Eräpäivä kun on 5.1.2023 niin lasku pitäisi jo näkyä. Vielä kun siitä joutuu itse vähentämään vesilaskun palautuksen ja isännöitsijän vaihdoksen takia ilmeisesti tilinumerokin muuttuu...
Haso: Onko muille tullut jo tammikuun vuokran e-lasku?
14
1108
Vastaukset
- Anonyymi
Meille jaettu huoneistoihin laput. Ensimmäisessä oli uusi vuokra ilman vesimaksua ja toisessa uusi tilinumero. Vanhaan voi vielä maksaa. Uusia vastikelappuja 1.3. ei ole ainakaan meille tullut. Jos on epäselvyyttä, kannattanee soittaa Hasoon.
- Anonyymi
On tulleet uudet vuokralaput alk.1.3. Vesiennakkoa ei ollut enää vuokrakuitissa, mitä ihmettelen. No itse epäilen, että korotus olisi näyttänyt liian kovalta silloin. Nyt vuokra nousi yli 60 e ! Se on paljon se. Ilmeisesti vesilasku tulee sitten erikseen, siitä ei ole informoitu. Ja sehän nousi tietenkin myös.
- Anonyymi
Tuossa laskettiin uuden ja vanhan lämminvesilaskun eroa ja uusi on n. 30 euroa kalliimpi vuodessa jos kulutuksemme on sama myös ensi vuonna.
Eli jos edelleen saat maksaa erillistä vesimaksua eikä ole omaa asuntokohtaista mittaria niin kuitenkin säännöstele lämpimänveden kulutustasi yhteiseksi hyväksi.
- Anonyymi
Tänään tuli kirje hasolta. Asia selvisi. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, eiks niin?
- Anonyymi
Kaikille Haso Oy.n asukkaille on tulleet riippuen muuttoajasta / vuosi uudet vastikelaskelmat ja kk summa.
Kerrotaan lähes kaikille tulee n. 1,80 € neliövuokrien korotus suuriin ja pienempiin asuntoihin.
Vesimittari talouksiin tulee huomattava kuuman veden korotus, kylmään vähemmän mutta lisää siihenkin.
Saunamaksut nousee varsin paljon, kuten talojen omat ja vuokratut autopaikat.
Mittarittomia asuintaloja ei unohdettu vesimaksut nousee myös kulutusta vastaaville tasoille, tasausta ei ole ja palautusta ei makseta! Ylijäämät kerrytetään talon kassaan, menoja varten tms.
Minusta maksuselvityksen ohessa tullut selvitys teksti oli todella hyvin ja ymmärrettävästi laadittu!
Ikävää oli kortukset, mutta ei niin pahoja vastikkeen osalta, vesi voi tuoda yllätyksiä.
Muistettava sähkölasku kulkee omaa polkuaan mutta on osa asumiskuluja sekin!
Oikein tekee mieli antaa "kiitosta" Hasoon ( allekirjoittajana) jos jatkossakin on näin selkeää ja hyvää hallintoa tämän voi kokea jo toimintaa palveluksi!
Vesilaskusta on tullut tietoa jo aikaisemmin syksyllä kun muutos mittarilaskutukseen tuli 10/2022. Mutta itse laskua odotellaan 3kk jaksoissa piakkoin tammikuussa!
Itse en vielä ole sisäistänyt miten vesilaskun kanssa toimitaan että ei tulisi ongelmia?
Miten itse voi tehdä vähennyksiä tms. jos ei tietoa omasta vedenkulutuksen määristä?
Ehkä sekin selviää kun ja jos asiat selvitetään kuten em. kirjelmä oli!
Hason tilinumero eli pankki muuttuu viimeistään 1.3.-23 kohdallamme, onko tilanne sama joka kohteessa ei tietoa.
Ps.Verratkaa edelliseen nykyinen -22 kustannusten jako kulut ym. onko huomautettavaa uuteen laskelmaan -23?- Anonyymi
Miten itse voi tehdä vähennyksiä tms. jos ei tietoa omasta vedenkulutuksen määristä?
Eikös uusi systeemi laskuta vain toteutuneesta kulutuksesta versus sähkölasku. Joten enää ei tasauslaskuja tarvita.
Uusi tilinumero voimassa jo vuoden alusta kun ainakin meidän Hasossa muuttui vuokrat kun vesimaksu poistettiin niin tammi- ja helmikuun vuokrat vähän laski ja tammikuun vuokrasta sai tehdä tasauslaskuvähennyksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös uusi systeemi laskuta vain toteutuneesta kulutuksesta versus sähkölasku. Joten enää ei tasauslaskuja tarvita.
Uusi tilinumero voimassa jo vuoden alusta kun ainakin meidän Hasossa muuttui vuokrat kun vesimaksu poistettiin niin tammi- ja helmikuun vuokrat vähän laski ja tammikuun vuokrasta sai tehdä tasauslaskuvähennyksen.Loppuvuoden -22 vuokrat eivät todellakaan laskeneet sentään, vain entisen mallin vesilaskutuksen ennakot vähennettiin ko. summasta joten maksettava määrä kyllä pysyy ennallaan, kunnes ilmoitetut korotukset tulevat voimaan vuoden alusta -23. Mutta onko laskutustapa sitten enemmän kohdennettu mittarittomiintalouksiin?
Vesilaskutus jatkuu loppuvuoden ilmoituksen mukaan 3kk.n jaksoissa edelleen, kulutusta mittarilla mitattavissa asunnoissa nyt ainakin.
Mutta jostain vähennyksistä veden laskutukseen ollut jo mainintaa, jonka asukkaat voivat tehdä itse?
Siihen täytyy perehtyä mitä se tarkalleen tarkoittaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusi tilinumero voimassa jo vuoden alusta kun ainakin meidän Hasossa muuttui vuokrat kun vesimaksu poistettiin niin tammi- ja helmikuun vuokrat vähän laski ja tammikuun vuokrasta sai tehdä tasauslaskuvähennyksen.Ei ihmeessä vuokrat/ vastikkeet ( sama asia) laskeneet kesken laskutusvuotta.
Vesimaksun ennakko vain vähennettiin ja muutettiin 3 kk laskutusväliin.
Kuten edellä todettiin jo tämä kuvio.
Mutta jos teillä jossain on asiat toisin niin sitten niihin tyydyttävä?
- Anonyymi
Todella sekavaa. Sitten tuli tammi - ja helmikuulle vielä uudet vuokrakuitit. En tiedä miten pitäisi toimia.
- Anonyymi
Auts, se asumisoikeusmaksu on siis suomeksi sanottuna kuitenkin vuokraa...
- Anonyymi
Asumisoikeusmaksu on asumisoikeusmaksu. Vastikkeeksi nimittävät vuokraa. Tämä lienee selvää. Vesimaksu kun poistui vuodelta 2023 alkaen niin vastike tietysti väheni sen 36 egee siksi tuli uudet vastimaksulaput.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asumisoikeusmaksu on asumisoikeusmaksu. Vastikkeeksi nimittävät vuokraa. Tämä lienee selvää. Vesimaksu kun poistui vuodelta 2023 alkaen niin vastike tietysti väheni sen 36 egee siksi tuli uudet vastimaksulaput.
Tuo vesimaksu on siis 2 hengen taloudesta mit enemmän porukkaa sit suurempi tietysti oli vesimaksu. Tulevat vesimaksut siis mittarin mukaan 3 kuukauden välein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo vesimaksu on siis 2 hengen taloudesta mit enemmän porukkaa sit suurempi tietysti oli vesimaksu. Tulevat vesimaksut siis mittarin mukaan 3 kuukauden välein.
Käsittäisin ilman vesimittareita vettä kuluttavat taloudet laskutetaan henkilömäärän mukaan sekä asoissa että kaup. vuokrataloissa.
Mutta vesimittarilla olevissa talouksissa veden kulutusta ei tarvitse määritellä henkilömäärän mukaan vaan automaattisesti *etäluettavat vesimittarit kertoo sen mitä kussakin asunnossa on vettä, kuumaa ja kylmää kulutettu!
Tämä pitäisi nyt olla aika selvää.
Mutta huomioikaa mittarit eivät välttämättä aina ja kaikissa kohteissa toimi kuten odotetaan. Niissä on ollut jo pitkään ongelmia, kuten yli- ja alilaskutusta jopa niin että tapahtunutta kulutusta ei ole mitattu lainkaan!
Tällöin tulee reagoida jos vedenkulutus sen myötä laskutus alkaa mennä yli ns. oletetun keskiarvon kuutiomäärät.
Tähän liittyen Hason saatekirjelmä uusien vuokran määrien kk summaan ym. kuluihin uudelle kaudelle 2023 yhteydessä oli selkokielistä tekstiä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212556- 1482234
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292202Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871603Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961536- 2861432
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379