÄ -> MUOLO, TUNNELIN KOHTA -> ALI, MISKA -> HAA, KUOPALTA -> HIEJO, kuva porkkananenäisestä lumiukosta -> PORK, PEITTEELLISIÄ -> PUSSILAT, LINTU -> EARAS, HEVOSEN HIHNA -> RIIRU, LIHAA -> SIUTA, kuva kansiota pitävästä naisesta -> VIRINEN, LURJUS -> LJA, TIEHYT -> KYYNELVA

      Onnistuneempi tämän tyyppinen ristikko laatijalta oli mielestäni 18.4.2020.

      22. 19.2.2022

      Kuvassa on kirkuva nainen.

      KILJAHTAMINEN
      IIIIIIIIIIIIK
      KAUHISTUTTAVA

      23. 11.6.2922

      Kuvassa on katukyltti, jossa lukee "Voimakuja Kraftgränden".

      KOOKOS & MUNA & MAAPÄHKINÄ
      YRTTI & KAAKAO
      PERSILJA & RAPU & VALKISIPULI

      24. 23.12.2022

      Kuvassa mies osoittelee sormellaan ratkaisulauseiden alkukohtia ja sanoo: "Koska tein tuolla tavalla, niin..."

      OSTIN VAIN MENOLIPUN ISLANTIIN
      TULEN JA JÄÄN MAAHAN

      25. 19.3.2022

      Kuvassa on golfradan väylä no 11 aloituskyltti. Väylän ihannetulos on kolme ja väylän nimi on SARAS.

      IHANNETULOS KOLME
      PALINDROMIGOLFVÄYLÄ

      26. 16.4.2022

      Kuvassa on jyrkkäharjakattoinen rakennus, jonka katto on korjauksen alaisena.

      KORKEALLA OLEVAT
      KATTOREMONTTI
      OSAAMISALUEET
      KALTEVA PINTA

      27. 22.1.2022

      Kuvassa on viidakko, johon on lisätty §-merkkejä.

      PYKÄLÄVIIDAKKO
      LIAANIT

      28. 1.10.2022

      Kuvassa on lyhtypylvääseen virtsaava buldoggi.

      BULDOGGIYKSILÖ
      VIRTSANPYLVÄS

      29. 3.9.2022

      Kuvassa on suu ammollaan oleva virtahepo.

      OTUS SUURISUINEN
      KITA AMMOTTAVANA
      YKSI LAUMAELUKKA

      30. 9.7.2022

      Kuvassa on auringonkukkapelto.

      KORKEITA KASVEJA
      AURINGONKUKKAPELTO
      IHANA MAASEUTUALUE

      31. 14.5.2022

      Kuvassa on vaatetettu piru, joka sanoo: "Tämä kestää tultakin!"

      ASBESTIKANGAS.

      Kuva on  pääkuvakokoa, mutta sillä on vain kuvituksellinen merkitys.

    • Osa 4

      Juha Hyvösen ehdokas:

      32. 30.7.2022

      Kuvassa on wc-paperirulla, jossa lukee neljällä rivillä: "vedä repäise taittele pyyhi"

      HÄTÄTAPAUKSESSA TARPEEN TULLEN TARPEEN
      WCHYGIENIATUOTELUETTELO

      Kari Vaalamon ehdokkaat:

      33. 4.6.2022

      Kuvassa on rypsi-/rapsipelto, jossa osa mesipistiäisistä lojuu kuolleina maassa.

      NEONIKOTINOIDIKUOLEMAT
      MESIPISTIÄISET

      34. 29.1.2022

      Kuvassa on teksti KAUKANA TÄSTÄ?

      HYVIS

      Vihjeeseen liittyvä tekstin sisältämä kuva ei kooltaan eroa merkittävästi ristikon muista vihjekuvista, joten vihjekuvalla ei ole kunnollista kuvituksellista merkitystä. Vihje kuvaa ristikon olemusta, mutta ei minusta aivan merkinnän arvoisesti. Vastaavia vihjeitä ristikoista löytyy ilman merkintääkin. Ehkä vihjeen ja ratkaisusanan muodostaman vitsin vuoksi nostettu ikään kuin pääkuvaksi.

