Mistä te ruotsinkieliset lopulta taistelette, kun vaaditte muitten lapsille pakkoruotsia?

Anonyymi-ap

Mitään teiltä ei puutu, mutta pakottaa pitää. Miksi?

21

111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pakkoruotsin todellinen peruste ei ole ruotsinkieliset palvelut eikä pohjoismainen yhteistyö.

Kyse on pienen mutta varakkaan vähemmistön kannalta tärkeän näytelmän jatkamisesta. Se tuo loputtomasti etuja suru-kaksikielisille ja antaa heille uhripisteitä, kun muut eivät tietenkään ymmärrä heille sälytettyä turhaa työtä ruotsin pönittämiseksi.

• Anonyymi

Ei heillä ole mitään tarjota. Mutta ilman vaatimuksia he lakkaisivat. Tyhjäpäistä kuormaa.

• Anonyymi

"Vaadin, siis olen olemassa" -filosofiaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Vaadin, siis olen olemassa" -filosofiaa

Ovat sen ajattelun jättäneet aforismista pois, sen huomaa.

• Anonyymi

Miksi sinä vaadit pakkoenkkua ainoana ekana kielenä ?

Miksi sinä vaadit pakksuomea kielikylpykieleksi ?

Miksi vaadit muille pakkoja mutta et itse siedä niitä ?

Missä on logiikka ?

• Anonyymi

Ei englantia vaadi pieni ja itsekäs englanninkielisten joukko saadakseen palvelua vaan elämä! Englanti on maailman nuorten yhteinen etu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei englantia vaadi pieni ja itsekäs englanninkielisten joukko saadakseen palvelua vaan elämä! Englanti on maailman nuorten yhteinen etu.

Nimenomaan pakkoenglantia ehdoitta vaatii pieni ja itsekäs joukko tällä palstalla (1-2 hlöä).

Kukaan muu ei ikimaailmassa vaatisi mitään näin järjetöntä Suomessa. Englanti on suurimmassa osassa kouluja Suomessa pakollinen 1. kieli ja sitä luetaan 12 vuotta. Kaikki halukkaat lukevat. Ja niissä kouluissa, joissa se ei ole pakollinen 1. kieli, saa valita muitakin kieliä, mikä on erinomainen asia.

Miksi siis joku alkaisi vaatia pakkoenglantia Suomeen? Vaatimushan on järjenvastainen! Miksi vaatia jotakin, joka jo on?!

Ei ihme, että ette julkisuudessa juuri näitä esittele...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nimenomaan pakkoenglantia ehdoitta vaatii pieni ja itsekäs joukko tällä palstalla (1-2 hlöä).

Kukaan muu ei ikimaailmassa vaatisi mitään näin järjetöntä Suomessa. Englanti on suurimmassa osassa kouluja Suomessa pakollinen 1. kieli ja sitä luetaan 12 vuotta. Kaikki halukkaat lukevat. Ja niissä kouluissa, joissa se ei ole pakollinen 1. kieli, saa valita muitakin kieliä, mikä on erinomainen asia.

Miksi siis joku alkaisi vaatia pakkoenglantia Suomeen? Vaatimushan on järjenvastainen! Miksi vaatia jotakin, joka jo on?!

Ei ihme, että ette julkisuudessa juuri näitä esittele...

Kielten ja kansainvälisyyskasvatuksen opetusneuvosten harkittu esitys (2017)
        - englanti kaikille
        - pakkoruotsin sijaan itse valittu kieli
        - kotikielille tukea ja maahanmuuttajien kielitaidon merkityksen tunnustaminen
        - harvoihin virkoihin ruotsivaatimus

Tämä on kyllä pohdittu mahdollisimman osaavalla tasolla. Lakkaa vaatimasta pakkoruotsia muitten lapsille.

• Anonyymi

Suomenkielen ohella toinen virallinen kieli pitäisi olla englanti. Turhauttavaa opiskella kieltä, jota ei ikinä missään tarvitse. Kiusantekoa, ei muuta. Jos tänä aikana aloittaisin koulunkäynnin, kielivaatimukseni olisisivat englanti, espanja ja kiinankielestä jokin kaupankäynnissä hyödyllinen osio käyttökielen rinnalla.

• Anonyymi

Miksi et aja englantia viralliseksi kieleksi? Miksi valitat palstalla jatkuvasti? Ei kukaan täällä näitä valituksiasi noteeraa. Laita kansalaisaloite vireille, mikä estää laittamasta?

Onnea yritykseen, jos alat ajamaan englantia viralliseksi kieleksi. Enpä usko, että suomalaiset ovat kauhean innostuneita ajatuksesta.

Kiina ja espanja ovat tärkeitä kieliä osata, mutta kuinka paljon käytät kyseisiä kieliä arjessasi? Sinähän nimenomaan painotat, että kieliä pitäisi käyttää arjessa. Ja kuinka paljon käytät kyseisiä kieliä työssäsi? Eikö tämän pitäisi olla yhtenä kriteerinä sille, kuinka tärkeä kieli on osata?

• Anonyymi

Englanti on loistokieli!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Englanti on loistokieli!

Ja toimii, avaa ovia!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi et aja englantia viralliseksi kieleksi? Miksi valitat palstalla jatkuvasti? Ei kukaan täällä näitä valituksiasi noteeraa. Laita kansalaisaloite vireille, mikä estää laittamasta?

Onnea yritykseen, jos alat ajamaan englantia viralliseksi kieleksi. Enpä usko, että suomalaiset ovat kauhean innostuneita ajatuksesta.

Kiina ja espanja ovat tärkeitä kieliä osata, mutta kuinka paljon käytät kyseisiä kieliä arjessasi? Sinähän nimenomaan painotat, että kieliä pitäisi käyttää arjessa. Ja kuinka paljon käytät kyseisiä kieliä työssäsi? Eikö tämän pitäisi olla yhtenä kriteerinä sille, kuinka tärkeä kieli on osata?

Työkieleni aikoinaan oli englanti. Valtavaksi eduksi olisi ollut kiinankieli, espanjaa opiskelin vapaa-ajallani, ruotsalaisten kanssa yhteisenä kauppakielenä oli englanti. Ruotsinkieli? Unholaan vaipui. Kaupallisella alalla, aikoja ulkomailla, nyt iän puolesta vapaalla. Kismittää vanhoilla päivilläkin se bättre folk käsitys, mikä tietysti totta suomenruotsalaisten keskuudessa, mutta kielikoulutuksessa pitäisi ajatella kansainvälisyyttä ja siihen ruotsinkielen jankkaaminen ei kuulu.

• Anonyymi

Mitä kaikkia päätöksiä täysi-ikäinen opiskelija voi tässä maassa tehdä: Mennä naimisiin, vaihtaa sukupuolta, perustaa puolueen, mutta ei saa päättää, opiskeleeko ruotsia vai ei.

• Anonyymi

Kouluaineista päätetään opetusministeriössä. Niistä ei päätä oppilas itse. Jos oppilas saisi itse päättää kaiken, 90% ei opiskelisi enää mitään. Joten annetaan ministeriön hoitaa nämä asiat jatkossakin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kouluaineista päätetään opetusministeriössä. Niistä ei päätä oppilas itse. Jos oppilas saisi itse päättää kaiken, 90% ei opiskelisi enää mitään. Joten annetaan ministeriön hoitaa nämä asiat jatkossakin.

Ruotsin toi pakolliseksi RKP:n lehmänkauppa.

• Anonyymi

Ruoysinkielisten etuja suojellaan pakottamalla muita

• Anonyymi

Erittäin hyvä kommentti:

"Työkieleni aikoinaan oli englanti. Valtavaksi eduksi olisi ollut kiinankieli, espanjaa opiskelin vapaa-ajallani, ruotsalaisten kanssa yhteisenä kauppakielenä oli englanti."

Ja miten ruotsi:

"Ruotsinkieli? Unholaan vaipui. Kaupallisella alalla, aikoja ulkomailla, nyt iän puolesta vapaalla."

"Kismittää vanhoilla päivilläkin se bättre folk käsitys, ..."

Ja nyt lapsille:

"... kielikoulutuksessa pitäisi ajatella kansainvälisyyttä ja siihen ruotsinkielen jankkaaminen ei kuulu."

• Anonyymi

Älkää nyt enää 2023!

• Anonyymi

Ihan käsittämättömän röyhkeää edunvalvontaa RKP:ltä

• Anonyymi

Ruotsinkielisten tulisi pitää huolta vain omista kakaroistaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jetin syöksy saanut lisää vauhtia

Huh huh - uusimmat uutiset viittaa siihen aika vahvasti, että nyt mennään lujaa kyytiä kohti pohjaa! Mutta eipä sitä koskaan tiedä, jospa sieltä viel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      4189
    2. Nainen tuutko mun vaimoksi

Ostin jo sormukset ja rakastan sinua ♥️♥️♥️♥️
      Ikävä
      81
      1830
    3. Mulla on ikävä sinua

Kun oli edes joku yhteys. Nyt ei ole enää mitään, ja tuskin tulee koskaan olemaan. Katsoin kuvaasi ja tulin niin iloiseksi, mutta samalla haikeaksi.
      Ikävä
      35
      1289
    4. Suomi kuihtuu ilman maahanmuuttoa

Aika pahan laittoi Iltalehti persuille :-D https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/87de288c-7c6f-4ed3-b81c-72bea585649a
      Maailman menoa
      468
      1097
    5. Sille jollekin, edelleen tunnistat kyllä

Jatkamme siitä mihin jäimme. Tekniikkakin meni kauhusta polvilleen kun rikoimme rajat. Edelleen on vielä verkko avaamatta. Nyt huomaat, että pidät si
      Ikävä
      173
      1057
    6. Uusi viihdesarja-tietovisa Hengaillaan sai murskakritiikkiä somessa. Mitä itse tykkäsit?

Ylen uusi Hengaillaan starttasi lauantaina. Jenni Poikelus juonsi ja Riku Rantala tuomaroi. Ohjelma sai murskakritiikkiä somessa. Mitä itse tykkäsit
      Tv-sarjat
      52
      1034
    7. Hyvää iltaa

Onko tullut edistymistä kaivattunsa kanssa? Tämä kysymys erityisesti yhdelle miehelle täällä. :)
      Ikävä
      88
      945
    8. Törmäsin lauseeseen

"Kun ihmiset tietävät tehneensä sinulle väärin, he välttelevät sinua". Taitaa olla totuuden siemen.
      Ikävä
      75
      881
    9. Ikuisuusaihe yön pimeiden tuntien mausteeksi

Kuka nyt sitten on koijannut, ketä ja miten, se on aina hyvä debatin paikka. Ei ne miehetkään puhtaita pulmusia tuolla saralla ole, siksi kummeksuttaa
      Sinkut
      169
      773
    Aihe