Oikeesti, aiotko maksaa velkasi ja lainasi koskaan?

Anonyymi-ap

Minä olen kyllästynyt perimään saataviani. Ei ole enää kuin toiselle 100e ja toiselle 50€. Olen tonnin jo saanut takaisin, toinen velallisista varasti sen ilmeisesti tädiltään. No, mitä se minulle kuuluu, kunhan maksaa sen mitä on saanut. Korottomia vielä.

Lopetin vippaamisen ja lainaamisen kesällä, kun alkoi tulla näitä "en pysty nyt lyhentämään, sopiiko että ensi kuun alussa..." - seli seli. Löin rahahanat kiinni ja aloin karhuamaan saataviani. Onneksi olen jo suurin piirtein tyytyväinen saamisieni kotiuttamiseen, mutta en anna anteeksi yhtään senttiä.

Mikä teillä oikein on, että velaksi pitää elää? Vai haluatko velkarahalla johonkin konserttiin tai uuden sähköpyörän? Ihan ilmainen neuvo, YRITÄ JÄRKIINTYÄ. Jokaisella on jotain tuloja. Menot pitää sopeuttaa tulojen mukaisiksi. Tunnetko sellaista sanaa kuin säästäminen?

En minä aina ole ollut varoissani, löytyipä n 11v sitten nimeni maksuhäiriöistäkin. Siitä kun selvisin, olin oppinut läksyni. Vaikka markkinamaailma tyrkyttää rahaa ja luottokortteja, maksuaikaa ja osamaksuja, en ikinä enää sorru moiseen. Jos saan rahaa vain 800€ kuussa, menoni eivät saa olla kuin 720 euroa. 10 % tuloista menee aina säästöön, vieläkin, vaikkei sillä enää olisi väliä. Mutta sillä on väliä, minun itsekunnioitukselleni.

Minä kulutan vähemmän kuin tienaan, sehän on ainoa terve periaate, varsinkin nyt kun olen yrittäjä. Toki, jos tiedän että jos ostan tämän kalliimman koneen, voin tehdä sillä seuraavan vuoden aikana tuplasti tavaraa. Toki sellaiseen otan lainaa, tosin aina enintään tuplasti sen, mitä otan kuukausipalkkana. Eli jos otan firmasta 5000 euroa kuussa, voin ottaa kymppitonnin lainan.

Tiedän olen saita ja tämän kulutusvelkahysteria-yhteiskunnan vastarannan kiiski. Toistaiseksi olen kuinkin todennut tämän ainoaksi tavaksi selvitä taloudellisesti. Toki jos olisin moraaliton vellihousu, voisin ottaa lainaa, jota en ikinä aiokaan maksaa takaisin. Moraalini ei kuitenkaan moista sallisi. Verot ja velat maksetaan ajallaan, muutenhan koko elämän mielekkyys ja tarkoitus pitäisi pohtia uudelleen.

2

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse olen myös yrittäjä ja olen tosiaan joutunut miettimään miten taloutta pyöritetään.
      Olen elättänyt peheeni aina, nyt helpottanut kun 3 lasta elää jo omaa talouttaan.
      Periaatteeni on se että lainaa otetaan vain hankintoihin jossa hankinta tuottaa lainarahan takaisin järjellisessä ajassa.
      Lainanlyhennykset tulee aina olla sellaiset että ne kykenee hoitamaan myös huonona aikana.
      Isoin lainani oli kokonaisuudessaan n. 500 000€ ja sijoitus maksoi tuon takaisin vajaa 20v aikana, seuraavan 20v aikana se tuottaa mulle 500 000€.

    • Anonyymi

      Säästäminen on hidasta ja vaivalloista. Siitä on helppo lipsua ja koska olen heikkoluonteinen, on helppo ottaa säästötililtä, kun tulee äkillinen rahantarve.

      On helpompi ottaa laina, hankinnan voi tehdä heti ja tavallaan lyhennyksistä tulee "pakko", jota myös sosiaalitoimisto ymmärtää. Sosku ei mitään anna jos säästämällä yrität päästä tavoiteeseesi.
      Ei nyky-yhteiskunnassa kannusteta säästämiseen, se on väärin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      91
      1864
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      409
      1466
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      90
      1270
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1049
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      69
      976
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      946
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      943
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      48
      913
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      239
      884
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe