Uskonnolla ja tieteellä ei ole mitään yhteyttä

Anonyymi-ap

Samoin, kreationismi nykymuodossaan on epätiedettä. Ei tiedettä ollenkaan.

Tiede perustuu havaintoihin, toistettavuuteen, vertaisarviointiin, kumuloituvaan tietoon, itsekorjaukseen ja myös aika ajoin paradigman murrokseen kuten vaikka siirtyminen Newtonin painovoimakäsityksestä suhteellisuusteoriaan. Ensimmäinen saa kyllä satelliitin lentoradalle mutta vain jälkimmäinen saa navin GPS:n näyttämään tarkasti. Uskovaiset sekoittavat arkikielen tavan käyttää teoriaa olettamuksen synonyyminä tieteelliseen validoituun teoriaan.

Usko perustuu taas vain ”ilmoitukseen” ja sen jatkuvaan uudelleentulkintaan. Usko ei tuota uuta ilmoitusta saati tietoa, jatko-osaa raamattuun. Uskoa ei voi tieteellisesti todistaa oikeaksi. Kaikkien uskonnollisten lähteiden ”todistus” perustuu yksinomaan uskoon. Raamatun ulkopuolinen lähdeviittaus Jeesukseen ei tieteellisesti todista mitään Jeesus-uskon puolesta. Sama koskee myös uskonnollista kokemusta, sekään ei todista mitään. Se on kehä, ihmiset kokevat uskontonsa ja kulttuurinsa viitekehyksessä ”yliluonnollisen”. En ole uskontokielteinen vaikka fundamentalistiset monoteistiset pelastususkonnot ovat ihmiskuntaa jakavia ja vainon lähteitä.

Uskolla/ilmoituksella ja tieteellä ei ole mitään yhteistä. Tiede ei ole kirkon sisarpuoli. Toinen tuottaa tietoa, toinen vain opinkappaleita vanhasta tekstistä.

Ei ole mitään kreationistista kokeellista tiedettä eikä ole mitään yhtenäistä kreationistista oppia vaan se on aukkojumaluustodistelua, missä vedetään satunnainen raja mitä ”luonto” voi tuottaa ”itse” ja missä toimijana on ”Jumala”. Joku kieltää evoluution, joku sallii vain lajin sisäisen evoluution, joku taasen näkee että evoluutio on Jumalan luoma mekanismi.

Ilmoitususkonnon heikkous on ettei tule uutta ilmoitusta, mikä selittäisi tieteen uutta kuvaa universumista, nythän tiedetään että universumissa on sääntö eikä poikkeus elämän myöhykkeellä olevat planeetat.

Uskonnot ovat aina muuttuneet ihmisen mukana. Erityisesti kristinuskon ihmiskeskeinen oppi joutuu muutospaineeseen sitä mukaan tieto muusta elämästä varmistuu. Käsitys jumalasta ja luomisesta tulevat muuttumaan. Uskovaisten sappi toki kiehuu ja uhkaillaan helvetillä.

12

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole olemassa mitään tieteellistä menetelmää todistaa ettei tunnetut luonnonlait ole Jumalan luomia.

      Jumala loi myös tieteet.

      • Anonyymi

        Vittu meni väärään palstaan.

        Ei tiede ota kantaa että jokin ”jumala” olisi luonut tai ollut luomatta luonnon lakeja. Sen kaavoissa ei vaan ole Jumalaa. Viisaalle kertoisi jotain jumalasta…mutta ei. Kreationisit ovat aukkojumaluustodistelijoita.

        Todistusvastuu jumalasta on positiivisen väitteen esittäjällä.

        Ihminen on tehnyt tieteen työkalukseen kuten vaikka suhteellisuusteorian mikä saa myös sinun navisi näyttämään oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vittu meni väärään palstaan.

        Ei tiede ota kantaa että jokin ”jumala” olisi luonut tai ollut luomatta luonnon lakeja. Sen kaavoissa ei vaan ole Jumalaa. Viisaalle kertoisi jotain jumalasta…mutta ei. Kreationisit ovat aukkojumaluustodistelijoita.

        Todistusvastuu jumalasta on positiivisen väitteen esittäjällä.

        Ihminen on tehnyt tieteen työkalukseen kuten vaikka suhteellisuusteorian mikä saa myös sinun navisi näyttämään oikein.