      Jari Keräsen ehdokkaat:

      35. 16.7.2020

      Kuvassa kaksi miestä kättelee. Vasemmanpuoleinen sanoo: "Veisin maata yhteen suuntaan." Oikeanpuoleinen sanoo: "Käytän maata saadakseni tuloksia."

      IDÄTTÄJÄ
      LÄNNESTÄJÄ

      36. 26.3.3022

      Nainen ja mies katsovat naista esittävää alastonpatsasta. Nainen vasemmalla sanoo: "Upea?" Mies oikealla sanoo: Kallis?"

      MAKSANEE MALTAITA
      MITEN MUODOKAS MUISTOPATSAS

      37. 22.10.2022

      Puhekuplapari, jossa ylemmässä on teksti: " Keränen. Etkö muka pääkuvaa keksinyt?" Hieman alemmassa lukee: "Eihän tässä ole henkeä!"

      SAPISKAT
      SIELUTON

      Sanat menevät ristikkäin ja jos puhekuplia tarkastellaan yhdessä, niissä on yhdistävä ajatus. Kohta minusta vastaa pääkuvaa, josta on johdettu kaksi sanaa. Idea on itse asiassa varsin hyvä, itseironinen. Koska väitetään, että ei ole pääkuvaa, olisi ollut sisällöllisesti ristiriitaista merkitä ratkaisusanojen taustavärillä. Minusta yläkulman kaksi puhekuplaa muodostavat piilopääkuvan.

    • Osa 5
      Osa 5
      Arto Kuivasen ehdokkaat:

      38. 2.4.2022

      Pääkuvina on kuvasarja. Vasemmalla ylhäällä on puhekuplapari "Kappas, onpa se suuri!" ja "Numero 48!" Oikealla ylhäällä on rikkoutuvan esineen ääniä (lihavoitu on hieman isommalla fontilla): "Räks! Kilin!" ja "Ei, kultaseni! Älä!" Vasemmalla alhaalla on pääkipua valittava aave, joka sanoo: "Oijoijoi! Auuuu!"

      ISOJALKAHAVAINTO
      LENTÄVÄ LAUTANEN
      TOSI KOVA AAVESÄRKY

      39. 3.12.2022

      Pääkuvina on puhekuplasarja. Vassemmalla ylhäällä on puhekuplapari "Hei, älä heitä!" ja "Plumps!". Oikealla ylhäällä lukee: "Tämä on nyt vain tällaista. En minä oikein osaa mitään. Kahvikin minulla jäähtyy aina kuppiin." Vasemmalla alhaalla lukee: "Aika aikaansa kutakin..."

      KIRVES KAIVOON KUITENKIN
      VARMASTI KAUNIS
      VAARAN PAIKKA PÄSSILLE

      40. 5.1.2022

      Pääkuvina on kuvasarja. Vassemmalla ylhäällä on koira, joka ääntelee: "Hauhauhau! Rrrrr! Räyh, väyväy! Hau, hau, hau! Grrrr..." Oikealla ylhäällä laatikkoruokaa syövä kana ääntelee: "Kot. Kot!" Laatija on laittanut ääntelylle selityksen: "Onhan niitä täälläkin! Ovat vain kypsiä!" Vasemmalla alhaalla on sydämen muotoisen ulkohuusin aukon takaa kurkistava henkilö, joka sanoo: "Ai, hei, Arto! Odota hetki. Minulla menee vielä jonkin aikaa. Vatsa vaivaa."

      TURVALLINEN RAPSUTETTAVA
      SOKEA KENTIES
      TUNTEEKO YSTÄVÄN

      41. 17.9.2022

      Kuvassa on maantie, jossa oikealla on suoraan menevän auton varjokuva. Aurinko paistaa auton takaa.

      AURINGOT PAISTAVAT PEILEISSÄ
      AUTOA VARJOKUVA PAKENEE

      42. 23.7.2022

      Kuvassa on puhekupla, jossa on neljälle riville jaettu teksti (ylin sana on hieman muita isommalla fontilla, tässä lihavoituna): "Yti Saatko siitä hokeman?"

      KYLLÄ LÄHTEE

      Brigitta Kalvan ehdokkaat:

      43. 21.5.2022

      Kuvassa on villakoira.

      VOI PUTKAHTAA MIELEEN
      YTIMENSÄ RATKAISEVASSA ROOLISSA

      44. 31.12.2022

      Kuvassa on amiraaliperhonen laskeutuneena sinipunaiselle kukalle.

      Sanat otetaan esille säikeessä "IS Viikonloppu 31.12.2022.-1.1.2023", https://keskustelu.suomi24.fi/t/17686813/is-viikonloppu-31-12-2022--1-1-2023

      45. 12.2.2022

      Kuvassa on tähtitaivas.

      NASAN & URSAN TÄHYSTÄMÄ
      SATELLIITTIEN SÄVYTTÄMÄ

    • Nyt on viidessä osassa kun oli pakko jakaa noin moneen osaan. Emojit eivät tulleet mukaan seuraavassa ristikossa, joten tässä teksteinä:

      21. 26.11.2022 Teemu Pallonen

      TERVEELISEMPIÄ JALOSTEITA -> LUO-MUNA-KIT, KOULUSSA -> AA-MUNA-VAUS, MESSISSÄ -> MU-KANA-OLO, TUNNELIN KOHTA -> KANA-ALI, MISKA -> HAA-KANA, KUOPALTA -> HIE-KANA-JO, kuva porkkananenäisestä lumiukosta -> PORK-KANA, PEITTEELLISIÄ -> PUSSILA-KANA-T, LINTU -> E-MUNA-ARAS, HEVOSEN HIHNA -> RII-MUNA-RU, LIHAA -> SI-KANA-UTA, kuva kansiota pitävästä naisesta -> VIR-KANA-INEN, LURJUS -> KANA-LJA, TIEHYT -> KYYNEL-KANA- VA

      • Anonyymi

        Se on tuo yksi elukka kirjoitettu väärin, tuskin ollut itse ristikossa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on tuo yksi elukka kirjoitettu väärin, tuskin ollut itse ristikossa!

        Jos tarkoitat 20.8.2022 Ekin ristikkoa, siinä ratkaisusana on KETTUOLIOVELAJI

        KETTU, TUOLI, OLIO, OVELA, LAJI - siinä on viisi limitettyä sanaa.

        Vai tarkoitatko jotain muuta ristikkoa? Olen yrittänyt laittaa kaikki ratkaisusanat oikein kuten myös pääkuvien selitykset. Sivuillani voin korjata mahdolliset virheet, mutta täällä en aiemmin kirjoittamaani voi oirjata. Siksi piti tehdä yksi paikkokin.

        2022 on ristikoissa ollut seuraavat eläimet (listattu ilmestymisjärjestyksessä):

        5.1.2022: koira ja kanoja
        21.5.: villakoira
        20.8.2022: kettu
        3.9.2022: virtahepo
        1.10.2022: buldoggi (ehkä englanninbuldoggi, mutta en ole alan asiantuntija, joten voi olla jokin muukin buldoggi)
        12.10: saki (apina)
        31.12.2022: amiraaliperhonen


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Jos tarkoitat 20.8.2022 Ekin ristikkoa, siinä ratkaisusana on KETTUOLIOVELAJI

        KETTU, TUOLI, OLIO, OVELA, LAJI - siinä on viisi limitettyä sanaa.

        Vai tarkoitatko jotain muuta ristikkoa? Olen yrittänyt laittaa kaikki ratkaisusanat oikein kuten myös pääkuvien selitykset. Sivuillani voin korjata mahdolliset virheet, mutta täällä en aiemmin kirjoittamaani voi oirjata. Siksi piti tehdä yksi paikkokin.

        2022 on ristikoissa ollut seuraavat eläimet (listattu ilmestymisjärjestyksessä):

        5.1.2022: koira ja kanoja
        21.5.: villakoira
        20.8.2022: kettu
        3.9.2022: virtahepo
        1.10.2022: buldoggi (ehkä englanninbuldoggi, mutta en ole alan asiantuntija, joten voi olla jokin muukin buldoggi)
        12.10: saki (apina)
        31.12.2022: amiraaliperhonen

        Eipä tuossa ole kuin yksi, jonka voisi helposti kirjoittaa väärin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tuossa ole kuin yksi, jonka voisi helposti kirjoittaa väärin.

        Näemmä sanassa "bulldoggi" on kaksi L-kirjainta. Toinen L-kirjain tosiaan tippui vahingossa pois.

        Paikko osaan no 3:

        28. 1.10.2022

        Kuvassa on lyhtypylvääseen virtsaava buldoggi.

        BULLDOGGIYKSILÖ
        VIRTSANPYLVÄS

        Korjasin tuon sivuillani, mutta osaan no 3 virhe jäi.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Näemmä sanassa "bulldoggi" on kaksi L-kirjainta. Toinen L-kirjain tosiaan tippui vahingossa pois.

        Paikko osaan no 3:

        28. 1.10.2022

        Kuvassa on lyhtypylvääseen virtsaava buldoggi.

        BULLDOGGIYKSILÖ
        VIRTSANPYLVÄS

        Korjasin tuon sivuillani, mutta osaan no 3 virhe jäi.

        "Kuvassa on lyhtypylvääseen virtsaava buldoggi."?


    • Yritin itse laittaa Ekin foorumiin tämän säikeen listasta kun nettituttuni laitto poistettiin.

      Tässä ei pitäisi olla mitään sisällöllustä syytä poistoon:
      "Jaska on 23.12.2022 ja 31.22.2022 IS:n kovisten suhteen halunnut tuoda esille mielipiteensä vuoden 2022 parhaista IS:n kovisten pääkuvasta johdetuista ratkaisulauseista.

      Jotta voi kunnolla vertailla vuoden 2022 pääkuvista johdettuja ratkaisusanoja, pitäisi muistaa kaikki aiemmat pääkuvista johdetut ratkaisusanat. Vuoden 2022 31.12.2022 edeltävien ristikoiden kaikki kovisristikoiden pääkuvista johdetut ratkaisusanat on mainittu netissä ja 31.12.2022 tulee myöhemmin esille.

      Luettelo löytyy Suomi24:stä viidessä osassa esitettynä alkaen seuraavasta kohdasta:
      [viittaus tähän säikeeseen]

      Kun sen lukee, voi luoda oman mielipiteensä luotettavalta pohjalta eikä vain muistinvaraisesti."

      Jos tuon olisi lähtenyt olisi melkein kuka tahansa ja millä tahansa ip-osoitteella lähetettynä poistettu. Vain Haskan tai muun ydinporukan laittamana olisi saanut jäädä.

      • Loppu uusiksi kun tuli siansaksaa:

        "Jos tuon olisi lähettänyt melkein kuka tahansa ja millä tahansa ip-osoitteella lähetettynä, se olisi poistettu. Vain Jaskan tai muun ydinporukan laittamana olisi saanut jäädä."

        Ekilke tosiaan on tabu kaikki viittaukset kirjoittamiini asioihin. Tämän poisto oli sitten kuuden aiheen tiimoilta oleva poisto.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Loppu uusiksi kun tuli siansaksaa:

        "Jos tuon olisi lähettänyt melkein kuka tahansa ja millä tahansa ip-osoitteella lähetettynä, se olisi poistettu. Vain Jaskan tai muun ydinporukan laittamana olisi saanut jäädä."

        Ekilke tosiaan on tabu kaikki viittaukset kirjoittamiini asioihin. Tämän poisto oli sitten kuuden aiheen tiimoilta oleva poisto.

        Nimim. Noita Nokinenä nosti asian uudelleen esolle - se on Ekiltö sitten asian tiimoilta seitsemös poisto!

        Harmittaa Ekin poistomentaliteetti muitakin kun vain minua.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Nimim. Noita Nokinenä nosti asian uudelleen esolle - se on Ekiltö sitten asian tiimoilta seitsemös poisto!

        Harmittaa Ekin poistomentaliteetti muitakin kun vain minua.

        Ehkä jostain (?) syystä Eki kokee listasi uhkaksi. En kyllä ymmärrä miksi. Tai sitten mikä tahansa, järkeväkin, sinulta tuleva ajatus on tabu Ekille. Voisit yrittää myydä ajatuksen iltikselle. Ehkä he tarttuvat asiaan. Eki ei sitä voi sen jälkeen estää. Se voisi olla tavallaan kilpailu laatijoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä jostain (?) syystä Eki kokee listasi uhkaksi. En kyllä ymmärrä miksi. Tai sitten mikä tahansa, järkeväkin, sinulta tuleva ajatus on tabu Ekille. Voisit yrittää myydä ajatuksen iltikselle. Ehkä he tarttuvat asiaan. Eki ei sitä voi sen jälkeen estää. Se voisi olla tavallaan kilpailu laatijoille.

        Jos olette lukeneet Huuhaasta juttuja, niin hän on niitä ihmisiä, joille ei pidä antaa sitä kuuluisaa pikkusormea, käsi on pian mennyttä. Olisiko Eki siis vain oppinut kantapään kautta ja fiksu välttäessään kaikkia yhteyksiä? Surullistahan se Huuhaan kannalta on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olette lukeneet Huuhaasta juttuja, niin hän on niitä ihmisiä, joille ei pidä antaa sitä kuuluisaa pikkusormea, käsi on pian mennyttä. Olisiko Eki siis vain oppinut kantapään kautta ja fiksu välttäessään kaikkia yhteyksiä? Surullistahan se Huuhaan kannalta on.

        On liian julma Eki tässä asiassa. Tapio on ollut jo niin kauan pois eliittipalstalta, että Eki voisi antaa Tapiolle tilaisuuden näyttää, että on oppinut läksynsä. Kyllä Tapio jo osaa käyttäytyä paremmin kuin ennen.


    • Anonyymi

      Olet nyt kymmenen (10) päivää pakottanut tätä asiaa. Kukaan ei ole osoittanut minkäänlaista kiinnostusta asiaan. Kerro nyt ihan rehellisesti miksi jatkat jankkausta? Mielellään vähintään kymmenellä viestillä, että ei jää epäselvyyttä.

      • Minua suoraan sanoen harmitti, että Jaska ikäänkuin kaikkien puolesta määrittelee vuoden 2022 parhaat pääkuvista nousevat ratkaisulauseet.

        Itse olin eri mieltä. Halusin antaa kaikille mahdollisuuden lukea vaihtoehdot, jotta itse kukin voisi muodostaa mielipiteen muun kuin sen perusteella, mitä sattuu muistamaan. Nyt vain tuntuu, että kaikki vain peesaa Jaskaa.


    • Anonyymi

      Tapion luomaa listaa lukiessa hymy karehti huulille monessakin kohtaa. Todellisia sanataikureita ja hioutuneita timantteja on ristikoiden laatijat! Vain satunnaisesti ratkovana en itse mitenkään pysty laittamaan tehtäviä paremmuusjärjestykseen. Kaikki ovat omalla tavallaan ilmestymispäivänsä kesäisiä mansikkakakkuja.

      Toivottavasti Tapio jaksaa kaivaa aiemmilta vuosilta (2021, 2020) lisää samanlaista.

      • Anonyymi

        Toi on hyvä idea! 2000-luvun parhaat pääkuvalauseet. Tapio, saa suorittaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toi on hyvä idea! 2000-luvun parhaat pääkuvalauseet. Tapio, saa suorittaa.

        IS:n digiarkistossa koviksia on 9.1.2016 alkaen, joten voisin tehdä uusia luetteloja vain vuosilta 2016-2021 eli kaiken kaikkiaan saisin melkein katettua vuodet 2016-2022, yhteensä seitsemän vuotta.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        IS:n digiarkistossa koviksia on 9.1.2016 alkaen, joten voisin tehdä uusia luetteloja vain vuosilta 2016-2021 eli kaiken kaikkiaan saisin melkein katettua vuodet 2016-2022, yhteensä seitsemän vuotta.

        Sitten loppukesästä kun projekti salanimellä "2016-2021" on valmis ja tiedot pimeässä verkossa julkaistu niin ovikello soi ja haastemies tuo terveisiä eräältä ristikkoihin muita syvemmin uppoutuneelta firmalta.

        Oikeasti näin ei tietenkään käy. Eihän?

        No, sen näkee sitten syksyllä 🙂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sitten loppukesästä kun projekti salanimellä "2016-2021" on valmis ja tiedot pimeässä verkossa julkaistu niin ovikello soi ja haastemies tuo terveisiä eräältä ristikkoihin muita syvemmin uppoutuneelta firmalta.

        Oikeasti näin ei tietenkään käy. Eihän?

        No, sen näkee sitten syksyllä 🙂

        Vanhojen ristikoiden ratkaisusanat voi kertoa. Mitään rajoituksia ei ole annettu. Mainostahan asia Ekille olisi. Koska täällä pitää jakaa lista paloihin eikä virheitä voi korjata, pitäisi listata omassa forumissani. Ehkä laatijoittain krologisessa järjestyksessä olisi hyvä. Joka vuosi erikseen vai kerralla kaikki vuodet?


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Vanhojen ristikoiden ratkaisusanat voi kertoa. Mitään rajoituksia ei ole annettu. Mainostahan asia Ekille olisi. Koska täällä pitää jakaa lista paloihin eikä virheitä voi korjata, pitäisi listata omassa forumissani. Ehkä laatijoittain krologisessa järjestyksessä olisi hyvä. Joka vuosi erikseen vai kerralla kaikki vuodet?

        Laita kaikki tietokantaan niin sieltä taulusta voi sitten tehdä kyselyjä eri algoritmeilla ja sortteerata vaikka miten.

        Aasta ööhön ja maasta q:hun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Laita kaikki tietokantaan niin sieltä taulusta voi sitten tehdä kyselyjä eri algoritmeilla ja sortteerata vaikka miten.

        Aasta ööhön ja maasta q:hun.

        Vaatisi softan ohjelmointia jonkin verran, Ohjelmpintitaidot ovat ruosteessa.


    • Tapio-Huuhaa

      Olen tuonut esille sivuillani 2013-2015 vuosien pääkuvia ja niistä jihdettuja sanoja.

      IS:n ehkä kaikkien aikojen paras pääkuvaidea on Erkki Vuokilan ja Joonas Antilan 13.6.2015 yhdessä laatima Kovis. Ainakin se on arkistojen helmiä. Heikkoutena on muutama vähän huonoa' vihjekuva, mikä tuodaan esille anatomiassakin.
      Linkki ristikkoon löytyy Ristikon anatomiasta. - yrittäkää ensin ratkoa ristikkoa selityksiä vilkuilematta. Kertokaa, oletteko samaa mieltä.

    • Anonyymi

      Olkaa varovaisia mitä kirjoitatte tänne. Sanariksen ylläpitäjä lukee tätä palstaa koko ajan samalla ollen yhteydessä kaikkialle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6806
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2686
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2263
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      83
      1952
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe