Joidenkin näkee härkäpäisesti, pitävän kiinni, menneiden aikojen ns. talvikastelu-säännöstä, eli kuivattavat kasveja hengiltä talvella, kun joskus sata vuotta sitten, puutalojen puulämmitys-talvien aikaan, kun ei ollut kasvivaloja ja asunnotkin olivat kosteampia, kuin nykyisin, oli toimittava kastelun vähentämisellä, talvisin pimeään aikaan.
Nykyisin asuntojen ilmaa kuivattavat, erilaiset lämpöpatterit, usein kovastikin ja kasvit saavat enemmän valoa, erilaisista lampuista ja kasvivaloista, myös jotkin lannoitteet ovat vaativia ja kuivattavat kasveja.
Siksikin käyttäkää järkeä ihmiset ja antakaa kasveillenne kunnolla kastelua, myös talvella, edellä kerrotuista syistä. Huone-ilma joka kuivattaa ihmisten ihoa, kertoo sen, että se kuivattaa myös kasveja ja tosiaan valoa on nykyisin, yleensä enemmän, kuin silloin kauan kauan sitten, kun tuo vanha talvikastelu-sääntö oli vielä käypää valuuttaa.
Vanhan ajan talvikastelusäännöt, eivät päde sähkö- ja keskuslämmityksillä
3
135
Vastaukset
- Anonyymi
Lisätään vielä, että sen talvilevon, kasvit saavat kyllä, vähemmän kastelullakin, mutta ihan turha niitä kalliita kasveja, on kiduttaa ja ottaa hengiltä, jättämällä kuivumaan kuumien pattereiden viereen, kirkkaiden lamppujen alle. Siis vain vähän vähemmän vettä, kuin keskikesällä, mutta kunnon kastelua kumminkin, paljon tunneälyä ja hoivaa.
- Anonyymi
" kasvit saavat enemmän valoa, erilaisista lampuista ja kasvivaloista"
Äläpäs yleistä. Täällä ei mitään lamppuja ja lisävaloja käytellä. Valo tulee ikkunasta ja se riittää.
Yli 50 vuotta olen kukkia ja kasveja kasvatellut ja kyllä kasvit "härkäpäisesti" näyttävät viihtyvän ja kasvavan 😁 - Anonyymi
Monilla on kostuttimet. Yhden sutipuun onnistuin saamaan hengiltä liikakastelulla, multa oli reunoilta kuivaa, mutta aivan rungon vieressä kosteaa, se riitti mädättämään rungpn. Joillekin kasveille taas pitää antaa alle vettä heti kun loppuu vaikka multa kosteaa, muuten alkaa lehdet roikkua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831569Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä721370Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2271351Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2311291Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121100Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041059Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341029Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65973- 89960
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123848