        Mulla ei ole mitään tarvetta todistella Jumalaa sulle.

        Uskot Jumalaan tai et, ihan sama mulle.

        Helvetistä ei lopu tila kesken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla ei ole mitään tarvetta todistella Jumalaa sulle.

        Uskot Jumalaan tai et, ihan sama mulle.

        Helvetistä ei lopu tila kesken.

        Saat uskoa helvettiin tai vaikka kahteen.

        Uskonnot ja usko ovat samalla tavalla ajassa muuttuvia kuin mikä tahansa muu ihmisen tekemä. Uskot siihen tai et. Minä puhun tieteellisestä faktasta. Sinun helvettiuskosi perustuu yksin uskoon ja raamatun todistusvoimakin nojaa vain uskoosi. Helvetin oppikin keksitty verrattain myöhään ja muuttunut paljon, jopa hylätty jossain kirkossa. Huvitti kuunnella radio Patmosta missä julistettiin Ruotsin kirkko paholaisen kirkoksi, kun on unohtanut helvetin. Toivotatko helvettiin myös muut universumin sivilisaatiot?

        ”Uskoni on totta uskot tai et” on irrationaalinen väittämä mitä et voi todistaa millään oikeaksi. Maailman on täynnä uskontoja ja mitään niistä ei todistaa oikeaksi. Sitä vastenhan on yk julistuksen uskon ja ajattelun vapaus. Vaatimus oikeasta uskosta yhteisöllisesti järjetön ja on aina johtanut vainoon. Onko Jumala niin tyhmä? Vai kaipaatko teokratiaa kuten on Iranissa?

        Jos keskustelisit kristityn kanssa vaikka itsevaltiuden ajalta, et tunnistaisi sitä miten hän uskoo ja näkee maailman. Jeesus nimen kylläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saat uskoa helvettiin tai vaikka kahteen.

        Uskonnot ja usko ovat samalla tavalla ajassa muuttuvia kuin mikä tahansa muu ihmisen tekemä. Uskot siihen tai et. Minä puhun tieteellisestä faktasta. Sinun helvettiuskosi perustuu yksin uskoon ja raamatun todistusvoimakin nojaa vain uskoosi. Helvetin oppikin keksitty verrattain myöhään ja muuttunut paljon, jopa hylätty jossain kirkossa. Huvitti kuunnella radio Patmosta missä julistettiin Ruotsin kirkko paholaisen kirkoksi, kun on unohtanut helvetin. Toivotatko helvettiin myös muut universumin sivilisaatiot?

        ”Uskoni on totta uskot tai et” on irrationaalinen väittämä mitä et voi todistaa millään oikeaksi. Maailman on täynnä uskontoja ja mitään niistä ei todistaa oikeaksi. Sitä vastenhan on yk julistuksen uskon ja ajattelun vapaus. Vaatimus oikeasta uskosta yhteisöllisesti järjetön ja on aina johtanut vainoon. Onko Jumala niin tyhmä? Vai kaipaatko teokratiaa kuten on Iranissa?

        Jos keskustelisit kristityn kanssa vaikka itsevaltiuden ajalta, et tunnistaisi sitä miten hän uskoo ja näkee maailman. Jeesus nimen kylläkin.

        Juuri niin.

        Minä uskon että sinä menet, ja kuulut, Helvettiin.

        Vie terveisiä koska en itse ole tulossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri niin.

        Minä uskon että sinä menet, ja kuulut, Helvettiin.

        Vie terveisiä koska en itse ole tulossa.

        Kiintoisa tuo sinun helvettikommentti. Kristinusko ja helvettioppi ovat niin kiinteässä yhteydessä jos jälkimmäisen poistaa niin putoaa pohja uskosta että vain usko Jeesukseen pelastaa, sillä sehän avaa muita polkuja. Se on taas uhka kristityn omalla pelastuksen tunteelle. Se tunne on niin tärkeä että lopulta ei vaivaa ollenkaan se että vähintään 65% nyky ihmiskunnasta on menossa kadotukseen. Päinvastoin, voi jopa toivottaa muita sinne kuten teit minulle. Nautitko siitä? Pelottaako jos helvettiä ei ole? Mitä on sitten pelastus.

        Oletko miettinyt sitä kaikki uskonnot ovat historiallisia muutoksen kohteita, ne muuttuvat eikä ehkä sitä huomaa yhden elämän aikana?

        Nyt kristinusko tulee taas muuttumaan, tulet mahdollisesti näkemään sen sitä myötä kun ihmiskeskeinen maailmanselitys korvautuu sillä että universumi on täynnä elämää, myös älyllistä. Jos et ole tätä miettinyt, monet teologit ovat. He miettivät käykö Jeesus kuolemassa myös muilla planeetoilla. Ilmoitususkonnon heikkous on ettei siihen tule päivityksiä samalla kun ihmisen käsitys universumista mullistuu.

        Haluat kieltää tämän mutta historia todistaa toisin, uskonnot ovat muuttuneet ihmisen kanssa. Sama koskee helvettioppia. Et edes pysty vakuuttamaan muita kristittyjä jotka eivät usko siihen kuten sinä. Saati ne sinua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiintoisa tuo sinun helvettikommentti. Kristinusko ja helvettioppi ovat niin kiinteässä yhteydessä jos jälkimmäisen poistaa niin putoaa pohja uskosta että vain usko Jeesukseen pelastaa, sillä sehän avaa muita polkuja. Se on taas uhka kristityn omalla pelastuksen tunteelle. Se tunne on niin tärkeä että lopulta ei vaivaa ollenkaan se että vähintään 65% nyky ihmiskunnasta on menossa kadotukseen. Päinvastoin, voi jopa toivottaa muita sinne kuten teit minulle. Nautitko siitä? Pelottaako jos helvettiä ei ole? Mitä on sitten pelastus.

        Oletko miettinyt sitä kaikki uskonnot ovat historiallisia muutoksen kohteita, ne muuttuvat eikä ehkä sitä huomaa yhden elämän aikana?

        Nyt kristinusko tulee taas muuttumaan, tulet mahdollisesti näkemään sen sitä myötä kun ihmiskeskeinen maailmanselitys korvautuu sillä että universumi on täynnä elämää, myös älyllistä. Jos et ole tätä miettinyt, monet teologit ovat. He miettivät käykö Jeesus kuolemassa myös muilla planeetoilla. Ilmoitususkonnon heikkous on ettei siihen tule päivityksiä samalla kun ihmisen käsitys universumista mullistuu.

        Haluat kieltää tämän mutta historia todistaa toisin, uskonnot ovat muuttuneet ihmisen kanssa. Sama koskee helvettioppia. Et edes pysty vakuuttamaan muita kristittyjä jotka eivät usko siihen kuten sinä. Saati ne sinua.

        Helvetti luotiin vasta uuden testamentin kirjoittamisen jälkeen.
        Raamatussa on eri vaihtoehtoja mitä syntisille muka tapahtuu kuten sielun täydellinen häviäminen jne.

        Ettekö te uskovaiset edes tiedä omaa uskoanne?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juuri niin.

        Minä uskon että sinä menet, ja kuulut, Helvettiin.

        Vie terveisiä koska en itse ole tulossa.

        Tsot tsot, mitä raamatussa todetaan omahyväisyydestä ja itsekkyydestä?

        Omistan raamatun, Veda-teoksia, Mayojen pyhän kirjan, Gilgameksen, mormonien kirjan, koraanin, skientologian perusteoksen (Hubbard), jne., näitä voi selailla, jos haluaa vertailla erilaisia uskonnollisia näkemyksiä.

        Olen muutoin samaa mieltä tieteestä kirjoittavan kanssa!


    • Anonyymi

      Hahaa, joudut helvettiin.

    • Anonyymi

      Ranskassa presidentti voi antaa luvan solmia avioliiton kuolleen henkilön kanssa erityisissä tapauksissa.

    • Anonyymi

      Ei kehitysteoriaa ole toistettu
      Koe veisi aioneja
      Ei myöskään alkupamausta
      Pitäisi olla singulaarinen alkutila
      Täynnä äärettömyyksiä
      Eikö olekin fysikaalisesti
      Hieman hankalaa

      • Anonyymi

        On helpompaa uskoa jumalaan mikä taikoo maailman ja elämän kuin taikuri kanin hatusta. Luominen voi olla myös jotain muuta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe