Heikoin teho/painosuhde silti nopea?

Anonyymi-ap

Jotkut skodafanaattiset yksilöt, joiden autokokemukset ovat hyvin rajalliset, ovat takertuneet pienessä VAG neliveto versus takaveto-raportissani seikkoihin, jotka ovat johtuneet heidän omasta osaamattomuudestaan ja kielitaidon puutteesta. Olen toiminut autoalalla erilaisissa tehtävissä ja ajanut lähes kaikilla Euroopassa tarjottavilla merkeillä vähintään kerran ja joillakin merkeillä kaikilla mahdollisilla mallisarjoilla pitkiäkin matkoja, joten luonnollisesti tarjoan apua sitä tarvitseville. Takavetoiset autot ovat ne ainoat näistä, joita kelpuutan autotalliini, koska ne ovat ajo-ominaisuuksiltaan parhaimpia ihan ohjauksesta lähtien ketterään ajokäytökseen. Tässä teille pieni otos mitatuista massoista sekä teho/paino-suhteista:


M-B C250 cdi: 1675 kg // 204 hv
0-50 km/h 2,3s
0-100 km/h 6,9s

VW Passat 4motion Alltrack (Haldex): 1702 kg // 210 hv
0-50 km/h 2,8s0-100 km/h 7,8s

Vertailun vuoksi:
Skoda Octavia 2.0 TSI RS farmari: 1399 kg // 220 hv
0-50 km/h 3,2 s
0-100 km/h 6,8s

Seuraavaksi selvitetään yksinkertaisella laskutoimituksella kuinka paljon tehoa on jokaista kilogrammaa kohden näissä autoissa:

M-B: 204hv / 1675 kg = 0,12179 hv/kg
VW: 210 hv / 1702 kg = 0,12338 hv/kg
Skoda: 220 hv / 1399 kg = 0,1573 hv/kg

Tulosten perusteella huonoin teho/paino-suhde on takavetoisella Mercedeksellä, joka on kuitenkin selvästi ripein 0-50 km/h ja käytännössä tasoissa Skodan RS kanssa 0-100 km/h. Lisäksi ajettavuus on parempi takavetoisissa autoissa ihan luonnollisena tekijänä rakenteesta johtuen. VW on joukon selvästi hitain, vaikka sen teho/paino-suhde on hieman Mercedestä parempi. Volkswagenin neliveto (tyyppiä Haldex = puskeva vitsiveto, sama kuin Skodassa) tarjoaa selvästi huonomman pidon lähdössä kuin takavetoinen Mercedes ja 0-100 km/h 4motion Passat jää selkeästi muista.
Skoda Octavia RS on selkeästi paras teho/paino-suhde, mutta etuvetoisen mallin pito ei riitä ja tuloksena on selvästi heikoin 0-50 km/h kiihtyvyys ja 0-100km/h on vain 0,1 s parempi kuin takavetoisella Mercedeksellä.
Mercedeksessä pitäisi olla 263 hevosvoimaa ollakseen samalla teho/paino-suhteella kuin Skoda Octavia RS, jolloin se olisi myös oleellisesti nopeampi kaikilla mittausväleillä.

Takavetoista autoa luonnehdittiin Autobildin kokeneiden toimittajien järjestämässä talvitestissä "ajamisesta nauttivan autoksi" ja lisäksi nykyaikaiset takavedot ovat talvella vähintään yhtä eteviä kuin etuvedot, mutta tarvittaessa paljon hauskempia ja parempia ajaa. Kuivalla kelillä ajonautinto modernilla takavetoisella on ylivertainen mihinkään muuhun vetotapaan nähden, varsinkin kun teholukemat ja vääntölukemat kasvavat.

Jos tarkempi tarkastelu kiinnostaa, niin tässä on lähteet, jotka ovat oleellinen osa kun jotakin kirjoittaa todistettavien referenssien takia. Tämä on tosin tuttua ja itsestäänselvyys kaikille korkeammalla asteella opiskelleille.

http://www.autobild.de/artikel/passat-alltrack-a4-allroad-insignia-country-tourer-test-4489092.html

http://www.autobild.de/artikel/ford-focus-st-skoda-octavia-rs-kombi-vergleich-4435919.html

http://www.autobild.de/artikel/bmw-320d-fl-mercedes-c-250-d-test-6013027.html

27

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Venäläiset suunnittelevat uponneesta sukellusveneestä pelastetun ydinvoimalan pulttaamista Skoda RS:ään, jolloin Celtictuningin ohjelmoinnilla saadaan niin isot tehot, että koko autonrämä singahtaa maatakiertävälle radalle muutamassa sekunnissa.
        Skoda on voittaja.


      • Anonyymi

        Wc ei sitä kestä.
        Jorma.


      • Anonyymi

        Tuota ei usko kukaan.
        Jäykkä taka-akseli tuollaisilla säädöillä olisi hengenvaarallinen.

        Itsaripomppulinna.


    • Anonyymi

      Skoda: 300 hv / 1399 kg = 0.214

    • Anonyymi

      Skoda voittaa kaikki!

    • Anonyymi

      Mitkä auton valmistajat toimittavat yli puolet tuotannostaan takavetoisina, eli siis myyvät pääasaissa takavetoisia?

      Lexus, Mersu ja ehkä American Ford. BMW ei enää ole pitkään aikaan kuulunut takavetoisiin.

      • Anonyymi

        Venyttimiä ei edes kukaan normaali osta. Yhtätyperässä sarjassa painii ripulisportin kanssa.


    • Anonyymi

      Bugatti veyronissa on haldex neliveto. Sen kiihtyvyys on 0-100km/h alle kolme sekuntia ja huippunopeus yli 400km/h. Ei taida mersulta vastaavaa löytyä. Tuossa neliveto on sen takia,että teho saadaan etenemiseen eikä sutimiseen. Tuon saa rekisteröityä.

      • Anonyymi

        Eikä ole. Luuletko tosissasi, että Bugattissa olisi itäkipon tekniikkaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä ole. Luuletko tosissasi, että Bugattissa olisi itäkipon tekniikkaa?

        Bugatti on yksi VW konsernin merkeistä, vaikka se tehdään Italiassa. Se on siis saman konsernin tuotteita kuin Skoda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä ole. Luuletko tosissasi, että Bugattissa olisi itäkipon tekniikkaa?

        Skodassa on tekniikka lännestä ja suuren konsernin osaamista jota Tsekeissä yhdistetään hienosti suunniteltuun koriin ja kokonaisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skodassa on tekniikka lännestä ja suuren konsernin osaamista jota Tsekeissä yhdistetään hienosti suunniteltuun koriin ja kokonaisuuteen.

        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
        Tuota ei osta erkkikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
        Tuota ei osta erkkikään.

        VW omistaa skodan. Tekniikka on samaa kuin vastaavassa volkkarissa. Joissain osissa on Audin, VW, seatin, cubran Ja skodan logo. Vain korin muotoilu on kaikissa erilainen. Tekniikka on siis samaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VW omistaa skodan. Tekniikka on samaa kuin vastaavassa volkkarissa. Joissain osissa on Audin, VW, seatin, cubran Ja skodan logo. Vain korin muotoilu on kaikissa erilainen. Tekniikka on siis samaa.

        Ei ole sama. Sokota käyttää pilailuosia eikä vaagenin tekniikka muutenkaan ole mitään hyvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VW omistaa skodan. Tekniikka on samaa kuin vastaavassa volkkarissa. Joissain osissa on Audin, VW, seatin, cubran Ja skodan logo. Vain korin muotoilu on kaikissa erilainen. Tekniikka on siis samaa.

        Skoda kasataan volsun jämäosista, kuten kieroon prässätyistä koreista, hapertuneista kumi-ja muoviosista sekä pompottavista ja vänkäävistä taka-akseleista. Skodan hankinta-osaston toverit käyvät niitä Saksasta kaivelemassa tehtaiden jätelavoilta.


    • Anonyymi

      Teoriassa teho/paino-suhde tosiaan määräisi kiihtyvyyden, jos pito olisi täydellinen ja samoin kuski/vaihteisto (eli kone kiertäisi kiihdytyksissä enimmäkseen huipputehon alueella).

      • Anonyymi

        Joo, esim. Honda Civic Type R:n 0,23 hv/kg (edellinen malli) välittyy vain etupyörille. Koska 'hot hatch'.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jäykkä taka-akseli näytti tippuvan tuttuun tyyliin lopussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäykkä taka-akseli näytti tippuvan tuttuun tyyliin lopussa.

        Ei näytä tippuvan. Toyotat pomppii maantiellä samaan tapaan ku trampoliinilla ajais.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näytä tippuvan. Toyotat pomppii maantiellä samaan tapaan ku trampoliinilla ajais.

        Sinnehän se Skodan akseli komeasti lensi lepikkoon, et vain katsonut videota loppuun.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo Skodan ennätys taka-akselin lennättämisessä on kyllä upea,

        paljos Toyotan 2 litranen kulkee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        paljos Toyotan 2 litranen kulkee?

        Mistäs minä tiedän?
        Olen kiinnostunut vain Skodaan liittyvistä asioista. Älä turhaan yritä sumentaa vakaumustani itäautoilun puolustamiseksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1776
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      15
      1480
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe