Puhumisen vaikeudet

Anonyymi-ap

Onko autisteille tyypillistä sanojen löytämisen vaikeus ja puheen hankaluus? Vai onko epävarmuudesta johtuvaa?

21

266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jälleen totean saman, minkä olen todennut tällä palstalla muutamankin kerran viime aikoina. Kun on tavannut yhden autistin, on tavannut vain yhden autistin. Osalla autisteista on puhumisen vaikeuksia, mutta ei kaikilla. Sekin on kovin yksilöllistä.

      Esitän nyt muutamia arvauksia. Arvaan ensinnäkin, että sinä, joka olet tehnyt tämän keskusteluavauksen, olet tehnyt myös nämä avaukset:

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17675099/onko-autistit-hiljaisia

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17676560/onko-muita

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17687545/matkiminen

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17688993/onko-kaynyt-nain

      Arvaan myös, että syy näiden avausten tekemiseen on se, että sinä epäilet itse olevasi autisminkirjolla ja yrität näillä avauksilla saada selvyyttä siitä, onko asia ehkä näin. Mikäli asia on niin, sinun kannattaa tehdä tämä Asperger-testi. https://www.xestia.net/testit/asperger.php Mikäli epäilet vahvasti olevasi autisminkirjolla (ja tuo testikin antaa viitteitä siihen) ja haluat saada siitä diagnoosin, niin sitten kehotan sinua menemään rohkeasti neurologisiin tutkimuksiin. Neurologilta sinä saat diagnoosin autisminkirjoisuudesta, jos olet autisminkirjolla.

      • Anonyymi

        Tuli myös mieleen, että saman tyypin (trollin?) aloituksia - olisi vain jatkanut yhtä ketjua!
        Käsittääkseni kirjo on valtava, mykästä hermoille käyvään moottoriturpaan. Sen sijaan sanojen löytämisen vaikeus ei liene kovin yleistä, paitsi jos on sosiaalisesti ujo, mutta tällöin kai on ennemmin sos. til. ahdistus kuin autismi. Oireiden ollessa vauvavuosista lähtien, voi kai olla sitten autismiakin, mutta puhuminen pitää myös opettaa eli voi olla löysät vanhemmat yms. Ja muuten erilaiset puhumisen&kirjoittamisen vaikeudet on kasvussa, järkyttävää eikä tätä pidä liiaksi medikalisoida!

        Jos tuo oireilu on jatkuvaa, todennäköisin syy on afasia, joka taas voi johtua valtavasta uupumuksesta, ms-taudista, aivovammasta, aivoverenkiertohäiriöstä yms - ja kyllä, myös epämieluisasta juttuseurasta!

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuli myös mieleen, että saman tyypin (trollin?) aloituksia - olisi vain jatkanut yhtä ketjua!
        Käsittääkseni kirjo on valtava, mykästä hermoille käyvään moottoriturpaan. Sen sijaan sanojen löytämisen vaikeus ei liene kovin yleistä, paitsi jos on sosiaalisesti ujo, mutta tällöin kai on ennemmin sos. til. ahdistus kuin autismi. Oireiden ollessa vauvavuosista lähtien, voi kai olla sitten autismiakin, mutta puhuminen pitää myös opettaa eli voi olla löysät vanhemmat yms. Ja muuten erilaiset puhumisen&kirjoittamisen vaikeudet on kasvussa, järkyttävää eikä tätä pidä liiaksi medikalisoida!

        Jos tuo oireilu on jatkuvaa, todennäköisin syy on afasia, joka taas voi johtua valtavasta uupumuksesta, ms-taudista, aivovammasta, aivoverenkiertohäiriöstä yms - ja kyllä, myös epämieluisasta juttuseurasta!

        Monisairas

        "Käsittääkseni kirjo on valtava, mykästä hermoille käyvään moottoriturpaan."

        Hermoille käyvä moottoriturpa? Tuonkin asian olisi taas voinut ilmaista jotenkin neutraalimmalla tavalla. Sinulla nimimerkki Monisairas on tapana puhua mahdollisimman negatiivisilla sanankäänteillä (etenkin autisminkirjon ihmisistä). Se ei anna sinusta keskustelijana kovin myönteistä kuvaa.

        "Tuli myös mieleen, että saman tyypin (trollin?) aloituksia - olisi vain jatkanut yhtä ketjua!"

        En usko, että näiden avausten tekijä on trolli. En toki voi tietää sitä, kuten et sinäkään. Uskon motiivin näille avauksille olevan aito yritys saada selvyyttä siihen, onko näiden tekijä itse autistinen. Siitä olen kanssasi kyllä samaa mieltä, että tämä tekijä olisi voinut laittaa kaikki nämä viestinsä yhteen ketjuun. Ei tunnu kovin mielekkäältä tehdä monta keskustelunavausta suurin piirtein samasta aiheesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Käsittääkseni kirjo on valtava, mykästä hermoille käyvään moottoriturpaan."

        Hermoille käyvä moottoriturpa? Tuonkin asian olisi taas voinut ilmaista jotenkin neutraalimmalla tavalla. Sinulla nimimerkki Monisairas on tapana puhua mahdollisimman negatiivisilla sanankäänteillä (etenkin autisminkirjon ihmisistä). Se ei anna sinusta keskustelijana kovin myönteistä kuvaa.

        "Tuli myös mieleen, että saman tyypin (trollin?) aloituksia - olisi vain jatkanut yhtä ketjua!"

        En usko, että näiden avausten tekijä on trolli. En toki voi tietää sitä, kuten et sinäkään. Uskon motiivin näille avauksille olevan aito yritys saada selvyyttä siihen, onko näiden tekijä itse autistinen. Siitä olen kanssasi kyllä samaa mieltä, että tämä tekijä olisi voinut laittaa kaikki nämä viestinsä yhteen ketjuun. Ei tunnu kovin mielekkäältä tehdä monta keskustelunavausta suurin piirtein samasta aiheesta.

        Todennäköisesti asperger/ADHD miehet voivat olla sellaisia, että ovat koko ajan äänessä. Ei jaksaisi sellaistakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Käsittääkseni kirjo on valtava, mykästä hermoille käyvään moottoriturpaan."

        Hermoille käyvä moottoriturpa? Tuonkin asian olisi taas voinut ilmaista jotenkin neutraalimmalla tavalla. Sinulla nimimerkki Monisairas on tapana puhua mahdollisimman negatiivisilla sanankäänteillä (etenkin autisminkirjon ihmisistä). Se ei anna sinusta keskustelijana kovin myönteistä kuvaa.

        "Tuli myös mieleen, että saman tyypin (trollin?) aloituksia - olisi vain jatkanut yhtä ketjua!"

        En usko, että näiden avausten tekijä on trolli. En toki voi tietää sitä, kuten et sinäkään. Uskon motiivin näille avauksille olevan aito yritys saada selvyyttä siihen, onko näiden tekijä itse autistinen. Siitä olen kanssasi kyllä samaa mieltä, että tämä tekijä olisi voinut laittaa kaikki nämä viestinsä yhteen ketjuun. Ei tunnu kovin mielekkäältä tehdä monta keskustelunavausta suurin piirtein samasta aiheesta.

        Ei ole mitää kummempia antipatioita autismia kohtaan. Mutta paremmin olisin varmasti voinut ilmaista. Pahoittelut tästä.

        Monisairas


    • Anonyymi

      On osalle ainakin, kokemus sen tyyppisestä miehestä. Ei osannut näyttää tunteita, eikä keskustella parisuhteeseen liittyvistä asioista. Ei enää koskaan sellaista miestä.

      • Anonyymi

        En tiedä meneekö saivarteluksi mutta tämän tyyppinen ei ole varsinaisesti sanojen löytämisen vaikeutta. Itsellä on monissa sosiaalisisssa tilanteissa mutta usein myös muulloin puheen sisällön tuoton vaikeutta. Tiedän mitä tarkoitat ja kyllä mä noista pystyisi puhuun,

        Mä oon kohdannut aika paljon sitä, että kuvitellaan sosiaalisuuden olevan "mekaanisesti" jotain, vaikka syömistä ja siinä sitten pitäisi kuunnella toisen jatkuvaa puhetta. Kyllä mä pystyisin puhuun siis myös tunteista mutta mieluiten kahden kesken missä ei muut kuule ja semmosen kanssa joka oikeesti osaa kuunnella, myös ikäviä juttuja. Mukavimpia, niin ystävällisiä ja pirkäpinnaisia, olleet iloiset ja hyvän näköiset naiset ☺️ - mutta se siitä tällä terveydellä. Mulla ei ole edes ehdotettu autismia, ja olen joskus ollut puheliaampi. Nyt sujuisi parhaiten ryöpuheet ja siinä sivussa sitten niitä näitä ilman luentoja.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä meneekö saivarteluksi mutta tämän tyyppinen ei ole varsinaisesti sanojen löytämisen vaikeutta. Itsellä on monissa sosiaalisisssa tilanteissa mutta usein myös muulloin puheen sisällön tuoton vaikeutta. Tiedän mitä tarkoitat ja kyllä mä noista pystyisi puhuun,

        Mä oon kohdannut aika paljon sitä, että kuvitellaan sosiaalisuuden olevan "mekaanisesti" jotain, vaikka syömistä ja siinä sitten pitäisi kuunnella toisen jatkuvaa puhetta. Kyllä mä pystyisin puhuun siis myös tunteista mutta mieluiten kahden kesken missä ei muut kuule ja semmosen kanssa joka oikeesti osaa kuunnella, myös ikäviä juttuja. Mukavimpia, niin ystävällisiä ja pirkäpinnaisia, olleet iloiset ja hyvän näköiset naiset ☺️ - mutta se siitä tällä terveydellä. Mulla ei ole edes ehdotettu autismia, ja olen joskus ollut puheliaampi. Nyt sujuisi parhaiten ryöpuheet ja siinä sivussa sitten niitä näitä ilman luentoja.

        Monisairas

        Siis työpuheet ja nimenomaa tuttu aihe (monelle hyvin vaikeita) ja työ olisi semmosta missä ei koko ajan tarvi olla äänessä. Mutta siltikin pitää lähes neuroosin lailla huolehtia vireystilasta mihin toki eri motivaatio silloin kuin nyt syrjäytyneenä ja köyhänä lähes keharitason toiminnalla muutoinkin. Ei se silti poista sitä ettei puhe enää koskaan muutu takaisin täysin normaalin sujuvaksi ja tarkoituksenmukaiseksi. Moni kuvittelee siitä olevan minulle isosti hyötyä, että höpöttelen heidän kanssaan koska vain mistä vain, mikä heitä itseään kiinnostaa. Mutta kun ei ole, jos siitä yksistään kyse. Tietyllä tapaa itsellä on myös autismi-tapaista puhe- ja käytösongelmaa. Heikkoa on myös väsymyksen ja uupumuksen tunnistus sekä monen muunkin ongelman. Monet on itse kovia puhumaan, eikä paljon muuta sitten osatakaan - ja syömään! Ikäänkuin nuo olisi päivän työ!Tänään piti taas keskeyttää luento suht varakkaan muka köyhtymisestä, VITTU!

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis työpuheet ja nimenomaa tuttu aihe (monelle hyvin vaikeita) ja työ olisi semmosta missä ei koko ajan tarvi olla äänessä. Mutta siltikin pitää lähes neuroosin lailla huolehtia vireystilasta mihin toki eri motivaatio silloin kuin nyt syrjäytyneenä ja köyhänä lähes keharitason toiminnalla muutoinkin. Ei se silti poista sitä ettei puhe enää koskaan muutu takaisin täysin normaalin sujuvaksi ja tarkoituksenmukaiseksi. Moni kuvittelee siitä olevan minulle isosti hyötyä, että höpöttelen heidän kanssaan koska vain mistä vain, mikä heitä itseään kiinnostaa. Mutta kun ei ole, jos siitä yksistään kyse. Tietyllä tapaa itsellä on myös autismi-tapaista puhe- ja käytösongelmaa. Heikkoa on myös väsymyksen ja uupumuksen tunnistus sekä monen muunkin ongelman. Monet on itse kovia puhumaan, eikä paljon muuta sitten osatakaan - ja syömään! Ikäänkuin nuo olisi päivän työ!Tänään piti taas keskeyttää luento suht varakkaan muka köyhtymisestä, VITTU!

        Monisairas

        Siis monella muulla heikkoa tai haluttomuutta tunnistaa uupumusta, väsymistä, epänormaalia ja ei-tarkoituksellista käytöstä. Tämäkin sopisi autismin kirjoon, eikö vain? On lisääntynyt paljon, mutta en usko sitä syyksi. Diagnoosiin ei sitä paitsi riitä pari oiretta.
        Ihmisten käytösoireet ja sos. ongelmat on lisääntynyt paljon ihan ei-lääketieteellisistä syistä, joista eräs tärkeimpiå on netin kautta tapahtuva kommunikointi ja kasvotusten vähenee samalla.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis monella muulla heikkoa tai haluttomuutta tunnistaa uupumusta, väsymistä, epänormaalia ja ei-tarkoituksellista käytöstä. Tämäkin sopisi autismin kirjoon, eikö vain? On lisääntynyt paljon, mutta en usko sitä syyksi. Diagnoosiin ei sitä paitsi riitä pari oiretta.
        Ihmisten käytösoireet ja sos. ongelmat on lisääntynyt paljon ihan ei-lääketieteellisistä syistä, joista eräs tärkeimpiå on netin kautta tapahtuva kommunikointi ja kasvotusten vähenee samalla.

        Monisairas

        Kuin myös, en tiedä liittyykö autismin kirjoon vai onko kiusantekoa, mutta ne lukemattomat kommentit siitä, että minulle fyysisvoittoisista hankalista tai erittäin vaikeista oireista huolimatta mielipuuhaa olis esim kaupassa käynti, rakennustyöt, metsätyöt - tai että en vain halua tehdä oireille mitään!!! Täysin päinvastoin, noinhan oireet just pahenee ja vahvuuskin vielä kognitiopuolella ja sitä puolta myös parantanut sekä myös työ onnistuisi helposti pienin ehdoin.

        Siispä mieluisaa juttuseuraa ei voi olla, jos em. seikoista ei ole syväymmärrystä eli spontaanit puheet ja teot antaa ymmärtää näin olevan, eikä vain teennäisen kohteliasta. Kyllä fiksu ihminen tietää ja tajuaa missä mennään ja ottaa tarvittaessa selvää eikä luule milloin mitäkin!

        No ok, minäkään en oikein jaksaesim. autismin kirjolaisten luentoja ja pakkomielteisiä kiinnostuksen kohteita tai semmosta turhaa valitusta kaiken maailman lillukanvarsista, kuten satunnaista pikku äänistä - vaikka olis inhottavaakin. Mut en mä niistä spontaanisti tai tarkotuksella vtuile tai rupee jankuttaan mikä olisi sopivaa tekemistä. Mut olipa sairaus mikä vain, sen verran pitää olla sisua, ettei lähtökohtaisesti ole pyytämässä apua ns. sormia napsauttamalla.

        Monisairas


      • Anonyymi

        Tyhmää höperehtimistä. Puhumattomuus ei ole mitenkään autismin erityispiirre tai tyypillistä eikä myöskään sukupuolisidonnaista.
        Se on suomalainen tapakulttuuri ja geeniperimä tai ainakin opittu tapa. Asian nimi on juro ja suomalaiset on kuuluisia siitä. Sukupuoleen katsomatta.


    • Anonyymi

      Aloittaja kysyy onko autistille tyypillistä sanojen löytämisen vaikeus.

      Ensinnäkin autismi ja Aspergerin syndrooma usein sekoitetaan.
      Aspergerin syndrooma ei ole varsinaista syvää autismia.
      Aspergerin syndrooma on osa pitkää autismikirjoa sijoittuen
      sen hyvälaatuiseen päähän. Varsinainen autismi sijoittuu
      autismikirjon vakavalaatuisimpaan päähän ja on
      aika kaukana Aspergerin syndroomasta.

      Toiseksi - jos puhutaan asperger-ihmisistä eli asseista -
      niin joillakin meistä asseista on aivan poikkeuksellinen
      verbaalinen (sanallinen) vahvuus. Kirjailijoissa on
      suhteellisen paljon asseja. Sanaristikoiden laatijoissa ja
      ratkojissa on poikkeuksellisen paljon asseja.
      Moni assi tykkää jo varhain leikkiä sanoilla.
      Moni suomalainen assi tutkii nuoruudessaan yllättävän
      paljon suomenkielen sanakirjoja. Esim. minä ostin
      nuoruudessani 3-osaisen Nykysuomen Sanakirjan ja
      luin sen kannesta kanteen. Yo-kokeissa tuli
      äidinkielestä laudatur. Lisäksi minulla on
      synonyymisanakirjoja, oikeinkirjoitusoppaita,
      sivistyssanakirjoja jne. Netistä tutkin usein
      Kielitoimiston sanakirjaa.

      Assin sanojen löytämisen vaikeus sosiaalisissa
      tilanteissa on hyvin ymmärrettävää, sillä
      assiuteen kuuluu se, että sosiaaliset tilanteet
      assittoman enemmistön kanssa hämmentävät ja
      ylikuormittavat assin AS-aivoja. Assiton data
      ei oikein avaudu. Eikä assin aivojen tuottama
      data oikein avaudu assittomille. Kyse tässä ei
      ole empatian puutteesta, vaan synnynnäisestä
      aivotoiminnan erilaisuudesta informaation
      prosessoinnissa.

      • Anonyymi

        "Assin sanojen löytämisen vaikeus sosiaalisissa
        tilanteissa on hyvin ymmärrettävää, sillä
        assiuteen kuuluu se, että sosiaaliset tilanteet
        assittoman enemmistön kanssa hämmentävät ja
        ylikuormittavat assin AS-aivoja. Assiton data
        ei oikein avaudu. Eikä assin aivojen tuottama
        data oikein avaudu assittomille. Kyse tässä ei
        ole empatian puutteesta, vaan synnynnäisestä
        aivotoiminnan erilaisuudesta informaation
        prosessoinnissa."...

        Sanojen löytämisen vaikeudella tarkoitetaan lähinnä afasian kaltaista ongelmaa. Eli sulla on ajatus päässä mutta et millään löydä sopivia sanoja, jolloin joko änkytät tai sitten puhut näennäisen normaalisti mutta väärillä sanoilla (tätä muuten pidetään usein tyhmyytenä - fiksu kyllä erottaisi!). Minusta sinä ja jotkut muut on tarkoittanut enemmän kyvyttömyyttä tulkita ilmeitä ja tunteita minkä vuoksi voidaan sanoa väärin, mutta se on eri asia. Mä kyllä tunnistan - oon vain ilkeä joskus 🙄 - mutta muuten voin olla autistin tyyliin hiljaa ja reagoimatta, enkä siis myöskään huutele sivusta niinku monet. Sitten olen puheliaampi, kun olen pirteämpi, mieluisat jutunaiheet ja mukavaa juttuseuraa tai sitten jos mahdollista niin työasiaa.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Assin sanojen löytämisen vaikeus sosiaalisissa
        tilanteissa on hyvin ymmärrettävää, sillä
        assiuteen kuuluu se, että sosiaaliset tilanteet
        assittoman enemmistön kanssa hämmentävät ja
        ylikuormittavat assin AS-aivoja. Assiton data
        ei oikein avaudu. Eikä assin aivojen tuottama
        data oikein avaudu assittomille. Kyse tässä ei
        ole empatian puutteesta, vaan synnynnäisestä
        aivotoiminnan erilaisuudesta informaation
        prosessoinnissa."...

        Sanojen löytämisen vaikeudella tarkoitetaan lähinnä afasian kaltaista ongelmaa. Eli sulla on ajatus päässä mutta et millään löydä sopivia sanoja, jolloin joko änkytät tai sitten puhut näennäisen normaalisti mutta väärillä sanoilla (tätä muuten pidetään usein tyhmyytenä - fiksu kyllä erottaisi!). Minusta sinä ja jotkut muut on tarkoittanut enemmän kyvyttömyyttä tulkita ilmeitä ja tunteita minkä vuoksi voidaan sanoa väärin, mutta se on eri asia. Mä kyllä tunnistan - oon vain ilkeä joskus 🙄 - mutta muuten voin olla autistin tyyliin hiljaa ja reagoimatta, enkä siis myöskään huutele sivusta niinku monet. Sitten olen puheliaampi, kun olen pirteämpi, mieluisat jutunaiheet ja mukavaa juttuseuraa tai sitten jos mahdollista niin työasiaa.

        Monisairas

        Pistetääs tännekin vielä eräs käytännön konkreettinen esimerkki, ja jollainen minusta ole autismia, vaan ennemmin afasiaa, joka taas voi johtua vaikka mistä.

        Tilasin kerran puhelimitse saman pikaruoka-annoksen minkä olen tilannut kymmeniä kertoja. Meni todella piiiitkä tovi ennen kuin sain sanottua "lehtipihvi....", vaikka oli ikäänkuin kuva päässä ja ajatus muuten kirkas. Tämmösiä on paljon mutta on myös ihan koko ajattelun hitautta. Joskus noihin auttaa nukkuminen, joskus pitää vain odottaa.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Kielitaito heikko,sitten pitäisi,joisten puhetta ymmärtää varsinkin yksin ilman seuraa kasvaneita,joten seinät ei vastaa,joten varhain pitäisi olla kielenoppimista.

    • Anonyymi

      OTTAKAA KÄYTTÖÖN VITAMIINIT.
      eli kaikki alkuaineet ja vitamiinit reiluna annoksina vesiliukoiset ei keräänny maksaan

      mutta tuotteet pitää olla laadukkaita Bioteekki ,T.Tolonen ja solgar eipä muuta merkkiä kannata ostaa koska rahat menee hukkaan ja ei ole mitään hyötyä.

      viikossa saat kolestroolin minimiin.

      villit lapset antakaa vitamiinit auttaa asiaa.

      • Anonyymi

        Miten tuo vitamiiniviesti liittyy muka tähän ketjuun?


    • Anonyymi

      Tunnen vain melko vaikeasti autistisia. Joille yhteistä on kova kyseleminen, samojen asioiden toisto, ja tourettetyyppiset "möläytykset".
      Autismin kirjo on laaja, joten toisessa päässä voi olla henkilöitä, joille puhuminen tuottaa vaikeuksia, eivätkä he osaa sosiaalista "small talkia.". Eivät esimerkiksi osaa katkaista terveille kiusallista hiljaisuutta, vaikka puhumalla säästä tai tekemällä jonkin kohteliaan kysymyksen, jolla osoittaa olevansa kiinnostunut lähimmäisestään. Ovat mieluummin hiljaa ja omissa mietteissään?
      Aspergervanhemmalle voi olla vaikeaa ymmärtää, että vastasyntynyt on älykäs olento, jolloin on olemassa suuri vaara, ettei vanhemmat tue riittävästi lapsensa kehitystä. Perimällä ja huonolla kehitystä tukevalla hoidolla voi olla seurauksena, että lapsi löytyy taaperona kirjon vaikeasta päästä. Enkä tarkoita tällä syyllistää. Vanhempi on varmasti omilla kyvyillään ja osaamisellaan tehnyt parhaansa.
      Olisiko terveyden huollolla ja neuvola toiminnalla eväitä tukea aspergervanhempia? Usein kuulee aspergervanhemman suusta, että neuvolassa syyllistetään, kun he eivät selviydy lapsensa hoidosta optimaalisesti. Eli heillä on yritystä olla ihan kaikkein paras valiovanhempi, mutta todellisuus on päinvastainen.

      • Anonyymi

        "Olin viisitoistavuotias, kun mies kuoli ja pääsin tästä piinasta. Koko lapsuuden ajan häpesin hirveästi kehoani ja yritin salata kaikin keinoin, mitä siellä talossa tapahtui. Luultavasti kukaan ulkopuolinen ei tiennyt, Airola kertoo Ylelle.

        Airola kertoo, että miehen vaimo jopa odotti ulkona ja tarjosi Airolalle tapahtuneen jälkeen aina pipareita ja limonadia. Rahaa tuli, mutta Airola yritti kertoa tilanteesta perheelleen.

        – Kun yritin kotona sanoa, etten enää haluaisi mennä sinne, äiti sanoi: Totta kai menet, sinähän saat sieltä rahaa."...

        Linkki yllä olevaan lainaukseen https://www.is.fi/viihde/art-2000009308325.html
        Voi vi**u mitä touhua, todella alhaista ja rahapula varmaan enemmän tekosyy!!!🤢 Omillekin vanhemmille raha oli kaikki kaikessa, ja oli siitä pulaa puheissa, mutta oikeesti kyse oli enemmän fiksusta rahankäytöstä, kun emme olleet pienituloisia ja köyhiä kumminkaan.

        Monisairas


      • Anonyymi

        " Perimällä ja huonolla kehitystä tukevalla hoidolla voi olla seurauksena, että lapsi löytyy taaperona kirjon vaikeasta päästä."

        Tuolle käsitykselle ei ole mitään tieteellistä pohjaa. Autismi (myös vaikea sellainen) on synnynnäinen ominaisuus, eikä johdu missään määrin lapsen saamasta kasvatuksesta. Tuo sinun viestisi muistutti aika paljon vanhoja teorioita siitä, että autismin aiheuttaisi niin sanotut "jääkaappiäidit". Se teoria on kuitenkin ajat sitten kumottu ja yksikään asiantuntija ei sitä viljele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olin viisitoistavuotias, kun mies kuoli ja pääsin tästä piinasta. Koko lapsuuden ajan häpesin hirveästi kehoani ja yritin salata kaikin keinoin, mitä siellä talossa tapahtui. Luultavasti kukaan ulkopuolinen ei tiennyt, Airola kertoo Ylelle.

        Airola kertoo, että miehen vaimo jopa odotti ulkona ja tarjosi Airolalle tapahtuneen jälkeen aina pipareita ja limonadia. Rahaa tuli, mutta Airola yritti kertoa tilanteesta perheelleen.

        – Kun yritin kotona sanoa, etten enää haluaisi mennä sinne, äiti sanoi: Totta kai menet, sinähän saat sieltä rahaa."...

        Linkki yllä olevaan lainaukseen https://www.is.fi/viihde/art-2000009308325.html
        Voi vi**u mitä touhua, todella alhaista ja rahapula varmaan enemmän tekosyy!!!🤢 Omillekin vanhemmille raha oli kaikki kaikessa, ja oli siitä pulaa puheissa, mutta oikeesti kyse oli enemmän fiksusta rahankäytöstä, kun emme olleet pienituloisia ja köyhiä kumminkaan.

        Monisairas

        Tämän ketjun aihe on se, että onko autisteille tyypillistä puhumisen vaikeudet. En nyt kyllä ymmärtänyt, että miten nuo Outi Airolan sinänsä kamalat kokemukset tähän aiheeseen liittyvät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      983
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      956
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      741
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      737
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      702
    8. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      108
      684
    10. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      670
    Aihe